Ubytek napięcia na baterii [BMS]

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
MarcinLbn
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 21 cze 2022, 18:11

Ubytek napięcia na baterii [BMS]

Post autor: MarcinLbn »

Witam wszystkich.
Dziś postanowiłem zmierzyć swój pakiet 13s. No i niespodzianka.
Napięcie po naładowaniu do odcięcia ładowania - 53.4V (Powinno być 54V)
No ale nie odłączyłem ładowarki, za to wpiąłem się multimetrem w kostke tx60 i obserwowałem co się będzie działo.
Po kilkudziesięciu minutach napiecie wyjściowe pakietu spadło do 49.8V i tak sobie powoli spada po mimo podpiętej ładowarki sygnalizującej zakończony proces ładowania.

No i pytanie, o czym to świadczy? O tym że rozpoczął się proces balansowania i jest to zupelnie normalne?

Czy może o tym, że mam rozjechany pakiet i powinienem go zbalansować samemu pomijając bms?

A może świadczy to o uszkodzeniu pakietu?

Generalnie pakiet sprawował się świetnie w czasie sezonu i nic nie wskazywało na to, że będą jakieś problemy. Do poznej jesieni nie obserwowalem spadków zasięgu.
tkoko
Forumowicz
Posty: 5656
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ubytek napięcia na baterii [BMS]

Post autor: tkoko »

MarcinLbn pisze:
03 lut 2025, 19:54
postanowiłem zmierzyć swój pakiet 13s. No i niespodzianka.
Napięcie po naładowaniu do odcięcia ładowania - 53.4V (Powinno być 54V)
No ale nie odłączyłem ładowarki, za to wpiąłem się multimetrem w kostke tx60 i obserwowałem co się będzie działo.
Po kilkudziesięciu minutach napiecie wyjściowe pakietu spadło do 49.8V i tak sobie powoli spada po mimo podpiętej ładowarki sygnalizującej zakończony proces ładowania.
No i pytanie, o czym to świadczy? O tym że rozpoczął się proces balansowania i jest to zupelnie normalne?
Zapewne jedno "S" wyłączyło za wcześnie ładowanie (przekroczyło 4.2V), a nie nasycone/zbalansowane aku "wyrównuje/nasyca" się, stąd spadek napięcia. A jeżeli dodatkowo masz "zablokowane" mosfety to pomiar napięcia może być dowolny.
Prawdopodobnie musisz ręcznie wyrównać aku tak by ładowarka ładowała do pełna.
Jeżeli masz problem z dostępem do środka baterii, możesz spróbować wyrównać przez kilku/nastokrotne ładowanie i chwilowe rozładowanie aku. Jeżeli po kilku/nastu takich próbach napięcie wzrośnie powyżej obecnego 53.4, to powtórz procedurę tak aby mieć powyżej 54 V.
MarcinLbn
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 21 cze 2022, 18:11

Re: Ubytek napięcia na baterii [BMS]

Post autor: MarcinLbn »

Dziwna sprawa. Podczas ładowania napięcie spadło do 37V po czym odpiąłem ładowarkę nie odpinając multimeru. Napięcie momentalnie wskoczyło na 54V.
Czyli co ja właściwie mierzę na wtyczke wyjściowej z baterii podczas ładowania?
Teraz sytuacja podobna, po podpiąłem ją ponownie, no i napięcie po 3 min z podłączoną ładowarka spadło z 54V na 52.3V i powoli spada nadal.

Jakiś dziwny bms siedzi w tej baterii czy o co chodzi? Batera to taka z hulajnogi kukirin więc raczej nie podejrzewam że w tej taniej konstrukcji zastosowali jakiś wymyślny bms...

Ładowarka niby daje znać o zakończonym ładowaniu, a jednak coś się dzieje, bo napięcie na baterii spada, a w zasadzie za bmsem, bo wychodzi na to że cele są naładowane odpowiednio.
Dede
Forumowicz
Posty: 2146
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Ubytek napięcia na baterii [BMS]

Post autor: Dede »

Są dwa rodzaje BMS z portem ładowania:

1- wspólnym portem ładowania wejście z ładowarki idzie od razu też do sterowników.

2- osobnym portem ładowania idzie przez BMS jedna parę mosfetów i później trafia na baterię z baterii idzie dopiero na sterownik.

U ciebie masz na pewno połączenie 2 z osobnym portem ładowania jeśli pakiet jest nie równy to za wcześnie wyłącza mosfety.
Druga sprawa trakcie ładowania ładowarką może masz BMS który wyłącza prąd do sterowników i miernik pokazuje napięcie kondesatorów które powoli wyładowują bo napięcie idzie w dół.

Chcesz mieć pewność jakim stanie jest akumulator to należy go otworzyć i sprawdzić każdą cele osobna jakie ma napięcia bo może się okazać że 12 cel będzie 4,2V a jedną cela 4,05V to by znaczyło że pakiet minimalnie rozjechany końcowy efekt taki że nie ładuje do 100% z powodu jednej celi.
MarcinLbn
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 21 cze 2022, 18:11

Re: Ubytek napięcia na baterii [BMS]

Post autor: MarcinLbn »

No tak zrobię, zostawię go na noc na ładowanie i jutro po południu sprawdzę co tam się naładowało i pewnie też pomierzę każda cele osobno. W innym wypadku ciężko będzie o pewność, a w razie co wyrównam sobie cele. Pytam o to bo chciałem uniknąć nacinania fabrycznej termokurczki. O ile w ogóle uda mi się wymacać bmsa. Calej izolacji wolałbym nie ściągać, bo ten pakiet wydaje się naprawdę szczelnie zbudowany więc wolałbym żeby tak zostało.

Jakie ochyłki są dopuszczalne pomiedzy celami? Czy lepiej równać wszystko do idealnie równych wartości?
tkoko
Forumowicz
Posty: 5656
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ubytek napięcia na baterii [BMS]

Post autor: tkoko »

Powtórzę jeszcze raz. Jeżeli aku osiągnął wyższe napięcie (54 V zamiast 53.4 V), to z dużym prawdopodobieństwem jest sprawny, lecz być może trochę "rozjechany". Moim zdaniem szkoda rozcinać aku. Zrób tak jak proponowałem wyżej. Ładowanie do pełna, po wyłączeniu ładowarki kilkaset metrów na pełnym wspomaganiu/manetce, ponownie ładowanie do pełna, pomiar napięcia, i tak w kółko aż bateria się nasyci/wyrówna i osiągnie 54.4-6V.
ODPOWIEDZ