Akumulator 13s5p

Dział zawiera dane techniczne oraz informacje o ładowaniu akumulatorów litowych i ich pochodnych
ODPOWIEDZ
jawor4x4
Posty: 101
Rejestracja: 05 lis 2018, 12:52
Lokalizacja: Ełk

Akumulator 13s5p

Post autor: jawor4x4 » 15 mar 2019, 18:16

Czesć. Mam akumulator bidon 13s5p na ogniwach Sanyo GA. Własnie go obciążyłem zeby sprawdzić wszystko i zrobić pomiary. bms włozony jest 35A. do jakiego bezpiecznego namiecia mozna rozładowac taki akumulator na Sanyo Ga? Naładowany max. miał 54.6V. W obecnej chwili mam napięcie 39,9V i bms jeszcze nie odłączył obciążenia. Akumulator obciązony zarówkami H4 24V połączone dwie szeregowo. Prąd pobierany jakies 5,5A.

Awatar użytkownika
grafffik
Posty: 654
Rejestracja: 05 lis 2018, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Bielany

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: grafffik » 15 mar 2019, 18:33

wg specyfikacji producenta ogniwo możesz rozładować do 2.5V, czyli 13x2,5= 32,5V
https://www.orbtronic.com/content/Datas ... 500mah.pdf

jednak sprawdź wartość odcięcia dla Twojego BMS'a. On powinien zadziałać jako pierwszy by chronić ogniwa.
⚡️ ⚡️ TO CO NAJLEPSZE ⚡️ ⚡️
Budowa sprawdzonych E-Bike
Gotowe bajki w ciągłej sprzedaży
Warszawa i okolice + Europa w wysyłce. (PL, UK, IRL 3x w tygodniu)
tel. 536 230 997
Obrazek
---
Pozdrawiam
Wasz Kaskader. 8-)

jawor4x4
Posty: 101
Rejestracja: 05 lis 2018, 12:52
Lokalizacja: Ełk

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: jawor4x4 » 15 mar 2019, 18:49

Dla mojego bms-a napięcie odcięcia jest 2,55v z tego co widzę. Cały czas pobór prądu jest około 4A.

jawor4x4
Posty: 101
Rejestracja: 05 lis 2018, 12:52
Lokalizacja: Ełk

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: jawor4x4 » 15 mar 2019, 19:14

Specyfikacja mojego bms-a. moze ktoś rzuci okiem czy napiecie odcięcia wynosi 2,55V
Obrazek

Awatar użytkownika
leszcz
Posty: 583
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:39
Lokalizacja: Rumia

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: leszcz » 15 mar 2019, 19:17

Czyli do 13*2,55 = 33,15V byłoby idealnie. Jeśli do tego nie odetnie to coś nie tak z pakietem/bmsem.

2,55+-0,08 czy ekstremalnie 2,47 * 13 = 32,11V

Realnie powinien Ci odciąć ok 34-35V.
Ekspert to ktoś kto popełnił w danej dziedzinie wszystkie możliwe błędy. Jestem blisko :)
RÓB TO CO KOCHASZ!

Awatar użytkownika
leszcz
Posty: 583
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:39
Lokalizacja: Rumia

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: leszcz » 15 mar 2019, 19:18

Release jest 2,9-3,1 więc dopiero jak dobije do 13* ok 3 = 39V to znowu będziesz mógł obciążać.
Ekspert to ktoś kto popełnił w danej dziedzinie wszystkie możliwe błędy. Jestem blisko :)
RÓB TO CO KOCHASZ!

jawor4x4
Posty: 101
Rejestracja: 05 lis 2018, 12:52
Lokalizacja: Ełk

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: jawor4x4 » 15 mar 2019, 19:32

Już sie wyjąsniło. Odcięło przy około 34V-34,5V czyli pakiet sprawny i bms sprawny.Dopiero po podłączeniu ładowarki uaktywnił sie bms i pojawiło sie napięcie na wyjściu.

Awatar użytkownika
leszcz
Posty: 583
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:39
Lokalizacja: Rumia

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: leszcz » 15 mar 2019, 21:13

👍👏
Teraz do boju! 🚀
Ekspert to ktoś kto popełnił w danej dziedzinie wszystkie możliwe błędy. Jestem blisko :)
RÓB TO CO KOCHASZ!

jawor4x4
Posty: 101
Rejestracja: 05 lis 2018, 12:52
Lokalizacja: Ełk

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: jawor4x4 » 15 mar 2019, 21:30

leszcz pisze:
15 mar 2019, 21:13
👍👏
Teraz do boju! 🚀
Zgadza się. Do rana ładowanie baterii i do boju :D

vwrafi
Posty: 45
Rejestracja: 15 wrz 2018, 23:16

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: vwrafi » 11 maja 2019, 21:50

Mam pytanie o podobnej treści jak autor postu.

Posiadam akumulator w bidonie 48V 17,5Ah na Sanyo GA. Mam ustawione odcięcie zasilania w wyświetlaczu KT-LCD3 na 40V ( czyli opcja C12 ma wartość 4 ). Wychodzi na to, że przy 40V sterownik nie powinien już dostawać prądu. I teoretycznie tak jest. Dlaczego teoretycznie? A dlatego, że jak jadę i akumulator ma np. 41V ( czyli nie powinien odciąć zasilania ) i delikatnie przyspieszę lub jest górka, to wtedy na silnik idzie więcej mocy i chwilowo napięcie spada do 39,8V, ale to tylko na 1, może 2 sekundy. Odcina wtedy zasilanie do silnika i rower nie jedzie. Oczywiście zaraz po tym napięcie znowu wraca do 41V a nawet po chwili do 41,4V i mogę dalej jechać. Problem w tym, że jak znowu będzie mała górka, to wyświetlacz znowu odetnie prąd do sterownika bo napięcie spadnie na chwilę do 39,9V.

I teraz pytanie: Jaką bezpieczną wartość ustawić w wyświetlaczu ( w kontrolerze ), aby jak najwięcej, ale bezpiecznie dla trwałości aku, wyciągnąć z tych 17,5Ah? Maksymalnie mogę zjechać -2V, czyli odcięcie na 38V, ale czy to nie za małe napięcie? Jeśli takie niskie zejście z napięcia pogorszy trwałość akumulatora o 10% to jestem skłonny to zaakceptować. Jeśli natomiast zejście do 38V obniży trwałość akumulatora o połowę, to sobie jednak daruję i zostanę przy 40V.

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1261
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: WojtekErnest » 12 maja 2019, 6:47

Im nizej schodzisz z progiem, tym gorzej dla aku. Tym bardziej ze pod górę chcesz jeszcze pobrac wiecej prądu. 40V (13S) to jest w praktyce rozladowany pakiet.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Dede
Posty: 399
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: Dede » 12 maja 2019, 7:32

40V 13S to wychodzi 3,07V odcięcie prądu pod obciążeniem. Śmiało można ustawić 2.75V minimalne napięcie na cele to wychodzi 36,75V na cały pakiet.
BMSy sprzedawane do rowerów zazwyczaj maja 2,65V na cele i tak tez ustawiają BMSy programowalne tych okolicach.
Ustawienie na 3.07V to troche za wcześnie wyłączenie prądu.

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1261
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: WojtekErnest » 12 maja 2019, 7:37

Przy 3,07 jak da gazu i pójdzie prąd to i tak natychmiast będzie spadek napięcia, wiec to na wiele sie nie przyda. Po co bez koniecznosci tak dobijac pakiet ?
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

vwrafi
Posty: 45
Rejestracja: 15 wrz 2018, 23:16

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: vwrafi » 12 maja 2019, 8:38

Dzięki za odpowiedzi. To nie są góry, tylko delikatne wzniesienia w mieście. Nie zawsze droga idzie idealnie płasko, czasami jest lekko pod górę. Bywa tak, że nawet tego okiem nie widać, lecz czuć w nogach, że jest lekko ciężej. Widzę, że opinie są rozbieżne. Generalnie, jeśli zejście z 40V do 38V oznaczałoby mniej o 10% cykli ładowania ( wiadomo, tak mniej więcej, nie chodzi o dokładne liczby a raczej o rząd wielkości ) to jest to nawet OK, ale jeśli spadek ilości cykli byłby większy niż 40-50% to już to nie ma sensu.

Ogólnie rzecz biorąc, nie chcę tak jeździć zawsze, ale jak np. pod koniec trasy skończy mi się prąd, a do przejechania będzie jeszcze te 5-7km, to czy to będzie bezpieczne? Jak miałem te 41V ( czyli jeszcze przed odcięciem ) i dodałem ciut więcej gazu to napięcie spadało do 39,9V i silnik się wyłączał. Ale, gdy dawałem gazu powoli, to napięcie spadało chwilowo tylko do 40,4V ( chyba, nie pamiętam dokładnie ) i jak już osiągnąłem prędkość te 20km/h i włączył się tempomat, to napięcie wracało do tych 41V aż do momentu, że droga znowu lekko się wzniosła ( albo był niski krawężnik ), wtedy tempomat dawał więcej mocy, napięcie spadało do 39,8V i znowu odcinało. Musiałem więc znowu po chwili delikatnie przyspieszać aż do kolejnego krawężnika/wzniesienia. Trochę to upierdliwe, i dlatego myślę nad obniżeniem napięcia odcięcia do 38V ( nie po to, żeby jeździć na takim napięciu, ale żeby chwilowy wzrost mocy nie powodował wyłączenia silnika ).

Jeszcze mam drugie pytanie. Obliczałem sobie ostatnio ile kosztuje przejechanie 100km rowerem elektrycznym uwzględniając nie tylko koszt prądu, ale również koszt akumulatora. Czy możecie zerknąć, czy moje obliczenia mają sens?

Otóż za aku zapłaciłem 1250zł. W tym była ładowarka i wiadomo, obudowa bidonowa. Zakładam więc, że koszt samych akumulatorów to 1000zł. U mnie sezon rowerowy będzie trwać 5 miesięcy. Czyli 25 tygodni ( mniej więcej ). Będę ładować akumulator 2x w tygodniu. Wychodzi więc, że na sezon będzie to 50 cykli ładowania. Na 50 cyklach przejadę 4000km. Zakładam, że akumulator wytrzyma 400 cykli, zanim jego pojemność spadnie drastycznie ( poniżej połowy ). 400 cykli to jest 8 sezonów, czyli 8 lat. W 8 lat przejadę 32000km. 32000km to jest 320 x100km. I teraz dzielę 1000zł/320 to wychodzi mi 3,125zł/100km. Do tego jednostkowy koszt naładowania 50 groszy, czyli realny koszt przejechania 100km to 3,7zł ( pomijam tutaj koszt silnika, roweru oraz osprzętu ). Dobrze to wyliczyłem?

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1261
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: WojtekErnest » 12 maja 2019, 8:54

vwrafi pisze:
12 maja 2019, 8:38
.. Generalnie, jeśli zejście z 40V do 38V oznaczałoby mniej o 10% cykli ładowania
To przy pakiecie tylko teoria. Wiecej szkody (utraty trwałości) przynosi eksploatacja przy skrajnym, niskim poziomie aku, gdy pobieramy (chcemy pobrać) wtedy max moc. Bo wtedy ogniwa najbardziej się nagrzewają oraz co b.ważne rozjezdzają napieciowo, czyli dodatkowo pracują na siebie.
A potem po ilus cyklach BMS nie jest w stanie tego już automatycznie wyrównywać. I to są prawdziwe szkody... a nie licznik ładowań.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Dede
Posty: 399
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: Dede » 12 maja 2019, 9:16

WojtekErnest pisze:
12 maja 2019, 7:37
Przy 3,07 jak da gazu i pójdzie prąd to i tak natychmiast będzie spadek napięcia, wiec to na wiele sie nie przyda. Po co bez koniecznosci tak dobijac pakiet ?
Dla czego dobijac pakiet wszytkie BMSy do rowerów maja wartość okolicach 2,65÷2,75V i jest to wartość normalna, odbijać pakiet by był zejście do 2,5V.
Chciałem wspomnieć ze sklepie nexun wszytkie BMSy są na 2,65V i nie ma sprzedaży innych i takie zakłada firma więc jest to normalna wartość pracy ogniw.

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1261
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: WojtekErnest » 12 maja 2019, 9:37

Dede pisze:
12 maja 2019, 9:16

Dla czego dobijac pakiet wszytkie BMSy do rowerów maja wartość okolicach 2,65÷2,75V i jest to wartość normalna, odbijać pakiet by był zejście do 2,5V.
Chciałem wspomnieć ze sklepie nexun wszytkie BMSy są na 2,65V i nie ma sprzedaży innych i takie zakłada firma więc jest to normalna wartość pracy ogniw.
Nie ma w tym żadnej sprzeczności. Można tak eksploatować, byle jak najrzadziej bez konieczności.
Ale znacznie lepiej tak go eskploatoważ tak by planować ładować/przed kolejnym użyciem, by start był przy aku w pełni naładowanym...
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Dede
Posty: 399
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: Dede » 12 maja 2019, 16:42

Eksploatować można do tych 2,65V ale jak wyładowuje do odcięcia to po powrocie od razu ładować akumulator i nie przechowywać akumulatora który ma nie mniej niz 20% energi sobie.
Teraz mam od znajomego do regeneracji pakiet ogniw z roweru, wszytkie miały ~0.12V na 7 celach.
Zapytanie o użytkowanie akumulatora to powiedział ze wyładował akumulator, jak wrudził do domu nie miał czasu iść po ładowarkę a później zapomniał naładować.
Efekt taki ze po 3 tygodniach chciał naładować ale BMS nie pozwolił naładować akumulatora a po 6 miesiącach do mnie trefił pakiet zerowym napięciem ogniw.

Wiec pamiętać ładować akumulator i nie przechowywać zbyt mocno wyładowany.

vwrafi
Posty: 45
Rejestracja: 15 wrz 2018, 23:16

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: vwrafi » 12 maja 2019, 18:14

OK, to zmieniam w KT-LCD3 parametr C12 na 0, czyli 38V. Generalnie nie będę z tego korzystał. Jak tylko zobaczę, że po powrocie do domu aku ma 41-43V to pod ładowarkę go. Ale jak będę gdzieś dalej od domu i nie będzie mi się chciało pedałować, to przeciągnę go do 39V i po powrocie również pod ładowarkę.

A co do moich wyliczeń kosztu przejechania 100km, wszystko się zgadza?

Dede
Posty: 399
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: Dede » 12 maja 2019, 23:37

vwrafi pisze:
12 maja 2019, 18:14

A co do moich wyliczeń kosztu przejechania 100km, wszystko się zgadza?
No można jeszcze doliczyć podwyżki prądu przez te 8lat.

Bronek
Posty: 40
Rejestracja: 08 sty 2019, 10:54
Lokalizacja: Kołobrzeg

Re: Akumulator 13s5p

Post autor: Bronek » 13 maja 2019, 5:42

W samochodach,, przyjmuje optymalną przeżywalność akumulatorów, gdy poziomy między ładowaniami to:do ok 10% dół - 75% góra.
Niewlele krótsze życie daje algorytm ,bardziej praktyczny : 20%dół /80%góra
Natomiast są filozofowie lub spece, jak to bywa zawsze zdania są podzielone , twierdzą iż nawet minimalny spadek, to trzeba ładować. Czyli codziennie lub nawet kilka razy dziennie.

Tylko wszyscy zgodni, że nie ładujemy "na maksa", gdy ma stać dłużej a nie jechać od razu.

Zmieniłem odcięcie z w/w podobnego zjawiska na 39v

Jeśli ma mnie cieszyć rower lub samochód, to ładuje tak jak akurat mi potrzeba i nam w nosie te cykle i zalecenia.

Baterie te które mi szybko padały, były lipne a nie cykle to spowodowały.
Niemniej samochodu nie ładuję do pełna, ale z rowerem się tak nie da. Nie przestrzegam żadnych zasad

ODPOWIEDZ