Bateria bagażnikowa - 13S6P

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Wojtas »

Wpadłem na taki pomysł aby zrobić baterię bagażnikową 13S6P tylko w dwóch rzędach po 39 ogniw. Chciałbym zastosować koszyki w plaster miodu jednak nie wiem jak wykonać połączenie między rzędami aby było bezpieczne i trwałe. Zależy mi aby pakiet był jak najbardziej płaski i rozłożony na powierzchni bagażnika. Bateria będzie zgrzewana. Bateria będzie zasilać silnik tsdz2 (max 15A).


Obrazek
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: wit »

Robisz po prostu dwa pakiety -każdy rząd to oddzielny "pakiet" - łączysz je przewodami. odpowiednio gruby przewód -np modelarski 2,5mm2 w silikonie i spoko da radę. Spadek napięcia na tym połączeniu będzie mniejszy niż na blaszkach pomiędzy sąsiednimi sekcjami... połączyć musisz dwoma przewodami -każde końce połówkowej sekcji... tylko pilnuj biegunowości. +do + i -do - -te pojedyncze w rzędzie to przecież połówka sekcji.
pomiędzy te dwa rzędy -pakiety włóż solidną izolację -pasek grubego preszpanu, lub wycinek płytki laminatu szklanego (bez miedzi).
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1317
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Goliath »

Sprawa wygląda na banalnie prostą... :mrgreen: sekcje S po 6 ogniw w paczki.
Jedynie 7 sekcja będzie dzielona na 2 bloki i między te dwa rzędy trzeba będzie poprowadzić oba bieguny 7 sekcji.
Grafikiem nie jestem... to tak na szybko zakreśliłem moją idee w paincie.
Mam nadzieje że zrozumiesz o co mi biega. :mrgreen:
Załączniki
aku 13S6P.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: WojtekErnest »

Zeby bylo male robisz sekcje równoległe 1S6P bez koszykow. A preszpan+folia kaptonowa na styki do kolejnego 1S6P.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Wojtas »

Dziękuję serdecznie. Czyli przy tak niewielkim obciążeniu prądowym można spokojnie poklecić ogniwa na gorący klej? Zawsze to zyskana przestrzeń. Preszpan i kapton między rzędy a połączenie obu rzędów silikonowym przewodem. Na koniec obudowa z preszpanu albo jak się uda dostać na taki wymiar to plastikowa i gitara?
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 959
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Yin »

Wojtas pisze:
19 maja 2019, 18:11
Czyli przy tak niewielkim obciążeniu prądowym można spokojnie poklecić ogniwa na gorący klej?
Mam jedną baterię 13s8p tak zrobioną i pracująca z sterownikiem 17A, jeżdżę na niej 0.5 roku łącznie z zimą i na razie jest ok. Z zewnątrz jest dodatkowo preszpan + oklejenie taśmą. Pamiętaj tylko że to rozwiązanie raczej w jedną stronę - demontaż będzie niemożliwy, chyba żeby spróbować wycinać koszulki z ogniw.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
Awatar użytkownika
JerzyZ
Forumowicz
Posty: 68
Rejestracja: 18 lut 2018, 21:55
Lokalizacja: Warszawa - Ursynów

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: JerzyZ »

Goliath pisze:
19 maja 2019, 12:33
Sprawa wygląda na banalnie prostą... :mrgreen: sekcje S po 6 ogniw w paczki.
...
Czy przy takim sposobie łączenia nie należałoby wzmocnić połączenia pomiędzy "szóstkami"?
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1317
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Goliath »

JerzyZ pisze:
19 maja 2019, 21:42
Goliath pisze:
19 maja 2019, 12:33
Sprawa wygląda na banalnie prostą... :mrgreen: sekcje S po 6 ogniw w paczki.
...
Czy przy takim sposobie łączenia nie należałoby wzmocnić połączenia pomiędzy "szóstkami"?
Myślę że dwa mostki z taśmy 7x0.2 lub 7x0.15 wystarczą.
Zwłaszcza, że z założenia pakiet miał obsługiwać max 15A
Wojtas pisze:
19 maja 2019, 11:46
Bateria będzie zasilać silnik tsdz2 (max 15A).
Ewentualnie można zastosować trzeci mostek po przekątnej szczebli w drabince.
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Wojtas »

Dzięki.
Mam prośbę o sprawdzenie czy dobrze zrobiłem schemat :)

Obrazek
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1317
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Goliath »

Idealnie :mrgreen:

Pytanie poza konkursem :D Jakiego programu graficznego użyłeś ??
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Wojtas »

Goliath pisze:
20 maja 2019, 8:55
Idealnie :mrgreen:

Pytanie poza konkursem :D Jakiego programu graficznego użyłeś ??
Dzięki!
To darmowy program do grafiki wektorowej Inkscape. Robiłem w nim też projekt torque armów, jest opcja exportu do dxf 😀
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
markkar
Forumowicz
Posty: 271
Rejestracja: 03 maja 2017, 22:37
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: markkar »

Jest sens dawać przewód 10AWG jeżeli ma obsłużyć max 15A? 2,5mm2 to i tak na wyrost. W tsdz2 nie wiem czy tam nawet 1,5mm2 jest.
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Wojtas »

Pewnie nie ale dla spokojnosci nie zaszkodzi chyba?
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
markkar
Forumowicz
Posty: 271
Rejestracja: 03 maja 2017, 22:37
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: markkar »

Zaszkodzić oczywiście że nie ale łatwiej operować, lutować, więcej miejsca.
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Wojtas »

To prawda. Jaki przekrój bys sugerował?
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
markkar
Forumowicz
Posty: 271
Rejestracja: 03 maja 2017, 22:37
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: markkar »

2,5mm2 albo odpowiednik w AWG to 18-16
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Wojtas »

Mam chyba 12 AWG w silikonie, są bardzo miękkie a zarazem mocne. Myślę, że to będą dobre przewody do tej operacji. :) Dzięki!
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: tatar »

Wojtas pisze:
20 maja 2019, 11:14
Mam chyba 12 AWG w silikonie, są bardzo miękkie a zarazem mocne. Myślę, że to będą dobre przewody do tej operacji. :) Dzięki!
Przewody w silikonie owszem,są miękkie,ale z odpornościa na uszkodzenia mechaniczne raczej bym polemizował.Bardziej odporne są przewody w teflonie,a jeżeli już silikon,to w dodatkowej koszulce. ;)
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Wojtas »

tatar pisze:
21 maja 2019, 22:57
Wojtas pisze:
20 maja 2019, 11:14
Mam chyba 12 AWG w silikonie, są bardzo miękkie a zarazem mocne. Myślę, że to będą dobre przewody do tej operacji. :) Dzięki!
Przewody w silikonie owszem,są miękkie,ale z odpornościa na uszkodzenia mechaniczne raczej bym polemizował.Bardziej odporne są przewody w teflonie,a jeżeli już silikon,to w dodatkowej koszulce. ;)
A w teflonie to jakie to są? Takie co dostepne w sklepach elektrycznych? Bo jak coś mam takie i takie :)
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: tatar »

W teflonie bywają,ostatnio Zeeltom kupował gdzieś w zwykłym elektrycznym w Żyrardowie.Izolacja teflonowa ma zaletę,jest cieńsza i bardziej trwała.
Rugos
Forumowicz
Posty: 421
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:27

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Rugos »

Teflonowa to taka jak w fazowych do silnika
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Wojtas »

a to już wiem o co chdzi, dzięki!
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Witt »

Ja miałem ten sam problem a rozwiązałem go zwykłym 2,5mm2 x 2 zamiast jednym 4mm2. bateria zrobiła już 6kkm i po zeszłomiesięcznym serwisowaniu nie widziałem jakiś obiawów (naderwania) miedzy dwoma sekcjami 5s8p
ryjek201
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 19 maja 2019, 19:50

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: ryjek201 »

Panowie, wytłumaczyłby ktoś mi o co chodzi z tym łączeniem tych ogniw? Oczywiste jest dla mnie że 13s6p to 13 ogniw połączonych szerogowo na zasadzie minus pierwszego ogniwa do plusa drugiego, minus drugiego do plusa trzeciego itd dla 13. Potem mamy 6 pakietòw ktòre łączymy ròwnolegle czyli skrajne plusy z lewej łączymy jednym grubszym kabelkiem oraz skrajne minusy po prawej łączymy jednym grubszym kabelkiem, i stąd mamy główny plus i minus baterii. Nie moge zrozumieć tych połączeń powyżej. Jaka jest w tym logika że każde ogniwo w sekcji jest połączone ze sobą, gdzie tu szeregowość? To są te tzw mostki? Na jakiej zasadzie to działa Na czym polegają? Pomożecie zrozumieć? Sorry za wtrącene...

Ten link poniżej przeczytany wcześniej ale brak w nim odpowiedzi na moje pytanie. Dorzucam notatki czego nie rozumiem. Wg wiedzy winno być jak u góry tych notatek. To poniżej jest dla mnie niezrozumiałe. Ktoś coś?

Obrazek
Ostatnio zmieniony 23 maja 2019, 10:19 przez ryjek201, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: Umbur »

ryjek201 pisze:
23 maja 2019, 7:40
Panowie, wytłumaczyłby ktoś mi o co chodzi z tym łączeniem tych ogniw?
https://ebike.nexun.pl/liion-jak-zbudowac-akumulator/
ryjek201
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 19 maja 2019, 19:50

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: ryjek201 »

To już czytałem ale nie znalazłem odpowiedzi. Potrafi ktoś wytłumaczyć?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: WojtekErnest »

W Twoim pierwszym rysunku, masz tylko szeregi ogniw 13S, które nie są zmostkowane w 6P a jedynie wspólny jest minus oraz plus.
Jeśli dodasz zmostkowanie między każdym S czyli kazde 6 OGNIW będzie połączone równolegle, to uzyskasz 13S6P.
Ps. Czytaj jeszcze raz aż zrozumiesz txt na stronie nexun. Wcześniej nie łącz ogniw jesli nie zrozumiesz w 100% zasady działania tych ogniw, sposobu dobierania i segregowania ogniw, ich ładowania i wyrównywania/balansowania.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4923
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: tkoko »

W czym masz problem ;)
Łączysz tyle baterii równolegle "P", by osiągnąć prąd jaki potrzebujesz (np. 30A). łączysz tyle tych pakietów "P" w szereg, aby osiągnąć napięcie które potrzebujesz (13S; - nominalnie 47v, maksymalnie 54V)
ryjek201
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 19 maja 2019, 19:50

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: ryjek201 »

Czyli najpierw każde 6 ogniw łącze równolegle tworząc 13 pakietów 6P a dopiero potem te 13 pakietów 6P łącze szeregowo i otrzymuje wtedy 13S6P? Właśnie o to chodzi żeby to dobrze zrozumieć. Tylko nie kumam tego mostkowania. Rozumiem co znaczy połączyć dwa ogniwa równolegle a co połączyć szeregowo ale nie mogę znaleźć logiki w tych rysunkach patrząc przez pryzmat 13s - trzynaście szeregowo, 6p - sześć równolegle.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4923
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: tkoko »

ryjek201 pisze:
23 maja 2019, 22:46
.... Tylko nie kumam tego mostkowania. Rozumiem co znaczy połączyć dwa ogniwa równolegle a co połączyć szeregowo ale nie mogę znaleźć logiki w tych rysunkach patrząc przez pryzmat 13s - trzynaście szeregowo, 6p - sześć równolegle.
Rysunek jest również prosty "jak drut" :D Przewód ujemny (-) jest połączony do 6 niebieskich (minusów) pakietu "1S6P". Plus pakietu (6 czerwonych) jest połączony (zmostkowany) z 6 niebieskimi (-) następnego pakietu, tworząc "2S6P", i tak aż do 13 pakietu "13S6P" z którego wychodzi "+" pakietu. Każdy pakiet "P" traktujesz jak jedno ogniwo, o pojemności 6 razy większej od pojedynczego. :D
Na rysunku numeracja "P" jest od plusa (w odwrotną stronę)
ryjek201
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 19 maja 2019, 19:50

Re: Bateria bagażnikowa - 13S6P

Post autor: ryjek201 »

Chyba zakumałem, dzieki :)
ODPOWIEDZ