Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
Bolej1
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 08 mar 2020, 21:47

Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: Bolej1 »

Witam. Mam pytanie czy ladowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A jest bezpieczne?
Taki ladowanie chciałbym wykorzystywać glownie na wyjazdech po Polsce. Wiadomo jak cenne jest miejsce w sakwach.
Przepisanie bateri w środku nocy też nie bardzo mi się uśmiecha.
Ładowarkę oczywiście moge kupić mozniejsza np 7A jak jest taka potrzeba.
Czy ktoś przerabia taki temat?
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: W.P. »

Jeśli chciałbyś to robić równocześnie, to rozumiem, że chcesz wcześniej połączyć obie baterie równolegle.
I tutaj jest haczyk. Nie można łączyć równolegle źródeł napięciowych ze względu na pojawienie się prądu wyrównawczego pomiędzy nimi. Jedynym wyjątkiem jest idealna równość napięć.

Możliwe rozwiązanie tego problemu to użycie diod, najlepiej Schottky'ego jako elementów szeregowych przy każdym akumulatorze.
Bolej1
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 08 mar 2020, 21:47

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: Bolej1 »

Dzięki za szybką odpowiedź. Tak obie baterie równolegle jedna ladowarka. Masz może jakis schemat jak to ma wyglądać?
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: W.P. »

Tak to można bezpiecznie zrealizować:
Obrazek
Rezystory pozwolą na doładowanie do pełnego napięcia. By ograniczyć wydzielaną na nich moc na początku ładowania można przyjąć np. 10Ω/1W, można mniej - trzeba wypróbować kierując się ilością wydzielanego ciepła.

Prawy schemat pozwala na użycie diod stosowanych często w zasilaczach impulsowych, gdzie 2 struktury są w jednej 3-nóżkowej obudowie. Warto też wybierać diody w obudowie izolowanej. Łatwo je przymocować bez obaw o przypadkowe zwarcie (szukaj na stronie tme.pl).
Prąd min. 8A, napięcie max 20V.
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: W.P. »

Taką diodę (podwójną ale nieizolowaną) znajdziesz w każdym zasilaczu komputerowym od zestawu stacjonarnego.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: pxl666 »

hm kurde ale skoro ładowarka pod koniec ładowania przechodzi z CC na CV to chyba to kiepski pomysł dla oddzielnych bmsów
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: lukk »

Ładowarka zacznie przechodzić w CV dopiero gdy obie baterie będą się zbliżały do naładowania. Zadziałać to zadziała, tylko takie pełne nasycenie obu baterii na pewno trochę potrwa.
A jakby tak zrobić ładowarkę-kombo z 2 pojedynczych ładowarek 3A? Masz potrzebę ładowania 2 baterii jednocześnie, podpinasz każde wyjście niezależnie i po problemie. Ale też jakby była potrzeba podładowania jednej baterii szybko to spinasz wyjścia ładowarek równolegle i masz turbo-ładowanie 6A.
Jakby to sprytnie ogarnąć to zajmie mniej miejsca niż 2 osobne ładowarki, a elastyczność fajna.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: WojtekErnest »

Uwaga : Jak rozumiem dotyczy to sytuacji gdy ma 1 rozładowany aku a drugi np w 50 % jest w rowerze. No i chce je ładować 1 ładowarką ROWNOCZEŚNIE. Gdy będzie separacja diodą/+rezystorem, to i tak aku z nizszym napięciem będzie max obciązał tę ładowarkę a na drugi aku długo nie trafi prąd ładowania. Więc to takie średnie rozwiązanie....
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: pxl666 »

Osobiście wolałbym zmieścić drugą ładowarkę zamiast paczki fajek czy czegoś....
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: W.P. »

Pytanie na wstępie brzmi:
Bolej1 pisze:
12 mar 2021, 10:22
(...) czy ładowanie dwóch baterii 48V 17,5Ah jedną ładowarką 3A jest bezpieczne?
Bezpieczne jest, ale po spełnieniu pewnych wymogów.
Metoda może być przydatna, jeśli po całym dniu jazdy, wieczorem włączamy ładowanie obu rozładowanych akumulatorów na noc.
Jednak, jak wspomniał Kolega wyżej bardziej rozładowany akumulator uniemożliwi ładowanie tego o wyższym napięciu, dopóki ich napięcia nie zrównają się. Oba włączone wieczorem na pewno naładują się, pytanie tylko, czy na rano, czy na południe.
Użyłbym tu ładowarki o wydajności 7A.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: WojtekErnest »

Trzeba pamiętać ze BMS BMS-owi nie równy. Czyli inaczej będzie gdy to BMS z osobnym wej do ładowania a inaczyj gdy wspólny. Poza tym to ze odetnie mosfet to nie oznacza ze jest obojetna roznica potencjalow obu aku. Bo mosfet ma w strukturze diodę odwrotną oraz jest uklad sprzezenia zwrotnego. Czyli to nie jest tak jakbyśmy ładowali np 2 rozne żele...
To tak na wszelki wypadek, bo już w procesie zwierania 2 roznych (napięc) aku z BMS czyli + z + - z -, już może być nieprzyjemny strzal, po którym się okaze ze uszkodził sie mosfet lub inne elementy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: W.P. »

WojtekErnest pisze:
12 mar 2021, 14:51
To tak na wszelki wypadek, bo już w procesie zwierania 2 różnych (napięć) aku z BMS czyli + z + - z -, już może być nieprzyjemny strzał, po którym się okaże, że uszkodził się mosfet lub inne elementy.
Dlatego, by tego uniknąć podałem wyżej 2 możliwości połączenia.
Połączenie (+) z (+) i (-) z (-) jest niedopuszczalne. No może w samochodzie, przy zimowym "odpalaniu z kabli" ;) .
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: tkoko »

Bolej1 pisze:
12 mar 2021, 10:22
Witam. Mam pytanie czy ladowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A jest bezpieczne?
........
Ładowarkę oczywiście moge kupić mozniejsza np 7A jak jest taka potrzeba.
Czy ktoś przerabia taki temat?
Przerabiał, i to kilka lat temu :D
Tak jak napisał W.P. przez diody , najlepiej Schotky, bo mają niskie napięcie przewodzenia. Co do oporników, to osobiście ich nie używam. bo po pierwsze takie ładowanie jest sporadyczne (najczęściej na wczasach). Po drugie, kilka takich ładowań nie wpływa na ogólną kondycję aku, bo to tak jakby przerwać "normalne" ładowanie w dowolnym momencie. Po trzecie, problem nierównego ładowania aku, to żaden problem, bo jeżeli w tym samym czasie/jeździe jeden aku rozładowuje się w 90%, a drugi w 50%, to i tak potrzebujemy naładować ten rozładowany w 90% w pierwszej kolejności, by móc na obu aku przejechać ponownie podobny dystans. Tak więc ta cecha przy diodach jest wręcz pożądana.
Ponieważ masz dosyć dużą pojemność aku, lepiej byłoby mieć większy prąd ładowarki. Ograniczeniem prądu jest maksymalny prąd ładowania pojedynczego aku. Jeżeli aku mają różne maksymalne prądy ładowania, to ważny jest ten mniejszy prąd. Drugim problemem może być moc diod i ich chłodzenie.
Do pełnego ładowania (ale już pojedynczego aku) mam w swojej ładowarce przełącznik zwierający diody.
Załączniki
20210312_171821.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: WojtekErnest »

W.P. pisze:
12 mar 2021, 17:07
[..Dlatego, by tego uniknąć podałem wyżej 2 możliwości połączenia.
Połączenie (+) z (+) i (-) z (-) jest niedopuszczalne. No może w samochodzie, przy zimowym "odpalaniu z kabli" ;) .
Napisalem nieprecyzyjnie : pisząc o laczeniu (+) z (+) i (-) z (-) mialem na mysli łączenie ich przez diody i rezystor wg Twojego schematu. Bo to nadal oznacza niebezpieczenstwo gdy jeden aku jest umownie rozladowany w 90% a drugi w 50%, to nadal separacja OGNIW jest przez mosfet pozorna bo tam jest zwrotna dioda. Czyli poplynie duży prąd wyrównawczy przez te diody w strukturze mosfetu, tylko trochę oslabiony przez dodatkową zewnętrzną diode shotkiego i rezystor. A to się może różnie skończyć .
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: WojtekErnest »

Tomku, nie porównuj polaczenia pojedynczych ogniw z połączeniem pakietu rownoleglego 40V z segmentem np 5P , z innym np 33V i tez 5P. To połączenie nie tylko zagrzeje kable między nimi a ale w sposób nieprzewidywalny uszkodzi (lub nie od razu) BMS.
To czy się to 1 czy 5 razy uda, nie gwarantuje ze niszczacy strxal nie będzie po 10 razie, gdy kilkukrotnie nastapi np. przypalenie druku na laminacie.
Nie znasz takich zjawisk, nie miales 'dziwnych' przypadków padow BMS-ow, lub calych sekcji ogniw ? Nie wierzę., kazde nieprawne technicznie dzialanie ma wczesniej lub pozniej skutki.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: tkoko »

Przecież te umowne "prądy wyrównujące" mosfeta w BMS'ie, występują przy każdym "normalnym" podłączeniu ładowarki do rozładowanego aku, czyli ładowarka podpięta najpierw do prądu później do baterii/BMS'a. Nawet "niepoprawne" podłączanie ładowarki do aku, czyli najpierw aku, a następnie podłączenie do prądu, uwali prędzej ładowarkę niż BMS.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: WojtekErnest »

ladowarka ma ograniczenie 2,3 czy 4A. Ogniwa i odwrotnie spolaryzowany BMS nie ma defacto ograniczenia...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
13 mar 2021, 9:11
ladowarka ma ograniczenie 2,3 czy 4A. Ogniwa i odwrotnie spolaryzowany BMS nie ma defacto ograniczenia...
Ładowarka z diodą, ma dokładnie tak samo "spolaryzowany" BMS jak ładowarka bez diody. Plus i minus obu układów, a więc i ewentualne "prądy/napięcia wyrównujące BMS'a" pozostają dokładnie takie same.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: WojtekErnest »

Tylko taka 'drobna różnica' że między spiętymi pakietami 90% a 20% poplynie kilkadziesiąt A.... a z ladowarki z 10 razy mniej....
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
13 mar 2021, 11:46
Tylko taka 'drobna różnica' że między spiętymi pakietami 90% a 20% poplynie kilkadziesiąt A.... a z ladowarki z 10 razy mniej....
Między tak "spiętymi" i zabezpieczonymi diodami aku NIE PŁYNIE ŻADEN PRĄD, łatwo to sprawdzisz, próbując zewrzeć dwa pojedyncze ogniwa zabezpieczone zaporowo przez diody. Jedyny prąd jaki płynie, to prąd z ładowarki do aku, i to też tylko w przypadku że napięcie ładowania/ładowarki, będziesz miał większe niż napięcie aku.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: WojtekErnest »

Na schemacie są rezystory równolegle do diod.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: W.P. »

tkoko pisze:
13 mar 2021, 14:12
Między tak "spiętymi" i zabezpieczonymi diodami aku NIE PŁYNIE ŻADEN PRĄD, łatwo to sprawdzisz, próbując zewrzeć dwa pojedyncze ogniwa zabezpieczone zaporowo przez diody. Jedyny prąd jaki płynie, to prąd z ładowarki do aku, i to też tylko w przypadku że napięcie ładowania/ładowarki, będziesz miał większe niż napięcie aku.
Poza oczywiście niemierzalnym prądem wstecznym rzędu µA :)
Muszę się jednak wytłumaczyć z rezystorów, które znalazły się na podanym przeze mnie schemacie.
Rezystory R1 i R2 są tylko dla zniwelowania niewielkiego niedoładowania po zakończeniu cyklu. Trzeba pamiętać, że chociaż to dioda Schottky'ego, to i na niej wystąpi spadek napięcia. Oczywiście w końcowej fazie ładowania, kiedy prąd spada do kilkudziesięciu mA to zaledwie ok. 0,2V (wobec 54,6V), ale zawsze.
Z rezystorami akumulator naładuje się do pełna. To taka przyzwoitka.
WojtekErnest pisze:
13 mar 2021, 0:06
Napisałem nieprecyzyjnie : pisząc o łączeniu (+) z (+) i (-) z (-) miałem na myśli łączenie ich przez diody i rezystor wg Twojego schematu. Bo to nadal oznacza niebezpieczeństwo gdy jeden aku jest umownie rozładowany w 90% a drugi w 50%, to nadal separacja OGNIW jest przez mosfet pozorna bo tam jest zwrotna dioda. Czyli popłynie duży prąd wyrównawczy przez te diody w strukturze mosfetu, tylko trochę osłabiony przez dodatkową zewnętrzną diodę shotkiego i rezystor. A to się może różnie skończyć.
Nie będzie tak duży wobec wartości jakie podałem. Prąd wyrównawczy wyniknie z szeregowego połączenia przewodzącej diody i jednego z rezystorów 10Ω, może to być w krańcowym przypadku (dla 10Ω) nawet ok. 1.6A.

Rozwiązania układowe BMS-ów są bardzo różne, jednak zawsze stałym elementem są 2 szeregowe tranzystory.
ObrazekObrazki zapożyczone z ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 3/2015.
Normalnie oba tranzystory są włączone, tak dla ładowania, jak i rozładowania. Nie ma więc powodu by zajmować się diodami, zwartymi przez przewodzące złącze.
Obrazek
W przypadku jak wyżej bardziej rozładowany B2 wymusi obniżenie napięcia ładowarki. D1 pozostanie zaporowo.
Wobec istnienia R1 wzrośnie prąd ładowania B2 będący sumą prądów ładowarki i płynącego przez R1.

W takiej sytuacji nie ma żadnego zagrożenia dla BMS mniej rozładowanego akumulatora. Po prostu zostanie on obciążony niewielkim prądem wspomagającym ładowanie sąsiada.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: tkoko »

W.P. pisze:
13 mar 2021, 15:04
Poza oczywiście niemierzalnym prądem wstecznym rzędu µA :)
Muszę się jednak wytłumaczyć z rezystorów, które znalazły się na podanym przeze mnie schemacie.
Rezystory R1 i R2 są tylko dla zniwelowania niewielkiego niedoładowania po zakończeniu cyklu. Trzeba pamiętać, że chociaż to dioda Schottky'ego, to i na niej wystąpi spadek napięcia. Oczywiście w końcowej fazie ładowania, kiedy prąd spada do kilkudziesięciu mA to zaledwie ok. 0,2V (wobec 54,6V), ale zawsze.
Z rezystorami akumulator naładuje się do pełna. To taka przyzwoitka.
.......
Masz całkowitą rację, jakiś prąd wsteczny wynikający z charakterystyki zaporowej diod wystąpi :D
Co do rezystorów, prościej jest dostać się do potencjometru napięcia ładowarki i skorygować napięcie końcowe ładowania z diodami.
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: W.P. »

Podczas wałkowania tematu przyszedł mi do głowy pomysł ze zwieraniem w/w diod stykami przekaźnika sterowanego układem opartym o wzmacniacz różnicowy mierzący aktualne napięcie na obu akumulatorach.
Po wyrównaniu napięć przekaźnik zwarłby obie diody, nie wywołując przy tym przepływu prądu pomiędzy akumulatorami. Użycie wzmacniacza operacyjnego jako komparatora zapewniłoby wystarczającą precyzję.
Bolej1
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 08 mar 2020, 21:47

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: Bolej1 »

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Myślałem że temat będzie łatwiejszy. Chyba rzeczywiście dokupię druga mała ładowarkę.
Teraz mam dosyć spora aluminiowa obudowa. Jaka polecicie z aliexpress? Jaka moc optymalna na 17,5Ah 3A?
Bolej1
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 08 mar 2020, 21:47

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: Bolej1 »

Nawet teraz myślę że lepiej mieć dwie male bez wiatraka (cicho).
Tylko 3A czy 2A czy ja dobrze licze? Czas ładowania od 0.
17,5Ah/2A 8,75h
17,5Ah/3A 5,8h
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: pxl666 »

tangspower 3a są ponoć niezłe , zawsze możesz ja rozebrać i zamiast wiatraka wpakować masywniejszy radiator i ew obudowę z aluminiowego profilu zrobić
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: lukk »

Jakby ktoś tutaj szukał tej 3A to kupowałem ostatnio tu: https://pl.aliexpress.com/item/4000905959180.html
Wyszło chyba najtaniej i przy okazji szybka dostawa, niecałe 2.5 tygodnia.

Ten wiatraczek faktycznie dość mocno szumi i ma słabe łożysko, już ze 2 razy go smarowałem, ale poza tym ładowarka jest ok. Spróbowałbym podmienić wiatraczek na jakiś inny, cichszy i solidniejszy, 40mm.
W załączniku foto PCBka z tej ładowarki.
Załączniki
1616160535586 s.jpg
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: roland »

Zamiast dioda+rezystor można użyć specjalizowany kontroler "ideal diode" np LTC4359, np na ali są gotowe moduły, szukać "LTC4359 Ideal Diode". Taki moduł w stanie przewodzenia daje znikomy opór i znikomy spadek napięcia (załączony mosfet), zaś w stanie zaporowym przewodzi znikomy prąd. Więcej detali w opisach pierwszego lepszego kontrolera.
EDIT: Ładowanie jednej baterii wieloma ładowarkami, tu nie potrzeba diód, ładowarki łączymy równolegle.

pozdrawiam

Roland
Ostatnio zmieniony 15 cze 2021, 10:48 przez roland, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: lukk »

Taka ciekawostka, są też dwukońcówkowe elementy tego typu, np. SPV1540 z ST.
Działa to w sumie podobnie do tego kontrolera, który podesłałeś, czyli elementem wykonawczym jest mosfet, który jest załączany w zależności od napięcia między wejściem i wyjściem. Tyle że tutaj kontroler jest zasilany pompą ładunkową z niskiego napięcia spadku na elemencie i przez to elementu używa się jak standardowej diody :)
A z kontrolerów idealnej diody dobrze się sprawdza też LM5050 z TI.
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ładowanie dwóch bateri 48V 17,5Ah jedną ladowarka 3A. Bezpieczne

Post autor: roland »

Lukk faktycznie są różne ciekawe elementy nawet nie zdawałem sobie sprawy.
Chciałem zwrócić uwagę na gotowe rozwiązania, moduły które tylko wystarczy polutować, obudować czy też zaizolować termokurczem i używać,mało kto ma determinację aby zamawiać chipy z farnella, projektować i wykonać płytkę.,Fraza "ideal diode" dostarcza mnóstwo gotowych rozwiązań na różne prądy i napięcia, są nawet moduły wysokoprądowe które można by stosować do łączenia wielu baterii do jednego sterownika, pod pewnymi warunkami np. brak hamowania regeneracyjnego.
ODPOWIEDZ