Przeróbka baterii 48V na 36 V

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
jkot
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37

Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: jkot »

Witam.
Od 4 lat jestem szczęśliwym posiadaczem silnika YOCH 360W 36V . Bateria już mi trochę podupadła na zdrowiu - przy dwóch kreskach wyłącza się sama. Teraz przyszła pora na wymianę. Mam jednak 2 nieużywane baterie 48 V i tu jest moje pytanie:
W jaki najprostszy sposób, przerobić taką baterię na 36V?
Czy BMS z tej nowej baterii może zostać czy po wywaleniu ogniw muszę również wlutowac BMS że starej baterii?
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: tas »

Najprościej byłoby zasilić ten silnik z akumulatora 48V - prawie na pewno będzie działać
Umiarkowanie prosto byłoby przerobić akumulator wymieniając w nim BMS na 10s i podłączając tylko pod pierwsze 10 sekcji, pozostałe 3 odłączamy,
Bardzo trudno byłoby zdepakietować te akumulatory i bawić się w testowanie ogniw i zgrzewanie ich na nowo

Proponuję zasilić zestaw z 48V
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 5001
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: tkoko »

]Najprościej odłączyć plusowe kabelki balansu od "S11, S12, S13", przelutować przewód plusowy baterii z S13 na S10, sprawdzić czy BMS z baterii na 48 V może pracować jako 36 V, jeżeli może, łączysz ponownie przewody balansu (Z ODŁĄCZONYMI PLUSAMI "S11, S12, S13") i powinno działać. Wadą tego rozwiązania jest utrata około 20% pojemności baterii. Jeżeli chcesz mieć pełną pojemność, musisz na nowo zgrzać ogniwa na "S10"/36 V
tas pisze:
13 paź 2023, 8:20
Najprościej byłoby zasilić ten silnik z akumulatora 48V - prawie na pewno będzie działać
Umiarkowanie prosto byłoby przerobić akumulator wymieniając w nim BMS na 10s i podłączając tylko pod pierwsze 10 sekcji, pozostałe 3 odłączamy,
Bardzo trudno byłoby zdepakietować te akumulatory i bawić się w testowanie ogniw i zgrzewanie ich na nowo

Proponuję zasilić zestaw z 48V
Kłopot w tym ze Yoch mimo zmiany parametru napięcia na wyświetlaczu nie zmienia tego parametru w sterowniku. Mam podobnie w moim Yoch tylko w drugą stronę, czyli z 48 V na 36 V, mimo działania wyświetlacza na 36 V, prawidłowych wskazań graficznych napięcia, silnik się nie uruchomił. Może zmiana parametru LVP w sterowniku, by pomogła ale to tylko gdybanie, bo jak pisałem nie udało mi się połączyć kompa ze sterownikiem.
Załączniki
BBSxx ustawienia.jpg
jkot
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: jkot »

Dzięki za szybką odpowiedź.
Niestety po podłączeniu baterii 48V wyświetlacz działa normalnie jednak silnik nie reaguje. Przestawiłem również w ustawieniach sterownika na 48 V i nadal lipa
jkot
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: jkot »

Czytałem ten sposób na połączenie sterownika z kompem i trochę mnie to przeraziło, więc szukam innego sposobu. Chyba będzie trzeba jednak rozwalić starą baterie i wsadzić tam nowe ogniwa z baterii 48V.
tkoko
Forumowicz
Posty: 5001
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: tkoko »

jkot pisze:
13 paź 2023, 8:40
Czytałem ten sposób na połączenie sterownika z kompem i trochę mnie to przeraziło, więc szukam innego sposobu.
Samo podłączenie jest banalnie proste, wystarczy jak na schemacie podłączyć przewody z "RS232" do gniazda wyświetlacza w sterowniku (zamiast wyświetlacza), i jest zdecydowanie prostsze niż przerabianie baterii 48 V na 36 V. Czy zadziała to inna bajka.
Załączniki
_D962 gniazdo Higo 1.jpg
jkot
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: jkot »

Przeciąłem kabel idący od wyświetlacza do sterownika.
Z wtyczki wychodziło 6 przewodów. Zielony, biały, czarny , pomarańczowy, brązowy i fioletowy
Podłączyłem wg obrazka. Fioletowy okazał się przewodem idącym do nikąd czyli do środka wtyczki jednak dalej nigdzie nie idze bo do sterownika idzie 5 przewodów, więc go pominąłem
Z wtyczki odpowiednio pod USB podłączyłem
Biały - Biały
Zielony- Zielony
Czarny - Czarny
Czerwony z USB zostawiłem pusty
Brązowy i pomarańczowy połączyłem razem
Niestety na 2 komputerach z Win 7 oraz Win 10 rower nie chce się połączyć.
Czy jest konieczność instalacji jakiś dodatkowych sterowników???
Na kompie z Win 10 pokazały mi się 4 porty COM 3, COM4, COM5, COM6 na dwóch pierwszych od razu wywaliło błąd na 2 pozostałych chwilę próbował łączyć ale pokazał się komunikat Connect failure

Na Win 7 pokazał się tylko port COM3 i po wciśnięciu connect nie pokazał żadnego błędu tylko podświetlony został przycisk disconnect jednak żadnych danych z roweru nie zczytał

I nie wiem co dalej.

Napiszcie jaki windowsem się laczyliscie

Pozdrawiam
zielony71
Forumowicz
Posty: 1336
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: zielony71 »

Technicznie to Ci nie pomogę, bo nie wiem, ale podpowiem, że najbardziej ekonomicznie to by było wymienić się z kimś na baterię. Ty mu 48V, on Ci 36V. Chętny na pewno się znajdzie.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 5001
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: tkoko »

Zastanawiam się dlaczego "rozwaliłeś" dobre przewody/złącza, wystarczyło kupić złącze JST 5 - 6 PIN;
https://allegro.pl/oferta/konektory-jst ... gK19_D_BwE
wyjąć z gniazda "żeńskiego" piny, zaizolować końcówki termokurczem, nałożyć na bolce we wtyczce odpowiednie kable i testować.
Co do nawiązania połączenia, spróbuj zamienić miejscami końcówki Tx i Rx (zielony, biały), jeżeli to nie pomoże to zainstaluj "PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1200.zip" i sprawdź czy się coś zmieni bo plik jest do Win XP. Jeżeli to nie pomoże zapewne nie połączysz się ze sterownikiem.
jkot
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: jkot »

Niestety połączenie się nie udało i pora przerobić baterię.
Mam następujący pakiet:
Obrazek

czy jeżeli wytnę trzy ostatnie ogniwa zaznaczone na czerwono to uzyskam baterię o napięciu 36V . Wg miernika napięcie pokazuje mi właśnie 39,76 V czyli tyle ile potrzebuję
Obrazek

Teraz tylko pozostaje przelutowanie BMS tylko nie do końca wiem w które miejsca.

Pomożecie?
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1327
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: Yasiu77 »

nie. 3 ogniwa połączone równolegle to jedno "s" w Twoim przypadku. By zmienić z 48V na 36V musisz zmniejszyć z 13s do 10s czyli 3s musisz wyciąć, tj. 3x3 ogniwa. Co to za dziwne ostatnie pojedyncze niebieskie ogniwo? Słabo widać
jkot
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: jkot »

Ostatnie to nie połączone ogniwo. Tylko pewnie dla tego aby zachować parzystość
Już doszedłem do tego ale dzięki za pomoc. 9 ogniw wyrzucone.
Teraz pytanie czy jest jakaś ustalona kolejność przy podpisaniu bms? Np jeden góra drugi dół czy jest to obojętne I ważne jest tylko aby każda sekcja była podpięta

Czy np. Kabelki z bms jedne są odpowiedzialne za plus a drugie za minus
tkoko
Forumowicz
Posty: 5001
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: tkoko »

Pokaż zdjęcie co skasowałeś. Jeżeli ostatnie 5 par ogniw w okolicy BMS'a, to musisz przelutować wszystkie kabelki balansu, w takiej kolejności w jakiej były połączone od minusa do plusa, przesunięte o trzy miejsca. KOLEJNOŚĆ JEST BARDZO WAŻNA.
jkot
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: jkot »

Uff, zrobione :D
BMS wziąłem ze starej baterii bo z tej nowej się chyba nie nadawał bo był na 48V.
Kabelki od BMW lutowałem zaczynając od czarnego (-) przez wszystkie poszczególne sekcje kończąc na czerwonym.
Po zlutowaniu wszystkiego miernik na wyjściu ( wtyczce)pokazał mi 14V
Zacząłem więc mierzyć miernikiem napięcie trzymając (-) miernika przy czarnym przewodzie a (+) po kolei do wszystkich białych przewodów wychodzących z BMS.
Okazało się, że
Przy 1 -miernik pokazał 3.9V
2- 7.8V
3 - 11.7V
4- 15.7V
5- 19.6V
6-27.5V
7-23.5V
8-31.4V
9-35.4V
10-39.3V
Po zamianie 6 i 7 napięcie we wtyczce pokazało 39.3V, także mam nadzieję że wszystko dobrze połączyłem.
Przed podpięciem do roweru czekam na potwierdzenie czy dobrze myślę
tkoko
Forumowicz
Posty: 5001
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: tkoko »

Dobrze myślisz, tyle że pomiar "S" we wtyczce balansu miałeś zrobić przed podłączeniem wtyczki balansu do BMS'a. Teraz masz prawidłowe napięcia na wtyczce, lecz nie ma gwarancji że nie uszkodziłeś BMS'a, chociaż po napięciu wyjścia baterii wygląda że jest OK. Przydało by się zrobić test baterii pod obciążeniem, oraz test baterii na przeładowanie, czy i kiedy wyłącza BMS, oraz czy balansowanie jest OK.
jkot
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: jkot »

Hmmm.... A teraz tylko pytanie jak to wszystko posprawdzać
;)
tkoko
Forumowicz
Posty: 5001
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: tkoko »

jkot pisze:
18 paź 2023, 10:42
Hmmm.... A teraz tylko pytanie jak to wszystko posprawdzać
;)
Rozładowanie;
bierzesz 2 - 4 urządzenia domowe 2 kW (farelka, żelazko, suszarka do włosów, czajnik elektryczny), podłączasz do przedłużacza;
https://www.google.com/search?sca_esv=5 ... 68&dpr=0.9
do wtyczki przedłużacza podłączasz baterię i rozładowujesz mierząc napięcie całości, oraz napięcia poszczególnych "S". Gdy napięcie baterii zbliży się do 28 - 30 V, musisz ciągle obserwować czy i przy jakim napięciu wyłączy się bateria (jeżeli BMS jest sprawny).

Ładowanie i balans;
tu już jest prościej, włączasz ładowarkę (najlepiej przez amperomierz), ładujesz baterię "do oporu" (z 6 - 8 godz). Po 2 godz ładowania, lub prądzie 0.3 - 0.5 A, mierzysz napięcie baterii i poszczególnych "S", i tak co jakiś czas, aż prąd spadnie poniżej 0.1 A, wyłączy się ładowarka lub bateria/BMS. zostawiasz baterię na 12 godz, i ponownie mierzysz baterię i "S".

Jeżeli przy rozładowaniu któreś "S" spadnie poniżej 2.5 V, a przy ładowaniu któreś "S" będzie miało powyżej 4.25 V, masz problem.
Jeżeli po kilku ładowaniach/rozładowaniach masz rozjazdy na "S", masz problem.
jkot
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: jkot »

Bateria rozładowana , wyłączyła się sama przy napięciu ok 30,4V
Chwilę po rozładowaniu zmierzyłem poszczególne sekcje i tak:
Pierwsza sekcja 3,357
2- 3,381
3- 3,240
4- 3,462
5- 3,383
6- 3,125
7 - 3,300
8- 3,342
9-3,413
10- 3,233

Więc chyba powinno być ok
tkoko
Forumowicz
Posty: 5001
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: tkoko »

jkot pisze:
18 paź 2023, 18:56
Bateria rozładowana , wyłączyła się sama przy napięciu ok 30,4V

6- 3,125

Więc chyba powinno być ok
1. 30.4 V to "taki sobie" wynik. Niemniej jednak bez wcześniejszego balansu "S" jest w miarę OK.
2. szóste "S" zapewne wyłączyło baterię/BMS, przy ponownych ładowaniach/rozładowaniach i po balansowaniu zobaczymy czy napięcia poszczególnych "S" się poprawią.

Teraz naładuj baterię do pełna, wg wcześniejszego opisu. Sprawdź napięcie baterii i poszczególnych"S" bezpośrednio po skończeniu ładowania (zapewne nadal będą rozjazdy napięcia) i po 6 - 12 godz. Następnie podłącz na krótko rozładowanie (kilka minut) i ponownie podłącz ładowanie tym razem na 1 godz, zmierz napięcia po godzinie i po 6 - 12 godz. Jeżeli rozjazdy napięć będą się zmniejszać, to balans działa i powinno być OK.
jkot
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: jkot »

Po pełnym naładowaniu takie wyniki:
1-4,159
2-4,174
3-4,164
4-4,171
5-4,172
6-4,162
7-4,158
8-4,165
9-4,195
10-4,155
41,54 V
Ładowałem ładowarką , która była dostarczona w komplecie z baterią 42V 2A

Po 15 h
1- 4,094
2- 4,096
3- 4,094
4- 4,102
5- 4,097
6-4,099
7-4,094
8-4,101
9-4,106
10-4,096
tkoko
Forumowicz
Posty: 5001
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: tkoko »

Wygląda że wszystko jest OK i nie uszkodziłeś BMS.
1 - 3.9V __ - 3.9 - 3,357 - 4,159 - 4,094
2 - 7.8V __ - 3.9 - 3,381 - 4,174 - 4,096
3 - 11.7V _ - 3.9 - 3,240 - 4,164 - 4,094
4 - 15.7V _ - 4.0 - 3,462 - 4,171 - 4,102
5 - 19.6V _ - 3.9 - 3,383 - 4,172 - 4,097
6 - 23.5V _ - 3.9 - 3,125 - 4,162 - 4,099
7 - 27.5V _ - 4.0 - 3,300 - 4,158 - 4,094
8 - 31.4V _ - 3.9 - 3,342 - 4,165 - 4,101
9 - 35.4V _ - 4.0 - 3,413 - 4,195 - 4,106
10-39.3V _ - 3.9 - 3,233 - 4,155 - 4,096
. - 39.3V - 39.3V - 30,4V - 41,54 V - 40.98V
jkot
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37

Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V

Post autor: jkot »

Dzięki wielkie za pomoc.
Bateria założona do roweru, niestety pogoda nie pozwala na testy.
Jeśli będziesz w okolicach Krakowa/Krzeszowic to serdecznie zapraszam na piwko . :D
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ