Strona 1 z 3

Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 31 paź 2023, 19:07
autor: Powolniak
Witam wszystkich
Moja odbudowa E- bika zbliża się ku końcowi.
Uruchomię go i sprawdzę na kwasówkach, te mam pod ręką.
Natomiast docelowo...
Li -ion nie są zbyt trwale. Ze cztery sezony i przez ten czas prawie liniowy spadek pojemnośći.
Czytając natknąłem się na Li-Fe-Po4? Taka nazwa?
Bardzo długowieczne, odporne, może cięższe- nie wiem o ile-ale w moim płaskim terenie nie miałoby to wielkiego znaczenia.
Ktoś je stosuje? Czy to pomysł- abstrakcja?
Mam wrażenie że przynajmniej część z Was miała podobną zajawkę.
Pozdrawiam

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 31 paź 2023, 19:47
autor: zielony71
Ja ich używam. Fajne ogniwa ale waga i objętość około 2x w stosunku do li-ion.
Dobre do codziennego użytku na krótkich dystansach. Najważniejsze moim zdaniem jest to, że nie słyszałem o przypadku, żeby komuś się zapaliły. :-)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 31 paź 2023, 21:25
autor: Rafal1990
Tez mam baterie na ogniwach lifepo4 32700. Uzywam ponad rok i przejechane okolo 8000km, nie zauwazylem zadnego spadku pojemność.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 31 paź 2023, 23:29
autor: Tooropek
Jako jeden z nielicznych mam 21700 li-ion które mają 2000 cykli. Zaczynam dopiero co prawda na nich robić pakiety, ale z tego co widzę to moje najstarsze pakiety na zwykłych 300cyklowch 18650 dalej jeżdżą i mają się dobrze a mają już po 5/6 lat. Dla normalnego użytkowania 5 dni w tygodniu po 20/30km codziennie można jeździć kilka lat na pakiecie zrobionym zgodnie ze sztuką, zatem przy najnowszym typie li-ion 2000 cykli do 80% będzie to kilka ładnych lat. Baterie nie są drogie a wydatek raz na 5 lat w okolicy 2 tysięcy złotych to chyba nie tyle co by wydziwiać i odkrywać koło na nowo? Znam takich co dalej jeżdżą na agmach z upsów i za nic mają nowe technologie czy to że można mieć 1kWh Aku li-ion który waży 5kg. Dla niektórych nie liczy się komfort użytkowania tylko długowieczność, a przy lifepo4 nie ma tych dwóch rzeczy na raz bo lifepo4 nie są pojemne tylko żywotne. Są ciężkie o zajmują dużo miejsca. Dalej kompromisem między żywotnością, waga i komfortem użytkowania są li-ion 21700. Temat dość rozległy i ile ludzi tyle opinii. Moje doświadczenie podpowiada mi że nie ma nic lepszego obecnie do EV jak 21700.

Pozdrawiam

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 8:14
autor: tkoko
Powolniak pisze:
31 paź 2023, 19:07
Li -ion nie są zbyt trwale. Ze cztery sezony i przez ten czas prawie liniowy spadek pojemnośći.
Następna bajka "z mchu i paproci". :D

viewtopic.php?p=96399#p96399

Dwie baterie "10S3P", nominalnie 7.8 Ah, z ogniwami z marca 2012 r które nadal jeżdżą. :D
"Nominalne "Capacity after 299cycles and plus 1 day ≥ 1785mAh (70% of the capacity at 25℃)"
75% pojemności w przypadku tych Samsungów z BMS'em 4.17 V do 2.8 V to
"Średnio na ogniwo jest 5.8Ah / 3 = 1933 mAh PO 9 LATACH I CZTERECH MIESIĄCACH" (18 lipca 2021 r).

Warunki na długowieczność baterii; odpowiednio dobrana bateria do pobieranych mocy, używanie PAS'a zamiast manetki, pełne ładowanie/balansowanie baterii. prawidłowy prąd ładowania i końcowe napięcie/prąd ładowania zgodne z parametrami BMS'a, nie przegrzewanie baterii. W tych warunkach bateria powinna przeżyć co najmniej 8 lat do spadku 75%, w normalnych/domowych warunkach eksploatacji roweru.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 8:55
autor: zielony71
tkoko pisze:
01 lis 2023, 8:14
...

Dwie baterie "10S3P", nominalnie 7.8 Ah, z ogniwami z marca 2012 r które nadal jeżdżą. :D
No jeżdżą, ale co to za jazda... :-D
Faktycznie problemem starych ogniw jest nie tyle utrata pojemności, co wzrost oporu wewnętrznego, co prowadzi do grzania się ogniw i dużego spadku napięcia przy dużym poborze prądu.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 9:52
autor: tkoko
zielony71 pisze:
01 lis 2023, 8:55
No jeżdżą, ale co to za jazda... :-D
Faktycznie problemem starych ogniw jest nie tyle utrata pojemności, co wzrost oporu wewnętrznego, co prowadzi do grzania się ogniw i dużego spadku napięcia przy dużym poborze prądu.
1. ani zięć ani córka nie proszą o wymianę baterii, widać im wystarczy taka jazda. :D
2. zamierzasz bić rekordy świata w prędkości, nie na tym zastawie co składasz.
Tak na marginesie, opinia o szybkiej degradacji Li-Ionów pochodzi zapewne głównie od modelarzy. Tam faktycznie ma to znaczenie, bo baterie idą "na full" (lub 200%) zarówno podczas rozładowania jak i ładowania, a w tych warunkach uzyskanie 300 czy 500 cykli ładowań/rozładowań liczy się w tygodniach/miesiącach nie mówiąc o grzaniu. W rowerach pełne rozładowanie/ładowanie 300 - 500 cykli, to są lata. Pewnie szybciej rozwalisz rower niż baterię.
Mój "perszing" po 4 latach eksploatacji, a bateria po 2 - 3 zł ogniwo (80% pojemności), która miała być tylko do prób/testów, jeździ sobie dalej. :D

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 9:59
autor: zielony71
Ha, ha, co prawda to prawda :-D

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 11:53
autor: Powolniak
Hola,hola.
Powód mojego tematu uważam uzasadniony
Opinia o niskiej żywotności baterii li ion wzięta także z tabelki z forum.
Nie pracowałem z llekkimi ogniwami.
Natomiast protokoły rozładowań testowych dużych ups- chociaż kwasowych opartych na przekładkach chłonnych- śnią się mi ciągle po nocach.
Zywotność "starych serii" to 10-12 lat było.Do 60-50 procent pojemnośći
"nowych"- 5-6 lat.
Krzywe spadku to parabole tak mało wybrzuszone że prawie to linia ukośna - chociaż do tych 60, 50 procent ,później nie wiem co by się.działo.
Tak mi wychodzi że baterie tracą z ok. 5 procent na rok.
Ale jeśli gorsze- to i 10 czy 15.
O pojemności decydował bardziej wiek niż nawet najstaranniejsze warunki konserwacji Jeśli mówimy o tej samej serii.Oczywiście odrzucam całkowite rozładowanie czy ugotowanie czy przekroczoną rozsądną ilość cykli:)
Więc obawiam się sytuacji analogicznej odnośnie ogniw lekkich- zwłaszcza z depakietów- które mają już ze dwa czy trzy lata np :)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 12:32
autor: tkoko
Powolniak pisze:
01 lis 2023, 11:53
Hola,hola.
Powód mojego tematu uważam uzasadniony
Opinia o niskiej żywotności baterii li ion wzięta także z tabelki z forum.
O pojemności decydował bardziej wiek niż nawet najstaranniejsze warunki konserwacji
Nikt nie broni Ci używać Li-Fe-Po4 zamiast Li-Ion'ów, żyjemy ponoć w wolnym kraju. Jednak skoro większość, tak profesjonalnie (np. samochody, narzędzia, telefony itd.) jak amatorsko, stosuje badziewne Li-Iony z "300" ładowaniami, zamiast Li-Fe-Po4 z "2000' ładowaniami, to o czymś to chyba świadczy.
Co do degradacji ogniw, również uważam ze większy wpływ ma czas niż "magiczne ładowania"
Powolniak pisze:
31 paź 2023, 19:07
Ktoś je stosuje? Czy to pomysł- abstrakcja?
Zapewne tak skoro są oferty sprzedaży nawet z tego tygodnia.

viewtopic.php?f=33&t=10206

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 12:35
autor: Tooropek
Najlepiej wcale nie rozładowywać akumulatora to wtedy najdłużej posłuży, takie wnioski po Twoim wpisie. Chciałbym zobaczyć wasze baterie jak wyglądają, ile ważą i jak wyglądają cykle użytkowania. Jak ktoś jest dusi groszem i myśli że akumulator będzie działał już do końca życia to niestety jest w błędzie. Bo jeżeli nie chodzi o pieniądze i nie liczy się waga, wymiary, estetyka to co? Tylko to że mam akumulator na lifepo4 i rozładowuje go w zakresie 30% pojemności dostępnej a innym będę śmiał się w twarz że mój akumulator wytrzymał 20 lat a ich tylko 5 użytkując w pełnym zakresie?

Nie ma nic lepszego niż li-ion do małych lekkich pojazdów elektrycznych. Idziemy na kompromisy między wagą, ilością energii, wymiarem i kwotą końcową za gotowy produkt zatem 21700, ewentualnie 18650 ma jedynie rację bytu.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 13:39
autor: Powolniak
Gorąco dziękuję za opinię .
Zwłaszcza że temperatura dyskusji się mocno podgrzała:)
Tak, wszystko co zrobię to mój wybór- ale to Wasze szczere oceny mi w nim pomagają.
Tak, musimy uwzględniać wiele aspektów.
Właśnie zważyłem mój pojazd.
Brak jeszcze aku, lekka rama i już ze 23 kilo.
Czyli muszę już oszczędzać na masie:(

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 14:12
autor: Powolniak
Ale przyszło mi do głowy jeszcze jedno- recycling ogniw nie jest chyba znów taki prosty.
Więc fajnie byłoby miec baterie co po 10 latach ma ciągle 80 procent pojemności:)
I ekolo, i ekono, temu ciągle szukamy, na przekór współczesnym trendom.
Nie jest prawdą że po pięciu latach i tak zawsze chcemy wymienić czy to rower, czy samochód na nowy , więc po co dłuższy projektowany czas użytkowania..

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 14:28
autor: zielony71
Ja bym zaczął od tego jakiej pojemności potrzebujesz. Jak wyjdzie mało to jest szansa na lifepo4. Jak wyjdzie dużo to nie masz wyboru.
Moja bateria na lifepo4 waży 1,5 kg i jest wielkości butelki wody 0,5l:
IMG_20231101_144357.jpg
ale w dłuższe trasy zabieram inną. Czyli muszę mieć dwie :-)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 16:16
autor: Powolniak
I tu masz rację .
Koncepcja roweru turystycznego to jednak duży zasięg czyli potrzebna pojemnoć.
Chociaż o zapasowej baterii nie pomyślałem:)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 17:26
autor: Tooropek
Proszę tu przykład prawie 1kWh 13s4p 19,2Ah 920Wh wielkości litrowej butelki wody i o masie całkowitej 4kg. Zasięg na 100km przy mocy 350W i prędkości 25km/h. Nie wystarczy? Na lifepo4 dwa razy większa masa i dwa albo 3 razy więcej ogniw by potrzeba. Cylindry 18650 i 21700 pokazują praktycznie w każdym aspekcie wyższość nad innymi technologiami (nie chodzi mi tu o wydajność prądową bo w tym a123 26650 są górą ale o typowe użytkowanie w świecie lekkich pojazdów elektrycznych).

Obrazek

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 19:06
autor: Powolniak
Znalazłem kalkulator zasiegu u Nexusa i wyszło mi że faktycznie potrzebuję ze 20 Ah przy 36 v- a i to przy wspomaganiu rzędu 20 procent na ok 100 kilosów, a same straty na hub-ah to pewnie 5 procent.. no chyba że te straty na napędzie/przerzutce uwzględnione.
czarna du..pa. A przecież jakoś jeździcie?
BTW Tooropek na calym zestawie jeden BMS?
Myślałem że bilansowuje się każde ogniwo, a tu muszą być podpięte równolegle aby starczyło wyprowadzeń .
Coś mylę?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 19:47
autor: Tooropek
Nie rozumiem o co pytasz tak naprawdę więc nie jestem w stanie udzielić odpowiedzi.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 19:56
autor: zielony71
No to jak 20Ah to zapomnij o lifepo4 bo to by wyszedł straszny kloc.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 20:07
autor: Powolniak
ok.
Już wcześniej mnie to zastanawiało.
Pakiet zbudowany z kilku stringów, na każdym stringu suma napięć ogniw połączonych szeregowo daje nominalne np 36 V
Suma pojemności stringów połączonych równolegle daje żądane np ok 20 Ah.
No to jak BMS reguluje prąd na każdym ogniwie?
Odpowiedzią dla mnie osobny BMS na każdy string- a tak chyba nie jest

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 01 lis 2023, 20:34
autor: zielony71
Masz zupełnie mylne wyobrażenie na ten temat, ale jest tyle filmów na YouTube na ten temat, że raczej nikomu nie będzie się chciało Ci tego tutaj tłumaczyć.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 02 lis 2023, 9:16
autor: tkoko
Powolniak pisze:
01 lis 2023, 19:06
Znalazłem kalkulator zasiegu u Nexusa i wyszło mi że faktycznie potrzebuję ze 20 Ah przy 36 v- a i to przy wspomaganiu rzędu 20 procent na ok 100 kilosów,......
czarna du..pa. A przecież jakoś jeździcie?
Bo to jaki będziesz miał "zasięg", zależy głównie od tego ile "roweru" będzie w "rowerze z silnikiem".
W przypadku Twojego zestawu będzie to od około 300 Wh/godz w jeździe na manetce w płaskim terenie przy 25 km/godz, do 700 Wh/godz przy ciężkiej jeździe około 10 km/godz (strome podjazdy, piach itp.). Jak dołożysz swoje 100 - 150 wat zwiększysz zasięg (i prędkość) o 80 - 100%. Ot całą tajemnica "zasięgu".
Tak więc gdybyś chciał podjechać 5 km na Szyndzielnię, 10% podjazdem, 700 Wh (20 Ah, 36 V) starczy Ci na niecałą godzinę jazdy i 10 km zasięgu. W płaskim terenie, przy 150 Twoich watach + 150 watach silnika, masz 4 - 4.5 godz jazdy, zasięg powyżej 100 km, przy średniej prędkości przejazdu 25 km/godz. Ot cała tajemnica długich zasięgów/jazdy.
Powolniak pisze:
01 lis 2023, 19:06
Myślałem że bilansowuje się każde ogniwo, a tu muszą być podpięte równolegle aby starczyło wyprowadzeń .
Coś mylę?
Balansuje się każde "P" (kilka ogniw równolegle). BMS to urządzenie balansujace kilka/naście takich "P" równocześnie.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 02 lis 2023, 10:09
autor: Powolniak
[/quote]

Balansuje się każde "P" (kilka ogniw równolegle). BMS to urządzenie balansujace kilka/naście takich "P" równocześnie.
[/quote]

Właśnie!!
I jeśli te kilka ogniw robi pojemność, i do końca takiego "ogniwa zbiorczego" podpięte są końcówki BMS, to balansuje on wypadkową, a między ogniwami jednego " P"płyną prądy wyrównawcze nie zbalansowane!!
Zapewne to rozwiązanie wynika z praktyki, ciągle to lepiej chyba niż brak BMS:)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 02 lis 2023, 10:10
autor: Powolniak
Jeśli moja chyba szkolna interpretacja rozbawiła Was, miejcie dobry dzień:)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 02 lis 2023, 13:14
autor: tkoko
Powolniak pisze:
02 lis 2023, 10:09
I jeśli te kilka ogniw robi pojemność, i do końca takiego "ogniwa zbiorczego" podpięte są końcówki BMS, to balansuje on wypadkową, a między ogniwami jednego " P"płyną prądy wyrównawcze nie zbalansowane!!
Zapewne to rozwiązanie wynika z praktyki, ciągle to lepiej chyba niż brak BMS:)
Tak, cały czas w obrębie "P" płyną jakieś prądy wyrównawcze, zależne od jakości ogniw w danym "P". Im mniejsze różnice będą między ogniwami "P" tym mniejsze prądy wyrównawcze.
BMS w tym przypadku nie ma znaczenia. Rolą BMS'a jest zabezpieczenie przed przeładowaniem aku, nadmiernym rozładowaniem aku, zwarciami, i końcowym wyrównaniem ogniw/"P". Prądami wyrównawczymi się nie zajmuje.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 02 lis 2023, 18:21
autor: Powolniak
Rozmawiałem z Przemkiem z forum
Cóż...
Nie wiedziałem że dla li - ion tak dużym niebezpieczeństwem jest przeładowanie.
Myślałem że jak i dla kwasówek jedynym realnym zagrożeniem są płynące w przypadku zwarcia duże prądy, co rozwiązałby zwykły bezpiecznik
Zaraz obrażę sie na świat i wrócę do koncepcji ogniw wyjściowych
Tylko że rower turystyczno rekreacyjny straci wtedy pierwszy człon nazwy

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 03 lis 2023, 7:45
autor: Przemek
Cześć tak jak gadałem ,, z litem nie ma co eksperymentować bo to może drogo kosztować ,, kup pewny aku od chłopaków z forum a będziesz spokojnie spał ,, akumulator to większa cześć sukcesu w składaniu elektryka ,,, trzymam kciuki za powodzenie projektu ,

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 03 lis 2023, 12:12
autor: Powolniak
Przemek pisze:
03 lis 2023, 7:45
kup pewny aku od chłopaków z forum a będziesz spokojnie spał ,, akumulator to większa cześć sukcesu w składaniu elektryka
I tak właśnie zrobię
Wracam do pomysłu wyjściowego czyli Li-Fe-Po4. Chociaż nawet Kajman rekomenduje BMS:)
Ponieważ diabeł tkwi w szczegółach, optymalizuję projekt:
Pakiety 12s2p w każdej sakwie( na zdjęciu widać że miejsca starczy i dla dużych ogniw)
Przyzwoity zasięg a i masa nie taka znów przerażająca. bo dla samych ogniw to 4 kg zamiast 2 kg, do tego symetrycznie rozłożone w nisko zawieszonych sakwach, chociaż niestety nad tylną ośką:(
Dalsza trasa- zabieram rezerwowy następny 12s2p.
Minus takiego rozwiązania to osobny BMS dla pażdego "pakietu", lub okablowanie typu "pająk" pomiędzy sakwami.
Jak o tym myślę to to ostatnie wcale nie jest to takie znów przerażające. Chyba że BMS nie jest aż taki drogi.

Kufa jak się za to zabierałem nie wiedziałem że będzie tak trudno...
Potrzebuję-proszę się nie śmiać ponownie- taniej zgrzewarki i bms.
Lub tylko BMS jeśli oddam pakiety do zgrzania:)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 03 lis 2023, 14:02
autor: lukk
BMS jest zawsze potrzebny, więc trochę nie rozumiem, czemu jesteś zdziwiony :)
Jeśli chcesz rozdzielać baterię na 2 sekcje to raczej pomyśl o zrobieniu nie 2x12s i łączeniu równoległym, ale 2x6s i łączeniu szeregowym. Przy połączeniu równoległym też ma to szansę działać (sam tak używam w 2 pojazdach), ale jest kilka takich warunków brzegowych, gdzie może się stać coś złego. Zakładając, że przed spinaniem baterii razem będziesz pamiętał aby je wyrównać to wszystko jest ok dopóki któryś z BMSów nie odepnie baterii z jakiegoś powodu.
Może się to zdarzyć przy ładowaniu albo rozładowywaniu. Na skutek rozjazdów na którejś z celi pojawi się undervotlage (przy rozładowaniu) lub overvoltage (przy ładowaniu) i wtedy BMS ten pakiet odetnie. Gdy po odłączeniu napięcie na tej celi przekroczy próg "release" dla zabezpieczenia to BMS znów się włączy, tym samym zwierając pakiet z drugą baterią, która w tym momencie ma już inne napięcie.
Chyba że chcesz po prostu osobne pakiety, które będziesz sobie przepinał, po zużyciu jednego wpinasz drugi. Tylko że wtedy masz większy prąd na pojedyncze ogniwo.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 03 lis 2023, 14:16
autor: zielony71
Chyba rozwiązanie z przepinaniem jest bardziej uniwersalne. Można wtedy pojechać także z jednym pakietem, a niekoniecznie oboma naraz. Przy lifepo4 wysoki prąd na ogniwo nie jest dużym problemem. Ja pobieram 15A na ogniwo (a123) i nawet się za bardzo ciepłe nie robią.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 03 lis 2023, 14:25
autor: Rafal1990
U mnie lifepo4 na ogniwach 32700, 13s4p, 24ah. Rzeczywiscie waga jest duża co wielu może przeszkadzać, ja go wnosze codziennie na 2 pietro i daje rade. Chociaż sama bateria to jakies 9kg. Zasieg na tempomacie ustawionym na 35kmh i 0 pedalowania to 85km.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 03 lis 2023, 17:13
autor: Tooropek
Rafał podaj koszt na gotowo takiego pakietu.

Porównać można go do 10S li-ion (o ile nie jest to 16s4p lifepo4)
Zatem na 21700 można by zrobić pakiet 10s10p na przykład 48Ah 1720Wh. Waga na gotowo około 8kg. Przykladowy koszt za 10s10p 21700 w tej konfiguracji to około 2 tysiące złotych.

Ilość cykli: 2000. Prąd max rozładowania 100A.

Pozdro

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 03 lis 2023, 21:03
autor: Rafal1990
Za ogniwa dalem w Chinach okolo 1300, bms okolo 200. No i koszty zgrzania i izolacji itp. Ogolnie jestem z tego bardzo zadowolony, o dziala bez zarzutu. Ale jakbym robil nastepna baterie to chyba bym poszedl w lion. Jednak waga sporo mniejsza. Natomiast duzym plusem lifepo4 jest bezpieczeństwo, nie boje sie ladowac w mieszkaniu.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 03 lis 2023, 22:08
autor: Tooropek
Nie odpowiedziałeś na moje pytanie. Jaki koszt całkowity na gotowo? I drugie pytanie od razu. Ile S ile P ma Twój akumulator?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 03 lis 2023, 23:49
autor: Atak_Snajpera
A jak wygląda sprawa obliczania pozostałej energii w akumulatorze? W li-ion spadek napięcia jest mniej więcej liniowy do 3,35v i tym samym można trochę łatwiej oszacować ile procent jeszcze mamy. W LFP już nie jest tak fajnie bo wykres rozładowania jest wyraźnie spłaszczony , a na końcu mamy nagły zjazd. Nawet Tesla w model 3 (wersja standard z chin) rekomenduje ładowanie do 100% aby lepiej oszacować ilość pozostałej energii. Jak to wygląda w twoim ebiku z LFP. Masz poprostu napięcie i sam mniej więcej domyślasz się ile ci jeszcze pozostało?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 04 lis 2023, 0:09
autor: zielony71
Atak_Snajpera pisze:
03 lis 2023, 23:49
..... W LFP już nie jest tak fajnie bo wykres rozładowania jest wyraźnie spłaszczony , a na końcu mamy nagły zjazd. Nawet Tesla w model 3 (wersja standard z chin) rekomenduje ładowanie do 100% aby lepiej oszacować ilość pozostałej energii. Jak to wygląda w twoim ebiku z LFP. Masz poprostu napięcie i sam mniej więcej domyślasz się ile ci jeszcze pozostało?
Ja tam wolę mieć trudności w oszacowaniu pozostałej energii niż jeździć zepsutym rowerem, czyli takim, w którym bateria li-ion ma napięcie poniżej znamionowego ;-)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 04 lis 2023, 11:15
autor: Atak_Snajpera
To jest jakiś mit że li-ion są jakieś mało żywotne. Do dziś jeżdżą Tesla model s z 2012 roku na jakiś panasonicach 18650. Pomimo przejechania 200-300tys km degradacja jest w okolicach 10-15%. Kluczem do sukcesu okazuje się dbanie o to aby akumulator pracował w optymalnym zakresie temperatury. Taki nissan leaf pierwszej generacji nie miał żadnego systemu aktywnego chłodzenia akumulatora i po znacznie mniejszym przebiegu ogniwa straciły nawet 50% swojej oryginalnej pojemności.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 04 lis 2023, 12:00
autor: Powolniak
No to może trzeba postawić tezę
LiFePo4 wybierane są przez osoby obawiajace się restrykcyjnych warunków eksploatacji / konserwacji ogniw LiIon .
Ze są tego świadome, to dbają o swoje i tak odporne ogniwa bardziej niż przeciętny użytkownik LiIon.
W efekcie służą im one wiekami:)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 04 lis 2023, 12:32
autor: tkoko
Zrobiłeś "z igły widły"
Już teraz masz rower 25 kg, do tego chcesz dorzucić dalsze 4 kg ogniw plus 1 - 2 kg na obudowy, BMS, nikiel, kable, sterownik, stacyjkę, manetkę itd. Za chwilę będziesz miał "Falcona" 40 kg, na którym magiczne 100 km będziesz "robił" przez tydzień, i będziesz się martwił pojemnością, która zarówno w Li-Ionie jak i Li-PO4, w czasie i tak będzie spadać niezależnie od cykli ładowań (jak w każdym aku).

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 04 lis 2023, 12:50
autor: Powolniak
tkoko pisze:
04 lis 2023, 12:32
Zrobiłeś "z igły widły"
Już teraz masz rower 25 kg, do tego chcesz dorzucić dalsze 4 kg ogniw plus 1 - 2 kg na obudowy, BMS, nikiel, kable, sterownik, stacyjkę, manetkę itd. Za chwilę będziesz miał "Falcona" 40 kg,
Oj chyba nie.
Rower golas chociaż z piastą przednią waży 22 kg. Z jakimkolwiek ogniwami w pakiecie 12s4p ledwo dobije 30kg. A magia 100 km ciągle działa:)
Dzięki ok miesiącowi jaki poświęciłem na dopracowanie, zestrojenie mechaniki mam bardzo ładny rower-cruiser - odpinam sakwy, wymieniam przednie koło i też cieszę się jazdą.
Ale tylko dlatego że ze liczyłem każde deko. I spędziłem ze sto chyba godzin podczytując fora angielskie , amerykańskie i ich podpytując o opinie.
Bo chyba już tylko oni stosują "three speed sturmey archer hub" i posługują się znanym mi językiem:)
Niestety, projekty, w których wygląd ma pierwszorzędne znaczenie a równocześnie nie chcemy tracić funkcjonalności, są cholernie trudne.
Więc cisnę konsekwentnie dalej próbując wybrac właściwe rozwiązania:)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 04 lis 2023, 14:26
autor: Atak_Snajpera
Ja tam nie narzekam. Od ponad roku jeżdżę na akumulatorze 48v 25ah do pracy (Samsung 21700-50e) i jedno ładowanie wystarcza mi na dwa tygodnie(150km). Rocznie robię może 30 cykli pełnego rozładowania/ładowania. Miną lata zanim będzie mi doskwierać spadek pojemności. Aku bidonowe waży 6kg. Cały rower tylko 24kg. Problem?
LFP ma sens w samochodach oraz jako magazyn energii do domu. Tu mniejsza pojemność oraz większą waga nie ma aż tak dużego znaczenia. Żywotność oraz bezpieczeństwo już tak. I tu faktycznie nie bawiłbym się z NMC

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 04 lis 2023, 17:59
autor: Powolniak
ogniwa LiFe po4 zakupione.
Balanser na oku.
Czy jesli kupię tanią zgrzewarke 150-250 zeta da radę? Miałbym na przyszłość jeśli to hit nie kit.
Czy odpuścić i zawieżć do kogoś?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 04 lis 2023, 18:05
autor: zielony71
Raczej zawieź. To wymaga trochę wprawy. Trzeba najpierw potrenować na odpadach, bo można przepalić, albo zgrzac za słabo.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 04 lis 2023, 21:51
autor: Powolniak
Zawiozę więc zapewne.
A czy do blaszek niklowych, jeśli poproszę o wypuszczenie "ogonków" dolutuję miedziane kable od BMS?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 04 lis 2023, 22:27
autor: slow
Bez problemu przylutuje

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 05 lis 2023, 12:10
autor: Powolniak
BMS od Zielony71 też już mam.
Chyba ostatnie ogniwo- ładowarka
36 V, widzę jednak że w opisach podaje się: do ogniw Li-ion . Niektóre dedykowane są do kwasówek.
Wybrać dowolną bo nie ma to znaczenia, czy szukać jakiejś przeznaczonej do LiFePo4?
3 A (tanie) czy 4 A, (pojemność pakietu 13,6 Ah).

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 05 lis 2023, 12:13
autor: zielony71
Widziałem na olx tanie, firmowe (segway) 42V 5A (około 80 zł).

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 06 lis 2023, 7:30
autor: Przemek
BMS i ładowarkę weź dedykowane do life ,, chyba że masz BMS smart to tam sie wybiera w ustawieniach chemie ..

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 06 lis 2023, 10:09
autor: zielony71
Ładowarka dedykowana będzie ładowała do 3,65V na ogniwo, co jest nieefektywne, bo powyżej 3,5V te ogniwa i tak już przyjmują śladowe ilości energii. Dodatkowo niektórzy twierdzą, że od 3,65V zaczyna się proces platerowania litem, który wpływa na trwałość ogniw. Dlatego lepiej ładować do 3,5V co zapewnia zwykła ładowarka do baterii li-ion.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 06 lis 2023, 19:03
autor: Atak_Snajpera
~90% po 2000 cykli to standard dla tego typu LFP?
https://docs.tuyap.online/FDOCS/39736.pdf

Coś trochę mało bo to tylko ~4 razy więcej od NMC Samsung 21700-50e
https://zeroair.files.wordpress.com/201 ... 00-50e.pdf

Wagowo również słabo to wygląda. LFP 32700 6000mah ważą 140gr. NMC 21700 5000mah to 70gr. Jako magazyn energii do domu to spoko ale do roweru?