2 baterie w ebike

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
Wasil
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 13 lis 2023, 4:06

2 baterie w ebike

Post autor: Wasil »

Witam, zamierzam używać dwóch baterii w swoim ebike (baterie będą takie same, tj. identyczne napięcie, pojemność)
i teraz pytanie która opcję podłączenia wybrać ?
1. Wyładowanie pierwszej baterii i potem przełączenie (podłączenie) na drugą baterie
2. Podłączenie dwóch baterii na raz do sterownika poprzez kabel typu Y
3. Converter https://pl.aliexpress.com/item/10050033 ... pt=glo2pol
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2999
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: tas »

Jeśli ten konwerter ulegnie awarii to grozi to pożarem Twojego roweru.
Podłączenie 2 akumulatorów na krótko to już ogólnie realne ryzyko pożaru

Najbezpieczniej jest zmieniać akumulatory - 2 ruchy więcej a śpisz spokojnie, wszystko jest bezpieczne, przewidywalne, nic się nie zepsuje, o niczym nie trzeba myśleć.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 775
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: lukk »

Temat ostatnio się pojawiał na forum kilka razy, możesz poszukać. Kilka osób wklejało już linki do tego szpeja z Ali, ale nie kojarzę, żeby ktoś go tutaj zastosował i opisywał działanie.
Zamiast czegoś takiego można też użyć diod idealnych, np taki moduł: https://pl.aliexpress.com/item/1005004895994110.html Tylko oczywiście wtedy regen odpada.

Spinanie na krótko ma swoje ryzyka, wszystko jest ok dopóki baterie faktycznie zachowują się identycznie. Gdy pojawią się jakieś rozbieżności i jeden z BMSów odetnie, a drugi nie to pojawia się kłopot, więc to tylko dla osób, które są świadome tego co robią i jak to działa. Na plus takiego połączenia jest zmniejszenie sagu, zauważalne zwłaszcza zimą, więc w praktyce trochę dalej się przejedzie na 2 bateriach równoległych niż rozładowując je pojedynczo (bo w końcówce wyładowania mniejszy sag pozwoli wyładować do niższego napięcia zanim sterownik zacznie odcinać). Oczywiście przed spięciem na krótko trzeba baterie wyrównać, czyli podłączyć przez jakiś rezystor niewielki typu 1Ohm i złączyć na krótko dopiero gdy napięcie na nim spadnie do pojedynczych mV.
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 173
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: rezystor1990 »

Podłączenie 2 akumulatorów na krótko to już ogólnie realne ryzyko pożaru
Tak też naczytałem się że kurna prądy pod niebiosa bliskie nieskończoności będą płynąć jeżeli nastąpi różnica napięć pomiędzy bateriami podczas obciążenia itd. a to bzdura. Ważne jest aby spiąć akumulatory przy tym samym napięciu w trakcie eksploatacji rezystancja baterii zrobi swoje.

Ludzie od magazynów energii o tej zasadzie nie słyszeli i okazuje że się da. Nic nie płonie, rozładuje się równomiernie i pracuje.

Wasil
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 13 lis 2023, 4:06

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Wasil »

lukk pisze:
22 lut 2024, 12:57
Zamiast czegoś takiego można też użyć diod idealnych, np taki moduł: https://pl.aliexpress.com/item/1005004895994110.html Tylko oczywiście wtedy regen odpada.
Na jakiej zasadzie to działa ?
Wasil
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 13 lis 2023, 4:06

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Wasil »

To jest coś w ten deseń ?
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 775
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: lukk »

tak, tylko że te "diody PV" o których gość mówi to chyba takie elementy dwukońcówkowe, bo nie widzę, żeby tam jeszcze jakiś kabelek szedł. Czyli mają w środku pompę ładunku do zasilenia jakiegoś wewnętrznego kontrolera.
A te moduły, do których linka wkleiłem, wymagają też podłączenia do masy.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: W.P. »

lukk pisze:
22 lut 2024, 18:43
tak, tylko że te "diody PV" o których gość mówi to chyba takie elementy dwukońcówkowe, bo nie widzę, żeby tam jeszcze jakiś kabelek szedł. Czyli mają w środku pompę ładunku do zasilenia jakiegoś wewnętrznego kontrolera.
A te moduły, do których linka wkleiłem, wymagają też podłączenia do masy.
Wygląda na zwykłą diodę sądząc po zdjęciu zapożyczonym z serwisu aukcyjnego. Niestety nigdzie nie znalazłem typu, co pozwoliłoby dotrzeć do parametrów.
Obrazek
Oczywiście kosztuje odpowiednio, gdyż to dioda do paneli PV :D :D :D
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2999
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: tas »

rezystor1990 weź poczytaj o czym jest temat, nie o łączeniu ogniw tylko całych akumulatorów z BMSami, to nie są żadne upsy, solary ani inne takie wynalazki :)

W.P. - to jest dioda P1000, całe 10A prądu max w szczycie, w instalacjach PV to jest pierwsza rzecz co się pali, jak ktoś doradza na tym łączyć aku w rowerze to nie radzę słuchać takich rad :D Jak montowałem pv to się naoglądałem tyle usterek z diodami żeby wiedzieć, że tego nie wolno używać do łączenia akumulatorów.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: W.P. »

tas pisze:
22 lut 2024, 22:27
W.P. - to jest dioda P1000, całe 10A prądu max w szczycie, w instalacjach PV to jest pierwsza rzecz co się pali, jak ktoś doradza na tym łączyć aku w rowerze to nie radzę słuchać takich rad :D
Długo zastanawiałbym się, czy można puścić więcej niż 3A. Przecież nie ma tam kawałka radiatora, a do tego plastikowa obudowa.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Dede »

W.P. pisze:
22 lut 2024, 22:58
tas pisze:
22 lut 2024, 22:27
W.P. - to jest dioda P1000, całe 10A prądu max w szczycie, w instalacjach PV to jest pierwsza rzecz co się pali, jak ktoś doradza na tym łączyć aku w rowerze to nie radzę słuchać takich rad :D
Długo zastanawiałbym się, czy można puścić więcej niż 3A. Przecież nie ma tam kawałka radiatora, a do tego plastikowa obudowa.
Dioda P1000 maja do siebie że jest duży spadek napięcia około 1V.
Licząc że chcemy 10A przepuścić przez diodę to mamy 10W mocy ciepła na diodzie bez radiatora to spalimy diodę.
Fotowoltaika prąd jest ciągły i narażone na słońce i wysokie temperatury dla tego się pala diody bo wydzielają dużo ciepła i są tego powodu bardzo częste awarię.
Rowerach nie mamy ciągłego poboru prądu ale mimo tego nie poleciłem tej diody bardzo źle parametry.
Jak bym polecał diodę schottky mniejszym spadkiem napięcia i taką co idzie przekręcić do radiatora i dużym zapasie prądu.
W.P. pisze:
22 lut 2024, 20:02
Obrazek
Oczywiście kosztuje odpowiednio, gdyż to dioda do paneli PV :D :D :D
Zwykła dioda tylko ze napięcie 1000W mały prąd działania brak wentylacji koszt kupienia tej diody za 3zł ale mamy super obudowę do tej diody na hasło do paneli PV koszt wrasta 10X
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 775
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: lukk »

haha, myślałem że to jakieś układy wyspecjalizowane, które funkcjonują jako dioda idealna, a to zwykła dioda prostownicza :lol:

Są, a przynajmniej były, takie układy 2-końcówkowe realizujące diodę idealną, ale chyba się to jakoś super nie przyjęło. A takich klasycznych modułów, gdzie jest sterownik diody idealnej i FET(y) jako klucz to jest multum, nawet na Ali.
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 173
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: rezystor1990 »

tas pisze:
22 lut 2024, 22:27
rezystor1990 weź poczytaj o czym jest temat, nie o łączeniu ogniw tylko całych akumulatorów z BMSami, to nie są żadne upsy, solary ani inne takie wynalazki :)
Weź obejrzyj co wysłałem najpierw zanim ocenisz z czapy... dobrze wiem o czym jest temat, nie raz wałkowany tu na forum. W świece magazynów energii ludziom ktoś zapomniał powiedzieć że równolegle nie można łączyć akumulatorów tym bardziej w różnym ich stanie. Ludzie permanentnie łączą magazyny równolegle, szeregowo-równolegle i nic się z tym nie dzieje bez diód czy innych wynalazków. Tym bardziej nic się nie będzie dziać z popierdółką do roweru o pojemności kilkuset Wh o prądzie kilkudziesięciu amper...

W przesłanym filmie wszystko widać jak na dłoni jakie prądy wyrównujące po połączeniu akumulatorów płyną, jak to się zachowuje podczas rozładowywania wszystko jak na dłoni wystarczy minimum wysiłku i jakieś minimalne podstawy elektrotechniki żeby zrozumieć że rezystancja wewnętrzna akumulatorów zrobi swoje aby akumulatory rozładowywały się równomiernie.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: zielony71 »

No obejrzałem. Nie sądzę żeby (chwilowe) 40A prądu wyrównawczego było rzeczą, którą można lekceważyć. On tu ma ogniwa, które są odporna na takie traktowanie, ale ogniwa w bateriach rowerowych niekoniecznie to zniosą.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: W.P. »

@Dede Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Nie chciałem się rozpisywać bo to nie forum elektroniczne.

Można wykorzystać falę popularności PV i właśnie to robią producenci. Wczoraj przeglądając sieć znalazłem takie cudo za ponad 40zł. Może to jakiś czas działać, nawet długo kiedy żaden z paneli nie będzie w całości zasłonięty. Te diody pracują tam zaporowo i ich zadaniem jest ochronić zasłonięty panel przed wymuszeniem napięcia o odwrotnej polaryzacji. To właśnie wtedy przez te diodę popłynie całkowity prąd baterii.

A ponieważ to przypadek rzadki to takie super diody pracują długo (bo nie pracują :D )

Takie zjawisko to nic nowego. W latach 90-tych pojawił się podobny pomysł, tym razem godny geniusza.
Postanowiono zamienić kilkugniazdkową końcówkę popularnego domowego przedłużacza na tzw. listwę przepięciową. Z zewnątrz takie samo ale w środku warystor. Ale cena ponad 4x wyższa.

Przyjrzałem się kiedyś takiemu wynalazkowi podając mu powoli napięcie. Zareagował dopiero powyżej 800V (na warystorze nie było napisów).
Potem pojawiały się bardziej "wypasione" konstrukcje - a to z diodką LED, a to z wyłącznikiem, z gniazdkami bezpiecznikowymi, z filtrami z dławików i kondensatorów wewnątrz oczywiście z charakterystyką na połowę opakowania etc. Oczywiście cena odpowiednio duża, trzycyfrowa.

Co najważniejsze ludzie uwierzyli, że bez listwy żadne urządzenie nie powinno być włączane do sieci. Po prostu majstersztyk marketingowy, wszak z zakłócenia to zło i należy z nim walczyć.
A przecież każde urządzenie wrażliwe na zakłócenia ma na wejściu zasilacza swój własny filtr. Poza tym zakłócenia o wysokiej częstotliwości szybko giną w sieci energetycznej pokonując kilkanaście metrów.

Trochę spłaszczyłem problem ograniczając się do np. bloku mieszkalnego. Tam źródłem może być np blender czy zaparzacz do kawy, czy coś innego ale elektrycznie niewielkiego.
W przemyśle problem zakłóceń rzeczywiście występuje ale tam nikt nie broni się przed nimi stosując listwę. Chociaż... Dziś nawet dziecko wie, że listwa musi być.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: W.P. »

rezystor1990 pisze:
23 lut 2024, 10:34
Ludzie permanentnie łączą magazyny równolegle, szeregowo-równolegle i nic się z tym nie dzieje bez diod czy innych wynalazków. Tym bardziej nic się nie będzie dziać z popierdółką do roweru o pojemności kilkuset Wh o prądzie kilkudziesięciu amper...
To trochę sprawa dyskusyjna.
Nie ma nic złego w równoległym łączeniu akumulatorów tej samej technologii ale o rożnym stanie zużycia, czy różnej pojemności. Dobrze kiedy przed połączeniem zostaną wyrównane napięcia.

Oczywiście najbardziej będzie pracował koń najsilniejszy w zaprzęgu. Jednak zdolność pociągowa wzrośnie.

Szeregowe łączenie ogniw (czy równoległych pakietów) wymaga symetrii użytych składników łańcucha oraz nadzoru, gdyż jeśli nawet po zestawieniu połączenia napięcia ładowania i rozładowania są identyczne, to trzeba założyć, że po czasie (po kilkunastu cyklach ładowanie-rozładowanie) parametry ogniw mogą się rozjechać. Stąd BMS w takich konstrukcjach.

Problem pojawia się dopiero podczas łączenia gotowych jednostek wyposażonych w lokalne BMS-y.
Każdy z nich nadzoruje pracę swoich "podopiecznych" bez wiedzy co dzieje się w sąsiednim magazynie energii, który ma także swojego nadzorcę.
To zaledwie punkt wyjścia do rozważań jak zachowa się taka bateria połączona równolegle.

Co stanie się, kiedy podczas poboru dużego prądu z zestawu jeden BMS odetnie swoją baterię i zestaw dalej będzie pracował na jednej. Po jakimś czasie okaże się, że oba akumulatory zakończą pracę z powodu ingerencji BMS-ów kończąc z różnymi napięciami.

Można by tutaj dalej snuć akademickie rozważania z dziedziny "co byłoby gdyby", ale już na tym etapie widać, że robi się niefajnie.
A to tylko wstęp do wszystkich możliwych przypadków w takim połączeniu.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Dede »

rezystor1990 pisze:
23 lut 2024, 10:34
tas pisze:
22 lut 2024, 22:27
rezystor1990 weź poczytaj o czym jest temat, nie o łączeniu ogniw tylko całych akumulatorów z BMSami, to nie są żadne upsy, solary ani inne takie wynalazki :)
Weź obejrzyj co wysłałem najpierw zanim ocenisz z czapy... dobrze wiem o czym jest temat, nie raz wałkowany tu na forum. W świece magazynów energii ludziom ktoś zapomniał powiedzieć że równolegle nie można łączyć akumulatorów tym bardziej w różnym ich stanie. Ludzie permanentnie łączą magazyny równolegle, szeregowo-równolegle i nic się z tym nie dzieje bez diód czy innych wynalazków. Tym bardziej nic się nie będzie dziać z popierdółką do roweru o pojemności kilkuset Wh o prądzie kilkudziesięciu amper...

W przesłanym filmie wszystko widać jak na dłoni jakie prądy wyrównujące po połączeniu akumulatorów płyną, jak to się zachowuje podczas rozładowywania wszystko jak na dłoni wystarczy minimum wysiłku i jakieś minimalne podstawy elektrotechniki żeby zrozumieć że rezystancja wewnętrzna akumulatorów zrobi swoje aby akumulatory rozładowywały się równomiernie.
Po analizie i skrócie na filmie podłączając akumulator wiedział co robi i jak podłączyć.

Z tego co widzę to kontrola wyładowania i rozładowania jest przez falownik i MPPT
Moje uwagi zestawy działają pod monitorem napięć a nie BMS który odcina prąd.
Akumulatory są podłączone przez przełącznik ręczny a nie każdy zestaw miał własny BMS który załącza prąd a to różnica jak chcą montować tutaj na forum.

Podłączając kolejny zestaw akumulatorów naładował do 100% i balansowanie wszystkich ogniw.

Pozostałe dwa zestawy akumulatorów miał też naładowane na 100%

Podłączając zestaw akumulatorów miał małą różnice napięć ale mimo tego prąd wyrównawczy był 25A chwilowo co jeśli różnica napięć była by większa to skala by zabrakło mierniku cęgowym.

A ty chcesz polecić podłączenie dwóch akumulatorów z tradycyjnymi BMS gdzie odcina prąd. Największym problemem z uwagi na użytkowanie takich akumulatorów to podłączając jeśli nie my takiego samego napięcia prąd wyrównawczy może uszkodzić BMS i dość do pożaru.
Dla tego najlepiej zastosować diody gdzie unikniemy prądu wyrównawczego i szkodzenia BMSa lub pożaru.
Lub montujemy specjalny zestaw taki jak pierwszym poście.

Co innego podłączając zestaw na stałe co innego podłączając akumulatorów co osobno idzie ładować i jest duże ryzyko podłączając akumulatorów gdzie może być różnica napięć bo nie każdy ma monitor napięcia akumulatora i pilnowanie napięcia na każdego akumulatora i wiedzę kiedy można podłączyć kiedy nie można jeśli różnica napięć będzie za duża pomiędzy akumulatorów.
W.P. pisze:
23 lut 2024, 12:05
Problem pojawia się dopiero podczas łączenia gotowych jednostek wyposażonych w lokalne BMS-y.
Każdy z nich nadzoruje pracę swoich "podopiecznych" bez wiedzy co dzieje się w sąsiednim magazynie energii, który ma także swojego nadzorcę.
To zaledwie punkt wyjścia do rozważań jak zachowa się taka bateria połączona równolegle.

Co stanie się, kiedy podczas poboru dużego prądu z zestawu jeden BMS odetnie swoją baterię i zestaw dalej będzie pracował na jednej. Po jakimś czasie okaże się, że oba akumulatory zakończą pracę z powodu ingerencji BMS-ów kończąc z różnymi napięciami.
Dokładnie dopóki dwa akumulatory pracują jednakowym napięciu to jest ok ale jak będzie w jednym akumulatorów rozjazdy na celach i wyłączy napięcie od drugiego i będzie za duża różnica napięć i może dość do załączania i wyłączania dwóch akumulatorów różnych napięć i dużych prądów wyrównawczych.
Za duże ryzyko dla osób które nie wiedzą jak serwisować i pilnować napięć i kontrolować taki zestaw odpowiednią porę naprawiać awarię żeby nie doszło do pożaru.
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 173
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: rezystor1990 »

Dokładnie dopóki dwa akumulatory pracują jednakowym napięciu to jest ok ale jak będzie w jednym akumulatorów rozjazdy na celach i wyłączy napięcie od drugiego i będzie za duża różnica napięć i może dość do załączania i wyłączania dwóch akumulatorów różnych napięć i dużych prądów wyrównawczych.
Dalej snujcie akademickie rozważania są tacy co nie wiedzą i robią to. Nawet gdy dojdzie do takiej sytuacji to a) baterią jest już na końcu swojej pojemności więc dużych prądów nie będzie a przy dobrze działającym BMSie zablokuje ten przepływ, b) w zastosowaniach rowerowych nie ma stałego obciążenia więc rozjazd siłą rzeczy będzie tak mały że nic nie znaczący c) nawet gdyby uszkodził się BMS a właściwie by musiały zepsuć się dwa jednocześnie to zwyczajnie wyrównają się dwa akumulatory i tyle nic się nie wydarzy to nie jest zwarcie tylko balansowanie prąd szybko spada i nie nie jest nieskończony to nie jest zwarcie tylko balansowanie wzajemne. Po za tym akumulator ma tyle bardziej prawdopodobnych powodów do zapalenia, że gdybym miał takie podejście wyrzucił bym z domu wszystko co zawiera w sobie akumulatory litowe...
Oczywiście mówimy o sytuacji gdy łączymy akumulatory o tym samym napięciu, tej samej technologii a awaria następuję podczas eksploatacji.



W magazynach do PV popularne są gotowe akumulatory wyglądające jak klasyczne kwasiaki ale wewnątrz siedzą LifePO4 z BMS połączone w w szeregi dające 12V lub 24V itd. ludzie nie wiedząc że się nie da łączą te akumulatory szeregowo żeby uzyskać 48V lub 24V a następnie równolegle aby zwiększać pojemność magazynu.
Teraz najciekawsze nie wybucha takie kombo. Praktycznie wszystkie chińskie gotowe kieszenie magazynów bazują na równoległym połączeniu na indywidulanych BMSach co prawda czasami z komunikacją ale to nie wiele zmienia. No i co działa bo czemu miało by nie działać.

Teraz naszego podwórka rowerowego. Ludzie budują lekkie jebajki na silniku Bafang M820 siłą rzeczy żeby był lekki bateria musi być mała więc budują extendery podłączają i co wybuchają?

"A ty chcesz polecić podłączenie dwóch akumulatorów z tradycyjnymi BMS gdzie odcina prąd."

Niczego nie polecam. Pytanie było proste. Czy da się podłączyć dwa akumulatory. Tak jeżeli mają różne napięcia należy użyć konwertera, jeżeli wyrównasz napięcia może być bez konwertera. Czy będzie to działać oczywiście. Czy zwiększamy ryzyko fajerwerków w razie awarii tak ale czy pozbywamy się ryzyka pożaru jeżdżąc z jednym akumulatorem ulepionym z depakietu zgrzewanym zgrzewarką z trafo z mikrofali na chińskim BMSie... brzmi bardzo bezpiecznie.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2999
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: tas »

rezystor1990 to weź nam powiedz czemu producenci rowerów tak nie robią, że też oni nie wiedzą, że można łączyć akumulatory z BMSami.
Jedyne co spotkać można to 2 akumulatory wpinane przez system po kolei (przełączany akumulator) lub akumulator typu extender do doładowywania w trasie głównego akumulatora.

Extender nie jest drugą baterią pracującą równolegle, rozkręcałeś kiedyś takie coś? Tam jest przetwornica CC/CV i zasila wejście ładowania pierwszego akumulatora
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: pxl666 »

tas pisze:
23 lut 2024, 15:10
rezystor1990 to weź nam powiedz czemu producenci rowerów tak nie robią, że też oni nie wiedzą, że można łączyć akumulatory z BMSami.
Jedyne co spotkać można to 2 akumulatory wpinane przez system po kolei (przełączany akumulator) lub akumulator typu extender do doładowywania w trasie głównego akumulatora.

Extender nie jest drugą baterią pracującą równolegle, rozkręcałeś kiedyś takie coś? Tam jest przetwornica CC/CV i zasila wejście ładowania pierwszego akumulatora
czy to na 100 sprawdzone info ? można JEDNOCZEŚNIE ładować i rozładowywać akumulator litowy? bo złącze ładowania znajduje się w innym miejscu baterii fabrycznego bajka niż złącze ekstendera i jestem przekonany ze po podłączeniu go sterownik zaczyna pobierać prąd z obu lub tego o wyższym napięciu najpierw ale nie wydaje mi się sensowne przepuszczanie mocy przez układ ładowania większej baterii żeby stracić np 5% energii mniejszej baterii bo cudów nie ma ale ładując aku główne z ekstendera masz podwójne straty
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 173
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: rezystor1990 »

Extender nie jest drugą baterią pracującą równolegle, rozkręcałeś kiedyś takie coś?
Czytanie ze zrozumieniem. Pisałem o rozwiązaniu DIY które stosują śmiertelnicy i działa. Nie poruszyłem nic co fabryczne. Wszystko co fabryczne musi być idioto odporne to nie oznacza jednocześnie że inne rozwiązania są błędne. To że w fabrycznych extenderach rozwiązali to inaczej zupełnie niczego nie dowodzi w poruszanym temacie, pokazuje tylko kolejne możliwe rozwiązanie a nie to że to jest jedyne prawidłowe. Jednocześnie to że rozebrałeś jeden extender nie świadczy o tym że każdy producent zrealizował to tak samo...

Pierwszy z brzegu przykład na "konwerterze"

https://www.emtbforums.com/threads/schw ... ame.35602/

Pierwszy z brzegu przykład na magazynach energii



Takie połączenia działają trzeba być świadomym co się robi ale to nie nowość w świecie DIY akumulatorów. Nie wiesz co robisz nie dotykaj.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: W.P. »

Tak trochę poza głównym szkieletem dyskusji, tytułem dygresji.
Każda dziedzina ma swoje terminy zrozumiałe dla wtajemniczonych i obce dla laików. To ułatwia porozumiewanie się i ogólnie jest wygodne.

Rzecz w tym, że nie zawsze obie strony dyskusji mają to samo na myśli używając tych samych terminów, a to niepotrzebnie podnosi temperaturę wymiany poglądów.
Podobnie jest ze skrótowcami (PIR; MPPT; OVP; CC; PWM; RRSO itd.)
Czasem lepiej opisać myśl własnymi słowami, by przekaz był jasny i jednoznaczny.
Nie zawsze poczciwy google pomaga.

Mam więc pytanie czym w obwodach zasilania jest extender?
Google pomaga: "to wzmacniacz sygnału sieci bezprzewodowej".
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Dede »

rezystor1990 pisze:
23 lut 2024, 14:59
W magazynach do PV popularne są gotowe akumulatory wyglądające jak klasyczne kwasiaki ale wewnątrz siedzą LifePO4 z BMS połączone w w szeregi dające 12V lub 24V itd. ludzie nie wiedząc że się nie da łączą te akumulatory szeregowo żeby uzyskać 48V lub 24V
Można takie akumulatory LifePO4 połączyć szeregowo i równolegle pod warunkiem że producent tych akumulatorów napisał że wolno tak robić bo mają odpowiednie zabezpieczenia ta takie połączenie bo są do tego celu budowane i konstrukcja na to pozwala.

A widziałeś i analizowałeś działanie BMSa akumulatorów LifePO4 gdzie producent przewiduje połączenie szeregowo i równolegle że porównujesz do BMSa standardowego bez zabezpieczeń na łączenie dwóch lub kilka BMSów?

Producent akumulatorów LifePO4 pisze do ilu można połączyć akumulatorów bo mają elektronikę co kontroluje przepływ prądu i są odpowiednie zabezpieczenia co nie pozwalające pomiędzy akumulatorów przepływ prądu po za granicę ładowania ich i uszkodzenia ogniw.

Są urządzenia dodatkowe do BMSa standardowego żeby można było łączyć ich, ale bez tych zabezpieczeń dla standardowego BMSa nie wskazane łączenie.
Więcej info w linku:
https://onvolt.pl/laczenie-rownolegle-a ... -litowych/

Moduł do łączenia równoległego BMS 4S 15A Daly
https://onvolt.pl/produkt/modul-do-lacz ... -15a-daly/

Jeśli ktoś bardzo chce połączyć dwóch akumulatorów z BMSem to należy wyposażyć moduł do łączenia równoległego BMSa. Jest to bardzo dobre urządzenie bo działa jak balancer pomiędzy akumulatorami i wyrównujące napięcia pomiędzy akumulatorów a nie jak standardowo BMS albo załącznik ON albo OFF prądu.

Problem zrobienia kupienia takiego modułu dla naszych akumulatorów jak 10S lub 13S li-ion jest problemem dla tego taniej zrobić zabezpieczenia z diodą dla każdego akumulatora tanio i bezpieczniej niż łączenie bez diody.

Dla tego łączenie standardowych BMSów to bardzo duże ryzyko bo dopóki są akumulatory sprawne cele są nie rozjechane jednym jak i drukiem pakiecie akumulatorów to będzie działać do czasu jak któryś z akumulatorów będzie miał rozjazdy na celach i będzie wcześniej wyłączać i załączać od niego akumulatora to będzie możliwe fajerwerki z akumulatora.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: tkoko »

rezystor1990 pisze:
23 lut 2024, 14:59
Dalej snujcie akademickie rozważania są tacy co nie wiedzą i robią to.
10 lat temu "zrobiłem" takie cudo jak na zdjęciu. Też sądziłem (wówczas brak wiedzy) że skoro podłączę 5 aku żelowych po 20 Ah równolegle zamiast 1 fabrycznego 100 Ah, będę miał dokładnie to samo, a pod względem funkcjonalności bez porównania (aku od razu z pawężą). Jak sadzisz jak skończyła się nauka ?
Załączniki
HDV_1.jpg
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: W.P. »

tkoko pisze:
23 lut 2024, 20:36
Jak sądzisz jak skończyła się nauka ?
Traktując pytanie jako otwarte odpowiedziałbym że dobrze.
Zakładam przy tym, że użyłeś 5-ciu jednakowych akumulatorów. Uchyl proszę rąbka tajemnicy jeśli coś wykroczyło poza prostą logikę 5 x 20 = 100
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Dede »

W.P. pisze:
23 lut 2024, 22:31
tkoko pisze:
23 lut 2024, 20:36
Jak sądzisz jak skończyła się nauka ?
Traktując pytanie jako otwarte odpowiedziałbym że dobrze.
Zakładam przy tym, że użyłeś 5-ciu jednakowych akumulatorów. Uchyl proszę rąbka tajemnicy jeśli coś wykroczyło poza prostą logikę 5 x 20 = 100
Ja bym powiedział że popełnił błąd nie zwrócił uwagę na prąd wyładowania.
Akumulator 100Ah wysokiej cenie ma bardzo duże prąd rozruchu i pracy ciągłej.
Akumulator 20Ah tani cenowo jest mały prąd rozruchu i prądu ciągłego
Problem podejrzewam że sumując prądy akumulatorów 20Ah nie dorównują mocą prądem akumulatora 100Ah dla tego że kupił 5 sztuk taniej niż jeden akumulator dobrej klasy możliwe że szybko wykończył prąd rozruchu i prąd ciągły.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: W.P. »

No tak, ale w tej zagadce nie było dodatkowych informacji nt wysokiej czy niskiej "półki" ani deklarowanego prądu rozruchowego.
I chyba o to chodziło Koledze autorowi :)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: tkoko »

W.P. pisze:
23 lut 2024, 22:31
tkoko pisze:
23 lut 2024, 20:36
Jak sądzisz jak skończyła się nauka ?
Traktując pytanie jako otwarte odpowiedziałbym że dobrze.
Pudło :D
W.P. pisze:
23 lut 2024, 22:31
Zakładam przy tym, że użyłeś 5-ciu jednakowych akumulatorów. Uchyl proszę rąbka tajemnicy jeśli coś wykroczyło poza prostą logikę 5 x 20 = 100
Niezupełnie, gdyż nie było dostępnych 5 aku jednego typu. Tak więc dwa aku to "Zeus" 18 Ah, 3 aku to Hype 17 Ah, wszystkie żelowe.
Dede pisze:
23 lut 2024, 22:57
Ja bym powiedział że popełnił błąd nie zwrócił uwagę na prąd wyładowania.
Jak najbardziej zwracałem uwagę na prąd silnika. Silnik maksymalnie pobiera 30 A więc dla aku o nominalnej pojemności 87 Ah maksymalny prąd to 0.33C. Ponadto taki prąd używany był sporadycznie. Ponadto sam aku również używany był sporadycznie kilka/naście razy. Większość czasu przeleżakował.
Wynik;
Po roku spadła pojemność zestawu o połowę. Po rozdzieleniu aku szok. Dwa aku nie mają ŻADNEJ pojemności. Obciążone żarówką samochodową ~50 wat rozładowywują się w sekundach, trzeci trzyma nieco dłużej, lecz również jest "do bani", jedynie oba Zeusy mają nominalną pojemność.
Tak dla ciekawości zmierzyłem aktualne napięcia tych 3 lepszych aku służących obecnie za obciążenie.
Najlepszy zeus ma 5.5 V, drugi Zeus 0.75 V, Hype ma 0.002 V. "Profesjonalna" stacja ładująca/rozładowująca nie zastartowała. Prymitywna ładowarka ładuje, zobaczymy jakie będą parametry aku po 10 latach nieużytkowania/leżenia.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: W.P. »

Wątek pomału wygasa i przechodzi na tematy ogólne. Mam do szacownych Kolegów prośbę:
W.P. pisze:
23 lut 2024, 18:42
Mam więc pytanie czym w obwodach zasilania jest extender?
Google pomaga: "to wzmacniacz sygnału sieci bezprzewodowej".
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: pxl666 »

ja czekam na info czy lity można jednocześnie ładować i rozładowywać bo jakoś nie kupuje tego
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Dede »

extender nie musimy przetłumaczyć bo to nazwa produktu a ogólnie to wzmaczniacz bateryjny.
Z tego co znalazłem to działa jak power banku ładuje główny akumulator roweru.
Więc jak Tas napisał że jest moduł step up down i robi transfer energii z jednego akumulatora do drugiego.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Dede »

pxl666 pisze:
24 lut 2024, 14:40
ja czekam na info czy lity można jednocześnie ładować i rozładowywać bo jakoś nie kupuje tego
Nie idzie ładować i jednocześnie rozładować akumulator bardziej chodzi że ładowanie i rozładowanie jest przemienny.

Jeśli mamy moduł ładowania z power banku to albo ładuje akumulator główny albo dostarcza prąd do urządzenia sterownika.
Np. Jeśli mamy power bank taki extender który ładuje akumulator główny prądem przykładowo 4A to:
1- jeśli rower nie jedzie to prąd ładowania 4A idzie do ładowania akumulatora głównego.
2-jesli rower jedzie i pobiera 10A prądu sterownik to z głównego akumulatora idzie 6A a 4A z power banku do sterownika a nie do akumulatora głównego.

Więc zależności od poboru prądu to energia z extender power banku idzie albo na ładowanie albo na sterownik a główny akumulator albo jest ładowany albo rozładowany.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2066
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Tooropek »

pxl666 pisze:
24 lut 2024, 14:40
ja czekam na info czy lity można jednocześnie ładować i rozładowywać bo jakoś nie kupuje tego
Można, przecież na logikę każdy może to wywnioskować.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: W.P. »

Krótko więc rzecz ujmując - ekstender to przyjęta nazwa przenośnej ładowarki w postaci akumulatora lub powerbanku z ogranicznikiem prądu, dopasowany do napięcie ładowanego akumulatora.

Ładowarka to funkcjonalnie to samo ale energia nie z akumulatora a z sieci.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: pxl666 »

Tooropek pisze:
24 lut 2024, 19:36
pxl666 pisze:
24 lut 2024, 14:40
ja czekam na info czy lity można jednocześnie ładować i rozładowywać bo jakoś nie kupuje tego
Można, przecież na logikę każdy może to wywnioskować.
no ale skąd ten wniosek . na logikę to prąd popłynie do sterownika a nie będzie się tracić na ciepło w ogniwach. to już raczej jest tak dede pisał
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2066
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Tooropek »

Ja nie napisałem tego co dede tylko odpowiedziałem na Twoje pytanie. Da się jednocześnie ładować i odbierać energię z ogniwa. Tak w wielkim skrócie...
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 173
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: rezystor1990 »

Można takie akumulatory LifePO4 połączyć szeregowo i równolegle pod warunkiem że producent tych akumulatorów napisał że wolno tak robić bo mają odpowiednie zabezpieczenia ta takie połączenie bo są do tego celu budowane i konstrukcja na to pozwala.
Ta już to widze na produktach z chińczykowa... jak dostaniesz w paczce coś więcej niż akumulatora i styropian to wszystko.
Producent akumulatorów LifePO4 pisze do ilu można połączyć akumulatorów bo mają elektronikę co kontroluje przepływ prądu i są odpowiednie zabezpieczenia co nie pozwalające pomiędzy akumulatorów przepływ prądu po za granicę ładowania ich i uszkodzenia ogniw.
Jak zwykle pierdzielenie o szopenie każdy BMS powinien pełnić takie funkcje w teorii więc nie trzeba tu szukać teorii z nasa... Zwłaszcza na akumulatorach z chińczykowa.
Dla tego łączenie standardowych BMSów to bardzo duże ryzyko... o czasu jak któryś z akumulatorów będzie miał rozjazdy na celach i będzie wcześniej wyłączać i załączać od niego akumulatora to będzie możliwe fajerwerki z akumulatora.
No właśnie dlaczego? Wyjaśni mechanizm fajerwerków. Ile w tej katastroficznej wizji musi jednocześnie zajść i jakich konkretnie rzeczy aby doszło do zapłonu właściwe nie wiadomo czego... aa i powiedz jeszcze ludziom od magazynów że są debilami że "promują" łączenie równoległe akumulatorów Może trzeba tego gościa z filmu przestrzec bo sam prowadzi działalność i sprzedaje takie banki do równoległego podłączania...
Niezupełnie, gdyż nie było dostępnych 5 aku jednego typu. Tak więc dwa aku to "Zeus" 18 Ah, 3 aku to Hype 17 Ah, wszystkie żelowe.
Porównywanie kwasiaków do litojon jest całkowicie z czapy. Tym bardziej że połączyłeś każdy z innej parafii i to jeszcze inne pojemności. W kwasiakach nawet długość i sposób połączenia akumulatorów może spowodować ich zdegradowanie. Odsyłam do filmu który wyjaśnia wszystko:
Ja nie napisałem tego co dede tylko odpowiedziałem na Twoje pytanie. Da się jednocześnie ładować i odbierać energię z ogniwa. Tak w wielkim skrócie...
Czyli że jak prąd stały płynie jednocześnie w dwóch kierunkach? Prąd płynie albo do ogniwa albo z ogniwa nie ma innej możliwości. Może to robić naprzemiennie ale nie jednocześnie.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: pxl666 »

właśnie
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2066
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Tooropek »

Rezystor jak nie rozumiesz co napisałem to zapytaj jeszcze raz albo poproś o wyjaśnienie a nie zmieniasz sens mojej wypowiedzi.

Robicie taka g*burze, że to jest szok. Ja nie chcę w tym uczestniczyć ani stać obok. Odpowiedziałem pixelowi i tyle.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: pxl666 »

Tooropek pisze:
24 lut 2024, 21:44
Rezystor jak nie rozumiesz co napisałem to zapytaj jeszcze raz albo poproś o wyjaśnienie a nie zmieniasz sens mojej wypowiedzi.

Robicie taka g*burze, że to jest szok. Ja nie chcę w tym uczestniczyć ani stać obok. Odpowiedziałem pixelowi i tyle.
elo mordo ale właśnie to jest imho ważna kwestia. nie spotkałem się że zjawiskiem jednoczesnego rozladowania i ładowania akumulatora i jak masz na to jakiś wzór to chętnie obadam . fizyko chemicznie mi się to nie spina zresztą ten materiał to dość dobrze tlumaczy
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2066
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Tooropek »

Przez ogniwo przechodzi energia zatem jest naładowane i rozładowywane... Nie jest tak
Czy chodzi tylko o nadinterpretacje i trzymanie się teorii?
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: pxl666 »

zgodnie z moją wiedzą o dc a jest taka sobie . prąd płynie w kierunku mniejszego oporu a tym będzie kontroler a nie bateria
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 173
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: rezystor1990 »

Przepływ prądu podczas ładowania jest w odwrotnym kierunku niż podczas rozładowywania więc nie możliwym jest ładowanie i rozładowanie w tym samym momencie.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: W.P. »

Może to pomoże.
Obrazek
Rozpływ prądów dla małego i dużego obciążenia.
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 173
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: rezystor1990 »

No i dokładnie albo ładujemy albo rozładowujemy nie ma stanu jednoczesnego ładowania i rozładowania te stany wzajemnie się wykluczają. Prowadzi to do wniosku, że taki range extender w farbycznych rowerach jest równoległym źródłem energii dla głównego akumulatora i nie może pełnić tylko funkcji ładowania ponieważ podczas obciążenia siłą rzeczy prąd będzie pobierany przez silnik a nie zużywany tylko do ładowania o ile w ogóle dochodzi tam do jakiegoś ładowania. Z punktu widzenia sprawności energetycznej ładowanie akumulatora głównego pomocniczym przynosi kupę strat... więc dziwnym jest dla mnie taki pomysł ale nie wykluczam.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Dede »

rezystor1990 pisze:
24 lut 2024, 23:40
Z punktu widzenia sprawności energetycznej ładowanie akumulatora głównego pomocniczym przynosi kupę strat...
Ładowarki DC-DC zbliżonym napięciu sprawność osiągają 95% to transfer energii 5% straty to nie tak dużo jak by się wydawało.
Z akumulatora 10Ah straty na poziomie 0,5Ah
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: tkoko »

rezystor1990 pisze:
24 lut 2024, 21:28
Ja nie napisałem tego co dede tylko odpowiedziałem na Twoje pytanie. Da się jednocześnie ładować i odbierać energię z ogniwa. Tak w wielkim skrócie...
Czyli że jak prąd stały płynie jednocześnie w dwóch kierunkach? Prąd płynie albo do ogniwa albo z ogniwa nie ma innej możliwości. Może to robić naprzemiennie ale nie jednocześnie.
Przecież to banalnie łatwo sprawdzić, wystarczy ładowarka i obciążenie (żarówka). Jeżeli podczas świecenia żarówki ładowarka będzie podawała prąd do baterii to ogniwo/bateria jest równocześnie 'ładowane/rozładowywane"..
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
25 lut 2024, 8:46
Przecież to banalnie łatwo sprawdzić, wystarczy ładowarka i obciążenie (żarówka). Jeżeli podczas świecenia żarówki ładowarka będzie podawała prąd do baterii to ogniwo/bateria jest równocześnie 'ładowane/rozładowywane"..
Nie ma coś takiego jak tym samym czasie ładowanie akumulatora i rozładowywane akumulatora.

Jeśli ładujemy akumulator i jest zarówka podpięta to ładujemy akumulator i zarówka pobiera prąd z ładowarki a nie z akumulatora.

To jak samochodzie jak silnik nie pracuje to zarówka pobiera prąd z akumulatora , jak silnik pracuje i alternator daje prąd do żarówki i do akumulatora tym przypadku zarówka nic nie pobiera z akumulatora prądu.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2999
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: tas »

Taki akumulatorek powiększający zasięg wpinany w złącze ładowania, wystarczy żeby prócz BMSa dać tam przetwornicę DC/DC z regulacją prądu i ustawić limit nie większy niż prąd ładowania BMSa. Przy limicie ustawionym na np 5-8A i spokojnej jeździe to w ogóle nie będzie używany główny aku bo przetwornica powoduje, że taki "zapasowy aku" jest głównym zasilaniem (CC generuje wyższy potencjał na dodatkowym aku niż na aku głównym)
Oczywiście wymagane jest solidne gniazdo ładowania, a nie bilonowe DC2.5 a najlepiej zrobić równolegle dodatkowe np XT60
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: 2 baterie w ebike

Post autor: Dede »

Ja do kolegi zrobiłem coś podobnego jak bank energii ekstender.
Wykonałem akumulator 10S10P na samsungach 35E
Do akumulatora był ładowarka step UP która ładowała akumulator 13S13P
ODPOWIEDZ