Rodzaje BMS'ów

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Rodzaje BMS'ów

Post autor: miki »

Czym się w praktyce różnią BMS'y typu "Common" coś tam i te z rozdziałem linii? Widzę, że te pierwsze wykorzystują te same dwa przewody (+ i -) do zasilania silnika i do ładowania. Jakich BMS'ów zazwyczaj my używamy?

I drugi temat. Szukam BMS do ogniw LiFePo4 w konfiguracji 15S. Konstrukcje 16S są klasycznym rozwiązaniem, ale widuję czasem taki BMS 16$, który spokojnie można skonfigurować do 16, 15, 14,..., 10S. Czy wszystkie konstrukcje mają tą cechę, czy jest to kwestia konkretnego modelu?

Może ktoś zna jakiś sprawdzony BMS LiFePO4 pod 15S?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Rodzaje BMS'ów

Post autor: Dede »

BMS z spólnym portem ładowania i wyładowania to mają tyle samo mosfetów i dla tego mogą być prądowo obciążony dwie strony.
Np. Rozładowanie 100A i ładowanie 100A

Jeśli mamy osobnym portem ładowania to ten port jest małym prądem dla tego że jest mniej mosfetów na ten port przewiduje producent.
Np. Rozładowanie 100A i ładowanie 10A max
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2999
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Rodzaje BMS'ów

Post autor: tas »

To ja jeszcze dodam, że większość BMS ze wspólnym portem ładowania i rozładowania najczęściej przy przeładowaniu akumulatora odcina oba kierunki czyli wejścia i wyjście co powoduje, że nie nadaje się do pojazdów z regeneracyjnym hamowaniem po prędzej czy później może spowodować spalenie się sterownika. Taki z rozdzielnym ładowaniem rozłączy ładowanie ale nie rozładowanie i pozwoli na korzystanie z hamowania regeneracyjnego.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Rodzaje BMS'ów

Post autor: zielony71 »

tas pisze:
06 mar 2024, 8:18
To ja jeszcze dodam, że większość BMS ze wspólnym portem ładowania i rozładowania najczęściej przy przeładowaniu akumulatora odcina oba kierunki czyli wejścia i wyjście co powoduje, że nie nadaje się do pojazdów z regeneracyjnym hamowaniem po prędzej czy później może spowodować spalenie się sterownika. Taki z rozdzielnym ładowaniem rozłączy ładowanie ale nie rozładowanie i pozwoli na korzystanie z hamowania regeneracyjnego.
Czyli co? Pozwoli na przeładowanie baterii? No bo skoro nie rozłączy rozładowania, a prąd z hamowania będzie wpływał przez port rozładowania? Czy jak to ma działać? Nie rozumiem?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2999
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Rodzaje BMS'ów

Post autor: tas »

Nie możesz przeładować akumulatora hamowaniem regeneracyjnym, ale możesz poprzez odwrotność SAGu spowodowanym przyłożeniem 20A z hamowania regeneracyjnego podnieść napięcie na akumulatorze i BMS pomyśli, że aku jest przeładowany. A to wystarczy żeby zadziałało OVP, rozłączenie wyjścia na sterownik więc i obciążenia, sterownik jako przetwornica CC/CV po zaniku odbioru mocy przez aku wybija napięcie w kosmos, a potem już idzie lawina - przebija mosfety, pali wyświetlacze, robi zwarcie i aktywuje OCP w BMS, cała masa złych rzeczy :) A BMS z rozdzielnym portem zazwyczaj wyłączy tylko ładowarkę, ale na sterownik pozostawi włączony. Szpilka prądowa minie, prąd spadnie, napięcie spadnie poniżej OVP, ładowarkę odblokuje, nie ma problemu bo ciągłość obciążenia jest zachowana kosztem niskiego obsługiwanego prądu ładowania :)
Są wyjątki BMSów rozdzielnych, które mimo wszystko rozłączają zarówno ładowarkę jak i obciążenie (np nowe Deli czerwone BMSy)

Ciekawie jest to zrobione w programowalnych smart BMS gdzie większość jest symetryczna, ze wspólnym polem i aby one nie powodowały awarii to tam programowo można ustawiać ile sekund zezwala się na przekroczenie napięcia powyżej OVP na czas hamowania regeneracyjnego ale działa to mocno różnie :D
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Rodzaje BMS'ów

Post autor: zielony71 »

Aha, teraz rozumiem, dzięki :-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 775
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Rodzaje BMS'ów

Post autor: lukk »

Taki jest mechanizm, z tym że to raczej przerwanie prądu przez indukcyjność silnika powoduje przepięcie i upalenie, a nie sterownik. Jak masz BMS separate port to on nie odetnie tego prądu przy overvoltage, bo po prostu nie ma jak - prąd przepłynie przez diody zwrotne tranzystorów BMSa.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Rodzaje BMS'ów

Post autor: Dede »

Faktycznie problem regenu jest dla BMSa wspólnym portem ładowania.
Bo jeśli mamy na granicy wyłączenia ładowania bo ogniwa jeśli mają 4,19V a smart BMS jest ustawiony na 4,20V to przy regenie podskoczy napięcie ponad 4,20V i BMS odcina prąd dla bateri,
Jak BMS odcina prąd dla bateri to sterownik dalej działa na regenie i jest duży skok napięcia sterowniku bo brak odbioru obciążenia i palą się sterowniki i wyświetlacze.

Przy osobnym porcie sterownik nie będzie odcięty od ładowania bateri jeśli będzie chwilowo skoki prądu ponad normę ładowania bateri przez regen sterownika.
Krótko mówiąc BMS z osobnym portem to od strony sterownika nie ma kontroli ładowania akumulatora i nie wyłączy ładowania akumulatora nigdy.

Dla BMS smart że wspólnym portem ładowania należy uważać bo idzie z powodu złych parametrów ustawienia idzie szybko spalić sterownik przez regen chyba nie jedna osoba już się przekonała o tym.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Rodzaje BMS'ów

Post autor: miki »

Czyli który rodzaj polecacie? A może wręcz macie jakiś sprawdzony, niezbyt drogi model? Jak czytam ile problemów potrafi przysporzyć regen, to tracę chęć na jego używanie (w przyszłości - instalacja przede mną w kolejnym rowerze).
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2067
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Rodzaje BMS'ów

Post autor: Tooropek »

Za jakiś czas wpadnie moja recenzja całkiem nowego ale już sprawdzonego produktu w bardzo dobrej cenie. Być może będę miał jakieś kody rabatowe w przyszłości... Czas pokaże.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
ODPOWIEDZ