Strona 1 z 1

Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 10:58
autor: sambor
Dostałem od przyjaciela zlecenie naprawy baterii do chińskiej podróbki wkrętarki Makite.
Wkrętarka pracuje 15 minut. W środku są ogniwa Ni-MH w konfiguracji 10s1p o pojemności deklarowanej 1200mAh.
Z obliczeń wynika, że jej pojemność wynosi
10 x 1,2V x 1,2Ah = 14,4Wh
Faktycznie po zmierzeniu ogniwa mają średnio 750mAh, czyli cała bateria 9 Wh.

Po wymianie na Li-ion pojemność wzrośnie 5-8 razy. Ktoś mnie prosił, więc zakładam ten wątek. Systematycznie będę publikował postęp prac.

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 11:06
autor: sambor
W środku pomimo opisu na obudowie Li-ion są ogniwa NiMH. Przywrócę do stanu prawdy :)

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 11:09
autor: Umbur
A myślałem, że już skończyłeś. :D

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 11:16
autor: sambor
Zacząłem pół roku temu, ale teraz jestem już spięty, to skończę za miesiąc ;) :D
W ładowarce jest śmieszna płytka, której zadaniem jest sygnalizacja za pomocą LED-ów czy jeszcze ładuje. Wywalam tę płytkę. W to miejsce zakładam przetwornicę z regulacją napięcia i prądu -druga fotka - wykonane.
Jeśli ktoś zechce iść moim śladem, to mam tych przetwornic sporo w zapasie.

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 11:29
autor: sambor
Zasilacz oryginalny
Deklaracja na etykiecie 18V 400 mA 17W zupełnie nie zgadza się z rzeczywistością. Już z samego przeliczenia 18V x 0,4A nijak nie wychodzi 17W :D

Faktycznie daje na wyjściu 22V. W zupełności wystarczy do ładowania Li-ion.

Po podpięciu do przetwornicy w stanie zwarcia wyjścia przetwornicy dostałem nawet 2,5A. Ostatecznie test ładowania pokaże jego wydolność, ale wygląda, ze minimum 1A powinno bezpiecznie pompować w ogniwa.

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 12:42
autor: WojtekErnest
Moja rada : W trakcie ładowania 1A sprawdzaj max napięcie wyjsciowe. Mozna się oszukać bo po nagrzaniu lubi się zmieniać a dwa że pod wpływem takiego obciązenia będzie się pewnie zmieniało napięcie wejściowe na przetwornice, co pewnie wpłynie na napięcie wyjściowe, bo one az tak to nie stabilizują. Ja bym nastawił U max wyj na tylko 4,15V x S, to tak na wszelki wypadek...

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 12:58
autor: sambor
Tak, zauważyłem to.. Tyle że po nagrzaniu w tej przetwornicy spada...Co oznacza, że nie trzeba nic regulować. Na ciepło spadło z 16,8 do 16,7.

Zostawiam dwie stare baterie jako trzymak styku, inaczej by wypadał

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 13:01
autor: Umbur
Ja to klejem na gorąco zalałem. Mniej waży.

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 13:22
autor: sambor
Ogniwa grupuję po 2, owijam taśmą biurową. Wiem, lepsza kaptonowa, ale ta spokojnie wytrzyma do 80 st, wcześniej ogniwa padną przecież

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 13:29
autor: sambor
Wstępna przymiarka

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 14:20
autor: ximad
Takie pakiety we wkrętarkach działają i ładują się bez bmsa?

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 15:03
autor: sambor
Zrobiłem wstępne podłączenie i pomiar. Wkrętarka pobiera na luzie 2,7A... całkiem sporo przy braku obciążenia... 43W.
I się znów pojawia pytanie o maksymalny prąd. Poprzednie baterie nie były w stanie spalić wkrętarki, bo podawały max. strzelam 10A?

Zamówiłem BMS 15A z chwilowym nawet 30A. Będzie 240W, chwilowy 480W. To może przepalać szczotki podczas tych ułamków sekund, kiedy silnik stoi po wkręceniu wkręta. Baterie do Metabo podają nawet 30A, ale to są mocne sprzęty, zasilają np. gumówkę.

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 15:09
autor: sambor
ximad pisze:
25 sty 2019, 14:20
Takie pakiety we wkrętarkach działają i ładują się bez bmsa?
BMS ma zadanie również ograniczyć prąd w stanie zatrzymania silnika, a przede wszystkim odciąć zasilanie przy stanie którejś z cel poniżej 2,5V

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 25 sty 2019, 19:18
autor: Hurczak
Mam starą wkrętarkę Sparky, w której padły akumulatory. Natchnąłeś mnie do zmiany na Li-ion, możesz napisać skąd zamówiłeś BMSa?

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 26 sty 2019, 9:15
autor: sambor

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 26 sty 2019, 22:49
autor: slow
Ten BMS nie ma balancera więc może jeszcze dołóż coś takiego https://allegro.pl/oferta/modul-balanse ... 7332442154

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 27 sty 2019, 12:09
autor: sambor
Faktycznie.... nie ma... Dzięki, nie doczytałem :)
Rozebrałem niedawno 3 stare , wysłużone baterie wkrętarki/gumówki Merabo, każda po 10 ogniw. Ogniwa były wszystkie równiutkie. 30 ogniw w każdej baterii pomimo kilku lat ciężkiej pracy na budowie były równe. Padła elektronika.
Jest wątek na tym forum o nie używaniu BMS-a. Niektórzy w rowerach nie mają BMS-a, sterownik odcina na dole, ładwowarka u góry i pracuje. Nie pochwalam, bo przeładowanie jednej celi gdzieś w okolice 4,40V, a przy nierównych celach to możliwe, może dać kolaps. Ale w tym BMS jest zabezpieczenie od dołu i na górze. To mała bateria, łatwa do rozebrania, gdy coś będzie nie tak. Tak zostawię.

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 29 sty 2019, 14:07
autor: sambor
Ten zasilacz jednak nie nadaje się do ładowania 4s. Przy stanie 16V daje prąd ładowania 0,1A. Ma prawdopodobnie w środku elektronikę dostosowaną do ładowania Ni-MH w konfiguracji 10s. Podpiąłem stary zasilacz laptopowy 20V i ładuje 1,5A przy 16V, a poniżej nawet 2A. Będzie wypasione ładowanie :)
Tymczasem przyszły BMS i złożyłem pierwszą sztukę. Zrobiłem też test obciążeniowy poprzednich ogniw Ni-MH - wyszło grubo ponad 20A, więc nie powinno upalać szczotek na tym BMS(15A, 30 chwilowy) przy 4s zasilania. Ostatecznie składam całość na 4s2p

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 29 sty 2019, 15:34
autor: sambor
W miejscu diody nawiercam wziernik. Gotowe 😊

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 29 sty 2019, 18:36
autor: WojtekErnest
sambor pisze:
29 sty 2019, 14:07
Ten zasilacz jednak nie nadaje się do ładowania 4s. Przy stanie 16V daje prąd ładowania 0,1A.
Moze ma padnięte elektrolity ? No ale w kazdym razie wyszła Ci fajna konstrukcja z zasilaczem, któremu pewnie można bardziej wierzyć.

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 29 sty 2019, 21:32
autor: sambor
Ni-MH ładują się do 14,5V, a tu trzeba teraz 16,8.
Jednak nie koniec perypetii. Sprawdziłem BMS - rozładowałem baterię i... nie odciął. Nie odciął przy 2,4V na sekcję, nie odciął przy 2,0, nie odciął nawet przy 1,7. Dalej nie ryzykowałem uszkodzenia ogniw. BMS do zwrotu sprzedawcy

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 29 sty 2019, 21:42
autor: WojtekErnest
slow pisze:
26 sty 2019, 22:49
Ten BMS nie ma balancera więc może jeszcze dołóż coś takiego https://allegro.pl/oferta/modul-balanse ... 7332442154
Miałem/mam takie balansery. Mają niestety próg 4,21-4,23V więc to zadziała przy (trochę) za wysokim napięciu..

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 29 sty 2019, 22:34
autor: sambor
Napisałem do sprzedawcy, że BMS nie odcina, Odpisał od razu, kazał sprawdzić drugi egzemplarz przekonany, że będzie działał poprawnie, tzn odcinał przy niskim stanie. Chce dosłać nowy bez zwrotu wadliwego. Bardzo ładnie się zachował

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 30 sty 2019, 11:05
autor: sambor
Drugi egzemplarz BMS działa.
Tymczasem rozebrałem inną baterię. Tu mamy już 20s. Ogniwa i blaszki zardzewiały że starości. Niech mi ktoś powie, że owiajnie taśmą klejąca jest nieprofesjonalne. Proszę jak to fabryka zrobiła. Rdza, a taśma trzyma

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 19 wrz 2020, 20:09
autor: Vegasnight9
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Też noszę się z zamiarem wymiany ogniw aku wkrętarki na Li-ion ale po przeczytaniu tematu widzę że nie będzie to takie proste. Co teoretycznie się stanie jeśli zamiast 15 ogniw Ni-Cd dam 4 Sony VTC6 ? Będzie to działać?

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 19 wrz 2020, 20:46
autor: Tooropek
Daj 5 ogniw vtc6 bo na 4S stracisz dużo obrotów. Będzie po prostu wolniejsza. Obudowa dość spora więc spokojnie bmsa 5S40A pomieści i 5 ogniw., Wyjście na ładowanie zrób sobie na DC Jacku 5.5 x 2.1 na tym typowym dla ładowarek czy zasilaczy. Przerobiłem już trochę akusów nicd na li-ion i powiem szczerze, że taka wymiana odwdzięczy się przy pierwszej lepszej robocie w terenie. Można dorobić sobie adapter do powiększenia pojemności i z 3Ah zrobić 6Ah i to już jest ogromna pojemność, a dwa takie akusy to cały dzień ciężkiej pracy.

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 20 lut 2022, 12:16
autor: jakub1811
(do admina- Jesli musze utworzyc nowy temat prosze o informacje ewentualne przepięcie postu )

Witam, przepraszam za odgrzanie kotleta ale nigdzie indziej nie znalazłem konkretnej odpowiedzi.
Przerobiłem swoją wkrętarke z aku NiCD na li-ion i po części nie działa.
Konkretnie taka wkrętarka.



z taką baterią



Kupiłem taki Bms:

https://allegro.pl/oferta/bms-do-wkreta ... OTVlYzQ%3D



Zabezpieczenie BMS 3s 10.8V (12V) 30A
Kompatybilny również z pakietami 4s 14.4V
Nowy moduł BMS do zarządzania pakietem baterii Li-Ion
Zabezpieczenie dzięki swoim parametrom jest idealne do m.in. wkrętarek i innych urządzeń o dużym poborz prądu.
PARAMETRY:
Napięcie Ładowania 12.6V
Maks. natężenie prądu ładowania 3A
Maks. ciągłe natężenie prądu rozładowania 30A
Maks. chwilowe natężenie prądu rozłądowania 60A
Ochrona przed przeładowaniem (detekcja) 4.0V ± 0.025V
Ochrona przed przeładowaniem (odcięcie) 4.2V ± 0.025V
Ochrona przed nadmiernym rozł. (detekcja) 3.2V ± 0.1V
Ochrona przed nadmiernym rozł. (ocięcie) 3.0V ± 0.1V



i takie 3x ogniwa:

https://allegro.pl/oferta/ogniwo-li-ion ... 9701071499



PRODUCENT: SONY / MURATA (od. 2017r)
TYP: OGNIWA LI-ION 18650
NAPIĘCIE ZNAMIONOWE: 3.6V - 3.7V
POJEMNOŚĆ: 2100 mAh
PRĄD ROZŁADOWANIA: 30A (maksymalny)
PRĄD ŁADOWANIA: 2A standard



Chodzi o to że jeśli bateria jest naładowana na max to nie chce ruszyć sama tylko muszę zakręcić ręka i dopiero wtedy sie kręci. Puszcze przycisk i jeśli się nie zatrzyma i wcisnę jeszcze raz to działa. Jeśli sie zatrzyma to ponownie muszę za kręcić ręką żeby ją jakby rozpędzić. Przed każdym rozkręceniem muszę zmienić kierunek obrotów, bo inaczej sie tak jakby blokuje. Jeśli bateria straci troszkę energii to działa już raczej normalnie.

https://drive.google.com/file/d/16Pjb8Y ... sp=sharing

Druga sytuacja to taka ze jak jest naładowana na max, podłącze baterie za pomocą kabelków



to wkrętarka działa bez żadnych problemów. Ktoś mi może pomóc??

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 20 lut 2022, 13:07
autor: WojtekErnest
3x4,2V to 12,6V. A ta wkretarka jest na 9,6V. To jest powodem, bo elektronika wkretarki wykryla niepoprawne, za wysokie napięcie.

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 20 lut 2022, 13:43
autor: jakub1811
WojtekErnest pisze:
20 lut 2022, 13:07
3x4,2V to 12,6V. A ta wkretarka jest na 9,6V. To jest powodem, bo elektronika wkretarki wykryla niepoprawne, za wysokie napięcie.
czyli musiałbym odjąć jedno ogniwo??
a co powiesz odnośnie podłączenia na kabelkach??

WojtekErnest pisze:
20 lut 2022, 13:07
...bo elektronika wkretarki wykryla niepoprawne, za wysokie napięcie.

tylko ze jak rozebrałem wiertarkę to nie ma tam żadnej elektroniki. Kable od styku baterii idą do przycisku zmiany obrotów i później bezpośrednio do silnika ( chyba że w samym silniku jest coś jeszcze ale wątpie)

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 20 lut 2022, 14:17
autor: tkoko
Prawdopodobnie "elektronika" która jest w przycisku się blokuje. Spróbuj zdiagnozować przy jakim maksymalnym napięciu blokuje wkrętarkę. Rozładuj aku do 11.5V a następnie podnoś napięcie aku aż do blokady. Wkrętarka podłączona na przewodach prawdopodobnie ma spadek napięcia dzięki czemu startuje bez problemu.

Re: Przeróbka baterii wkrętarki Ni-MH na Li-ion

: 20 lut 2022, 15:28
autor: WojtekErnest
Ten 'przycisk' to regulator obrotów wraz z nasadką zmiany polaryzacji silnika.