BMS a zabezpieczenia baterii
-
- Nowicjusz
- Posty: 29
- Rejestracja: 14 sie 2018, 14:26
BMS a zabezpieczenia baterii
Interesuje mnie temat akumulatora z BMSa i jego zabezpieczenia. Zrozumiałem ze BMS w jakiś sposób ogranicza prąd - nie wiem w jaki, ale chętnie doczytam -może ktoś coś polecić ? Dlaczego nie sa wykorzystywane zabezpieczania takie jak bezpieczniki przeciw zwarciowe / nadpradowe? Co w sytuacji awaryjnej na przykład przetarcia przewodu zasilającego i zwarcia ? czy sam BMS jest odporny na zwarcia ? O ile bateria chwile wytrzyma to co z samym BMS? juz samo łączenie i rozłączenie wtyczek powoduje przepięcie i jak to wpływa na prace BMS ?
takie mam wątpliwości i proszę o wskazówki
Pawel
takie mam wątpliwości i proszę o wskazówki
Pawel
Ostatnio zmieniony 05 maja 2019, 0:00 przez -pd-, łącznie zmieniany 2 razy.
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1324
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
-
- Nowicjusz
- Posty: 29
- Rejestracja: 14 sie 2018, 14:26
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: BMS a zabezpieczenia baterii
BMS nie ogranicza prądu, BMS odcina w razie przekroczenia go a) w czasie ładowania b) w czasie rozładowania.
Ale to są 'bezpieczniki' dynamiczne, które można 'zresetowac' czyli sprawić że BMS ponowi przepuszczanie prądu.
BMS ma w sobie 4 lub 5 róznych funkcji.
Bezpieczniki przeciw zwarciowe (zarówno od strony ładowania jak i rozładowania) są/można stosować ale jako dodatek awaryjny.
Trudno by w normalnej eksploatacji ( w której BMS dynamicznie rozłacza) normą była wymiana bezpieczników fizycznych.
Ale to są 'bezpieczniki' dynamiczne, które można 'zresetowac' czyli sprawić że BMS ponowi przepuszczanie prądu.
BMS ma w sobie 4 lub 5 róznych funkcji.
Bezpieczniki przeciw zwarciowe (zarówno od strony ładowania jak i rozładowania) są/można stosować ale jako dodatek awaryjny.
Trudno by w normalnej eksploatacji ( w której BMS dynamicznie rozłacza) normą była wymiana bezpieczników fizycznych.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 179
- Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48
Re: BMS a zabezpieczenia baterii
Rzekł bym , że bezpieczniki topikowe są wręcz niezbędne ze względów bezpieczeństwa. W razie problemu za BMS-em wystarczy jeden upalony w nim mosfet na zwarcie i prąd baterii hulać będzie po całej instalacji.
-
- Nowicjusz
- Posty: 29
- Rejestracja: 14 sie 2018, 14:26
Re: BMS a zabezpieczenia baterii
Jesli bezpiecznik bedzie miedzy bms'em a sterownikiem i na przyklad na 120% pradu max jaki wplyw bedzie mial na system? chyba tylko taki w warunkach normalnych bedzie przewodzil a w czasie awari sie przepali. Gdzie problem bo nie dostrzegam ?
-
- Forumowicz
- Posty: 179
- Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48
Re: BMS a zabezpieczenia baterii
???, przecież o tym piszę, bezpiecznik topikowy ma zabezpieczać całą instalację za BMS-em. Wystarczy kawał gałęzi, albo jakaś gleba, dociśnięte zostaną i odarte z izolacji przewody zasilające, poleci prąd zwarciowy, zanim zareaguje BMS miną milisekundy, zdąży się upalić w nim któryś mosfet, często palą się nie na przerwę tylko dostają zwarcia między drenem a źródłem. Pełne napięcie i wydolność prądowa baterii ograniczona tylko jej Rw jest w tym momencie już za BMS-em. Jeśli nie będzie wspomnianego bezpiecznika, a zwarcie samoistnie nie ustąpi, po paru sekundach pokaz fajerwerków gwarantowany.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: BMS a zabezpieczenia baterii
W fabrycznych konstrukcjach gdzie prad max jest 15A, standardowo sa bezpieczniki 25A. Ale w konstrukcjach 45A, czy nawet 60-80 A to juz jest problem luku elektrycznego i prosty bezpiecznik topikowy być nie moze.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Nowicjusz
- Posty: 29
- Rejestracja: 14 sie 2018, 14:26
Re: BMS a zabezpieczenia baterii
Sadze ze jakies zabezpieczenie nadpradowe jest potrzebne ale w schematach połączeń jakos tego nie widze.
Tu przyklad: https://ebike.nexun.pl/wp-content/uploa ... %82u-1.jpg
-pd-
-
- Forumowicz
- Posty: 179
- Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48
Re: BMS a zabezpieczenia baterii
Nasze rowery to konstrukcje amatorskie. Jest ich może kilka tysięcy. Nie jest problemem znaleźć w internecie "przygody" spowodowane niefrasobliwością, niewiedzą. Nie każdy ma wykształcenie związane z elektrycznością, nie każdy potrafi ocenić zagrożenia. We współczesnych pojazdach nad projektem instalacji elektrycznych pracują zespoły inżynierów, stosują wymyślne zabezpieczenia, włącznie z pirotechnicznymi przyłączami akumulatora, by tylko móc odciąć zasilanie w razie zagrożenia. Toyota w hybrydach baterię HV o pojemności 2-3 krotnie mniejszej niż w naszych Falkonach, Kariwach, zabezpiecza elektronicznie, bezpiecznikiem, przekaźnikiem sterowanym z instalacji 12V i ręcznym "heblem". Ile Priusów z kilku wyprodukowanych milionów się spaliło? To, że na schemacie z internetu nie ma bezpiecznika, nie znaczy by go nie stosować dla własnego bezpieczeństwa. Nie wspomnę tu już o rozdzieleniu odpowiednimi bezpiecznikami obwodu prądowego sterownika od obwodów napięciowych/sygnałowych stacyjki, klamek, przełączników, wyświetlacza itp.
-
- Nowicjusz
- Posty: 29
- Rejestracja: 14 sie 2018, 14:26
Re: BMS a zabezpieczenia baterii
Dzięki za komentarze, mam teraz jakby większy obraz tego co warto zrobić i co powinno znaleźć się na schemacie i w instalacji.
Ciekaw jeszcze jestem jakie skutki powoduje zwarcie baterii po wyjściu z BMS zarówno po stronie zasilania sterownika jak i od strony ładowarki? Jakie będzie miało to konsekwencje dla BMS'a?
Ciekaw jeszcze jestem jakie skutki powoduje zwarcie baterii po wyjściu z BMS zarówno po stronie zasilania sterownika jak i od strony ładowarki? Jakie będzie miało to konsekwencje dla BMS'a?
-
- Forumowicz
- Posty: 186
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:01
Re: BMS a zabezpieczenia baterii
Czyli bezpiecznik nadprądowy ma być za bms. Tylko pytanie na plusie czy minusie? Bo jak pamiętam to jeszcze na starym forum wielka dyskusja o tym była. Jeszcze jedna rzecz mi przyszła do głowy. Między sterownikiem a wyjściem z bms, często jest złącze XT60/90, które ze względu na przepięcie często się upala. Tak sobie pomyślałem, ponieważ zawsze po jeździe odpinam baterię, że gdyby dać bezpiecznik z włącznikiem, to kiedy podpinam na wyłączonym bezpieczniku, to uniknę tego przepięcia. Tylko pytanie czy dać między sterownikiem a złączem, czy między bms a złączem. Albo zrobić sterownik - złącze - bezpiecznik - złącze - BMS.
-
- Nowicjusz
- Posty: 29
- Rejestracja: 14 sie 2018, 14:26
Re: BMS a zabezpieczenia baterii
Dokładnie tak planuje zrobić. Nie wiem jeszcze tylko jakich bezpieczników użyć ale byc może beda topikowe szybkie na 35-40A, prąd baterii z BMSa to 30A. Myslalem o takim https://allegro.pl/oferta/oprawa-oprawk ... 7140863405 lub takim https://allegro.pl/oferta/wylacznik-nad ... 7804538499
Dlaczego odpinasz zasilanie do kontrolera?