Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
W tym temacie dzielimy się swoją wiedzą i spostrzeżeniami dotyczącymi budowy akumulatorów z ogniw 18650.
Co ma wpływ na wybór parametru "S" i "P"?
Jakie stosować ogniwa? Jakie są obecnie na topie?
Czy układać je klasycznie, czy na plaster miodu?
Czy zgrzewać, czy lutować?
Na co w szczególności uważać?
Zachęcam Wszystkich do dyskusji. FACHOWCÓW od akumulatorów przede wszystkim.
Link do bloga Tasa z budowy akumulatora, jako lektura obowiązkowa na początek:
http://ebike.nexun.pl/liion-jak-zbudowac-akumulator/
oraz jeden z ostatnich filmików o akumulatorach:
Co ma wpływ na wybór parametru "S" i "P"?
Jakie stosować ogniwa? Jakie są obecnie na topie?
Czy układać je klasycznie, czy na plaster miodu?
Czy zgrzewać, czy lutować?
Na co w szczególności uważać?
Zachęcam Wszystkich do dyskusji. FACHOWCÓW od akumulatorów przede wszystkim.
Link do bloga Tasa z budowy akumulatora, jako lektura obowiązkowa na początek:
http://ebike.nexun.pl/liion-jak-zbudowac-akumulator/
oraz jeden z ostatnich filmików o akumulatorach:
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Znalazłem bardzo cenną podpowiedź kolegi Midi odnośnie parametru "S" i ogniw:
midi pisze: ↑28 lut 2018, 21:06Zasada jest prosta im większe napięcie ( załóżmy że ilość amper taka sama daj my na to 40A ) tym zwiększa Ci się prędkość max , jak zmniejszysz napięcie a prąd nadal pozostanie 40A to prędkość max spadnie. Jeśli aku wytrzymają a sterownik też obsłuży to zawsze lepiej dać wyższe napięcie, ja w jednym z rowerów mam 20S z silnkiem NC 7x9 prąd max 45A i na prawdę jest fajne przyspieszenie i prędkość max z kołem 26 cali mam troszkę ponad 60km/h. W zasadzie max prąd nie będzie pobierany cały czas ale tylko przy ruszaniu lub mocnym przyspieszaniu jak się nauczysz jeździć optymalnie to nawet ruszając można nie korzystać z max mocy. Pakiet 20S/8P przy prądzie 40A spokojnie pociągnie pakiet na ogniwach Sanyo GA jak masz zamiar bardziej męczyć to wybierz jakieś mocniejsze ( lepiej oddające prądy max ) na Sanyo GA masz większą pojemność w max z ogniwa idzie 5A to jeszcze akceptowalne więc tragedii nie ma.
Pozdrawiam.
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Dowiedziałem się od fachowców, że im mniej "P" tym z reguły żywotność mniejsza, bo ogniwa są bardziej obciążone. Oraz, że najlepiej wybrać 20S lub 16S, by nie bawić się wynalazki "18S", bo trudno do takiej konfiguracji dobrać BMSa i ładowarkę.
-
- Forumowicz
- Posty: 50
- Rejestracja: 18 lut 2018, 15:29
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Żywotność nie zależy od P tylko od tego ile Amperów ciagniesz z jednego P. Jeśli masz np 100 ogniw i chcesz z nich ciągnąć 3kW to nie ważne czy to będzie 20s5p czy 10s10p czy nawet 1s100p, bo i tak każde z ogniw będzie obciążone jednakowo.
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Przypuśćmy, że mam Sterownik Barmala X-2, miejsc na akusy 166, silnik QS 1000W 5T lub 6T, to jak skonfigurować "S" i "P" ?
Czy faktycznie nie bawić się w 18 S?
Czy faktycznie nie bawić się w 18 S?
-
- Forumowicz
- Posty: 562
- Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
- Lokalizacja: Kęty
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Nie opłaca się iść na 18s ciężko kupić bms ładowarkę. Zrób sobie 16s10p to masz 160 ogniw i pewnie koło 1,5 kwh(zależy od ogniw). O ile prędkość na 16s będzie ci odpowiadać.
Ostatnio zmieniony 02 mar 2018, 16:16 przez ap0f1s, łącznie zmieniany 1 raz.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
-
- Forumowicz
- Posty: 50
- Rejestracja: 18 lut 2018, 15:29
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Tak jak pisali poprzednicy 18s jest problematyczne bo zazwyczaj się tego nie używa, wszystkie typowe bms-y i sterowniki, ładowarka są 16s i dalej 20s, te 20s są droższe od 16s(nie wiem do ilu jest Barmalowy ale najprawdopodobniej ogarnie i 20s, tam zmiana z 16 czy 18 czy 20s to będzie tylko wpisanie do programu), ale musisz wydać więcej i kupić bms-a 20s albo szukać 18 , do tego ładowarkę
Aby określić ilość P i S musisz coś założyć, tak znikąd nic nie wyczarujesz. Powiedzmy, że wielkość koła masz już ustaloną 26' tak samo masz założoną moc jaką chcesz wyciągnąć z baterii.
Dalej musisz wiedzieć jakiej prędkości oczekujesz od swojego pojazdu i jaki silnik chcesz mieć: szybki czy wolny. I tak naprawdę w kompromisie z szybkim/wolnym silnikiem dobierasz ilość S i P.
Przy doborze silnika musisz wiedzieć czy cię interesuje lepsze przyśpieszenie "od dołu" (powiedzmy jazda terenowa niska prędkość, dobry moment, ekonomiczność) czy już powiedzmy jazda od ponad 20km/h, tu masz mniejsze przyśpieszenie ale większe vmax.
Silnik wolny/szybki możesz sobie wyobrazić jako jakiś silnik+przekładnia. Ten wolny ma większe przełożenie(mniejsza prędkość i większy moment), a szybki ma większe(większa prędkość, mniejsze przyśpieszenie). Dochodzi tu jeszcze fakt ze silnik wolny aby dorównać prędkości silnikowi szybkiemu potrzebuje większego napięcia, czyli aby uzyskać jednakową moc potrzebny jest mniejszy prąd i większe napięcie na silniku wolnym a co za tym idzie mniejsze straty na przewodach, sterowniku itp. Jednak silnik szybki ma mniejszą rezystancję uzwojeń czyli można go dużo mocniej przeciążyć ale do tego potrzebujesz juz wydajniejszej baterii.
Aby nie było za prosto pojawia się jeszcze taka opcja jak szybki silnik w małym kole, dzięki takiemu rozwiązaniu taki silnik wchodzi dużo szybciej na wysokie obroty, czyli ma wyższą sprawność, i większy moment, do tego taki silnik można mocno przeciążać z racji małej rezystancji uzwojenia. i w sumie ta ostatnia opcja przebija tamte poprzednie o ile nie potrzebujesz czegoś bardzo wyspecjalizowanego. Ale jest to kosztem małego koła i nie zawsze jest możliwość i sens jego zmniejszania.
Czasem o wyborze spośród 16,18 czy 20s jest możliwość większego wykorzystania skrzynki np: 16sx10p=160 ogniw, 18sx9p=162ogniwa, 20s8p=160ogniw, widać ze w przy 18s mozesz upchać 2 ogniwa więcej
ale to najczęściej zdarza się przy mniejszych pakietach i tu w twoim przypadku te 2 ogniwa nie mają znaczenia.
Jeśli o czymś zapomniałem to dodajcie
Aby określić ilość P i S musisz coś założyć, tak znikąd nic nie wyczarujesz. Powiedzmy, że wielkość koła masz już ustaloną 26' tak samo masz założoną moc jaką chcesz wyciągnąć z baterii.
Dalej musisz wiedzieć jakiej prędkości oczekujesz od swojego pojazdu i jaki silnik chcesz mieć: szybki czy wolny. I tak naprawdę w kompromisie z szybkim/wolnym silnikiem dobierasz ilość S i P.
Przy doborze silnika musisz wiedzieć czy cię interesuje lepsze przyśpieszenie "od dołu" (powiedzmy jazda terenowa niska prędkość, dobry moment, ekonomiczność) czy już powiedzmy jazda od ponad 20km/h, tu masz mniejsze przyśpieszenie ale większe vmax.
Silnik wolny/szybki możesz sobie wyobrazić jako jakiś silnik+przekładnia. Ten wolny ma większe przełożenie(mniejsza prędkość i większy moment), a szybki ma większe(większa prędkość, mniejsze przyśpieszenie). Dochodzi tu jeszcze fakt ze silnik wolny aby dorównać prędkości silnikowi szybkiemu potrzebuje większego napięcia, czyli aby uzyskać jednakową moc potrzebny jest mniejszy prąd i większe napięcie na silniku wolnym a co za tym idzie mniejsze straty na przewodach, sterowniku itp. Jednak silnik szybki ma mniejszą rezystancję uzwojeń czyli można go dużo mocniej przeciążyć ale do tego potrzebujesz juz wydajniejszej baterii.
Aby nie było za prosto pojawia się jeszcze taka opcja jak szybki silnik w małym kole, dzięki takiemu rozwiązaniu taki silnik wchodzi dużo szybciej na wysokie obroty, czyli ma wyższą sprawność, i większy moment, do tego taki silnik można mocno przeciążać z racji małej rezystancji uzwojenia. i w sumie ta ostatnia opcja przebija tamte poprzednie o ile nie potrzebujesz czegoś bardzo wyspecjalizowanego. Ale jest to kosztem małego koła i nie zawsze jest możliwość i sens jego zmniejszania.
Czasem o wyborze spośród 16,18 czy 20s jest możliwość większego wykorzystania skrzynki np: 16sx10p=160 ogniw, 18sx9p=162ogniwa, 20s8p=160ogniw, widać ze w przy 18s mozesz upchać 2 ogniwa więcej
ale to najczęściej zdarza się przy mniejszych pakietach i tu w twoim przypadku te 2 ogniwa nie mają znaczenia.
Jeśli o czymś zapomniałem to dodajcie
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Dlatego raczej skłaniam się ku nawojowi 5T, a nie 6T ( silnik QS 1000W ) o ten: http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=14&t=178
A to nie jest tak, że BMS 20 pasuje do konfiguracji 18S i tylko dwa kabelki niepotrzebne zostają? No ale mówisz, że z ładowarko trudno, to 18 odpada i tak.
---edit----
Dzięki Maju za wyczerpującą odpowiedź
Ostatnio zmieniony 02 mar 2018, 16:29 przez EV-Maniak, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 50
- Rejestracja: 18 lut 2018, 15:29
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
@ Maju,
Mam dokładnie tak: koła 26, Barmal X-2, miejsc na akusy 166, teren w większości płaski, ważę około 90 kg, rower chcę w miarę uniwersalny, ale taki bardziej do lasu. Katować go za bardzo nie będę, bo uważam, że do katowania nadaje się tyko Falcon. Dobrze zrobię wybierając nawój 5T 9,67 kV, 124 Nm, a nie 6T i wybieram 20S/8P? Jakie ogniwa do tego zestawu polecasz?
Mam dokładnie tak: koła 26, Barmal X-2, miejsc na akusy 166, teren w większości płaski, ważę około 90 kg, rower chcę w miarę uniwersalny, ale taki bardziej do lasu. Katować go za bardzo nie będę, bo uważam, że do katowania nadaje się tyko Falcon. Dobrze zrobię wybierając nawój 5T 9,67 kV, 124 Nm, a nie 6T i wybieram 20S/8P? Jakie ogniwa do tego zestawu polecasz?
-
- Forumowicz
- Posty: 50
- Rejestracja: 18 lut 2018, 15:29
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Nie pamiętam jak się przeliczało prędkość na sterowniku FOC. Tym bardziej, że teoria jedno a praktyka drugie a szczególnie tego drugiego u mnie ciągle spore braki Dopytaj się kogoś doświadczonego, do ilu te nawoje rozpędzą rowerek i wybierz, które bardziej Ci pasują.
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Bardzo dobry tematyczny link. To przenoszę tutaj:
http://lygte-info.dk/review/batteries20 ... arator.php
http://lygte-info.dk/review/batteries20 ... arator.php
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Zdecydowanie wybrałbym bym 20s8p zamiast 16s10p
Zakładamy, że będzie obciążane 4A na ogniwo.
16s10p sterownik 40A, moc 40A*57,6V= 2300W
20s8p sterownik 32A, moc 32A*72V = 2300W
Identyczna moc, oznacza identyczne przyspieszenie. Wszędzie, w terenie, na asfalcie.
Ale 20s rozpędzi silnik do większych obrotów. Tym bardziej, że chcesz założyć sinus, który zmniejsza prędkość max w stosunku do kwadratu.
Droższy będzie trochę BMS, droższy sterownik i ładowarka, ale to kupujesz raz, a frajdę będziesz mieć co dzień.
Ja mam 16s i 60km/h na kwadracie silnik NC10x6. I to jest ok. Wolniej bym nie chciał.
Zakładamy, że będzie obciążane 4A na ogniwo.
16s10p sterownik 40A, moc 40A*57,6V= 2300W
20s8p sterownik 32A, moc 32A*72V = 2300W
Identyczna moc, oznacza identyczne przyspieszenie. Wszędzie, w terenie, na asfalcie.
Ale 20s rozpędzi silnik do większych obrotów. Tym bardziej, że chcesz założyć sinus, który zmniejsza prędkość max w stosunku do kwadratu.
Droższy będzie trochę BMS, droższy sterownik i ładowarka, ale to kupujesz raz, a frajdę będziesz mieć co dzień.
Ja mam 16s i 60km/h na kwadracie silnik NC10x6. I to jest ok. Wolniej bym nie chciał.
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Dzięki Sambor za podpowiedź. Henio znów ma mętlik w głowie
Czyli jak ustawię na sterowniku Barmala X-2 ( bo mam właśnie ten sterownik ) 32A lub nawet 35A to sterownik grzać się nie będzie?
Silnik chce dać QS o nawoju 5T o ten http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=14&t=178 bo jeszcze mam możliwość 6T - wolniejszy.
Czyli jak ustawię na sterowniku Barmala X-2 ( bo mam właśnie ten sterownik ) 32A lub nawet 35A to sterownik grzać się nie będzie?
Silnik chce dać QS o nawoju 5T o ten http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=14&t=178 bo jeszcze mam możliwość 6T - wolniejszy.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Czy on się będzie grzać, to nie wiem. A jaki ma max prąd?henio pisze: ↑16 mar 2018, 11:52Dzięki Sambor za podpowiedź. Henio znów ma mętlik w głowie
Czyli jak ustawię na sterowniku Barmala X-2 ( bo mam właśnie ten sterownik ) 32A lub nawet 35A to sterownik grzać się nie będzie?
Silnik chce dać QS o nawoju 5T o ten http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=14&t=178 bo jeszcze mam możliwość 6T - wolniejszy.
Silnik ma 45 km/h przy 60V. Nie za bogato. Przy 72V będzie leciał 56 km/h. Sinus zmniejszy jeszcze prędkość, ale zapytaj kogoś od Barmala ile zmniejsza.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
albo poszperaj w wątku Barmala, musi tam być. Jeśli nie tu, to na tamtym forum
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Albo zastanów się nad NineContinent 10x6. 2 kg lżejszy i szybszy 1V=1km/h. Jedyna wada - na długi wzniesieniach będzie się przegrzewał i przy tej mocy dostarczanej koniecznie musi być zabezpieczony czujnikiem temp.
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Maksymalne napięcie sterownika Barmala wynosi 85 V
Maksymalna moc 2500 W
Maksymalny prąd aku w przedziale 48-85V = 40 A
Maksymalny prąd fazy w przedziale 48-85V = 80 A
Tu pełna specyfikacja sterownika Barmala, w 7. poście tematu: http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic ... rmal#p5132
Maksymalna moc 2500 W
Maksymalny prąd aku w przedziale 48-85V = 40 A
Maksymalny prąd fazy w przedziale 48-85V = 80 A
Tu pełna specyfikacja sterownika Barmala, w 7. poście tematu: http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic ... rmal#p5132
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
To sam widzisz, że wyrabia choćby z mocy
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Ten QS też trzeba zabezpieczyć termicznie. Mimo wszystko z masy wnoszę, że będzie się mniej przegrzewał
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Tak, tak, będzie zabezpieczony termicznie, plus jeszcze czujniki dam by monitorować temperaturę. Podobno bardzo dobry silnik. Ale generalnie Barmal ( Twórca ) zalecał mi 16S/10P dla bezpieczeństwa, ale kolega Mitar ma już 20S/8P i nic mu się nie grzeje. Poczekam jeszcze na resztę testów.
-
- Forumowicz
- Posty: 256
- Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
No wiesz Mitar narazie wstepną jazde tylko miał i temp. póki co fajna a jak bedzie ciepło i pojeździ dłużej to będzie mógł jajka czasem smażyć
-
- Forumowicz
- Posty: 157
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 23:11
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Witam,mam pytanie: chcę zbudować ebajka który musi mieć gwarantowany zasięg 120km w urozmaiconym terenie. Rower z kołami 26 na szosę. Teren odpada jeśli już to raczej szuter. Amortyzacja jedynie przód i to niewielki skok amora. Napięcie zakładam 48V ale rozpatruję też 36V Silnik przy niższym V 500W przy 48V 750W regulator 22Amp. Jak zbudowac akumulator do takiego szosowca. Predkość max ma drugorzędne znaczenie priorytet to zasięg Jazda z wspomaganiem na poziomie 35km/h byłaby dla mnie czymś idalnym. Zastanawiałem się nad pakietem 13S9-10P na ogniwach samsunga 3450mA
ps.W grę wchodzi też zakup pakietu gotowca 13S9P w Nexun na ogniwach 2600mA.
ps.W grę wchodzi też zakup pakietu gotowca 13S9P w Nexun na ogniwach 2600mA.
- Umbur
- Moderator
- Posty: 1346
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
13s to masz 48V napięcia znamionowego. Wiadomo, że im więcej Ah tym lepiej. Najlepiej, jakbyś upchał tyle ile się zmieści w skrzynce na wymiar. Zapoznaj się z filmikiem Tasa jak jeszcze nie widziałeś i przemyśl dobrze temat.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Na taki dystans potrzeba >1600Wh. Dużo zależy od prędkości jazdy i ilości hamowań/przyspieszeń. Przy prędkości 25/h zużywa się 12Wh na kilometr. Ale przy 50/h zużycie jest już 30Wh
- Umbur
- Moderator
- Posty: 1346
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Zrobiłem prosty plik excel do obliczania zasięgu akumulatora. Jak ktoś poda jeszcze kilka wartości zużycia Wh dla określonej prędkości średniej, to dodam do arkusza. <DO POBRANIA>
-
- Forumowicz
- Posty: 256
- Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Całkiem fajny kalkulator tylko napisz na podstawie jakiego silnika podałeś zużycie wh/km przy tych prędkościach i rozumiem, że to na samej manetce na asfalcie? z wspomaganiem przy 25km/h to zużycie oscyluje na jakies 7-8wh/km.
- Umbur
- Moderator
- Posty: 1346
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Wpisałem zużycie, które podał Sambor post wyżej.
Napiszecie z własnych doświadczeń jak to u Was wygląda i dostosujemy kalkulator do naszych potrzeb.
Napiszecie z własnych doświadczeń jak to u Was wygląda i dostosujemy kalkulator do naszych potrzeb.
-
- Forumowicz
- Posty: 157
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 23:11
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Jest sens jeśli nie chce przekraczać 35-40km/h max na prostym odcinku bez wiatru robić instalację na 48V czy lepiej przy tej samej ilości ogniw zrobic 36V? Zdążyłem potestować rower z instalacją 36V i jego moc raczej wystarczy. Mam jedynie obawy czy przy głębszym rozładowaniu 36V może mieć problemy na podjazdach kilkukilometrowych (7-15%) Gliczarów np... .
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Rób na 48V lub więcej. Konstrukcje EV lubią duży woltaż. Ja robię na 20S.
-
- Forumowicz
- Posty: 63
- Rejestracja: 20 lut 2018, 6:15
- Lokalizacja: Białystok
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Jeśli chodzi o asfalty to mogę się wypowiedzieć. Mam 2 rowery z pakietami 13s12p. Ja mam 9c 10x6, a żona 7x9.
Na trasach ja staram się wkładać trochę siły w pedałowanie. Żona jedzie kręcąc ale bez wielkiego oporu. Trasy pokonujemy z prędkością ok 27-30km/h (średnia zwykle wychodzi ok 21km/h). Średnie zużycie energii to ok 6-7W/h na km. Co ciekawe różnica zużycia pomiędzy mną który stara się cisnąć w pedały i hamować regenem na zjazdach (sterownik Sabovton) to max 10% mniejsze zużycie niż u żony która jedzie na luzie (pamiętamy o różnicy w silnikach). Różnica wagi rowerów z osobami to ok +13kg więcej u mnie.
W związku z tym dla dystansów ok 120km dobrze posiadać akumulator ok 1000W/h. Przy pomyślnych warunkach można na tym przejechać ok 160km
Na trasach ja staram się wkładać trochę siły w pedałowanie. Żona jedzie kręcąc ale bez wielkiego oporu. Trasy pokonujemy z prędkością ok 27-30km/h (średnia zwykle wychodzi ok 21km/h). Średnie zużycie energii to ok 6-7W/h na km. Co ciekawe różnica zużycia pomiędzy mną który stara się cisnąć w pedały i hamować regenem na zjazdach (sterownik Sabovton) to max 10% mniejsze zużycie niż u żony która jedzie na luzie (pamiętamy o różnicy w silnikach). Różnica wagi rowerów z osobami to ok +13kg więcej u mnie.
W związku z tym dla dystansów ok 120km dobrze posiadać akumulator ok 1000W/h. Przy pomyślnych warunkach można na tym przejechać ok 160km
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Masz gotowy "kalkulator". Wstawiasz swoje dane, i wychodzi Ci zasięg dla dowolnej prędkości, oporu, masy itd.Iras67 pisze: ↑29 kwie 2018, 13:09Witam,mam pytanie: chcę zbudować ebajka który musi mieć gwarantowany zasięg 120km w urozmaiconym terenie. Rower z kołami 26 na szosę. Teren odpada jeśli już to raczej szuter. Amortyzacja jedynie przód i to niewielki skok amora. Napięcie zakładam 48V ale rozpatruję też 36V Silnik przy niższym V 500W przy 48V 750W regulator 22Amp. Jak zbudowac akumulator do takiego szosowca. Predkość max ma drugorzędne znaczenie priorytet to zasięg Jazda z wspomaganiem na poziomie 35km/h byłaby dla mnie czymś idalnym. Zastanawiałem się nad pakietem 13S9-10P na ogniwach samsunga 3450mA
ps.W grę wchodzi też zakup pakietu gotowca 13S9P w Nexun na ogniwach 2600mA.
http://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Ja do swojej konstrukcji OSTATECZNIE pakuję 20S/8P na ogniwach Sony VTC 6 i BMSa dam z blutufem i aplikacją Xiaoxiang
I na pełnej piźdz*e będę jeździł
I na pełnej piźdz*e będę jeździł
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Na takie problemy nie ma większego znaczenia wybór napięcia. Jeśli przykładowo zrobisz
13s6p 48V (78 ogniw)
10s8p (80 ogniw)
pojemność akumulatorów w watogodzinach będzie podobna, a więc i zasięg podobny.
Jednak w praktyce nie wierzę, że mając 48V na pokładzie nie pokusisz się o prędkości powyżej 40. Opory powietrza proporcjonalne do kwadratu prędkości zjadają baterię znacznie szybciej niż przy spokojnej jeździe. Realnie zasięg będzie mniejszy.
Przy niskich stanach sterownik zacznie odcinać przy spadku poniżej Lv. Wtedy wyłączasz, włączasz i od tej pory ostrożnie z manetką, a najlepiej na niskim assist z PAS. Da się jeszcze zrobić spory dystans w ten sposób, choć przy podjeździe nie oszuka się fizyki - energia wniesienia na wysokość h musi być zachowana. Czego nie wyciągniesz z baterii, to musisz dać od siebie przez pedała.
-
- Forumowicz
- Posty: 157
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 23:11
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Po tym co przeczytałem powyżej zbuduję najprawdopodobniej baterię 13S16P na Samsungach 29E wyjdzie jakieś 46Ah. Sterownik 22Amp. Silnik przy tym napięciu da 750W . Jak myślicie czy przy jeździe po nietrudnym terenie koło 28 cali będzie lepszym czy gorszym wyborem? Mam możliwość przebudowy rowerów na różnych wielkościach kół i chce mieć optymalnie pod zasięg dobrane parametry.
-
- Forumowicz
- Posty: 359
- Rejestracja: 23 lut 2018, 0:14
- Lokalizacja: Lubliniec
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Bierz mniejsze koło, silnik przekładniowy i opony o niskich oporach toczenia.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
jakie dolne odcięcie mają sterowniki 48v? robię aku na lifepo i szukam sterownika jakiegoś fajnego z możliwością lcd lub bluetooth
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Zwykle Lvc dla 13s jest 39V. Ale obiło mi się o oczy, że niektóre schodzą niżej
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Silnik przy tym napięciu da 1000W, nie 750.
- noisuee
- Forumowicz
- Posty: 156
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:00
- Lokalizacja: Poznań
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Mój BMS dla 13S odcina przy 41V. Sterownik mam 36/48V więc nie wiem jak daleko by zaszedł gdyby nie BMS.
-
- Forumowicz
- Posty: 157
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 23:11
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Zasugerowałem sie informacją z zestawu który chciałem nabyć tu https://www.ev-power.eu/EVBike-WheelKit ... .html#tab3
ale ostatecznie wybrałem zestaw Glebora S500R. Miała być przekładnia ale wolę mieć wytrzymały zestaw bezprzekładniowy.
-
- Forumowicz
- Posty: 256
- Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Dobór AKUMULATORA do projektu. Ile "S", ile "P" jakie ogniwa itp.
Jak ktoś ma kt-lcd 3 to może sobie odcięcie regulować, ostatnio testowałem właśnie, zmianę z progu z wartości 5 czyli 30,5v na 1 czyli 28,5v i przejechałem jakie 2km więcej jak dałem mocniej gazu to odcieło,było ponad 300w.