Strona 1 z 1

BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 29 maja 2019, 20:56
autor: WojtekErnest
Na dawnym forum od 2014 roku wymienialiśmy się doświadczeniami w temacie BMS baterii 36V roweru "Gazelle" . Był to wtedy popularny temat z uwagi na dużą ilość uszkodzonych pakietów, w których w znaczącym procencie były względnie sprawne ogniwa ale najczęściej pakiet był zablokowany przez BMS.
Gazelle produkował 4 rodzaje pakietów o oznaczeniu marketingowym brązowa, srebrna, złota i platynowa. Różniły się wymiarami, ilością ogniw oraz typem BMS lub balansera
Inicjatorem wątku był kolega @wibi który w znaczący sposób przyczynił się do poznania konstrukcji BMS-a (zalanego twardą masą) oraz sposobów jego uruchomienia. Istotny wkład w poznanie tego pakietu mieli koledzy @Eryk1000 , @Dobraku @tomson, @glebor
W bardzo dużym skrócie wybrane cytaty na jego temat :
„zbudowany z uzyciem procesora Atmega 324 PA który steruje układem bq77PL9000 balansera.W sumie to bardzo zaawansowany technicznie balanser-ładowarka ściśle współpracująca z dedykowanym zasilaczem. Zdjęciach tego zasilacza-balansera pokazują wyprowadzenia programujące do procesora Atmega j/w czyli MOSI,MISO,SCK,Reset sądzę więc, że można go przeprogramować w dowolny sposób i na dowolne ogniwa (podobno nie toleruje innych ogniw niż te zaprogramowane?) jak również dostosować do różnych napięć itp „
„Atmega steruje parametrami i funkcjami układu BMS i translacją na sygnały do zewnętrznego interfejsu. Układ BQ komunikuje się po I2C i ma wbudowany chyba wewnętrzny eprom gdzie ma zapisane ustawy do danych ogniw.”
Aby uruchomić BMS należy dwukrotnie połączyć (dwa impulsy) punkty oznaczone "1" i "4". BMS samoczynnie się wyłącza (u mnie po ok.2,-2,5 dnia) i trzeba go właśnie tak "zainicjować". Zrobiłem przycisk "migowy" na dwóch kabelkach wetkniętych w te piny i gdy trzeba to tak "inicjuje" oczywiście przy podłączonych ogniwach (baterii).Pozostałe piny 2,3,5,6,7,8 to oświetlenie i czujnik "światła"

Dlaczego wznawiam tamten wątek ? Aby ew. dalsza dyskusja toczyła się na tym forum oraz aby ew pojawiły się nowe informacje/doświadczenia których nie było w tamtym okresie.
Ostatnio wpadł mi w ręce taki pakiet do ew. reanimacji i postanowiłem odświeżyć sobie a może innym wiedzę z tego okresu. W tym egz. Powtarzalny problem b.małe napięcia segmentów 4P, brak napięcia wyjściowego i brak ładowania z ładowarki, mimo zresetowania BMS.
Link do tego tematu na poprzednim forum : https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3109
@Wibi jeśli uznasz że warto kontynuować tamten wątek, to b.proszę włącz się do obecnego 😊
Poniżej kilka zdjęć dla przypomnienia.

Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 30 cze 2019, 15:07
autor: kris85
Witam serdecznie, jestem nowy na forum. Czy komuś udało się dostać do kontrolera, aby ustawić nowe pojemności ogniw ? Od siebie chciałem tylko dodać, że zajmuję się zawodowo regeneracją baterii do laptopów, więc układy z rodziny BQ dla baterii laptopowych nie są mi obce. Rozszerzyłem działalność o baterie do rowerów i również interesuje mnie temat ustawienia nowych pojemności ogniw, ewentualnie resetu/wyczyszczenia błędów. Robiłem już kilka baterii do gazelle, głównie były to baterie gazelle innergy gold. Zmniejszałem ilość ogniw z 50 do 40 ale zostając przy pojemności zbliżonej do 11 Ah. Trafiłem na pewną osobę, która twierdzi, że jeśli stosuje się wyższe pojemności to trzeba w bmsie ustawić nową pojemność. Tak samo, jeśli zostanie zapamiętana ostatnia pojemność pełnego naładowania (w bateriach laptopowych nazywa się to full charge capacity), to jeśli wstawimy nowe ogniwa to mogą nie zostać w pełni wykorzystane (np wstawiamy ogniwa na pojemność 11 Ah, a pojemność pełnego naładowania w baterii spadła do 4 Ah, nowe ogniwa mogą być ładowane wtedy tylko do 4 Ah).
Teraz pytanie - w którym układzie należy poustawiać nowe parametry - pojemność i może jakieś cykle ładowań zresetować, bo ściągnąłem datasheet od BQ77PL900 nazwa dokumentu sluu324b.pdf, wg tego dokumentu w programie są trzy zakładki: control, eeprom, registers. W żadnej nie widzę możliwości ustawienia pojemności.

Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 30 cze 2019, 15:23
autor: WojtekErnest
Nie znam osob/opisu jak sie do tego dostac stosując zname metody programowe. Wg mojej wiedzy serwis ma klucz sprzetowy i specjalizowana aplikacje. Odnajde (moze jutro) przykladowy scr takiej aplikacji. Pozwala ona ustawiac i sprawdzac pojemność, ilość cykli ladowan itp.

Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 01 lip 2019, 15:16
autor: kris85
Czyli rozumiem, że wszelkie zmiany trzeba przeprowadzać w atmega32 ? Bez serwisowego oprogramowania i tak pewnie będzie szukanie komórek po omacku, dlatego przydałoby się klika wsadów z różnych baterii, żeby ewentualnie je porównać. Tylko pytanie - czy można te atmega32 odczytać bez problemu, czy mają jakieś hasła/blokady założone ? Ktoś próbował ?

Znalazłem jakieś ciekawe rzeczy u ruskich: https://electrotransport.ru/ussr/index. ... ic=45664.0
Nie znam rosyjskiego, włączyłem translator, piszą coś o jakiejś pamięci 45DB081D, czy ktoś ma rozebranego bmsa i może sprawdzić czy taki układ się tam znajduje ? Może tu jest pies pogrzebany i w tej pamięci trzeba grzebać.

Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 10 lip 2019, 7:55
autor: Bambek
Do takich rzeczy programowych niestety są specjalne oprogramowania, które przekazują sobie dane przez komunikacje z płytka. Wątpię abyś gdzieś coś takiego znalazł, kolega serwisuje takie pakiety, zapytam jak to wyglada z Gazella.

Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 10 lip 2019, 10:11
autor: tas
O fajny temat!
Mam sporo takich baterii i wszystkie działają, BMS odcina, balansuje, wszystko jest z nimi ok, pojemności fabrycznie nowe.
Jak to możliwe, że mogę je używać nie mając je podłączone do gazeli? One chyba powinny mieć zablokowane wyjscie a mają odblokowane.

Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 10 lip 2019, 10:42
autor: pxl666
To masz nówki na sprzedaż czy używki?

Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 10 lip 2019, 12:55
autor: WojtekErnest
tas pisze:
10 lip 2019, 10:11

Jak to możliwe, że mogę je używać nie mając je podłączone do gazeli? One chyba powinny mieć zablokowane wyjscie a mają odblokowane.
No więc jeśli BMS jest sprawny (nie zablokowany) to napięcie jest dostępne. W egz które miałem, balansowanie było na poziomie 4,12-4,15V.

Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 10 lip 2019, 14:32
autor: tas
pxl666 pisze:
10 lip 2019, 10:42
To masz nówki na sprzedaż czy używki?
No powiedzmy że używki, mają po kilka cykli, mam tego kilkadziesiąt.
Ale własnie to mnie zaciekawiło, że działają bez gazelle i można je ładować zwyczajną ładowarką bez komunikacji.
Dziwy

Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 10 lip 2019, 15:25
autor: pxl666
A po ile sprzedajesz ? Platinum ? W jakim stanie obudowa i skąd wiadomo że kilka cykli . O ile wiem baterię do gazeli się programuje pod display żeby to chodziło

Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 11 lip 2019, 0:07
autor: tas
Na pw pisz

Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle" - cd AD2019

: 12 mar 2020, 10:38
autor: WojtekErnest
A mocowania samych aku są dostępne na rynku wtórnym ? BMZ je wsadza(ł) do tych pakietów.