Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
- moonkagliwicee
- Forumowicz
- Posty: 294
- Rejestracja: 21 cze 2019, 9:42
Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
Witam. Od jakiegos czasu powoli planuje upgrade roweru a mianowicie wymiane sterownika oraz baterii. Przy obecnym setupie: qs205 35h 6t, 13s6p sanyo ga , sterownik KT 40A, kolo 24" i predkosci ok 35-40km/h zasieg oscyluje w granicach 80km. Przyjmijmy, ze zmienie baterie na 16s8p na vtc5. Pojemnosc pozostanie podobna bo w okolicach 20ah. Czy po takiej zmianie zasieg ulegnie zmianie? Zakladajac, ze pozostaje obecny sterownik. Nie wiem czy zadalem pytanie wystarczajaco jasno ale generalnie interesuje mnie czy po przejsciu na wyzsze napiecie ale przy tej samej pojemnosci pakietu zasieg sie zmieni?
Dark eCruiser - mxus xf08c, bidon 36v 13Ah, sterownik lishui 18A max
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1327
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
Re: Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
13s6p na GA czyli 46,8V x 21A daje teoretycznie 982w a 16s8p na vtc5 57,6v x 20,8A daje 1199w. Czyli tak, zwiększy się zasięg bo pojemność akumulatora to nie tylko amperogodziny a iloczyn z napięciem P(w)=U(V) x I (A) . Reasumując jeśli na 982w pojemności akumulatora przejeżdżasz ok 80kg to masz spalanie ok 12,2W na kilometr a mając ten akumulator na vtc5 1199w przejechałbyś ok 98 km. To tak w teorii bo nowy pakiet byłby dużo wydajniejszy prądowo oczywiście kosztem pojemności bo vtc5 to bardzo wydajne ogniwa . Pakiet z Ga 13s6p trochę jest za bardzo przesilony, nie powinno się obciążać tych ogniw więcej niż 6A na ogniwo natomiast vtc5 bedą się nudziły przy takim prądzie Jaki planujesz wsadzić później sterownik?
- AST034
- Forumowicz
- Posty: 1090
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
- Lokalizacja: Edynburg, Szkocja
Re: Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
Ilosc energii w aku ma jednostke Wh - watogodziny. I pojemosc podajemy w Amperogodzinach (Ah) a nie Wh. Poza tym zgadzam sie z tym co napisalesYasiu77 pisze: ↑24 lis 2019, 0:1213s6p na GA czyli 46,8V x 21A daje teoretycznie 982w a 16s8p na vtc5 57,6v x 20,8A daje 1199w. Czyli tak, zwiększy się zasięg bo pojemność akumulatora to nie tylko amperogodziny a iloczyn z napięciem P(w)=U(V) x I (A) . Reasumując jeśli na 982w pojemności akumulatora przejeżdżasz ok 80kg to masz spalanie ok 12,2W na kilometr a mając ten akumulator na vtc5 1199w przejechałbyś ok 98 km. To tak w teorii bo nowy pakiet byłby dużo wydajniejszy prądowo oczywiście kosztem pojemności bo vtc5 to bardzo wydajne ogniwa . Pakiet z Ga 13s6p trochę jest za bardzo przesilony, nie powinno się obciążać tych ogniw więcej niż 6A na ogniwo natomiast vtc5 bedą się nudziły przy takim prądzie Jaki planujesz wsadzić później sterownik?
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1327
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
Re: Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
Tak jest AST034 Nie postarałem się, wybacz, sobota po północy nie pomaga ale mam nadzieję że moonka te moje wypociny i Twoje poprawki wykorzysta
-
- Forumowicz
- Posty: 2100
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
Zasięg sie zmieni ale czy sie wydłuży to zależy od Ciebie. Bo jak będziesz jechał do tych max 35-40km/h to zasięg będzie większy ale i tutaj zaczyna być problem zwiększając napięcie zwiększamy prędkość i praktycznie juz nie będziesz jechał prędkością 35-40km/h tylko praktycznie będziesz szybciej jeździł a pobór energii będzie wiekrzy watogodziny i moze sie okazać ze zasięg będzie mnieszy niz aktualny lub podobny ale będziesz szybciej jeździł niż aktualnie, wątpię ze będziesz ograniczał prędkość do tych co aktualnie masz 35-40km/h.moonkagliwicee pisze: ↑23 lis 2019, 23:04qs205 35h 6t, 13s6p sanyo ga , sterownik KT 40A, kolo 24" i predkosci ok 35-40km/h zasieg oscyluje w granicach 80km. Przyjmijmy, ze zmienie baterie na 16s8p na vtc5. Pojemnosc pozostanie podobna bo w okolicach 20ah. Czy po takiej zmianie zasieg ulegnie zmianie?
Jesli zależy na wydłużeniu zasięgu to zrób większą pojemność bateri przy aktualnym napięciu.
Jesli zależy na zwiększeniu prędkości to zwiększ napięcie ale nie licz ze dalej pojedziesz bo zwiększy sie pobór energii.
Nie wiem jak chcesz to zrobic ale skrzynka patrz foto to jest na 100sztuk bateri a podajesz ze chcesz zrobić 16S8P 128sztuk ogniw?
- moonkagliwicee
- Forumowicz
- Posty: 294
- Rejestracja: 21 cze 2019, 9:42
Re: Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
Wiem, ze 40A to troche duzo jak dla 6p przy sanyo ga ale liczylem sie z tym. Zapomnialem napisac, ze zalezy mi glownie za wzroscie przyspieszenia. Moj vmax z jakim sie poruszam to te wspomniane 35-40kmh a czasami i mniej bo mieszkam w Holandii i tutaj kolaze bywaja malo zyczliwi juz nie raz mnie wyzywali co to ich wyprzedza... Max latam tylko w nocy gdy wracam z pracy lub o 5 rano gdy do niej jade i jeszcze jest pusto. Nowy pakiet bedzie w dwoch rzedach tak aby zmiescil sie sterownik - sabvoton mini 45A. Jednak dostalem sugestie aby nie isc w vtc5 a w lg mj1 ze wzgledu na wieksza ilosc cykli ladowania. Podobno lg beda sie mniej grzaly w pakiecie i tym samym bateria dluzej bedzie utrzymywala swoje parametry. Czytam wszystkie "wypociny" i staram sie uczyc na doswiadczeniach bardziej obeznanych w temacie ludzi
Dark eCruiser - mxus xf08c, bidon 36v 13Ah, sterownik lishui 18A max
- AST034
- Forumowicz
- Posty: 1090
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
- Lokalizacja: Edynburg, Szkocja
Re: Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
No nie wiem, jak obciazysz lg mj1 60% ich malsymalnej wydajnosci (10A) to nie sadze, zeby wytrzymaly dluzej niz VTC5A(20A) (VTC5 to zupelnie inne ogniwa). Dla wysokopradowych takie 6A to bulka z maslem
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2093
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
Słabe te wypociny czytasz skoro sądzisz, że mj1 lepiej się sprawdzą na mj1 będziesz miał 5V przysiadu przy starcie a na vtc3/4/5/6 około 1,5 max 2V o ile dasz konkretną ilość taśmy do połączeń ogniw i krótkie przewody minimum 12awg. A co do samych ogniw to mj1 będą się grzały dość mocno i przyda się bms z pomiarem temperatury albo wyłącznikiem termicznym. Do vtc nie trzeba w tym wypadku pomiaru temperatury bo nie ugotują się przy 45A w kofoguracji 6P.moonkagliwicee pisze: ↑24 lis 2019, 8:45Wiem, ze 40A to troche duzo jak dla 6p przy sanyo ga ale liczylem sie z tym. Zapomnialem napisac, ze zalezy mi glownie za wzroscie przyspieszenia. Moj vmax z jakim sie poruszam to te wspomniane 35-40kmh a czasami i mniej bo mieszkam w Holandii i tutaj kolaze bywaja malo zyczliwi juz nie raz mnie wyzywali co to ich wyprzedza... Max latam tylko w nocy gdy wracam z pracy lub o 5 rano gdy do niej jade i jeszcze jest pusto. Nowy pakiet bedzie w dwoch rzedach tak aby zmiescil sie sterownik - sabvoton mini 45A. Jednak dostalem sugestie aby nie isc w vtc5 a w lg mj1 ze wzgledu na wieksza ilosc cykli ladowania. Podobno lg beda sie mniej grzaly w pakiecie i tym samym bateria dluzej bedzie utrzymywala swoje parametry. Czytam wszystkie "wypociny" i staram sie uczyc na doswiadczeniach bardziej obeznanych w temacie ludzi
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
- moonkagliwicee
- Forumowicz
- Posty: 294
- Rejestracja: 21 cze 2019, 9:42
Re: Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
Dla tego staram sie przedstawic wszystkie opcje i prosze o opinie.
Dark eCruiser - mxus xf08c, bidon 36v 13Ah, sterownik lishui 18A max
-
- Forumowicz
- Posty: 2100
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
Opinie to vtc5 bedzie leprze prądowe od lg mj1.
LG mj1 maja dużą pojemność ale nie są to ogniwa wysoko prądowe i szybko stracą żywotność.
Vtc5 maja mniejszą pojemność ale wysoki prąd wyładowania co za tym idzie dużej będą działać i większe ilość cykli wyładowania.
LG mj1 maja dużą pojemność ale nie są to ogniwa wysoko prądowe i szybko stracą żywotność.
Vtc5 maja mniejszą pojemność ale wysoki prąd wyładowania co za tym idzie dużej będą działać i większe ilość cykli wyładowania.
- moonkagliwicee
- Forumowicz
- Posty: 294
- Rejestracja: 21 cze 2019, 9:42
Re: Zmiana z 13s na 16s a zasieg?
Musze wziac pod uwage grzanie gdyz wszystko bedzie zamkniete razem ze sterownikiem w puszce. Na ta chwile nie mam z tym problemu mimo iz ciagne wysokie pradu jak na moj pakiet i z opini ludzi na necie moj kt 12mosfet 40A tez lubi sie grzac. Moze to kwestia czasu az cos sie stanie ale na szczescie od 3tys km nic sie nie dzieje. Chce miec lepsze przyspieszenie a na kt raczej szalu nie ma
Dark eCruiser - mxus xf08c, bidon 36v 13Ah, sterownik lishui 18A max