Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Więc ma znaczenie czy ogniowo ma 50mOhm, czy np. tylko 25mOhm Rwewn, bo baterię projektujesz pod określoną wydajność prądową. Rezystancja wewnętrzna to odwrotność wydajności prądowej. Ogniwo 25mOhm będzie dwukrotnie mniej przysiadać z napięciem.

Ma znaczenie stosunek oporności bezpiecznika do ogniwa.
Przykład:
Rwewn 25mOhm, Rbezpiecznika 25 mOhm
gdy cała bateria bez bezpieczników przysiada o 3V, to z bezpiecznikami spadek o 6V
Ostatnio zmieniony 15 mar 2018, 13:36 przez Anonymous, łącznie zmieniany 3 razy.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

zeeltom pisze:
15 mar 2018, 11:04
Nośnikiem energii jest każdy materiał palny, paliwo, ale do jego spalania potrzebny jest tlen. Zerknij czym jest nośnik energii ;)
Jeśli mówimy o spalaniu i ogniu.
Bo żyjemy na Ziemi. Na Jowiszu metan nie będzie nośnikiem energii :p :lol:
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Poprawka - na Jowiszu jest głównie wodór i hel. Jest też węgiel, metan, etan. Jest cholernie zimno i nie ma czym podpalić ;) :D
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Porównanie do komórki czy laptopa nie ma sensu. W komórce jest jedna cela, jedno "p". W laptopie jedno, lub dwa "p".
Zwarte wewnętrznie ogniwo nagrzewa się własnym prądem, ale w miarę wycieku/wyparowania elektrolitu spada zdolność do rozładowania. Kationy z coraz większym trudem przemieszczają się lub pozostają uwięzione w porowatej anodzie grafitowej.

Ale kiedy w celi znajduje się wiele zdrowych ogniw, wtedy cała zgromadzona w nich energia zostanie przepuszczona przez zwarcie w tym jednym ogniwie. A my dajemy bardzo wiele "p". Skoro jedno, stare ogniwo o małej wydajności i pojemności potrafiło samo z siebie rozgrzać się do ponad 90 st.C, to do jakiej temperatury rozgrzeje się, gdy przepuścimy przez nie prąd z 5, albo 10 z tej samej celi? 500, 1000 st.C?

Sprawdzę rezystancję uszkodzonego wczoraj ogniwa. Być może zrobię kolejny test, tym razem z całą celą.
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: scuda »

Chodzi nie o to jak duże spustoszenie robi płonąco wybuchająca bateria ale ile jest takich przypadków na 1000 pracujących np. laptopow. Bo jeśli wybucha jeden laptop na 10 milionów to tak samo jak byś brał lek przeciwbólowy i brał pod uwagę skutki uboczne które się zdarzają raz na 10000. One są ale ludzie się nimi nie przejmują bo są bardzo rzadkie.
Co do oparów benzyny w samochodzie, oczywiste jest że to one się palą. Ale jak zbiornik przedziurawisz to przecież nie wyleje ci się sama benzyna lecz benzyna i jej opary ;) a czy ta mieszanka tlenu i oparów zapłonie czy wybuchnie jest tak samo randomowe jak dymiące się lub wybuchające li iony. Znalazłem jeszcze jeden link z wybuchem benzyny ;)
Tez się nie spodziewałem takiego bum.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: WojtekErnest »

Ale wracając do NASZEJ rzeczywistosci, myślimy o zabezpieczaniu swoich pakietów, ktore są narażone na upadek, zgniecenie w wyniku wypadku, błąd montazowy, defekt aku itd.
Wiec realne ryzyko, spotegowane tym ze ogniwa są laczone w wiele równoległych sekcji nie jest male. Nieporównywalnie wieksze niż seryjnie tworzone aku laptopow z pakietem 3S2P.
Dlatego taki sposob montażu ma wymiar praktyczny. Czy to będą bezpieczniki (elementy z innych bezpiecznikow) czy cienkie doprowadzenia, to na pewno są z tego powodu bezpieczniejsze niz ich brak.
No i serwis takiego pakietu jest łatwiejszy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: scuda »

Dobrze by było, gdyby ktoś wprowadził taśmy do zgrzewania własnie z takim zabezpieczeniem, bo tak to kto będzie się bawił w lutowanie ? Większość ludzi zajmująca się profesjonalnie budową akumulatorów nie przesiądzie się zapewne na lutowanie.
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: EV-Maniak »

Pytanie:

Czy kabel od kolumn ( fotka poniżej ) będzie się nadawać do zrobienia takiego akumulatora jak w temacie?
Czy wówczas jest sens ściągać z niego izolację z całości? Czy tylko ściągnąć w miejscach lutowania?
Czy się da zrobić akumulator tą metodą, ale na PLASTER MIODU?
Jak najlepsza lutownica do tego celu?

No i najważniejsze pytanie:

CO O TEJ CAŁEJ METODZIE TOPIKOWEJ MYŚLĄ FORUMOWI FACHOWCY OD AKUMULATORÓW?
Załączniki
migawka_006.jpg
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: scuda »

Jako zabezpieczenie ogniwa przed zwarciem ten przewód jest zdecydowanie za gruby. Zobacz sobie jakie cienutkie druciki dają.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

henio pisze:
16 mar 2018, 9:57
Pytanie:

Czy kabel od kolumn ( fotka poniżej ) będzie się nadawać do zrobienia takiego akumulatora jak w temacie?
Czy wówczas jest sens ściągać z niego izolację z całości? Czy tylko ściągnąć w miejscach lutowania?
Czy się da zrobić akumulator tą metodą, ale na PLASTER MIODU?
Jak najlepsza lutownica do tego celu?

No i najważniejsze pytanie:

CO O TEJ CAŁEJ METODZIE TOPIKOWEJ MYŚLĄ FORUMOWI FACHOWCY OD AKUMULATORÓW?
Masz tu wypowiedzi fachowców - WojtekErnest jest w temacie od lat. Ja jestem elektronikiem.
Co do lutowania, powtórzę - nie bierz się za to, bo widać, że nie masz o tym pojęcia. Przegrzejesz ogniwa - stracą pojemność. Zrobisz zimne luty - przestaną kontaktować.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

scuda pisze:
16 mar 2018, 10:05
Jako zabezpieczenie ogniwa przed zwarciem ten przewód jest zdecydowanie za gruby. Zobacz sobie jakie cienutkie druciki dają.
Jemu chodziło o to, czy ten kable nadaje się do łączenia ogniw. Tak, nadaje się.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Rezystancji uszkodzonego młotkiem ogniwa nie udało się zmierzyć, bo jest poniżej 0,2 Ohm. Występuje ponadto chyba jakiś efekt ładowania - w jedną stronę wskazanie 0,3Ohm, po zamianie biegunów wychodzi ujemna -0,1Ohm. Więc niby ma potencjał jeszcze, ale woltomierz nie wykrywa nic - wskazuje zero miliwoltów. Dziwny jest ten świat :)
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: EV-Maniak »

A ja bym się jednak podjął lutowania...
Ma być dobra lutownica ( jaka? ) i nie wolno lutować dłużej niż 2s. Smaruję szybko jedną, potem drugą powierzchnię, po czym błyskawicznym lutem łącze obie. Następnie sprawdzam czy nie ma zimnego lutu - oto chodzi?
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Jak już bardzo chcesz, a entuzjazm to podstawa :) to założyłem nowy wątek, co by nie zaśmiecać tu nie na temat:
http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=10&t=460
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: scuda »

Wracając do zwartego ogniwa w pakiecie. Przypuśćmy ze dostaje zwarcia i inne ogniwa go lądują z pełną mocą. Gdy mamy bezpiecznik to on się przepala ale ogniwo zwarte dalej się nagrzewa z własnego prądu. Mimo zabezpieczenia w postaci bezpiecznika może i tak to uszkodzone ogniwo uszkodzić inne ogniwa poprzez oddawanie dużego ciepła bądź samozapłonu.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Dokładnie tak. Ale jeśli zagrzeje się np. do 200 st. to nic nie zapali. Sąsiednie ogniwa może to wytrzymają. Jeśli pójdzie prąd z 5 ogniw, to będzie pożar jak nic
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: EV-Maniak »

sambor pisze:
16 mar 2018, 17:07
Dokładnie tak. Ale jeśli zagrzeje się np. do 200 st. to nic nie zapali. Sąsiednie ogniwa może to wytrzymają. Jeśli pójdzie prąd z 5 ogniw, to będzie pożar jak nic
Czyli co? W takim wypadku na plaster miodu odpada? bo się mogą szybciej zajść od siebie?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: WojtekErnest »

Sam plaster miodu nic nie zmienia. To tylko blokada mechaniczna ogniw. Jak będzie pozar (odpukać) tworzywo plastra może być bardziej miękkie a ogniwa klejone np klejem na gorąco się rozkleją...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
djmarcin56
Forumowicz
Posty: 256
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: djmarcin56 »

To dopiero pomysły i nikt nie udowodnił wyższości tej metody od zwykłego zgrzewania więc nie licz, że jakakolwiek firma się od razu na to przesiądzie bo nikt ku temu sensu nie będzie widział, potrzeba rzetelnych i długich testów, poza tym ma swoje wady miedzy innymi spadek napięcia przez dodatkową rezystancje i im większy pakiet więcej "p" tym większy będzie spadek napięcia ;)
Ja sobie poobserwuje bo ciekawi mnie to aczkolwiek widziałem to na filmikach już dawnooo i jakoś furory nie robi bo jest mało popularne no ale wszystko wymaga sprawdzenia i chęci testowania aby technika szła do przodu ;)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: WojtekErnest »

djmarcin56 pisze:
16 mar 2018, 19:55
To dopiero pomysły ...
Ja sobie poobserwuje bo ciekawi mnie to aczkolwiek widziałem to na filmikach już dawnooo i jakoś furory nie robi bo jest mało popularne
Ci co robią duże DIY PowerWall, to praktycznie tylko ta techniką, tzn. mocna szyna i cienkie doprowadzenia do każdego ogniwa.
Załączniki
power_wall-1.JPG
power_wall-2.JPG
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Możne niewiele, ale zmienia. Plaster miodu to bardziej upchane ogniwa. Tesla chłodzi ogniwa, aby zminimalizować ryzyko przegrzania na wypadek awarii ogniwa.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

djmarcin56 pisze:
16 mar 2018, 19:55
im większy pakiet więcej "p" tym większy będzie spadek napięcia ;)
Nic podobnego. Przemyśl to, bo widać nie czytałeś dokładnie wątku
Ostatnio zmieniony 17 mar 2018, 0:10 przez Anonymous, łącznie zmieniany 1 raz.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

@WojtekErnest
Dublowanie bezpiecznika na plusie i minusie podwaja rezystancję bezpieczników, a niczego lepiej nie zabezpiecza. To już lepiej dać jeden o dwa razy mniejszym przekroju. Będzie ta sama rezystancja, co dwa, ale odetnie dwa razy szybciej, przy dwa razy mniejszym prądzie
Ostatnio zmieniony 17 mar 2018, 0:27 przez Anonymous, łącznie zmieniany 2 razy.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Zwróćcie uwagę, że te PowerWalle mają długie otwarte struktury. W razie zwarcia, ogniwo ma przestrzeń by rozproszyć ciepło. Nasze baterie kompletnie jej nie mają. Nagrzeją wszystkie sąsiadki, które też "pękną" i całość uwalania kilowatogodziny ciepła. Tego nie ugasisz niczym. To ma własną energię jak paliwo rakietowe. W razie czego lać wodą żeby schłodzić
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Tudzież gaśnicą śniegową, ale kto ją ma?
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

djmarcin56 pisze:
16 mar 2018, 19:55
To dopiero pomysły i nikt nie udowodnił wyższości tej metody od zwykłego zgrzewania
Pomysły? Tesla wprowadza nieprzemyślane pomysły zmniejszające zdolność prądową baterii? Zaiste? Dławią baterię auta 690KM? :D
Na nic nie liczę. Każdy niech robi co chce. Ale jak się spali parę domów, mieszkań, bloków, zakażą nam tych baterii. Wprowadzą homologację na baterie i będzie koniec frajdy.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: WojtekErnest »

sambor pisze:
17 mar 2018, 0:09
@WojtekErnest
Dublowanie bezpiecznika na plusie i minusie podwaja rezystancję bezpieczników,
Mój 'bezpiecznik' jest z cienkiej srebrzanki o dlugosci doprowadzenia 5-7 mm. Celowo robię to też od strony minusa aby nie lutowac szyny do obudowy ogniwa. Trwa krócej, jest wg mnie praktyczniejsze w montażu. Mnie się sprawdza.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

WojtekErnest pisze:
17 mar 2018, 5:28
Mój 'bezpiecznik' jest z cienkiej srebrzanki o dlugosci doprowadzenia 5-7 mm. Celowo robię to też od strony minusa aby nie lutowac szyny do obudowy ogniwa. Trwa krócej, jest wg mnie praktyczniejsze w montażu. Mnie się sprawdza.
Wiem, mniej nagrzewasz i łatwiej się lutuje. Podłącz ładowarkę i zmierz jakie się odkłada napięcie na tych drucikach podczas ładowania np 3A. Obliczysz rezystancję i zobaczysz ile dławi
djmarcin56
Forumowicz
Posty: 256
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: djmarcin56 »

WojtekErnest pisze:
16 mar 2018, 22:27
djmarcin56 pisze:
16 mar 2018, 19:55
To dopiero pomysły ...
Ja sobie poobserwuje bo ciekawi mnie to aczkolwiek widziałem to na filmikach już dawnooo i jakoś furory nie robi bo jest mało popularne
Ci co robią duże DIY PowerWall, to praktycznie tylko ta techniką, tzn. mocna szyna i cienkie doprowadzenia do każdego ogniwa.
No tak, wszystko zależy od zastosowania, tu mają tysiące ogniw które z czasem ulegają awariom, przegrzaniom itp. i wtedy bradzo łatwo je wymienić przy takiej budowie no i koszty samych baterii są wyższe bo dużo więcej ogniw więc trzeba ryzyko minimalizować i te druciki to robią :)
djmarcin56
Forumowicz
Posty: 256
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: djmarcin56 »

sambor pisze:
16 mar 2018, 23:50
djmarcin56 pisze:
16 mar 2018, 19:55
im większy pakiet więcej "p" tym większy będzie spadek napięcia ;)
Nic podobnego. Przemyśl to, bo widać nie czytałeś dokładnie wątku
Ok, trochę z rozpędu to napisałem faktycznie :)
Spadek napięcia będzie identyczny nie zależnie od ilości ogniw w sekcji jeśli prąd na ogniwo będzie taki sam ;)
djmarcin56
Forumowicz
Posty: 256
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: djmarcin56 »

sambor pisze:
17 mar 2018, 0:33
djmarcin56 pisze:
16 mar 2018, 19:55
To dopiero pomysły i nikt nie udowodnił wyższości tej metody od zwykłego zgrzewania
Pomysły? Tesla wprowadza nieprzemyślane pomysły zmniejszające zdolność prądową baterii? Zaiste? Dławią baterię auta 690KM? :D
Na nic nie liczę. Każdy niech robi co chce. Ale jak się spali parę domów, mieszkań, bloków, zakażą nam tych baterii. Wprowadzą homologację na baterie i będzie koniec frajdy.
Owszem pomysły bo to naśladowanie tesli i nigdzie nie napisałem, że tesla coś nie przemyślanego wprowadza tylko, że pomysł zaczerpnięty z ich produktów jest kopiowany do naszych baterii ale oni to długo i dokładnie testują i wiedza co robią a u nas to tak jest póki co na zasadzie jak tesla robi to musi znaczyć, że jest super i róbmy tak samo ale żadnych testów porównań i wniosków nikt nie podał zarówno jeśli chodzi o wydajność baterii jak i awaryjność ale na wszystko potrzeba czasu więc temat się będzie rozwijał :)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

To niech ktoś weźmie 10 "niewymiarowych", ale dobrych ogniw, zlutuje w 10p, walnie jedno młotkiem.
Sam bym zrobił, ale nie mam.
Albo niech ktoś mi przyśle. Zlutuje z bezpiecznikami, zrobię test, opublikuję film.
Latacie samolotem? Laptopów nie przyjmują do bagażu w luku. Czemu? Bo może zapalić bagaż i cały luk. A to tylko 2p
W kabinie można, bo jak się zacznie fajczyć, to można opanowac
Nadal nie czytałeś dokładnie. Wydajność została dokładnie obliczona dla zastosowanych bezpieczników. Dołóż 8 mOhm do rezystancji ogniwa i masz nową rezystancję. Teraz możesz obliczyć spadek napięcia swojej baterii przy każdym obciążeniu.
Jeszcze szybciej - jeśli bateria siada o x woltów pod obciążeniem, to dołóż do tego 15-20 proc
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: WojtekErnest »

Wszystko OK, ale nie wierzę że Tesla przy swoich 'drucikach' dodaje rzeczywiście 8 a nawet kilkanaście mOhm do połączenia z ogniwem, które ma 30 mOhm. To byłoby żródłem znaczącego ciepła, spadku wydajności i paradoksalnie może być przyczyną wtórnych usterek z tym związanych. Tam jest przecież b. delikatny zgrzew punktowy.
Poza tym trzeba pamiętać o róznicach i metodzie pomiaru Impedancji RW przy 1 Khz a metodzie technicznej stałoprądowej.
Moim zdaniem nie należy przesadzać ( w naszych konstrukcjach) z RZECZYWISTĄ rolą tego bezpiecznika, czyli niech się przepali przy 40-60A a nie 10-15 A. Albo inaczej słabe ogniwa o duzym RW (np 80-120 mOhm) , to 8-10 mOhm nie przeszkadza ale średnio i wysokoprądowym to juz musi wpływać.
Chociaż z drugiej strony zgrzewanie modułów, blaszka na blaszkę, czteropunktowy styk, też nie jest wzorem osiągania niskiego RW dla całego pakietu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: scuda »

Dodatkowo Tesla ma jakiś specjalny środek w baterii, gdy się zaczyna grzać czy tam jarać bateria to rozpręża się teń środek dusząć płomienie.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

WojtekErnest pisze:
18 mar 2018, 8:21
Wszystko OK, ale nie wierzę że Tesla przy swoich 'drucikach' dodaje rzeczywiście 8 a nawet kilkanaście mOhm do połączenia z ogniwem, które ma 30 mOhm. To byłoby żródłem znaczącego ciepła, spadku wydajności i paradoksalnie może być przyczyną wtórnych usterek z tym związanych. Tam jest przecież b. delikatny zgrzew punktowy.
Nie ma innej możliwości. Topik aby się stopił musi mieć odpowiednią rezystancję. Musi wydzielać np. 2W ciepła by osiągnął 1000 st.C. Zerknij na tabelę. Przy małych prądach moce są znikome. Rosną proporcjonalnie do kwadratu natężenia.
WojtekErnest pisze:
18 mar 2018, 8:21
Poza tym trzeba pamiętać o róznicach i metodzie pomiaru Impedancji RW przy 1 Khz a metodzie technicznej stałoprądowej.
Moim zdaniem nie należy przesadzać ( w naszych konstrukcjach) z RZECZYWISTĄ rolą tego bezpiecznika, czyli niech się przepali przy 40-60A a nie 10-15 A.
Bezpiecznik jest rezystancją i nie ma znaczenia częstotliwość czy pulsacja. Ciepło, które wydzieli w peeku prądu, rozproszy się czasie gdy prąd zerowy. Liczy się średnie natężenie.
Maksymalny prąd zwarcia naładowanego w pełni ogniwa Sanyo wynosi 110-130A. 10p byłoby w stanie puścić 1000A.
Ale coś innego ograniczy - oporność samego zwarcia w uszkodzonym ogniwie. Bo przecież jest to jakiś "styk" grafitowej anody z cynkową katodą. Nie popłynie 1000A.
Wybrałem bezpiecznik 16A na wyczucie. 16A * 3,6V = 57W. Gdy zwarcie będzie na tym poziomie, te 57W będzie rozgrzewać wolno ogniwo i całą baterię. Dochodzi do tego jeszcze własne 16A - z potencjału uszkodzonego ogniwa. Razem to ponad 100W. Być może się nie zapali. Trzeba by zrobić testy na taki przypadek. Ale to pewnie sytuacja wyjątkowa, aby poziom zwarcia wypadł w przedziale 10-16A (36-57W).
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

scuda pisze:
18 mar 2018, 19:53
Dodatkowo Tesla ma jakiś specjalny środek w baterii, gdy się zaczyna grzać czy tam jarać bateria to rozpręża się teń środek dusząć płomienie.
Nic nie zdusi płomieni, bo nie występuje spalanie.
Ogniwa są po prostu chłodzone. A w zimie ogrzewane
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: EV-Maniak »

Pytanie:

Czy budowanie akumulatorów zabezpieczonych metodą Tesli wymaga używania krążków izolacyjnych? Dobrze jest je dać czy można się bez nich obejść? Po co je niektórzy dają?
Załączniki
imgres.jpg
imgres.jpg (6.21 KiB) Przejrzano 9027 razy
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Nie zaszkodzi - zależy czy zachowasz dystans pomiędzy bezpiecznikiem, a obudową ogniwa. Daje się je po to, aby lepiej odizolować od minusa, który jest pod cienką koszulką na krawędzi obudowy ogniwa. Koszulka może się stopić pod wpływem temperatury. Gdy zgrzew nie zapewnia dobrego styku będzie się nagrzewać taśma podczas dużych obciążeń, dotknie koszulki, stopi i zwarcie
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: EV-Maniak »

Weście powiedzcie proszę, czy to dobra metoda łączenia ogniw, bo znów zbaraniałem. Sprawdzona ta metoda? Czy bardziej nowatorska i jeszcze trzeba poczekać z oceną? Na bank nie ma strat napięcia? Kto jeszcze na forum ma ogniwa łączone tą metodą? Czego tak mało ludzi ją stosuję?
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 555
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: ap0f1s »

Zrób na razie aku normalnie zbudowany. Za dużo kombinujesz. Takie rzeczy to możesz robić jak już będziesz miał doświadczenie.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Jeśli zastosujesz identyczne jak tu zastosowałem bezpieczniki, to straty napięcia podniosą o 15-20 proc NORMALNE straty wynikające z wydolności baterii. Sam więc widzisz, że straty są niewielkie. Wydawało mi się, że to czytelnie w wątku opisane.
Ryzyko zapłonu ogniw jest niewielkie tak, czy siak. Za tydzień, dwa zrobię jakiś test ze zwarciem i bezpiecznikami w celi. Na 90 proc przepalą się, ale czy całkowicie uchronią przed pożarem, tego nie wiem.
Ostatnio zmieniony 28 mar 2018, 22:59 przez Anonymous, łącznie zmieniany 1 raz.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Dobre, nowe, wydajne ogniwo ma rezystancję wewnętrzną 30-40 mOhm, Jeśli dołożysz do tego 8 mOhm z bezpieccznika, to sam widzisz, że niedużo. Znacznie więcej stracisz gdy ogniwa się zestarzeją i ich rezystancja podniesie się do 70-150 mOhm
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: TomaS »

A ile takie łączenie zabiera miejsca w sensie góra-dół ogniwa ? Ile to wychodzi ponad koszyk ? Jak mamy dwa piętra baterii (tak jak w falconie) i położymy jedno piętro na drugim to czy nie ułożymy tego na szynach prądowych przez co całość się w końcu rozleci od wstrząsów ?
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: WojtekErnest »

Jak robisz zgrzew z kilku blaszek to tez jest szyna prądowa. Oczywiscie musi byc separacja fizyczna.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

A tymczasem 4 dni temu Tesla spaliła się po wypadku na autostradzie
https://spidersweb.pl/autoblog/tesla-w- ... y-wypadek/
Na takie walnięcie nie pomagają żadne zabezpieczenia. Akcje Tesli lecą w dół. Przypomniano, że spółka zakończyła ub.r. stratą 2 mld $ i zamiast obiecanych 5000 tygodniowo aut, produkuje 111. Wg niektórych analityków zbankrutuje w ciągu pół roku.
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: TomaS »

Tyle benzyniaków się pali codziennie ale jak tesla się pali to wielkie :shock:
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

PRL nie upadł w 2 dni, a Tesla już kilkanaście lat żyje na kredyt. Ani raz nie przyniosła zysku
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: tkoko »

sambor pisze:
29 mar 2018, 13:16
A tymczasem 4 dni temu Tesla spaliła się po wypadku na autostradzie
...
Tu masz 11 Ferrari w 3 miesiące :D
https://www.google.pl/search?dcr=0&sour ... YKl-qUvDS4
https://autokult.pl/15832,10-ferrari-w- ... twa-italii
Jak do tego mają się 2 Tesle :D
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: tkoko »

A tu masz przyczynę tych pożarów :D

https://autokult.pl/15710,458-italia-do ... ne-pozarow
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: EV-Maniak »

Coraz więcej przemawia bym w swojej elektryfikacji użył metody TESLI do zabezpieczenia ogniw.

Mam pytanie:

Czy ktoś już robił tą metodą, ale ogniwa ułożone w plaster miodu, nie tradycyjnie?
ODPOWIEDZ