Strona 1 z 5

Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 10:07
autor: sambor
Skonstruowałem baterię zabezpieczoną bezpiecznikiem na każdym ogniwie.
Chroni to przed pożarem.

Do pożaru dochodzi wskutek zwarcia wewnętrznego:
a) po przeładowaniu
b) uszkodzeniu mechanicznym, uderzeniu, przebiciu
c) zwarcia przewodów, taśm itp.

W przypadku zwarcia w jednym ogniwie cała cela, wszystkie sąsiednie ogniwa, wyładowują ogromny ładunek przez to jedno ogniwo. Bezpiecznik odcina to ogniwo.

Do przeładowania może dojść wskutek wadliwego BMS, który nie odetnie ładowania po przekroczeniu 4,25V.

Generalnie ta konstrukcja zabezpiecza przed wszelkimi zwarciami. Tak to robi Tesla.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 10:53
autor: wolfwilk
Ja w podobny sposób zmontowałem dwa akumulatory (2015). Na jednym gdzie te druciki to miedź średnicy 0.4 mm używałem w 2016r, teraz zacząłem testować ten drugi, gdzie dałem srebrzankę 0,2 mm (średnica). Wbrew moim obawom, że przy większym obciążeniu zadziałają jak bezpieczniki, na razie jazda bez ograniczeń. Ale nie wiadomo czy się nie nadtapiają. Pakiet z używek Samsung 22P 16s10p, sterownik GT 1500 na 30A, wycięty jeden opornik pomiarowy, silnik NC 7x9.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 11:06
autor: sambor
Bez obawy - bezpieczniki się nie nadtapiają, drut również. Większe znaczenie ma dodatkowa oporność.
Miedź 0,4 mm stopi się w ciągu 10 sek przy prądzie 55A, ale zależy jak długi jest jej odcinek, jak łatwo oddaje ciepło. To prąd na jednym ogniwie. Przy 10p byłoby to 550A.
Zastosowanie oryginalnego drutu bezpiecznikowego daje dokładniejsze działanie. Dałem 16A.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 11:21
autor: sambor
Żeby zobrazować jak nagrzewa się bezpiecznik z zależności od prądu weźmy ten, który zastosowałem 16A. Jego rezystancja wynosi 0,008 Ohm. Moc wydzielana na nim w zależności od prądu P= I*I*r

1A - 0,008W
2A - 0,016W
3A - 0,072W
4A - 0,13W
5A - 0,2W
10A - 0,8W
15A - 1,8W
20A - 3,2W
30A - 7,2W
40A - 12,8W
50A - 20W
100A-80W

Cały czas mówimy o pojedynczym ogniwie, gdzie prąd nie powinien przekraczać 5-10A. Zwykle projektujemy baterię na maksymalne prądy 3-5A.
Wzrost prądu na ułamek sekundy np.. wskutek nieostrożnego zwarcia kabli podczas montażu spowoduje prąd na ułamek sek. nawet 40A, ale nie zdąży zagrzać i stopić bezpieczników

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 12:51
autor: EV-Maniak
Bardzo fajne zabezpieczenie.
Rozumiem, że cele są zgrzewane po drugiej stornie, a z tej strony tylko ochrona przeciw-przepięciowa? Mógłbyś przedstawić fotkę już skończonego w całości akumulatora i zdjęcia z dołu i z góry dać, bo do końca nie rozumiem?

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 13:01
autor: WojtekErnest
Takie konstrukcje są coraz bardziej popularne, szczególnie w mocniejszych (duzo P) pakietach.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 13:01
autor: EV-Maniak
Fotki się nie wyświetlają :roll:

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 13:09
autor: WojtekErnest
Tę samą funkcję pełnią profilowane blaszki łączące pakiet. Tak robi np firma EM3EV.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 13:24
autor: sambor
Na tej fotce niepotrzebnie dublowane są bezpieczniki na plusie i minusie
... chyba, że nie ma ich po drugiej stronie

Rzeczywiście niezabezpieczone duże pakiety, powyżej 5p mogą spalić mieszkanie, garaż etc.

Te blaszki nie wyglądają na bezpieczniki. Za krótkie i odprowadzają ciepło na szerokie płaszczyzny przez co trudno będzie im się stopić. Temp. topnienia miedzi to 1080 st.C.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 13:36
autor: TomaS
WojtekErnest pisze:
12 mar 2018, 13:09
Tę samą funkcję pełnią profilowane blaszki łączące pakiet. Tak robi np firma EM3EV.
o o takie blaszki by się przydały ale to chyba musi być zestaw z koszykami

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 13:37
autor: sambor
henio pisze:
12 mar 2018, 12:51
Bardzo fajne zabezpieczenie.
Rozumiem, że cele są zgrzewane po drugiej stornie, a z tej strony tylko ochrona przeciw-przepięciowa? Mógłbyś przedstawić fotkę już skończonego w całości akumulatora i zdjęcia z dołu i z góry dać, bo do końca nie rozumiem?
Obie strony wyglądają tak samo. Przyjąłem, że bezpiecznik będzie na każdym plusie, bo lepiej w powietrzu wisi płatek bezpiecznika. On nie powinien się stykać z blaszką minusa, bo się będzie chłodził i nie stopi się w odpowiednim momencie.
Fotki wkleję dziś wieczorem jak skończę.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 17:41
autor: WojtekErnest
sambor pisze:
12 mar 2018, 13:24
Te blaszki nie wyglądają na bezpieczniki. Za krótkie i odprowadzają ciepło na szerokie płaszczyzny przez co trudno będzie im się stopić.
W zasadzie 'bezpieczniki' TESLI są funkcjonalnie podobne. Krótkie i odprowadzają ciepło na szeroką płaszczyznę.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 12 mar 2018, 23:22
autor: sambor
Bezpieczniki Tesli są długimi włosami w porównaniu z poprzednim.
Przesyłam fotki całej baterii, bez BMS

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 2:51
autor: WojtekErnest
Ja pakiety robię podobnie. Wykorzystuje srebrzanke dwie grubosci, lub cieńsza zwijam w warkocz tworzacy szynę prądowa. Cienkie odgalezienia mają te zaletę, że nie obciążają mechanicznie plusa aku i latwo i szybko się lutuje. No i w przypadku serwisu latwo demontuje, rozlutowuje, czego o polaczeniach zgrzewanych nie można powiedzieć.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 6:48
autor: TomaS
Fajne były by gotowe takie blaszki niklowe wycięte jako gotowe z jakiejś prasy jak naszkicowałem i normalnie zgrzewane do ogniwa.
Główna szyna i zgrzewana do ogniwa jako standard 7x0,15 lub 8x0,2 a pomiędzy węższy łącznik.
Na główną szynę dogrzewało by się dodatkowo pasek zwykłej taśmy niklowej / niklowanej.

Obrazek

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 9:02
autor: markkar
Ciężko będzie operować taką taśmą.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 9:22
autor: TomaS
Nie zwijać, stosować płaskie arkusze i docinać na długość :)

markkar ciekawe czy by sie dało coś podobnego zaprojektować / dopasować do Twoich koszyczków po trójkącie to byłby wypas nad wypasy :geek:

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 9:32
autor: Passat_EQ
sambor pisze:
12 mar 2018, 11:21
Żeby zobrazować jak nagrzewa się bezpiecznik z zależności od prądu weźmy ten, który zastosowałem 16A. Jego rezystancja wynosi 0,008 Ohm. Moc wydzielana na nim w zależności od prądu P= I*I*r

1A - 0,008W
2A - 0,016W
3A - 0,072W
4A - 0,13W
5A - 0,2W
10A - 0,8W
15A - 1,8W
20A - 3,2W
30A - 7,2W
40A - 12,8W
50A - 20W
100A-80W
Zapewniam, ze to tak ksiazkowo nie wyglada, jak to rozpisales.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 10:07
autor: sambor
Passat_EQ pisze:
13 mar 2018, 9:32
Zapewniam, ze to tak ksiazkowo nie wyglada, jak to rozpisales.
Masz słuszność. Opór jest nieliniowy, wzrasta wraz ze wzrostem temperatury. Te wartości są prawdziwe tylko w chwili pojawienia się prądu, choć dla małych prądów są stabilne.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 10:56
autor: sambor
WojtekErnest pisze:
13 mar 2018, 2:51
Ja pakiety robię podobnie.
No i w przypadku serwisu latwo demontuje, rozlutowuje, czego o polaczeniach zgrzewanych nie można powiedzieć.
Całkowicie się zgadzam. Lutowanie bardziej pracochłonne, ale daje lepszy produkt. Warunek - nie grzać słabą lutownicą, nie grzać dłużej niż 3-4 sekundy.
Pomysł stosowania bezpieczników zawdzięczam Tobie Wojtku :) :idea: :idea:

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 12:28
autor: WojtekErnest
sambor pisze:
13 mar 2018, 10:56
Całkowicie się zgadzam. Lutowanie bardziej pracochłonne, ale daje lepszy produkt. Warunek - nie grzać słabą lutownicą, nie grzać dłużej niż 3-4 sekundy.
Pomysł stosowania bezpieczników zawdzięczam Tobie Wojtku :) :idea: :idea:
Trzeba jednak uczciwie powiedzieć że lutować wbrew pozorom, też trzeba umieć, dlatego nie jest to porada dla każdego.
Idea pseudobezpieczników, nie jest nowa, od 'zawsze' stosowana była np na nadruku ścieżek laminatu czy bezpieczników smd.
Mnie ona dawno przypadła do gustu, bo jest skuteczna i PRAKTYCZNA przy lutowaniu. A jeśli firmy będą miały profilowane blaszki to i zgrzewanie
będzie innego typu. Teraz wiem, że konstruktorzy dużych power banków DIY np do solarów, zgrzewają te druciki do mocnych i grubych szyn najczęściej mosiężnych. A część wręcz kupuje miniaturowe bezpieczniki zakończone drutem z obu stron i je lutuje.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 13:04
autor: lobo0
Gdzie można kupić te bezpieczniki?

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 13:08
autor: sambor
Zwróćcie uwagę, że szyna na minusie nie musi być gruba. Płyną przez nią tylko prądy wyrównawcze, wynikające z nierównej wydajności poszczególnych ogniw.
Właściwie mogłoby jej wcale nie być ;) Wtedy byłaby to bateria złożona z pięciu niezależnych baterii. Kwestia balansowania - musi być, ale w takim razie wystarczy cienki drucik.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 13:11
autor: sambor
lobo0 pisze:
13 mar 2018, 13:04
Gdzie można kupić te bezpieczniki?
Bezpiecznik samochodowy. Taki:
http://allegro.pl/bezpieczniki-samochod ... MmIzNTI%3D

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 13:12
autor: lobo0
Świetnie, dzięki

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 15:59
autor: djmarcin56
A ciekawe ile z was testowało te bezpieczniki druciki itd. na prądzie przy którym ma zadziałać aby spełnić swoją role bo podejrzewam, że w większości są one bardzo na wyrost i nie spełnią swojej roli. Widziałem kiedyś filmik na youtube jak gość dobierał drucik do pakietu i wyjściowo zaczął od takiego którego dobrał na oko i się okazał 2-3 krotnie za duży ;)

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 16:52
autor: sambor
djmarcin56 pisze:
13 mar 2018, 15:59
A ciekawe ile z was testowało te bezpieczniki druciki itd. na prądzie przy którym ma zadziałać aby spełnić swoją role bo podejrzewam, że w większości są one bardzo na wyrost i nie spełnią swojej roli. Widziałem kiedyś filmik na youtube jak gość dobierał drucik do pakietu i wyjściowo zaczął od takiego którego dobrał na oko i się okazał 2-3 krotnie za duży ;)
Dokładnie tak ma być. Prąd nominalny bezpiecznika topikowego np. 16A oznacza, że zostanie stopiony przy tym prądzie, w czasie krótszym niż jedna godzina. W ciągu 10 sek. zostaje stopiony przy prądzie 2,75 raza większym.

W przypadku tych baterii nie ma znaczenia. 44 ampery stopią w 10 sek. Jest to moc 150W. Tej wielkości moc grzania ogniwo wytrzyma przez minutę, dwie zanim osiągnie temp 80 stopni.

Ale słusznie kolega zauważył, że wystarczające byłoby użycie bezpiecznika 10A. I tak i nie, bo z drugiej strony mniejszy bezpiecznik oznacza większą rezystancję. 16A ma rezystancję 8mOhm. Jest to 15-25% rezystancji ogniwa. Niewiele. Można oszacować, że 10A bezp. będzie miał rezystancję ok. 13mOhm, a to już 20-35% rezystancji ogniwa. O tyle spadnie wydajność baterii przy dużych prądach. Przy małych prądach, poniżej 3A wydzielane ciepło nie ma znaczenia - jest poniżej 0,1W. Proszę zobaczyć tabelkę wklejoną wcześniej.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 16:59
autor: sambor
Temat topików jest tu wyczerpująco przestawiony:
http://www.fonar.com.pl/audio/porady/art3/art.htm

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 17:27
autor: sambor
Jeszcze jeden aspekt ujawnił się przy okazji. Zabezpieczenie trzeba robić z JEDNAKOWYCH elementów.
Nie może być tak, że do jednego ogniwa lutujemy drucik powiedzmy 1cm, do innego 1,5 cm. Na tym drugim bezpieczniku wystąpi większe dławienie prądu. W efekcie będą nierówno się rozładowywać. Po ustaniu obciążenia wystąpi prąd ładujący z drugiego do pierwszego

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 18:27
autor: glebor
No markkar wymyślił plastry miodu, to teraz niech ogarnie do nich koszyki :D
Trzymam kciuki :)

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 19:20
autor: TomaS
Michał pisze:
13 mar 2018, 18:27
No markkar wymyślił plastry miodu, to teraz niech ogarnie do nich koszyki :D
Trzymam kciuki :)
Znaczy się Blaszki z bezpiecznikami ? 😉

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 19:22
autor: glebor
pewnie miałem na myśli blaszki :)

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 20:56
autor: Passat_EQ
sambor pisze:
13 mar 2018, 10:07
Passat_EQ pisze:
13 mar 2018, 9:32
Zapewniam, ze to tak ksiazkowo nie wyglada, jak to rozpisales.
Masz słuszność. Opór jest nieliniowy, wzrasta wraz ze wzrostem temperatury. Te wartości są prawdziwe tylko w chwili pojawienia się prądu, choć dla małych prądów są stabilne.
Zrobilem z ciekawosci (i dla przewietrzenia umyslu) dosc precyzyjne pomiary samochodowego bezpiecznika topikowego , plus dokumentacja zdjeciowa . Wyszla zaskakuja sprawa w trakcie. Niebawem zrobie z tego mikroraport i zamieszcze tu linka.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 13 mar 2018, 21:06
autor: sambor
czekamy :)

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 14 mar 2018, 9:50
autor: EV-Maniak
No to KONIECZNIE trzeba budować akumulatory z takim zabezpieczeniem topikowy. Bezpieczeństwo to podstawa.

Jak to się ma do starej szkoły, która mówi, że im szersza blaszak łącząca ogniwa i ich więcej ( mosty ) tym po nich mogą przepłynąć większe prądy i więcej można wycisnąć z akumulatora? Czyli jak coś pójdzie nie tak, to aku może eksploatować przy starej szkole? Dobrze rozumiem?

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 14 mar 2018, 10:52
autor: sambor
Kilka rowerów spaliło się.
Do zapłonu może dojść wskutek np. przedziurawienia ogniwa. Li-Po hajcują się pięknie
https://www.wykop.pl/link/1291765/lipo- ... urawieniu/

Li-ion są znacznie bezpieczniejsze, ale też potrafią wybuchnąć z iskrzeniem. W przypadku zwarcia wewnętrznego rozgrzewają się aż elektrolit zagotuje się i rozsadzi baterię, a jeśli posiada zabezpieczenie termiczne - puści zawór zabezpieczenia.

Spaliło się doszczętnie kilka Tesli po wypadkach, lub podczas ładowania.
http://egocar.pl/2016/01/tesla-znow-plonie/

Nie wiem, czy były to baterie zabezpieczone bezpiecznikami, ale wydaje się, że pomysł ten jest stosunkowo nowy.

Ostatni przypadek spalenia roweru o którym słyszałem wystąpił podczas ładowania w ub. roku. Prawdopodobnie doszło do przeładowania celi, zwarcia wewnętrznego. Duże cele, złożone z dużej ilości "p" mają ogromny ładunek energii i dlatego są w stanie rozgrzać zwarte ogniwo do czerwoności.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 14 mar 2018, 11:06
autor: sambor
henio pisze:
14 mar 2018, 9:50
Jak to się ma do starej szkoły, która mówi, że im szersza blaszak łącząca ogniwa i ich więcej ( mosty ) tym po nich mogą przepłynąć większe prądy i więcej można wycisnąć z akumulatora? Czyli jak coś pójdzie nie tak, to aku może eksploatować przy starej szkole? Dobrze rozumiem?
Prądy mogą płynąć nadal duże. Bezpiecznik jest krótkim "przewężeniem" w instalacji i stawia stosunkowo niewielki opór. Przykładowo ten, który zastosowałem ma opór 0,008 Ohm. To jest 15-20 % oporności samego ogniwa. Więcej "p" w celi, to też więcej bezpieczników i nie rośnie dławienie prądu. Co innego łączyć długimi cienkimi przewodami, a co innego dać krótki bezpiecznik.

Ale zobrazujmy. Jaki spadek napięcia wystąpi na bezpieczniku a jaki na ogniwie. U=R*I. Przy prądzie:

na bezpieczniku na ogniwie
1A - 8mV.............. 50mV
3A - 24mV............. 150mV
5A - 40mV............. 250mV

Rwew ogniwa 0,050 Ohm

Dojściowe kable/taśmy muszą być oczywiście grube.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 14 mar 2018, 11:21
autor: EV-Maniak
No to ja taki AKUMULATOR TOPIKOWY chcę :)

Trzeba zrobić wykaz kto na forum robi takie akumulatory. Albo jeszcze lepiej napisać artykuł instruktażowy jak taki akumulator samemu zrobić. Tak krok po korku dla totalnego laika. Jakie narzędzia potrzebne, kable, topiki itp. Żeby taki zielony jak henio mógł sam sobie zrobić taki akumulator. No i w plastrze miodu oczywiście.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 14 mar 2018, 11:27
autor: sambor
henio pisze:
14 mar 2018, 11:21
Trzeba zrobić wykaz kto na forum robi takie akumulatory. Albo jeszcze lepiej napisać artykuł instruktażowy jak taki akumulator samemu zrobić. Tak krok po korku dla totalnego laika. Jakie narzędzia potrzebne, kable, topiki itp.
Wszystko już jest w tym wątku. Kable dojściowe dobierasz wg zasady 10A na milimetr kwadratowy drutu miedzianego. Czyli np. dla 30A potrzebujesz drut o przekroju 3mm2, czyli 1mm średnicy. Ale jak nie umiesz lutować, to się nie bierz samemu

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 14 mar 2018, 22:09
autor: sambor
Wziąłem stare, wypracowane ogniwo laptopowe i puknalem go młotkiem. Oto co się stało. Rezystancja ogniwa była 400 mOhm, pojemność chyba poniżej 1000 mAh, naładowane do 3,8V

Temperatura wzrosła do ponad 90 st.C

A co się stanie z nowym, naładowanym i wydajnym prądowo ogniwem?

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 14 mar 2018, 23:17
autor: scuda
Laptopy, elektronarzędzia, telefony komórkowe chyba nie mają takich zabezpieczeń. Coś tam słychac o płonących i wybuchających urządzeniach ale ile to jest przypadków na ilość tych urządzeń. W samochodzie mamy plastikowy zbiornik z paliwem umieszczony 20cm od ziemi. Wystarczy najchac na coś ostrego iskra i wybuch. Pewnie takie rzeczy mogą się zdarzyć tak samo jak w ebajku zwarcie i efekty wizualno dzwiekowe. Tylko na ile konstrukcji sie takie rzeczy zdarzają ?

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 15 mar 2018, 0:22
autor: Passat_EQ
sambor pisze:
13 mar 2018, 16:52


W przypadku tych baterii nie ma znaczenia. 44 ampery stopią w 10 sek. Jest to moc 150W. Tej wielkości moc grzania ogniwo wytrzyma przez minutę, dwie zanim osiągnie temp 80 stopni.

Ale słusznie kolega zauważył, że wystarczające byłoby użycie bezpiecznika 10A. I tak i nie, bo z drugiej strony mniejszy bezpiecznik oznacza większą rezystancję. 16A ma rezystancję 8mOhm. Jest to 15-25% rezystancji ogniwa. Niewiele. Można oszacować, że 10A bezp. będzie miał rezystancję ok. 13mOhm, a to już 20-35% rezystancji ogniwa. O tyle spadnie wydajność baterii przy dużych prądach. Przy małych prądach, poniżej 3A wydzielane ciepło nie ma znaczenia - jest poniżej 0,1W. Proszę zobaczyć tabelkę wklejoną wcześniej.
Nie zgadzam sie, błedna logika. W prawdzie istniene zaleznosc miedzy konstrukcja ogniwa, zdolnoscia pradowa a rezystancja wewnetrzna, ale bezpiecznik swoja rezystancja niewplynie na spadek zdolnosci pradowej.
Piszesz ze ogniwo ma 50mohm a bezpiecznik 13 i to blisko 25%. A jak zepniemy rownolegle 4 ogniwa i beda mialy rezystancje 0,15 czyli tyle co bezpiecznik( 100%) to probowales dowiesc ze zdolnosc pradowa tak zabezpieczonego pakietu spadnie jeszcze 4x bardziej?

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 15 mar 2018, 9:16
autor: sambor
Passat_EQ pisze:
15 mar 2018, 0:22
Piszesz ze ogniwo ma 50mohm a bezpiecznik 13 i to blisko 25%. A jak zepniemy rownolegle 4 ogniwa i beda mialy rezystancje 0,15 czyli tyle co bezpiecznik( 100%) to probowales dowiesc ze zdolnosc pradowa tak zabezpieczonego pakietu spadnie jeszcze 4x bardziej?
Kolega nie spojrzał na konstrukcję i wyciąga błędne wnioski. Rezystancja 4 ogniw równolegle to 4 bezpieczniki nie jeden. Każde ma swój.
Bezpiecznik ma 8mOhm i zwiększa rezystancję każdego jednego ogniwa o te 15-20%. Mamy wtedy w baterii ogniowa 58 zamiast 50mOhm. Zdolność prądowa ogniwa oczywiście nie maleje. Rośnie trochę rezystancja całej baterii - spadki napięcia przy obciążeniu będą większe o te kilkanaście procent. BMS zareaguje trochę wcześniej z odcięciem gdy będzie duże obciążenie.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 15 mar 2018, 9:24
autor: sambor
scuda pisze:
14 mar 2018, 23:17
W samochodzie mamy plastikowy zbiornik z paliwem umieszczony 20cm od ziemi. Wystarczy najchac na coś ostrego iskra i wybuch. Pewnie takie rzeczy mogą się zdarzyć tak samo jak w ebajku zwarcie i efekty wizualno dzwiekowe. Tylko na ile konstrukcji sie takie rzeczy zdarzają ?
Zbiornik nie wybuchnie, bo w zbiorniku nie ma mieszanki oparów z powietrzem. Wlej trochę benzyny do szklanki i podpal. Wybuchnie?
Do zbiornika możesz wrzucić zapałkę i nic się nie stanie.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 15 mar 2018, 9:52
autor: scuda
sambor pisze:
15 mar 2018, 9:24
scuda pisze:
14 mar 2018, 23:17
W samochodzie mamy plastikowy zbiornik z paliwem umieszczony 20cm od ziemi. Wystarczy najchac na coś ostrego iskra i wybuch. Pewnie takie rzeczy mogą się zdarzyć tak samo jak w ebajku zwarcie i efekty wizualno dzwiekowe. Tylko na ile konstrukcji sie takie rzeczy zdarzają ?
Zbiornik nie wybuchnie, bo w zbiorniku nie ma mieszanki oparów z powietrzem. Wlej trochę benzyny do szklanki i podpal. Wybuchnie?
Do zbiornika możesz wrzucić zapałkę i nic się nie stanie.

A to tylko 5l benzyny.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 15 mar 2018, 10:07
autor: sambor
Nie benzyna wybucha, a opary benzyny zmieszane z powietrzem. Tlen jest nośnikiem wybuchu. Zwiększ poziom tlenu w pokoju np. do 50% to dosłownie wszystko zajara się od jednej iskry. Dywan, kanapa, meble.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 15 mar 2018, 10:36
autor: sambor
Jasne, że zapłon występuje rzadko. Ale występuje. Ludzie trzymają swoje rowery w garażach, komórkach, mieszkaniach. Tam ładują, a niebezpieczeństwo zwarcia wewnętrznego podczas ładowania rośnie. Gdy trzymam w domu zwykły rower, albo narty, cokolwiek, to mam 100% pewności, że się nie zapali. Od małej baterii telefonu mogę co najwyżej osmolić blat stołu.
Średnia bateria w rowerze ma 1kWh. Uświadamiam ludziom, że taką baterią można gotować wodę w czajniku przez pół godziny. To jest całe mnóstwo energii.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 15 mar 2018, 10:38
autor: sambor
zeeltom pisze:
15 mar 2018, 10:29
Nie tyle nośnikiem, co niezbędnym elementem do spalania :)
Spalanie, to szybkie utlenianie ;)
Można odwrócić zagadnienie. Dajmy na to, że żyjemy na Jowiszu w atmosferze metanu. Tam nośnikiem energii będzie tlen :)

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 15 mar 2018, 10:56
autor: Passat_EQ
sambor pisze:
15 mar 2018, 9:16
Passat_EQ pisze:
15 mar 2018, 0:22
Piszesz ze ogniwo ma 50mohm a bezpiecznik 13 i to blisko 25%. A jak zepniemy rownolegle 4 ogniwa i beda mialy rezystancje 0,15 czyli tyle co bezpiecznik( 100%) to probowales dowiesc ze zdolnosc pradowa tak zabezpieczonego pakietu spadnie jeszcze 4x bardziej?
Kolega nie spojrzał na konstrukcję i wyciąga błędne wnioski. Rezystancja 4 ogniw równolegle to 4 bezpieczniki nie jeden. Każde ma swój.
Bezpiecznik ma 8mOhm i zwiększa rezystancję każdego jednego ogniwa o te 15-20%. Mamy wtedy w baterii ogniowa 58 zamiast 50mOhm. Zdolność prądowa ogniwa oczywiście nie maleje. Rośnie trochę rezystancja całej baterii - spadki napięcia przy obciążeniu będą większe o te kilkanaście procent. BMS zareaguje trochę wcześniej z odcięciem gdy będzie duże obciążenie.
Spojdzalem na konstrukcje. Nie zrozumiales mnie.
Napisze jeszcze raz. Jesli dasz ogniwo o rez wew 50 mohm plus bezpiecznik 10mohm twierdzisz ze prad spadnie bo dokladamy bezpiecznik co ma 20% rezystancji ogniwa
Natomiast jak damy lepsze mocniejsze ognowo , z Rw 20mohm i bezpiecznik 10mohm to zwiekszamy o 50% rezystancje ogniwa wiec z Twojej logiki spadek zdolnosci pradowej bedzie wiekszy niz przy slabym ogniwie.

Ps. rezystancja wewnetrzna ogniwa to rezystancja zastepcza, poniekad wirtualna. W prawdzis skladaja sie na nia realne metalowe wyprowadzenia i okladki ogniwa ale w rzeczywistosci chodzi o chemie pomiedzy nimi. Jssli rozlozysz najlepsze dostepne ogniwo 18650 i wykąpiesz je w wodzie dokladnie z chemii miedzy okladkami to to co Ci zostanie bedzie mialo rezystancje w kOhm albo nawet Mohm. Zupelnid jak kondensator.

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

: 15 mar 2018, 11:11
autor: sambor
Passat_EQ pisze:
15 mar 2018, 10:56
[
Spojdzalem na konstrukcje. Nie zrozumiales mnie.
Napisze jeszcze raz. Jesli dasz ogniwo o rez wew 50 mohm plus bezpiecznik 10mohm twierdzisz ze prad spadnie bo dokladamy bezpiecznik co ma 20% rezystancji ogniwa
Natomiast jak damy lepsze mocniejsze ognowo , z Rw 20mohm i bezpiecznik 10mohm to zwiekszamy o 50% rezystancje ogniwa wiec z Twojej logiki spadek zdolnosci pradowej bedzie wiekszy niz przy slabym ogniwie.
Zgadzam się we wszystkim z wyjątkiem powyższego.
Rezystancja wewnętrzna jest namacalna - widzisz ją jako spadek napięcia pod obciążeniem.

Np. moja bateria pod pełnym obciążeniem 45A siada z napięciem o 3V, co w przeliczeniu na ogniwo daje 0,188V przy 4,5A. Z tego widać:
Rwewn ogniwa =42mOhm

Taki spadek napięcia jest bez bezpiecznika. Po dołożeniu bezpiecznika rezystancja ogniwa wyniesie 50mOhm. Na bezpieczniku odłoży się dokładnie:
0,008Ohm * 4,5A= 0,036V

Ostatecznie całość zasilania przysiądzie o 3,58V zamiast o 3,00V bez bezpieczników. BMS wcześniej odetnie?