Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
Baranski86
Forumowicz
Posty: 446
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: Baranski86 »

Czesc ;) posiadam baterie 14s na vtc6 i chce do niej dorobić pakiet 3s żeby mieć 17s . Zeby ogniwa były wyrównane przed podłączeniem ,chce ładować osobno jeden jak i drugi i potem łączyć. Ten pakiet 3s chce ładować ladowarka imax b6 z balansowaniem. Czy będzie dobrze że ten pakiet 14s ma bmsa A ten drugi dałbym bez tylko z wyprowadzonymi przewodami do balansowania pod tego imaxa . Czy lepiej kupić bmsa 3s jakiegoś 60a-100a i osobno ładowarkę.Ktos tez mi mówił że można ładować jedna ladowarka ,ale za bardzo nie wiem jak wtedy łączy się dwa bmsy Plus do Plusa i minus do minusa i tak się ładuje?
Od razu mówię, że nie jestem jakimś kamikadze i jeśli coś ma się spalić to sobie odpuszczę temat, nie będę rozladowywal AKu do odciecia przez bms, raczej odcinki 25-35 km. Wie ,że najlepiej byłoby zgrzać gotowy pakiet o docelowym napięciu i niektórzy tak mi radzili, ale mam półroczna baterie i jak narazie nie ma na nią chętnych, a potencjał Mxusa 3k kusi ;)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: WojtekErnest »

Zdecydowanie tak bym nie robil aby 14S mial swoj BMS a potem 3S nie mial nic lub mial swoj BMS 3S.
Jeśli odlaczy mosfet jednego z nich to pewnie uszkodzi się ten drugi, prad pojdzie po kablach balansujacych lub/i uszkodzi ogniwa w 15-tym segmencie.
I tak będzie pewne wyzwanie aby ten pakiet 3S byl identyczny z tym dotychczasowym.
Czyli odsprzedac BMS na 14S i kupic 17S.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 5053
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: tkoko »

Osobiście nie widzę "zagrożenia" o którym pisze WojtekErnest. W momencie wyłączenia BMS'a, nie ma możliwości przepływ jakiegokolwiek prądu po przewodach balansujacych. Gdyby tak było, to po każdym "awaryjnym" wyłączeniu BMS'a, taki prąd by płynął w oryginalnej baterii, a nie płynie.
Nie rekomenduję takiego rozwiązania więc powiem tak; gdybyś jednak chciał "zaryzykować", to te "3P" dla bezpieczeństwa, zrób z ogniw o większym prądzie, i większej pojemności niż podstawowa bateria. Łączysz szeregowo, to tak samo jak każdą baterię. Ładujesz tak jak opisałeś, przez BMS baterię podstawową, osobną ładowarką z balansem sekcję "3P". Ładowarki zabezpieczają Ci obie baterie przed przeładowaniem, BMS zabezpiecza Ci obie baterie przed rozładowaniem.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: WojtekErnest »

@tkoko, przecież taka konstrukcja oznacza, ze w uproszczeniu rozlaczenie szyny prądowej wewnątrz pakietu, ale wyjscie -P jest nadal połączone do sterownika. Czyli prąd oczywiście mniejszy pójdzie kabelkami i elektroniką sprzężenia zwrotnego BMS 14-go segmentu.
Ja bym takiego wynalazku nie ryzykowal, tym bardziej dalej od domu....
A nawet gdyby to sie tylko blokowalo brz uszkodzen, to te kombinacje z ladowaniem dwoma ladowarkami, kabelkologia, to wieczny eksperyment.,, nie podoba mi się.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3003
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: tas »

Sterownik 13-14s moze nie moc dzialac na 17s i sie uszkodzi.
Ogolnie lepjej nie podlaczac nic w pakiet. Zbuduj od razu wiekszy i wepnij na stale z odpowiednim bms
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Baranski86
Forumowicz
Posty: 446
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: Baranski86 »

Sterownik mam 48-72v, tylko te prądy o których mówi WojtekErnest mnie niepokoją .Raz tak zrobiłem miałem hailonga 13s i dołożyłem 1s bez bmsa ,przejechałem z 15km ,ale nie do odciecia. Baterie sprzedałem bo trafił się kupiec i zrobiłem od nowa pakiet 14s pod tranzxa. Tutaj myślałem że będzie podobnie ,że jeśli nie bede jezdzil do odciecia to bedzie to działać , ale z drugiej strony ciągnie okolo 60 amper z baterii i taka dostawka . Jak tak teraz myślę to chyba rzeczywiście bezpieczniej w jednym kawałku....
Baranski86
Forumowicz
Posty: 446
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: Baranski86 »

WojtekErnest pisze:
22 kwie 2020, 5:14
@tkoko, przecież taka konstrukcja oznacza, ze w uproszczeniu rozlaczenie szyny prądowej wewnątrz pakietu, ale wyjscie -P jest nadal połączone do sterownika. Czyli prąd oczywiście mniejszy pójdzie kabelkami i elektroniką sprzężenia zwrotnego BMS 14-go segmentu.
Ja bym takiego wynalazku nie ryzykowal, tym bardziej dalej od domu....
A nawet gdyby to sie tylko blokowalo brz uszkodzen, to te kombinacje z ladowaniem dwoma ladowarkami, kabelkologia, to wieczny eksperyment.,, nie podoba mi się.
Zrobie tak mam bmsa 16s i ładowarkę tez, rozbebesze baterie i dołoze ogniw. Bateria ma może z 15-20 pełnych cykli to jest w dobrym stanie . Tylko nie mam zgrzewarki na wsi to bym polutowal te 18 ogniw. Czy drut miedziany grubości 2mm wystarczy , a pomiędzy celami jakbym dał podwójnie?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: WojtekErnest »

60 A no to szyna prądowe blizej 4mm . A od nich cienkie odczepy do kontaktu, i powinno byc ok. Czyli najpierw robisz szyne z odczepami bez ogniw a potem lutowanie do ogniw tylko cienkim stykiem.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Baranski86
Forumowicz
Posty: 446
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: Baranski86 »

WojtekErnest pisze:
22 kwie 2020, 16:49
60 A no to szyna prądowe blizej 4mm . A od nich cienkie odczepy do kontaktu, i powinno byc ok. Czyli najpierw robisz szyne z odczepami bez ogniw a potem lutowanie do ogniw tylko cienkim stykiem.
Acha, czyli jak będę robił w zwykłych koszykach ,to daje na 1s9p pionowo cienki drut ,a między sekcjami 9 krótkich odcinków po 4 mm? To będzie po 6amper na ogniwo
Notes_200422_173059_989_1.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: WojtekErnest »

Szyna prądowa i odczepy, przykłady dla lepszego zrozumienia.
Załączniki
Aku-szyna18650-lutowanie_0.JPG
Tesla-druciki.JPG
Tesla-fuses.JPG
Tesla-new1.JPG
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Baranski86
Forumowicz
Posty: 446
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: Baranski86 »

WojtekErnest pisze:
22 kwie 2020, 17:49
Szyna prądowa i odczepy, przykłady dla lepszego zrozumienia.
Dzięki , ale ja będę miał tylko 2 cele to mogę taka szynę puścić pionowo przez 9 ogniw , a co z następnym 1s z połączeniem - do + mówi się żeby między celami było jak najwięcej połączeń, ale chyba nie tych cienkich drucikow . Możesz mi to narysować, normalnie jakbym zgrzewał to bym dał podwójną taśmę między sekcjami .Czyli jak dac na pojemność cienki drut , a na napięcie gruby?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: WojtekErnest »

Tu na zdjeciach jest szyna i odczepy do plusow. Ty masz np połączyć 2S9P. Czyli 1S9P plusy do gory, obok szyna a obok kolejny 1S9P ale minusy do góry. Czyli szyna jest pomiędzy S. No i cienkie odczepy na lewo i na prawo (jak na zdjeciu nr 1 i nr3). Cienki drut to najlepiej tzw. srebrzanka.
To prosta, szybka i bezpieczna metoda lutowania nawet słaba lutownica, bez zbędnego nagrzewania ogniw. I b.łatwa do ew serwisu w przyszłości.
Ten sposób montażu jest powszechnie stosowany np Power packach w instalacjach solarnych DIY dużej mocy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Baranski86
Forumowicz
Posty: 446
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Re: Bateria 14s i dostawka 3s ,jak zrobic żeby było bezpiecznie

Post autor: Baranski86 »

WojtekErnest pisze:
22 kwie 2020, 19:50
Tu na zdjeciach jest szyna i odczepy do plusow. Ty masz np połączyć 2S9P. Czyli 1S9P plusy do gory, obok szyna a obok kolejny 1S9P ale minusy do góry. Czyli szyna jest pomiędzy S. No i cienkie odczepy na lewo i na prawo (jak na zdjeciu nr 1 i nr3). Cienki drut to najlepiej tzw. srebrzanka.
To prosta, szybka i bezpieczna metoda lutowania nawet słaba lutownica, bez zbędnego nagrzewania ogniw. I b.łatwa do ew serwisu w przyszłości.
Ten sposób montażu jest powszechnie stosowany np Power packach w instalacjach solarnych DIY dużej mocy.
Dzięki za wyjasnienie, jak będę lutował to tak zrobię ;)
ODPOWIEDZ