Przypominam sponsorom reklam o deklaracjach dotyczących zlotu 2019.

Starzenie ogniw Li-Ion

Dział zawiera dane techniczne oraz informacje o ładowaniu akumulatorów litowych i ich pochodnych
tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 03 kwie 2018, 21:53

Wcześniejsze i aktualne porównanie dwóch jednakowych, fabrycznych baterii Li-Ion. Wcześniejsze pomiary przeniesione z byłego forum.

Obie baterie zapewne z ~2013 roku (obserwowałem je od jesieni 2013r), czyli minimum pięcioletnie .

Bateria litowo-jonowa SAMSUNG + BMS
Nap... 36V / poj... 7,8Ah {280Wh}
Max. nap.. ładowania 42V Max. prąd rozładowania 15A
Napięcie odcięcia 26V Opór wewnętrzny ≤75 mΩ

Bateria "A" (moja) kupiona w lipcu 2014r, używana i ładowana regularnie od wiosny do jesieni.
Bateria "B" (żony) kupiona jesienią 2014r, używana i ładowana sporadycznie, w zależności od potrzeb.

Baterie ładowane dwoma ładowarkami li-Ion, Magma model; HGSPCHAONFF DC 36V / 3A. Początkowo maksymalne napięcie ładowarek wynosiło ~41.8V, aktualnie ~42V.

Baterie są ładowane w sposób "typowy" dla "domowego" sprzętu, czyli tak jak ładuje się laptopy, smartwony, czy inny sprzęt z bateriami Li-Ion.
Nie mają żadnej dodatkowej "konserwacji" (pomiarów, wyrównywania ogniw itp.). Zimą "leżakują" w nieogrzewanej szopie, najczęściej bez żadnych doładowań, lub w domu, jezeli były wyjęte z rowera.
Baterie są rozładowywane dwoma halogenami 150wat/24V, przy prądzie od ~6,3A do ~5.0A

Pierwszy test baterii - Sob 07 Mar, 2015r (napięcie i prąd mierzone miernikiem, watogodziny obliczone)
Bat "B" rozładowanie - od 41.35V do 31V (~34V), prąd 5.90-5.3A, ~ 245Wh z 280Wh (niewielkie grzanie baterii poniżej 34V)

Drugi test baterii - Nie 10 Kwi, 2016r (parametry mierzone watomierzem)
Bat "A" rozładowanie - od 41.85V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.85-5.15A, 251Wh z 280Wh
Bat "B" rozładowanie - od 41.72V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.85-5.15A, 252Wh z 280Wh
Bat "A" ładowanie - od 33.85V do 41.88V, 00A (9godz) ~293Wh
Bat "B" ładowanie - od 33.55V do 41.88V, 00A (9godz) ~291Wh
(bateria wyraźnie grzeje się w trakcie testu)

Trzeci test baterii - Sob 11 marca 2017r (parametry mierzone watomierzem)
Bat "A" rozładowanie - od 41.97V do odcieęia BMS'a 28.95V prąd 5.70-4.9A, 247Wh z 280Wh
Bat "B" rozładowanie - od 41.93V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.70-4.9A, 251Wh z 280Wh
Bat "A" ładowanie - od 34.55V do 42.19V (41,80V), 06A (8 godz) ~300Wh
Bat "B" ładowanie - od 34.27V do 42.18V (41,91v), 00A (8 godz) ~308Wh
(grzanie podobne jak rok wcześniej, lecz jest to subiektywna ocena)

Z porównania wynika że pojemność, przy prądzie 5 - 6A, i mocy 200 - 250wat, spadła niewiele, głównie wzrosło RW, (wzrost temperatury przy rozładowaniu), i to niezależnie czy bateria była używana, czy nie (starzenie).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktualny test baterii - Nie 1 Kwi, 2018r (parametry mierzone watomierzem)
Bat "A" rozładowanie (70min) od 41.93V do odcięcia BMS'a 29.30V, prąd 6.35-5.30A, 233Wh z 280Wh,
napięcie baterii po 12-godzinnym odstawieniu 34.59V
temperatura baterii przód środek tył
po 70 min -- 39.5* 51.8* 45.3*
Bat "B" rozładowanie (70min) - od 41.91V do odcięcia BMS'a 29.39V, prąd 6.35-5.30A, 231Wh z 280Wh,
napięcie baterii po 12-godzinnym odstawieniu 34.69V
temperatura baterii przód środek tył
po 70 min -- 41.2* 53.7* 45.1*

Bateria "A" ładowanie - od 34.59V do 41.96V, (8godz) ~283Wh
Po 1godz 15min - spadek prądu z 2.98A (CV), po 2godz 25min - zapalenie zielonej diody (1A), po 4godz - 41.82V/0.25A/~268Wh, po 6godz - 41,92V/0.06A/278Wh, po 8godz - 41,96V/0.03A/283Wh
Po 12-godzinnym odstawieniu 41.93V
Bateria "B" ładowanie - od 34.69V do 41.96V, (8godz) ~285Wh
Po 1godz 15min - spadek prądu z 2.98A (CV), po 2godz 25min - zapalenie zielonej diody (1A), po 4godz - 41.82V/0.25A/~270Wh, po 6godz - 41,91V/0.07A/281Wh, po 8godz - 41,96V/0.03A/285Wh.
Po 12-godzinnym odstawieniu 41.91V

Rozwinę nieco opis dotyczący obu baterii.
Bateria "A", jak wspomniałem; rok produkcji ~2013r, zakupu - lipiec 2014r. Używana jest od od marca/kwietnia do października/listopada, prawie codziennie, w rowerze 250 wat, z PAS. W zimie używana jest sporadycznie. Używana jest w urozmaiconym terenie (Podbeskidzie), a więc tak po płaskim, jak i po górkach. Dzienny przebieg to 8-15km, a w soboty/niedziele 30 i więcej kilometrów (min 10tys km). Bateria ma "najechane" około 850 dni, oraz niewiele mniej ładowań/doładowań.
Bateria "B", jest używana sporadycznie, w rowerze z manetką. Ma "najechane" może z 500-1000km, i 50 do 100 doładowań.
Osobiście ładuję te baterie "do oporu", czyli najczęściej po przyjeździe z pracy (po południu), podłaczam ładowarkę, i odłączam ją dopiero rano.

Moje wnioski z testu;
1. pierwsze testy były prowadzone na "niedoładowanych" bateriach, co widać po niższym napięciu "startu", tak ładowania jak i rozładowania. To efekt "niedoświadczenia" i "sugerowanie się zieloną diodą" ładowarki. Tak więc realna pojemność baterii była wyższa, niż wynika to z pomiaru. Moja rada dla użytkowników ładowarki z Magmy, nie sugerować się diodą, lecz ładować "do oporu", oczywiście jeżeli w baterii mamy BMS'a.
2. drugi wniosek jest taki, że przy dłuższej eksploatacji baterii, istotniejszy jest samoistny efekt starzenia, niż liczba cykli ładowań. Jak widać po pięciu latach, nieużywana bateria (50-100 ładowań), ma gorsze parametry niż bateria która ma tych ładowań z 800.
3. widać wyraźnie po temperaturze baterii, wzrost RW. Przy pierwszych pomiarach bateria była wyraźnie zimniejsza.
4. Dziwi mnie trochę rozbieżność między procentowym spadkiem Ah, a Wh. W przypadku Ah jest 88.5% nominału (nominał 7.8Ah, z pomiaru jest 6.9Ah), natomiast w przypadku Wh jest to 83.2% nominału (nominał 280Wh, z pomiaru jest 233Wh). Niemniej jednak stan pięcioletniej baterii i tak jest powyżej oczekiwań, i not katalogowych Samsunga.
Ostatnio zmieniony 07 kwie 2018, 22:28 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.

fineasz
Posty: 36
Rejestracja: 07 mar 2018, 22:26

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: fineasz » 04 kwie 2018, 0:17

Czy test był robiony na bateriach Boscha 300Wh?

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 667
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: TomaS » 04 kwie 2018, 7:20

Ciekawy test. Dzięki :)
Jeżdżę na:
teren:FALCON E-CROSS
miasto:CARRERA BANSHEE

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 04 kwie 2018, 19:16

fineasz pisze:
04 kwie 2018, 0:17
Czy test był robiony na bateriach Boscha 300Wh?
Test jest robiony na bateriach o oznaczeniu; Chilwee BN 3608 (zdjęcie poniżej)

Obrazek

Dalsze parametry baterii masz podane na początku pierwszego posta.
Ciekawostką zdjęcia jest ładowanie obu akumulatorów za pomocą jednej ładowarki (własny patent) :D

Awatar użytkownika
henio-EV-Maniak
Posty: 1708
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: prosto ze wsi

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: henio-EV-Maniak » 04 kwie 2018, 19:19

Najlepiej by się jakiś wykres przydał porównawczy. Ale test fajny. Dzięki.
"Projekt henia" ( konstrukcja w toku ) Kto może niech podpowie, kto chce niech korzysta. Zapraszam do tematu :) viewtopic.php?f=30&t=177

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 04 kwie 2018, 21:21

Henio, to nie jest laboratorium. :D To jest tylko realne (użytkowe) porównanie dwóch akumulatorów które posiadam, i które są użytkowane w sposób jaki podałem. Jeżeli te baterie są oparte o Samsungi serii H lub FM, to zgodnie z datasheet Bat "A" powinna mieć 70% i mniej, z powodu ponad 300 doładowań, tym bardziej że te 70% jest dla prądu 1.5A na ogniwo, a u mnie było 1.7 do 2A na ogniwo. Tymczasem obie baterie, które różni tylko ilość cykli ładowań (proporcja; dziesięć do jednego), mają identyczne parametry, bo te minimalne różnice to może być tylko błąd watomierza (np. inna temperatura podczas pomiaru).
Załączniki
1samsung-26H.pdf
(381.86 KiB) Pobrany 29 razy
1Samsung-26FM .pdf
(146.68 KiB) Pobrany 24 razy

Awatar użytkownika
henio-EV-Maniak
Posty: 1708
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: prosto ze wsi

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: henio-EV-Maniak » 04 kwie 2018, 21:30

drugi wniosek jest taki, że przy dłuższej eksploatacji baterii, istotniejszy jest samoistny efekt starzenia, niż liczba cykli ładowań. Jak widać po pięciu latach, nieużywana bateria (50-100 ładowań), ma gorsze parametry niż bateria która ma tych ładowań z 800.
To jest dla mojego zielonego rozumu bardzo cenna wskazówka - jak się już ma ebajka, to nie oszczędzać baterii tylko jeździć jak najczęściej by rozładowywać i ładować i zawsze do pełna ładować.
"Projekt henia" ( konstrukcja w toku ) Kto może niech podpowie, kto chce niech korzysta. Zapraszam do tematu :) viewtopic.php?f=30&t=177

Rugos
Posty: 275
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:27

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Rugos » 04 kwie 2018, 21:31

Twoje akumulatory są idealnym przykładem tego, że jak się nie katuje akusa to pożyje ładnych kilka lat.

Awatar użytkownika
henio-EV-Maniak
Posty: 1708
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: prosto ze wsi

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: henio-EV-Maniak » 04 kwie 2018, 21:35

Nie katować akusów, to znaczy nie ciągnąć z nich ponda miarę amper, czy o co chodzi? Nie dopuszczać do odcięcia?
"Projekt henia" ( konstrukcja w toku ) Kto może niech podpowie, kto chce niech korzysta. Zapraszam do tematu :) viewtopic.php?f=30&t=177

gienek333
Posty: 155
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: gienek333 » 04 kwie 2018, 22:40

Moje doświadczenia są takie, że największym wrogiem aku li-ion jest temperatura. "Katowanie" to przeciążanie ogniw (zbyt duży prąd ogniwa do jego możliwości), wówczas ogniwa się grzeją i tracą pojemność. Mam ogniwa z 2003r nieużywane i trzymają pojemność około znamionowej :shock:, mam też takie Sony z zeszłego wieku i też mają pojemność znamionową. Przechowywane są w piwnicy (temp jakieś 5-20 stopni).

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 667
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: TomaS » 05 kwie 2018, 8:24

Moje wnioski z testu;
1. pierwsze testy były prowadzone na "niedoładowanych" bateriach, co widać po niższym napięciu "startu", tak ładowania jak i rozładowania. To efekt "niedoświadczenia" i "sugerowanie się zieloną diodą" ładowarki. Tak więc realna pojemność baterii była wyższa, niż wynika to z pomiaru. Moja rada dla użytkowników ładowarki z Magmy, nie sugerować się diodą, lecz ładować "do oporu", oczywiście jeżeli w baterii mamy BMS'a.
Mam podobne spostrzeżenia z jedna z ładowarek.
Jak zostawiłem ładowarkę podłączoną na noc to rano miałem napięcie pakietu 84,0 V (20s),
a jak odłączyłem ładowarkę przed nocą (po naładowaniu) to rano było 83,4 V.
Tak ja by ładowarka cały czas doładowywała straty w efekcie balansowania przez BMS.
Teraz w sumie nie wiem jak jest lepiej, czy zostawiać na noc czy nie
Jeżdżę na:
teren:FALCON E-CROSS
miasto:CARRERA BANSHEE

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 05 kwie 2018, 15:38

TomaS pisze:
05 kwie 2018, 8:24
.........Mam podobne spostrzeżenia z jedna z ładowarek.
Jak zostawiłem ładowarkę podłączoną na noc to rano miałem napięcie pakietu 84,0 V (20s),
a jak odłączyłem ładowarkę przed nocą (po naładowaniu) to rano było 83,4 V.
Tak ja by ładowarka cały czas doładowywała straty w efekcie balansowania przez BMS.
Teraz w sumie nie wiem jak jest lepiej, czy zostawiać na noc czy nie
Są różne "szkoły" i każda z nich będzie mówiła co innego. :D Sam musisz zdecydować co jest "korzystniejsze" :lol:

wit
Posty: 136
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: wit » 05 kwie 2018, 15:54

Większość bms balansuje ogniwa tylko "pasywnie" - przez częściowe zbocznikowanie prądu ładującego gdy ogniwo osiąga 4,15 -4,20V (zależy jaki bms lub balanser). Ładowarka po osiągnięciu napięcia jedzie na minimalnym prądzie - prawidłowo powinien być mniejszy niż prąd wyrównywania ogniw. Cała bateria już się prawie nie ładuje -niby jest 98% energii lub więcej. Tylko, że doładowują się jeszcze ogniwa o niższym napięciu.
Jeśli bateria jest wyrównana -to trzymanie ładowarki po zaświeceniu diody pokazującej naładowanie nie ma sensu -płynący malutki prąd tylko grzeje bms. Jeśli bateria "ma rozjazdy ogniw" to pozostawienie dłużej na ładowarce wyrównuje ogniwa.


Jeszcze nie słyszałem, żeby jakiś "rowerowy" bms aktywnie wyrównywał ogniwa -natomiast dobre modelarskie balansery lub ładowarki wyrównują już w trakcie ładowania. Istnieją nawet takie, które przerzucają część energii z ogniw o najwyższych napięciach do tych o niskich.

Awatar użytkownika
henio-EV-Maniak
Posty: 1708
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: prosto ze wsi

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: henio-EV-Maniak » 06 kwie 2018, 10:39

wit pisze:
05 kwie 2018, 15:54
(...) Jeszcze nie słyszałem, żeby jakiś "rowerowy" bms aktywnie wyrównywał ogniwa -natomiast dobre modelarskie balansery lub ładowarki wyrównują już w trakcie ładowania. Istnieją nawet takie, które przerzucają część energii z ogniw o najwyższych napięciach do tych o niskich.
@ wit,
A BMS xiaoxiang tak nie robi? viewtopic.php?f=19&t=522&hilit=xiaoxiang
"Projekt henia" ( konstrukcja w toku ) Kto może niech podpowie, kto chce niech korzysta. Zapraszam do tematu :) viewtopic.php?f=30&t=177

Olo
Posty: 34
Rejestracja: 08 mar 2018, 9:22

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Olo » 06 kwie 2018, 13:14

TomaS pisze:
05 kwie 2018, 8:24
Moje wnioski z testu;
1. pierwsze testy były prowadzone na "niedoładowanych" bateriach, co widać po niższym napięciu "startu", tak ładowania jak i rozładowania. To efekt "niedoświadczenia" i "sugerowanie się zieloną diodą" ładowarki. Tak więc realna pojemność baterii była wyższa, niż wynika to z pomiaru. Moja rada dla użytkowników ładowarki z Magmy, nie sugerować się diodą, lecz ładować "do oporu", oczywiście jeżeli w baterii mamy BMS'a.
Mam podobne spostrzeżenia z jedna z ładowarek.
Jak zostawiłem ładowarkę podłączoną na noc to rano miałem napięcie pakietu 84,0 V (20s),
a jak odłączyłem ładowarkę przed nocą (po naładowaniu) to rano było 83,4 V.
Tak ja by ładowarka cały czas doładowywała straty w efekcie balansowania przez BMS.
Teraz w sumie nie wiem jak jest lepiej, czy zostawiać na noc czy nie

Ja to samo zauważyłem. To jak to wkońcu jest? Zostawiać na noc podłączoną ładowarkę czy odłączać? Może to ktoś ładnie opisać?

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 977
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: WojtekErnest » 06 kwie 2018, 17:47

Olo pisze:
06 kwie 2018, 13:14

Ja to samo zauważyłem. To jak to wkońcu jest? Zostawiać na noc podłączoną ładowarkę czy odłączać? Może to ktoś ładnie opisać?
Nie ma jednej uniwersalnej zasady. Włącz amperomierz/watomierz między ładowarkę a aku i zobaczysz kiedy, przy jakim stanie lampki, jest napięcie aku i PRAD ŁADOWANIA. Bo to końcowy prąd ładowania determinuje stan ładowania i balansowania aku.
Czyli zalezy to od stanu aku i modelu ładowarki (jej charakterystyki) we współpracy z BMS-em.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

wit
Posty: 136
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: wit » 06 kwie 2018, 22:17

"Jeśli bateria jest wyrównana -to trzymanie ładowarki po zaświeceniu diody pokazującej naładowanie nie ma sensu -płynący malutki prąd tylko grzeje bms.
Jeśli bateria "ma rozjazdy ogniw" to pozostawienie dłużej na ładowarce wyrównuje ogniwa." qrcze -cytuje sam siebie. ...

Dobra bateria na nowych markowych dobranych dokładnie identycznych ogniwach -nie ma potrzeby/sensu przetrzymywanie dłużej na ładowarce -kończy ładowanie -można odpinać. Choć przetrzymanie dłużej nie szkodzi baterii -o ile ładowarka i bms lub balanser są jest sprawne i mają dokładnie skalibrowane napięcie. Zazwyczaj diody sygnalizująca koniec ładowania zapala się gdy prąd spadnie poniżej kilku % nominalnego dla ładowarki. Albo ustawionego w programowalnych. Tylko bms troszkę się grzeje przy przedłużeniu ładowania..

Bateria która już jest gorszej jakości albo montowana z ogniw z odzysku -której sekcje maja tendencje się rozjeżdżać -lubi dłużej wisieć na ładowarce -bo to wyrównuje sekcje. Dłuższe ładowanie tym minimalnym prądem dobrze robi baterii która się rozjeżdża... oczywiście i tutaj ładowarka i bms muszą mieć prawidłowo skalibrowane napięcia...

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 977
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: WojtekErnest » 07 kwie 2018, 5:51

Dodam ze na zachowanie ładowarki ma wplyw temperatura, czyli moze plynac inny prąd końcowego doladowania gdy jest zimna/letnia a inny gdy gorąca. Stąd czasem dziwne czy niepowtarzalne wyniki przebiegu ładowania.
W kazdym razie gdy uzywamy stacjonarnie ladowania, to watomierz w instalacji b.pomaga w ocenie stanu.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 07 kwie 2018, 9:09

TomaS pisze:
05 kwie 2018, 8:24
....Teraz w sumie nie wiem jak jest lepiej, czy zostawiać na noc czy nie
Tak naprawdę odpowiedź masz w pkt. 7.6 Charge Rate Capabilities, datasheet Samsunga.
Jak widzisz, przy długim (7 godz) ładowaniu prądem 0.2C (520 mA) masz pojemność 100%, podczas kiedy ładując NOMINALNYM prądem 05C (1300mA) przez 2.5 godz, masz "zaledwie" 95%. :D
Ja ładuję "do oporu" baterię nie dlatego że jest to "zalecane", ale dlatego że jest tak WYGODNIEJ.
. Tak więc bywa że podłączając ładowarkę w piątek po pracy, przy deszczowej pogodzie przez sobotę/niedzielę, odłączam ją dopiero w poniedziałek rano, no chyba że skleroza popuści, to wcześniej :D

seba40
Posty: 47
Rejestracja: 21 mar 2018, 16:06
Lokalizacja: Iława

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: seba40 » 07 kwie 2018, 9:18

Ja zauważyłem u siebie, że jak odłączę ładowarkę zaraz po tym jak przestanie ładować(wyłączy się wiatraczek), to BMS ładnie wyrówna cele i jest zawsze 66,9V. Natomiast jak zostawię ładowarkę podpiętą do baterii(przeważnie na noc) to po odłączeniu jej po 12-15 godzinach jest 66,6-66,7V. Tak jakby ładowarka zabierała trochę napięcia z baterii.
Nie jest to dużo, ale zawsze coś. I tak się dzieje na dwóch rowerach, zarówno na LiPo jak i na Li-ion.

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 07 kwie 2018, 12:22

seba40 pisze:
07 kwie 2018, 9:18
Ja zauważyłem u siebie, że jak odłączę ładowarkę zaraz po tym jak przestanie ładować(wyłączy się wiatraczek), to BMS ładnie wyrówna cele i jest zawsze 66,9V. Natomiast jak zostawię ładowarkę podpiętą do baterii(przeważnie na noc) to po odłączeniu jej po 12-15 godzinach jest 66,6-66,7V. Tak jakby ładowarka zabierała trochę napięcia z baterii.
Nie jest to dużo, ale zawsze coś. I tak się dzieje na dwóch rowerach, zarówno na LiPo jak i na Li-ion.
Bo zapewne, po odłączeniu ładowarki, nie nastąpiło jeszcze "pełne" zbalansowanie, a równe napięcie bezpośrednio po wyłączeniu wentylatora świadczy zapewne o dobrej "kondycji" akumulatora (małych rozjazdach).

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 667
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: TomaS » 07 kwie 2018, 13:00

tkoko pisze:
07 kwie 2018, 9:09
TomaS pisze:
05 kwie 2018, 8:24
....Teraz w sumie nie wiem jak jest lepiej, czy zostawiać na noc czy nie
Tak naprawdę odpowiedź masz w pkt. 7.6 Charge Rate Capabilities, datasheet Samsunga.
Jak widzisz, przy długim (7 godz) ładowaniu prądem 0.2C (520 mA) masz pojemność 100%, podczas kiedy ładując NOMINALNYM prądem 05C (1300mA) przez 2.5 godz, masz "zaledwie" 95%. :D
Ja ładuję "do oporu" baterię nie dlatego że jest to "zalecane", ale dlatego że jest tak WYGODNIEJ.
. Tak więc bywa że podłączając ładowarkę w piątek po pracy, przy deszczowej pogodzie przez sobotę/niedzielę, odłączam ją dopiero w poniedziałek rano, no chyba że skleroza popuści, to wcześniej :D
Teoretycznie lepiej jest nie ładować do 100% żeby zwiększyć ilość cykli baterii ale jak widać w praktyce twoje testy pokazują ze niekoniecznie
Jeżdżę na:
teren:FALCON E-CROSS
miasto:CARRERA BANSHEE

seba40
Posty: 47
Rejestracja: 21 mar 2018, 16:06
Lokalizacja: Iława

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: seba40 » 07 kwie 2018, 14:09

tkoko pisze:
07 kwie 2018, 12:22
seba40 pisze:
07 kwie 2018, 9:18
Ja zauważyłem u siebie, że jak odłączę ładowarkę zaraz po tym jak przestanie ładować(wyłączy się wiatraczek), to BMS ładnie wyrówna cele i jest zawsze 66,9V. Natomiast jak zostawię ładowarkę podpiętą do baterii(przeważnie na noc) to po odłączeniu jej po 12-15 godzinach jest 66,6-66,7V. Tak jakby ładowarka zabierała trochę napięcia z baterii.
Nie jest to dużo, ale zawsze coś. I tak się dzieje na dwóch rowerach, zarówno na LiPo jak i na Li-ion.
Bo zapewne, po odłączeniu ładowarki, nie nastąpiło jeszcze "pełne" zbalansowanie, a równe napięcie bezpośrednio po wyłączeniu wentylatora świadczy zapewne o dobrej "kondycji" akumulatora (małych rozjazdach).
Po ok. 30 minutach od wyłączenia ładowarki i sprawdzeniu napięcia, zarówno na podłączonej jak i niepodłączonej ładowarce jest 67,1V, a balansowanie kończy się po ok. 3-4 godzinach i wtedy jak jest odłączona ładowarka to po balansowaniu jest 66,9V, natomiast jak zostawię ładowarkę podłączoną i odłączę ją po 12-15 godzinach to napięcie jest mniejsze 66,6-66,7V.
Ale ogólnie to sobie głowy tym nie zawracam czy ją odłączyć od razu czy po 12-15 godzinach. Akumulator jest zbalansowany trzyma napięcie cele są równe, więc czym się przejmować. Ładować i jeździć. :)

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 07 kwie 2018, 15:59

TomaS pisze:
07 kwie 2018, 13:00
...Teoretycznie lepiej jest nie ładować do 100% żeby zwiększyć ilość cykli baterii ale jak widać w praktyce twoje testy pokazują ze niekoniecznie
Bo moim zdaniem, rozlanie litrowego kufla piwa, do czterech szklanek po 0.25 litra, nie zwiększa ilości piwa. Zwiększa tylko ilość szklanek. :lol: . Ale jak wspomniałem, są różne "szkoły" i każdy może wybrać co mu pasuje :D

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 07 kwie 2018, 22:24

Z ciekawości porównałem parametry baterii, zgodnie z datasheet Samsunga dla ogniw 26H, bo są na 3.63V / 2600mAh, oraz są z początku 2012r, i są prawdopodobnie zastosowane w baterii.
100% pojemność (minimalna) to 2550mAh, dla prądu ładowania/rozładowania 0.2C (520mA), (dla pakietu 3"P" - 7.65Ah).
Dla prądu ładowania/rozładowania 0.5C (nominalnego), pojemność baterii to min 2422mAh, (dla pakietu 3"P" - 7.27Ah).
Dla prądu ładowania/rozładowania 1.0C, pojemność baterii to min 2300mAh, (dla pakietu 3"P" - 6.90Ah).
Dla prądu ładowania/rozładowania 2.0C, pojemność baterii to min 2040mAh, (dla pakietu 3"P" - 6.12Ah).

Mój test przeprowadzony był przy prądzie - 0.75C (początkowe - 2.12A, końcowe - 1.77A, średnio - 1.93A na ogniwo). Katalogowo nowe ogniwo przy tym prądzie ma minimum - 7.1Ah. Moje baterie po pięciu latach mają - 6.9Ah czyli 97.2% nominału. Co prawda z testów wynika że są "super", jednak moje subiektywne odczucia temu przeczą, lecz być może jest to wynik "przyzwyczajenia się do wspomagania". Ponadto widać większe grzanie baterii niż wówczas gdy była nowa.
Dla porównania rozładowałem dzisiaj jeszcze raz baterię, lecz tym razem przy prądzie 0.12C (300mA na ogniwo), i o dziwo wynik jest prawie identyczny z testem dla prądu 0.75C (1.95Ah na ogniwo), czyli - 251Wh / 6.9Ah / napięcie zadziałania BMS'a - 28.40V, napięcie po ustabilizowaniu - 34.00V.
Być może na wynik wpłynęła dosyć niska temperatura w czasie testu ~16* C, podczas kiedy katalogowo powinno być 25*C +/- 5*C, a test dla prądu 0.75XC przeprowadzony był przy temperaturze ~22*C.

Awatar użytkownika
Kajman
Posty: 376
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Kajman » 19 maja 2018, 23:34

A nie chciałeś tej mniej jeżdżonemu aku dac kilka cykli na rozruszanie? Zauważyłem, że mniej używane ogniwa potrafią poprawić swoje parametry jak je rozruszac kilkoma cyklami. Ciekawe czy wyniki by się zmieniły.

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 20 maja 2018, 8:02

Akurat przy tym teście, właśnie ta "nieużywana" bateria była wyjęta z roweru którym jeździłem od wiosny. "Używana" bateria czekała na przylutowanie oderwanej wtyczki zasilania.

Awatar użytkownika
Kajman
Posty: 376
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Kajman » 20 maja 2018, 9:00

A to ciekawe. A leżała pełna czy w storage?

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 20 maja 2018, 9:42

Jak pisałem jeszcze na "starym forum" i na obecnym, używam swoje baterie tak jak się je używa w laptopach, tabletach, telefonach, czyli ładuję i rozładowuję wedle potrzeb. Nie "bawi" mnie codzienne sprawdzanie baterii, z którymi nie mam problemów :D Testy robię "przy okazji", oraz dlatego, gdyż jako jeden z pierwszych na forum używałem BMS, i mam możliwość porównać dwie jednakowe baterie, używane w tym samym czasie, i w tych samych warunkach, przy różnym sposobie użytkowania.

Klaus
Posty: 25
Rejestracja: 23 maja 2018, 1:19
Lokalizacja: Jabłonna
Kontakt:

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Klaus » 09 cze 2018, 2:04

tkoko pisze:
07 kwie 2018, 15:59
TomaS pisze:
07 kwie 2018, 13:00
...Teoretycznie lepiej jest nie ładować do 100% żeby zwiększyć ilość cykli baterii ale jak widać w praktyce twoje testy pokazują ze niekoniecznie
Bo moim zdaniem, rozlanie litrowego kufla piwa, do czterech szklanek po 0.25 litra, nie zwiększa ilości piwa. Zwiększa tylko ilość szklanek. :lol: . Ale jak wspomniałem, są różne "szkoły" i każdy może wybrać co mu pasuje :D
Przy wyższym napieciu degradacja ogniwa jest wieksza.
Porównanie z kuflem nie jest dobre. Lepsze raczej bedzie porównanie z siatką na zakupy. Jesli napchasz reklamówkę z sakupami na full po brzegi to sie szybko zuzyje. Jak bedziesz ładował po 2-3 produkty zuzycie bedzie mniejsze.

Oczywiscie za tym stoi nauka nie tylko moje domniemania.
:idea: Zajmuję się akumulatorami Li Ion. :idea:
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com :idea:

Klaus
Posty: 25
Rejestracja: 23 maja 2018, 1:19
Lokalizacja: Jabłonna
Kontakt:

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Klaus » 09 cze 2018, 2:09

tkoko pisze:
20 maja 2018, 9:42
Jak pisałem jeszcze na "starym forum" i na obecnym, używam swoje baterie tak jak się je używa w laptopach, tabletach, telefonach, czyli ładuję i rozładowuję wedle potrzeb. Nie "bawi" mnie codzienne sprawdzanie baterii, z którymi nie mam problemów :D Testy robię "przy okazji", oraz dlatego, gdyż jako jeden z pierwszych na forum używałem BMS, i mam możliwość porównać dwie jednakowe baterie, używane w tym samym czasie, i w tych samych warunkach, przy różnym sposobie użytkowania.
To bardzo zdrowe podejscie ale niestety producenci baterii i bmsow żyłują je do granic mozliwosci (np. akumulatory NCR18650B nie powinny byc ladowane do 4.2V a karta katalogowa i bms tak podpowiada=, czasem ludzie nawet laduja je do 4,25V...)

Jesli ktos chce miec pakiet dlugo i np.jezdzi do pracy codziennie robi 60km na rowerze to ja sie nie dziwie ze skacze obok niego zeby wytrzymal jak najdluzej.

Zastanawia mnie czemu nie ma seryjnych BMSow ktore laduja do 4.05V...
:idea: Zajmuję się akumulatorami Li Ion. :idea:
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com :idea:

wwojciech
Posty: 202
Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: wwojciech » 09 cze 2018, 7:20

Badania wszystkich źródeł, wskazują ze ladowanie do 4.2 szybciej degraduje baterie. Czemu litowa bateria w priusie jest praktycznie jak nowa po 10latach? Wykorzystuje tylko część pojemności nominalnej.

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 977
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: WojtekErnest » 09 cze 2018, 7:48

wwojciech pisze:
09 cze 2018, 7:20
\Czemu litowa bateria w priusie jest praktycznie jak nowa po 10latach? Wykorzystuje tylko część pojemności nominalnej.
Bo te doswiadczenia baterii sprzed 10-ciu lat, nijak się mają do współczesnych aku które są budowane na 4,35 max. Stąd w rzeczywistości dla ogniw nowej generacji, nie ma przekonywujących dowodów aby ładowanie do 4,18-4,20 miało tak negatywny wpływ. A na zasięg owszem zdecydowanie dodatni.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 977
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: WojtekErnest » 09 cze 2018, 7:55

Klaus pisze:
09 cze 2018, 2:09
To bardzo zdrowe podejscie ale niestety producenci baterii i bmsow żyłują je do granic mozliwosci (np. akumulatory NCR18650B nie powinny byc ladowane do 4.2V a karta katalogowa i bms tak podpowiada=, czasem ludzie nawet laduja je do 4,25V...)
Karta katalogowa NCR1865OB podaje max 4,20 V. To jest ogniwo o nizszym napięciu nominalnym bo 3,6 V a nie 3,7, więc w nich nie zaleca się przekraczania górnego max.
Załączniki
NCR18650B-panas.JPG
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 09 cze 2018, 8:51

wwojciech pisze:
09 cze 2018, 7:20
Badania wszystkich źródeł, wskazują ze ladowanie do 4.2 szybciej degraduje baterie. Czemu litowa bateria w priusie jest praktycznie jak nowa po 10latach? Wykorzystuje tylko część pojemności nominalnej.
Mógłbym zobaczyć chociaż jedno "oficjalne" źródło Panasonic'a, Sony, Samsunga itd. na potwierdzenie powyższej tezy? :D Moim zdaniem, zbyt duże prądy, i wysoka temperatura, są główną przyczyną szybszego spadku pojemności. Jak widzisz, moje baterie mają diametralnie odrębne warunki eksploatacji, czyli jedna jest używana przez 4 lata prawie non stop, ładowana do pełna, co najmniej kilka razy w tygodniu, a jest w takim samym stanie, co bateria praktycznie nieużywana :D

Klaus
Posty: 25
Rejestracja: 23 maja 2018, 1:19
Lokalizacja: Jabłonna
Kontakt:

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Klaus » 10 cze 2018, 0:20

tkoko pisze:
09 cze 2018, 8:51
wwojciech pisze:
09 cze 2018, 7:20
Badania wszystkich źródeł, wskazują ze ladowanie do 4.2 szybciej degraduje baterie. Czemu litowa bateria w priusie jest praktycznie jak nowa po 10latach? Wykorzystuje tylko część pojemności nominalnej.
Mógłbym zobaczyć chociaż jedno "oficjalne" źródło Panasonic'a, Sony, Samsunga itd. na potwierdzenie powyższej tezy? :D Moim zdaniem, zbyt duże prądy, i wysoka temperatura, są główną przyczyną szybszego spadku pojemności. Jak widzisz, moje baterie mają diametralnie odrębne warunki eksploatacji, czyli jedna jest używana przez 4 lata prawie non stop, ładowana do pełna, co najmniej kilka razy w tygodniu, a jest w takim samym stanie, co bateria praktycznie nieużywana :D
Tutaj wykład profesora Jeff Dahna z uniwersytetu w Dalhousie:
https://youtu.be/5WpQh4kZ_MU

Gość jest o tyle istotny ze to on tworzyl schematy ładowan w Tesli Model S. Tesla ładuje akumulatory do 80% czyli do 4.05V / cell.

Patent jest od firmy Samsung ktora jako pierwsza wprowadzila "Ładowanie do 80%" sa na to US Patent no° xxxxx ale nie jestem w stanie znalezc tego teraz moge wyslac takie cosnazywa sie to battery life extended mode opisane jest w artykule ponizej :

https://www.laptopbatteryexpress.com/Sa ... /47743.htm

Jesli uda sie komus znalezc ten patent to poprosze o link.
:idea: Zajmuję się akumulatorami Li Ion. :idea:
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com :idea:

Klaus
Posty: 25
Rejestracja: 23 maja 2018, 1:19
Lokalizacja: Jabłonna
Kontakt:

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Klaus » 10 cze 2018, 0:21

tkoko pisze:
09 cze 2018, 8:51
wwojciech pisze:
09 cze 2018, 7:20
Badania wszystkich źródeł, wskazują ze ladowanie do 4.2 szybciej degraduje baterie. Czemu litowa bateria w priusie jest praktycznie jak nowa po 10latach? Wykorzystuje tylko część pojemności nominalnej.
Mógłbym zobaczyć chociaż jedno "oficjalne" źródło Panasonic'a, Sony, Samsunga itd. na potwierdzenie powyższej tezy? :D Moim zdaniem, zbyt duże prądy, i wysoka temperatura, są główną przyczyną szybszego spadku pojemności. Jak widzisz, moje baterie mają diametralnie odrębne warunki eksploatacji, czyli jedna jest używana przez 4 lata prawie non stop, ładowana do pełna, co najmniej kilka razy w tygodniu, a jest w takim samym stanie, co bateria praktycznie nieużywana :D
Owszem masz racje prąd i temperatura ma wplyw na akumulator ale czynnikiem starzenia tez jest napiecie na ogniwie. Im blizsze 3.7V tym lepiej wiec zaleca sie w magazynach energii cykle 3.9-3.4V dla wydluzenia zywotnosci.
:idea: Zajmuję się akumulatorami Li Ion. :idea:
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com :idea:

Klaus
Posty: 25
Rejestracja: 23 maja 2018, 1:19
Lokalizacja: Jabłonna
Kontakt:

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Klaus » 10 cze 2018, 0:24

tkoko pisze:
09 cze 2018, 8:51
wwojciech pisze:
09 cze 2018, 7:20
Badania wszystkich źródeł, wskazują ze ladowanie do 4.2 szybciej degraduje baterie. Czemu litowa bateria w priusie jest praktycznie jak nowa po 10latach? Wykorzystuje tylko część pojemności nominalnej.
Mógłbym zobaczyć chociaż jedno "oficjalne" źródło Panasonic'a, Sony, Samsunga itd. na potwierdzenie powyższej tezy? :D Moim zdaniem, zbyt duże prądy, i wysoka temperatura, są główną przyczyną szybszego spadku pojemności. Jak widzisz, moje baterie mają diametralnie odrębne warunki eksploatacji, czyli jedna jest używana przez 4 lata prawie non stop, ładowana do pełna, co najmniej kilka razy w tygodniu, a jest w takim samym stanie, co bateria praktycznie nieużywana :D
Owszem masz racje prąd i temperatura ma wplyw na akumulator ale czynnikiem starzenia tez jest napiecie na ogniwie. Im blizsze 3.7V tym lepiej wiec zaleca sie w magazynach energii cykle 3.9-3.4V dla wydluzenia zywotnosci.

Zobacz załącznik.
Załączniki
Screenshot_2018-06-10-00-23-24-760_com.android.chrome.png
:idea: Zajmuję się akumulatorami Li Ion. :idea:
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com :idea:

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 977
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: WojtekErnest » 10 cze 2018, 5:25

Klaus pisze:
10 cze 2018, 0:20
Tesla ładuje akumulatory do 80% czyli do 4.05V / cell.

Patent jest od firmy Samsung ktora jako pierwsza wprowadzila "Ładowanie do 80%" sa na to US Patent no° xxxxx ale nie jestem w stanie znalezc tego teraz moge wyslac takie cosnazywa sie to battery life extended mode opisane jest w artykule ponizej :

https://www.laptopbatteryexpress.com/Sa ... /47743.htm

Jesli uda sie komus znalezc ten patent to poprosze o link.
Kilka lat temu przegladalem te patenty Tesli. Ten Samsunga jest o ile pamietam sprzed 8-miu lat.
A od tego czasu zmienila się technologia ogniw, która coraz częściej idzie w kierunku max 4,25-4,35 V.
Nie znalazlem współczesnych materiałów by Tesla ustalila 100 % na 4,05.V. Masz takie ?
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

djmarcin56
Posty: 254
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: djmarcin56 » 10 cze 2018, 11:49

Wszystko fajnie tylko, że takie zabiegi ładowanie do niższego napięcia i rozładowanie do wyższego daje mniejszą i to znacznie pojemność i żeby to zrekompensować trzeba upchnąć więcej ogniw i zwiększa się ciężar w stosunku do otrzymanej energii.
Może ma to sens w dużych pojazdach gdzie te 50-100kg nie zrobi różnicy ale w rowerze to gra nie warta świeczki ponieważ średnio można przyjąć, że użytkownik po około 2 latach się z pakiet rozwiedzie i znajdzie inny bądź zmieni cały rower a ten stary choćby miał 70% pojemności tylko zamiast 90% to będzie lżejszy i znajdzie nowego nabywce z skromnym budżetem bądź pójdzie na rozbiórkę do innych celów i sporo kaski i tak się wróci.

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 10 cze 2018, 16:05

Klaus pisze:
10 cze 2018, 0:20
...Tutaj wykład profesora Jeff Dahna z uniwersytetu w Dalhousie:
https://youtu.be/5WpQh4kZ_MU

Gość jest o tyle istotny ze to on tworzyl schematy ładowan w Tesli Model S. Tesla ładuje akumulatory do 80% czyli do 4.05V / cell.
Patent jest od firmy Samsung ktora jako pierwsza wprowadzila "Ładowanie do 80%" sa na to US Patent no° xxxxx ...
1. masz ten "patent", i datasheet'y Samsunga (przykłady w załączniku), gdzie "rekomendowane" jest 4.2V. :D
2. jeżeli jest tak jak piszesz, to dlaczego mój pakiet używany cztery lata, i ładowany na bieżąco do PEŁNA, jest dokładnie w takim samym stanie, jak drugi pakiet, który w tym czasie praktycznie nie był używany.
3. lubię takie "tabelki", z których nic nie wynika. :D Możesz mi dokładnie powiedzieć, ile Wh ładowania/rozładowania "przeszło" przez "najlepszą" (pomarańczową), i "najgorszą" (czarną) baterię.
Załączniki
SAMSUNG_ICR18650-24E.pdf
(190.97 KiB) Pobrany 190 razy
samsung INR18650-25R.pdf
(860.58 KiB) Pobrany 15 razy
Samsung ICR18650-28A.pdf
(258.19 KiB) Pobrany 33 razy
Samsung ICR18650-22E.pdf
(261.78 KiB) Pobrany 10 razy
1samsung-26H.pdf
(381.86 KiB) Pobrany 10 razy

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 977
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: WojtekErnest » 10 cze 2018, 16:11

tkoko pisze: 1. masz ten "patent", i datasheet'y Samsunga (przykłady w załączniku), gdzie "rekomendowane" jest 4.2V. :D
A nawet precyzyjnie 4,20 +/- 0.05 V co jak wiadomo oznacza 4.15-4.25 V. :-)
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

wwojciech
Posty: 202
Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: wwojciech » 10 cze 2018, 18:32

Kim trzeba byc żeby podwazac ludzi którzy poswiecili życie dla badań ogniw. Na bank Elon wpadając na to forum dałby Wam posady jako ekspertom i zaryzykował miliardowa inwestycje bo jeden aku nie stracił pojemności:D

Awatar użytkownika
Kajman
Posty: 376
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Kajman » 10 cze 2018, 18:50

Niezależność wyników badań jest czynnikiem którego nie znamy.

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 977
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: WojtekErnest » 10 cze 2018, 20:03

wwojciech pisze:
10 cze 2018, 18:32
Kim trzeba byc żeby podwazac ludzi którzy poswiecili życie dla badań ogniw.
Troszkę o czymś innym piszemy, bo wyniki badań sprzed 6-8 lat dotyczą ogniw sprzed 10 lat. A współczesne ogniwa są inne
i algorytmy (w tym TESLI) zastosowań musiały się zmienić. Tego co naprawdę OBECNIE robi TESLA w swoich BMS-ach i komputerach sterujących
na pewno aktualnie się nie ujawnia.
My piszemy generalnie o swoich i forumowych doświadczeniach oraz materiałach producentów z ostatniego okresu.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Klaus
Posty: 25
Rejestracja: 23 maja 2018, 1:19
Lokalizacja: Jabłonna
Kontakt:

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Klaus » 12 cze 2018, 0:20

djmarcin56 pisze:
10 cze 2018, 11:49
Wszystko fajnie tylko, że takie zabiegi ładowanie do niższego napięcia i rozładowanie do wyższego daje mniejszą i to znacznie pojemność i żeby to zrekompensować trzeba upchnąć więcej ogniw i zwiększa się ciężar w stosunku do otrzymanej energii.
Może ma to sens w dużych pojazdach gdzie te 50-100kg nie zrobi różnicy ale w rowerze to gra nie warta świeczki ponieważ średnio można przyjąć, że użytkownik po około 2 latach się z pakiet rozwiedzie i znajdzie inny bądź zmieni cały rower a ten stary choćby miał 70% pojemności tylko zamiast 90% to będzie lżejszy i znajdzie nowego nabywce z skromnym budżetem bądź pójdzie na rozbiórkę do innych celów i sporo kaski i tak się wróci.
Jasne dlatego jest to praktykowane w magazynach energii oraz samochodach elektrycznych. Stad tez nikt z obecnych krzyczących najgłośniej o tym nie słyszał bo słyszy co sie dzieje na forum.
:idea: Zajmuję się akumulatorami Li Ion. :idea:
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com :idea:

Awatar użytkownika
Kajman
Posty: 376
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Kajman » 12 cze 2018, 0:23

Poprawka, chyba wszystkie laptopy samsunga mają tą funkcję i każdy kto taki z oryginalnym oprogramowaniem posiada zna ją. I działa doskonale, piszę z 4 latka który nie ma problemów z aku :)

Klaus
Posty: 25
Rejestracja: 23 maja 2018, 1:19
Lokalizacja: Jabłonna
Kontakt:

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Klaus » 12 cze 2018, 0:26

WojtekErnest pisze:
10 cze 2018, 20:03
wwojciech pisze:
10 cze 2018, 18:32
Kim trzeba byc żeby podwazac ludzi którzy poswiecili życie dla badań ogniw.
Troszkę o czymś innym piszemy, bo wyniki badań sprzed 6-8 lat dotyczą ogniw sprzed 10 lat. A współczesne ogniwa są inne
i algorytmy (w tym TESLI) zastosowań musiały się zmienić. Tego co naprawdę OBECNIE robi TESLA w swoich BMS-ach i komputerach sterujących
na pewno aktualnie się nie ujawnia.
My piszemy generalnie o swoich i forumowych doświadczeniach oraz materiałach producentów z ostatniego okresu.
Nie są inne. Są bardziej żyłowane. Ogniwa LHV owszem są ładowane do 4.4V takie ogniwa są w telefonach, kamerach i wszystkim co małe (aby jak najbardziej zagescic energie i wykorzystac w pelni urzadzenie). Jest w nich uzywany nieco bardziej wytrzymaly elektrolit o wiekszym oknie napięciowym.
Nie znaczy to że ogniwo wytrzyma dluzej przy takim traktowaniu. Wrecz przeciwnie. Ogniwa po 300-400 cyklach maja nieraz 60-70% pojemnosci nominalnej. Tragedia. (Mam doczynienia z protokołami rozladowan dla tych baterii)
Problem polega nie na tym ze sie nie da ładowac do 4.4V problem lezy w tym ze im wyzsze napiecie tym bardziej ogniwo dostaje po dupie.
:idea: Zajmuję się akumulatorami Li Ion. :idea:
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com :idea:

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: tkoko » 12 cze 2018, 21:20

wwojciech pisze:
10 cze 2018, 18:32
Kim trzeba byc żeby podwazac ludzi którzy poswiecili życie dla badań ogniw. Na bank Elon wpadając na to forum dałby Wam posady jako ekspertom i zaryzykował miliardowa inwestycje bo jeden aku nie stracił pojemności:D
Odpowiem pytaniem :D
Ile procent fabrycznego sprzętu Samsunga ma FABRYCZNĄ MOŻLIWOŚĆ ZMIANY NAPIĘCIA ZASILANIA !
Skoro mają tak rewelacyjny patent, dlaczego nie stosują go w swoich produktach, dotyczy to również innych firm. :D

Awatar użytkownika
Kajman
Posty: 376
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Starzenie ogniw Li-Ion

Post autor: Kajman » 12 cze 2018, 22:07

W każdym laptopie jest, pisałem już :P

ODPOWIEDZ