Starzenie ogniw Li-Ion
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Starzenie ogniw Li-Ion
Taki 'drobiazg' : Obciązenie pakietu rowerowego nie jest z zasady 8-12 godzin na dobę. Laptopy, banki energii nierzadko pracują non-stop. Czyli stan aku i ich temperatura inaczej wpłynie na taki pakiet a inaczej uzywany np 1 godz na dobę.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Starzenie ogniw Li-Ion
A ja odpowiem na pytanie zadając kolejne pytanie, któremu producentowi ma zależeć żeby ogniwo wytrzymalo więcej niż 2lata jeśli głównym wyznacznikiem jest pojemność? Padnie ogniwo nikt się tym nie przejmuje i kupuje następne, a biznes się kręci. Napięcia ładowania i rozładowania są umownymi.
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Starzenie ogniw Li-Ion
Bateria litowo-jonowa SAMSUNG 26F + BMS, ogniwa MARZEC 2012r !!!, pojemność 2.6Ah (przy prądzie 520 mA)
Nap... 36V / poj... 7,8Ah / 280Wh, Max. nap.. ładowania 42V Max. prąd rozładowania 15A
Napięcie odcięcia 26V, Opór wewnętrzny ≤75 mΩ baterii / pojedynczego ogniwa ≤ 100mΩ
Bateria "A" (moja) kupiona w lipcu 2014r, używana i ładowana regularnie od wiosny do jesieni.
Bateria "B" (żony) kupiona jesienią 2014r, używana i ładowana sporadycznie, w zależności od potrzeb.
Baterie ładowane ładowarkami Magma HGSPCHAONFF DC 36V / 3A.
Baterie ładowane w sposób "typowy" dla domowego sprzętu (laptopy, smartwony itp.)
Nie mają żadnej dodatkowej "konserwacji" (pomiarów, wyrównywania ogniw itp.). Zimą "leżakują" w nieogrzewanej szopie,
najczęściej bez żadnych doładowań, lub w domu, jezeli były wyjęte z rowera.
Baterie są rozładowywane dwoma halogenami 150wat/24V, przy prądzie od ~6,3A do ~5.0A
Pierwszy test baterii;
07 Marca 2015r (napięcie i prąd mierzone miernikiem, watogodziny obliczone) niewielkie grzanie baterii.
Bat "B" rozładowanie - od 41.35V do 31V (~34V), prąd 5.90-5.3A, ~ 245Wh z 280Wh
Drugi test baterii;
10 Kwietnia 2016r (parametry mierzone watomierzem) bateria wyraźnie grzeje się w trakcie testu.
Bat "A" rozładowanie - od 41.85V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.85-5.15A, 251Wh
Bat "B" rozładowanie - od 41.72V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.85-5.15A, 252Wh
Bat "A" ładowanie - od 33.85V do 41.88V, 00A (9godz) ~293Wh
Bat "B" ładowanie - od 33.55V do 41.88V, 00A (9godz) ~291Wh
Trzeci test baterii;
11 marca 2017r (parametry mierzone watomierzem) grzanie podobne jak rok wcześniej, lecz jest to subiektywna ocena
Bat "A" rozładowanie - od 41.97V do odcieęia BMS'a 28.95V prąd 5.70-4.9A, 247Wh
Bat "B" rozładowanie - od 41.93V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.70-4.9A, 251Wh
Bat "A" ładowanie - od 34.55V do 42.19V (41,80V), 06A (8 godz) ~300Wh
Bat "B" ładowanie - od 34.27V do 42.18V (41,91V), 00A (8 godz) ~308Wh
Czwarty test baterii;
1 Kwi, 2018r (parametry mierzone watomierzem)
Bat "A" rozładowanie - od 41.93V do odcięcia BMS'a 29.30V, prąd 6.35-5.30A, 233Wh, temp. - 39.5*C - 51.8*C
Bat "B" rozładowanie - od 41.91V do odcięcia BMS'a 29.39V, prąd 6.35-5.30A, 231Wh, temp. - 41.2*C - 53.7*C
Bateria "A" ładowanie - od 34.59V do 41.96V, (8godz) ~283Wh, Po 12-godzinnym odstawieniu 41.93V
Bateria "B" ładowanie - od 34.69V do 41.96V, (8godz) ~285Wh, Po 12-godzinnym odstawieniu 41.91V
Aktualny test baterii "B" ("A" jest u zięcia nadal używana w rowerze)
18 lipca, 2021r (parametry mierzone watomierzem)
Bat "B" rozładowanie - od 41.57V do odcięcia BMS'a 28.65V, prąd 5.60 - 5.15A, 210Wh, temp. 46*C - 54*C
Bat "B" ładowanie - od 33.90V do 41.99V (41,60V), 5.9Ah / 240Wh / 286 mΩ
Nominalne "Capacity after 299cycles and plus 1 day ≥ 1785mAh (70% of the capacity at 25℃)"
Średnio na ogniwo jest 5.8Ah / 3 = 1933 mAh PO 9 LATACH I CZTERECH MIESIĄCACH
Nap... 36V / poj... 7,8Ah / 280Wh, Max. nap.. ładowania 42V Max. prąd rozładowania 15A
Napięcie odcięcia 26V, Opór wewnętrzny ≤75 mΩ baterii / pojedynczego ogniwa ≤ 100mΩ
Bateria "A" (moja) kupiona w lipcu 2014r, używana i ładowana regularnie od wiosny do jesieni.
Bateria "B" (żony) kupiona jesienią 2014r, używana i ładowana sporadycznie, w zależności od potrzeb.
Baterie ładowane ładowarkami Magma HGSPCHAONFF DC 36V / 3A.
Baterie ładowane w sposób "typowy" dla domowego sprzętu (laptopy, smartwony itp.)
Nie mają żadnej dodatkowej "konserwacji" (pomiarów, wyrównywania ogniw itp.). Zimą "leżakują" w nieogrzewanej szopie,
najczęściej bez żadnych doładowań, lub w domu, jezeli były wyjęte z rowera.
Baterie są rozładowywane dwoma halogenami 150wat/24V, przy prądzie od ~6,3A do ~5.0A
Pierwszy test baterii;
07 Marca 2015r (napięcie i prąd mierzone miernikiem, watogodziny obliczone) niewielkie grzanie baterii.
Bat "B" rozładowanie - od 41.35V do 31V (~34V), prąd 5.90-5.3A, ~ 245Wh z 280Wh
Drugi test baterii;
10 Kwietnia 2016r (parametry mierzone watomierzem) bateria wyraźnie grzeje się w trakcie testu.
Bat "A" rozładowanie - od 41.85V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.85-5.15A, 251Wh
Bat "B" rozładowanie - od 41.72V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.85-5.15A, 252Wh
Bat "A" ładowanie - od 33.85V do 41.88V, 00A (9godz) ~293Wh
Bat "B" ładowanie - od 33.55V do 41.88V, 00A (9godz) ~291Wh
Trzeci test baterii;
11 marca 2017r (parametry mierzone watomierzem) grzanie podobne jak rok wcześniej, lecz jest to subiektywna ocena
Bat "A" rozładowanie - od 41.97V do odcieęia BMS'a 28.95V prąd 5.70-4.9A, 247Wh
Bat "B" rozładowanie - od 41.93V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.70-4.9A, 251Wh
Bat "A" ładowanie - od 34.55V do 42.19V (41,80V), 06A (8 godz) ~300Wh
Bat "B" ładowanie - od 34.27V do 42.18V (41,91V), 00A (8 godz) ~308Wh
Czwarty test baterii;
1 Kwi, 2018r (parametry mierzone watomierzem)
Bat "A" rozładowanie - od 41.93V do odcięcia BMS'a 29.30V, prąd 6.35-5.30A, 233Wh, temp. - 39.5*C - 51.8*C
Bat "B" rozładowanie - od 41.91V do odcięcia BMS'a 29.39V, prąd 6.35-5.30A, 231Wh, temp. - 41.2*C - 53.7*C
Bateria "A" ładowanie - od 34.59V do 41.96V, (8godz) ~283Wh, Po 12-godzinnym odstawieniu 41.93V
Bateria "B" ładowanie - od 34.69V do 41.96V, (8godz) ~285Wh, Po 12-godzinnym odstawieniu 41.91V
Aktualny test baterii "B" ("A" jest u zięcia nadal używana w rowerze)
18 lipca, 2021r (parametry mierzone watomierzem)
Bat "B" rozładowanie - od 41.57V do odcięcia BMS'a 28.65V, prąd 5.60 - 5.15A, 210Wh, temp. 46*C - 54*C
Bat "B" ładowanie - od 33.90V do 41.99V (41,60V), 5.9Ah / 240Wh / 286 mΩ
Nominalne "Capacity after 299cycles and plus 1 day ≥ 1785mAh (70% of the capacity at 25℃)"
Średnio na ogniwo jest 5.8Ah / 3 = 1933 mAh PO 9 LATACH I CZTERECH MIESIĄCACH