Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
-
- Forumowicz
- Posty: 40
- Rejestracja: 31 sie 2020, 22:31
Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Witam mam pytanie do expertow.Mam teraz w swoim rowerze z bbshd bidon 14s5p ale chciał bym sobie zrobić 2 pakiet pod ramę że wzglądu na obudowę mogę tam zrobić 14s4p max czy moge te 2 baterie połączyć równolegle ? Zastosować diody czy można połączyć to bez ? .
-
- Forumowicz
- Posty: 40
- Rejestracja: 31 sie 2020, 22:31
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle ?
Dzięki .Myślisz że za 2 różnymi pakietami też to przejdzie ? Raczej nie uda się mi w 2 pakiecie upchać 70 ogniw więc będzie 56 .
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle ?
Ciekawe rozwiązanie z diodami wystarczy zacisnąć manetką hamulca uruchomić hamowanie regeneracyjne i mamy spalony sterownik przy pierwszym lepszym hamowaniu bo prąd nie pójdzie do bateri.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle ?
A od kiedy w BBSHD masz hamowanie regeneracyjne. Diody zabezpieczają pakiety/baterie/BMS'y przy włączaniu dwóch baterii o różnych potencjałach
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle ?
Ok nie zauważyłem ze chodzi o BBSHD ze nie maja hamowania regenu.
-
- Forumowicz
- Posty: 40
- Rejestracja: 31 sie 2020, 22:31
-
- Forumowicz
- Posty: 40
- Rejestracja: 31 sie 2020, 22:31
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle ?
Na pewno z prądem większym od maksymalnego prądu sterownika. Dodatkowo lepsze będą diody schottky, bo mają niższe napięcie przewodzenia (większy zasięg), lecz trudniej będzie o odpowiednią moc.
-
- Forumowicz
- Posty: 40
- Rejestracja: 31 sie 2020, 22:31
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle ?
Jak wiadomo chodziło mi o regen hamowania jeśli byłby zastosowany regen tym przypadku to prąd nie popłynie do bateri tylko i wyłącznie do kondensatorów sterowniku to będzie ułamek sekundy i przekroczy napięcie na kondensatorów i całym sterowniku co za tym idzie spali i uszkodzi sterownik i nie dąży wyłączyć zabezpieczenie ponad napięciowe bo to tylko impuls dostanie.zeeltom pisze: ↑06 gru 2020, 22:44A gdzie ma pójść ten prąd? Przecież będzie to działało tak, jakby nie było tam baterii. Co będzie obciążeniem dla prądu zwrotnego? Skoro prąd nie popłynie? Co innego gdyby tam było zwarcie zamiast akumulatora, ale nie teoretycznie nieskończona oporność. Pojawi się napięcie, ale prąd nie popłynie. Ale już wiadomo, że w tym przypadku nie ma regena.
Sterownik odczytuje napięcie które ma na wejściu razem z kondensatorami nie ma pojęcia ze energia z regenu nie popłynie do bateri, jesli prąd nie popłynie do bateri to kondensatory tej energi z regenu nie maja szans na siebie skumulować tak jak bateria dużej pojemności.
Ale u niego tak nie będzie bo regenu hamowania nie ma.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle ?
Działanie regenu hamowania jest dokładniej opisane w tym linku https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 7329330499
Krótko mówiąc żeby prąd miałby popłynąć do akumulatora to musi zwiększyć napięcie na uzwojeniach silniku, więc zasada działa jest podobna jak przetwornicach step up krótkie impulsy zwarcia cewki i skoki napięcia powoduje ze zaczyna ładowanie akumulatora.
Problem z tym ze sterownik jest programowalny jaki ma byc prąd fazy a nie ma kontroli napiecia przeładowania z powodu braku akumulatora i cała energia idzie na ładowanie kondensatorów co skutkuje ich przeładowanie juz przy pierwszym impulsu regenu.
Pojemność jest zbyt mała kondesatora ma zadanie tylko filtrować zasilanie a nie gromadzić energię jak duży pojemnościowy akumulator.
- tas
- Administrator
- Posty: 2998
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Diody więcej szkodzą w instalacji jak pomagają. Kolejny element prosty a wymagający zaawansowanej wiedzy w zrozumieniu do powoduje.
Moim zdaniem odpowiedź na pytanie czy wolno łączyć równolegle akumulatory brzmi: nie, nie wolno łączyć aku ani równolegle ani szeregowo.
Moim zdaniem odpowiedź na pytanie czy wolno łączyć równolegle akumulatory brzmi: nie, nie wolno łączyć aku ani równolegle ani szeregowo.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- pape
- Forumowicz
- Posty: 95
- Rejestracja: 13 maja 2019, 16:26
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Tas, mam w 2 terenówkach Toyoty oryginalnie po 2 akumulatory podłączane równolegle. Fakt, że kwasowe.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Bez przesady. To jest fizyczna separacja wyjść obu aku (oczywiście podobna separacja musi być i na ładowaniu). Przy równym napięciu obu aku, popłynie prąd proporcjonalny do oporu obu aku. Przy różnicy napięć, nastąpi pobór prądu z aku o wyższym napięciu POD OBCIĄZENIEM, następnie z obu aku zależnie od ich oporu wewnętrznego. Przy końcu rozładowania oba aku przy sprawnych BMS'ach "awaryjnie" się wyłączą w skrajnych warunkach, jeżeli próg zadziałania sterownika jest za niski.
- tas
- Administrator
- Posty: 2998
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
tkoko sek w tym, ze w koncu kazdy aku sie zuzyje, a wtedy... a masz 100% ze tak sie stanie.
rozumiem, ze bedziesz dzwonic do kazdego nie zaawansowanego technicznie konstruktora, ktory z taka radoscia czyta "tak, wolno, sa tylko pewne drobne niuanse" i mu przypominac, ze musi sumienniej i regularniej niz zwykle sprawdzac stan instalacji. A jak diode przebije jedna a druga nue przebije, diody lubia padac. A co jak zewrze tez wyjscia ladowania, a co jak nie zewrze, a co jak bms odetnie bo woda.
Mozna wymyslic 10 scenariuszy co mize bec nie tak.
zeeltom, setio nigdy nie ubiles akumulatorow polaczonych rownolegle, bo chyba jednak tak i to nie 1
pepe, nie jest problem akumulatorow kwasowych tylko wymyslanie kola na nowo
w fabrycznych rowerach z 2 aku uzywa sie jeden, nastepnie drugi.
rozumiem, ze bedziesz dzwonic do kazdego nie zaawansowanego technicznie konstruktora, ktory z taka radoscia czyta "tak, wolno, sa tylko pewne drobne niuanse" i mu przypominac, ze musi sumienniej i regularniej niz zwykle sprawdzac stan instalacji. A jak diode przebije jedna a druga nue przebije, diody lubia padac. A co jak zewrze tez wyjscia ladowania, a co jak nie zewrze, a co jak bms odetnie bo woda.
Mozna wymyslic 10 scenariuszy co mize bec nie tak.
zeeltom, setio nigdy nie ubiles akumulatorow polaczonych rownolegle, bo chyba jednak tak i to nie 1
pepe, nie jest problem akumulatorow kwasowych tylko wymyslanie kola na nowo
w fabrycznych rowerach z 2 aku uzywa sie jeden, nastepnie drugi.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Tas, rozumiem że ktoś montując diodę wie co to jest, w którym kierunku przewodzi, i ma przynajmniej jako takie pojęcie co z czym łączyć, inaczej "wykurzy" instalację nawet z jedną baterią. Diody nie padają ot tak sobie, to po pierwsze, a po drugie nawet jeżeli się spali to są dwie możliwości. Pierwsza, dioda się pali i ma przerwę, zero problemów, jedzie na jednej baterii. Druga możliwość, dioda się pali i ma zwarcie. Jeżeli napięcia obu baterii są zbliżone popłynie jakiś prąd wyrównawczy, i "po krzyku". Natomiast jeżeli napięcia obu baterii będą na tyle różne że prąd zabezpieczenia BMS'a zostanie przekroczony, to powinien zadziałać BMS, jeżeli jest sprawny, lub zadziała sama dioda jako bezpiecznik "wyparowując".tas pisze: ↑07 gru 2020, 19:20tkoko sek w tym, ze w koncu kazdy aku sie zuzyje, a wtedy... a masz 100% ze tak sie stanie.
rozumiem, ze bedziesz dzwonic do kazdego nie zaawansowanego technicznie konstruktora, ktory z taka radoscia czyta "tak, wolno, sa tylko pewne drobne niuanse" i mu przypominac, ze musi sumienniej i regularniej niz zwykle sprawdzac stan instalacji. A jak diode przebije jedna a druga nue przebije, diody lubia padac. A co jak zewrze tez wyjscia ladowania, a co jak nie zewrze, a co jak bms odetnie bo woda.
Mozna wymyslic 10 scenariuszy co mize bec nie tak.
-
- Forumowicz
- Posty: 40
- Rejestracja: 31 sie 2020, 22:31
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Widzę chłopaki że temat się rozwinął . Udało mi się wypiłować miejsce na 2 ogniwa i zmieszczę 70 więc będą 2 jednakowe pakiety . Zastanawiam się czy po prostu ich nie przełączać . Z drugiej strony wolałbym równolegle teoretycznie powinny być mniejsze spadki napięcia na pełnej mocy
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Tak obserwuje za i przeciw montażu i powiem ze za mało osób wypuściło na rynek takie instalację żeby zatwierdzić czy bedzie prawidłowo działać bez problemów na przyszłość.
Można powiedzieć ze nasz to nie dotyczy bo dbamy o instalację ale zdarzają ze cos nam spali i pujdzie z dymem.
Ze jednemu działa czy dwie takie instalację to nie znaczy ze bez awarii będzie cały czas u wszystkich.
Elektronika działa do czasu awarii a czasem zdarzają sytuację ze cos wybuchło lub zrobiło zwarcie szczególne sterowniki lubią robić zwarcia instalacji.
Mam sterownik sabvotona dwuch pojazdach i działają a czy każdemu działa bez awaryjnie jak u mnie? Z tego co wiem to nie bo są awaryjne i powodują zwarcie jak padną mosfety.
Ponoć BMS uratuje jak będzie zwarcie instalacji z powodu ze konstrukcja BMS jego jest oparta na mosfetach to nie zabezpieczają tak jak powinno bo przewodzi prąd jak mosfet padnie i dla tego duzo jest pożarów na świecie mimo ze BMS miał ich uratować.
Diody tez mogą sie uszkodzić które miały chronić może nie przy normalnej użytkowaniu ale powodu awarii sterownika lub obciążenia zwarcia kabli itp.
Więc instalacja do puki będzie sprawna powinna działać ale wystarczy mała awaria instalacji i pójdzie możliwe wszystko z dymem a to tez nie wiadomo jak mocno z dymem czy czasem cos więcej.
Nawet typowych standardowych instalacjach sa problemy a co mówić dwuch pakietach akumulatorów.
Można powiedzieć ze nasz to nie dotyczy bo dbamy o instalację ale zdarzają ze cos nam spali i pujdzie z dymem.
Ze jednemu działa czy dwie takie instalację to nie znaczy ze bez awarii będzie cały czas u wszystkich.
Elektronika działa do czasu awarii a czasem zdarzają sytuację ze cos wybuchło lub zrobiło zwarcie szczególne sterowniki lubią robić zwarcia instalacji.
Mam sterownik sabvotona dwuch pojazdach i działają a czy każdemu działa bez awaryjnie jak u mnie? Z tego co wiem to nie bo są awaryjne i powodują zwarcie jak padną mosfety.
Ponoć BMS uratuje jak będzie zwarcie instalacji z powodu ze konstrukcja BMS jego jest oparta na mosfetach to nie zabezpieczają tak jak powinno bo przewodzi prąd jak mosfet padnie i dla tego duzo jest pożarów na świecie mimo ze BMS miał ich uratować.
Diody tez mogą sie uszkodzić które miały chronić może nie przy normalnej użytkowaniu ale powodu awarii sterownika lub obciążenia zwarcia kabli itp.
Więc instalacja do puki będzie sprawna powinna działać ale wystarczy mała awaria instalacji i pójdzie możliwe wszystko z dymem a to tez nie wiadomo jak mocno z dymem czy czasem cos więcej.
Nawet typowych standardowych instalacjach sa problemy a co mówić dwuch pakietach akumulatorów.
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Można bez problemu łączyć równolegle aku, bez żadnych diod, ogniwa do ogniw, warto też dać wtyczkę "balansującą", czyli S do S. Takie połączenie zwiększa zasięg i żywotność aku.
- tas
- Administrator
- Posty: 2998
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Potencjalna awaria akumulatora ma tak katastrofalnie poważne skutki, że w najwyższym interesie każdego powinno być to by jak najmniej wymyślać swoich patentów a jak najbardziej bazować na rozwiązaniach sprawdzonych, pewnych i minimalizujących wszelakie ryzyko.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 433
- Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Cieszę się że powstał taki temat.
Super że mogłem poznać opinię doświadczonych kolegów.
Czemu to mnie tak cieszy? Bo czytałem o budowie aku:
- Że takie same ogniwa.
- Że naładowane do tego samego napięcia.
- Że inaczej popłyną prądy wyrównawcze i zajedziemy wszystko....
A później kupiłem m365 i dołączyłem do jakiejś grupy na Fb, a tam rady w stylu:
- Padła sekcja to wymień... na cokolwiek co ma w nazwie li ion 18650
- Mała prędkość maksymalna to dodaj trochę S... z czegokolwiek co ma w nazwie li ion 18650
- Mały zasięg to dorzuć równolegle baterie... kompletnie inną i zastosuj jakieś magiczne złącze Y
Osobiście przychylam się do głosu Tasa.
Kombinacje z łączeniem lepszego pakietu z słabszym sprawi że ten słabszy wykończy ten lepszy.
Super że mogłem poznać opinię doświadczonych kolegów.
Czemu to mnie tak cieszy? Bo czytałem o budowie aku:
- Że takie same ogniwa.
- Że naładowane do tego samego napięcia.
- Że inaczej popłyną prądy wyrównawcze i zajedziemy wszystko....
A później kupiłem m365 i dołączyłem do jakiejś grupy na Fb, a tam rady w stylu:
- Padła sekcja to wymień... na cokolwiek co ma w nazwie li ion 18650
- Mała prędkość maksymalna to dodaj trochę S... z czegokolwiek co ma w nazwie li ion 18650
- Mały zasięg to dorzuć równolegle baterie... kompletnie inną i zastosuj jakieś magiczne złącze Y
Osobiście przychylam się do głosu Tasa.
Kombinacje z łączeniem lepszego pakietu z słabszym sprawi że ten słabszy wykończy ten lepszy.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Jesli ktos ma wątpliwości co (nie) poprawności połączeń dwóch pakietów wyposażonych w 2 BMS, to proponuje przenalizowac fakt że tam są POZA ogniwami, jeszcze mosfety i ukladami sprzężenia zwrotnego. Gdy 1 BMS odłączy z powodu za niskiego napiecie JEGO aku, to drugi podtrzymuje wyższym potencjalem. Mosfet dostaje zwrotne napięcie o ODWROTNE polaryzacji. Wprawdzie mosfety maja diode zaporowa ale nie po to by stale szlo kilka/nascie Amperow. Ps. Proszę nie porownywac łączenia równoległego golych aku Pb, bo to jest nieporównywalne.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Jeśli chodzi o hulajnogi to najbardziej awaryjne i najwięcej wypadków awari akumulatorów.
Większość przypadków przez użytkowników z powodu wymień obojętnie byle miało nazwę li ion 18650.
Od nie dawna jestem posiadaczem hulajnogi i tam na Fb zeczywiście są dziekawe sytuacje, ostatnio było ze jeden użytkownik kupił ładowarkę 14S a napięcie ładowania 59,7V zamiast 58,8V i użytkownik zadowolony bo fajnie szybko ładuje baterie na 100%
Policzyłem i wyszło ze na sekcje wychodzi 4,25V pod warunkiem ze wszytkie sa równe.
I później sa problemy jak akumulator użytkuje jak nie powinno.
Większość przypadków przez użytkowników z powodu wymień obojętnie byle miało nazwę li ion 18650.
Od nie dawna jestem posiadaczem hulajnogi i tam na Fb zeczywiście są dziekawe sytuacje, ostatnio było ze jeden użytkownik kupił ładowarkę 14S a napięcie ładowania 59,7V zamiast 58,8V i użytkownik zadowolony bo fajnie szybko ładuje baterie na 100%
Policzyłem i wyszło ze na sekcje wychodzi 4,25V pod warunkiem ze wszytkie sa równe.
I później sa problemy jak akumulator użytkuje jak nie powinno.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Wykończy wtedy jeżeli nie będzie zabezpieczenia w postaci diody. Idąc dalej tym tokiem myślenia, ładowarka również powinna wykańczać każde aku, bo co za różnica czy łączysz dwa aku równolegle, czy ładowarkę i aku. w obu wypadkach łączysz "źródła prądu", i gdyby tylko kabel pozwalał na jazdę, wówczas jeździlibyśmy na obu zasilaniach, tak jak jeżdżą samochody na aku i prądnicy/alternatorze.
A co do zaleceń dotyczących Li-ion przy składaniu "nowego" aku, to jest to "dobra rada" znacznie poprawiająca późniejsze użytkowanie baterii.
Co do ODWROTNEJ polaryzacji, co za różnica dla BMS'a/Mosfeta czy do "zablokowanego" aku podpięte jest drugie aku, czy ładowarka, działanie będzie identyczne
- tas
- Administrator
- Posty: 2998
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Naturalną konsekwencją łączenia 2 aku byłoby też łączenie wyjść ładowania aby móc ładować oba aku jednocześnie.
Jak się da diody to część ładowarek przestanie ładować, albo będą nie doładowywać
Jak się nie da diody to przez wyjście ładowania jeden aku będzie odblokowywać drugi (ładowarka zdejmuje blokady z większości BMSów), w związku z czym BMS utraci możliwość np wyłączania się przy rozładowywaniu.
Łączenie niezależnych akumulatorów jest złe, niebezpieczne, trudne techniczne, obwarowane masą wymogów, warunków, niuansów a daje w zamian oszczędność 5sek czasu przepięcia 2 złączek na postoju....
Temat powinien być rozpatrywany nie w kwestii "czy się da" bo tak się da zrobić tylko bardziej w kwestii "czy to jest polecane" bo nie, nie jest polecane w mojej opinii.
Jak się da diody to część ładowarek przestanie ładować, albo będą nie doładowywać
Jak się nie da diody to przez wyjście ładowania jeden aku będzie odblokowywać drugi (ładowarka zdejmuje blokady z większości BMSów), w związku z czym BMS utraci możliwość np wyłączania się przy rozładowywaniu.
Łączenie niezależnych akumulatorów jest złe, niebezpieczne, trudne techniczne, obwarowane masą wymogów, warunków, niuansów a daje w zamian oszczędność 5sek czasu przepięcia 2 złączek na postoju....
Temat powinien być rozpatrywany nie w kwestii "czy się da" bo tak się da zrobić tylko bardziej w kwestii "czy to jest polecane" bo nie, nie jest polecane w mojej opinii.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
BMS zablokowany to nie znaczy ze wyłączony obydwie strony przewodzenia.
Mosfety mają diody i je też wykorzystujemy jak BMS jest zablokowany na wyładowanie to możemy taki akumulator ładować przez diody pasożytniczą mosfetów słowo zablokowany to nie znaczy wyłączony przepływy prądu obydwie strony.
Dla tego BMS ma dwie pary mosfetów i zablokowanie jest tylko jednym kierunku chyba ze jest uszkodzony akumulator to zablokuje przepływ prądu dwie strony i nic nie zrobimy.
Ładowarka vs akumulator to tez nie to samo bo ładowarka ma ograniczenie prądowe ktura ładuje małym prądem a akumulator moze dac bardzo dużo prądu do drugiego akumulatora prąd wyrównawczy i uszkodzenia będę poważne dla akumulatora czególnie ze nie jest to prąd kontrolowany jak ładowarka.
Jedyne rozwiązanie diody dwie pomiędzy akumulatorów ale rozwiązanie tez nie najlepsze mimo ze powinno działać.
Lepiej zrobić jak Tas mówi wtyczka i każdy akumulator osobno użytkować najbezpieczniej.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Jednym zdaniem, da się.... ale NIE POLECAMY osobom które pytają czy się da, jak to zrobić itp
Nie argumentujmy ze jak ktoś to zrobil raz czy dwa i nic nie wybuchlo, to jest ok. NIE JEST..
Nie argumentujmy ze jak ktoś to zrobil raz czy dwa i nic nie wybuchlo, to jest ok. NIE JEST..
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- tas
- Administrator
- Posty: 2998
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Kolega Zeeltom daje gwarancje bezawaryjności oraz zaświadcza, że jest to bezpieczne.
W przypadku wystąpienia problemów na pewno podejmie odpowiedzialność za swoje słowa.
Tak to można zrozumieć
Bogu, Ty masz doświadczenie w Lion 2 lata, zrobiłeś tych aku może nie wiem, 10?, w czasach jak jeszcze siedziałes na ołowiowych to ludzie już latami pracowali w warsztatach nad LiIon i Cię próbowali przekonać do litu. No w sumie to chyba najbardziej to ja Było takie powiedzenie na starym forum, Zeeltom, ostatni bastion ołowiu
Więc odrobinkę samozastanowienia bo być może jest tak, że jeszcze tej wiedzy praktycznej nie ma zbyt wiele aby w tonie pouczania debatować nad temat prawidłowości w niuansach liion.
Chyba, że nie mam racji
Ja nigdy nie złamałem nogi, więc nie rozumiem jak ludzie łamia nogi, w/g mnie takie rzeczy się nie dzieją
W przypadku wystąpienia problemów na pewno podejmie odpowiedzialność za swoje słowa.
Tak to można zrozumieć
Bogu, Ty masz doświadczenie w Lion 2 lata, zrobiłeś tych aku może nie wiem, 10?, w czasach jak jeszcze siedziałes na ołowiowych to ludzie już latami pracowali w warsztatach nad LiIon i Cię próbowali przekonać do litu. No w sumie to chyba najbardziej to ja Było takie powiedzenie na starym forum, Zeeltom, ostatni bastion ołowiu
Więc odrobinkę samozastanowienia bo być może jest tak, że jeszcze tej wiedzy praktycznej nie ma zbyt wiele aby w tonie pouczania debatować nad temat prawidłowości w niuansach liion.
Chyba, że nie mam racji
Ja nigdy nie złamałem nogi, więc nie rozumiem jak ludzie łamia nogi, w/g mnie takie rzeczy się nie dzieją
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
@Tas, w punkt...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Jak rozumiem w rowerze jest bidon który właściciel chce połączyć z drugim bidonem TYLKO WYJŚCIA do sterownika. Nie sądzę że chce "wybebeszać" przewody ładowania by mieć oba aku ładowane równocześnie, to po pierwsze. Po drugie, jak rozumiem żaden z was nie używa powerbanku/akumulatora/BMS'a, połączonego nawet z kilkoma innymi akumulatorami/BMS'ami/telefonami, o różnym poziomie napięcia, pojemności, mocy itd, bo to przecież "bomba", i takich rzeczy się nie robi.
- lukk
- Forumowicz
- Posty: 774
- Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
nawet jak podłączysz łańcuszek x power banków, z których każdy ładuje kolejnego, a ostatni jeszcze ładuje telefon to sytuacja jest zupełnie inna, bo łączą się przez przetwornice w tym ładującym i kontrolery ładowania w tym ładowanym.
- tas
- Administrator
- Posty: 2998
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Tesle sie pala mimo atestow, inzynierow, norm, milionow na labolatoria. A robienie w garazu czy malym warsztacie? jak sie do tego ma? a no tak, ze trzeba po stokroc dmuchac na zimne bo za naszymi decuzjami nie stoi ubezpieczenie, inzynierowie, wielkie labolatoria
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 433
- Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Zwłaszcza że Zeltom pisał o łączeniu dwuch praktycznie takich samych pakietów.
Autor początkowo pisał o łączeniu nieco innych pakietów.
A w grupach hulajnogowych hulaj dusza,są "firmy z doświadczeniem" sprzedające potencjalny problem za sporą kasę.
Autor początkowo pisał o łączeniu nieco innych pakietów.
A w grupach hulajnogowych hulaj dusza,są "firmy z doświadczeniem" sprzedające potencjalny problem za sporą kasę.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Nawet dwa takie same nowe pakiety, po krótkiej ale intensywnej eksploatacji, (kilka A na ogniwo) im bliżej napięc końcowych odcięcia, tym bardziej znacząco się rozjeżdżają. Wtedy dochodzi do nierównego odcinania przez 1 z BMS. A gdy pakiety są z depakietow, to tym bardziej nie są jednakowe. Co gorsza uszkodzenia BMS można nie zauważyć, gdy dojdzie np do zwarcia mosfetu. A wtedy to już loteria...co będzie dalej.
Ps. Wątpiącym czy to jest dopuszczalne, polecam kontakt z duzymi producentami seryjnie produkujacymi bidony aku, by odpowiedzieli czy dopuszczają takie połączenie .
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 40
- Rejestracja: 31 sie 2020, 22:31
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
URL=https://www.fotosik.pl/zdjecie/f8e79944b2fb397a][/URL]
Próbuję sklecić dodatkową baterie pod ramę coś takiego dokładnie.Po przeczytaniu wszystkiego i sprawdzeniu miejsca w obudowie mam opcję zrobić 14s4p albo 13s5p miejsca jest tylko na 68 ogniw i to na styk .Zdecyduje się chyba przełączać ręcznie te pakiety wtedy będę mógł mieć w bidonie który już mam zamontowany 14s5p a pod rama 13s5p dla sterownika to bez wielkiej różnicy .
Próbuję sklecić dodatkową baterie pod ramę coś takiego dokładnie.Po przeczytaniu wszystkiego i sprawdzeniu miejsca w obudowie mam opcję zrobić 14s4p albo 13s5p miejsca jest tylko na 68 ogniw i to na styk .Zdecyduje się chyba przełączać ręcznie te pakiety wtedy będę mógł mieć w bidonie który już mam zamontowany 14s5p a pod rama 13s5p dla sterownika to bez wielkiej różnicy .
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
A przetwornica różni się od pojedynczej diody tylko ich ilością. Tranzystor to też dioda tylko sterowana
-
- Forumowicz
- Posty: 213
- Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
No nie bardzo, na diodzie nawet Schottky spolaryzowanej w kierunku przewodzenia jest pewien spadek napięcia 0.3.. 0.7 V. Tranzystor mosfet w stanie przewodzenia ma rezystancję wg noty katalogowej i spadek napiecia nieporównywalnie mniejszy od diody.
EDIT: Do samodzielnego przestudiowania polecam ten artykuł https://www.serwis-elektroniki.com.pl/g ... nej-diody/
- tas
- Administrator
- Posty: 2998
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Bogu nie jestem kaczyński.
Po prostu musisz uznać, że nie jesteś w stanie przewidzieć czegoś tak skomplikowanego jak 2 połaczone akumulatory niezależnie czy u ciebie wszystkie 2szt aku działają czy nie
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
A co mają spadki napięcia diody/tranzystora/Mosfet'a do wpływu na obie baterie po ewentualnym spaleniu zabezpieczenia. Spadek napięcia przewodzenia to tylko i wyłącznie zmniejszenie użytkowej pojemności baterii. Im spadek napięcia jest mniejszy tym dłużej pojeździmy.
- tas
- Administrator
- Posty: 2998
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Bogu ale dyskusja jest o laczeniu rownoegle akumulatorow z bmsami, a nie ogniw
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Tu akurat się nie zgodzę. Czym innym jest np. "10P" kontrolowane przez jeden wspólny BMS, a czym innym są dwa pakiety z dwoma BMS'ami, o potencjalnie różnej pojemności i napięciu łączone wyjściem bez zabezpieczenia diodami. Diody są po to żeby każda bateria "działała" niezależnie od drugiej, w obrębie swojej pojemności, napięcia i prądu.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
A tak ciekawości jakie są rozwiozania tego problemu fabrycznych pojazdach elektrycznych gdzie bateria jest zamontowana równolegle?
Nie chce tutaj teori o diody czy bez tylko fabryczne rozwiozania orginalne które sa montowane pojazdach z homologacją.
Jeśli jesteście specjalistami połączeń akumulatorów równoległych to na pewno znacie odpowiedź na moje pytanie jak fabrycznych pojazdach jest to zrobione.
Wiem ze są takie rozwiozania połączenia równolegle akumulatorów bo na takim pojazdem jechałem gdzie były dwa akumulatory oddzielnie połączone równolegle i pojazd miał homologacje fabrycznie.
Bo na pewno nie sa połączone jak pisałeś -B z -B, -C z -C i -P z -P i + z + bez żadnych diod. Bo to grozi pożarem fabrycznych pojazdach gdzie akumulatory sa wyciągane i ładowanie osobno każdy pakiet niezależnie jakim stanie są naładowanym.
Nie chce tutaj teori o diody czy bez tylko fabryczne rozwiozania orginalne które sa montowane pojazdach z homologacją.
Jeśli jesteście specjalistami połączeń akumulatorów równoległych to na pewno znacie odpowiedź na moje pytanie jak fabrycznych pojazdach jest to zrobione.
Wiem ze są takie rozwiozania połączenia równolegle akumulatorów bo na takim pojazdem jechałem gdzie były dwa akumulatory oddzielnie połączone równolegle i pojazd miał homologacje fabrycznie.
Zeeltom jesteś maniakiem i specjalistą tych sprawch jakie masz doświadczenia w instalacjach fabrycznych pojazdach z homologacją połączeń równoległych akumulatorów i jak takie instalację były podłączone?
Bo na pewno nie sa połączone jak pisałeś -B z -B, -C z -C i -P z -P i + z + bez żadnych diod. Bo to grozi pożarem fabrycznych pojazdach gdzie akumulatory sa wyciągane i ładowanie osobno każdy pakiet niezależnie jakim stanie są naładowanym.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Ale jak? jest podłączone jak wspomniałeś -B z -B, -C z -C i -P z -P i + z + bez żadnych diod fabrycznych pojazdach
Nie możliwe fabrycznych pojazdach żeby takie połączenie było to grozi wybuchem pożarem.
Fabrycznych pojazdach sa osobno ładowane akumulatory i sa wyciągane od pojazdu i moga byc różne stopniu naładowanym i użytkowany więc nie masz doświadczenia fabrycznych pojazdach a to co proponujesz to twój pomysł i wybór bo teraz działa i myślisz ze bedzie dobrze przez cały okres użytkowania az bateria bedzie do utylizacji na okres ~10lat bez awaryjnośći.
Więc powtórzę pytanie jakie jest rozwiązanie fabryczne pojazdach gdzie jest homologacja?
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Rozwiazanie fabryczne : widzialem dwie koncepcje 1, kilka lat temu na panelu byl wybór aku 1 lub aku 2. Technicznie elementem wykonawczym byl przekaznik, sterowany poprzez prostą elektronikę. 2. To Bosch ktory w wersji dual łączy 2 aku ale jest tam elektronika oraz oprogramowanie.
Ps. Oczywiscie w żadnej fabrycznej konstrukcji nie spotkamy prostego zwierania....
Ps. Oczywiscie w żadnej fabrycznej konstrukcji nie spotkamy prostego zwierania....
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Tomek 'zlituj sie'. Mowimy o pakietach z elektroniką a nie czystych akumulatorach Pb.
Ps. Jak masz duze kolumny glosnikowe , to laczysz ROWNOLEGLE dwa wzmaciacze nizszej mocy ? To tak obrazowo... bo coraz trudniej to zrozumieć.
Ps. Jak masz duze kolumny glosnikowe , to laczysz ROWNOLEGLE dwa wzmaciacze nizszej mocy ? To tak obrazowo... bo coraz trudniej to zrozumieć.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Nie wiem jakie jest rozwiązanie w fabrycznych homologowanych pojazdach, ale w fotowoltaice diody zabezpieczające akumulatory są stosowane.
https://systemy-fotowoltaika.pl/laczeni ... ownolegle/
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
W ogniwach Pb (AGM, EFB, zwykle kwasowe) czyli czysty plus i minus.
BEZ elektroniki wewnątrz, BMS z wlasnymi ukladami sprzężeń zwrotnych, mosfetow pracujacych na odwrotnej polaryzacji itp.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Wojtek wytłumacz mi jaką odwrotną polaryzację ma Mosfet w BMS'ie, względem czego, względem minusa baterii, Skąd czerpie tą ujemną wartość z plusa ?WojtekErnest pisze: ↑09 gru 2020, 21:26........ W ogniwach Pb (AGM, EFB, zwykle kwasowe) czyli czysty plus i minus.
BEZ elektroniki wewnątrz, BMS z wlasnymi ukladami sprzężeń zwrotnych, mosfetow pracujacych na odwrotnej polaryzacji itp.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Połączenie BMS -B z -B, -C z -C i -P z -P i + z + bez żadnych diod jest to połączenie na tykającą bombę.
Żeby zrozumieć dla czego należy zgłębić sie schemat połączeń w BMSie i zrozumieć działanie jego.
Przede wszystkim zadanie jest ochrona i wyłączenie ładowania lub wyładowania dla akumulatora ale z powodu połoczenia -B z -B, -C z -C i -P z -P i + z + bez żadnych diod dwóch urządzeń BMS ustaliłem przed chwilą ze sobą nawzajem zakłócają i zamiast BMS chronić przestaje ochraniacz akumulator co za tym idzie układ pracuje jak by wogule jego nie było BMSa w układzie zabezpieczeń.
Żeby zrozumieć dla czego należy zgłębić sie schemat połączeń w BMSie i zrozumieć działanie jego.
Przede wszystkim zadanie jest ochrona i wyłączenie ładowania lub wyładowania dla akumulatora ale z powodu połoczenia -B z -B, -C z -C i -P z -P i + z + bez żadnych diod dwóch urządzeń BMS ustaliłem przed chwilą ze sobą nawzajem zakłócają i zamiast BMS chronić przestaje ochraniacz akumulator co za tym idzie układ pracuje jak by wogule jego nie było BMSa w układzie zabezpieczeń.
Ostatnio zmieniony 10 gru 2020, 13:39 przez Dede, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?
Uwielbiam te z pozoru proste pytania. Do nowych użytkowników i do autora postu. MOCNO NIEREKOMENDUJĘ, łączenia pakietów równolegle, chyba że masz 100% pewność, że sekcje nie są rozjechane, że działają tam balansery, że różnica jak zeeltom pisze jest maks 0,1V, ale nawet wtedy nie rekomenduje łączenia dwóch oddzielnych jednostek (aku) równolegle. Nie wiem czy pamiętacie mieliśmy już dyskusję o tym ale w skali mikro, chodziło o wyrównywanie setek aku do budowy. ja mam szyny po 24-30 i robię to zawsze przed zgrzaniem tj. zostawiam na 1-2 dni w szynie. Co więcej mam tych szyn 4 by mieć od razu wyrównany cały pakiet na 80-110 cel.
Jak Wojtek mi pisał chwilowy prąd może pójść duży, to próbowałem to logicznie za pomocą prawa ohma wyliczyć i wychodziło mi, że maksymalnie chwilowy może pójść 0,5-1,5A czyli nic. Jak było moje zaskoczenie jak połączyłem cele w szynie, gdzie jeden aku miał tylko 0,9 Volta różnicy. niby tylko 1V. Efekt Aku nagrzał się i ciepły był jeszcze przez 10-15 minut. Wojtku nie pisałem Ci o tym wydarzeniu, bo drugi raz mi się to nie zdarzyło na innych celach. Zachodziła w nim reakcja o której nie mam bladego pojęcia. Może trafiła mi się zła cela, która w testach pojemności i leżakowania nie wykazywała jakieś wewnętrzne problemy.
A teraz pomyślmy sobie że mamy jeden aku rozchwiany w segmentach i drugi, który jest pachnący świeżością, jaki jest sens niszczyć zdrowy akku, by serwisował ten zużyty? Serwisował stałym prądem wyrównawczym?
Robię teraz drugi rower i szukałem przełącznika do prądu stałego przez ZERO tak by móc przełączać sobie aku. Tak chciał właściciel. Finalnie? powiedziałem że podejmę się tylko wtedy przeróbki czyli zachowania starego akku i podłączenia nowego pod warunkiem że właściciel będzie miał oba zainstalowane, ale przełączał będzie sobie akku wtyczkami na wypadek, gdyby skończył mu się nowy zainstalowany przeze mnie.
Piszę to tylko po to by oddać głos na NIE ŁĄCZYĆ RÓWNOLEGLE DWÓCH RÓŻNYCH AKU, nigdy nie masz pewności drogi użytkowniku, czy któraś cela nie padła (jedna z 13 lub 14) a napięcie na głównej wtyczce jest tylko złudzeniem. Bo środku możesz mieć 3.8 i 4,1, bo właśnie padł Ci jakieś 30 ładowań wcześniej balanser i bms i tym nie wiesz bo ładujesz łądowarką z odcięciem wyliczonym na 42,5V lub 58,5V.
Ostatni temat też kiedyś próbowałem rozpracować tj. jak to w Tesli jest połączone. Nie znalazłem schematów elektrycznych, ale łączenie segmentów 4,2 między sobą lub nawet łączenie cel rónolegle w paczki po 12-14 cel robione jest wg mnie za pomocą kilku stopni zabezpieczeń softwarowych, które włączają cele lub drenują z nich prąd wg ściśle określonych zaprogramowanych reguł. Nie jest to zwykły przekaźnik, dioda, mossfet, tylko zaawansowana logika sprawdzająca przed pobraniem prądów z danej sekcji/cell ich spadki napięć(sag) lub inne parametry oceny jakości segmentu.
Jak Wojtek mi pisał chwilowy prąd może pójść duży, to próbowałem to logicznie za pomocą prawa ohma wyliczyć i wychodziło mi, że maksymalnie chwilowy może pójść 0,5-1,5A czyli nic. Jak było moje zaskoczenie jak połączyłem cele w szynie, gdzie jeden aku miał tylko 0,9 Volta różnicy. niby tylko 1V. Efekt Aku nagrzał się i ciepły był jeszcze przez 10-15 minut. Wojtku nie pisałem Ci o tym wydarzeniu, bo drugi raz mi się to nie zdarzyło na innych celach. Zachodziła w nim reakcja o której nie mam bladego pojęcia. Może trafiła mi się zła cela, która w testach pojemności i leżakowania nie wykazywała jakieś wewnętrzne problemy.
A teraz pomyślmy sobie że mamy jeden aku rozchwiany w segmentach i drugi, który jest pachnący świeżością, jaki jest sens niszczyć zdrowy akku, by serwisował ten zużyty? Serwisował stałym prądem wyrównawczym?
Robię teraz drugi rower i szukałem przełącznika do prądu stałego przez ZERO tak by móc przełączać sobie aku. Tak chciał właściciel. Finalnie? powiedziałem że podejmę się tylko wtedy przeróbki czyli zachowania starego akku i podłączenia nowego pod warunkiem że właściciel będzie miał oba zainstalowane, ale przełączał będzie sobie akku wtyczkami na wypadek, gdyby skończył mu się nowy zainstalowany przeze mnie.
Piszę to tylko po to by oddać głos na NIE ŁĄCZYĆ RÓWNOLEGLE DWÓCH RÓŻNYCH AKU, nigdy nie masz pewności drogi użytkowniku, czy któraś cela nie padła (jedna z 13 lub 14) a napięcie na głównej wtyczce jest tylko złudzeniem. Bo środku możesz mieć 3.8 i 4,1, bo właśnie padł Ci jakieś 30 ładowań wcześniej balanser i bms i tym nie wiesz bo ładujesz łądowarką z odcięciem wyliczonym na 42,5V lub 58,5V.
Ostatni temat też kiedyś próbowałem rozpracować tj. jak to w Tesli jest połączone. Nie znalazłem schematów elektrycznych, ale łączenie segmentów 4,2 między sobą lub nawet łączenie cel rónolegle w paczki po 12-14 cel robione jest wg mnie za pomocą kilku stopni zabezpieczeń softwarowych, które włączają cele lub drenują z nich prąd wg ściśle określonych zaprogramowanych reguł. Nie jest to zwykły przekaźnik, dioda, mossfet, tylko zaawansowana logika sprawdzająca przed pobraniem prądów z danej sekcji/cell ich spadki napięć(sag) lub inne parametry oceny jakości segmentu.
Ostatnio zmieniony 10 gru 2020, 14:16 przez Witt, łącznie zmieniany 1 raz.