Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Dede »

Przyjrzymy działaniu BMSa z wejściami -B -C -P
https://www.electronicdesign.com/power- ... nt-systems
Obrazek

Wejście ładowania -C (TO CHARAGER) port ładowania idzie do mosfetu który steruje wyłączenie ładowania jeśli przekroczy napięcie na celi ~4,25V trakcie ładowania.

Wyjście wyładowania -P ( TO LOAD) port wyładowania idzie do sterownika, prąd BMS wyłoczy jeśli napięcie spadnie na jedną sekcje ~2,75V problem z tym ze możemy tym wejściem ładować akumulator bo jest pomijany port ładowania -C

Dla tego ze portem -P możemy Ładowac akumulator i tym porcie nie ma zabezpieczenia przed nadmiernym przeładowaniem celi akumulatora dla tego nie powinno podpiąć na tym porcie ładowarek i akumulatorów.


Dla tego połączenie dwuch BMS -B z -B, -C z -C i -P z -P i + z + bez żadnych diod jest to połączenie na tykającą bombę bo na wzajem akumulatory są ładowane portem -P gdzie nie ma kontroli i zabezpieczeń nadmiernym przeładowaniem akumulatora.

Każdy akumulator puzniej czy wcześniej będzie miał rozjazdy na celach ogniw i jeśli dojdzie to tej sytuacji jednym z pakietów i trakcie ładowania przekroczy napięcie 4,25V na ogniwie, BMS wyłączy port ładowania -C nie pozwalając ładowanie, z powodu ze mamy dwa zestawy akumulatorów a drugim jest sprawny akumulator ładuje jeden akumulator ładowarka.
Wiec mamy sytuację ze z sprawnego akumulatora który jest dalej ładowany połączenie portów -P z -P dalej jest ładowany akumulator nie sprawny i tym przypadku nic go nie zabezpiecza wiec dalej wzrasta napięcie jedym z cel powyżej 4,25V co grozi zapaleniem pakietu ogniw.
Załączniki
BMS.png
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: WojtekErnest »

Opis @Dede jest oczywiście prawdziwy. Ale zjawisk szkodliwych czy wręcz awaryjnych jest więcej.
Poniżej prosty szkic by wyjaśnić dlaczego piszę o odwrotnej polaryzacji Mosfet.
Załózmy że napięcia BAT 1 i BAT są równe a MOSFETY wyjściowe są włączone
czyli potencjały P1 i P2 są równe rónież bez ich zwarcia.
Ale gdy BAT1 ma potencjał wyższy, a BAT2 ma potencjał niższy
i w pewnym momencie dojdzie do wyłączenia MOSFETU w BMS2.
Wtedy BAT1 ładuje BAT2 PRZED DIODĘ zwrotną MOSFETU BMS2. Czyli prąd płynie
w drugą stronę.
Przy wyższych prądach, dłuzym działaniu musi dojść do uszkodzenia takiego MOSFET-a.
Ale to nie koniec problemów. NAwet gdy napięcie wzrośnie, mosfet jest najczęsciej
blokowany układem sprzężenia zwrotnego a jego odblokowanie
jest możliwe dopiero przy dołączeniu ładowarki.
Zatem nawet trudno opisać cały rozkład prądów i napięć wewnątrz tak zwartych
układów gdy do tego dochodzi fizyczny rozjazd w części balansującej
1 pakietu który jest doładowywany w sposób niekontrolowany z drugiego zródła.

Czyli nawet gdyby problem z łączeniem pakietów, ogniw ograniczyć do sytuacji
o której pisze @Witt, to to jest tylko czubek góry lodowej
w porównaniu do pakietów z dwoma zwartymi BMS-ami. Mosfet to nie jest prosty
przekaznik ON/OFF. W wielu schematach widać elementy towarzyszące (rezystory) które rozprowadzają prąd sterowanie do wnętrza BMS.
Bo przecież sygnał zwrotny jest konieczny do sterowania komparatorami, kluczem ładowania, ochrony temperaturowej itp
Załączniki
BMS-sch-kawalek.JPG
2_BMS_zwarte_a.JPG
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: WojtekErnest »

Witt pisze:
10 gru 2020, 13:24
..
Ostatni temat też kiedyś próbowałem rozpracować tj. jak to w Tesli jest połączone. Nie znalazłem schematów elektrycznych, ale łączenie segmentów 4,2 między sobą lub nawet łączenie cel rónolegle w paczki po 12-14 cel robione jest wg mnie za pomocą kilku stopni zabezpieczeń softwarowych, które włączają cele lub drenują z nich prąd wg ściśle określonych zaprogramowanych reguł. Nie jest to zwykły przekaźnik, dioda, mossfet, tylko zaawansowana logika sprawdzająca przed pobraniem prądów z danej sekcji/cell ich spadki napięć(sag) lub inne parametry oceny jakości segmentu.
W modelach sprzed kilku lat w pakiecie jest 16 BMS 6S SZEREGOWO. I one są sterowane przez szynę. Tego w ogóle nie można porównywać do konstrukcji rowerowych... Na zdjęciu 1 BMS 6S.
Załączniki
Tesla-BMS-6S.JPG
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Dede »

@WojtekErnest @Witt tez sie zgadzam
Opisałem jeden problem i mógłbym wymieniać następne szczególnie ze mamy na rynku różne rodzaje BMS.

Opisałem problem modelu gdzie jest wejście osobne -C i -P a sa modele gdzie wejście i wyjście jest pod jednym przewodzie i tam są znowu inne połoczenia mosfetów i zasada działa i ich kontrola.

Obrazek

A scenariusze problemów jest dużo jedno jest pewne ze dwa urządzenia na wzajem zakłócają i nie powinno łączyć ze ktoś połączył i działa jemu bo nie wybuchło to nie znaczy ze nie ma problemów na przyszłość i pożaru.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

Wojtek, Słodowy i Młody Technik uczyli mnie innych podstaw elektroniki. :D
Dotychczas sądziłem że prąd płynie umownie od niższego napięcia do wyższego, zgodnie z kierunkiem strzałki diody na schemacie, oraz żeby prąd popłynął, obwód musi być "zamknięty".
Poniżej masz Swój schemat stopni mocy BMS'a baterii, w układzie wspólnego "P-", przy zabezpieczeniu plusa diodą.
Rozważmy więc jak rozkładają się napięcia "B1-" i "B2-" względem napięcia/masy "P-".
1. Oba Mosfety zwarte/w stanie przewodzenia = napięcia "B1-" i "B2-" zbliżone do zera/masy/P-.
2. Oba Mosfety rozwarte/bez przewodzenia = napięcia "B1-" i "B2-" są zapewne WIĘKSZE 0.2 - 0.4V od "P-", bo tyle zapewne "ograniczy" dioda zabezpieczająca Mosfet, a jedyny prąd jaki popłynie w układzie, to prąd polaryzujący Mosfeta zależny od oporu układu sterującego Mosfety, oraz prąd zasilający układ zabezpieczeń BMS'a (w granicach 50 mikroamper i mniej).
3. Jeden z BMS'ów ma wyłączony/rozwarty Mosfet.
BMS z Mosfetem przewodzącym ma w "B-" napięcie zbliżone do "-"/masy, i prąd płynie bezproblemowo przez baterię, zgodnie z mocą sterownika i aktualnym poborem prądu.
BMS z Mosfetem nieprzewodzącym ma w "B-" zapewne napięcie przewodzenia diody zabezpieczającej, i jedyny prąd jaki płynie w układzie to prąd podtrzymujący działanie układu zabezpieczeń BMS'a (max 50 mikroamper).
Niemniej jednak dla masy/"P-"/baterii, poziomy napięć w "B-" w mojej ocenie, nie mają znaczenia, bo baterie w przypadku zastosowania diod na plusach są FIZYCZNIE odseparowane od siebie.
Załączniki
aku 3a.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: WojtekErnest »

tkoko pisze:
10 gru 2020, 21:37
Wojtek, Słodowy i Młody Technik uczyli mnie innych podstaw elektroniki. :D
Dotychczas sądziłem że prąd płynie umownie od niższego napięcia do wyższego, zgodnie z kierunkiem strzałki diody na schemacie, oraz żeby prąd popłynął, obwód musi być "zamknięty".
Myślę, że szkoly, Slodowy, Mlody Technik (i innych ) itp uczyly nas tego samego :-)
Jeszcze raz : dwa ogniwa mają rozne napięcie, tzn na tym slabszym mosfet jest rozwarty.
Ale równolegle do rozwartego mosfeta jest dioda ktora dziala na odwrotnej polaryzacji, bo MA CHRONIC MOSFET. I przez te diodę slaby aku jest ładowany a z tym napięcie WYZSZE plynie do niższego (aku) a przy okazji do innych elementow elektronicznych jego BMS.
Czyli taki niekontrolowany Regen...
Uwaga : na rysunku omylkowo narysowalem opis diod. Są oczywiscie odwrotne bo to się dzieje w galezi ujemnej. Ale to nie zmienia sposobu w jaki plynie prąd.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

Możesz mi wytłumaczyć, którędy popłynie prąd o o napięciu, zaszalejmy, 0.7V z rozładowanej (wyłączonej) baterii np. 29V, do naładowanej baterii 40V, zabezpieczonej na plusie diodą. Poniżej masz schemat zasilania, sterowania i pracy Mosfeta. i napięć na nim występujących.
Załączniki
aku 4.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

zeeltom pisze:
11 gru 2020, 9:56
Jakim cudem będą dwa różne napięcia na obu pakietach, skoro te pakiety będą się ciągle wyrównywać, a w przypadku identycznych, bo o takich ciągle piszę, te wyrównania będą na minimalnym poziomie.
Zeeltom, cały czas mówię o bateriach odseparowanych od siebie diodami. Te baterie działają NIEZALEŻNIE od siebie. W takim układzie możesz nawet połączyć aku Li-Ion z kwasowym i nie będzie to miało wpływu na działanie obu aku, nawet jak z aku kwasowym zejdziesz poniżej napięcia odcięcia BMS'a w Li-Ionie.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tas »

Pakiety sa identyczne na papierze orz ewentualnie przez pierwsze cykle, później nie są identyczne

Wariant 1:
Minimalne różnice w RW powodują, że jeden pakiet jest rozładowywany innym prądem niż drugi. Po zdjęciu obciążenia napiecia na akumulatorach równają nie do tych samych poziomów.

Wariant 2:
Różne długości przewodów do poszczególnych pakietów dają różny prąd z pakietów, reszta j/w

Wariant 3:
Akumulator 1 odcina pierwszy, Akumulator 2 nie odcina bo po 50 cyklach ma minimalnie równiejsze sekcje, co skutkuje 0V na wyjściu 1aku i np 45V na wyjściu 2 Aku

Wariant 4: itd
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Dede »

zeeltom pisze:
11 gru 2020, 9:56
Jakim cudem będą dwa różne napięcia na obu pakietach, skoro te pakiety będą się ciągle wyrównywać, a w przypadku identycznych, bo o takich ciągle piszę, te wyrównania będą na minimalnym poziomie.
Dla modelu BMS z połączeniem -B z -B, -C z -C i -P z -P i + z + bez żadnych diod zaczniemy ze mamy dwa pakiety które nie sa połączone sekcji ogniw balancerem wiec mamy różne napięcia na ogniwach dwuch pakietach ale sumą napięcia zgadzać będzie na wyjściu akumulatora.


Wiec jak jednemu sekcji bedzie za duze napięcie powyżej 4,25V trakcie ładowania bms wyłoczy wejście ładowania -C ale nic to nie zmieni jak popłynie prąd przez mosfet na wyjściu -P nawet jeśli mosfet będzie wyłączony to i tak popłynie prąd przez mosfet bo ma sobie dioda pasożytniczą tylko ruznica bedzie kolo 0,4 do 0,8V bo takie spadki moga byc na diodach i zależności od obciążenia i ilości sztuk użytych na szynie prądowej to i tak dalej jest możliwość ładowania akumulatora i go przeładowanie celi gdzie jest za duze napięcie.


Zrobiło się zamieszanie temecie bo niektóre osoby tutaj piszą z dodatkową diodą ukladzie a jest tez poruszany temat układu bez diody a jeszcze poruszany temat diody pasożytniczą w mosfetach co jest w BMS :roll:
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

tas pisze:
11 gru 2020, 10:56
Pakiety sa identyczne na papierze orz ewentualnie przez pierwsze cykle, później nie są identyczne

Wariant 1:
Minimalne różnice w RW powodują, że jeden pakiet jest rozładowywany innym prądem niż drugi. Po zdjęciu obciążenia napiecia na akumulatorach równają nie do tych samych poziomów.

Wariant 2:
Różne długości przewodów do poszczególnych pakietów dają różny prąd z pakietów, reszta j/w

Wariant 3:
Akumulator 1 odcina pierwszy, Akumulator 2 nie odcina bo po 50 cyklach ma minimalnie równiejsze sekcje, co skutkuje 0V na wyjściu 1aku i np 45V na wyjściu 2 Aku

Wariant 4: itd
Przy braku separacji tak jak u Zeeltoma OK.
Przy separacji diodą:
wariant 1; - tak jak piszesz tyle że nie ma to znaczenia dla poboru prądu z obu aku w trakcie eksploatacji. Jest to tylko informacja że aku są nierówne, mają różne RW i pojemność.

wariant 2:
jak wyżej.

wariant 3:
Zabezpieczeniem przed tym wariantem jest właśnie dioda na plusach obu baterii.

wariant 4:
itd :D

Co do sposobu łączenia Zeeltoma jestem bardzo sceptyczny. Na pewno nie proponowałbym nikomu takiego rozwiązania.
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Dede »

Mam inne rozwiązanie zamiast dwuch pakietów 14S5P zrobic jeden pakiet 14S10P i jeden BMS?
Schemat identyczny jak dużych pakietach gdzie sa budowane na dwa lub trzy piętra pakietów tylko ze beda osobno obudowie.
Wiec jeden bidon BMS i 7S10P drugim bidon ciąg dalszy 7S10P podłoczony do jednego BMS 14S
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

Dede, kłopot w tym że pawlo2525 ma drugi bidon "nietypowy", i nie może do niego włożyć nawet "14S" dla równego napięcia z pierwszym bidonem.
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Dede »

To tylko kwestia finansów sprzedać kupic inny.
Zamiast kupować drugi BMS i diody itp to zrobić od początku instalację jeden akumulator jeden BMS tylko ze podzielony na dwie części akumulator.
Jeśli ktoś będzie chciał taka instalację zrobić od podstaw to jest to wyjście leprze niz łączenia dwuch BMS i pakietów akumulatorów.
Jak wiadomo jest bardzo dużo instalacji co bateria nie jest czałości tylko poszczególne sekcje czy to roweru czy samochodach Tesli itp więc proponuję takie rozwiązanie gdzie na świecie jest to norma i nawet jeśli miałby do interesu dołożyć to polecam dla bezpieczeństwa zamiast dwuch akumulatorów połączonych.

Można też dzielić sekcje na różnie u siebie mam podzielone na trzy sekcje 8S22P + 8S22P + 4S22P to daje 20S22P czałości i zabezpieczony jednym BMSem

Drugi rower ma 10S17P + 10S17P + 6S17P co daje 26S17P
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
11 gru 2020, 14:22
........
Można też dzielić sekcje na różnie u siebie mam podzielone na trzy sekcje 8S22P + 8S22P + 4S22P to daje 20S22P czałości i zabezpieczony jednym BMSem

Drugi rower ma 10S17P + 10S17P + 6S17P co daje 26S17P
Ale to jest podobny problem jak w przypadku łączenia batek równolegle. "Długie" połączenia między trzema sekcjami będą powodować mniejsze/większe zaburzenia w działaniu tak akumulatora jak i BMS'a.
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Dede »

Dużo osób ma tak podłoczony na przewodach i wtyczką pomiędzy sekcjami akumulatora i nikt nie ma typ problemu ale rozmawiamy o połączeniu szeregowym.
Jakieś tam straty są ale są takie małe ze nie witać różnicy dla BMSa
Przecież przewód będzie parę cm a nie liczone kilka metrów od sekcji do sekcji.
Takich zestawów jest produkowane na świecie miliony i brak problemu w tej kwestii.
Polsce tez produkcja jest takich akumulatorów nikt nie spomniał ze ma problemy.
Ja osobiście mam takie akumulatory trzy sekcje podłoczone na przewodzie i wtyczką i nie zauważyłem problemu.

Jak połączenie bedzie parę cm przewodu 8AWG to bms nawet nie zauważy różnicy.

To uważasz ze taki akumulator jest nie dopuszczalny do użytku jak na zdjęciu
Obrazek

Witac akumulatory które maja sekcje podzielony nawet do 5 sekcji każda połączoną przewodem i wtyczką podłoczony do jednego BMSa
Co za ruznica jak będę obudowie osobno i połączone kilka cm przewodu 8AWG?
Balancer ma prąd poboru zędu kilka mA wiec tez nie ma az takiego problemu połączyć trochę dłuższym przewodzie.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: WojtekErnest »

Balanser ma pobir prądu rzędu kilkanascie /kilkadziesiat mA (impulsowo). Ale łącząc dwa pakiety cienkim kablem balansujacym, będzie plynal prąd wyriwnawczy dla nierownych segmentow. Wiec rozwiązanie takie... średnie.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Dede »

Aktywny balancer 1000mA ma też cienkie przewody i bardzo długie zestawie i działa.

Balanser programowalny co jest BMSie smart LCD bluetooth 300A balanser ma az 100mA producent dostarcza przewód 70cm 22AWG i faktycznie cienkie przewody i działa.

BMS 14S standardowy balanser ma ~30mA i tez ma cienkie przewód bo po co grubsze na prąd 30mA.

Działania balansera jest tylko wyładowanie konkretnej celi jak jest powyżej ~4,2V na celi i obniżenie do ~4,175V
Ale balanser jak wspomniałeś działa impulsowo jak jest stanie spoczynku bez obciążenia sprawca napięcie celi wiec na przewodzie nie ma żadnych strat trakcie pomiaru.

Jeśli jest dołączony przewód do balasera 100mA cienki przewód AWG22 to śmiało można zamontować przewód grubszy wiec automatycznie możemy zwiększyć przewód bez zakłóceń odczytu i działania.

Przedewszytkim nie będzie to odległość liczone metrach tylko bidony będą blisko siebie parę cm nie widzę tutaj problemu instalacji.
Awatar użytkownika
szczur333
Forumowicz
Posty: 451
Rejestracja: 18 maja 2019, 1:19
Lokalizacja: Kraków/Busko-Zdrój
Kontakt:

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: szczur333 »

1A to bardzo małe prady - w komputerze do karty gdzie lci 4-5A, mam przewody 0,5mm i wszystko zimne jest
falcon v2 - qs205 5T - sabvoton - 20s14p vtc5a - 54kg - 76kmh/vmax
energica eva esse esse 9+ 80kW, 21,5kWh 0-100kmh 3,1s
tesla model 3 2018 (US) 75kWh RWD 0-100kmh 5,6s
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: WojtekErnest »

Nie mówię o prądach balansowania które sa małe. Mówię o tym ze wg tej koncepcji łączone sa dwa odrębnie zgrzewane bidony. I wtedy połączenie między nimi (pomijajac balansowanie balansera) w razie fizycznego rozjazdu na piętrach, z czasem pójdzie po tych cienkich kabelkach. To jest wg mnie słabość takiego rozwiązania na przeszłość. Bo w momencie gdy robimy jednoczesnie dwa identyczne pakiety to problemu nie widac.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: WojtekErnest »

Przeciez nie ma mowy o przewodach balansujacych/lacznikach między piętrami 10 mm2 ale o przynajmniej 20 -40 razy cienszymi...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

zeeltom pisze:
12 gru 2020, 19:30
Kabel miedziany o długości 30 cm i przekroju 10 mm2 ma rezystancję 0,5 mR,
Długość typowej blaszki niklowej 7x0,1 mm o długości 2 cm ma rezystancję 2 mR.
Dyskusje o spadkach napięć na takich odcinkach wydają się bezsensowne.
Problem nie w rezystancji jako takiej, tylko w nierównej rezystancji połączeń, podobnie jak to ma miejsce przy doborze RW ogniw.
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Dede »

To jaka będzie niby ruznica rezystacji dla przewodu gdzie płynie prąd zędu 30mA i jakie spadki napięcia czy mocy uzyskamy zeby miało to zakłócić działaniu?

Pomiar napięcia jest i tak robiony trakcie przerwy wiec bez obciążenia to jaka strata pomiaru dla przewodu 10cm czy 100cm jest?

Bo według mnie o te parę cm nie będzie różnicy pomiaru dla BMSa i działaniu.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

A jaka jest różnica przy oderwanym jednym z czterech zgrzewów w ogniwie na plusie "bezpieczna", niby bez znaczenia, a jednak "P" się z czasem rozjechało. :D
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: WojtekErnest »

@Dede, jeszcze raz : mówimy nie prądach balansera BMS , ale o tym ze są dwa osobno zgrzane pakiety, które (jednak były dotad używane np. przemiennie) a majac być połączone, są jednak od siebie oddalone i łączone w ramach piętra, ciekimi kabelkami jakie sa typowo w BMS.
To pachnie klopotami, jesli taki połączony pakiet będzie wykorzystywany do poziomów napiecia bliskich dolnej granicy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

zeeltom pisze:
12 gru 2020, 23:28
Co za różnica czy to jeden zgrzany pakiet, czy dwa połączone grubym drutem?
Wyżej podałem przykład "nieistotnej różnicy" zgrzanego pakietu, na jego późniejszy stan.
Podam inny przykład.
Zgrzałem aku, zbalansowałem, i w celu zwiększenia odporności baterii na uderzenia, zabezpieczyłem plusy i minusy gumą z dętki samochodowej, Zapewne jako elektryk znasz przewody, nawet wysokiego napięcia, zabezpieczone gumą. Efekt, dwa/trzy tygodnie "walczyłem" z baterią. Przyczyna: "nieistotna różnica" między baterią z zabezpieczeniem, i baterią bez zabezpieczenia gumą. :D
Guma którą zabezpieczyłem baterię, a którą przed obłożeniem aku mierzyłem na oporność, miała jednak przewodzenie elektryczne. Minimalne na tyle że aku nie eksplodowało, na tyle duże że aku nie dało się na dłuższą metę użytkować.
Druga "nieistotna różnica" to współpraca BMS'a i ładowarki w tym aku.
Pierwsza testowa ładowarka złożona z ładowarki 13S i dodatkowego zasilacza na 4V, - wystarczyły trzy ładowania by zbalansować aku.
Druga już oryginalna ładowarka 14S, sprawdzona tak na napięcie końcowe ładowania jak i fazy CC/CV, - konieczność ręcznego korygowania baterii do pełnego zbalansowania.
Trzecia ładowarka 14S, kupiona po awarii drugiej, efekt - bez ręcznego korygowania "P" po kilku doładowaniach bateria jest zbalansowana.
Gdyby nie awaria drugiej ładowarki, byłbym przekonany że winne rozjazdom są akumulatorki (ich jakość). W praktyce okazało się że winnym rozjazdom jest, "nieistotna różnica" czyli brak współpracy między ładowarką a BMS'em.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

zeeltom pisze:
13 gru 2020, 9:48
....... W przypadku połączenia szeregowego, dla mnie nie ma różnicy, czy jest to jeden zgrzany pakiet, czy dwa połączone szeregowo przewodem o odpowiedniej grubości.........
No to matematycznie na przykładzie pakietu Dede.
Mamy aku "17P", czyli przy prostym połączeniu mamy min 17 połączeń, przy plastrze miodu nawet 34 połączeń między sąsiednimi "P". Załóżmy długość połączenia 1 cm, a blaszka miedziana to 7 x 0.2 mm (dla uproszczenia porównania), mamy przewód 1 cm x 24 mm2 min do 48 mm2 maksymalnie.
1. pytanie; Jaka musi być średnica np. 10 cm przewodu, aby dla BMS'a spadek napięcia balansu był identyczny jak dla "bezpośredniego" połączenia, 4 cm2? :D
3. pytanie; jaka będzie różnica napięcia balansu, między połączeniem przewodu na minusie lub na plusie, względem reszty napięć przy "bezpośrednim" połączeniu.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

Moje pytanie było proste, przy "bezpośrednim" połączeniu mam 17 połączeń 7 x 0.2mm czyli 24mm2 przewodu długości 1 cm.
Nie potrzebuję żadnego kalkulatora by stwierdzić, że aby oba połączenia były IDENTYCZNE potrzebowałbym minimalnie 3 cm2, przy przewodzie długości 10 cm
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Dede »

Pytanie było proste ale nie na temat piszesz.
Guma co przewodzi prąd problemy z złym zgrzewania akumulatora a co najbardziej ciekawe ładowarka 13S dołączonym zasilaczem 4V pominąć ze na jedna cele powinno byc przelicznik 4,2V to prawidlowego działania balansera a nie 4V, nie interesuje mnie jakie błędy popełniłeś życiu.

Dałem propozycje zrobienia na jednym BMSie akumulator.
Wiec jest dużo tutaj osób co montuje akumulator na kilka części akumulator czy zwiększenie przewodów od balansera o pare centymetry ma az taki wpływ na działanie?

Prosiłbym o fachowców praktycznych których zastosował przewód dłuży niż dołączony orginalny od producenta.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
13 gru 2020, 13:04
....... Wiec jest dużo tutaj osób co montuje akumulator na kilka części akumulator czy zwiększenie przewodów od balansera o pare centymetry ma az taki wpływ na działanie?......
W większości przypadków ma zapewne stosunkowo niewielki wpływ na aku, podobnie jak i w przypadku równoległego łączenia zaproponowanego przez Zeeltoma, szczególnie jeżeli weźmie się pod uwagę "prawie nówki" stosowane przez nas. Co do faktu że "dużo osób tak montuje". Jeżeli nie można inaczej, to się tak montuje, podobnie jak montuje się równolegle. Przykład Zeeltoma, ale sam również podobne połączenia stosuję w miarę potrzeby. Pisałem o podobnych problemach w przypadku braku separacji między aku, i dotyczy to moim zdaniem tak połączenia równoległego, jak i szeregowego.
Co się tyczy ładowania, "zestawem" ładowarka 13S + zasilacz 4V. Jakbyś dokładnie przeczytał to byś wiedział że to DZIAŁAŁO PRAWIDŁOWO. Na ładowarce było ustawione 58.8 V, i takie też maksymalne napięcie miał aku/BMS. Ładowanie przebiegało WZOROWO i nowo zgrzany pakiet potrzebował zaledwie trzech doładowań, by napięcia balansu na celach były WZOROWE. To pierwsza fabrycznie oryginalna ładowarka nie dawała sobie rady z balansowaniem ogniw. Tak jak pisałem, gdyby nie awaria tej ładowarki

https://pl.aliexpress.com/item/32991031 ... 5c0fPPEgYA

byłbym przekonany że to problem ogniw, dopiero zmiana ładowarki na podobny typ jaki użyłem do uruchomienia aku czyli;

https://pl.aliexpress.com/item/40012147 ... 5c0fPPEgYA

nieoczekiwanie rozwiązało problem "ręcznego" balansu ogniw.
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Witt »

ja też się zgubiłem w tym temacie, miało być o łączeniu równoległym tu pojawiają sie wątki łączenia szeregowego. Miałobyć łączę i jeżdżę na połączonym zestawie więc po co temat diod o aku o różnych napięciach? jednego 29V drugiego 42V. Temat pozornie prosty, chcesz połączyć równolegle musi być to samo napięcie. Ale i tak bym tego nie zrobił, bo w zależności od mocy pobieranej/chwilowej sag na jednym będzie o 30% większy niż na drugim i "równanie napięć między nimi będzie niewiadomą. Rozkład prądów z obu aku będzie taki sam, ale na ogniwo już inny.

Co do wątku długości kabli balansujących wg mnie temat kompletnie pomijalny. Jeśli są jakieś rozjazdy to przyczyną pewnie jest zły lut kabla balansjącego z ogniewem, zgięty lub naderwany kabel balansujący (tak miałem ja, ułamany przy montażu i z 5 nitek miał może 2), zła jakość wtyczki w balanserze.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: tkoko »

Witt pisze:
14 gru 2020, 14:54
....... zgięty lub naderwany kabel balansujący (tak miałem ja, ułamany przy montażu i z 5 nitek miał może 2), zła jakość wtyczki w balanserze.
..... miało być o łączeniu równoległym tu pojawiają sie wątki łączenia szeregowego ....
Przecież to nie ma znaczenia. :D To przecież maksymalnie 50 mA które popłynie i na jednym, znacznie cieńszym drucie, i powinno być wyrównane dłuższym czasem balansu ogniwa, czyli bez znaczenia.
W mojej ocenie, to ten sam problem w obu wypadkach, i w obu wypadkach powinna być "separacja" tak łączonych pakietów .
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Witt »

Dlatego napisałem że nie ma znaczenia, "znaczenie pojawiło się" gdy niestabilne łącze lub jego brak powodowało problem z balansowaniem. Nie mogę potwierdzić, czy brak dobrego połączenia z balanserem jest bez znaczenia. W moim przypadku miało to znaczenie, bo pakiet przestał działać. Ale to nadal jest inny wątek niż temat zadany przez autora.

Tkoko tylko musisz napisać jaka separacja, mechaniczna, sprzętowa, programowa, ja mówię separacja tylko mechaniczna, przepinanie wtyczek lub przez przełącznik wysoko-prądowy np. z łodzi przez zero. Choć w nowym projektem nawet tego nie założyłem, bateria stara nr2 będzie tylko jako "dojazdówka" do 15km dodatkowego zasięgu. Nie rekomenduję sprzętowej (przekaźniki, mosfety, diody) lub inne trudnoserwisowalne elektroniczne elementy. I to tyczy się tylko połączenia równoległego.

Szeregowe.
Łączę baterię (jak kiedyś podpowiedział mi Wojtek) kompletnie rozładowaną, ale jeszcze jej bms nie odcina bo ustawiona jest na 27V Sterownik odcina na 30V, dodaje segment 1S i jadę jeszcze 5km z prawie pełną mocą. Nie stosuję tego często może ze 2-3 razy mi się zdarzyło wpiąć moją 1S10P jako awaryjną dojazdówkę.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: WojtekErnest »

Witt pisze:
14 gru 2020, 16:51
....
Szeregowe.
Łączę baterię (jak kiedyś podpowiedział mi Wojtek) kompletnie rozładowaną, ale jeszcze jej bms nie odcina bo ustawiona jest na 27V Sterownik odcina na 30V, dodaje segment 1S i jadę jeszcze 5km z prawie pełną mocą. Nie stosuję tego często może ze 2-3 razy mi się zdarzyło wpiąć moją 1S10P jako awaryjną dojazdówkę.
Ja ten 'patent' też zastosowalem 2-3 razy. Ale kabelek XT60 2 WE i 1WY nadal trzymam :-)
Rownolegle :
W jednym swoim wiejskim rowerku, zrobiłem w tym sezonie taki 'patent' : pakiet podstawowy slaby 6-cioletni, okolo 7 Ah JEST bez BMS. Zrobiłem drugi mały pakiet tymczasowy (jedynie 3P) okolo 6,5 Ah również bez BMS. Pakiet ddatkowy ma swoj woltomierz, gniazdo ladowania, swój włącznik 15A i zlacze XT60. Po naladowaniu osobno do równoległego napięcia, zrownoleglam pradowe + i -. Gniazda serwisowe pięter nie są między sobą łączone. !!!! Na wszelki wypadek zrobilem sobie 'przejsciowke' czyli dwa wtyki do gniazd ładowania a miedzy plusami rezystor 1 ohm. To użyte gdyby byla konieczność indywidualnego ladowania i spokojnego wyrównywania np w nocy. Zasieg zwiększył sie o okolo połowę a poza tym sumaryczny pakiet sprawdzil sie na przejazdach w terenie lesno-piaszczystym. Ps. Początkującym nie polecam, ale dziala :-)
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zipp
Forumowicz
Posty: 30
Rejestracja: 11 cze 2019, 7:10
Lokalizacja: Małopolska

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: zipp »

Jeździłem przez jakiś czas z bidonem 13s5p. Po jakimś czasie zaczęło brakować mi zasięgu, więc zainstalowałem pod ramą dodatkowy pakiet 13s7p podłączony równolegle do pierwszego bez żadnych diod i tym podobnych wymysłów.
Przejeździłem cały sezon bezproblemowo a wszystkie ogniwa trzymają napięcie równiutko.
Oczywiście nie zalecam takich połączeń, zwłaszcza tym, którzy pytają się, czy tak można.
Artur696969
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 30 mar 2020, 14:55
Lokalizacja: niemcy

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: Artur696969 »

Jeżdżę cały rok na 16s 9p plus 16s 4p połączonych równolegle plus w szereg 5s 13p. Razem 21s 13p. Ml60, 3k turbo. Efekt- cudo! konstrukcja bezawaryjna, cele równe. Pozdrawiam
pawlo2525
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 31 sie 2020, 22:31

Re: Łącznie 2 pakietów równolegle z silnikiem BEZ regenu ?

Post autor: pawlo2525 »

Obrazek
Ja też już jeżdżę :) .Miało być 14s5p w bidonie i pod rama 13s5p .Skończyło się na tym że udało się upchnąć 14s5p i przyznaję się bez bicia 😂 też jedzilem na spiętych bez diody 🤔
ODPOWIEDZ