Nie kupujcie tych BMSów

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
exmotech
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19

Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: exmotech »

Wiem, tytuł wpisu dość dramatyczny ale ma przyciągnąć uwagę bo jakoś mało kto o tym mówi dosadnie a uważam, że właśnie dosadnie trzeba o tym rozmawiać bo mi to bardzo ułatwiło życie...

Nie kupujcie zwykłych BMSów!!!

Jak już wydajecie kasę na rower to zainwestujcie trochę więcej i kupcie BMSa z Bluetooth (np ja mam Ant BMS). A to dlatego, że możecie mieć o wiele większą kontrolę nad waszym rowerem.

1. Chcecie ładować baterię w przedziale 20-80% aby zwiększyć jej żywotność, proszę bardzo. Wystarczy ustawić graniczne napięcia.
2. Macie ustawione ładowanie na 100% ale macie kaprys doładowywania baterii nie do końca bo np mało czasu i trzeba odłączyć. I tak wiele razy. Nie ma problemu, wystarczy ustawić aby BMS balansował np już od 3.7V. Wtedy nawet ładowanie non stop do 3.8V nie spowoduje rozjazdu pakietu. Nie trzeba co któryś raz zostawiać roweru na noc albo i dłużej żeby doładował do 4.22 i zaczął balansowanie.
3. Chcecie coś pogrzebać w rowerze to nie trzeba rozłączać BMSa czy akumulatora. Z poziomu aplikacji wyłączacie mosfety odpowiedzialne za rozładowanie
4. Możecie bezpiecznie używać regena bo ustawicie sobie max napięcie każdej sekcji na poziomie, który nie rozłączy wam mosfetów przy hamowniu i nie spali sterownika.
5. Możecie balansować sekcje prądem 200mA. Niby niewiele ale inne BMSy mają 30-50mA więc pakiet 20p trochę się balansuje.
6. Możecie ustawić temperaturę chroniącą mosfety. Fajnie, bo lepiej chronić niż płakać
7. Możliwość podpięcia ekranika.

I wiele innych. Mi osobiście pomaga bardzo możliwość ładowania do 60-70% i pewność że pakiet się zawsze będzie balansował.

Ja z Ali zamówiłem Ant BMS 100A z ekranem za około $86 z wysyłką co daje 320zł. Zwykły BMS tej mocy to około 280zł. ALe nawet jeśli w Polsce cena będzie o 100 czy 150zł wyższa to warto
Ostatnio zmieniony 12 maja 2021, 7:11 przez exmotech, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5764
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: pxl666 »

ale on jest większy ? i to sporo chyba . do bidonu go wsadzisz ?
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 555
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: ap0f1s »

Znowu mam inne zdanie. Ile razy te bms rozładowały mi aku na sekcji. Wyłączały się w czasie jazdy. Nie chciały ładować. Dużo przypadków przez wodę . Nie mówię super sprawa pokazywanie cel. Dużo tych błędów naprawili nowymi wersjami. Tyle, że dalej widzę dziwne zachowania.
W terenie górkim często te bms robią problemy. Oczywiście, ze jeżeli takie bms działaja to jest to fajna rzecz. Do małych pakietów nie widzę sensu. Już w dużych customach, gdzie są duże pakiety widzę większy sens. Jednak jest to dodatkowa elektronika, która jest podatna bardziej na awarie, szczególnie w terenie. Lepsze są tam proste rozwiązania.
Jednak dla mnie ładowanie i balansowanie do mniejszych wartości jest nie warte świeczki.

Przez moją sytuację, nie mam możliwości jazdy samochodem. Więc używam e-bajkow przez cały rok. Robię ponad 10k km różnie. Mam pakiety gdzie mają 5lat 50k km przejechane ładowane normalnie do 4.18 po balansowaniu. Trzymają pojemność jak i napięcie między sekcjami. Mają już duże spadki przez większą rezystancje. Teraz ładując do mniejszych wartości voltow traciłbym zasięg w imię czego?
Teraz właśnie wymieniam jeden z pakietów w moich falkonach. Działał dobrze przy 20s14p Ga ma prawie 3200wh energii. Problem był taki, że osoby z którymi ujadam w terenie maja zrobione przez mnie już 20s17p i problem jest wrócić z wycieczki przy mojej pojemności. A po rozebraniu aku tak wyglądał.
Obrazek
Obrazek
To jeszcze czasy kwadratowych koszyków i początki taśm niklowych w PL.
Aku mimo takie rdzy trzyma napięcia na tej sekcji nie ma upływności. A kij wie ile jest w takim stanie.


Przy zachowaniu odpowiednich reguł ładowaniu nie widzę, powodu kombinacji ładowani do mniejszych wartości. Według mnie wasz aku dostanie awarii z inne przyczyny albo sam rower już nie będzie dawał rady. Oczywiście przy zachowaniu, że wasza bateria jest zbudowana odpowiednio.
-częste ładowanie, jeżeli nie potrzebujemy całego zakresu pojemności w danym dniu, mając np 40% ładować do pełna, a jeżeli chcemy korzystać z full pojemności to korzystamy. Wtedy bms może często włączać balansowanie .
Przy dobrych ogniwach i dobrze zbudowanym aku, nie potrzebujemy dużych prądów balansowania, a jeżeli potrzebujemy to trzeba patrzeć na pakiet a nie na bms
-starać się nie zostawiać aku długo naładowany do full. Jeżeli wiemy, że rower ma stać dłużej zostawić go przy 60-80%, a po takim dłuższym postoju. Ładować często, aby bms mógł równać ewentualne rozjazdy.

Co do regena. Nie miałem problem z sterownikami kt, jedynie z sabkiem(jednego tak uwaliłem, ale tam można znowu ustawić od jakiego napięcia ma załączać się regen. Przy ML także nie mam problemów, a teraz robie takich bajków na kt i ml 2 na tydzień.
Ostatnio zmieniony 12 maja 2021, 9:13 przez ap0f1s, łącznie zmieniany 6 razy.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: tas »

Też jestem zdania, że BMSy z BT więcej szkodzą niż pomagają.
Użytkownicy lansują ładowanie do mniejszych napięć. No po co ja się pytam, same problemy z tym są, aku rozjechane, brak zrozumenia zasad ładowania. Same potrafią rozładować aku do 0V przez zimę.

Zupełnei tak samo mógłbym robić temat:
Chcesz mieć problemy i pusty portfel?
Kup BMSa z BT :)
Ostatnio zmieniony 12 maja 2021, 12:40 przez tas, łącznie zmieniany 1 raz.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: Tooropek »

Ad. 1. Jak ustawisz ładowanie na bmsie do 4.1V a ładowarka będzie pompować pełny prąd do napięcia 4,2V na sekcje to jak to ma działać? Gdzie i kiedy pojawi się na ładowarce tryb CV? Chciałbym przeczytać jak to sobie wyobrażasz bez regulacji napięcia na ładowarce.

Wyedytuj odpowiednio post zanim ktoś się na to nabierze...
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4924
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: tkoko »

Tooropek pisze:
12 maja 2021, 13:57
Ad. 1. Jak ustawisz ładowanie na bmsie do 4.1V a ładowarka będzie pompować pełny prąd do napięcia 4,2V na sekcje to jak to ma działać? Gdzie i kiedy pojawi się na ładowarce tryb CV? Chciałbym przeczytać jak to sobie wyobrażasz bez regulacji napięcia na ładowarce.

Wyedytuj odpowiednio post zanim ktoś się na to nabierze...
O czasie balansowaniu "P" np. 26 Ah, prądem balansu BMS'a 0.05A nie wspominając.
Ostatnio zmieniony 12 maja 2021, 16:50 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: roland »

Tooropek pisze:
12 maja 2021, 13:57
Ad. 1. Jak ustawisz ładowanie na bmsie do 4.1V a ładowarka będzie pompować pełny prąd do napięcia 4,2V na sekcje to jak to ma działać? Gdzie i kiedy pojawi się na ładowarce tryb CV? Chciałbym przeczytać jak to sobie wyobrażasz bez regulacji napięcia na ładowarce.
Bms odłączy ładowarkę, tryb CV nie pojawi się ale jaki w tym problem? Tylko tyle że wejdzie mniej energii do akumulatora o tyle mniej ile by wtłoczyła faza CV której nie było ale można to skompensować podnosząc ładowanie do wyższego napięcia np 4.12. Najważniejsze to zadbać o odpowiednią konfigurację bms-a żeby w zastanym stanie wystartował balansowanie. Przede wszystkim zakres balansowania np 3.8V - 4.2 V. Wybalansuje akumulator, wyłączy się i nic się złego nie stanie. Można w szereg z ładowarką podłączać diody krzemowe, każda daje spadek ok 0.7V i można sobie tym sposobem wytworzyć fazę CV.
Osobiście nie polecam takich kombinacji głownie dlatego że szczegóły działania ANT-BMS nie są powszechnie znane, istnieją pewne parametry niekonfigurowalne np balansowanie nie wystartuje jeśli prąd ładowania albo rozładowania jest większy od 1A. Nie ma pewności czy bms będzie działać jak byśmy sobie tego życzyli. Nie spotkałem żadnych przekonujących danych że takie ładowanie 90% istotnie zwiększa trwałość akumulatora. Ale np datasheet Samsung 35E podaje schematy ładowania w pakiecie w zależności od zastosowań i np dla ebike jest Standard charging voltage 4.1V tutaj tabela:
35e.png
tkoko
Forumowicz
Posty: 4924
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: tkoko »

roland pisze:
12 maja 2021, 21:01
...
Bms odłączy ładowarkę, tryb CV nie pojawi się ale jaki w tym problem? Tylko tyle że wejdzie mniej energii do akumulatora o tyle mniej ile by wtłoczyła faza CV której nie było ale można to skompensować podnosząc ładowanie do wyższego napięcia np 4.12.
Nie za bardzo rozumiesz działanie BMS'a i nieistotnej fazy CV. CV jest potrzebne do "nasycenia" ogniw do pełnej pojemności (obojętnie czy będzie to 4 czy 4.17V). Bez tej fazy żaden BMS nie da rady, to po pierwsze. Po drugie; wiesz co to znaczy "zbić" przez BMS np. o prądzie 50 mA, "nieistotne" napięcie 0.02 V w baterii np. 26Ah. Poniżej masz czas ładowania takiego "P" z napięcia 3.85V do 4.18V, prądem 1 A. To 13 godzin, czyli 0.03 V napięcia na każdą godzinę. "Niewinne" 0.02 V, wyrównywane prądem 0.05 A, to 20 GODZIN

viewtopic.php?f=5&t=6935&start=50
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: Tooropek »

Roland skoro twierdzisz, że odebranie ogniwom jednej z dwóch najważniejszych faz ładowania ogniwa nie stanowi problemu to może by tak prądem przemiennym zacząć ładować ogniwa? Bzdury i nic innego. Dalsze rozpowszechnianie takich informacji powinno skutkować zamknięciem tematu bo ustalanie "nowych" zasad ładowania ogniw (czy pakietów) już nie raz było nawet na czacie forumowym a byli i tacy nawet co próbowali wmówić nam, że diesel w rowerze byłby lepszym rozwiązaniem niż silnik napędzany energią elektryczną. Wpisując jedną frazę w google dotycząca ładowania ogniw powinno niektórym wystarczyć by zrozumieć jak ma wyglądać cały PROCES ładowania pakietu i wymyślanie nowych też nie ma zwyczajnie sensu.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: roland »

Co do fazy CV (nasycanie), jej brak nie powoduje niczego więcej poza mniejszym poziomem naładowania.

Tutaj: https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
nieco wyrwane z kontekstu: "Choosing a lower voltage threshold or eliminating the saturation charge altogether, prolongs battery life but this reduces the runtime"

Tutaj: https://makingcircuits.com/blog/how-to- ... nd-safely/
nawet tabela porównująca % naładowania z i bez fazy nasycania.

można i więcej szukać ale wygląda że faza nasycania nie jest niezbędna. Nie rozumiem też dlaczego miałby być jakiś problem z balansowaniem przy jej braku.
Ostatnio zmieniony 12 maja 2021, 22:28 przez roland, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4924
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: tkoko »

roland pisze:
12 maja 2021, 22:27
Co do fazy CV (nasycanie), jej brak nie powoduje niczego więcej poza mniejszym poziomem naładowania.
.....
można i więcej szukać ale wygląda że faza nasycania nie jest niezbędna. Nie rozumiem też dlaczego miałby być jakiś problem z balansowaniem przy jej braku.
Sądzisz że naładowanie każdego "P" do różnych pojemności nie wpływa na stan baterii, i jej zbalansowanie. Przecież w skrajnym przypadku na jednym ładowaniu będziesz miał różnicę i 15% pojemności. Po kilku ładowaniach trudno nawet określić ile to może być.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5764
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: pxl666 »

Czy te Bmsy nie balansują aktywnie? Codo stanu cel to jest podgląd w kazdym momencie przecież...
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: roland »

tkoko pisze:
13 maja 2021, 6:52
Sądzisz że naładowanie każdego "P" do różnych pojemności nie wpływa na stan baterii, i jej zbalansowanie. Przecież w skrajnym przypadku na jednym ładowaniu będziesz miał różnicę i 15% pojemności. Po kilku ładowaniach trudno nawet określić ile to może być.
Ja nigdzie nie pisałem o ładowaniu każdej sekcji inną pojemnością. Wszystkie sekcje połączone są szeregowo i ładowane jedną ładowarką więc zgodnie z pierwszym prawem Kirchhoffa przez każdą sekcję przepływa ten sam prąd więc każda sekcja jest ładowana dokładnie tym samym ładunkiem, bez względu czy jest faza CV czy jej nie ma czy też prąd się zmienia w trakcie ładowania z innych powodów np. kręcimy pokrętłem w ładowarce o regulowanym prądzie.
Rozważmy ładowanie pakietu bez fazy CV, jeśli bms odetnie ładowarkę z powodu, weźmy pierwszy post jakaś sekcja osiągnęłą 4.1V to taka sekcja osiągnie powiedzmy 85% poziomu naładowania ale z powodów wymienionych powyżej wszystkie inne sekcje naładują się takim samym prądem a że są "prawie" takie same więc osiągną także "prawie" 85% poziomu naładowania. Ta niewielka róznica "prawie" to zadanie dla bms-a. Warunki początkowe tego procesu mam nadzieję że nie wymagają wypisywania.

Padło wcześniej "Roland skoro twierdzisz, że odebranie ogniwom jednej z dwóch najważniejszych faz ładowania ogniwa nie stanowi problemu to może by tak prądem przemiennym zacząć ładować ogniwa?" Taka metoda ładowania nazywa się "Reflex", ma ją np ładowarka Pulsar, można poguglować np frazę "nicd charge negative pulse" a streszczając: metoda wymyślona i opatentowana w latach 70-tych dla akumulatorów NiCd, obecnie uważana za nie dającą żadnego pożytku.

Spotkałem się z tym że niektórzy ustawiają w ANT-BMS balansowanie w szerokim zakresie np 3.0 - 4.2 To niepotrzebne i szkodliwe dla akumulatora, mocno odradzam nie zmieniać zakresu domyślnego.

pozdrawiam

Roland
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: Dede »

BMS programowalny ja używam i sprawuje sie super pod warunkiem ze dobrze zaprogramowany.
Niestety ale dużo osób nie umie go zaprogramować i pali sterowniki lub wyłącza nieodpowiednim czasie.

Przykład pierszy z brzegu ustawienie 4,1V na BMSie może szybko uszkodzić spalić sterownik jesli zadziała regen sterowniku.
Mosfety są wyłączone na ładowanie to energia z regenu pali sterownik bo mamy skok napięcia zamiast iść na baterie to idzie na ładowanie kondensatorów sterowniku pik ponad 100V i po sterowniku.

Więc ten BMS nie jest dla osób początkujących więcej złego zrobi niz pożytku ale jak juz ktoś potrafi zaprogramować i korzystać jak należy to polecam.

Co do ustawienia 4,1V to powinno ręcznie ustawiać ładowarkę na mniejsze napięcie a nie BMS zeby wyłączył.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5764
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: pxl666 »

Czy te Bmsy nie balansują aktywnie? Codo stanu cel to jest podgląd w kazdym momencie przecież...
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Nie kupujcie tych BMSów

Post autor: Dede »

pxl666 pisze:
13 maja 2021, 12:17
Czy te Bmsy nie balansują aktywnie? Codo stanu cel to jest podgląd w kazdym momencie przecież...
To nie są aktywne balanser, nie ma przepływu energii pomiędzy sekcjami S.
Są to balansery tradycyjne które ma na żądanie wyładowac ogniwa do poziomu napięć gdzie jest na mniejsze napięcie celi.
Wiec poniżej 3,8V nie opłaca uruchamiać myślę ze powinno uruchamiać od 3,9V do 4,25 u siebie tak mam ustawione i działa rewelacja.
Ostatnio zmieniony 13 maja 2021, 12:43 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ