VTC6 vs VTC5A

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Logi z pomiaru żywotności ogniw 29E seria 7

Post autor: Kajman »

tas pisze:
21 lip 2021, 8:26
Ale jak chcesz wiedzieć, to VTC6 ma bardzo wysoką temp. Jedną z wyższych ze wszystkich "niby wysokoprądowych". To nie jest dobre ogniwo do ebike jeśli prąd ma przekraczać 5A/ogniwo.
Jak dla mnie to ni chuchu nie piszesz tu o teście tylko o używaniu w ebike. Cyklowanie ogniw bez odpoczynku ma się nijak do używania w ebike. A położyłeś je obok GA, o których też pisałeś kiedyś że są 5A w pakiecie max. różnica 9mOhm.
Ostatnio zmieniony 22 lip 2021, 20:54 przez Kajman, łącznie zmieniany 1 raz.
Cord
Forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 04 lip 2021, 13:48

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: Cord »

Czyli temp w cyklowaniu w okolicach 45 stopni (bez izolowania) można uznać znośne? Mam jeszcze takie po 52 i waham sie to pakować do skrzynki.
Wybaczcie wcinkę ale uznałem że warto dopowiedzieć?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: tas »

Nie da sie latwo odpowiedziec, bo temperatura to tylko jeden z parametrow, glowny ale nie jedyny.
Po to sie bada i testuje aby znalezc odpowiedzi na takie pytania. Na pewno 45 jest lepiej niz 52 ale dodatkowo musialbys wiedziec czy te 7st ma jakikolwiek wplyw, a jeali tak to jaki i z czego wynika
Ostatnio zmieniony 22 lip 2021, 21:56 przez tas, łącznie zmieniany 1 raz.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: WojtekErnest »

Z temperaturą nic nie jest proste matematycznie. @Cord : Mierzysz teraz w pokoju i ogniwo przy 5A ma 52 stopnie. Wkladasz je do ściśniętego pakietu, zamykasz w czarną skrzynke, gdy temperatura obudowy OD SŁOŃCA ma na postoju np. 45- 50 stopni. Pytanie jaką temperaturę ma to ogniwo przy 5A w tym pakiecie w rowerze ?. Może juz 65-70 ?
Dlatego pomiar "metoda" TAS-a nie jest bez sensu....
Ostatnio zmieniony 22 lip 2021, 22:21 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 1 raz.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Cord
Forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 04 lip 2021, 13:48

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: Cord »

A nie macie czujnika w skrzynce na ogniwie? Na pewno macie .. :)

Ok skoro 45 stopni na porządnych ogniwach przy ciaglym 10 A jest ok i ludzie na tym jeżdzą w czarnych skrzynkach to jest to już jakiś odnośnik. Rozumiem ze walczycie o zywotnosc. Mi zalezy na bezpieczeństwie. Będe śledził ten pierwszy wariant mimo wszystko. Dzięki.
Ostatnio zmieniony 22 lip 2021, 22:27 przez Cord, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: Kajman »

Cord, masz czytaj o żywotności: https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf
Bezpieczeńśtwo, ogniwa znoszą więcej niż 50-60*.
Ostatnio zmieniony 22 lip 2021, 22:39 przez Kajman, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: Kajman »

WojtekErnest pisze:
22 lip 2021, 22:21
Z temperaturą nic nie jest proste matematycznie. @Cord : Mierzysz teraz w pokoju i ogniwo przy 5A ma 52 stopnie. Wkladasz je do ściśniętego pakietu, zamykasz w czarną skrzynke, gdy temperatura obudowy OD SŁOŃCA ma na postoju np. 45- 50 stopni. Pytanie jaką temperaturę ma to ogniwo przy 5A w tym pakiecie w rowerze ?. Może juz 65-70 ?
Dlatego pomiar "metoda" TAS-a nie jest bez sensu....
Ale brak odpoczynku między cyklami ( a właściwie po rozładowaniu, po ładowaniu jest dużo mniej istotny) jest dodatkowo degradującym czynnikiem, więc nie do końca oddaje to warunki podwyższonej z zewnątrz temperatury (jeśli o jej zastapienie chodziło).
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: WojtekErnest »

No tak, ale to samo mówimy ze pomiar 1 ogniwa, jest oderwany od rzeczywistości 'pakietowej' :-) Pare lat temu (stare forum) byly pomiary w cyklach mieszanych z odstępami czasowymi. Porównywano wtedy ogniwa różnych firm. I wtedy bylo wyraźnie widać jak taka eksplotacja z uwagi na oddziaływanie temperatury wplywa na opinię o ogniwie. Bo coz z tego ze wg noty producenta ogniwo chlodzone do 25 stopni wytrzymuje 1 raz 15 czy 20A, skoro niechlodzone, przy 8 lub 10A ma ponad 70 stopni i ogrzewa swoim "cialem" kolejne. No ale takie pomiary trwają długo. Nie ma chyba złotego środka i każdy ma swoją rację.
Ostatnio zmieniony 23 lip 2021, 5:15 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 1 raz.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
22 lip 2021, 23:08
WojtekErnest pisze:
22 lip 2021, 22:21
Z temperaturą nic nie jest proste matematycznie. @Cord : Mierzysz teraz w pokoju i ogniwo przy 5A ma 52 stopnie. Wkladasz je do ściśniętego pakietu, zamykasz w czarną skrzynke, gdy temperatura obudowy OD SŁOŃCA ma na postoju np. 45- 50 stopni. Pytanie jaką temperaturę ma to ogniwo przy 5A w tym pakiecie w rowerze ?. Może juz 65-70 ?
Dlatego pomiar "metoda" TAS-a nie jest bez sensu....
Ale brak odpoczynku między cyklami ( a właściwie po rozładowaniu, po ładowaniu jest dużo mniej istotny) jest dodatkowo degradującym czynnikiem, więc nie do końca oddaje to warunki podwyższonej z zewnątrz temperatury (jeśli o jej zastapienie chodziło).
Współczesne silniki z regenem, szczególnie przy kierowcy z ciężką ręką, praktycznie stale pracują "w cyklu Tas'a"
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: WojtekErnest »

No i w pewnym przybliżeniu rowery z wypożyczalni np w górach tez podobnie obciążają pakiety ;-)
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: Kajman »

Nie pracują z reguły (no może rzeczywiście kat w górach może dać radę), w E-Bike (na szczęście) nie ma ciągłego rozładowania max prądem. Widziałem na wymagających wycieczkach konstrukcje na ogniwach które powinny s.ać żarem a pakiety miały po 29*. Przykładowo 16s7p na NC1 pod 90A, no toć tam powinno być piekło, ale nie było. Jednak przerwy, nawet nie takie długie, bardzo ratują ogniwa.
Faktem jest, że wielu od razu po jeździe ładuje ogniwa, na szczęście z reguły ładowarkami 0.2C albo i 0.1C, ale to jest niezdrowe. Choć ktoś pod dom już spokojniej jedzie, potem ceregieli wprowadzanie, podłączanie, przebieranie czy cokolwiek chwilę odpoczynku mogą dać.
Generalnie patrząc po pakietach znajomych dochodze do wniosku że E-Bike są łaskawsze dla aku niż testy ciągłe ogniw na stole.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: Kajman »

Jak ktoś chce sobie poczytać o efekcie przerw w cyklu ładowania, rozładowania oraz między nimi to proszę: https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.0201502jes
Ostatnio zmieniony 23 lip 2021, 8:48 przez Kajman, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: tas »

Jeśli ktoś sobie chce odpowiedzieć na pytanie które ogniwo ma najlepiej opisaną notę katalogową to się można bawić w testy dokładnie takie jak opisuje nota indywidualnie dla każdego ogniwa. I chwała mu za to ;)
Ale taki test uważam, że nie odpowie na pytanie:
"Które ogniwo jest najlepsze" "Które ogniwo nie jest godne polecenia" "Które ogniwo najlepiej sprawdzi się w warunkach X lub Y"

Aby odpowiedzieć na takie pytanie trzeba wymyślić sobie pewien standardowy test w takich samych warunkach dla każdego z ogniw i zobaczyć jak ogniwa wypadają na tle innych ogniwek. Tylko tyle i aż tyle. Kwestią sporną może być tylko jak taki test ma wyglądać aby uzyskać pewien kompromis między czasem testu oraz warunkami testu.

Ja wiem, wielka obraza majestatu jednego czy drugiego - JAK ON ŚMIE ŚMIEĆ tak mówić które ogniwo jest lepsze od drugiego?!?!
No jak, sprawdził i wie.
I żaden lament nie zmieni tego, że jedno ogniwo odpada po 100 cyklach a drugie po 300.

Gdyby zrobić taki wykres, na którym byłyby 3 osie.
1 oś to pojemność znamionowa ogniwa
2 oś to pojemność pod obciążeniem 5A
3 oś to ilość cykli potrzebna aby zużyć ogniwo o 10% względem 1 cyklu


Powstałby bardzo interesujący wykres, wręcz rewolucyjny ;)
Ostatnio zmieniony 23 lip 2021, 19:32 przez tas, łącznie zmieniany 6 razy.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: Kajman »

Całkiem sporo ich w necie jak poszukać, do tego jeszcze ogniwa łądują jedne do 4.1, inne do 4.2, rozładowują do 3.0 albo 2.5, po 400, 500 cykli. To wszystko jest do znalezienia jak się poszuka, nie o wszystkich ogniwach, ale o niektórych popularnych. Generalnie z uwagi na różnice miedzy partiami produkcyjnymi ogniw i tak te wszystkie testy to można do testowanych serii odnosić, nic więcej. No i uważać na błąd ludzki i zmienne warunki, awarie sprzętu itd itp.
Ostatnio zmieniony 23 lip 2021, 23:02 przez Kajman, łącznie zmieniany 1 raz.
gienek333
Forumowicz
Posty: 632
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: gienek333 »

Jak powiedział jeden ksiądz "cudów nie ma" :( i ja się z tym zgadzam. Jeżeli się robi ogniwo na małe prądy, można dać cieńsze elektrody i osiągnąć większą pojemność. Jak się ciągnie z takiego ogniwa duże prądy, to spada żywotność i energetycznie też jest kiepsko (spora część energii idzie w grzanie, czyli destrukcję ogniw). Jeżeli chce się pobierać 3A/ogniwo to VTC6, jak 10A to VTC5.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: Kajman »

Masz jeszcze VTC5D, znacznie mocniejsze od VTC5A oraz pojemniejsze trochę :P
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: tkoko »

Kajman a Twój tester w jakiej części ogniwa mierzy temperaturę?
Ostatnio zmieniony 24 lip 2021, 9:20 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: tas »

Ogniwa maja rowna temperature, nie maja widocznego gradientu
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: Kajman »

Tam gdzie przyłożę sondę. Robię to zwykle na środku ogniwa, porówywałem termometrami odczyty to tam jest mx 1.5*C różnicy wg nich w obie strony. Mam w domu certyfikowaną/legalizowaną termowizję Sonel KT80 z aktualnymi badaniami i wychodzi to podobnie.
Ale rozmawiałem na ten temat już kiedyś z pakieciarzami z naszego kraju, potwierdzają moje wyniki, vtc6 to takie 8-10A (ciągłe) ogniwo. I były kiedyś znacznie, ale to bardzo znacznie gorsze.
Zauważcie na przykładzie 29e ile już jest edycji tego jednego ogniwa, 7 czy 8 obecnie. Moim zdaniem sony/murata olewa oznaczanie tego lub nie potrafimy tego zdekodować, a ogniwa przechodzą ewolucję, co z resztą widać po różnicach w karcie wydanej 5 miesięcy jedna po drugiej w tym 2015r. No i ostatnie jazdy z VTC5A które wskoczyły z tradycyjnych 10-10.5mOhm AC na 11-12mOhm dla obecnie kupowanych przez ludzi ogniw (nowych). Mają moim zdaniem są mniej i bardziej udane partie i dzielą nimi wg potrzeb klienta oraz prawdopodobnie modyfikują budowę ogniwa z czasem by nie odstawało za bardzo od konkurencji/pasowało pod potrzeby jakiegoś dużego odbiorcy. Generalnie i tak w sumie obecnie to są rozważania nad rozlanym mlekiem, ponieważ ceny VTC poszybowały tak w górę, że niewielu weźmie w tej cenie tak małej pojemności ogniwa, ktorych do tego jest mało na rynku ;)
Ostatnio zmieniony 24 lip 2021, 11:06 przez Kajman, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: tkoko »

tas pisze:
24 lip 2021, 10:44
Ogniwa maja rowna temperature, nie maja widocznego gradientu
"To neni take proste" :D
Testowane na dwóch miernikach i kilku ogniwach (w tym "nowych/nieużywanych"). Na plusie i minusie przy rozładowywaniu, zawsze była różnica 5, 10 i więcej stopni C, zapewne wynikająca z działania mosiężnych blaszek stykowych jak radiator.
Załączniki
Test temp.zip
(759.04 KiB) Pobrany 83 razy
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: VTC6 vs VTC5A

Post autor: Kajman »

Przy termometrach na podczerwień musisz zmieniać współczynnik odbicia żeby mieć dobry pomiar, tu mierzyłeś 2 powierzchnię błyszczące odbijające i jedną matową.

"Termometry na podczerwień mają dobrą dokładność podczas pomiaru większości obiektów, ale błyszczące, odbijające światło powierzchnie mogą stanowić wyzwanie. Należy zachować szczególną ostrożność podczas pomiaru temperatury błyszczących metalowych przedmiotów, ale nawet odbicia od błyszczącej farby mogą wpłynąć na dokładność. Nałożenie kawałka nieodblaskowej taśmy (takiej jak taśma elektryczna) na błyszczącą powierzchnię lub nałożenie odrobiny płaskiej farby daje cel, z którego można uzyskać lepszy pomiar.


Wykonywanie pomiarów na nieodblaskowej taśmie lub płaskiej farbie pomaga uniknąć błędów spowodowanych błyszczącymi powierzchniami.
Powodem tego jest to, że nie wszystkie materiały emitują taką samą ilość energii podczerwonej, gdy mają tę samą temperaturę. Ogólnie rzecz biorąc, większość materiałów emituje więcej energii podczerwonej niż błyszczące metale - mają wyższą „emisyjność”. (Emisyjność jest wyrażona jako liczba od 0 do 1, gdzie 0 oznacza nieemisyjność, a 1 doskonale emisyjną). Powierzchnie odblaskowe są mniej emisyjne niż powierzchnie matowe. Zwietrzałe lub utlenione metale są bardziej emisyjne niż polerowane, błyszczące metale.

Jeśli musisz regularnie dokonywać odczytów temperatury na obiektach o niskiej emisyjności, rozważ termometr na podczerwień, który umożliwia kompensację zmian emisyjności. Na przykład termometr na podczerwień Fluke 561 umożliwia ustawienie emisyjności na „Wysoką” (do pomiaru większości powierzchni, takich jak drewno, farba, guma, tynk lub beton), „Średnia” (na przykład w przypadku utlenionych metali lub granitu). lub „Niski” (dla błyszczących metali)."
Ostatnio zmieniony 24 lip 2021, 19:46 przez Kajman, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ