LiPo - Volty a % naładowania akumulatora

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

LiPo - Volty a % naładowania akumulatora

Post autor: xyz2a »

Hejka,
Chciałbym podzielić się pewnym spostrzeżeniem odnośnie używania LiPo (twarde popularne z HK).
Po pierwszym naładowaniu rozpocząłem przygodę z ebajkiem - codziennie krótkie dystanse robiłem po około 15 km.
Bateria w pełni naładowana to ~66,8V (4,17V 16s3p)
Mija 4 dni, zrobiłem około 60~70km - a stan baterii to 57,5V.
Myślę - hmm nieźle taki duży zasięg a taki mały ubytek energii. Przecież to spadek raptem z 4,17V do 3,59V

Liczyłem żeby schodzić do 52V (3,25V) - a więc jeszcze kawał drogi do pokonania.
Zrobiłem kolejne ~5 km i odcięcie - prawdopodobnie przez BMS (sterownik przy 41V odcina).
Trochę się przestraszyłem (nie mam jeszcze watomierza) - podłączyłem miernik i pokazuje 50,6V (3,16V) - więc jak widać ubytek energii w końcówce bardzo szybo ubywa - tzn nie jest proporcjonalny.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Dzjohnyj
Forumowicz
Posty: 88
Rejestracja: 18 lut 2018, 22:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora

Post autor: Dzjohnyj »

No niestety jest to ich jednocześnie wielka wada i zaleta, bo mocno wypłaszczony przebieg rozładowania daje porównywalność osiągów podczas użytkowania, ale nagły spadek napięcia może skończyć przyjemną podróż (bądź lot dronem, czego nikomu nie życzę).

Obrazek

EDIT: wykres jedynie poglądowy, bo jak widać ogniwo w załączonym obrazku ma nieco inne napięcia graniczne. Z biegiem lat napięcia minimalne, nominalne i maksymalne rosną, bo producenci wprowadzają to coraz nowsze "poprawki".
Ostatnio zmieniony 21 kwie 2018, 20:16 przez Dzjohnyj, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Buby22
Forumowicz
Posty: 50
Rejestracja: 19 lut 2018, 6:31
Lokalizacja: Cz-Dz
Kontakt:

Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora

Post autor: Buby22 »

Zerknij na wykresy w notach katalogowych.... Ogniwa od 4.2 do 3.7 mają prawie "płaską" charakterystykę rozładowania a poniżej już parabola jest znacząca.... Z twoim pakietem jest wszystko ok.... Bms też działa prawidłowo bo odcina w dolnym napięciu.
Nic tylko ładować i jeździć....

Kolega wyżej mnie uprzedził.....
Dudus2002
Forumowicz
Posty: 123
Rejestracja: 05 mar 2018, 15:42

Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora

Post autor: Dudus2002 »

Polecam ładować rower jak najczęściej. I nie robić tak że ładować do pełna i rozładowywać do 0%. To nie są akumulatory NI-MH czy NI-CD które miały efekt pamięci i trzeba było tak robić :D
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora

Post autor: xyz2a »

Buby22 pisze:
21 kwie 2018, 20:08
Bms też działa prawidłowo bo odcina w dolnym napięciu.
Tu akurat można by polemizować. Wstawię link z innego forum - istotne pierwsze 2 kolumny Obrazek

Jak widać wypadało by robić odcięcie już przy 3.6V a może nawet i przy 3.65 a więc około 57V dla 16s. W sumie tam już nie ma energii i 3km mnie nie zbawią.
Jeśli BMS odcina za późno, a sterownika nie przerabiałem to dobrze było by mieć informację o osiągnięciu niskiego stanu baterii. Oczywiście watomierz to pokaże - jak się na niego spojrzy. Myślałem żeby założyć alarm niskiego napięcia - ale to co znalazłem na sieci to zabawki od 1 do 8s. To by działało ale nie chciałbym wpinać tego tam gdzie BMS bo może aku całkowicie rozładować. Szukałem takiego alarmu co by wpiąć na P-, a przewód stacyjki. Czyli alarm pracujący na włączonym ebajku, i z odpowiednio wysokim zakresem napięcia. Jakieś pomysły?
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora

Post autor: tas »

Nie ma sensu, LiPo na BMSie do LiIon z 2.75V odcięcia trzepie po 400 cykli więc po co się bawić w jakieś niestandardowe manualne i potencjalnie awaryjne zabawy.
No przecież po odcięciu zasilania napięcie wraca na 3.5V i taki aku nigdy się nie wyładuje poniżej ;)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora

Post autor: xyz2a »

Zależy z której strony spojrzeć - u mnie po odcięciu napięcie wróciło raptem do 3.16V
Owszem gdybym jechał na full mocy to aku by wcześniej przysiadł i powrócił do wyższego napięcia. Jeśli zaś jedziesz na spokojnie 20km/h to wtedy będzie bardzo nisko odcinał.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora

Post autor: WojtekErnest »

xyz2a pisze:
26 kwie 2018, 23:39
Owszem gdybym jechał na full mocy to aku by wcześniej przysiadł i powrócił do wyższego napięcia. Jeśli zaś jedziesz na spokojnie 20km/h to wtedy będzie bardzo nisko odcinał.
Dokladnie, od sposobu rozładowania zależy, jakie będzie napięcie pakietu gdy ustanie obciążenie.
Jadąc powoli można doprowadzic do niemal 100% wyladowania, ale jadąc ostro, juz nie bo co chwike odetnie.
Stąd dyskusyjne są wskazniki % pozostalosci/stopnia naladowania, bo napiecia spoczynkowe w obszarze 3,6-3,7 V to właściwie już tylko 10-15% naladowania a nie np 40% jak sie wielu wydaje.
Zresztą aby utrzymac, oddac moc czyli A x V, no to przy mniejszym napięciu, trzeba większego pradu, co jeszcze degraduje aku. Tych dylematów nie ma gdy aku jest bliski max.
Akumulator to nie bak z benzyną gdzie stan napelnienia w zasadzie nie ma znaczenia.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
wwojciech
Forumowicz
Posty: 266
Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03

Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora

Post autor: wwojciech »

Warto by było żeby Taba się doszkolil w tej tematyce bo na swoim filmiku przelicza pojemność aku z proporcji 4,2 -3V liniowego rozładowania i 3.6V dla niego to 50%:D
ODPOWIEDZ