Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
TerryFox
Forumowicz
Posty: 162
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: TerryFox »

Czesc,

Kwesta jak w temacie, a raczej pomysl dla ktorego szukam potwierdzenia :)
W motocyklu zamiast kwasiaka mam fabrycznie zamontowany maly akus Li-Ion. Zasadniczo na rynku troche ich juz jest jako alternatywa dla tradycyjnych kwasiakow. Glowna zaleta jest oszczednosc wagi i miejsca, wada zdecydowana NIEoszczednosc kasy :P
Ale do rzeczy. Akumulator wyjmuje na zime i pomimo tego ze samorozladowanie jest znikome to chcilalbym swojeg akusa nieco podladowac. Obecnie ma 13.1V, chcialbym podniesc tak do 13.5 i niech sobie lezy.
Dedykowanych ładwarek motocyklowych do Lipo i Lion jest zatrzesienie... ale czy naprawde sa potrzebne ? Zwlaszcza ze tez tanie nie sa.
Taki akus moze byc montowany w kazdym motocyklu zamiast kwasiaka, wyprowadzone ma tylko zwyle przylacza na plus i minus, zadnych balanserow i innych takich. Zwykly tepy regulator napiecia w motocyklu ma gleboko w mofsecie stopien naladowania akusa, a tym bardziej wlasciwe procedury ladowania lipo czy lion. On po prostu utrzymuje ospowiednie napiecie w instalacji, i tyle.
Czyli akus "sam musi zadbac o swoje ladowanie" - czytaj musi miec wewnatrz BMSa. No to skoro ma BMSa, to po kiego grzyba mi dedykowana ladowarka z milionem specjalistycznych funkcji ?

Planuje wiec zamiast wydawac 500 pln na dedykowana ladowarke, kupic za polowe tej kwoty zasilacz labolatoryjny ktory wykorzystam tez do 200 innych celow. Na zasilaczu ustawic napiecie jak w instalacji motocykla czyli powiedzmy 14V, na wszelki wypadek niski prad rzedu 1A i niech BMS robi swoja robote. Na akumulatorze mam ostrzezenie zeby nie przekraczac 14.7V i 35A, wiec bede duuuzo ponizej wartosci granicznych.
Dla pewnosci wyslalem zapytanie do jednego z wiekszych producentow akumulatorow w tym do motocykli, i w tym litowych. Jest to firma Yuasa, zapytalem wprost o pomysl jak powyzej dokladnie opisujac co zamierzam zrobic, czyli skorzystac z regulowanego zasilacza zamiast "specjalistycznej dedykowanej" ladowarki. Dostalem odpowiedz w jednej linijce - nie, bo ryzykuje przeladowaniem akumulatora.
Nosz.. jakim cudem mialbym go przeladowac ?

Pytanie wiec do specow - ma to szanse zadzialac ? Na moj chlopski rozum stosujac zasilacz po porstu kopiuje na biurku instalacje z motocykla, ale moze sa jakies kwestie ktore pomijam ?
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: Tooropek »

Twój aku to ani lipo ani li-ion tylko LIFEPO4. Ustawiasz 14,4V na zasilaczu jakimkolwiek, ładowanie 0,2C, zostawiasz aż napięcie dojdzie do zadanego, odłaczasz i po czasie sprawdzasz czy napięcie spadło do 13,5V bo gdzieś w tych okolicach powinno się zatrzymać. Najlepiej by to zrobić jakąś ładowarką modelarską gdyż te posiadają specjalne programy dla lifepo4 ale jak i z zasilacza naładujesz to będzie ok.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
gienek333
Forumowicz
Posty: 631
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: gienek333 »

Jak to jest żelazowy jak prawi Toporek, to ja bym go nie ładował (powinien wytrzymać kilka lat, odłączony od motocykla).
TerryFox
Forumowicz
Posty: 162
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Re: Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: TerryFox »

Tooropek pisze:
27 lis 2021, 18:33
Twój aku to ani lipo ani li-ion tylko LIFEPO4.
Eee...
IMG_2721.jpeg
I tak, samorozładowanie ma bardzo niskie. Zeszla zime tez zimowal w temperaturze pokojowej, ale wyciagnalem go troche wczesniej z motocykla wiec immobiliser wyciagnal z niego nieco mniej energii. Do zimowania trafil z napieciem 13.5V, po 5 miesiacach mial 13.4V

Tym razem mialem troche wieksza nadzieje na jazde az do "moto Mikołajków" ;) I moto "(nie ruszano) stalo dluzej z akumulatorem. Ale pogoda z ostatnich dni pozbawila zludzen. W kazdym razie akus ma aktualnie 13.1V. Tragedii nie ma, ale czulbym sie pewniej podciagajac go odrobine.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: Tooropek »

Eee... Trzeba od razu wstawiać takie zdjęcia. Kazałeś wróżyć z fusów, a moja wiedza co do aku 12V litowych do motocykli kończy się na lifepo4, nie znam innej technologii która jest używana zamiennie z ca-ca, żel, agm.

Proza życia nakazuje ładować aku i wtedy do zimować, więc ja tu nie widzę dalej tematu do rozmów. Dowiedz się w jakiej technologii jest aku i będziesz wiedział jak go naładować.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: WojtekErnest »

Jesli aku wyjmujesz na zimę to akurat niecelowe jest jego doladowywanie gdy ma 13,1V. Naladuj go tuż przed sezonem.
Oczywiście (zaden) producent nie odpowie indywidualnemu userowi że można ładować zasilaczem laboratoryjnym.
A ładować oczywiscie możesz ale kontroluj to napiecie NA KLEMACH aku, woltomierzem który zapewni dokladny odczyt. Prąd ladowania max kilka A, a po przekroczeniu 14V zejdz do nawet 0,5A. Tak bym zrobil.
Ostatnio zmieniony 28 lis 2021, 7:54 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 1 raz.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
TerryFox
Forumowicz
Posty: 162
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Re: Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: TerryFox »

Dzieki :) Czyli zasilacz.

Tematem pobocznym (taka typowo teoretyczna rozkminka) jest dla mnie wogole koniecznosc stosowania tych wszystkich dedykowanych ladowarek do akusow motocyklowych (czy tam innych) lipo czy life czy LiIon.
Zakladam ze ten akumulator ma w sobie bmsa - bo nie wyobrazam sobie zeby go nie mial. Jest przeciez podlaczony na stale do instalacji motocykla, wiec cos musi dbac zeby go chociazby nie przeladowac, a niczego takiego w samej instalacji nie ma, tym bardziej ze takiego litowca moza zamiennie zamontowac zamiast zwyklego kwasiaka. A wiec BMS musi byc w samym akusie - jak w naszych bateryjkach rowerowych czy hulajkowych.
Prawidlowe napiecie w instalacji motocyklowej miesci sie w zakresie 13.5 -14.5V i z takim napieciem akus powinien sobie radzic, a to ze jest podlaczony do instalacji mozna wlasnie skopiowac na biurku zasilaczem labolatoryjnym. I Niech BMS robi to co robi i tak non stop w motocyklu.
To identyczna sytuacja jak w popularnych hulajkach - "ladowarka" to przeciez tylko zasilacz o odpowiednio dobranej wydajnosci pradowej i napieciu, calym procesem ladowania, balansowaniem cel itd zajmuje sie wbudowany w baterie BMS.

Wiecc powem szczerze.. jaki sens maja te zaawansowane ladowarki do litowcow za gruba kase ? Ok rozumiem ze tam moze byc logika ktora sprawdza napiecie akusa i "zapiszczy" gdy bedzie naladowany. ALe przeciez BMS w baterii sam zakonczy ladowanie kiedy akus bedzie pelny. Pozatym w ladowarkach dedykowanych sa pewnie jakies tam programy modulacji pradu czy napiecia.. ale po co skoro BMS jest w baterii ? Czy to nie tylko sposob na zwyczajne zlojenia klienta ktory zakupil litowca ?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: tkoko »

Popełniasz podstawowy błąd. Każdy samochód/motocykl w którym jest zainstalowany akumulator kwasowy ma również układ ładujący/zabezpieczający tzw. "regler". Może on być elektromechaniczny lub elektroniczny, ale zawsze jego zadaniem jest odpowiednie ładowanie aku i zabezpieczenie aku przed przeładowaniem. Podobnie jest w przypadku ładowarek. BMS co prawda chroni aku w skrajnych sytuacjach lecz aby prawidłowo działać ładowanie/ładowarka musi zapewniać odpowiednie parametry (np. CV), tego warunku nie spełniają zasilacze.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: WojtekErnest »

Dodam do tego co napisal @Tkoko : dedykowana ladowarka do liion/lifePo4 nie wymaga od uzytkownika nadzoru, kiedy i jaki prąd zmniejszyć lub wylaczyc ładowanie. Jes.i robisz to zasilaczem laboratoryjnym, musisz to robić sam w odpowiednim momencie.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: Dede »

Chyba nikt nie zauważył że ładowanie tego akumulatora jest max 14,7V według fotki akumulatora więc nie możemy ładować go ładowarką li-ion.

Według danych nie pasuje tutaj napięcie max 14,7V bo li-ion 3S ma 12,6V a 4S 16,8V
Tooropek pisze:
27 lis 2021, 23:49
Eee... Trzeba od razu wstawiać takie zdjęcia. Kazałeś wróżyć z fusów, a moja wiedza co do aku 12V litowych do motocykli kończy się na lifepo4, nie znam innej technologii która jest używana zamiennie z ca-ca, żel, agm.
I też nie znam żeby zastosować li-ion do instalacji moto czy samochodzie, według napięcia idealnie pasuje lifepo4 a nie li-ion bo napięcia max 14,7V to by było idealnie 4 sekcje lifepo4 więc tradycyjna technologia w samochodzie lub moto pod lifepo4.
Mylące jest napisz na obudowie li-ion ale 99,9% będzie to akumulator lifepo4

I ładowarka też powinna być lifepo4 max napięcie 14,7V

Lub może być ładowarka do akumulatora żelowego gdzie max napięcie jest 14,4V i tutaj taka ważna uwaga nie może być ładowarka z funkcją odsiarczaniem akumulatora bo wtedy przekroczy napięcie 14,7V.

Nie może być ładowarka do akumulatora kwasowego bo tam przekracza napięcie 14,7V trakcie ładowania.
Załączniki
XRecorder_29112021_124659.jpg
Ostatnio zmieniony 29 lis 2021, 12:54 przez Dede, łącznie zmieniany 9 razy.
0tik
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 29 lip 2021, 16:50

Re: Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: 0tik »

TerryFox pisze:
27 lis 2021, 22:09
Tooropek pisze:
27 lis 2021, 18:33
Twój aku to ani lipo ani li-ion tylko LIFEPO4.
Eee...

IMG_2721.jpeg

I tak, samorozładowanie ma bardzo niskie. Zeszla zime tez zimowal w temperaturze pokojowej, ale wyciagnalem go troche wczesniej z motocykla wiec immobiliser wyciagnal z niego nieco mniej energii. Do zimowania trafil z napieciem 13.5V, po 5 miesiacach mial 13.4V

Tym razem mialem troche wieksza nadzieje na jazde az do "moto Mikołajków" ;) I moto "(nie ruszano) stalo dluzej z akumulatorem. Ale pogoda z ostatnich dni pozbawiła złudzeń. W każdym razie akus ma aktualnie 13.1V. Tragedii nie ma, ale czulbym sie pewniej podciagajac go odrobine.
O trzeba było tak od razu Na zdjęciu masz napisane parametry ładowania. 14,7V i 35A. Te 35A to raczej maksimum w tym przypadku.
Tak. Możesz ładować to zasilaczem laboratoryjnym. Zasilacz nie powie ci czy bateria się już naładowała. Musisz sobie skombinować amperomierz i kiedy natężenie spadnie do około 0,05A to znaczy, że akumulator się już naładował.. A może się jeszcze balansuje :D

Na tomiast co do chemii to pojęcie li-ion jest ogólne. nie dowiesz się, dopóki nie zajrzysz do środka. Możesz mieć tam 4 ogniwa o nominalnym napięciu 3.7 albo 4 ogniwa o nominale 3.4. Te pierwsze bardziej nadają się do samochodów a te drugie do cyklicznej pracy (napięcie 14,7v). Chodzi o to, że ogniwa degradują się w czasie pozostawania na maksymalnym napięciu.

To nie są kwasiaki, więc nie musisz go podładowywać "na zapas". Jak sam zauważyłeś nie rozładował ci się wiele od zimowania. Niskie napięcie im nie szkodzi. Nawet napięcie 12.5v jest bardzo dobre.

>Tematem pobocznym (taka typowo teoretyczna rozkminka) jest dla mnie wogole koniecznosc stosowania tych wszystkich dedykowanych ladowarek do akusow motocyklowych (czy tam innych) lipo czy life czy LiIon.
Te całe dedykacje sprowadzają się (w dużym skrócie) do napięć ładowarek oraz mocy.

>Wiecc powem szczerze.. jaki sens maja te zaawansowane ladowarki do litowcow za gruba kase ? Ok rozumiem ze tam moze byc logika ktora sprawdza napiecie akusa i "zapiszczy" gdy bedzie naladowany. ALe przeciez BMS w baterii sam zakonczy ladowanie kiedy akus bedzie pelny. Pozatym w ladowarkach dedykowanych sa pewnie jakies tam programy modulacji pradu czy napiecia.. ale po co skoro BMS jest w baterii ? Czy to nie tylko sposob na zwyczajne zlojenia klienta ktory zakupil litowca ?

Też chciałbym to wiedzieć. Mam ładowarkę 36v. Niesamowita ilość elektroniki się w niej znajduje. Nie powiem, że to pic na pokaz, ale nie można zaprzeczyć, że bms powinien zadbać o ogniwa i baterię. Niby jest tam proces ładowania cc-cv i to właśnie on jest odpowiedzialny za wyjątkowość zasilaczy.
TerryFox
Forumowicz
Posty: 162
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Re: Ładowanie motocyklowego akusa Li-Ion

Post autor: TerryFox »

Taki szybki update - ostatecznie nie ladowalem tego akusa, pod koniec zimy szkoda mi juz bylo kasy na dedykowana ladowarke, a na eksperymenty z zasilaczem zabraklo odwagi ;)
Do moto akumulator trafil z napieciem 13.1V i.... rozrusznik zagadal z pelna werwa. Wiec jesli ktos ma u siebie w moto czy tam innym jezdzidle Li-Ion i odstawia sprzeta na zime, to o ile akumulator jest sprawny i prawidlowo ladowany w jezdzidle to nie ma potrzeby inwestowac w ladowarki.
ODPOWIEDZ