Wymiana ogniwa w Sparta ION

Dział zawiera dane techniczne oraz informacje o ładowaniu akumulatorów litowych i ich pochodnych
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Zastanawiajacym jest fakt że serwis udostępnia wyniki testu pakietu przy 0,5A. Wygląda to na celowy zabieg aby tak mierzony każdy pakiet, byl pozornie sprawny.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

szupek pisze:
31 maja 2022, 16:06


Mam drugi, który chwilę jeździł i wyskoczył mu błąd E0003. Biorąc pod uwagę wiek konstrukcji i dyskusyjną niezawodność rozwiązania, wypierdzieliłem w cholerę sterownik z silnika, zakupiłem chiński sterownik 13A i baterię 7s4p i przerabiam go na manetkę.

Tak tylko z ciekawości, rozumiem, że baterie budowałeś czy kupiłeś gotowy lion? Aktualnie mniej więcej robię to samo co ty, myślałeś czy nie zastąpić uszkodzonych ogniw nowymi, ale z tym samym napięciem ? W teorii wtedy soft Sparty/Batavusa nie rozpozna, że ma nowa baterie i można jeździć bez dopisywania
szupek
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 16 maja 2019, 22:39

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: szupek »

Kupiłem gotową baterię. Była nowa w dobrej cenie, nie chiało mi się bawić w lepienie swojejgo pakietu.
W tym rowerze miałem błąd e03, który oznacza uszkodzenie baterii, więc zakładam, że jest coś nie tak w bmsie , szkoda mi było zachodu na podnoszenie trupa. Kiedyś rozważałem zrobienie alternatywnego starownika w koło, jest projekt gdzieś na necie, gdzie jest nawet obsługa wyświetlacza i może to działać ze standardowymi bateriami, ale temat się rozmył.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Bodzio pisze:
02 cze 2022, 15:13
[? Aktualnie mniej więcej robię to samo co ty, myślałeś czy nie zastąpić uszkodzonych ogniw nowymi, ale z tym samym napięciem ?
No właśnie nie robisz tego co przedmówca. On ma pakiet LI-ION na ogniwach 4,2V i calkowicie zmienioną elektronikę . A to oznacza, że ten Jego pakiet z łatwością nadaje się do prądu rzędu 8-10A.
Ty masz teoretycznie działający pakiet na ogniwach nimh, wieloletnich, o napieciu 1,4V. Teoretycznie dzialajacy, bo mierzono go przy 0,5A a nie przy 5 lub 8A. ?????
Ps. Prąd pomiarowy pakietu nie możesz mylić z prądem pomiarowym ogniwa, bowiem w pakiecie są ogniwa równolegle czyli prąd per ogniwo, dzielimy przez ilość ktora jest zrównoległona.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

WojtekErnest pisze:
02 cze 2022, 19:47
Bodzio pisze:
02 cze 2022, 15:13
[? Aktualnie mniej więcej robię to samo co ty, myślałeś czy nie zastąpić uszkodzonych ogniw nowymi, ale z tym samym napięciem ?
No właśnie nie robisz tego co przedmówca. On ma pakiet LI-ION na ogniwach 4,2V i calkowicie zmienioną elektronikę . A to oznacza, że ten Jego pakiet z łatwością nadaje się do prądu rzędu 8-10A.
Ty masz teoretycznie działający pakiet na ogniwach nimh, wieloletnich, o napieciu 1,4V. Teoretycznie dzialajacy, bo mierzono go przy 0,5A a nie przy 5 lub 8A. ?????
Ps. Prąd pomiarowy pakietu nie możesz mylić z prądem pomiarowym ogniwa, bowiem w pakiecie są ogniwa równolegle czyli prąd per ogniwo, dzielimy przez ilość ktora jest zrównoległona.
Aa już kumam, ogniwa mają 2500mah, powinny być ładowane 5A, bo po podzieleniu powinna być ładowana prądem 1/10 pojemności ogniw
Bez testu sposobem na żarówkę H4 się nie obejdzie, sprawdzę w nowym tygodniu, jestem ciekaw. W razie czego pogadam sobie z sprzedającym... :evil:
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Teraz mylisz prąd Ladowania z pradem Rozladowania..
Jesli ogniwo jest 2,5Ah i ma być LADOWANE 1/10 pojemnosci, to 250 mA. Gdy są DWA ogniwa równolegle, to prąd ladowania w pakiecie winien wynosić 0,5A.
Natomiast prąd ROZLADOWANIA czyli obciążania pakietu, sztucznie (żarówką/rezystorem) winna być dostosowana do typu sterownika/silnika. Czyli taki prąd pomiarowy winien być przynajmniej 5A a nawet blizej 8A.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
czeslaw
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 04 cze 2022, 21:04

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: czeslaw »

Dwa dni temu kupiłem batavusa e-bike ion,z wyładowaną baterią.Sprzedający zapewniał że 40 km zasięg ,że baju baju,zbiłem cenę ,kupiłem rower z myślą o wywaleniu tego wystkiego na zwykły rower.Ale ładowarkę podłączyłem coś się naładowało nie pamiętam ile,no to w drogę ,poszedł jak burza ale po 100 m bateria pusta.Rozpołowiłem baterię okazało się wszystkie ogniwa mają po 1,38 v ale jedna jest 0 V.Pojechałem do sklepu kupiłem 2 ogniwa nimh mniejsze bo tych co tam są gościu w sklepie nie widział nigdy.W domu połączyłem je równolegle wlutowałem w miejsce uszkodzonej,baterię naładowałem,wszystkie ogniwa napięcie 1.43 v tylko ta wlutowana 1,38 V.Złożyłem skleiłem .Wdrogę wszystko śmiga rower pięknie chodzi po 10 km przy 70 % Max power bateria pusta.Wniosek ogniwa można wymieniać ,nic nie trzeba kodować,na ten moment mam elektryczny rower o zasięgu 10 km.Podejrzewam że spadek napięcia na tej dodanej baterii za 20zł powoduje efekt pustej baterii,bo że 100 m,zasięg zwiększył się do 10 km .Kupiłem drugą baterię taką samą i wlutuje uszkodzone ogniwo oryginale,lub podmienię sterownik.Chyba będę miał rower elektryczny.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

No właśnie, z tymi ogniwami jest ten problem ze aby powstal rozsądny pakiet, ktory pozwoli na powiedzmy 30 km zasiegu, trzeba by kupić NOWE wysokopradowe ogniwa. Czyli koszt przynajmniej 700-800 zl. Doraźna naprawa za 20-50zl możliwa ale efekt j.w.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
czeslaw
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 04 cze 2022, 21:04

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: czeslaw »

Witam.Tak naprawdę wierzę że ogniwo właściwe zmieni sytuację bo bateria ładuję się nie grzeje się,przy jeździe eko dystans wzrasta do 40 km,tylko przy poziomie 68 -70 % bateria robi się pusta.Kupiłem drugą baterię i mam nadzieję że coś się zmieni .Najgorsze to rozpołowienie baterii kiedyś chińczycy robili badziewie a teraz chytra i skąpa Europa pokazuje to jeszcze w gorszej formie.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

No bo aku ma zgrubsza pojemność ale przy (za)niskim prądzie. I gdy wymuszasz prąd >5A, no to napięcie gwaltownie spada i się wyłącza. To samo będzie gdy ogniwa się za szybko nagrzeją....
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Ja dosyć długo bawiłem się tymi ogniwami. Jeśli się komuś chce to może sobie poczytać w tym temacie, który jest w mojej stopce - posty mniej więcej z lata ubiegłego roku. Mam jeszcze trochę tych ogniw, więc jak ktoś potrzebuje, to pewnie dało by się wybrać takie, które obciążone dużym prądem nie pada od razu na twarz.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

czeslaw pisze:
05 cze 2022, 8:45
Witam.Tak naprawdę wierzę że ogniwo właściwe zmieni sytuację bo bateria ładuję się nie grzeje się,przy jeździe eko dystans wzrasta do 40 km,tylko przy poziomie 68 -70 % bateria robi się pusta.Kupiłem drugą baterię i mam nadzieję że coś się zmieni .Najgorsze to rozpołowienie baterii kiedyś chińczycy robili badziewie a teraz chytra i skąpa Europa pokazuje to jeszcze w gorszej formie.
Słyszałem o takiej teorii, że po regeneracji pakietu trzeba dwa cykle przeprowadzić do pełnego rozładowania i naładowania.
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Hej, problem mam. Rower 3 tygodnie temu podłączyłem na sucho i wszystko zadziałało. Dziś przedłużyłem przewody od baterii, faz i od manetki i rower w ogóle nie reaguje na manetkę. Przewody tak samo podłączyłem jak ostatnio, wszystko polutowane. Na konektorze manetki wychodzący z sterownika jest 4,1v, bateria trzyma napięcie 24.5v. Z jedna różnicą i tu pytanie, przewód od manetki przedłużyłem o dość znacznie grubszy przewód. Także teraz z rolgazu idą 3 ciękie, później 3 grube i znów cienkie do konektora, coś czuje, że to nie jest zgodnie z sztuką.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 1521
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Tooropek »

Sygnałowe przewody nie muszą być grubsze niż 0,5 albo 1mm miedź; a te idące do manetki to drutowanie może być powodem usterki.

Owszem nie jest to sztuką ale już jak znajdziesz przyczynę i czy te użyte przewody dodane powodują usterkę to znajdź jakiś koncentruk i puść to tylko jedną a solidną wiązką. Może gdzieś po drodze zaszła jakaś pomyłka przy lutowaniu...
Bidony 48V 13S5P 14,5Ah. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Zapewne pomyliłeś przewody lub jest źle lutowane.
Odłącz przewod sygnalowy od manetki. Sprawdź czy napiecie na nim wzgledem minusa jest od 0,8V do okolo 3,9V gdy kręcisz manetka.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Spróbuj najpierw podładować baterię, bo 24,5v na tych ogniwach to może oznaczać, że jest całkowicie rozładowana.
Naładowana powinna mieć około 28V.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

zielony71 pisze:
09 cze 2022, 4:46
Spróbuj najpierw podładować baterię, bo 24,5v na tych ogniwach to może oznaczać, że jest całkowicie rozładowana.
Naładowana powinna mieć około 28V.
Pierwsze co zrobiłem to podłączyłem ładowarkę, ale nie szumi. Szumi zawsze jak bateria jest słaba, tutaj ewidentnie jest naładowana. Dzięki posprawdzam jeszcze wszystko. Raczej coś pomyliłem w manetce lub ten przewód, który jest za gruby na to wychodzi. Fazy mogą być źle zlutowane ale sterownik ma samouczenie, wiec czy jest spięty czy nie i tak nie reaguje. Cofam sie o krok
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Nie ma takiej opcji, żeby bateria, która ma 24,5V była w pełni naładowana.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Witam ponownie :) znów będę zadawał głupie pytania:)
Rower działa, lecz bateria jest w słabej kondycji, ten wykres z rozładownia 0.5A można sobie do kosza wrzucić. Mianowicie spróbowałem swoich sił z starą bateria w celu regeneracji jej. Jedno ogniwo miało bardzo niskie napięcie, reszta 1.1 v. Wyciąłem stare ogniwo i zgrzałem ogniwo o napięciu 1.40v i tu chyba jest mój błąd, czy nie powinienem obniżyć napięcia do 1.1 v jak reszta? Po drugie przy próbie ładowania, ładowarka nie wystartowała, na sprawnym rowerze jak sprawdziłem to wentylator sie normalnie włącza i buczy. Zostawiłem baterie na noc z podpięta ładowarką i ku mojemu zaskoczeniu napięcie na ogniwach wzrosło na 1.24v, a wymienione ogniwo ma 1.29v. Ktoś podpowie mi o co chodzi? Najpierw powinienem rozładować bateria a później sprawdzać czy działa? Proszę o pomoc, dzięki i pozdrawiam.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Przy tych ogniwach nie ma balansera i system zaklada ze ogniwa są równe. Zatem samo ladowanie ich nie wyrówna. Obciaz to ogniwo o najwyższym napieciu, aby byly równe NAPIECIA.
Ale nie czarujmy się, jeśli ogniwa w szeregu mają rozne RW i różną pojemność to dobrze nie bedzie. Gdy bedzue wyrównane wtedy laduj. Zakladam ze termistory pozostawiłeś po tych przeróbkach. W kazdym razie, stan naladowany to ogniwo powyżej 1,4V.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Jutro potestuję, termistory zostały, ale szczerze to zapomniałem ich przykleić. Jutro się poprawię i spróbuje obciążyć cały pakiet, zobaczymy co z tego wyjdzie.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Obciążanie CAŁEGO pakietu, nie wyrówna napięc na segmentach szeregowych..
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Coś tam ta ładowarka jednak ładuje, bo samo się przecież nie naładowało. :-)
Ja bym naładował do pełna i wtedy wypróbował na ile ta bateria wystarczy.
Do pełna, czyli do 1,4V na ogniwo, razem 28V.
Jeżeli ta ładowarka z jakiś powodów nie zechce tego zrobić, bo np. ma jakieś zabezpieczenia, które po Twoich modyfikacjach ją od tego powstrzymują, to bym użył innej.
Tania chińska ładowarka do baterii 24V kosztuje około 40 zł, nie ma prawie żadnych zabezpieczeń, więc nie będzie grymasić. Trzeba tylko uważać, bo wtedy takiej ładowarki nie można zostawić podłączonej na całą noc. Trzeba organoleptycznie sprawdzać temperaturę ogniw i gdy zrobią się wyraźnie ciepłe (powyżej 36 stopni) przerwać ładowanie.
Po takim ładowaniu ogniwa wyrównają się same, bo te najbardziej naładowane oddadzą nadmiar ładunku w postaci ciepła ;-)
Dodam jeszcze, że mam na myśli ładowarkę do Li-ion 7S, o napięciu 29,4V i prądzie ładowania 2A. Ona tym ogniwom na pewno krzywdy nie zrobi.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

WojtekErnest pisze:
02 sie 2022, 5:18
Obciążanie CAŁEGO pakietu, nie wyrówna napięc na segmentach szeregowych..
Wiem, lecz kiedyś wyczytałem na jakieś aukcji Sparty, że jak bateria po regeneracji to trzeba przeprowadzić dwa cykle rozładowania i naładowania. Do końca w to nie wierze, ale spróbuje.
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Po wymianie ogniwa o obniżonym napięciu, bateria wytrzymała 30sekund :lol: w Lidlu tez mogę wyrzucić takie baterie?
Załączniki
nic z tego nie będzie.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Tak w wielu Lidlach są choćby tekturowe pudelka na zlom bateryjny.
Zresztą w Biedronkach też
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Zaczynałeś od 26 V?
Tak wygląda z wykresu.
To może zamiast wyrzucać, to mi przyślij tę baterię, to Ci ją sprawdzę (za darmo).
To jest tak jakbyś oponę w samochodzie napompował do 0,5 atmosfery i postanowił ją wyrzucić, bo przecież od razu widać, że jest kapeć ;-)
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Hej, więcej nie dało się jej naładować, ale jeśli byłbyś tak miły to z chęcią skorzystam z uprzejmości:) priv.
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Hej pytanie mam. Sprawdzam kondycje baterii nimh typu banan, po obciążaniu całego pakietu 20szt wypluło 4Ah ( 6A), a po obciążeniu odpowiednio jednej połówki później drugiej, analogicznie wyszło w granicach 3.8ah na stronę :idea: co łącznie powinno dać 7,6ah, o co chodzi? Dodam, że ogniwa nie sa uszkodzone, nic się nie wylało itd. Napięcie początkowe 30.5v

Pozdro
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

A połówkę tez obciazales 6A ? Czym mierzyłeś, obciążenie bylo stalopradowe czy stałą rezystancja ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 3736
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: tkoko »

A jakie napięcie miały obie połówki i cały aku.
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Szkoda, że nie wpadłeś na pomysł, żeby zmierzyć oddzielnie każde ogniwo, bo wtedy gdyby każde wypluło około 4 Ah, to razem miałbyś 20 x 4 Ah = 80 Ah LOL

Nie, to tak nie działa. Przy łączeniu szeregowym pojemności się nie sumują. Za to rośnie napięcie.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

WojtekErnest pisze:
11 wrz 2022, 20:05
A połówkę tez obciazales 6A ? Czym mierzyłeś, obciążenie bylo stalopradowe czy stałą rezystancja ?
Hej, połówki obciążałem oczywiście 3A, a na twoje pytanie niestety nie znam odpowiedzi, ale obciążałem dokładnie tym:
https://www.gotronik.pl/ebd-a20h-tester ... -8025.html
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

tkoko pisze:
11 wrz 2022, 20:47
A jakie napięcie miały obie połówki i cały aku.
Całe aku miało 30.5v, ale połówek nie sprawdziłem szczerze. :roll:
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

zielony71 pisze:
12 wrz 2022, 7:26
Szkoda, że nie wpadłeś na pomysł, żeby zmierzyć oddzielnie każde ogniwo, bo wtedy gdyby każde wypluło około 4 Ah, to razem miałbyś 20 x 4 Ah = 80 Ah LOL

Nie, to tak nie działa. Przy łączeniu szeregowym pojemności się nie sumują. Za to rośnie napięcie.
No teraz juz wiem, że to tak nie działa, dlatego testuje, zgłębiam temat i pytam, jako, że jestem laik to wydawało mi się do dziwne, że rozpołowione mają dosyć fajna sprawność. Podejrzewam, że tu chodzi o amperarz, więcej prądu to mocniej dostają po tyłku i taki rezultat.
Dodam, że przy obciążeniu sprawdziłem kamerą termowizyjną temperaturę i żadnych większych odchyleń.

Pozdrawiam
tkoko
Forumowicz
Posty: 3736
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: tkoko »

Bodzio pisze:
12 wrz 2022, 16:09
........
No teraz juz wiem, że to tak nie działa, dlatego testuje, zgłębiam temat i pytam, jako, że jestem laik to wydawało mi się do dziwne, że rozpołowione mają dosyć fajna sprawność. Podejrzewam, że tu chodzi o amperarz, więcej prądu to mocniej dostają po tyłku i taki rezultat.
Dodam, że przy obciążeniu sprawdziłem kamerą termowizyjną temperaturę i żadnych większych odchyleń.

Pozdrawiam
Te ogniwa w całości, w połowie, pojedynczo mają tą samą pojemność w Ah (jak są sprawne), lecz różną "pojemność"/energię w Wh, różnią się jedynie napięciem, stąd pytanie jakie napięcie było w połówce baterii.
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Sprawdziłem połówki, obydwie mają po 15,3 v
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

No to są naładowane pod korek i jeśli wychodzi 4 Ah to więcej nie będzie.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Bodzio pisze:
12 wrz 2022, 16:02
WojtekErnest pisze:
11 wrz 2022, 20:05
A połówkę tez obciazales 6A ? Czym mierzyłeś, obciążenie bylo stalopradowe czy stałą rezystancja ?
Hej, połówki obciążałem oczywiście 3A, ...
I tu jest Twój błąd. Łączenie SZEREGOWE TO JEDNAKOWY prąd. Zatem jesli mierzysz połówkę szeregu to musisz dać mu też 6A. Druga sprawa ze szeregowo Ah się nie dodaje !!
W każdym razie jeśli przy 6A jest okolo 4Ah, no to do roweru się w zasadzie nie nadaje.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 3736
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
13 wrz 2022, 22:29
........ W każdym razie jeśli przy 6A jest okolo 4Ah, no to do roweru się w zasadzie nie nadaje.
Bateria ma ~100Wh, w płaskim terenie z PAS'em i własnymi nogami przy zużyciu 5 - 10 Wh/km daje 10 - 20 km zasięgu.
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

WojtekErnest pisze:
13 wrz 2022, 22:29
Bodzio pisze:
12 wrz 2022, 16:02


Hej, połówki obciążałem oczywiście 3A, ...
I tu jest Twój błąd. Łączenie SZEREGOWE TO JEDNAKOWY prąd. Zatem jesli mierzysz połówkę szeregu to musisz dać mu też 6A. Druga sprawa ze szeregowo Ah się nie dodaje !!
W każdym razie jeśli przy 6A jest okolo 4Ah, no to do roweru się w zasadzie nie nadaje.
Istnieje jakiś patent, żeby podnieść wartość Ah? Zgaduję, ze wymiana połówki pakietu nie da zamierzonego efektu?
Chciałbym zrozumieć, skoro napięcie jest wysokie, a pojemność kiepska, jak rozumiem bateria ma dużo cykli ładowania za sobą to znaczy jest wyeksploatowana. To jest już chyba 3 bateria, która próbuje naprawić (fajnie bo jakieś doświadczenie zdobywam) ale brakuje sukcesu. Pomijam fakt, że zostaje kwestia tego oryginalnego "BMS`a, który na jednym pakiecie ładowarka wykrywa i ładuje, a na innym nie wykrywa i wentylator się nie włącza :(
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Patent istnieje, ale to dużo roboty i sens tej roboty jest wątpliwy.
Trzeba sprawdzić pojemność każdego jednego ogniwa z osobna i z tych 60 które masz (pisałeś o 3 bateriach) wybrać 20 najlepszych ogniw. Wtedy jest szansa na jakieś 6, no może 7 Ah.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

No, ale co mi po tym, że sprawdzę osobno jak i tak szeregowo będę musiał połączyć, a pisaliście, że
zielony71 pisze:
12 wrz 2022, 7:26


Nie, to tak nie działa. Przy łączeniu szeregowym pojemności się nie sumują. Za to rośnie napięcie.
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Wyobraź sobie łańcuch. Taki stalowy, jak u psa łańcuchowego.
Ten łańcuch jest zrobiony z 20 ogniw. Prawie każde ogniwo z innego drutu. Niektóre z drutu 2 mm, inne z 5 mm, a jeszcze inne z 3 mm.
Cały ten łańcuch wytrzyma tyle ile jego najsłabsze ogniwa. Czyli te z drutu 2 mm.
Jeżeli wymienisz w nim wszystkie ogniwa zrobione z drutu 2 mm na grubsze, to cały łańcuch wytrzyma więcej.
Wtedy wciąż wytrzyma tyle co najsłabsze ogniwo, ale to już będzie ogniwo z drutu 3 mm, bo wszystkie słabsze już wymieniłeś. A jak jeszcze wymienisz wszystkie ogniwa z drutu 3 mm na grubsze, to łańcuch już będzie całkiem mocny.
Prościej już tego wytłumaczyć nie potrafię:-)
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
tkoko
Forumowicz
Posty: 3736
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: tkoko »

Bodzio pisze:
14 wrz 2022, 11:21
No, ale co mi po tym, że sprawdzę osobno jak i tak szeregowo będę musiał połączyć, a pisaliście, że
zielony71 pisze:
12 wrz 2022, 7:26


Nie, to tak nie działa. Przy łączeniu szeregowym pojemności się nie sumują. Za to rośnie napięcie.
Jeżeli każde pojedyncze ogniwo będzie miało 6 Ah, to i cała bateria będzie miała 6 Ah (niezależnie od napięcia/ilości ogniw). Przy dostępności Li-Ionów pozostawanie przy NiMH jest problematyczne i nieopłacalne. Jak sądzę są to ogniwa typu R20 których cena za pojedyncze ogniwo to 20 - 30 zł a maksymalna pojemność to 6 - 10 Ah x 24V co daje 140 - 240 Wh z nowych ogniw. Da to maksymalny zasięg "na PAS'ie" 40 - 50 km (w sprzyjających warunkach).
https://allegro.pl/oferta/akumulatorki- ... gLlGfD_BwE
https://www.hurt.com.pl/1-x-akumulatore ... gKG1PD_BwE
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Bodzio pisze:
14 wrz 2022, 8:57
[.... To jest już chyba 3 bateria, która próbuje naprawić (fajnie bo jakieś doświadczenie zdobywam) ale brakuje sukcesu. Pomijam fakt, że zostaje kwestia tego oryginalnego "BMS`a, który na jednym pakiecie ładowarka wykrywa i ładuje, a na innym nie wykrywa i wentylator się nie włącza :(
No właśnie spełnia się to o czym pisaliśmy kilka mies temu. Realnym sukcesem przy TYM TYPIE ogniw UŻYWANYCH jest fakt, że pojedzie kilkanaście/20 km. Zakup nowych ogniw, to inwestycja doraźna, nieco wydłuży zasięg ale b.wątpliwa finansowo.
Niestety tylko gruntowna zmiana elektroniki i typu ogniw, da efekt dlugotrwaly i sensowny zasięg czyli przynajmniej 40-50 km.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Bodzio
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

zielony71 pisze:
14 wrz 2022, 11:47
Wyobraź sobie łańcuch. Taki stalowy, jak u psa łańcuchowego.
Ten łańcuch jest zrobiony z 20 ogniw. Prawie każde ogniwo z innego drutu. Niektóre z drutu 2 mm, inne z 5 mm, a jeszcze inne z 3 mm.
Cały ten łańcuch wytrzyma tyle ile jego najsłabsze ogniwa. Czyli te z drutu 2 mm.
Jeżeli wymienisz w nim wszystkie ogniwa zrobione z drutu 2 mm na grubsze, to cały łańcuch wytrzyma więcej.
Wtedy wciąż wytrzyma tyle co najsłabsze ogniwo, ale to już będzie ogniwo z drutu 3 mm, bo wszystkie słabsze już wymieniłeś. A jak jeszcze wymienisz wszystkie ogniwa z drutu 3 mm na grubsze, to łańcuch już będzie całkiem mocny.
Prościej już tego wytłumaczyć nie potrafię:-)
Teraz już kumam, dziękuję. Spróbuje coś zbudować, rozumiem, że testuje ogniwa pojedynczo od 1,50v do 0,90v prądem 0,5A?
Rozumiem, że ta technologia jest stara i problematyczna, ale na tą chwile nie chce przerabiać na li-on'y. Dziękuję za pomoc na tą chwilę :D
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Na 0,5A to szkoda Twojego czasu. Testuj prądem co najmniej 2A, a jeszcze lepiej 5-6A.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3152
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

0,5A x 28V = 14Wat. Jw. taka moc niemal nic nie znaczy silnika ebajka.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ODPOWIEDZ