Wymiana ogniwa w Sparta ION

Coś się zepsuło, coś trzeba wymienić, coś trzeba wyregulować w fabrycznym rowerze?
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Hej pytanie mam, jestem turbo amatorem w tych sprawach. Bateria w moim rowerze elektrycznym Sparta Ion wyzionęła ducha. Błąd świadczy o uszkodzonej baterii (może być jeszcze bms, choć w to wątpię)
Naoglądałem się filmików w Holandii jak oni to naprawiają i chciałem dopytać i jedną kwestie. W teorii jak będę miał uszkodzone 3 ogniwa, zamówię takie same, podładuje ję do tych samych wartości co pozostałe i zgrzeje je, to nadal będę musiał lecieć do serwisu na wgrywanie nowego softu?
Jak to mi nie zagra to chce kupić zewnętrzny sterownik i poruszać się za pomocą manetki. Dzięki za pomoc z góry :)
Pozdrawiam i Wesołego Jajka :)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Ludzie na forum wymieniali ogniwa i pisali, że nie trzeba nic grzebać z softem.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

zielony71 pisze:
18 kwie 2022, 9:22
Ludzie na forum wymieniali ogniwa i pisali, że nie trzeba nic grzebać z softem.
Na pewno w sparcie ION ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Bardzo stare pakiety do SPARTA 24V oparte o ogniwa NiCd, nie wymagaly rejestracji serwisowej. Ale nowe modele ION raczej juz tak
Cyt. "Wymiana baterii wymaga komputerowego zgrania nowej baterii z rowerem tj. wgranie nowego oprogramowania, które skonfiguruje prace silnika, baterii i sterownika. Bez wykonania komputerowej synchronizacji rower nie będzie wspomagał. "
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Racja, było kilka generacji tych rowerów, a nie wiemy o którą chodzi.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

zielony71 pisze:
18 kwie 2022, 9:22
Ludzie na forum wymieniali ogniwa i pisali, że nie trzeba nic grzebać z softem.
W teorii jak jedna (lub więcej)cela ma mocno obniżoną wartość, to wymieniamy uszkodzone ogniwa, wcześniej ładując je do wartości innych naładowanych ogniw i można śmigać dalej ?

Jak poradziliście sobie z przewodami, które idą z BMS`s do ogniw?

Obrazek
Obrazek
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

zielony71 pisze:
19 kwie 2022, 19:34
Racja, było kilka generacji tych rowerów, a nie wiemy o którą chodzi.
Najbardziej chodzi o te rowery z bateria w ramie, ogniwa Ni-Mh
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Jesli tam są ogniwa Ni-Mh, no to :
- nie warto zmieniać na inny kpl ogniw Ni-Mh
- sprawdz czy PRZYLUTOWANE przewody to tylko plus i minus
- sprawdz czy pozostale przyklejone do ogniw to tylko termistory
- jeśli niektóre odczepy to przewody ktirymi kontroler odczytuje napięcie no to proba podmiany
na ogniwa Li-ion nie będzie możliwa, bez gruntownej zmiany calej elektroniki roweru.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Kolega wyraźnie nie chce wrzucić zdjęcia baterii, którą posiada, ale oczekuje pomocy :-D
Jeśli moja szklana kula się nie myli i jest to standardowy "banan", to do bms-a dolutowany jest plus i minus całej baterii, oraz (jeśli mnie pamięć nie myli) jeden odczep po 10 ogniwie. Poza tym termistory (chyba dwa), no ale z nimi to żaden problem.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

1 odczep po 10tym ogniwie, to połowa napięcia. Lionów musiałoby być 7 więc 3,5 się nie da. 😀
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Bateria to banan Ni-Mh 20szt (nie nadaję sie aktualnie do zdjęć :D ), faktycznie termistory są dwa. Mogę się obyć bez nich ? Polecacie kupić nowy BMS czy zostawić stary a nie przejmować się termistorami? Pozdro
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Rozbierałem kilka tych baterii, ale już dosyć dawno i nie wszystko pamiętam.
Najbardziej interesują Cię termistory, a z nimi jest najmniejszy problem.
Prawdopodobnie te ze starej baterii są dobre i można je zostawić przyklejając po prostu do nowych ogniw.
Można to sprawdzić mierząc oporność termistorów multimetrem w trakcie podgrzewania np. suszarką do włosów.
Oporność powinna się zmieniać w trakcie podgrzewania. Można znaleźć w internecie tabele z wartościami, ale nie jest to raczej konieczne, bo jeśli w ogóle działają to raczej działają dobrze.

Gorzej wygląda sprawa z ogniwami. Gdybyś chciał je wymienić na nowoczesne li-ion, to właściwie musisz wymienić wszystko - i bms i sterownik. Czyli pozostaje Ci wymienić ogniwa na takie same, tylko mniej zużyte lub całkiem nowe.
Moim zdaniem wymiana na nowe jest nieopłacalna, bo za jedno nowe ogniwo żądają 50 zł. Gdyby wystarczyło wymienić jedno, to jeszcze jest sens, ale na jednym pewnie się nie skończy.
Sprawdzałeś już ile jest do wymiany?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Bodzio pisze:
05 maja 2022, 17:13
? Polecacie kupić nowy BMS czy zostawić stary a nie przejmować się termistorami? Pozdro
Jeszcze raz : jesli zostawisz stary kontroler to MUSISZ mieć nadal ogniwa Ni-Mh 1,2V a nie Li-ion 4,2V.
Kupno nowego BMS-a oznacza ze elektronika roweru NIE BĘDZIE DZIAŁAŁA.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Ja chce zostawić Ni-Mh, bo mam drugą baterie na części.
Teraz się zastanawiam, mam dwie baterie. W jednej każde ogniwo ma 1,2 ale ma ucięte kable. W drugiej mam kable całe z konektorami. Myślicie, że zamiana BMS pomiędzy bateriami wypali ? Nie będzie trzeba dogrywać soft? Pozdrawiam i przepraszam, mój brak wiedzy, może denerwować :roll:
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Co Ci szkodzi spróbować?
Niestety 1.2V na ogniwie nie oznacza, że ono jest dobre. Wypadałoby każde ogniwo z osobna naładować, a później rozładować mierząc czas do rozładowania. To, które działa znacznie krócej od innych trzeba wymienić, bo przez nie cała bateria będzie krócej działać.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Po pierwsze pomiar pojemności (j.w.) no i upływność bo te ogniwa tez z czasem same z siebie po prostu, mają spadek napięcia. Czyli moze się okazac, ze nawet z 2 kpl nie zrobisz trwalego i równego pakietu. W końcu te pakiety mają co najmniej kilka lat, a nie zdziwię się jeśli tych lat będzie nawet 6-8.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

zielony71 pisze:
07 maja 2022, 3:42
Co Ci szkodzi spróbować?
Niestety 1.2V na ogniwie nie oznacza, że ono jest dobre. Wypadałoby każde ogniwo z osobna naładować, a później rozładować mierząc czas do rozładowania. To, które działa znacznie krócej od innych trzeba wymienić, bo przez nie cała bateria będzie krócej działać.
Myślałem nad rozładowaniem ogniw, nie powiem. Na YT oglądałem bardzo fajną recenzje ładowarki do Li-on, Ni-Mh, jest tam funkcja naprawy ogniwa jak i tryb rozładowania.
Ktoś już miał do czynienia z tą ładowarką i może polecić?
https://allegro.pl/oferta/ladowarka-lii ... 0102920405
WojtekErnest pisze:
07 maja 2022, 5:11
Po pierwsze pomiar pojemności (j.w.) no i upływność bo te ogniwa tez z czasem same z siebie po prostu, mają spadek napięcia. Czyli moze się okazac, ze nawet z 2 kpl nie zrobisz trwalego i równego pakietu. W końcu te pakiety mają co najmniej kilka lat, a nie zdziwię się jeśli tych lat będzie nawet 6-8.
Jest jakiś "domowy" sposób na naładowanie i rozładowanie ogniw, nie tylko przez ładowarkę j.w

Pozdro
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Każda ładowarka do baterii (akumulatorów) paluszków się nada, o ile zmieścisz w nią ogniwa. Jeśli nie zmieścisz, to można połączyć krokodylkami itp.
Rozładowanie małą żaróweczką, opornikiem itp. W sumie nie zależy Ci na poznaniu dokładnej pojemności w Ah, tylko na porównaniu ogniw. Te które są najgorsze - te trzeba wymienić.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Jeśli chcesz/musisz zajmowac że naprawą pakietów, akumulatorow no to musisz sie przygotować na to ze sam woltomierz nie wystarczy. Aby sprawdzic/rozladowac ogniwo np prądem 0,5A musisz miec opornik okolo 2 ohm i mocy 3-5 W. A nadto ładowarkę (najlepiej modelarska) która takie ogniwa obsłuży. Ta ładowarka z linku to obsłuży chociaz dla Li-ion jest prad jedynie 1A. Możesz popatrzec tez na oferty OPUS CT3100.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
gość
Forumowicz
Posty: 433
Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: gość »

Jeśli chodzi o ładowarki modelarskie to polecam ISDT o mocy ~ 500W.
szupek
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 16 maja 2019, 22:39

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: szupek »

Grzebałem przy takiej baterii, w jednym przypadku po wymianie ogniw całość ruszyła. Ale zależy który kod się pokazuje na wyświetlaczu.
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

szupek pisze:
09 maja 2022, 21:35
Grzebałem przy takiej baterii, w jednym przypadku po wymianie ogniw całość ruszyła. Ale zależy który kod się pokazuje na wyświetlaczu.
U mnie E0001. Dzięki za rozmowę, pogrzebie trochę w weekend przy tym, wezmę pod uwagę wasze sugestie i zobaczymy co z tego wyjdzie :)
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Witt »

Bodzio pisze:
13 maja 2022, 14:39
szupek pisze:
09 maja 2022, 21:35
Grzebałem przy takiej baterii, w jednym przypadku po wymianie ogniw całość ruszyła. Ale zależy który kod się pokazuje na wyświetlaczu.
U mnie E0001. Dzięki za rozmowę, pogrzebie trochę w weekend przy tym, wezmę pod uwagę wasze sugestie i zobaczymy co z tego wyjdzie :)
Po pierwsze. Absolutnie przy nimh nie wolno rezygnować z termistorów, te baterie grzeją się okrutnie, przy jakiejkolwiek próbie przeładowania lub rozładowania. Jako że to 10ah, to zastosowana tam chemia potrafi utrzymywać się nawet do 2 godzin.

Po drugie. jakiekolwiek przypadkowe zwarcie doprowadza do tak gwałtownych zmian w chemii, które narastają. W lion puści grzybek od ciśnienia i rozłączy plus od reszt, aku nieżywe. W nimh NIC Z TYCH RZECZY. Po przekroczeniu 40-45 stoponi od wewnętrznych zmian w chemii zaczyna bateria kipić dosłownie. Jedyny ratunek to duży litrowy słoik szklany, smród wżerający się w nos = okno otwarte.

Po trzecie, tam masz 2 czujniki temperatury + dodatkowy rezystor termiczny. Wszystko jest niezbędne i musi pozostac jeśli chcesz dalej użytkować NIMHY choć ja rekomenduję lion, w jakiejkolwiek postaci z zewnętrznym sterownikiem.

po czwarte: z tej samej wagi masz w li-ionach dużo łatwiejsze w zarządzaniu i większą pojemność baterii "znacznie"

i ostatnia rzecz, NIE MA balanserów dla nimh. W bateri "banan" zastosowano pseudo balanser, to pomiar napięciowo 10 cell, jeśli różnica w napięciu ładowania lub rozładowania wówczas pojawia się błąd baterii.

Jak można zserwisować taką baterię. Nie jest łatwe rozpołowienie baterii bez uszkodzeń jest możliwe ale upierdliwe. jak już masz ją na wierzchu, to warto zaopatrzyć się w ładowarkę modelarską, nawet najtańszą, ale modelarską i poświęcasz czas na cykl rozładowania i naładowania baterii. Nimhy w tych bateriach mają nieprawdopodobną właściwość szybkie regeneracji. Wystarczą 3 pełne cykle rozładowani i naładowania. Ale musisz to zrobić z każdą baterią. Jeśli na jakiejkolwiek celi zobaczysz śladay od kipienia na wyjętej baterii musisz ją wymontować i najlepiej włożyć w pełni naładowaną
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Witt pisze:
14 maja 2022, 0:00
Bodzio pisze:
13 maja 2022, 14:39


U mnie E0001. Dzięki za rozmowę, pogrzebie trochę w weekend przy tym, wezmę pod uwagę wasze sugestie i zobaczymy co z tego wyjdzie :)
Po pierwsze. Absolutnie przy nimh nie wolno rezygnować z termistorów, te baterie grzeją się okrutnie, przy jakiejkolwiek próbie przeładowania lub rozładowania. Jako że to 10ah, to zastosowana tam chemia potrafi utrzymywać się nawet do 2 godzin.

Po drugie. jakiekolwiek przypadkowe zwarcie doprowadza do tak gwałtownych zmian w chemii, które narastają. W lion puści grzybek od ciśnienia i rozłączy plus od reszt, aku nieżywe. W nimh NIC Z TYCH RZECZY. Po przekroczeniu 40-45 stoponi od wewnętrznych zmian w chemii zaczyna bateria kipić dosłownie. Jedyny ratunek to duży litrowy słoik szklany, smród wżerający się w nos = okno otwarte.

Po trzecie, tam masz 2 czujniki temperatury + dodatkowy rezystor termiczny. Wszystko jest niezbędne i musi pozostac jeśli chcesz dalej użytkować NIMHY choć ja rekomenduję lion, w jakiejkolwiek postaci z zewnętrznym sterownikiem.

po czwarte: z tej samej wagi masz w li-ionach dużo łatwiejsze w zarządzaniu i większą pojemność baterii "znacznie"

i ostatnia rzecz, NIE MA balanserów dla nimh. W bateri "banan" zastosowano pseudo balanser, to pomiar napięciowo 10 cell, jeśli różnica w napięciu ładowania lub rozładowania wówczas pojawia się błąd baterii.

Jak można zserwisować taką baterię. Nie jest łatwe rozpołowienie baterii bez uszkodzeń jest możliwe ale upierdliwe. jak już masz ją na wierzchu, to warto zaopatrzyć się w ładowarkę modelarską, nawet najtańszą, ale modelarską i poświęcasz czas na cykl rozładowania i naładowania baterii. Nimhy w tych bateriach mają nieprawdopodobną właściwość szybkie regeneracji. Wystarczą 3 pełne cykle rozładowani i naładowania. Ale musisz to zrobić z każdą baterią. Jeśli na jakiejkolwiek celi zobaczysz śladay od kipienia na wyjętej baterii musisz ją wymontować i najlepiej włożyć w pełni naładowaną
Hej, w punkcie pierwszym piszesz o termistorach, ja jednak wybrałem drogę wywalenia elektroniki oryginalnej i kupiłem sterownik zewnętrzny (chiński o OLX). Tu pytanie w tym pseudo BMS`ie jest konektor na bezpiecznik. Rozumiem, że po usunięciu płytki lepiej zachować bezpiecznik?
W piątym faktycznie może się to sprawdzić, gdzieś wyczytałem, że regeneracja tej baterii polega na zastąpienie uszkodzonych ogniw nowymi, ale z tym samym napięciem, żeby sterownik nie wykrył różnicy napięć. Ładowarkę modelarska już kupiłem, bedzie u mnie w wtorek i tu mam pytanie. Jakie napięcie ustawić na ładowarce? Nie wiem czy dobrze piszę, chodzi mi o prąd (wartość ) na rozładowanie i naładowanie. Dzięki!
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

BTW to pierwsze forum specjalistyczne, na które trafiłem od 15 lat, gdzie tak dużo osób udziela się w mojej sprawie ! Dzięki :D
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Jeśli wywalasz oryginalną elektronikę to również zamieniasz ogniwa na li-ion ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

WojtekErnest pisze:
14 maja 2022, 19:10
Jeśli wywalasz oryginalną elektronikę to również zamieniasz ogniwa na li-ion ?
Nie planuje na razie babci zmieniać na Li On. Rozumiem, że lepsze te ogniwa, ale pewnie musiałbym od nowa budować cele, nie mam zgrzewarki ani funduszy teraz na takie zabiegi
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

No ciekawie się ten temat rozwija, za chwilę kolega zapyta jak to wszystko razem podłączyć ;-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Bodzio pisze:
14 maja 2022, 20:07
WojtekErnest pisze:
14 maja 2022, 19:10
Jeśli wywalasz oryginalną elektronikę to również zamieniasz ogniwa na li-ion ?
Nie planuje na razie babci zmieniać na Li On.
Po koleji :
a) Są w oryginale zle ogniwa nimh o napięciu nominalnym 1,2V
b) Kupujesz JAKIŚ element elektroniczny ???? Do czego, czy to BMS ? Do jakich ogniw?
c) Podmienisz te elektronikę i co dalej ? Bez oryginalnej elektroniki rower na 90% nie ruszy.
d) Kupujesz miernik modelarski do segregowania ogniw nimh, co oznacza ze bedziesz musiał dokupić drogie, trudno dostępne ogniwa tego samego typu, ale ONE BĘDĄ NOWE (jak sadze). Wiec nie możesz ich mieszać z jeszcze sprawnymi ale może 8-10 cio letnimi.
Nic w tym planie sie nie zgadza i nie prowadzi do sprawnego roweru.
Czy coś w tych pkt co napisalem jest wg Ciebie inaczej ?
Napisz jeszcze raz co naprawdę zamierzasz, bo Cię czeka rozczarowanie, lub wręcz...katastrofa.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

WojtekErnest pisze:
14 maja 2022, 21:48
Bodzio pisze:
14 maja 2022, 20:07


Nie planuje na razie babci zmieniać na Li On.
Po koleji :
a) Są w oryginale zle ogniwa nimh o napięciu nominalnym 1,2V
b) Kupujesz JAKIŚ element elektroniczny ???? Do czego, czy to BMS ? Do jakich ogniw?
c) Podmienisz te elektronikę i co dalej ? Bez oryginalnej elektroniki rower na 90% nie ruszy.
d) Kupujesz miernik modelarski do segregowania ogniw nimh, co oznacza ze bedziesz musiał dokupić drogie, trudno dostępne ogniwa tego samego typu, ale ONE BĘDĄ NOWE (jak sadze). Wiec nie możesz ich mieszać z jeszcze sprawnymi ale może 8-10 cio letnimi.
Nic w tym planie sie nie zgadza i nie prowadzi do sprawnego roweru.
Czy coś w tych pkt co napisalem jest wg Ciebie inaczej ?
Napisz jeszcze raz co naprawdę zamierzasz, bo Cię czeka rozczarowanie, lub wręcz...katastrofa.
Hej odniosę sie do tego wieczorem, wczoraj wszystko podłączyłem i działa, ale musze z większą uwagą przeczytać twoj post i sobie to poukładać ( z Polskiego na moje :) A tymczasem mnie nie pokoi to:

Obrazek
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Od początku, babci bateria padła, nie kupie jej nowej bo cena powala. Stwierdzałem kupie używaną z wykresem z Wrocławia.
Napięcie trzyma, ma teraz 25,3V, ale ta bateria miała ucięte wszystkie przewody, wiec przewody wziąłem z starej nie działającej baterii. Podmieniłem też BMS.
Całą elektornikę oryginalną wywaliłem i kupiłem zewnętrzny sterownik z manetką gazu. Podłączyłem wczoraj wszystko bez hali, tylko 3 przewody fazowe z silnika i działa.
Inspiracje jak mam to zrobić wziąłem z filmików na YT i forach zagranicznych, niby tak to działa, wiec spróbowałem swoich sił. Z innej strony rozmawiałem z gościem od regeneracji baterii.
Mówił, że można podmienić ogniwa, tylko, że o tym samym napięciu. Dlatego tez kupiłem ładowarkę modelarską, która naładuje do 1,2v i sprawdzę rezystancję wewnętrzna.
Dobry tok rozumowania?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Jeśli to ogniwa nimh to NIE MA TAM BMS-a.
Rozumiem, ze kupiles inny egz kontrolera aku ale nadal to firmowy gazelle ?
Jesli niefirmowy, to oznacza ze wyrzuciłeś tez display Gazelle Tak/Nie ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Hej nie jest to display od Sparty, cała oryginalną elektronikę wywaliłem. Nie ma nic sterującego z Sparty, natomiast jest to z manetką gazu:
https://www.olx.pl/d/oferta/promocja-st ... sICzOGFGeo
Wczoraj podłączyłem i zadziałało, dziś poskładałem koło, ale czeka mnie jeszcze dużo lutowania.
Co myślicie na temat tego koła, wyrwany magnez? :roll:
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Nie, zeszła tylko powłoka chromi/niklu. Trzeba oczyścić to co zardzewiało i pokryć jakąś powłoką antykorozyjną. Ja użyłem Brunoxa, ale później już nie zaglądałem, więc nie wiem jak się sprawdza.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Witt »

Bodzio pisze:
16 maja 2022, 10:09
Od początku, babci bateria padła, nie kupie jej nowej bo cena powala. Stwierdzałem kupie używaną z wykresem z Wrocławia.
Napięcie trzyma, ma teraz 25,3V, ale ta bateria miała ucięte wszystkie przewody, wiec przewody wziąłem z starej nie działającej baterii. Podmieniłem też BMS.
Całą elektornikę oryginalną wywaliłem i kupiłem zewnętrzny sterownik z manetką gazu. Podłączyłem wczoraj wszystko bez hali, tylko 3 przewody fazowe z silnika i działa.
Inspiracje jak mam to zrobić wziąłem z filmików na YT i forach zagranicznych, niby tak to działa, wiec spróbowałem swoich sił. Z innej strony rozmawiałem z gościem od regeneracji baterii.
Mówił, że można podmienić ogniwa, tylko, że o tym samym napięciu. Dlatego tez kupiłem ładowarkę modelarską, która naładuje do 1,2v i sprawdzę rezystancję wewnętrzna.
Dobry tok rozumowania?
Niebezpieczna zabawa. Oryginalna elektronika badająca w kilku miejscach temperaturę nimhów. P oprostu zmień pakiet na Li-ion i uważaj z ładowaniem oryginalną do nimh. Oryginalna do Gazelle nie wiem ale do batavusów ładowały dowolny pakiet nimh 20S. Ale banan ma super fajne zestawy czujnikó temperatury. Jak wywaliłeś to wrzuciłeś kontrorel z chin to jak ten kontroler sprawdza temperaturę nimha przy rozładowaniu!!!!!!!! przy niskim stanie baterii nimgh potrafi nagrzać się do 40 stopni i kipi a schłodzić go nie masz czym.

Poza tym tzw sprawdzanie modelarską RW, zapomnij pokazuje co chce z odchyłką od 20-80.

Jak ja bym zrobił, ja wymieniłeś juz kontroler, to zamów sobie np. w Piasecznie banan na litonach z dedykowaną łądowarką. Tam siedzi BMS który zabezpieczy Cię przed pożarem.
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

Witt pisze:
29 maja 2022, 22:34
Bodzio pisze:
16 maja 2022, 10:09
Od początku, babci bateria padła, nie kupie jej nowej bo cena powala. Stwierdzałem kupie używaną z wykresem z Wrocławia.
Napięcie trzyma, ma teraz 25,3V, ale ta bateria miała ucięte wszystkie przewody, wiec przewody wziąłem z starej nie działającej baterii. Podmieniłem też BMS.
Całą elektornikę oryginalną wywaliłem i kupiłem zewnętrzny sterownik z manetką gazu. Podłączyłem wczoraj wszystko bez hali, tylko 3 przewody fazowe z silnika i działa.
Inspiracje jak mam to zrobić wziąłem z filmików na YT i forach zagranicznych, niby tak to działa, wiec spróbowałem swoich sił. Z innej strony rozmawiałem z gościem od regeneracji baterii.
Mówił, że można podmienić ogniwa, tylko, że o tym samym napięciu. Dlatego tez kupiłem ładowarkę modelarską, która naładuje do 1,2v i sprawdzę rezystancję wewnętrzna.
Dobry tok rozumowania?
Niebezpieczna zabawa. Oryginalna elektronika badająca w kilku miejscach temperaturę nimhów. P oprostu zmień pakiet na Li-ion i uważaj z ładowaniem oryginalną do nimh. Oryginalna do Gazelle nie wiem ale do batavusów ładowały dowolny pakiet nimh 20S. Ale banan ma super fajne zestawy czujnikó temperatury. Jak wywaliłeś to wrzuciłeś kontrorel z chin to jak ten kontroler sprawdza temperaturę nimha przy rozładowaniu!!!!!!!! przy niskim stanie baterii nimgh potrafi nagrzać się do 40 stopni i kipi a schłodzić go nie masz czym.

Poza tym tzw sprawdzanie modelarską RW, zapomnij pokazuje co chce z odchyłką od 20-80.

Jak ja bym zrobił, ja wymieniłeś juz kontroler, to zamów sobie np. w Piasecznie banan na litonach z dedykowaną łądowarką. Tam siedzi BMS który zabezpieczy Cię przed pożarem.
Myślę, że to bardzo trafne spostrzeżenie, ale jak dobrze rozumiem, sterownik odetnie zasilanie gdy wykryje podwyższoną temperaturę w pakiecie ? Babka lata na tym rowerze czy zimno czy upał, nigdy nie narzekała, że jej rozłącza napęd :idea: porozmawiam z nią na ten temat i dzięki za zwrócenie uwagi, nie myślałem, że takie to ważne :roll:
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Witt »

Oryginalny odetnie, z chin nie bo musiałby mieć taki zestaw podłączeń do czujników temperatury. co jest kuriozalnym pomysłem. Bo kontroler steruje silnikiem i prądem z baterii. Za zabezpieczenie baterii odpowiada kontroler baterii. jeśli go wywaliłeś to niczego nie kontrolujesz w tym momencie, fajnie jeździ i jeździć będzie do dnia aż rura nie zacznie przypiekać uda. Nie ma kontrolera który steruje i silnikiem i działa jak bms. Przynajmniej ja na taki nie trafiłem.

Jeszcze raz napiszę NIMH i Li-ion to 2 różne światy i spsoby łądowania. Rozładować każdą z nich możesz do dna. tj. nimh nawet do 0,7 i wstanie, ale będzie już szrotem a już napewno jak się zagotuje, przy czym zagotuje oznacza dla niej temp powyżej 33 stopni, powyżej 40 znika w niej wszystko co najcenniejsze przez plusa. W LIonach możesz rozładować 2,5v, katalog nawet pokazuje pojemność do 2,5. Kontroler oryginalny odcina przy 3,0V lub podobnej.

Przy nimhach oprócz temperatury kontroler do ładowania sprawdza delteV, przy nimhach jest bardzo mała, ale dobry kontroler a takim jest oryginał to wyczuje i przerwie ładowanie. Wywalając elektronikę oryginalnej baterii po prostu pozbyłeś się zabezpieczenia. Nimhy świetnie działają nawet przy -20.

Poza tym GORĄCO POLECAM :) BLOG TASA poświęć mu 2 tygodnie i nagle wszystko będzie oczywiste.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Ale nie ma co tak straszyć. Te ogniwa przy umiarkowanym poborze prądu (rozumiem, że babcia nie będzie brała udziału w rajdach enduro) na pewno nie wybuchną. A jak się nawet z czasem zdegradują, to je wtedy kolega wymieni na te li-ion co radzisz. I tak to zrobi prędzej czy później, a tak to jeszcze się czegoś po drodze nauczy. :-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Witt »

zielony71 pisze:
30 maja 2022, 16:05
Ale nie ma co tak straszyć. Te ogniwa przy umiarkowanym poborze prądu (rozumiem, że babcia nie będzie brała udziału w rajdach enduro) na pewno nie wybuchną. A jak się nawet z czasem zdegradują, to je wtedy kolega wymieni na te li-ion co radzisz. I tak to zrobi prędzej czy później, a tak to jeszcze się czegoś po drodze nauczy. :-)
Bynajmniej nie strasze, tylko opisuje z autopsji. Nich nie wybuchają, jak wielokrotnie pisałem tylko się pienią. Nagrzewaja dość mocno. A studzą od 40-80 minut. Faktycznie są takie, że nie wiesz jaki sterownik kolega kupił czy 15A, czy 30A po prostu kupił coś do czego podłączasz 2 piny i chodzi, bo chodzić powinien. Ale batavus czy gazelle pobiera przez oryginalny sterownik tylko 150-250watt. A jak podłączył kolega sterownik 15A to pociągnie 300-350watt. Robiłem test na 15A. Bateriala uszkodziłby się po 1 minucie pracy. Kiedyś robiłem mnóstwo testów na nimhach, ale próba wysilenia tych baterii kończyła się zawsze tak samo.

Dla mnie luczy się tylko dobór odpowiednich podzespołów. Ion silnik weźmie ile mu dasz. Więcej niż toprun. Nawet 25a sterownik miałem założony 36v. Czyli brał w porywach na starcie 800watt. Ale to takie dywagacje. Kazdy:) uczy się na swoich...
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Pewnie, że nie wiem. Ale przecież można zapytać, albo doradzić, żeby nie był mocniejszy niż 15A.
A nawet gdyby ten co kupił był mocniejszy, to przecież można babci powiedzieć, że to nie motocykl i żeby oszczędzała manetkę.
A z tym pienieniem się to raczej dotyczy nowych ogniw. Takie mocno zużyte to będą miały taki sag, że sterownik odetnie przy mocniejszym poborze.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

zielony71 pisze:
30 maja 2022, 17:36
...Takie mocno zużyte to będą miały taki sag, że sterownik odetnie przy mocniejszym poborze.
No właśnie, a autor pisze że będzie się staral wybierać ogniwa z dwóch kilkuletnich pakietow, które juz teraz przy małym prądzie (oryginalny kontroler) były (za)slabe.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Też myślę, że ostatecznie efekt nie będzie zadawalający, ale do wyboru jest wyrzucić te ogniwa już teraz, albo najpierw sprawdzić jak to będzie działać (bez wielkich inwestycji) i wtedy zdecydować.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Witt »

zielony71 pisze:
30 maja 2022, 17:36
Pewnie, że nie wiem. Ale przecież można zapytać, albo doradzić, żeby nie był mocniejszy niż 15A.
Zainteresowanego nie ma, płętuję Twoje zalecenie wg mnie oryginalny sterownik chodził maks na 8-9 amper. Przy rewelelacyjnym tensometrze, mam wrażenie że podawał impulsy, jakiś PWM. Nie
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

No tak, ale zapomnicie, że kupiłem baterie sprawną, sprawdzaną przez gości z Wrocławie mam wykres
Obrazek
Zacząłem się interesować tematem, bo chciałem starą baterie odratować. Teraz temat mi się spodobał i uczę się, rozmawiam z różnymi ludźmi i ebike będą moim nowym zainteresowaniem. Po głowie chodzi mi projekt na 4 kołach :lol:

Tylko zamieniłem obudowę banana, przewody i wtyczki. Sprzedający uciął wszystkie konektory, cholera wiem po co :?:
Wiec w teorii mój problem polegał na tym, że ominąć oryginalną elektronikę, bo rower nie widziałbym nowej baterii co skutkowałoby dopisaniem (wgraniem) softu za 250zł plus dojazd do Wrocławia.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: WojtekErnest »

Pomiar pakietu przy prądzie zaczynajacym sie na 1A, a srednio 0,5A. No ciekawe.....
To w zasadzie dowód na ...niesprawność pakietu do zastosowania w rowerze.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Nie, no chyba cały czas było 0,5 A (ta czerwona linia).
O ogniwach dalej nic nie wiemy, ale ładnie wygląda :-D
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: zielony71 »

Proponuję wziąć dwie żarówki H4, podłączyć szeregowo do naładowanej baterii i sprawdzić czas do rozładowania do 20V.
Jeżeli będzie mniej niż 60 minut to bateria zdecydowanie się nie nadaje do niczego.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Bodzio
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 05 kwie 2022, 15:45

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: Bodzio »

zielony71 pisze:
31 maja 2022, 11:47
Proponuję wziąć dwie żarówki H4, podłączyć szeregowo do naładowanej baterii i sprawdzić czas do rozładowania do 20V.
Jeżeli będzie mniej niż 60 minut to bateria zdecydowanie się nie nadaje do niczego.
Zrobię test i dam znaka. Teraz tak faktycznie spojrzałem na ten wykres i czy czerwona linia nie powinna przy końcu maleć? Analogicznie pamiętam, że ten rower do 80% pojemności bardzo szybko się ładował, kolejne 20% długo.
szupek
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 16 maja 2019, 22:39

Re: Wymiana ogniwa w Sparta ION

Post autor: szupek »

Widzę, że temat się rozwinął :)
Przypomniałem sobie, że w moim wypadku, rower, na którym miałem błąd E0001 po łądowaniu miał rozjechane ogniwa. Baterię rozebrałem, wylane i takie odstające napięciem ogniwa wymieniłem na inne używki robiąc to na pałę, bez pomiarów pojemności i rower nadal przejeżdżał ze mną 30km na średnim wspomaganiu, co przy mojej wadze jest nie lada wyczynem. Przed złożeniem całości do kupy jedynie nałądowałem każde ogniwo ładowarką modelarską. Nie wiem co z nim dalej, bo sprzedałęm go chwilkę temu.

Mam drugi, który chwilę jeździł i wyskoczył mu błąd E0003. Biorąc pod uwagę wiek konstrukcji i dyskusyjną niezawodność rozwiązania, wypierdzieliłem w cholerę sterownik z silnika, zakupiłem chiński sterownik 13A i baterię 7s4p i przerabiam go na manetkę.

Kiedy śkupiłem kilka sztuk baterii bananowych na cele regeneracji 10 i 11 Ah, jakby ktoś potrzebował ogniw do reanimacji to mogę odsprzedać. Same ogniwa są dość dobre, ale elektronika w tych spartach/batavusach to jakiś dramat...
ODPOWIEDZ