Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: pxl666 »

bo ten zasięg jest niemożliwy do określenia , i śmieję się ze słowa "ambicjonalnych" no ale może nadajemy na innych częstotliwościach albo w innych systemach ...
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: tkoko »

pxl666 pisze:
26 paź 2022, 12:06
bo ten zasięg jest niemożliwy do określenia ,......
Ależ zasięg jest jak najbardziej do określenia. Przez 6 lat jeździłem składakiem z wyświetlaczem LED (4 diody napięcia), tak po płaskim (Katowice 80 km), jak i po górach (Kozia, Klimczok, Błatnia) i bardzo rzadko brakowało mi baterii ("10S3P" 250 Wh) na powrót do domu. Nie potrzeba do tego żadnego "komputerka". Wystarczy napięcie pod obciążeniem i ocena terenu. Inaczej wygląda to w płaskim terenie gdzie moc/prąd jest "stały", inaczej w górach gdzie "pusta" bateria na szczycie po podjeździe, umożliwia np. 20 km powrót z obniżonym wspomaganiem do domu.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

ale ty mierzysz własną miara. adresaci tych folderów nie potrafią tak określać .im komputer musi wyliczyć do kilometra
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Kajman »

I to jest akurat bardzo wygodna funkcja jak tak sam wylicza. Bo można aku całe wykorzystać ;) Po napięciu to można Liion/pb określić, na life nie ma takiej opcji. A komputer to zrobi.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
27 paź 2022, 9:31
............ Po napięciu to można Liion/pb określić, na life nie ma takiej opcji. ........
Da się określić zasięg, wystarczy mieć precyzyjniejszy pomiar napięcia z węższym zakresem max/min napięcia.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Kajman »

Nie da nie da, prawie płaska krzywa rozładowania, idziesz powoli 54-48v, na 48v jedziesz jakiś czas a potem nagle spadek do 38v w kilkanaście sekund ;)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
27 paź 2022, 10:47
Nie da nie da, prawie płaska krzywa rozładowania, idziesz powoli 54-48v, na 48v jedziesz jakiś czas a potem nagle spadek do 38v w kilkanaście sekund ;)
A czym się różnią wykresy rozładowania LiIona od LiFe poza wartością napięć. LiIon poniżej 3.3 V równie szybko kończy swój żywot. W obu przypadkach istotne jest 80 - 90% obu ogniw bo to jest użyteczna energia/zasięg i w obu przypadkach jest to równomierny spadek napięcia, taki sam w LiIon jak i w LiFE..
Załączniki
LG HG2.JPG
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Kajman »

Ja jego tkoko, jak zawsze wydajesz się nie mieć pojęcia o życiu tylko podpierasz się wykresami które ktoś umieścił w necie, zrób chłopie jeden rower na mocnych lifepo4 i wrócimy do tematu, wykres LiMo jest z dupy i nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, tak samo jak twoje przypuszczenia :) Masz realne z życia wziete wykresy rozładowania Life i Liion, a potem spójrz na te bajki które wkleiłeś ;) Martwi mnie to, jak wiele wniosków wysuwasz z tego co wyczytasz w necie a jak mało sprawdzasz w rzeczywistości. Przecież to co wkleiłeś to bzdura.
LIFEPO4:
Obrazek

Liion:
Obrazek
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: tas »

Kajman, ten wykres dla LiIon to jest normalny ale dla ogniwa co ma 500 cykli :P Przecież tam jest liniowa charakterystyka jak na jakimś starym ołowiowym aku :P
Za dużo amper na teście dla LiIon moim zdaniem, jakbyś przesadził z amperami dla LiFe to też byś mógł wymusić liniowy wykres, a tak brak wypłaszczenia - dużo za dużo przeciążone ogniwo daje taki wykres
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Kajman »

To są te same ampery (10) dla nowego ogniwa 13.5 mOhm (liion) i dla nowego ogniwa 12.5mOhm (lifepo4), co ty za bajki opowiadasz? :) Serio nie używałeś lifepo? Bo co raz częściej to widać ;) Powszechnie znanym faktem jest prawie liniowa charakterystyka rozładowania lifepo w porównaniu do liion, dziwię się, że tego nie wiesz ;)
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Kajman »

Masz jak wygląda rozładowanie ogniwa pod dużym prądem ;) Złacza byłt słabe, więc spadek większy nż powinien być, ale widać jak się zmienia napięcie wraz z rozładowaniem, przez większość czasu (0.3Ah do 2.2Ah) jest prawie liniowe :


Pokaż LiIon które tak się rozładowują, czekam, ogniwo 2.5Ah :)
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Kajman »

MAsz dla porównania VTC5A pod 17A, wykres napięcia na prawdę dla ciebie jest porównywalny? ;)
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

wątek se załóżcie kurła
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: tkoko »

Rozumiem że wykres z datasheet Samsunga 25R i to przy 10A i ujemnych temperaturach to pic na wodę. :D
Pozwoliłem sobie połączyć oba wykresy w jeden gdzie łatwiej porównać czy jest jakaś większa różnica w liniowym rozładowaniu ogniwa, obojętnie LiIon czy Life. Dla ułatwienia 25 kosteczek twojego wykresu dla liIona i LFfe to 10% pojemności każdego ogniwa.
Załączniki
1samsung 25R.pdf
(860.58 KiB) Pobrany 54 razy
samsung 25b.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: tkoko »

I dokładniejszy wykres dla przykładowego LiFePo A123
https://www.bto.pl/produkt/31567/a123-a ... ah-lifepo4
i LINIOWE spadki napięć/zasięgu do ~90% i 96 - 97%, dla baterii "13S" i "16S"

Dla 5A / "13S" / ~90% = 3.5 V
Dla 5A / "13S" / ~96% = 5.5 V
Dla 10A / "13S" / ~90% = 5.5 V
Dla 10A / "13S" / ~96% = 8 V

Dla 5A / "16S" / ~90% = 4 V
Dla 5A / "16S" / ~96% = 6 V
Dla 10A / "16S" / ~90% = 6 V
Dla 10A / "16S" / ~96% = 9 V

Nawet bez "specjalnych" woltomierzy da się taki spadek napięcia zmierzyć i określić "zasięg" roweru w tych samych warunkach obciążenia.
Załączniki
LiFePO123c.jpg
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Kajman »

A ty w ogóle widzisz, że ta zmiana to jest w ciągu 100mAh? :) Jak to chcesz wychwycić? przez 90% czasu napięcie zmienia się o 0.2v, potem w ciągu 100mAh spada odcina i koniec jazdy :) A zmień prąd i life stanie się jeszcze bardziej płaskie a liion bardziej skośńy.
Już ci wiele razy mówiłem, że za bardzo wierzysz w te wszystkie tabelki i symulatory z internetu, świetnym przykładem jest porównaniu 25r do anr26650, tutaj sobie trochę rozciągnąłeś, dopasowałeś i już ci wszystko pasuje pod teorię ;) Tak samo robisz z silnikami, ogniwami, kombinujesz bazując na źródłach które się najczęściej do tego nie nadają i wyciągasz często błędne wnioski :)
Dlatego bardzo mnie ucieszyło że tak zgrabnie dopasowałeś 25r :) To masz prawdziwą krzywą rozładowania 25r i anr26650m1b, na tym samym sprzęcie, na tym samym prądzie. Jeśli nadal nie widzisz różnicy, to rzeczywiście szkoda czasu ;)
25r:
Obrazek


anr26650:
Obrazek

Tu dwa wykresy nałożone na siebie, nie są ani trochę podobne,w tym samym czasie (12min) 25r zalicza spadek o 0.43v a life o 0.11v :
Obrazek

A najlepsze jest to, że ty się cieszysz, że tak mierzyłeś, że zawsze dojechałeś do domu. Sztuka to jest do domu dojechać na oparach aku, żeby wykorzystać czas i aku jak najlepiej, a ty nawet nie wiedziałeś ile ci zostało energii, tylko tyle, że dojechałeś. Do tego masz z natury słabe konstukcje, z małym zakresem prądów jakimi obciążasz aku więc odczyty napięcia też są stabilniejsze. Ale na life nie jeździłeś i wszystko co piszesz opierasz tylko na teoriach, ja dla odmiany na praktyce. Wracając z 1Ah w aku lifepo nie wiesz tego, bo wciąż masz rewelacyjne osiągi i napięcie, gdy liion już ledwie zipie i odcina momentami.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: tkoko »

Małe porównanie twoich osiągów LiFe vs LiIon, z twoich testów nie z moich. :D
Pokaz mi różnicę w osiągach i pomiarach napięć. Możesz sobie dokładnie policzyć każdą kostkę/pojemność/zasięg w obu wykresach przy dokładnie tym samym obciążeniu (tych samych parametrach) i czas jaki ci zostanie na dojazd ewentualnie na zmniejszenie mocy wspomagania. :D
Załączniki
LiFe LiIon.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: WojtekErnest »

Tkoko, skup się na zdaniu @Kajmana że odczyt samego napięcia, z uwagi na inną charaktertstyke końca zakresu, prowadzi DO INNYCH wniosków w przypadku li-lion i liFepo4.
To przecież widać, słychać i .. czuć w czasie jazdy/rozładowywania laboratoryjnego.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1299
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: zielony71 »

Ponieważ od roku jeżdżę prawie wyłącznie na Lifepo4, to czuję się kompetentny do tego , aby potwierdzić słowa Kajmana.
Charakterystyka rozładowania jest tak płaska, że znacznie większy wpływ na napięcie chwilowe ma stopień wychylenia manetki niż stopień rozładowania baterii. A odcięcie w okolicach 2,5V jest tak nagłe i gwałtowne, że można pomyśleć, że coś się popsuło :-D
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Kajman »

Tkoko woli kwadraciki porównywać zamiast zobaczyć/uwierzyć w realną różnicę 0.32v w spadku napięcia w czasie 12minut rozładowania.... Do tego w życiu nie jeździł z tym zasilaniem, ale wie lepiej ;) Nie wspomnę już, że nie wiem czy celowo czy przypadkiem jako porównanie wybrał ogniwo 25r które ma stosunkowo płaską krzywą rozładowania jak na liion ;) Co nie zmienia faktu, że pokazałem jak jego krzywa jest bardziej pionowa od LiFe, a jazda na ebike nie ma nic wspólnego z ciągłym rozładowaniem i realne życie daje jeszcze większą różnicę w jeździe, life bez obciążenia wraca uparcie do okolic napięcia nominalnego, a liion nie.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: tkoko »

Ok. prosty test. :D
Naładuj jeszcze raz to samo LiFe do pełna, włącz rozładowanie 7A, zrób po minucie pierwsze zdjęcie z napięciem, w dziewiątej minucie drugie zdjęcie, a w 17.5 minucie trzecie zdjęcie z odczytem napięcia minimum dwa miejsca po kropce. Zrób jeszcze dowolne dwa (lub więcej zdjęć) w trakcie rozładowania , a ja spróbuję z dokładnością do +/- 3 - 5% zgadnąć pojemność przy jakiej było robione zdjęcie. W 17.5 minucie, wg mnie jest, 2.1 - 2.25 Ah przy 7A. Jeżeli fabryczne wykresy są z "dupy" przegram na "loterii". :D
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Kajman »

Bez rozrzutu 20%, podaj dokładną cyfrę, bo 2.1 -5% i 2.25 + 5% daje nam zakres 1995-2362mAh ;) Więc dawaj cyfrę. I tak jest to oszukane, bo widziałeś wykres ;) A powinienem jeszcze kilka razy zmniejszyć prąd lub przerwać rozładowanie jak to jest w rowerze ;) I wtedy po samym napieciu powinienes zgadywac ;)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1299
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: zielony71 »

Podaj mu odczyty napięcia, ale ze zmianą prądu. Będzie tak jak w rowerze. Niech wtedy zgaduje ;-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Kajman »

Dokładnie ;) Poza tym myślisz, że wybrał 25r przypadkiem? ;) Patrz jak wygląda typowy liion na rozładowaniu:
Obrazek
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: tas »

I weź to teraz porównaj z wykresem co dałeś wcześniej, też niby "dla liion"
Obrazek

O tym właśnie mówiłem apropo mojej uwagi, że specjalnie wybrałeś ogniwo żeby wyszła skrajnie liniowa charakterystyka napiecie - pojemność :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
29 paź 2022, 13:39
Bez rozrzutu 20%, podaj dokładną cyfrę, bo 2.1 -5% i 2.25 + 5% daje nam zakres 1995-2362mAh ;)
Napiszę precyzyjniej. W 17.5 minucie rozładowania będzie, moim zdaniem, ~2.18 Ah +/- 3 - 5 % (czyli nie mniej niż 2.1 Ah i nie więcej niż 2,25 Ah) gdyż nie mam dokładnych napięć po minucie, 9 minutach i 17.5 min, więc trudno mi bardziej precyzyjnie zgadnąć/policzyć.
zielony71 pisze:
29 paź 2022, 13:59
Podaj mu odczyty napięcia, ale ze zmianą prądu. Będzie tak jak w rowerze. Niech wtedy zgaduje ;-)
dyskusja/spór dotyczy tego czy można również w LiFe, podobnie jak w LiIon określić pojemność/zasięg po napięciu PRZY TYCH SAMYCH WARUNKACH OBCIĄŻENIA/MOCY a nie tego czy jadąc na hamulcu osiągniemy deklarowany przez producenta zasięg.
Kajman pisze:
27 paź 2022, 9:31
............ Po napięciu to można Liion/pb określić, na life nie ma takiej opcji. ........
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: pxl666 »

no cóż. ja uważam że najpewniej jest kiedy znamy pojemność baty np z pomiaru rozładowarką na prądzie bliskim naszemu średniemu i potem sterownik mierzy zużyte wh i przelicza je na zasięg pozostały przy uwzględnieniu średniej mocy i prędkości oraz średniego zużycia wh / min lub na km czy tam 100m . brzmi skomplikowanie ? no wg mnie nie jest. średnio rozgarniety matematyk napiszę taką funkcję lewą nogą. zaprogramowanie tego też nie należy do epickich kodowań...jeszcze jakby kod odejmował współczynnik napięcia w danym momencie uwzględniając sag to już wogóle komplet...i tyle w zasadzie mbrusa w osf to tsdz2 mógłby wrzucić zliczanie średniego zużycia wh np od resetu tripu i jeśli nasza planowana trasa jest w miarę jednolita to znając zużyte wh które osf podaje już teraz ,mamy całkiem precyzyjny pomiar . no ale nikt mu nie płaci za robotę i tak kawał dobrej wykonał więc nie męczę mu oto głowy...
zielony71
Forumowicz
Posty: 1299
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: zielony71 »

tkoko pisze:
26 paź 2022, 13:16
pxl666 pisze:
26 paź 2022, 12:06
bo ten zasięg jest niemożliwy do określenia ,......
Ależ zasięg jest jak najbardziej do określenia. Przez 6 lat jeździłem składakiem z wyświetlaczem LED (4 diody napięcia), tak po płaskim (Katowice 80 km), jak i po górach (Kozia, Klimczok, Błatnia) i bardzo rzadko brakowało mi baterii ("10S3P" 250 Wh) na powrót do domu. Nie potrzeba do tego żadnego "komputerka". Wystarczy napięcie pod obciążeniem i ocena terenu. Inaczej wygląda to w płaskim terenie gdzie moc/prąd jest "stały", inaczej w górach gdzie "pusta" bateria na szczycie po podjeździe, umożliwia np. 20 km powrót z obniżonym wspomaganiem do domu.
Cały czas w czasie jazdy używasz takiej samej mocy?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Kajman »

tkoko pisze:
29 paź 2022, 18:00

Napiszę precyzyjniej. W 17.5 minucie rozładowania będzie, moim zdaniem, ~2.18 Ah +/- 3 - 5 % (czyli nie mniej niż 2.1 Ah i nie więcej niż 2,25 Ah) gdyż nie mam dokładnych napięć po minucie, 9 minutach i 17.5 min, więc trudno mi bardziej precyzyjnie zgadnąć/policzyć.
No to nie graj w loterie i więcej empiryzmu a mniej tabelek z netu ;) 1984mAh dokładnie.

Obrazek
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: WojtekErnest »

Oczywistym jest, że pewną "manipulacją " jest wklejaniem charakterystyk porównawczych ogniw które mają b.różniące się RW. O ile przy teście laboratoryjnym-ciągłym SAG nie zakłóca wyniku, o tyle w teście eksploatacyjnym, różnice w SAG, zachowaniu się NAPIECIA pod chwilowym zmiennym obciążeniem są znacznie bardziej widoczne. I co ważne mogące wprowadzać w błąd algorytmy, liczące pozostałą energię do wykorzystania.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Kajman »

Są jednak pewne stałe zasady, jedna z nich, powszechnie znaną jest liniowe prawie płaskie rozładowanie LiFePo4 i nie tak płaskie cylindrycznych li-ion ;) Chcecie to wam zmierzę ogniwa o tej samej IR AC. Niestety nie mam o tej samej pojemności żeby to czytelniej wyszło.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: tkoko »

Na początek sprostowanie mojego błędu. Matematyczno-fizyczna pojemność w Ah w 17min 30 s powinna wynosić;
17.5 x 7 : 60 = 2.042 Ah
co przy 3% tolerancji błędu daje "wymarzone" 1.98 Ah. Trudno mi teraz stwierdzić co było przyczyną takiego wyniku.
Dalej będzie już zapewne łatwiej;
Przekładając na baterię LiFe"12S" (odpowiednik LiIon "10S")
Pełna / 100% pojemność/"zasięg" PRZY STAŁYCH WARUNKACH OBCIĄŻENIA to ~40.8 V
75% (-3/5%), 1.8 Ah pojemności/"zasięgu" to ~5 min 10 sek, napięcie 3.12 V / 37.45 V
50% (-3/5%), 1.2 Ah pojemności/"zasięgu" to ~10 min 20 sek, napięcie ~3.08 V / 36.95 V
16% (-3/5%), 0.4Ah pojemności/"zasięgu" to ~ 17 min 30 sek, napięcie ~2.96 V / 35.50 V
pozostałe 16% zasięgu to spadek napięcia z 35.5V do 30 V, czyli prawie jak w LiIonach.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: WojtekErnest »

Zgaduję ze te pomiary life "12S" robiłeś na starym pakiecie ogniw pryzmatycznych, ktore byly montowane w rowerach ponad 6 lat temu ? Zgadlem ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Kajman »

tkoko pisze:
30 paź 2022, 8:32
Na początek sprostowanie mojego błędu. Matematyczno-fizyczna pojemność w Ah w 17min 30 s powinna wynosić;
17.5 x 7 : 60 = 2.042 Ah
co przy 3% tolerancji błędu daje "wymarzone" 1.98 Ah. Trudno mi teraz stwierdzić co było przyczyną takiego wyniku.
Dalej będzie już zapewne łatwiej;
Przekładając na baterię LiFe"12S" (odpowiednik LiIon "10S")
Pełna / 100% pojemność/"zasięg" PRZY STAŁYCH WARUNKACH OBCIĄŻENIA to ~40.8 V
75% (-3/5%), 1.8 Ah pojemności/"zasięgu" to ~5 min 10 sek, napięcie 3.12 V / 37.45 V
50% (-3/5%), 1.2 Ah pojemności/"zasięgu" to ~10 min 20 sek, napięcie ~3.08 V / 36.95 V
16% (-3/5%), 0.4Ah pojemności/"zasięgu" to ~ 17 min 30 sek, napięcie ~2.96 V / 35.50 V
pozostałe 16% zasięgu to spadek napięcia z 35.5V do 30 V, czyli prawie jak w LiIonach.
Tylko błędnie przyjmujesz dolny próg, tutaj dałem ci tylko dla porównania do li-ion 2.5v, ogólnie powinny być rozładowane do 2v, wtedy są puste, czyli przy 24v dla 12s. Skupiłem się na płaskości a nie ostrym końcu, puszczę ci dzisiaj pełen zakres to zobaczysz co tam się dzieje.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Kajman »

WojtekErnest pisze:
30 paź 2022, 9:09
Zgaduję ze te pomiary life "12S" robiłeś na starym pakiecie ogniw pryzmatycznych, ktore byly montowane w rowerach ponad 6 lat temu ? Zgadlem ?
Przyjął 12s hipotetycznie żeby porównać do 10s li-ion. Tylko takie pakiety też używałem i zupełnie inaczej pracują ;) większość czasu masz w słabym E-Bike 37-38v :)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
30 paź 2022, 9:09
Zgaduję ze te pomiary life "12S" robiłeś na starym pakiecie ogniw pryzmatycznych, ktore byly montowane w rowerach ponad 6 lat temu ? Zgadlem ?

:D
Załączniki
LiFe LiIon2.jpg
Atak_Snajpera
Forumowicz
Posty: 388
Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Atak_Snajpera »

Panowie! Moja obecna i uproszczona krzywa dla nowego (mniej niż 10 cykli ładowania) akumulatora 48V 25ah wygląda tak :
Obrazek

Jak według was zmieni się krzywa rozładowania po umownych 500 cyklach (spadek pojemności do 80% stanu początkowego)?

A) LINIA ZIELONA - Krzywa ulegnie liniowemu ścieśnieniu w osi X
B) LINIA CZERWONA - Końcówka wykresu gdzie następuje nagły spadek napięcia przesunie się w lewo
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Kajman »

Cała krzywa się obniży, wraz ze wzrostem IR będzie rósł sag.
Atak_Snajpera
Forumowicz
Posty: 388
Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Atak_Snajpera »

Chodzi mi o tzw. rest state czyli gdy nie używamy akumulatora.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Kajman »

Ale że co ma być wtedy jak go nie używasz? :)
Atak_Snajpera
Forumowicz
Posty: 388
Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Atak_Snajpera »

Jestem ciekaw jak będzie wyglądać stosunek napięcia po "voltage recovery" względem zużytych Wh. Przykład z życia. Powyższy wykres stworzyłem poprzez odczyty z eggridera przed wyjazdem do roboty i przed powrotem z pracy. Ciekaw poprostu jestem jak zmnieni się wykres gdy w przyszłości ponowie ten test już na zużytym akumulatorze. Na chłopski rozum wariant A wydaje mi się najbardziej prawdopodobny dla mnie.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Kajman »

Całość będzie niżej, od prawie początku do końca a koniec będzie 20-40% szybciej ;)
Atak_Snajpera
Forumowicz
Posty: 388
Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Atak_Snajpera »

Czyli rozumiem że nie będzie można już poprostu naładować akumulatora do tych 54.6V (4.2V/Cell) tylko będzie odpowiednio mniej np. 52.5V?
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Kajman »

Naładujesz go tak samo. Jednak pod obciążeniem będzie więszy spadek napięcia oraz ilość energii się zmniejszy. Tak samo po odstawieniu ładowania spoczynkowe napięcie może być ciut niższe.
Atak_Snajpera
Forumowicz
Posty: 388
Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Atak_Snajpera »

Coś takiego w spoczynku?
Obrazek

czy wkońcu jednak to
Obrazek
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: tkoko »

Atak_Snajpera pisze:
31 paź 2022, 15:33
Panowie! Moja obecna i uproszczona krzywa dla nowego (mniej niż 10 cykli ładowania) akumulatora 48V 25ah wygląda tak :
Obrazek

Jak według was zmieni się krzywa rozładowania po umownych 500 cyklach (spadek pojemności do 80% stanu początkowego)?

A) LINIA ZIELONA - Krzywa ulegnie liniowemu ścieśnieniu w osi X
B) LINIA CZERWONA - Końcówka wykresu gdzie następuje nagły spadek napięcia przesunie się w lewo

W uproszczeniu, tak jak krzywe poniżej, nawet kolory się zgadzają. :D
Załączniki
krzywa 2.JPG
Atak_Snajpera
Forumowicz
Posty: 388
Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Atak_Snajpera »

No ale to jest pod stałym obciążeniem gdzie nie ma czasu na tzw. efekt voltage recovery. Mnie interesuje coś takiego bardziej życiowego. Jadąc do roboty zużywam ~50wh. Po robocie spisuję zużyte Wh i napięcie. Rano przed wyjazdem znowu do pracy spisuję zużyte Wh i napięcie. I tak aż do punktu odcięcia.


Ps. To jak SAMSUNG INR21700-50E się zachowuje pod stałym obciążeniem to ja wiem dokładnie z tego testu
Obrazek
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: tkoko »

Atak_Snajpera pisze:
31 paź 2022, 16:52
No ale to jest pod stałym obciążeniem gdzie nie ma czasu na tzw. efekt voltage recovery. Mnie interesuje coś takiego bardziej życiowego. Jadąc do roboty zużywam ~50wh. Po robocie spisuję zużyte Wh i napięcie. Rano przed wyjazdem znowu do pracy spisuję zużyte Wh i napięcie. I tak aż do punktu odcięcia.
efekt voltage recovery to wzrost napięcia po odłączeniu obciążenia i ma niewiele wspólnego z Wh. Jeżeli obciążysz aku maksymalnym prądem, i zużyjesz 1kWh z baterii z czego silnik zużyje 0.7 kWh a temperatura 0.3 kWh. To po odłączeniu obciążenia 10A, 1.8 Ah (czerwona linia), napięcie po pewnym czasie podskoczy do 3.5 V (niebieska linia), lecz przy ponownym obciążeniu prądem 10A nadal będziesz miał ZERO pojemności/zasięgu. To jest właśnie efekt voltage recovery.
Atak_Snajpera
Forumowicz
Posty: 388
Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: Atak_Snajpera »

tkoko pisze:
31 paź 2022, 17:02
Atak_Snajpera pisze:
31 paź 2022, 16:52
No ale to jest pod stałym obciążeniem gdzie nie ma czasu na tzw. efekt voltage recovery. Mnie interesuje coś takiego bardziej życiowego. Jadąc do roboty zużywam ~50wh. Po robocie spisuję zużyte Wh i napięcie. Rano przed wyjazdem znowu do pracy spisuję zużyte Wh i napięcie. I tak aż do punktu odcięcia.
efekt voltage recovery to wzrost napięcia po odłączeniu obciążenia i ma niewiele wspólnego z Wh. Jeżeli obciążysz aku maksymalnym prądem, i zużyjesz 1kWh z baterii z czego silnik zużyje 0.7 kWh a temperatura 0.3 kWh. To po odłączeniu obciążenia 10A, 1.8 Ah (czerwona linia), napięcie po pewnym czasie podskoczy do 3.5 V (niebieska linia), lecz przy ponownym obciążeniu prądem 10A nadal będziesz miał ZERO pojemności/zasięgu. To jest właśnie efekt voltage recovery.
No to jak będzie wyglądać wykres w moim przypadku? Dużo mówicie ale jakoś miotacie się w zeznaniach. Raz czytam że cały wykres siądzie , potem że jednak nie. Jeżeli ilość energii spadnie z obecnych 1150Wh do 920Wh i będę znowu odczytywał napięcie co ~50Wh to jak według ciebie zmieni się wykres?
Bo zmienić się musi na 100%. Tylko jak?

Prościej! Jak wygląda tzw. voltage recovery w przypadku nowego ogniwa , a już zużytego? Czy w obu przypadkach jest tak samo mocny w tym samym punkcie?
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej

Post autor: pxl666 »

Atak_Snajpera pisze:
31 paź 2022, 17:11
tkoko pisze:
31 paź 2022, 17:02


efekt voltage recovery to wzrost napięcia po odłączeniu obciążenia i ma niewiele wspólnego z Wh. Jeżeli obciążysz aku maksymalnym prądem, i zużyjesz 1kWh z baterii z czego silnik zużyje 0.7 kWh a temperatura 0.3 kWh. To po odłączeniu obciążenia 10A, 1.8 Ah (czerwona linia), napięcie po pewnym czasie podskoczy do 3.5 V (niebieska linia), lecz przy ponownym obciążeniu prądem 10A nadal będziesz miał ZERO pojemności/zasięgu. To jest właśnie efekt voltage recovery.
No to jak będzie wyglądać wykres w moim przypadku? Dużo mówicie ale jakoś miotacie się w zeznaniach. Raz czytam że cały wykres siądzie , potem że jednak nie. Jeżeli ilość energii spadnie z obecnych 1150Wh do 920Wh i będę znowu odczytywał napięcie co ~50Wh to jak według ciebie zmieni się wykres?
Bo zmienić się musi na 100%. Tylko jak?

Prościej! Jak wygląda tzw. voltage recovery w przypadku nowego ogniwa , a już zużytego? Czy w obu przypadkach jest tak samo mocny w tym samym punkcie?
100 procentowo nikt tego nie wyliczy bo masz konkretny aku z konkretnymi ogniwami z danego bina . to oczywiście założenie ze aku jest wykonany idealnie a nie np ogniwa różne rocznikowo . generalnie myślę ze krzywa się będzie obniżać i spadek będzie się zbliżał do dołu . możesz poszukać charakterystyki zużywania/starzenia dla tego ogniwa ale w całym aku to może się zachowywać nieco inaczej
ODPOWIEDZ