Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5861
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
bo ten zasięg jest niemożliwy do określenia , i śmieję się ze słowa "ambicjonalnych" no ale może nadajemy na innych częstotliwościach albo w innych systemach ...
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
Ależ zasięg jest jak najbardziej do określenia. Przez 6 lat jeździłem składakiem z wyświetlaczem LED (4 diody napięcia), tak po płaskim (Katowice 80 km), jak i po górach (Kozia, Klimczok, Błatnia) i bardzo rzadko brakowało mi baterii ("10S3P" 250 Wh) na powrót do domu. Nie potrzeba do tego żadnego "komputerka". Wystarczy napięcie pod obciążeniem i ocena terenu. Inaczej wygląda to w płaskim terenie gdzie moc/prąd jest "stały", inaczej w górach gdzie "pusta" bateria na szczycie po podjeździe, umożliwia np. 20 km powrót z obniżonym wspomaganiem do domu.
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5861
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
ale ty mierzysz własną miara. adresaci tych folderów nie potrafią tak określać .im komputer musi wyliczyć do kilometra
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
I to jest akurat bardzo wygodna funkcja jak tak sam wylicza. Bo można aku całe wykorzystać Po napięciu to można Liion/pb określić, na life nie ma takiej opcji. A komputer to zrobi.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
Da się określić zasięg, wystarczy mieć precyzyjniejszy pomiar napięcia z węższym zakresem max/min napięcia.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
Nie da nie da, prawie płaska krzywa rozładowania, idziesz powoli 54-48v, na 48v jedziesz jakiś czas a potem nagle spadek do 38v w kilkanaście sekund
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
A czym się różnią wykresy rozładowania LiIona od LiFe poza wartością napięć. LiIon poniżej 3.3 V równie szybko kończy swój żywot. W obu przypadkach istotne jest 80 - 90% obu ogniw bo to jest użyteczna energia/zasięg i w obu przypadkach jest to równomierny spadek napięcia, taki sam w LiIon jak i w LiFE..
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
Ja jego tkoko, jak zawsze wydajesz się nie mieć pojęcia o życiu tylko podpierasz się wykresami które ktoś umieścił w necie, zrób chłopie jeden rower na mocnych lifepo4 i wrócimy do tematu, wykres LiMo jest z dupy i nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, tak samo jak twoje przypuszczenia Masz realne z życia wziete wykresy rozładowania Life i Liion, a potem spójrz na te bajki które wkleiłeś Martwi mnie to, jak wiele wniosków wysuwasz z tego co wyczytasz w necie a jak mało sprawdzasz w rzeczywistości. Przecież to co wkleiłeś to bzdura.
LIFEPO4:
Liion:
LIFEPO4:
Liion:
- tas
- Administrator
- Posty: 2999
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
Kajman, ten wykres dla LiIon to jest normalny ale dla ogniwa co ma 500 cykli Przecież tam jest liniowa charakterystyka jak na jakimś starym ołowiowym aku
Za dużo amper na teście dla LiIon moim zdaniem, jakbyś przesadził z amperami dla LiFe to też byś mógł wymusić liniowy wykres, a tak brak wypłaszczenia - dużo za dużo przeciążone ogniwo daje taki wykres
Za dużo amper na teście dla LiIon moim zdaniem, jakbyś przesadził z amperami dla LiFe to też byś mógł wymusić liniowy wykres, a tak brak wypłaszczenia - dużo za dużo przeciążone ogniwo daje taki wykres
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
To są te same ampery (10) dla nowego ogniwa 13.5 mOhm (liion) i dla nowego ogniwa 12.5mOhm (lifepo4), co ty za bajki opowiadasz? Serio nie używałeś lifepo? Bo co raz częściej to widać Powszechnie znanym faktem jest prawie liniowa charakterystyka rozładowania lifepo w porównaniu do liion, dziwię się, że tego nie wiesz
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
Masz jak wygląda rozładowanie ogniwa pod dużym prądem Złacza byłt słabe, więc spadek większy nż powinien być, ale widać jak się zmienia napięcie wraz z rozładowaniem, przez większość czasu (0.3Ah do 2.2Ah) jest prawie liniowe :
Pokaż LiIon które tak się rozładowują, czekam, ogniwo 2.5Ah
Pokaż LiIon które tak się rozładowują, czekam, ogniwo 2.5Ah
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
MAsz dla porównania VTC5A pod 17A, wykres napięcia na prawdę dla ciebie jest porównywalny?
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5861
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
Rozumiem że wykres z datasheet Samsunga 25R i to przy 10A i ujemnych temperaturach to pic na wodę.
Pozwoliłem sobie połączyć oba wykresy w jeden gdzie łatwiej porównać czy jest jakaś większa różnica w liniowym rozładowaniu ogniwa, obojętnie LiIon czy Life. Dla ułatwienia 25 kosteczek twojego wykresu dla liIona i LFfe to 10% pojemności każdego ogniwa.
Pozwoliłem sobie połączyć oba wykresy w jeden gdzie łatwiej porównać czy jest jakaś większa różnica w liniowym rozładowaniu ogniwa, obojętnie LiIon czy Life. Dla ułatwienia 25 kosteczek twojego wykresu dla liIona i LFfe to 10% pojemności każdego ogniwa.
- Załączniki
-
- 1samsung 25R.pdf
- (860.58 KiB) Pobrany 58 razy
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
I dokładniejszy wykres dla przykładowego LiFePo A123
https://www.bto.pl/produkt/31567/a123-a ... ah-lifepo4
i LINIOWE spadki napięć/zasięgu do ~90% i 96 - 97%, dla baterii "13S" i "16S"
Dla 5A / "13S" / ~90% = 3.5 V
Dla 5A / "13S" / ~96% = 5.5 V
Dla 10A / "13S" / ~90% = 5.5 V
Dla 10A / "13S" / ~96% = 8 V
Dla 5A / "16S" / ~90% = 4 V
Dla 5A / "16S" / ~96% = 6 V
Dla 10A / "16S" / ~90% = 6 V
Dla 10A / "16S" / ~96% = 9 V
Nawet bez "specjalnych" woltomierzy da się taki spadek napięcia zmierzyć i określić "zasięg" roweru w tych samych warunkach obciążenia.
https://www.bto.pl/produkt/31567/a123-a ... ah-lifepo4
i LINIOWE spadki napięć/zasięgu do ~90% i 96 - 97%, dla baterii "13S" i "16S"
Dla 5A / "13S" / ~90% = 3.5 V
Dla 5A / "13S" / ~96% = 5.5 V
Dla 10A / "13S" / ~90% = 5.5 V
Dla 10A / "13S" / ~96% = 8 V
Dla 5A / "16S" / ~90% = 4 V
Dla 5A / "16S" / ~96% = 6 V
Dla 10A / "16S" / ~90% = 6 V
Dla 10A / "16S" / ~96% = 9 V
Nawet bez "specjalnych" woltomierzy da się taki spadek napięcia zmierzyć i określić "zasięg" roweru w tych samych warunkach obciążenia.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
A ty w ogóle widzisz, że ta zmiana to jest w ciągu 100mAh? Jak to chcesz wychwycić? przez 90% czasu napięcie zmienia się o 0.2v, potem w ciągu 100mAh spada odcina i koniec jazdy A zmień prąd i life stanie się jeszcze bardziej płaskie a liion bardziej skośńy.
Już ci wiele razy mówiłem, że za bardzo wierzysz w te wszystkie tabelki i symulatory z internetu, świetnym przykładem jest porównaniu 25r do anr26650, tutaj sobie trochę rozciągnąłeś, dopasowałeś i już ci wszystko pasuje pod teorię Tak samo robisz z silnikami, ogniwami, kombinujesz bazując na źródłach które się najczęściej do tego nie nadają i wyciągasz często błędne wnioski
Dlatego bardzo mnie ucieszyło że tak zgrabnie dopasowałeś 25r To masz prawdziwą krzywą rozładowania 25r i anr26650m1b, na tym samym sprzęcie, na tym samym prądzie. Jeśli nadal nie widzisz różnicy, to rzeczywiście szkoda czasu
25r:
anr26650:
Tu dwa wykresy nałożone na siebie, nie są ani trochę podobne,w tym samym czasie (12min) 25r zalicza spadek o 0.43v a life o 0.11v :
A najlepsze jest to, że ty się cieszysz, że tak mierzyłeś, że zawsze dojechałeś do domu. Sztuka to jest do domu dojechać na oparach aku, żeby wykorzystać czas i aku jak najlepiej, a ty nawet nie wiedziałeś ile ci zostało energii, tylko tyle, że dojechałeś. Do tego masz z natury słabe konstukcje, z małym zakresem prądów jakimi obciążasz aku więc odczyty napięcia też są stabilniejsze. Ale na life nie jeździłeś i wszystko co piszesz opierasz tylko na teoriach, ja dla odmiany na praktyce. Wracając z 1Ah w aku lifepo nie wiesz tego, bo wciąż masz rewelacyjne osiągi i napięcie, gdy liion już ledwie zipie i odcina momentami.
Już ci wiele razy mówiłem, że za bardzo wierzysz w te wszystkie tabelki i symulatory z internetu, świetnym przykładem jest porównaniu 25r do anr26650, tutaj sobie trochę rozciągnąłeś, dopasowałeś i już ci wszystko pasuje pod teorię Tak samo robisz z silnikami, ogniwami, kombinujesz bazując na źródłach które się najczęściej do tego nie nadają i wyciągasz często błędne wnioski
Dlatego bardzo mnie ucieszyło że tak zgrabnie dopasowałeś 25r To masz prawdziwą krzywą rozładowania 25r i anr26650m1b, na tym samym sprzęcie, na tym samym prądzie. Jeśli nadal nie widzisz różnicy, to rzeczywiście szkoda czasu
25r:
anr26650:
Tu dwa wykresy nałożone na siebie, nie są ani trochę podobne,w tym samym czasie (12min) 25r zalicza spadek o 0.43v a life o 0.11v :
A najlepsze jest to, że ty się cieszysz, że tak mierzyłeś, że zawsze dojechałeś do domu. Sztuka to jest do domu dojechać na oparach aku, żeby wykorzystać czas i aku jak najlepiej, a ty nawet nie wiedziałeś ile ci zostało energii, tylko tyle, że dojechałeś. Do tego masz z natury słabe konstukcje, z małym zakresem prądów jakimi obciążasz aku więc odczyty napięcia też są stabilniejsze. Ale na life nie jeździłeś i wszystko co piszesz opierasz tylko na teoriach, ja dla odmiany na praktyce. Wracając z 1Ah w aku lifepo nie wiesz tego, bo wciąż masz rewelacyjne osiągi i napięcie, gdy liion już ledwie zipie i odcina momentami.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
Małe porównanie twoich osiągów LiFe vs LiIon, z twoich testów nie z moich.
Pokaz mi różnicę w osiągach i pomiarach napięć. Możesz sobie dokładnie policzyć każdą kostkę/pojemność/zasięg w obu wykresach przy dokładnie tym samym obciążeniu (tych samych parametrach) i czas jaki ci zostanie na dojazd ewentualnie na zmniejszenie mocy wspomagania.
Pokaz mi różnicę w osiągach i pomiarach napięć. Możesz sobie dokładnie policzyć każdą kostkę/pojemność/zasięg w obu wykresach przy dokładnie tym samym obciążeniu (tych samych parametrach) i czas jaki ci zostanie na dojazd ewentualnie na zmniejszenie mocy wspomagania.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Tkoko, skup się na zdaniu @Kajmana że odczyt samego napięcia, z uwagi na inną charaktertstyke końca zakresu, prowadzi DO INNYCH wniosków w przypadku li-lion i liFepo4.
To przecież widać, słychać i .. czuć w czasie jazdy/rozładowywania laboratoryjnego.
To przecież widać, słychać i .. czuć w czasie jazdy/rozładowywania laboratoryjnego.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 1334
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Ponieważ od roku jeżdżę prawie wyłącznie na Lifepo4, to czuję się kompetentny do tego , aby potwierdzić słowa Kajmana.
Charakterystyka rozładowania jest tak płaska, że znacznie większy wpływ na napięcie chwilowe ma stopień wychylenia manetki niż stopień rozładowania baterii. A odcięcie w okolicach 2,5V jest tak nagłe i gwałtowne, że można pomyśleć, że coś się popsuło
Charakterystyka rozładowania jest tak płaska, że znacznie większy wpływ na napięcie chwilowe ma stopień wychylenia manetki niż stopień rozładowania baterii. A odcięcie w okolicach 2,5V jest tak nagłe i gwałtowne, że można pomyśleć, że coś się popsuło
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Tkoko woli kwadraciki porównywać zamiast zobaczyć/uwierzyć w realną różnicę 0.32v w spadku napięcia w czasie 12minut rozładowania.... Do tego w życiu nie jeździł z tym zasilaniem, ale wie lepiej Nie wspomnę już, że nie wiem czy celowo czy przypadkiem jako porównanie wybrał ogniwo 25r które ma stosunkowo płaską krzywą rozładowania jak na liion Co nie zmienia faktu, że pokazałem jak jego krzywa jest bardziej pionowa od LiFe, a jazda na ebike nie ma nic wspólnego z ciągłym rozładowaniem i realne życie daje jeszcze większą różnicę w jeździe, life bez obciążenia wraca uparcie do okolic napięcia nominalnego, a liion nie.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Ok. prosty test.
Naładuj jeszcze raz to samo LiFe do pełna, włącz rozładowanie 7A, zrób po minucie pierwsze zdjęcie z napięciem, w dziewiątej minucie drugie zdjęcie, a w 17.5 minucie trzecie zdjęcie z odczytem napięcia minimum dwa miejsca po kropce. Zrób jeszcze dowolne dwa (lub więcej zdjęć) w trakcie rozładowania , a ja spróbuję z dokładnością do +/- 3 - 5% zgadnąć pojemność przy jakiej było robione zdjęcie. W 17.5 minucie, wg mnie jest, 2.1 - 2.25 Ah przy 7A. Jeżeli fabryczne wykresy są z "dupy" przegram na "loterii".
Naładuj jeszcze raz to samo LiFe do pełna, włącz rozładowanie 7A, zrób po minucie pierwsze zdjęcie z napięciem, w dziewiątej minucie drugie zdjęcie, a w 17.5 minucie trzecie zdjęcie z odczytem napięcia minimum dwa miejsca po kropce. Zrób jeszcze dowolne dwa (lub więcej zdjęć) w trakcie rozładowania , a ja spróbuję z dokładnością do +/- 3 - 5% zgadnąć pojemność przy jakiej było robione zdjęcie. W 17.5 minucie, wg mnie jest, 2.1 - 2.25 Ah przy 7A. Jeżeli fabryczne wykresy są z "dupy" przegram na "loterii".
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Bez rozrzutu 20%, podaj dokładną cyfrę, bo 2.1 -5% i 2.25 + 5% daje nam zakres 1995-2362mAh Więc dawaj cyfrę. I tak jest to oszukane, bo widziałeś wykres A powinienem jeszcze kilka razy zmniejszyć prąd lub przerwać rozładowanie jak to jest w rowerze I wtedy po samym napieciu powinienes zgadywac
-
- Forumowicz
- Posty: 1334
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Podaj mu odczyty napięcia, ale ze zmianą prądu. Będzie tak jak w rowerze. Niech wtedy zgaduje
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Dokładnie Poza tym myślisz, że wybrał 25r przypadkiem? Patrz jak wygląda typowy liion na rozładowaniu:
- tas
- Administrator
- Posty: 2999
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
I weź to teraz porównaj z wykresem co dałeś wcześniej, też niby "dla liion"
O tym właśnie mówiłem apropo mojej uwagi, że specjalnie wybrałeś ogniwo żeby wyszła skrajnie liniowa charakterystyka napiecie - pojemność
O tym właśnie mówiłem apropo mojej uwagi, że specjalnie wybrałeś ogniwo żeby wyszła skrajnie liniowa charakterystyka napiecie - pojemność
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Napiszę precyzyjniej. W 17.5 minucie rozładowania będzie, moim zdaniem, ~2.18 Ah +/- 3 - 5 % (czyli nie mniej niż 2.1 Ah i nie więcej niż 2,25 Ah) gdyż nie mam dokładnych napięć po minucie, 9 minutach i 17.5 min, więc trudno mi bardziej precyzyjnie zgadnąć/policzyć.
dyskusja/spór dotyczy tego czy można również w LiFe, podobnie jak w LiIon określić pojemność/zasięg po napięciu PRZY TYCH SAMYCH WARUNKACH OBCIĄŻENIA/MOCY a nie tego czy jadąc na hamulcu osiągniemy deklarowany przez producenta zasięg.
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5861
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
no cóż. ja uważam że najpewniej jest kiedy znamy pojemność baty np z pomiaru rozładowarką na prądzie bliskim naszemu średniemu i potem sterownik mierzy zużyte wh i przelicza je na zasięg pozostały przy uwzględnieniu średniej mocy i prędkości oraz średniego zużycia wh / min lub na km czy tam 100m . brzmi skomplikowanie ? no wg mnie nie jest. średnio rozgarniety matematyk napiszę taką funkcję lewą nogą. zaprogramowanie tego też nie należy do epickich kodowań...jeszcze jakby kod odejmował współczynnik napięcia w danym momencie uwzględniając sag to już wogóle komplet...i tyle w zasadzie mbrusa w osf to tsdz2 mógłby wrzucić zliczanie średniego zużycia wh np od resetu tripu i jeśli nasza planowana trasa jest w miarę jednolita to znając zużyte wh które osf podaje już teraz ,mamy całkiem precyzyjny pomiar . no ale nikt mu nie płaci za robotę i tak kawał dobrej wykonał więc nie męczę mu oto głowy...
-
- Forumowicz
- Posty: 1334
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W
Cały czas w czasie jazdy używasz takiej samej mocy?tkoko pisze: ↑26 paź 2022, 13:16Ależ zasięg jest jak najbardziej do określenia. Przez 6 lat jeździłem składakiem z wyświetlaczem LED (4 diody napięcia), tak po płaskim (Katowice 80 km), jak i po górach (Kozia, Klimczok, Błatnia) i bardzo rzadko brakowało mi baterii ("10S3P" 250 Wh) na powrót do domu. Nie potrzeba do tego żadnego "komputerka". Wystarczy napięcie pod obciążeniem i ocena terenu. Inaczej wygląda to w płaskim terenie gdzie moc/prąd jest "stały", inaczej w górach gdzie "pusta" bateria na szczycie po podjeździe, umożliwia np. 20 km powrót z obniżonym wspomaganiem do domu.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
No to nie graj w loterie i więcej empiryzmu a mniej tabelek z netu 1984mAh dokładnie.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Oczywistym jest, że pewną "manipulacją " jest wklejaniem charakterystyk porównawczych ogniw które mają b.różniące się RW. O ile przy teście laboratoryjnym-ciągłym SAG nie zakłóca wyniku, o tyle w teście eksploatacyjnym, różnice w SAG, zachowaniu się NAPIECIA pod chwilowym zmiennym obciążeniem są znacznie bardziej widoczne. I co ważne mogące wprowadzać w błąd algorytmy, liczące pozostałą energię do wykorzystania.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Są jednak pewne stałe zasady, jedna z nich, powszechnie znaną jest liniowe prawie płaskie rozładowanie LiFePo4 i nie tak płaskie cylindrycznych li-ion Chcecie to wam zmierzę ogniwa o tej samej IR AC. Niestety nie mam o tej samej pojemności żeby to czytelniej wyszło.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Na początek sprostowanie mojego błędu. Matematyczno-fizyczna pojemność w Ah w 17min 30 s powinna wynosić;
17.5 x 7 : 60 = 2.042 Ah
co przy 3% tolerancji błędu daje "wymarzone" 1.98 Ah. Trudno mi teraz stwierdzić co było przyczyną takiego wyniku.
Dalej będzie już zapewne łatwiej;
Przekładając na baterię LiFe"12S" (odpowiednik LiIon "10S")
Pełna / 100% pojemność/"zasięg" PRZY STAŁYCH WARUNKACH OBCIĄŻENIA to ~40.8 V
75% (-3/5%), 1.8 Ah pojemności/"zasięgu" to ~5 min 10 sek, napięcie 3.12 V / 37.45 V
50% (-3/5%), 1.2 Ah pojemności/"zasięgu" to ~10 min 20 sek, napięcie ~3.08 V / 36.95 V
16% (-3/5%), 0.4Ah pojemności/"zasięgu" to ~ 17 min 30 sek, napięcie ~2.96 V / 35.50 V
pozostałe 16% zasięgu to spadek napięcia z 35.5V do 30 V, czyli prawie jak w LiIonach.
17.5 x 7 : 60 = 2.042 Ah
co przy 3% tolerancji błędu daje "wymarzone" 1.98 Ah. Trudno mi teraz stwierdzić co było przyczyną takiego wyniku.
Dalej będzie już zapewne łatwiej;
Przekładając na baterię LiFe"12S" (odpowiednik LiIon "10S")
Pełna / 100% pojemność/"zasięg" PRZY STAŁYCH WARUNKACH OBCIĄŻENIA to ~40.8 V
75% (-3/5%), 1.8 Ah pojemności/"zasięgu" to ~5 min 10 sek, napięcie 3.12 V / 37.45 V
50% (-3/5%), 1.2 Ah pojemności/"zasięgu" to ~10 min 20 sek, napięcie ~3.08 V / 36.95 V
16% (-3/5%), 0.4Ah pojemności/"zasięgu" to ~ 17 min 30 sek, napięcie ~2.96 V / 35.50 V
pozostałe 16% zasięgu to spadek napięcia z 35.5V do 30 V, czyli prawie jak w LiIonach.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Zgaduję ze te pomiary life "12S" robiłeś na starym pakiecie ogniw pryzmatycznych, ktore byly montowane w rowerach ponad 6 lat temu ? Zgadlem ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Tylko błędnie przyjmujesz dolny próg, tutaj dałem ci tylko dla porównania do li-ion 2.5v, ogólnie powinny być rozładowane do 2v, wtedy są puste, czyli przy 24v dla 12s. Skupiłem się na płaskości a nie ostrym końcu, puszczę ci dzisiaj pełen zakres to zobaczysz co tam się dzieje.tkoko pisze: ↑30 paź 2022, 8:32Na początek sprostowanie mojego błędu. Matematyczno-fizyczna pojemność w Ah w 17min 30 s powinna wynosić;
17.5 x 7 : 60 = 2.042 Ah
co przy 3% tolerancji błędu daje "wymarzone" 1.98 Ah. Trudno mi teraz stwierdzić co było przyczyną takiego wyniku.
Dalej będzie już zapewne łatwiej;
Przekładając na baterię LiFe"12S" (odpowiednik LiIon "10S")
Pełna / 100% pojemność/"zasięg" PRZY STAŁYCH WARUNKACH OBCIĄŻENIA to ~40.8 V
75% (-3/5%), 1.8 Ah pojemności/"zasięgu" to ~5 min 10 sek, napięcie 3.12 V / 37.45 V
50% (-3/5%), 1.2 Ah pojemności/"zasięgu" to ~10 min 20 sek, napięcie ~3.08 V / 36.95 V
16% (-3/5%), 0.4Ah pojemności/"zasięgu" to ~ 17 min 30 sek, napięcie ~2.96 V / 35.50 V
pozostałe 16% zasięgu to spadek napięcia z 35.5V do 30 V, czyli prawie jak w LiIonach.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Przyjął 12s hipotetycznie żeby porównać do 10s li-ion. Tylko takie pakiety też używałem i zupełnie inaczej pracują większość czasu masz w słabym E-Bike 37-38vWojtekErnest pisze: ↑30 paź 2022, 9:09Zgaduję ze te pomiary life "12S" robiłeś na starym pakiecie ogniw pryzmatycznych, ktore byly montowane w rowerach ponad 6 lat temu ? Zgadlem ?
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
WojtekErnest pisze: ↑30 paź 2022, 9:09Zgaduję ze te pomiary life "12S" robiłeś na starym pakiecie ogniw pryzmatycznych, ktore byly montowane w rowerach ponad 6 lat temu ? Zgadlem ?
-
- Forumowicz
- Posty: 401
- Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Panowie! Moja obecna i uproszczona krzywa dla nowego (mniej niż 10 cykli ładowania) akumulatora 48V 25ah wygląda tak :
Jak według was zmieni się krzywa rozładowania po umownych 500 cyklach (spadek pojemności do 80% stanu początkowego)?
A) LINIA ZIELONA - Krzywa ulegnie liniowemu ścieśnieniu w osi X
B) LINIA CZERWONA - Końcówka wykresu gdzie następuje nagły spadek napięcia przesunie się w lewo
Jak według was zmieni się krzywa rozładowania po umownych 500 cyklach (spadek pojemności do 80% stanu początkowego)?
A) LINIA ZIELONA - Krzywa ulegnie liniowemu ścieśnieniu w osi X
B) LINIA CZERWONA - Końcówka wykresu gdzie następuje nagły spadek napięcia przesunie się w lewo
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Cała krzywa się obniży, wraz ze wzrostem IR będzie rósł sag.
-
- Forumowicz
- Posty: 401
- Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Chodzi mi o tzw. rest state czyli gdy nie używamy akumulatora.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Ale że co ma być wtedy jak go nie używasz?
-
- Forumowicz
- Posty: 401
- Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Jestem ciekaw jak będzie wyglądać stosunek napięcia po "voltage recovery" względem zużytych Wh. Przykład z życia. Powyższy wykres stworzyłem poprzez odczyty z eggridera przed wyjazdem do roboty i przed powrotem z pracy. Ciekaw poprostu jestem jak zmnieni się wykres gdy w przyszłości ponowie ten test już na zużytym akumulatorze. Na chłopski rozum wariant A wydaje mi się najbardziej prawdopodobny dla mnie.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Całość będzie niżej, od prawie początku do końca a koniec będzie 20-40% szybciej
-
- Forumowicz
- Posty: 401
- Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Czyli rozumiem że nie będzie można już poprostu naładować akumulatora do tych 54.6V (4.2V/Cell) tylko będzie odpowiednio mniej np. 52.5V?
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Naładujesz go tak samo. Jednak pod obciążeniem będzie więszy spadek napięcia oraz ilość energii się zmniejszy. Tak samo po odstawieniu ładowania spoczynkowe napięcie może być ciut niższe.
-
- Forumowicz
- Posty: 401
- Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Coś takiego w spoczynku?
czy wkońcu jednak to
czy wkońcu jednak to
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
Atak_Snajpera pisze: ↑31 paź 2022, 15:33Panowie! Moja obecna i uproszczona krzywa dla nowego (mniej niż 10 cykli ładowania) akumulatora 48V 25ah wygląda tak :
Jak według was zmieni się krzywa rozładowania po umownych 500 cyklach (spadek pojemności do 80% stanu początkowego)?
A) LINIA ZIELONA - Krzywa ulegnie liniowemu ścieśnieniu w osi X
B) LINIA CZERWONA - Końcówka wykresu gdzie następuje nagły spadek napięcia przesunie się w lewo
W uproszczeniu, tak jak krzywe poniżej, nawet kolory się zgadzają.
-
- Forumowicz
- Posty: 401
- Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
No ale to jest pod stałym obciążeniem gdzie nie ma czasu na tzw. efekt voltage recovery. Mnie interesuje coś takiego bardziej życiowego. Jadąc do roboty zużywam ~50wh. Po robocie spisuję zużyte Wh i napięcie. Rano przed wyjazdem znowu do pracy spisuję zużyte Wh i napięcie. I tak aż do punktu odcięcia.
Ps. To jak SAMSUNG INR21700-50E się zachowuje pod stałym obciążeniem to ja wiem dokładnie z tego testu
Ps. To jak SAMSUNG INR21700-50E się zachowuje pod stałym obciążeniem to ja wiem dokładnie z tego testu
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
efekt voltage recovery to wzrost napięcia po odłączeniu obciążenia i ma niewiele wspólnego z Wh. Jeżeli obciążysz aku maksymalnym prądem, i zużyjesz 1kWh z baterii z czego silnik zużyje 0.7 kWh a temperatura 0.3 kWh. To po odłączeniu obciążenia 10A, 1.8 Ah (czerwona linia), napięcie po pewnym czasie podskoczy do 3.5 V (niebieska linia), lecz przy ponownym obciążeniu prądem 10A nadal będziesz miał ZERO pojemności/zasięgu. To jest właśnie efekt voltage recovery.Atak_Snajpera pisze: ↑31 paź 2022, 16:52No ale to jest pod stałym obciążeniem gdzie nie ma czasu na tzw. efekt voltage recovery. Mnie interesuje coś takiego bardziej życiowego. Jadąc do roboty zużywam ~50wh. Po robocie spisuję zużyte Wh i napięcie. Rano przed wyjazdem znowu do pracy spisuję zużyte Wh i napięcie. I tak aż do punktu odcięcia.
-
- Forumowicz
- Posty: 401
- Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
No to jak będzie wyglądać wykres w moim przypadku? Dużo mówicie ale jakoś miotacie się w zeznaniach. Raz czytam że cały wykres siądzie , potem że jednak nie. Jeżeli ilość energii spadnie z obecnych 1150Wh do 920Wh i będę znowu odczytywał napięcie co ~50Wh to jak według ciebie zmieni się wykres?tkoko pisze: ↑31 paź 2022, 17:02efekt voltage recovery to wzrost napięcia po odłączeniu obciążenia i ma niewiele wspólnego z Wh. Jeżeli obciążysz aku maksymalnym prądem, i zużyjesz 1kWh z baterii z czego silnik zużyje 0.7 kWh a temperatura 0.3 kWh. To po odłączeniu obciążenia 10A, 1.8 Ah (czerwona linia), napięcie po pewnym czasie podskoczy do 3.5 V (niebieska linia), lecz przy ponownym obciążeniu prądem 10A nadal będziesz miał ZERO pojemności/zasięgu. To jest właśnie efekt voltage recovery.Atak_Snajpera pisze: ↑31 paź 2022, 16:52No ale to jest pod stałym obciążeniem gdzie nie ma czasu na tzw. efekt voltage recovery. Mnie interesuje coś takiego bardziej życiowego. Jadąc do roboty zużywam ~50wh. Po robocie spisuję zużyte Wh i napięcie. Rano przed wyjazdem znowu do pracy spisuję zużyte Wh i napięcie. I tak aż do punktu odcięcia.
Bo zmienić się musi na 100%. Tylko jak?
Prościej! Jak wygląda tzw. voltage recovery w przypadku nowego ogniwa , a już zużytego? Czy w obu przypadkach jest tak samo mocny w tym samym punkcie?
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5861
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przewidywanie zasięgu z krzywej napięciowo-pojemnościowej
100 procentowo nikt tego nie wyliczy bo masz konkretny aku z konkretnymi ogniwami z danego bina . to oczywiście założenie ze aku jest wykonany idealnie a nie np ogniwa różne rocznikowo . generalnie myślę ze krzywa się będzie obniżać i spadek będzie się zbliżał do dołu . możesz poszukać charakterystyki zużywania/starzenia dla tego ogniwa ale w całym aku to może się zachowywać nieco inaczejAtak_Snajpera pisze: ↑31 paź 2022, 17:11No to jak będzie wyglądać wykres w moim przypadku? Dużo mówicie ale jakoś miotacie się w zeznaniach. Raz czytam że cały wykres siądzie , potem że jednak nie. Jeżeli ilość energii spadnie z obecnych 1150Wh do 920Wh i będę znowu odczytywał napięcie co ~50Wh to jak według ciebie zmieni się wykres?tkoko pisze: ↑31 paź 2022, 17:02
efekt voltage recovery to wzrost napięcia po odłączeniu obciążenia i ma niewiele wspólnego z Wh. Jeżeli obciążysz aku maksymalnym prądem, i zużyjesz 1kWh z baterii z czego silnik zużyje 0.7 kWh a temperatura 0.3 kWh. To po odłączeniu obciążenia 10A, 1.8 Ah (czerwona linia), napięcie po pewnym czasie podskoczy do 3.5 V (niebieska linia), lecz przy ponownym obciążeniu prądem 10A nadal będziesz miał ZERO pojemności/zasięgu. To jest właśnie efekt voltage recovery.
Bo zmienić się musi na 100%. Tylko jak?
Prościej! Jak wygląda tzw. voltage recovery w przypadku nowego ogniwa , a już zużytego? Czy w obu przypadkach jest tak samo mocny w tym samym punkcie?