Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

To ogniwo było wylutowane z pakietu na etapie montażu bo uszkodziłem mu koszulkę.
IMG_20230224_081704_edit_62962064751849.jpg
Tu świeże ogniwo potraktowane lutownicą po podkładce i masz rację niby to wyjęte z pakietu wygląda zdrowo ale nie zmienia to faktu, że coś sie mogło podziać w innych.
IMG_20230224_082130.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Dede »

Nie o to mi chodziło.
Podkładka izolująca uszczelniająca pomiędzy plusem a obudową minusem.
Na foto witać tylko górną część koszulki nie widać podkładki uszczelniającej

Na foto poniżej uszczelka dichtung / izolator
Zbyt wysoka temperatura trakcie lutowania może się uszkodzić i rozszczelnić ogniwo co skutkuje szybszym dekretacją i powolnym upływem prądu.
Obrazek
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Wjechał aktywny balanser pojemnościowy. Co prawda trochę mu to zajmuje ale działa. Planowałem, że bedzie pracował w baterii caly czas ale musze sie upewnić. Czy może pracować w trakcie obciążenia baterii czy tylko na "postoju"?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: WojtekErnest »

Moja rada : nie kombinuj z jakimiś nowymi balanserami, ale zrób PODSTAWOWA diagnozę pakietu. Podstawową czyli.
a) naładuj pakiet tak aby był max równy czyli wyrównaj by napięcia segmentów nie rózniły się bardziej niz 30 mV
b) podłącz sztuczne obciązenie aby prąd był ok 10-15A.
c) obserwuj napięcia kazdego z 13-tu segmentów co kilka minut.
d) Jeśli zacznie sie rozjazd napięc na poziomie 3,7V albo wyżej, to pakiet jest FIZYCZNIE nierówny i żadne balansowanie nic nie da.
Sprawny pakiet nie powienien sie rozjezdzać przy napięciu 3,3 V. Ponizej na ogół rozjazd narasta, ale nie moze byc tak ze jeden segment ma 3,3V a inny 2,9V. Jesli tak jest to pakiet jest FIZYCZNIE niesprawny.
e) jeśli się okaze że problem dotyczy 1-2 segmentów to można próbować naprawiąc te najgorsze, ale to tylko dorażnie na 1 sezon.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Dzięki ale nie odpowiedziałeś na pytanie. Jak wspominałem. Nie rusze i tak nic w pakiecie bez wycięcia z ramy. Nie wytne z ramy bez jej niszczenia. Nie planuje nowej ramy w tym roku. Planuje jedynie monitorować pare spraw o których wspomniałem w ramach eksperymentu.
Chcę alby rozjazdy były konpensowane bo inaczej z kazdym cyklem bede tracił na pojemnosci gdy BMS nie bedzie potrafił ogarnąć rozjazdów.
Na chwilę obecną walczę z objawami. Ewentualne naprawy za rok o ile będzie co naprawiać.
Chcę tylko wiedzieć czy balanser moze siedzieć i pracować z baterii caly czas. Jak do tej pory baterie, która miala rozjazdy do 500mV wyrównał do 1mV w kilka godzin.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4923
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tkoko »

barszcz2 pisze:
27 lut 2023, 11:30
..... Chcę alby rozjazdy były konpensowane bo inaczej z kazdym cyklem bede tracił na pojemnosci gdy BMS nie bedzie potrafił ogarnąć rozjazdów. ......
Na "aktywnym" BMS'ie, przy kiepskim aku, stracisz zapewne jeszcze więcej pojemności niż doładowując co jakiś czas wadliwą sekcję.
borsuk
Forumowicz
Posty: 82
Rejestracja: 03 sty 2021, 9:26
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: borsuk »

tkoko pisze:
27 lut 2023, 14:51
Na "aktywnym" BMS'ie, przy kiepskim aku, stracisz zapewne jeszcze więcej pojemności niż doładowując co jakiś czas wadliwą sekcję.
I tu się zgodzę z przedmówcą.
Na forum widzę często sugestie jakoby balansowanie było jakimś cudownym panaceum na uszkodzone baterie.
Jeżeli jest uszkodzone chociaż jedno ogniwo, czy doprowadzenie do niego, balansowanie nie pomoże. Balansowanie przedłuża życie baterii, pod warunkiem, że jest ona poprawnie wykonana z ogniw tego samego typu (czyli o zbliżonej pojemności i charakterystyce).
Jeżeli uszkodzoną baterię uda się zbalansować, to pod obciążeniem i tak nastąpi ponowny rozjazd.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Oo nie było mowy o panaceum. Zdaje sobie sprawe z tego, że bateria ma problem ale mam do wyboru rozciecie ramy i stratę połowy sezonu albo jakieś doraźne rozwiązania. Dlaczego powolne przelewanie ładunku jest takie złe? Wiem, że wtedy te zdrowsze ogniwa pracują na te słabsze ale z tego co widziałem to wyrownanie trwa wieki więc prądy nie są zabójcze.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4923
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tkoko »

barszcz2 pisze:
27 lut 2023, 18:04
........ Dlaczego powolne przelewanie ładunku jest takie złe? .......
1. BMS aktywny (kondensatorowy/cewkowy) ma "duże" i szybkie "przelewanie" energii, dobrze jak w obie strony, gorzej jak tylko w jedną stronę (jak w pasywnym BMS).
barszcz2 pisze:
27 lut 2023, 18:04
........ Wiem, że wtedy te zdrowsze ogniwa pracują na te słabsze ale z tego co widziałem to wyrownanie trwa wieki więc prądy nie są zabójcze.
2. to nie działa tak prosto. BMS przelewa "nadmiar napięcia" z jednego "P", do "niedoboru napięcia" innego "P". Może być tak że będzie przelewał między tymi samymi "P" w obie strony zależnie czy będzie obciążenie czy nie będzie obciążenia. Wówczas przy obciążeniu, "P" o mniejszym RW będzie ładowało "P" o większym RW, lecz bez obciążenia może się to zmienić i "P" o większym RW, będzie ładowało "P" o mniejszym RW.
3. jak każda ładowarka step down/up ma określoną sprawność (max z 90%) tak i taki BMS będzie miał podobna sprawność przy ciągłym przeładowywaniu "P"
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Ok, to wiele wyjaśnia. Czyli ma sens użycie styków "RUN" i zrobienie przełącznika aktywującego balansowanie kiedy maszyna jest na postoju i klasyczny bms nie jest w stanie juz wyrównać - to właśnie chciałem wiedzieć.
gość
Forumowicz
Posty: 433
Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: gość »

Z tego co zrozumiałem z powyższych wypowiedz włożenie aktywnego BMS'u na stałe jest złym pomysłem.
Najlepiej będzie zrobić wyprowadzenie żeby można go było podpiąć jak jest rozjazd.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4923
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tkoko »

gość pisze:
28 lut 2023, 9:04
Z tego co zrozumiałem z powyższych wypowiedz włożenie aktywnego BMS'u na stałe jest złym pomysłem. .....
Przy sprawnym aku włożenie aktywnego BMS'a na stałe jest jak najbardziej prawidłowe. Przeładuje nadmiar pojemności/napięcia tylko wtedy gdy jest to konieczne, zabezpieczając dodatkowo cały aku przed niespodziankami..
Problemem są "niesprawne" aku i to niezależnie jaki BMS do nich włożymy. Jeżeli z jakiegoś "P" "ucieka" napięcie/pojemność to żadne czary mary tego nie wyeliminują.
gość
Forumowicz
Posty: 433
Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: gość »

To prawda ale tu odpowiadam na pytanie o ten konkretny przypadek.
Barszcz2 nie chce naprawić problemu aktywnym BMS'em.
On chce zmniejszyć skutki.
W tym przypadku aktywny BMS podpięty na stałe będzie przelewać prąd podczas obciążenia co nie ma sensu.

Lepiej podłączyć użyć go do wyrównania żeby w miarę równo naładować akumulator.
A czy lepiej i szybciej będzie na przykład
- Wyrównać rozładowany akumulator i dopiero ładować.
- Ładować do odcięcia, wyrównać i doładować.

To już sprawdzi barszcz2
I tak wiem że to jest pudrowanie trupa.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Świetnie to ująłeś, pudrowanie trupa. Rozjazd 0,5V po 3 cyklach od wyrównania swiadczy o zaawansowanym stopniu rozkladu. Moj balanser ma możliwość aktywacji z przycisku. Zeby nic nie otwierać, wyprowadzać itp wsadzam do na stałe. Chciałem tylko wiedzieć czy lepiej go aktywować jak problem sie nasili i do tego na postoju, czy powinien pracować caly czas. No i juz wiem co i jak. Dzięki
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: WojtekErnest »

@gość napisał: "A czy lepiej i szybciej będzie na przykład
- Wyrównać rozładowany akumulator i dopiero ładować.
- Ładować do odcięcia, wyrównać i doładować."
Źle, bo wyrównany rozładowany nierówny fizycznie aku, podczas KAŻDEGO ładowania będzie się rozjeżdżał. Czyli podwójna robota.
W takiej sytuacji jestem zwolennikiem zewnętrznego balansera, ktory będzie wpinany w gniazdo serwisowe w razie potrzeby. A nie na stale, wewnątrz (np w lato gorącego) jakiegoś wynalazku.
Pamiętajmy że duże rozjazdy, to potencjalnie narastajace zagrożenie zaplonem pakietu, z powodu punktowo podniesionej temperatury.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Kumpel, który zakupił niedawno ogniwa 40T mówił, że niektóre wyglądają podejrzanie. Przypomnialo mi sie coś o czym zupełnie zdążyłem zapomnieć. Kilkanaście ogniw z 80 ktore kiedyś kupiłem były wymieniane. Wyglądały jakby byly zalane - takie pęcherze pod koszulkami. Ktos spotkał sie z takim zjawiskiem? Wilgoć, temperatura?
IMG_20230323_070952_edit_186694562947552.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4923
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tkoko »

Zapewne rozszczelnione ogniwo, z wylanym elektrolitem.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tas »

Neee no nie jest to takie proste, nawet nowe z pudełka ognwia mogą tak wyglądać.
Popatrz na to piękne katalogowe zdjęcie nowego ogniwa jakie ma zacieki pod koszulką:
https://lygte-info.dk/review/batteries2 ... %20UK.html

Bywa, że pakietyzgrzewane na tych ogniwach są impregnowane różnymi środkami, bywa też, że taki efekt wywołują kleje i inne uszczelniacze.
Elektrolit bardzo szybko doprowadza do widocznej korozji blach ogniwa
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: zielony71 »

Miałem takie ogniwa i też były to 40T, ale u mnie nie trzymały napięcia przy leżakowaniu i wymieniłem na inne.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Nie miałem od ostatnich pogaduch czasu na testowanie, ale dzisiaj zrobilem pierwszy raz od dawna pełny cykl 54->38V aż do odciecia mocy przez ML'a. Zgodnie z kalkulacja TR16 pojemność 0,5Ah mniejsza niz na nowym pakiecie. Po roku i jakiś 1500km. Test w zbliżonej temoeraturze na takich samych obciążeniach 10-15A. Jakieś 2% straty. Nie wiem czy to dużo czy mało ale pakiety liion tracą najwiecej na poczatku wiec przypuszczam, ze mało jak na pakiet ktory rozjeżdża sie z prędkością światła.
EDIT: Pakiet od nowości miał pojemność 1,5Ah niższa niz by wynikało z pojemnosci teoretycznej ogbiw
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: WojtekErnest »

To by sugerowało że balanser BMS-a w ogóle nie działa. A aku są nierówne. Odciananie nastąpiło przy przekroczeniu sumarycznego dolnego napięcia.
Tak mi się wydaje, bo (duża) suma pobranej energii może sugerować, ze jedne ogniwo miało nawet 2,5V inne 3,3 V ale nadal był pobierany prąd
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

WojtekErnest pisze:
24 kwie 2023, 18:03
To by sugerowało że balanser BMS-a w ogóle nie działa. A aku są nierówne. Odciananie nastąpiło przy przekroczeniu sumarycznego dolnego napięcia.
Tak mi się wydaje, bo (duża) suma pobranej energii może sugerować, ze jedne ogniwo miało nawet 2,5V inne 3,3 V ale nadal był pobierany prąd
Bateria wyrównana na balanserze aktywnym przed jazdą a z odcięciem - chodziło o odcięcie mocy przez sterownik. BMS nie brał w tym udziału.
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: lukk »

Skoro balanser aktywny wyrównał ogniwa i startowały z podobnego napięcia, a bateria nie rozjechała się przy takim rozładowaniu (38V to średnio 2.92 na ogniwo, BMS odcina pewnie przy 2.8-2.9, a tu nie odciął) to wygląda jakby problemem mogły być nie różnice w Rw tylko prędzej upływności.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: WojtekErnest »

Jeśli niektóre segmenty mają upływność to i RW jest nierówne.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Dede »

WojtekErnest pisze:
25 kwie 2023, 21:21
Jeśli niektóre segmenty mają upływność to i RW jest nierówne.
Miałem przypadek u siebie że wszystkie ogniwa miały rw 12mΩ do 12,5mΩ na mierniku AC i wśród wszystkich ogniw nie odbiegały od siebie ale jedno ogniwo miało upływność. Ale efekt był zauważalne po 3 miesiącach. Po rozebraniu akumulatora i wyciągnięcie ogniwa po sprawdzeniu dalej miało identyczne RW od pozostałych ogniw.
W pakiecie było więcej czasu poczekać na wyładowanie ale wyciągnięte ogniwo po tygodniu było już trochę wyładowanie nie dużo ale znacząco żeby pakiet nie równo pasował z tym ogniwem.

Wniosek miałem na przyszłość ze nawet z dobrym RW identyczne od pozostałych i tak ogniwo może być uszkodzone na upływność.

O czas tym wątku po bardzo krótkim czasie jest wyładowanie więc na pewno będzie mniejsze RW tego ogniwa ale najbardziej zrobić test na napięcie i sprawdzić upływność ale należy poświęcić czas na czekanie odstawić akumulator na tydzień lub dwa na taki test.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Yasiu77 »

Dede pisze:
25 kwie 2023, 21:40
WojtekErnest pisze:
25 kwie 2023, 21:21
Jeśli niektóre segmenty mają upływność to i RW jest nierówne.
Miałem przypadek u siebie że wszystkie ogniwa miały rw 12mΩ do 12,5mΩ na mierniku AC i wśród wszystkich ogniw nie odbiegały od siebie ale jedno ogniwo miało upływność.
Tak jak Dede pisze, identyczne Rw nie świadczy o upływności, mam sporo identycznych ogniw o identycznych rw i różnie to wygląda
ODPOWIEDZ