Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Czołem
Mam w bajku główną baterie zabudowana na 21700 40H pakiet 13s6p - spięte z bmsem symetrycznym 100A z nexuna. Ostatnio zauważyłem ze gdy bateria przestaje przyjmować prąd z ładowarki, po jej odłączeniu napięcie na pakiecie to ok 53,5V zamiast 54.6V. Po ostatnim tripie BMS odciął baterie przy 39V - kiedyś odcinał przy 37V.
Próbowałem zostawiać ja na cały dzień pod ładowarką licząc na to ze sie zbalansuje i bedzie ok - ale to nic nie zmieniło - BMS odcina ładowanie przy 53,5V. Po rozebraniu baterii i jej naładowaniu ile się da zobaczyłęm taki rozkład napięć:
(-) 4.18|4.19|4.14|4.19|4.21|4.21|4.20|4.18|4.11|4.15|4.14|4.09 (+)

Diody w balanserze świeciły sie napierw przy celach 5,6,7 i 9 później 5,7 i 9. Wygląda na to, że bms stara sie zbić cele które mają koło 4.2 poza celą #9 gdzie napięcie wynosi 4.11 a dioda swieci jakby zbijane tam było napięcie.
Być może nie rozumiem działania bmsa - ale cos sprawia, że nie może wyrównać rozjazdu na sekcjach - jakieś pomysły?
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: zielony71 »

Wyrównać ręcznie i obserwować co się będzie działo dalej.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

zielony71 pisze:
13 lis 2022, 18:14
Wyrównać ręcznie i obserwować co się będzie działo dalej.
Czyzbym ja zaniedbał i doprowadził do rozjazdów, których bms nie moze ogarnąć?
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: zielony71 »

Wyraźnie ich nie ogarnia. Być może gdybyś trzymał pod ładowarką dłużej przez następne 30 ładowań to w końcu by wyrównał. Albo i nie. Jak już masz wszystko na wierzchu to najszybciej będzie to zrobić ręcznie.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2053
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Tooropek »

Między 4.09V a 4.21V może być rozjazd 0,5Ah i tego nigdy bms nie wyrówna. Pakiet do wyrównania i o ile ostatnia cela nie jest walnięta to da się to ogarnąć, ale trzeba obserwować. Powodem tego rozjazdu mogą być ogniwa, ogniwa i jakość wykonania pakietu bądź sama jakość a ogniwa są okej. Trzeba zbadać temat po wyrównaniu sekcji.

Ogólnie masz tu ogromny rozjazd na wszystkich sekcjach... Wszystkie do wyrównania.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Tooropek pisze:
13 lis 2022, 20:05
Między 4.09V a 4.21V może być rozjazd 0,5Ah i tego nigdy bms nie wyrówna. Pakiet do wyrównania i o ile ostatnia cela nie jest walnięta to da się to ogarnąć, ale trzeba obserwować. Powodem tego rozjazdu mogą być ogniwa, ogniwa i jakość wykonania pakietu bądź sama jakość a ogniwa są okej. Trzeba zbadać temat po wyrównaniu sekcji.

Ogólnie masz tu ogromny rozjazd na wszystkich sekcjach... Wszystkie do wyrównania.
Jedyna opcja to przegrzanie przy lutowaniu, połączenia z blachy miedzianej 1mm wiec tu powinno być ok ale nie jest to moja pierwsza lutowana bateria i nie spotkałem sie do tej pory z taką bolączką
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: WojtekErnest »

Jeśli często rozladowywales pakiet do granicy odcięcia to pogłębiales rozjazdy sekcji. Teraz trudno liczyc by BMS to wyrównał.
Lepiej wyrównać ręcznie, bo w przeciwnym wypadku musiałbyś wykonać kilkanaście sekwencji lekkich rozladowan np do 50V i długiego ładowania i balansowania.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2053
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Tooropek »

Zrównaj napięcia i obserwuj co się będzie działo z napięciami na sekcjach przed pierwszym ładowaniem po wyrównaniu. Zbij napięcie do 3,6V na sekcje - wtedy zauważysz która cela kuleje.
Twoja ładowarka jakie ma napięcie na luzie?
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Tooropek pisze:
13 lis 2022, 21:22
Zrównaj napięcia i obserwuj co się będzie działo z napięciami na sekcjach przed pierwszym ładowaniem po wyrównaniu. Zbij napięcie do 3,6V na sekcje - wtedy zauważysz która cela kuleje.
Twoja ładowarka jakie ma napięcie na luzie?
Ładowarka jałowo ma 54.65, fakt jest taki ze nie dawałem sie jej balansowac ostatnie pół roku, jakies 700km.
Miejmy nadzieję ze żadna nie kuleje bo rozebranie tego pakietu bedzie koszmarem 😋
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2053
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Tooropek »

Nie no to już myślę, że wszystko się wyjaśniło. Jakbyś tak napisał od razu to nic by więcej nie trzeba było dodawać jak zbalansowanoe ogniw i wsio.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Odkopuje temat. Po kilku cyklach problem powrócił ze zdwojoną siła. Może ktoś cos podpowie. BMS odciął wczoraj przy 41V. Po otwarciu baterii zmierzyłem napięcia na poszczególnych celach.
Ewidętnie 2 pierwsze kuleją - odrazu przekonałem sam siebie ze mam zimny lub pęknięty lut.
MicrosoftTeams-image (2).png


Przystąpiłem do mechanicznego dociskania blach do ogniw na lutach licząc na jakąś zmiane napięcia gdy trafie na felerny lut. Nic takiego się nie stało - powtarzałem 3 razy.

Podpiąłem ładowakę i prądem ok 2,5A ładowałem aż BMS odciał ładowanie. Byłem pewien, że 2 pierwsze cele z racji mniejszej pojemnosci będą dobite na maxa a pozostałe będą odstawać. No i kolejne zaskoczenie.
Znowu 2 pierwsze sekcje odstają w dół i szczerze powiedziawszy nic mi sie to nie klei. Tracę energie na jakiejs wysokiej rezystancji wewnetrznej i przy ładowaniu i przy rozładowaniu??

MicrosoftTeams-image.png
MicrosoftTeams-image.png (11.21 KiB) Przejrzano 2281 razy
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: zielony71 »

Balansowanie nie działa. Albo za wcześnie odpinasz ładowarkę, albo coś z balanserem jest nie tak.
Dziwne tylko, że problem wrócił tak szybko. Nawet bez balansera u mnie ogniwa rozjeżdżają się po dłuższym czasie.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Odpinam jak prąd z ładowarki wynosi 0,00. Napiecie na rowerze 54.6. Po odpieciu ładowarki spada do 53.7 co znaczy ze BMS odciął wczesniej ładowanie bo rozjazdy były za duże zeby je ogarnąć.
Poprzednio ręcznie balansowalem baterie i przez chwilr było ok, ładowała sie i balansowała jak należy, ale tylko przez chwilę. Ale faktycznie na pozostałych 3 bateriach nigdy nie doszło do takich rozjazdów a zrobiły juz jakieś 3000km
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Anyone? Dzisiaj mi przychodzi balanser pojemnosciowy od chinola. Bedzie wpiety na stałe - ale to leczenie objawów, nie przyczyny. Spróbuję jeszcze zmierzyć pojemność tych sekcji chociaż pomiary wskazują, że nie jest zaniżona. Pozostaje teoria wysokiej Rw. Inny pomysł jaki mam to przepałować troche baterie i zobaczyć kamerką termo czy ten obszar baterii sie jakoś mocniej grzeje.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: zielony71 »

A zauważyłeś, że tym razem rozjechały się inne sekcje niż poprzednio?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2053
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Tooropek »

Możesz wstawić kilka zdjęć pakietu jak jest wykonany? Jeżeli lutowaleś to może przegrzałeś ktoreś ogniwa i równanie pakietu nic nie zmieni...
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

zielony71 pisze:
23 lut 2023, 10:23
A zauważyłeś, że tym razem rozjechały się inne sekcje niż poprzednio?
Nie - znowu te od brzegu pakietu w dole a te w srodku pakietu dobite najmocniej.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Tooropek pisze:
23 lut 2023, 10:38
Możesz wstawić kilka zdjęć pakietu jak jest wykonany? Jeżeli lutowaleś to może przegrzałeś ktoreś ogniwa i równanie pakietu nic nie zmieni...
Blachy miedziane 1mm, przewody BMS zabezpieczone na silikonie tam gdzie sie przecinają. Co ciekawe odstają ciągle te sekcje, które nie są w kontakcie z BMSem - czyżby ciepło z BMSa podgrzewało pozostałe? Jeśli są któreś ogniwa uwalone czy to lutowaniem czy od poczatku to równanie da mi tyle, że rozjazdy nie będą sie powiekszać i te pozostałe ogniwa w sekcji może w jakimś stanie przeżyją do czasu jak kiedyś wytne baterie z ramy i będę coś podmieniał - choć wtedy by wypadało całą sekcje wymienić na nowe o równych parametrach.
IMG_20220324_162316.jpg
IMG_20220408_205557.jpg
IMG_20220330_154127.jpg
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: zielony71 »

barszcz2 pisze:
23 lut 2023, 11:14
zielony71 pisze:
23 lut 2023, 10:23
A zauważyłeś, że tym razem rozjechały się inne sekcje niż poprzednio?
Nie - znowu te od brzegu pakietu w dole a te w srodku pakietu dobite najmocniej.
Jak czytam pierwszy post to widzę coś innego
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

zielony71 pisze:
23 lut 2023, 12:05
barszcz2 pisze:
23 lut 2023, 11:14


Nie - znowu te od brzegu pakietu w dole a te w srodku pakietu dobite najmocniej.
Jak czytam pierwszy post to widzę coś innego
Tam bateria była bardzo długo już rozjechana więc nie wiem czy można na tym polegać - obecnie była worównana ręcznie 3 cykle temu i taki wynik. Ale rozumiem do czego zmierzasz problem z BMS?
Screenshot 2023-02-23 123337.png
Generalnie powtarza się trend: Pierwsze sekcje od + mają jakieś odchyły, sekcje środkowe zawsze dobite (te w kontakcie z BMS) no i w ogonie jakieś mniejsze zawachania. Zazwyczaj z tego co obserwuje w innych bateriach to sekcje na brzegach baterii są nieco mocniej rozładowane - ale nie na tyle, żeby BMS tego nie ogarnął.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tas »

ile amper ma sterownik?
te 40t to sa ogniwa o dosc niskiej zywotnosci, moze po prostu masz pierwsze oznaki zuzycia
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2053
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Tooropek »

Nie jest wykluczony problem z bmsem, ale...
Jeżeli ogniwa były lutowane to już jest podejrzenie złych następstw, druga sprawa to nadmierne przegrzewanie się pakietu (za duży prąd na ogniwo), trzecia opcja współmierna z poprzednią - bms źle odizolowany od pakietu, czwarta możliwość to nieprawidłowe wyrównanie sekcji. Trzeba krok po kroku wykluczać problemy a to wiem, że nie będzie łatwe. Badanie pojemności pakietu trzeba wykonać na sprzęcie z podglądem każdej celi + termowizja. Dzięki takim badaniu wykluczysz problem z pojemnością bądź z uszkodzonym(i) ogniwami.

Za dużo jest zależności a nie wiemy nic na temat ogniw, czy były sprawdzane przed lutowaniem, czy pojemnościami o rezystancją były układane sekcje itd itp...

Jeżeli tylko po otrzymaniu ogniw ulozyles je po prostu w pakiet i lutowaleś od razu to nic dziwnego, że pojawiają się problemy po niedługim czasie... Jak to wyglądało z tworzeniem tego pakietu?
Trzeba zacząć od początku diagnozę, zatem potrzebne są szczegóły...
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Dzięki, to prawda, nie sortowałem ogniw, założyłem że jeśli mają 0 cykli za sobą to fabrycznie nie będzie rozjazdów sporych - rozumiem, że źle założyłem. Prąd na pakiecie - jak dotychczas 75A max co daje 12A na ogniwo. Dla 21700 40T maksymalny ciągły to 30/35A wg. różnych źródeł - wiec tu raczej jest spory zapas. BMS odizolowany od pakietu płytką 2mm FR4 -ale tu bez termowizji nic nie powiem.
Szczerze powiedziawszy - demontaż pakiety z ramy bedzie koszmarem - już łatwiej pociąć rame więc podmiana ogniw, zdejmowanie blach itp to odległa przyszłość.
Chciałbym wiedzieć tyle - czy jeśli dodam aktywny balanser to przedłuże troche życie tego pakietu i będzie jakoś funkcjonował przez chociaż rok?
Zagrożenia jakie przychodzą mi do głowy:
- zagotowanie pakietu spowodowane ciepłem wydzielanym na Rw uwalonego ogniwa/ogniw i spektakularny pożar,
Coś poza tym?

Ciepło na pakiecie zweryfikuje za niedługo kamerką termo
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

tas pisze:
23 lut 2023, 12:41
ile amper ma sterownik?
te 40t to sa ogniwa o dosc niskiej zywotnosci, moze po prostu masz pierwsze oznaki zuzycia
Sterownik 60A+14A Ta bateria nie bedzie miała 1000km najechane - aż mi sie nie chce wierzyc. 80% czasu to jazda z prądami ~20A. Jeśli tak jest faktycznie to upewniam sie, że ktoraś sekcja się nie gotuje, dokładam balanser i zarzynam ją do końca.
Ostatnio zmieniony 23 lut 2023, 13:13 przez barszcz2, łącznie zmieniany 1 raz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: zielony71 »

Co można zrobić bez demontażu baterii.
Ja bym próbował tak. Jeszcze raz ręcznie wyrównać sekcje. Zostawić na tydzień i sprawdzić czy się samo nie rozjechało od samego leżenia.
Jeśli się nie rozjedzie to w następnym kroku obciążyć baterię sztucznym obciążeniem i posprawdzać spadek napięcia na sekcjach pod obciążeniem. To da jakiś tam pogląd na RW.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

zielony71 pisze:
23 lut 2023, 13:05
Co można zrobić bez demontażu baterii.
Ja bym próbował tak. Jeszcze raz ręcznie wyrównać sekcje. Zostawić na tydzień i sprawdzić czy się samo nie rozjechało od samego leżenia.
Jeśli się nie rozjedzie to w następnym kroku obciążyć baterię sztucznym obciążeniem i posprawdzać spadek napięcia na sekcjach pod obciążeniem. To da jakiś tam pogląd na RW.
Jest to jakiś plan - wielkie dzięki
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tas »

zielony71 - jak robiłem testy ogniw to 40T przy 5A miało już niską żywotność, a co dopiero przy 12A...
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2053
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Tooropek »

Rozjazdy są zawsze, małe czy większe to dopiero zweryfikujesz po testach każdego ogniwa z osobna. Być może nie rozjazd fabrycznych parametrów jest przyczyną. Mi się bardziej wydaje, że to wina wykonania pakietu jako pojęcie ogólne. Niestety musisz wyciągnąć Aku jeżeli chcesz żeby coś z niego jeszcze było. Na pewno masz za duży prąd na te 6 ogniw w sekcji to nie ulega wątpliwości. Za mały za ciasny pakiet hermetycznie zamknięty i problemu murowane. Pojawia się zbyt duża temperatura przy kilku startach i jak szamot trzyma ją wewnątrz co karci ogniwa po prostu. Bms też masz bez pomiaru temperatury a wystarczyło dołożyć stówkę i kupić bms z pomiarem temperatury i podglądem sekcji. Co mam Ci poradzić jak sam świadomie uszkadzasz sobie pakiet w który włożyłeś tyle pracy i poświęcenia...
Pakiet najpierw trzeba wyrównać do części setnych Volta i wtedy dopiero wykonać kilka choćby połowicznych cykli. Sprawdzać napięcie po rozładowaniu jak i po ładowaniu. Inaczej nic nie wywnioskujesz.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

tas pisze:
23 lut 2023, 13:13
zielony71 - jak robiłem testy ogniw to 40T przy 5A miało już niską żywotność, a co dopiero przy 12A...
no to 40T to straszny bubel w takim razie. Liczyłem na osiągi podobne jak w VCT5A
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tas »

no nie wiadomo czy to jest odpowiedzialne za problemy, ale to prawdopodobna odpowiedź
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Tooropek pisze:
23 lut 2023, 13:17
Rozjazdy są zawsze, małe czy większe to dopiero zweryfikujesz po testach każdego ogniwa z osobna. Być może nie rozjazd fabrycznych parametrów jest przyczyną. Mi się bardziej wydaje, że to wina wykonania pakietu jako pojęcie ogólne. Niestety musisz wyciągnąć Aku jeżeli chcesz żeby coś z niego jeszcze było. Na pewno masz za duży prąd na te 6 ogniw w sekcji to nie ulega wątpliwości. Za mały za ciasny pakiet hermetycznie zamknięty i problemu murowane. Pojawia się zbyt duża temperatura przy kilku startach i jak szamot trzyma ją wewnątrz co karci ogniwa po prostu. Bms też masz bez pomiaru temperatury a wystarczyło dołożyć stówkę i kupić bms z pomiarem temperatury i podglądem sekcji. Co mam Ci poradzić jak sam świadomie uszkadzasz sobie pakiet w który włożyłeś tyle pracy i poświęcenia...
Pakiet najpierw trzeba wyrównać do części setnych Volta i wtedy dopiero wykonać kilka choćby połowicznych cykli. Sprawdzać napięcie po rozładowaniu jak i po ładowaniu. Inaczej nic nie wywnioskujesz.
No ok, patrząc w spec 40T uznałem, że do 15A na ogniwo styknie, żeby pakiet przeżył resztę konstrukcji. Ogniwa są w koszykach więc hula miedzy nimi wiatr a obudowa ma jakieś 1,5cm luzu od pakietu z 3 stron. Drugi pakiet na VCT5A jest wykonany gorzej, ciasniej, nie ma pomiaru temperatury i ma najechane od cholery kilometrów balansuje sie sprawnie na kazdym ładowaniu. No ale ok - przyjmuje to na klate.

Co do tego testu - to przecież własnie to zrobiłem - wyrównałem pakiet do 0,005V, zrobiłem 3 cykle i oto efekt. Napiecia na wykresach na odcięciu od dołu i od góry.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2053
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Tooropek »

Tak jak Marcin pisze, pewnie chodzi o jakość ogniw, a powodem tego jest nieprawidłowe użytkowanie.. nie używam 40t, polegam bardziej na innym typie ogniw, mam mniejsze zaplecze techniczne niż Tas i być może jest tak jak on twierdzi.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Ok, to coś wyjaśnia - jak słusznie Zielony zauważył przy pierwszej diagnozie rozjazdy wyglądały nieco inaczej więc ta randomowość tłumaczyła by poprostu problem ogólnie z ogniwami lub BMS. No ale w takim razie na moim przykładzie juz wiadomo żeby unikać 40T - chyba ze do e-papierosa ktoś planuje. Nie mam innego zastosowania dla tego pakietu niż rower więc pozostaje tylko go zajechać. Moge co jakiś czas sprawdzać co sie tam dzieje - będzie jakaś statystyka dla potomnych.

Będę go najwyżej używał równolegle z drugim pakietem, żeby obniżyć prąd per ogniwo.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: zielony71 »

tas pisze:
23 lut 2023, 13:13
zielony71 - jak robiłem testy ogniw to 40T przy 5A miało już niską żywotność, a co dopiero przy 12A...
No ale z opisu wynika, że one mają dopiero koło 10 cykli. Jakby miały 100 to rozumiem, ale 10?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tas »

40T i vtc5a
Obrazek

Nie koniecznie spadki mogą być wynikiem cykli. Mogło się tak zdarzyć np od temperatury pracy. Ciężko ocenić. Skrajne sekcje są zimniejsze niż środkowe, wiec o mniejszej wydajności prądowej, wiec mają niższą pojemność jeśli prąd jest duży, stąd Twoja obserwacja dlaczego skrajne sekcje mają rozjazdy w pakietach - ale ten efekt daje o sobie znać jeśli pakiet jest za mały względem prądu pobieranego z aku.
A moim zdaniem ten biedny pakiecik 6p jest mocno na styk lub lekko za mały na 60A sterownik dla optymalnej pracy :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Ok czyli w tym wypadku, skrajne sekcje, ktore dodatkowo nie dostają ciepła z bms mają mniejsza pojemność, większą Rw i juz mocno tracą przy tak dużych prądach? Na tyle mocno ze pakiet po 3 cyklach rozjeżdża sie o 500mV berzeg vs środek. Do tego dochodzi nieco degradacji po lutowaniu.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tas »

prawdopodobnie jest kilka powodów i się one sumują
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Dzięki za pomoc, pomierze jeszcze co się da ale raczej dla wiedzy bo pakiet zostaje jak jest. Wleci aktywny balanser i drugi pakiet równolegle. Oby tylko nie doszło do spektakularnego zagotowania bo mi nogi pourywa. :P
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tkoko »

barszcz2 pisze:
23 lut 2023, 13:55
Ok czyli w tym wypadku, skrajne sekcje, ktore dodatkowo nie dostają ciepła z bms mają mniejsza pojemność, większą Rw i juz mocno tracą przy tak dużych prądach? Na tyle mocno ze pakiet po 3 cyklach rozjeżdża sie o 500mV berzeg vs środek. Do tego dochodzi nieco degradacji po lutowaniu.
Myślę że jest odwrotnie, to środkowe "zagrzane" sekcje mają większe RW, i mniejszą pojemność, dzięki czemu szybciej się ładują, powodując rozjazd aku. Można by to sprawdzić rozładowując całe aku do minimalnego, jednakowego napięcia, a następnie ładując każdą sekcję pojedynczo do maksymalnego napięcia mierząc watogodziny lub czas do zapalenia się diody.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Jeszcze tylko jedna sprawa. Czy bateria z BMS asymetryczym przyjmie tez prąd po tych samych połączeniach, którymi oddaje prąd. Pomijając fakt ze nie bedzie jak miała odciąć ładowania.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

tkoko pisze:
23 lut 2023, 15:16
barszcz2 pisze:
23 lut 2023, 13:55
Ok czyli w tym wypadku, skrajne sekcje, ktore dodatkowo nie dostają ciepła z bms mają mniejsza pojemność, większą Rw i juz mocno tracą przy tak dużych prądach? Na tyle mocno ze pakiet po 3 cyklach rozjeżdża sie o 500mV berzeg vs środek. Do tego dochodzi nieco degradacji po lutowaniu.
Myślę że jest odwrotnie, to środkowe "zagrzane" sekcje mają większe RW, i mniejszą pojemność, dzięki czemu szybciej się ładują, powodując rozjazd aku. Można by to sprawdzić rozładowując całe aku do minimalnego, jednakowego napięcia, a następnie ładując każdą sekcję pojedynczo do maksymalnego napięcia mierząc watogodziny lub czas do zapalenia się diody.
Cos mi to nie pasuje. Rezystancja spada z temperatura. Po co tesla podgrzewa baterie przed ładowaniem od 50kW wzywż. O ile dobrze panietam powyżej 50st.
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Dede »

barszcz2 pisze:
23 lut 2023, 15:27
Cos mi to nie pasuje. Rezystancja spada z temperatura. Po co tesla podgrzewa baterie przed ładowaniem od 50kW wzywż. O ile dobrze panietam powyżej 50st.
Podgrzewane zimą jak zimna jest bateria a też Podgrzewane jest jeśli wybieramy program sport żeby uzyskać pełną moc wyładowania jeśli jest zimna bateria.
Wiec zimą na minusowe temperatury nie powinno pobierać za dużo prądu z baterii.

Mam hulajnogę na ogniwach 21700 i przy 10A z ogniwa temperatura początkowa 5°C na dworze -10°C a po jednej godzinie ostrej jazdy po śniegu terenie bateria ma 50°C

Ogniwa 21700 są dobre pojemności ale prąd mały
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

barszcz2 pisze:
23 lut 2023, 15:25
Jeszcze tylko jedna sprawa. Czy bateria z BMS asymetryczym przyjmie tez prąd po tych samych połączeniach, którymi oddaje prąd. Pomijając fakt ze nie bedzie jak miała odciąć ładowania.
A jak z tym tematem? Chciałbym śpiąc 2 pakiey jeden ma bms symetryczny a drugi asymetryczny
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: zielony71 »

Nie wydaje mi się, żeby to był dobry pomysł.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Hmmm rozpinanie do ladowania i wyrównywanie po kazdym ładowaniu moze byc upierdliwe ale jak trzeba 😋
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: tkoko »

barszcz2 pisze:
23 lut 2023, 15:27
..... Cos mi to nie pasuje. Rezystancja spada z temperatura. Po co tesla podgrzewa baterie przed ładowaniem od 50kW wzywż. O ile dobrze panietam powyżej 50st.
W zimie podgrzewa na starcie, by bateria miała z 20*C, w upale chłodzi by bateria miała 20*C.
Najprościej sprawdzić które 'P" masz gorsze. Najprymitywniejszy sposób, rozładuj baterię dużym prądem, sprawdź temperatury "P". Włącz ładowarkę, najlepiej przez watomierz. Naładuj do pełna baterię sprawdzając temperaturę poszczególnych "P". Te z "P" które będą miały najwyższą temperaturę będą najgorsze. Doładuj "P" z najniższym napięciem (przez watomierz) i pozostaw na 24 godz. Jeżeli po 24 godz napięcie nie spadnie, a watomierz doładował Wh, to znaczy że "P" jest, w mojej ocenie, OK.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Nie do końca prawda. Latem także dogrzewa do ponad 50st jak nawiguje na supercharger.
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: rezystor1990 »

no to 40T to straszny bubel w takim razie. Liczyłem na osiągi podobne jak w VCT5A
Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Kupiłeś ogniwa z depakietu co już jest ryzykiem samym w sobie bo każde ogniwo jest z innej parafii jedno może mieć rok inne trzy lata, w tym czasie każde z nich przechowywane było z innym napięciem w innych temperaturach, co z tego że mają niby zero cykli ładowania. Do tego wybrałeś najbardziej ryzykowną metodę łączenia ogniw poprzez lutowanie co mogło uszkodzić pojedyncze ogniwa.
Dzięki, to prawda, nie sortowałem ogniw, założyłem że jeśli mają 0 cykli za sobą to fabrycznie nie będzie rozjazdów sporych - rozumiem, że źle założyłem.
Nakupiłem ogniw też 21700 z e-fotonu depakiet niby przebadany posortowany nic tylko załadować i zgrzewać w pakiet. No i co? Po naładowaniu i pomiarze napięć po 12h pięć ogniw z 60szt miało napięcia poniżej 4V! Pozostałe miały rozstrzał od 4,2 do 4,1 no ale zaufałem bo niby sprzęt mają przebadane może te pięć sztuk uszkodziło się w transporcie. Efekt taki, że po kilku cyklach ładowania pakiet się rozjechał tak jak opisujesz, wyrównałem i znów po kilku cyklach rozjechany... Zacząłem badać sytuacje i się okazało że zwykły BMS nie ma szans wyrównać tego pakietu dlaczego? Bo napięcie na większości cel spada poniżej 4,18 V samoczynnie po naładowaniu (15-30min od naładowania) a to jest po za zakresem wyrównywania przez BMS. Rozwiązaniem było zamontowanie smart BMS i ustawienie balansowania do niższych napięć aby realnie BMS miał szanse wyrównać pakiet.
Chciałbym wiedzieć tyle - czy jeśli dodam aktywny balanser to przedłuże troche życie tego pakietu i będzie jakoś funkcjonował przez chociaż rok?
W moim przypadku smartBMS rozwiązał sprawę i pakiet jeździ dalej.
zielony71 - jak robiłem testy ogniw to 40T przy 5A miało już niską żywotność, a co dopiero przy 12A...


Przecież to jest prąd maksymalny a nie prąd który rozładowuje ogniwa w całym cyklu... po za tym ile ta bateria ma cykli raptem kilka .
Ta bateria nie bedzie miała 1000km najechane - aż mi sie nie chce wierzyc. 80% czasu to jazda z prądami ~20A.
Nie koniecznie spadki mogą być wynikiem cykli. Mogło się tak zdarzyć np od temperatury pracy.
To samo słyszałem jak swój pakiet robiłem, że za dużo amper z ogniwa że za chwile zapłonie jak konar... Po założeniu smar BMS z pomiarem temperatury okazało się że ogniwa łapią raptem kilka stopni więcej względem temperatury początkowej. Ponieważ jazda w normalnym życiu to nie rozładowanie ogniwa 12A ciągłym prądem do 2,5V tylko jazda w całym zakresie amperarzu a ten maksymalny prąd występuje rzadko.. albo w cale jeżeli nie odpalimy maksymalnego stopnia wspomagania.


Mowa jest o pakiecie który zaliczył kilka cykli ładowania i nie jest specjalnie przeciążony co do maksymalnego prądu i zwykłego użytkowania (80% czasu to jazda z prądami ~20A). Więc albo deptakiet był lipny albo uszkodził się podczas lutowania albo jedno i drugie. Oczywiście nie ładowanie do pełna i inne rzeczy mogły zadziałać na nie korzyść ale to jest świeży pakiet a nie taki po 100 cyklach żeby to miało już tak duży wpływ na tym etapie życia baterii. Po za tym użytkownik ma jeszcze drugi pojazd na innych ogniwach i pewnie używa tak samo więc nie problem w sposobie użytkowania a w samych ogniwach.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: barszcz2 »

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Drugi pakiet jezdzi w tym samym pojezdzie (bidon) więc warunki te same, wykonanie takie samo a nawet gorsze tez depakiet tylko ze vct5a i inny bms.
Przyszedł juz balanser i wjedzie na dniach. Będę monitorował i testował nadal ten pakiet.
Edit. Z tym bublem to jest tak. Gdzies ktos kiedys wspominał, że Maksymalny prąd rozładowania/2 to zdrowy prąd dla ogniwa. Wiec zgodnie ze specyfikacją 40T zdrowy prąd to ok 17A czy tam 15A. Pojawia sie informacja że 12A to dużo za dużo na to ogniwo. Wiec w takim razie specyfikacja Samsunga to bubel? A może maksymalny prąd rozładowania nic nie znaczy bo np. Samsung opisuje specyfikację do 50 cykli a potem do kosza?
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Problem z baterią 48V 24Ah BMS 100A

Post autor: Dede »

Może przyczyna leży w lutowaniu?
Ogniwa są różne kiedyś się skusiłem na lutowanie i to był mój błąd.
Trafiłem na partię ogniw gdzie podkładka na plusie ogniwa była plastikowa i trakcie lutowania podkładka sie trochę stopiła i rozszczelniło ogniwo i po czasie następuje rozjazdy ogniw.

Jeśli masz zapasie ogniwo zobacz na plusie jakie masz podkładkę i czy się topi po twoim wykonaniu lutowania i daj znać?

Często są to podkładki białe wygląda jak teflonowa i maja takie VTC5A i są odporne na temperaturę ale zdążyło mi się przezroczysta z plastiku gdzie się stopiła przy lutowaniu przy innych ogniwach.
ODPOWIEDZ