Przypominam sponsorom reklam o deklaracjach dotyczących zlotu 2019.
CYKLONEBIKE, ELEKTRO-BIKES zaliczone do dalszej promocji :)
Sponsorowanie zlotu: 77 1140 2004 0000 3202 7681 5636 z nickiem forumowym i dopiskiem "darowizna".

Felery BMS-ów

Dział zawiera dane techniczne oraz informacje o ładowaniu akumulatorów litowych i ich pochodnych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
sambor
Posty: 436
Rejestracja: 06 mar 2018, 15:56
Lokalizacja: Kielce

Felery BMS-ów

Post autor: sambor » 18 maja 2018, 21:46

Miałem wczoraj i dziś takie oto przypadki z BMS

1. Pierwszy BMS został podłączony do 13s o mniej więcej takich napięciach:
1 - 4,19
2 - 4,20
3 - 4,21
4 - 4,20
5 - 4,18
6 - 4,22
7 - 4,21
8 - 4,19
9 - 4,17
10-4,17
11-4,17
12-4,18
13-4,19

Zapiąłem ładowarkę. Rano miałem dokładnie te napięcia z listy wyżej. Cele w ogóle nie wyrównane. BMS zimny.
Rozładowałem baterię do 52V i znów podłączyłem ładowarkę. Naładowała znów do tych samych wartości. Zero balansowania - BMS zimny

2. Podmieniłem BMS na taki z diodami.
Zapaliła się dioda DRUGA (sic!) i tylko ona! Zrzucała się wyłącznie 2-ga cela 4,20, a tymczasem 6-ta 4,22!
Podłączałem ładowarkę i odłączałem. Bez zmiany. Zgłupiałem już trochę, bo drugi BMS znów nie balansuje?

Przekręciłem ładowarkę z 54,6 na 55,1V. Teraz błyskawicznie zapaliło się chyba z 8 diod i po sekundzie zgasły - BMS odciął ładowanie. Zapaliła się w nim fioletowa dioda odcięcia. Gdy odciął przestał w ogóle balansować, również tę 2-gą celę - zgasła i ona.

Przekręciłem ładowarkę na 54,73V. Obciążyłem chwilę baterię by odblokować BMS. Fiolet zgasł. Zapiąłem ładowarkę. I teraz wreszcie stało się to co powinno być od razu - zapaliła się dioda 6-ta, a po niej następne w poprawnej kolejności.

Wygląda na to, BMS był przyblokowany na balans póki nie odciął ładowania. Bez podniesienia napięcia ładowarki nie wchodził w tryb odcięcia, bo ładowarka wyłączała się pierwsza.

Wobec takich problemów z chińskimi BMS-ami wydaje się, że sprawdzenie funkcji zrzucania nadmiaru napięcia na każdej celi winno być

OBOWIĄZKOWE !!!

Nie działanie tej funkcji na którejkolwiek sekcji grozi przy splocie niekorzystnych czynników

PRZEŁADOWANIEM

zwarciem wewnętrznym ogniwa a nawet POŻAREM!

Batery Management System musi działać prawidłowo w każdej funkcji, przede wszystkim jako balanser. Zwykle sprawdzamy czy ładuje i zasila sterownik, a to działanie zapewni zwykły drut bez skomplikowanej elektroniki
Wyrwituś NineContinent 60V 2,7 kW
StarFly Voilamart 48V 1,5 kW
Hasanka Bionx 48V 900W

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 990
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas » 18 maja 2018, 22:28

Nio wiec tak:
Moduły balansera są niezależne, tj nie ma takiej sytuacji poza konkretnym zjaraniem się wszystkiego aby wszystkie balancery się uszkodziły.
BMS się może spalić, mosfety wydimić ale balancery będą działać bo są kompletnie niezależne względem głównych obwodów BMSa i siebie wzajemnie. Traktuj to tak jakbyś miał tam 13 niezależnych balanserów 1s.
Zatem, jak na moje, Twoim problemem jest wadliwe działanie ładowarki. Ot cała tajemnica.
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
sambor
Posty: 436
Rejestracja: 06 mar 2018, 15:56
Lokalizacja: Kielce

Re: Felery BMS-ów

Post autor: sambor » 18 maja 2018, 22:37

tas pisze:
18 maja 2018, 22:28

Zatem, jak na moje, Twoim problemem jest wadliwe działanie ładowarki. Ot cała tajemnica.
Sorry Tas, ale albo nie przeczytałeś uważnie, albo jesteś już w półśnie bo piszesz bzdury. Ładowarka była dokładnie na 54,6V. Teraz jest 54,73 i diody zapalają się po kolei od najmocniejszej celi.

Pierwszy BMS był wadliwy - nie zrzucał żadnych cel. Drugi zaczął zrzucać poprawnie nie od razu, zrzuca poprawnie od najmocniejszej i zrzuca bez względu czy ładowarka jest zapięta, czy nie. Ładowarka nie ma nic do tego. Należało jedynie podnieść do 54,73 by było 4,21/celę
Wyrwituś NineContinent 60V 2,7 kW
StarFly Voilamart 48V 1,5 kW
Hasanka Bionx 48V 900W

Awatar użytkownika
sambor
Posty: 436
Rejestracja: 06 mar 2018, 15:56
Lokalizacja: Kielce

Re: Felery BMS-ów

Post autor: sambor » 18 maja 2018, 22:44

tas pisze:
18 maja 2018, 22:28
Nio wiec tak:
Moduły balansera są niezależne, tj nie ma takiej sytuacji poza konkretnym zjaraniem się wszystkiego aby wszystkie balancery się uszkodziły.
BMS się może spalić, mosfety wydimić ale balancery będą działać bo są kompletnie niezależne względem głównych obwodów BMSa i siebie wzajemnie. Traktuj to tak jakbyś miał tam 13 niezależnych balanserów 1s.
Z tego, że moduły są niezależne nie wynika, że każdy z nich działa prawidłowo. Identyczny BMS miesiąc temu zrzucał mi od 4,18V wzwyż, ten nie zrzuca jak na razie cel 4,20. Może zacznie później, a może te obwody są uszkodzone. Należy zaczekać aż wszystkie diody się zapalą, a by to osiągnąć podniosłem napięcie ładowarki do 54,75V. Przy niższym napięciu ładowarka przestaje dawać prąd, diody powoli przygasają, a słabsze cele nadal odstają
Wyrwituś NineContinent 60V 2,7 kW
StarFly Voilamart 48V 1,5 kW
Hasanka Bionx 48V 900W

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 990
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas » 18 maja 2018, 22:59

Nie mów nie tylko zmień ładowarkę i sprawdź :)
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
sambor
Posty: 436
Rejestracja: 06 mar 2018, 15:56
Lokalizacja: Kielce

Re: Felery BMS-ów

Post autor: sambor » 18 maja 2018, 23:00

Po co? Teraz balansuje się na tej samej. Mam 5 identycznych ;)
Wyrwituś NineContinent 60V 2,7 kW
StarFly Voilamart 48V 1,5 kW
Hasanka Bionx 48V 900W

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 990
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas » 18 maja 2018, 23:05

Po to, że na tym polega proces diagnozy i eliminowania.
Dzisiaj naprawiałem akumulator, który się nie balansował i winnym była ładowarka, też się nie zapalały diody, nie balansowało wszystkich cel :)
Po prostu jest w nowych ładowarkach 3 faza ładowania Icut i ona wprowadza masę nowych czynników i zależności nie znanych do tej pory.
Bardzo ciężko jest znaleźć powód prócz jakiejś wady fabrycznej dla którego 2 rożne BMSy nie balansują na wszystkich balanserach i winnym nie jest proces ładowania.
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
sambor
Posty: 436
Rejestracja: 06 mar 2018, 15:56
Lokalizacja: Kielce

Re: Felery BMS-ów

Post autor: sambor » 18 maja 2018, 23:23

Ale przecież BMS powinien zrzucić 4,22 które miałem o 7-mej. O 11-tej nadal miałem 4,22. Sam z siebie, bez ładowarki, czy tak?
Wyrwituś NineContinent 60V 2,7 kW
StarFly Voilamart 48V 1,5 kW
Hasanka Bionx 48V 900W

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 990
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas » 18 maja 2018, 23:30

Tak, powinien, ale jeśli przykładowo miałeś BMSa balansujacego do 4.2V a nie tak jak współczesne do 4.15V to można np przyjąć, że on zaczyna balansować od 4.24 do 4.20 jak stare BMSy i 4.22 jest poniżej progu aktywacji balansowania.
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1083
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest » 19 maja 2018, 5:36

Jedno to próg balansowania o ktorym pisze @Tas, czyli jesli jest wyzszy czyli w okolicach 4,19-4,20 to i ladowarki muszą miec zapas napięcia. A druga sprawa to kontrola prądu ladowania. @Sambor w Twoim przypadku, gdy miałeś lekko niedoladowane ogniwa, włączenie ladowarki, ktora chwilowo wymusi prąd np 500 mA, powoduje podskok napiec na segmentach, pewnie w okolice 4,25 i BMS odcina zasilanie. Przy takich sytuacjach ważne jest napięcie ladowarek bo ono pośrednio, odpowiada za de facto końcowy prąd. Gdy regulujemy to napiecie, po prostu zmienia sie próg pradowy.
Ina kwestia, to ze BMS-y w sposob 'dyskretny' się po prostu uszkadzają, moment wlaczenia wtyku gdy jest na skrajnych kilkadziesiat Volt, moze powodowac losowe uszkodzenie niektorych kanalow lub dlugotrwaly balans, spala rezystory, puszczaja luty itp.
Mierząc napiecia na kanalach mam nadzieję robisz to jednym dokladnym miernikiem a nie jakim np. wielokanalowym ? Bo to tez moze byc przyczyna błędu. Mowimy jednak o roznicach na b.wysokiej dokladnosci pomiaru.
No i na koniec, wiele BMS-ow, jest po prostu niejednolitych, o niedokladnych progach balansowania.. A w niektórych jest linia pomiarowa, napiecie referencyjne po 2S lub 4S i ono mozebblokować proces dalszego ladowania
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
sambor
Posty: 436
Rejestracja: 06 mar 2018, 15:56
Lokalizacja: Kielce

Re: Felery BMS-ów

Post autor: sambor » 20 maja 2018, 3:27

Jednym miernikiem mierzę. Drugi z BMS ma dwie przypadłości
1. : Większość cel zrzuca od 4,21, jedną 4,19, jedną 4,23
2. Trzech cel w ogóle nie zrzuca. Poznać to można po tym jak się zbliża palec do określonego kanału - diody zapalają się w tym kanale.
Wyrwituś NineContinent 60V 2,7 kW
StarFly Voilamart 48V 1,5 kW
Hasanka Bionx 48V 900W

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1083
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest » 20 maja 2018, 8:21

No to faktycznie masz problem. Przy równych ogniwach, to bez BMS-u będzie mniej problemow niz z takim egz.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 730
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS » 21 maja 2018, 7:31

Ja z kolei miałem dzisiaj taki przypadek że jak zostawiłem ładowarkę na noc wpiętą to rano pakiet miał 84,3 V :o (mierzone na gnieździe ładowania i na watomierzu pokładowym).
Rozjazd celi ? Chyba nie bo jak wyłączam ładowarkę zaraz po naładowaniu to rano po całonocnym balansowaniu mam 83,6 V.
Już kiedyś o tym wspominałem tzn, Ładowarka uzupełnia straty spowodowane balansowaniem BMSa i co jakiś czas pewnie doładowuje. Dzisiaj przegięła :!: :!: :!: Wina BMSa :?:
Jeżdżę na:
teren:FALCON E-CROSS
miasto:CARRERA BANSHEE

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 990
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas » 21 maja 2018, 9:07

Prawdopodobnie zawsze tak ładuje ale ty widzisz już po wyłączeniu i balansowaniu i masz 83
I teraz dzisiaj przyszedłeś akurat jak ładowarka dopiero co podładowała i BMS własnie przystępował do zbijania napięcia, to jest proces cykliczny
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 495
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar » 21 maja 2018, 9:15

TomaS jak masz podpięte ładowanie do BMS ? przez -P czy -C ?
Moje aktualne wozidło: viewtopic.php?f=30&t=265

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 730
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS » 21 maja 2018, 9:40

Mitar pisze:
21 maja 2018, 9:15
TomaS jak masz podpięte ładowanie do BMS ? przez -P czy -C ?
Nie pamiętam teraz a BMSa mam zakrytego preszpanem.
tas pisze:
21 maja 2018, 9:07
Prawdopodobnie zawsze tak ładuje ale ty widzisz już po wyłączeniu i balansowaniu i masz 83
I teraz dzisiaj przyszedłeś akurat jak ładowarka dopiero co podładowała i BMS własnie przystępował do zbijania napięcia, to jest proces cykliczny
Czyli przy każdym ładowaniu jakiś zakres pakietu jest przeładowywany ? To chyba niezbyt yy "zdrowe" ?
Jeżdżę na:
teren:FALCON E-CROSS
miasto:CARRERA BANSHEE

Awatar użytkownika
MateuszSz
Posty: 170
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:07
Lokalizacja: Skoczów

Re: Felery BMS-ów

Post autor: MateuszSz » 21 maja 2018, 10:31

Sprawdz sobie to dokładnie co Mitar pisze, gdzie masz wpiętego minusa od ładowarki bo jeśli jest w -p zamiast w -c to nie będzie bms odcinał ładowarki ,tak było w bms z bluetooth który ostatnio podłączyłem .

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 730
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS » 21 maja 2018, 10:33

MateuszSz pisze:
21 maja 2018, 10:31
Sprawdz sobie to dokładnie co Mitar pisze, gdzie masz wpiętego minusa od ładowarki bo jeśli jest w -p zamiast w -c to nie będzie bms odcinał ładowarki ,tak było w bms z bluetooth który ostatnio podłączyłem .
BMS w ogóle nie będzie odcinał ładowarki ? Mi przecież odcina
Jeżdżę na:
teren:FALCON E-CROSS
miasto:CARRERA BANSHEE

Awatar użytkownika
MateuszSz
Posty: 170
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:07
Lokalizacja: Skoczów

Re: Felery BMS-ów

Post autor: MateuszSz » 21 maja 2018, 10:57

To nie wiem jak to diagnozować .
Polecam na przyszłość dopłacić mniej więcej 100zł do bms-a programowalnego z poglądem na jej stan podczas ładowania ,balansowania i rozładowania za pomocą komputera bądź telefonu.
Bardzo fajna sprawa ,cały temat baterii jest o wiele prostszy do kontrolowania i zdiagnozowania problemów :)

Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 495
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar » 21 maja 2018, 11:57

TomaS pytam o te pole bo ja mam dokładnie taką samą sytuację jak ty, też mi ładowarka ładuje do 84,3V (takie jest jej napięcie)
Ja mam ładowanie i rozładowanie na -P.
Teraz było w kilku watkach poruszana ta sprawa i zastanawiam się czy nie jest tak że -P zabezpiecza tylko przed rozładowaniem a przy ładowaniu olewa zabezpieczenia i potrafi cele ładować powyżej bezpiecznego poziomu.
W przypadku sprawnego pakietu nie ma problemu ale jak się cele rozjeżdżają to może dochodzić do niebezpiecznych sytuacji gdzie jedna cela ma powyżej 4.3V a u mnie się tak na samym początku zdarzyło i myślałem ,że pakiet jest walnięty.
To jest tylko moja teoria nie wiem jak dokładnie działają te pola i czy we wszystkich modelach jest tak samo.

Mam na podmiankę BMS z BT ale jak on też tak działa to niewiele to zmienia.

Czy jest jakiś sposób na zrobienie tak by ładowanie było na -C i można było to zliczać na watomierzu?
Ostatnio zmieniony 21 maja 2018, 12:02 przez Mitar, łącznie zmieniany 3 razy.
Moje aktualne wozidło: viewtopic.php?f=30&t=265

Paweł
Posty: 189
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Paweł » 21 maja 2018, 11:59

trzeba dać bocznik pomiędzy BMS a ogniwa, polecam.

ap0f1s
Posty: 279
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Felery BMS-ów

Post autor: ap0f1s » 21 maja 2018, 12:18

Tylko może ci wtedy bms odłączać z powodu tego bocznika już tak miałem w pierwszej konstrukcji. Pomogło podłączenie "małego minusa" pierwszej celi minusowej do bocznika. Przynamniej taką podpowiedź dostałem od twórcy ev computera i działa to. W nowej wersji ev computera twórca zrobił patent na podłączenie dwóch boczników jeden za bms drugi na złączu łądowania. Właśnie będę to robił w swoich konstrukcjach ten patent.
Budowa rowerów elektrycznych typu Falcon jak i zwykłych.
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=30&t=399

Paweł
Posty: 189
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Paweł » 21 maja 2018, 12:22

Ale odłącza w jakimś konkretnym momencie czy losowo? Bo u siebie nie zauważyłem czegoś takiego a właśnie tak mam zrobione.

ap0f1s
Posty: 279
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Felery BMS-ów

Post autor: ap0f1s » 21 maja 2018, 12:25

Miałem taki problem z pierwszą moją konstrukcją. Przypuszczam, że coś odkładało się na boczniku i bms mi odcinał. Nie mówie, że to nie będzie działać, jednak u mnie były problemy. Pewnie też zależy to od bms, któremu przeszkadzał ten bocznik i reagował odcięciem.
Budowa rowerów elektrycznych typu Falcon jak i zwykłych.
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=30&t=399

Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 495
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar » 21 maja 2018, 12:30

Kurcze przed BMS się trochę boje cokolwiek podłączać.
Najlepsze wyjście było by z 2 bocznikami tak jak w EV, ale u mnie to nie przejdzie.
Ale jeśli jest tak jak myślę z tym -P to i tak to jest bezpieczniejsze niż przeładować sobie cele.
Moje aktualne wozidło: viewtopic.php?f=30&t=265

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 730
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS » 21 maja 2018, 12:33

Mitar pisze:
21 maja 2018, 11:57
TomaS pytam o te pole bo ja mam dokładnie taką samą sytuację jak ty, też mi ładowarka ładuje do 84,3V (takie jest jej napięcie)
Ja mam ładowanie i rozładowanie na -P.
Teraz było w kilku watkach poruszana ta sprawa i zastanawiam się czy nie jest tak że -P zabezpiecza tylko przed rozładowaniem a przy ładowaniu olewa zabezpieczenia i potrafi cele ładować powyżej bezpiecznego poziomu.
W przypadku sprawnego pakietu nie ma problemu ale jak się cele rozjeżdżają to może dochodzić do niebezpiecznych sytuacji gdzie jedna cela ma powyżej 4.3V a u mnie się tak na samym początku zdarzyło i myślałem ,że pakiet jest walnięty.
To jest tylko moja teoria nie wiem jak dokładnie działają te pola i czy we wszystkich modelach jest tak samo.

Mam na podmiankę BMS z BT ale jak on też tak działa to niewiele to zmienia.

Czy jest jakiś sposób na zrobienie tak by ładowanie było na -C i można było to zliczać na watomierzu?
Tzn że co, mamy źle podłączone BMSy że ładuje nam do 84,3 V czy to wada samych BMSów ?
W specyfikacji BMSa jest że:
Tryb balansowania: powyżej 4.22V, koniec 4.16V
4.22V to jest 84,4V to by się zgadzało.
A czasem nowsze BMSy nie balansują powyżej 4.15V (a nie 4.22V) ?
Ostatnio zmieniony 21 maja 2018, 12:45 przez TomaS, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeżdżę na:
teren:FALCON E-CROSS
miasto:CARRERA BANSHEE

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1083
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest » 21 maja 2018, 12:35

ap0f1s pisze:
21 maja 2018, 12:18
W nowej wersji ev computera twórca zrobił patent na podłączenie dwóch boczników jeden za bms drugi na złączu łądowania. Właśnie będę to robił w swoich konstrukcjach ten patent.
No i to wydaje się najbardziej poprawne, bo obejmuje pomiar prądu na WYJSCIU i na WEJSCIU (ładowanie).
Ingerencja w BMS, czyli wrzucenie bocznika w 1 celę, nie może być poradą uniwersalną. Pomijam, że ta 1-sza cela jest inaczej podłączona od pozostałych ale BMS-y są rózne, również w części sterowania balanserem, bo są wersje z optoizolatorem i są wersje z małymi mosfetami jako kluczami załączającymi rezystory obciążajace. Tym bardziej gdy towarzyszą temu długie okablowania związane z bocznikiem, to niekoniecznie to będzie stabilny układ.
A przecież któraś z mas, minusów winna być masą główną, chodzi również o ekranowanie obudów w których są przetwornice lub urządzenia impulsowe.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 495
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar » 21 maja 2018, 12:45

TomaS pisze:
21 maja 2018, 12:33
Tzn że co, mamy źle podłączone BMSy że ładuje nam do 84,3 V ?
Nie wiem jak ty masz podłączony dlatego pytam :) Ja do tej pory myślałem że mam ok, bo tak radzili na jeszcze starym forum aby móc zliczać wszystko.
Aby wiedzieć czy jest ok musiał byś sprawdzić zaraz po naładowaniu napięcie, jak będziesz miał ~4.21V na wszystkich to ok ale jak na 1 z cel będzie powyżej 4.25V to już nie fajnie i może zgadzać się z moją teorią.
Moje aktualne wozidło: viewtopic.php?f=30&t=265

Awatar użytkownika
MateuszSz
Posty: 170
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:07
Lokalizacja: Skoczów

Re: Felery BMS-ów

Post autor: MateuszSz » 21 maja 2018, 13:04

Mitar pisze:
21 maja 2018, 12:45


Nie wiem jak ty masz podłączony dlatego pytam :) Ja do tej pory myślałem że mam ok, bo tak radzili na jeszcze starym forum aby móc zliczać wszystko.
Gdy byłem dolutowany do -p z minusem ładowarki to liczył mi bocznik w bms-ie amerki ładowania i ah pojemności baterii
a jak przelutowałem kabel do -c gdzie praca bmsa okazała się lepsza to również liczy mi amperki i ah pojemności bocznik więc nie wiem kto powiedział że w -c bocznik bms-a nie działa 8-)

Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 495
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar » 21 maja 2018, 13:30

Ale ty mówisz o liczeniu w samym BMSie z BT w apce tak?
Moje aktualne wozidło: viewtopic.php?f=30&t=265

Awatar użytkownika
MateuszSz
Posty: 170
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:07
Lokalizacja: Skoczów

Re: Felery BMS-ów

Post autor: MateuszSz » 21 maja 2018, 13:41

Tak w bms z BT w apce na androida lub na Pc przez usb .

Awatar użytkownika
sambor
Posty: 436
Rejestracja: 06 mar 2018, 15:56
Lokalizacja: Kielce

Re: Felery BMS-ów

Post autor: sambor » 21 maja 2018, 14:40

Ło matko... co Wy tu wypisujecie... :)
Macie baterie 20s. Gdy jest 84,3V to średnio na celę wypada 4,215V. BMS odcina ładowarkę w ramach zabezpieczenia ładowania przy 4,25. Więc nawet napięcie 85V jest jeszcze bezpieczne.
W ostatniej fazie ładowania, gdy ładowarka jest w fazie CV daje mały prąd, a BMS zaczyna stopniowo rozładowywać cele "nadmiarowe", np. powyżej 4,22V, czy 4,18, zależy od egzemplarza, a i w jednym egzemplarzu bywają rozbieżności - jedne cele zrzucał mi od 4,19 inne od 4,22V. I zrzuca tak zwykle do 4,15V. Czyli po kolejnych kilku godzinach napięcie spada np. do 83V.

Konkluzja - napięcie podczas ładowania może zbliżać się nawet do 85V. Nie świadczy to jeszcze o wadliwym działaniu BMS. Należałoby sprawdzić napięcia poszczególnych cel czy któraś nie przekracza 4,25V

Np. moja bateria zawsze ładuje się 67,2V (4,20) a po kilku godzinach pracy BMS spada do 66,7 (4,17)
Wyrwituś NineContinent 60V 2,7 kW
StarFly Voilamart 48V 1,5 kW
Hasanka Bionx 48V 900W

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 990
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas » 21 maja 2018, 14:48

No wreszcie głos rozsądku :)
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
sambor
Posty: 436
Rejestracja: 06 mar 2018, 15:56
Lokalizacja: Kielce

Re: Felery BMS-ów

Post autor: sambor » 21 maja 2018, 15:04

Poza tym wskaźniki pokazujące napięcie mają niedokładności dochodzące nawet do 0,5V. Oba wyświetlacze mi zaniżają o 0,3V. Miarodajny jest dopiero woltomierz i to droższy niż marketowy za 20 zł.
Wyrwituś NineContinent 60V 2,7 kW
StarFly Voilamart 48V 1,5 kW
Hasanka Bionx 48V 900W

ap0f1s
Posty: 279
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Felery BMS-ów

Post autor: ap0f1s » 21 maja 2018, 15:10

Wszystkie obecne ładowarki ładują mi przy 20s 84,2 i bms mi zbija gdzieś do 4,17, 418. Tak jak kolega wyżej pisze przy przekroczeniu 4,25v bms odcina ladowanie.
Budowa rowerów elektrycznych typu Falcon jak i zwykłych.
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=30&t=399

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 730
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS » 21 maja 2018, 15:45

TomaS pisze:
21 maja 2018, 12:33
W specyfikacji BMSa jest że:
Tryb balansowania: powyżej 4.22V, koniec 4.16V
4.22V to jest 84,4V to by się zgadzało.
Czyli dobrze mi się zdawało :mrgreen:

Trzeba było tylko potwierdzenia od bardziej doświadczonych kolegów (im wcześniej tym lepiej dla tematu) ;)

Swoją drogą to mogli w tych BMSach trochę niżej zrobić próg graniczny przy którym ładowarka przestaje ładować i BMS zaczyna balansować. Po co tak naginać ogniwa dla paru % pojemności ;)
Jeżdżę na:
teren:FALCON E-CROSS
miasto:CARRERA BANSHEE

Klaus
Posty: 25
Rejestracja: 23 maja 2018, 1:19
Lokalizacja: Jabłonna
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Klaus » 23 maja 2018, 1:31

A moim zdaniem mozna szukac winy nie w BMSie a w pakiecie. To co zaobserwowałeś moim zdaniem jest normalne dla ogniw ktore maja nabite 30+ cykli.

Moge to wytłumaczyc w sposób następujacy.

Sekcje mają różną impedancję a razem z impedancją idzie skok / spadek napiecia przy zasilaniu / obciążeniu. Jesli ogniwa mają różne Imp a tak na prawde RW to przy wymuszeniu przeplywu 500mA (obojetnie w sumie jaki prad tam popłynie) skok napiecia bedzie proporcjonalny Rw x 500mA.

Jeśli chcesz rzeczywiscie naladowac pakiet do pelna (nie wiem po jakiego grzyba bo w sumie jedyne co robisz to psujesz sobie ogniwa). Kup zasilacz laboratoryjny z regulowanym prądem do 5A np Korad 60V5A i ładuj tym wszystko w zakresie 0-60V i wypier*ol ładowarki :).

Jesli chodzi o ładowanie polecam celki NMC i NCA ładować do 4.05V.
:idea: Zajmuję się akumulatorami Li Ion. :idea:
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com :idea:

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1083
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest » 23 maja 2018, 6:06

Sprawa jest prosta, jeśli mimo wyrownania przez BMS, potem w sposob powtarzalny są segmenty które lądują sie do 4,23-4,25 a inne do 4,15-4,17 to znaczy ze segmenty są zbyt nierówne. Te szybko ladujące, będą się szybciej rozładować czyli w trakcie obciążenia mają najnizsze napięcie.
Więc jeśli tak jest, to naprawić najslabszy(sze) segmenty a nie udawac ze BMS to wyrówna, bo on tylko maskuje różnice. A przy okazji taki proces trwa dlugo bo wyrownywanie roznic, przy malym pradzie trwa. Zajmujmy się przyczynami a nie walczmy ze skutkami.
Ps. Zasilacz laboratoryjny tylko dla b.rownego pakietu i z recznym dozorem prądu. Ladowarki i BMS sa od tego by ten proces byl automatyczny i bezobslugowy.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 990
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas » 23 maja 2018, 7:18

Klaus, od kilku lat stosuje się ładowanie nie CC/CV jak ten Twój zasilacz labo tylko CC/CV/Icut tak jak to robią nowoczesne ładowarki.
Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15 i zalecanie stosowania zasilacza labo zamiast dedykowanej ładowarki spowoduje pogorszenie jakości ładowania oraz wprowadzi ryzyko poważnych awarii.
Proponuję nie poprawiać inżynierów i technologów wielu firm, którzy ocenili, że właśnie taki, a nie inny sposób ładowania jest najbezpieczniejszy i najbardziej optymalny dla akumulatorów i użytkownika.
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 730
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS » 23 maja 2018, 7:33

tas pisze:
23 maja 2018, 7:18
Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15
Tas a które konkretnie modele bo chyba pora na zmianę :D ? Mam chyba jeszcze stary typ bo mi ładuje do 4,22 V
Jeżdżę na:
teren:FALCON E-CROSS
miasto:CARRERA BANSHEE

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1083
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest » 23 maja 2018, 10:37

txt @Tas-a "Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15" nalezy rozumieć tak że w ładowarka wraz z BMS pilnuje by napięcia końcowe , PO zakończeniu ładowania I balansowania były w okolicach 4,15 V (ja : a w praktyce 4,15-4,17).

To NIE oznacza, że w przypadku niezbalansowanych lub słabszych ogniw, W TRAKCIE ładowania nie będzie 4,22 a nawet 4,25 V, bo inne w tym czasie mogą mieć 4,15 V.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1083
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest » 23 maja 2018, 10:43

Klaus pisze:
23 maja 2018, 1:31
a tak na prawde RW to przy wymuszeniu przeplywu 500mA (obojetnie w sumie jaki prad tam popłynie) skok napiecia bedzie proporcjonalny Rw x 500mA.
To nie jest prawda, bo inny podskok napięcia będzie gdy pchamy w ogniwo 500 mA przy napięciu 4,00 V a inny przy napięciu 4,19 V..
A zalecenie by pakiety ładować to 4,05 V jest w ogóle 'z czapki', bo typowe BMS-y nie buduje się na taki zakres, obniżający de facto efektywność, ilość energii do wykorzystania z aku o ok 10-15 %.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 990
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas » 23 maja 2018, 10:45

jasne, że to nie powoduje, że ogniwa nie będą mieć >4.2, będą mieć :)
Na tym polega cała idea Icut i robienie BMSowi miejsca na pracę (której brak przy starym ładowaniu CC/CV)
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 495
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar » 23 maja 2018, 14:47

Panowie a jak to jest z tymi polami -P i -C w końcu bo jednoznacznej odpowiedzi nie dostałem.
Czy podpinając ładowanie na -P pozbawiamy się zabezpieczenia przed przeładowaniem celi?

Pytam bo miałem przypadek który opisałem wcześniej w innym temacie ,że jedną cele BMS doładował mi do 4.35V , to było na początku używania pakietu gdzie cele jeszcze nie byłu dobrze zbalansowane, teraz po wielokrotnym balansowaniu i ładowaniu do 84.3V wszystkie lądują sie do ~4.21V i zbijają do 4.15V. Cela była sprawdzana i na 100% jest ok.
Moje aktualne wozidło: viewtopic.php?f=30&t=265

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 990
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas » 23 maja 2018, 15:14

Tak, podłączając ładowarkę do -P tracimy zabezpieczenie przed przeładowaniem (to zależy od BMSa) = wyobraźnia podpowiada najlepsze scenariusze :)
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 495
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar » 23 maja 2018, 15:25

Tu nie trzeba zbyt dużej wyobraźni aby wiedzieć czym to się może skończyć :shock:

Jak to można rozwiązać bezpiecznie? czytałem wcześniej aby dać bocznik przed BMS ale nie bardzo jestem przekonany do bezpieczeństwa tego rozwiązania.

Macie jakiś uniwersalny myk aby nie spalić roweru a móc mierzyć na watomierzu obie wartości (ładowanie,rozładowanie) ?
Moje aktualne wozidło: viewtopic.php?f=30&t=265

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 990
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas » 23 maja 2018, 16:42

Zmienić BMS na symetryczny, tj 2 polowy wejście i wyjście to samo i nie próbować na siłę asymetrycznego stosować :)
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

ePawel
Posty: 25
Rejestracja: 19 lut 2018, 7:34
Lokalizacja: Brzeg Dolny

Re: Felery BMS-ów

Post autor: ePawel » 23 maja 2018, 21:34

TomaS pisze:
23 maja 2018, 7:33
tas pisze:
23 maja 2018, 7:18
Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15
Tas a które konkretnie modele bo chyba pora na zmianę :D ? Mam chyba jeszcze stary typ bo mi ładuje do 4,22 V
Mam dwie ładowarki na 14s czyli 58,8v - jedna z Nexuna, druga z aliexpress chyba z watt store. Mam również 2 pakiety na 14s z bms zakupionymi w tym roku z różnych sklepów na ali. Jeden pakiet ładuje sie do ok 59,2 59,3 a następnie bms zbija do 58,8v a drugi pakiet ledwo dobija 58,5v. W tym drugim pakicie bms dopuścił mi cele do maks. 4,2v. Tak było przy pierwszym ładowaniu, gdy ładowanie zakończyło się na 57,5v. Jedna cela osiągnęła 4,2, z jedną było coś nie tak i ledwo 4v przekroczyła a pozostałe w miare równe między 4,16 a 4,19. Nie pamiętam już dokładnie ile było. W każdym razie, na chwilę obecna ładowarka kończy ładować w okolicach 58,5v a poszczególne cele, zaraz po odłączeniu ładowarki od sieci miały 4,16v lub 4,17v.
Nie wiem jeszcze do ilu volt zbija bms, bo pakiet ma kilka ładowań do tej pory i jak na razie jest ciągle podłączony w rowerze, a sterownik jakieś drobne chyba też pobiera.
To jest ten bms: https://www.aliexpress.com/item/58-8V-1 ... 4c4dgJrVz5

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 730
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS » 24 maja 2018, 7:11

No faktycznie ten ma charging 4,20, balans voltage 4,18, over charge 4,25.
Trochę jest też rubryka zawężona że nie widać co było było wyżej wpisane :D
Jeżdżę na:
teren:FALCON E-CROSS
miasto:CARRERA BANSHEE

ODPOWIEDZ