Uważajcie na te BMS

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 174
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Uważajcie na te BMS

Post autor: aditech.pl »

Witam

Znajomy odkrył przez przypadek pewną lukę w bardzo popularnych bms-ach na naszym rynku ,które zapewne 60-70% osób ma w swoich pojazdach takich jak rowery ,hulajnogi i innych EV

Pokazuję zdjęcia jakie bms są objęte tym problemem i wszystkie inne podobne
Rysunek bez nazwy (5).png
Z racji ,że sam projektuję podobne rzeczy i akurat projektowałem swój bms oparty o podobną technologie ,zainteresowałem się problemem i również i po krótkiej analizie potwierdziłem ta lukę ,problem występuje i jest problemem przy pewnych sytuacjach dość niebezpieczny

Opisuję na czym polega problem

Gdy bms podczas jazdy straci kontakt z jedną z cel (Jeden kabelek wiązki odpadnie od blaszki ) to bms nie wykryje tego problemu ,i nic z tym nie zrobi wówczas nad jedna z cel nie ma żadnej kontroli czyli ,cela ta nie będzie
-Balansowana
-Zabezpieczona przed przeładowaniem
-Zabezpieczona przed nadmiernym rozładowaniem

Najgorsze jest to iż kierujący może przez długi czas nie odczuć żadnej różnicy

Sytuacja taka może spowodować długofalowo przeładowanie jednej celi co może doprowadzić do pożaru ,lub ciągłego zbyt dużego rozładowania co spowoduję szybkie uszkodzenie celi które również nie zostanie do danego czasu zauważone

Proszę aby inne osoby mające np bms 10s lub 13s i pkaiety 10s lub 13s odłączyły od pakietu np 7 kabelek 9 kabelek i sprawdziły czy bms nadal działa normalnie

Problem w skrajnych warunkach może być dość poważny
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2993
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Uważajcie na te BMS

Post autor: tas »

To nie jest wada tylko raczej cecha, jak to mawiają inżynierowie :)
Mają tak w gruncie rzeczy wszystkie BMSy mające możliwość pracy na innej niż maksymalna ilości sekcji. Taki BMS wykrywa przejście 2.8->2.6V i się zabezpieczy ale nie wykryje przeskoku na 0V.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2054
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Uważajcie na te BMS

Post autor: Tooropek »

Uniwersalny typ bmsa na przykładzie 13s może działać 12S i to normalne. Balansowanie jak i ładowanie przy odpięciu ostatniego przeowdu spowoduje ładowanie tylko do 12s i będzie balansować tyle samo cel. Jedyny problem który się pojawia to dla totalnego amatora to nie sprawdzanie do jakiego napięcia ładuje się pakiet i rozładowanie ostatniej celi bez kontroli które spowoduje uszkodzenie ostatniej celi z której odpiął się ostatni przewód. Jest to skrajnie totalny przypadek by odłączyła się ostatnia sekcja albo na przykład dwie ostatnie albo i dwie czy nawet 3 sekcje. Odłączenie przewodu po środku pakietu odetnie wyjście. Jeden z tych typów bmsów nie tylko ja używam ale i wielu zgrzewających pakiety. Co do przeładowania to raczej fantazja bo jak bms nie widzi ostatniej sekcji to nie pozwoli na ładowanie powyżej napięcia podpiętych sekcji czyli 4,25V max dla li-ion i odetnie ładowarkę. Jak ktoś źle zabezpiecza pakiety albo niepoprawnie polutuje przewody balansera to i problem może się pojawić, ale świadomy użytkownik wyłapie od razu problem po pierwszym czy drugim ładowaniu.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
slow
Forumowicz
Posty: 525
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Uważajcie na te BMS

Post autor: slow »

Wiele BMS'ów tak ma.
Sprawdzałem to zjawisko kiedyś dokładnie.
Uważam że jest to niegroźne. U mnie poleżał tak podłączony z 30min i w końcu załapał i odłączył się.
To wynika z ogromnej rezystancji gdzie na odłączonym nagle wejściu nadal jest to samo napięcie, które samo po jakimś czasie zacznie maleć.
Więc nie ma obawy że będzie się z tym jeździć

Mógłby chińczyk dać tam jakieś rezystory rzędu kilka MOhm do poprzedniej sekcji to by rozwiązało problem ale nie dał.
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Uważajcie na te BMS

Post autor: radasss »

Dobrym rozwiązaniem ( pozornie droższym ) jest stosowanie BMS'ów wyłącznie z wizualnym odczytem wartości napięć poszczególnych sekcji i sprawdzanie profilaktyczne co tydzień.
warsztatmotocykli.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2082
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uważajcie na te BMS

Post autor: Dede »

BMS Smart ant z LCD po odłączeniu jednego kable wyłącza zasilanie nie powala na ładowanie i rozładowanie, wystarczyło trochę poruszyć kablami od balancera i ponownie wracało wszytko do normy na wszystkich celach.
BMS mi tak kilka razy wyłączył z wadliwej złączki jst od balancera.
Ostatecznie ominęłam złączki balancera jst i od tej pory od razu mi nie wyłączył prąd.

BMS standard nie smart które mogą pracować różnych ilości sekcji to pozostałe pola nie są podłączone i BMS załączy prąd to ich zaleta i zarazem wada jak banalcer nie będzie widział jednej sekcji z powodu wadliwej złączki balancera to i tak załączy prąd.

Najlepsze rozwiązanie to lutowanie na stałe przewód i nie korzystać z złączki balancera.
ODPOWIEDZ