BMS - kiedy balansuje itd...

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
lucas179@o2.pl
Forumowicz
Posty: 47
Rejestracja: 08 lut 2023, 6:59

BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: lucas179@o2.pl »

Jak to jest z tym balansowaniem

1. BMS wyrównuje ogniwa podczas ładowania ( w ostatnim etapie), czyli jak odłączę wcześniej ładowarkę to ogniwa nie będą wyrównane ?
2. W trakcie normalnej pracy , jazdy , postoju - czuwa i wyrównuje cele , czy tylko przy ładowaniu ?
3. Jaki bms polecacie do Bidonu (13s około 30 Amper)
BoloJang
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: W.P. »

Słuszne pytanie. Spotkałem się z różnymi opiniami na ten temat - a to że podczas ładowania, a to że po naładowaniu pracuje w pocie czoła nad wyrównywaniem napięć ogniw.

Myślę, że wszytko zależy od konkretnego rozwiązania. Korci mnie czasem by kupić jakiś i zrobić badanie o charakterze laboratoryjnym, którego celem byłoby ujęcie działania w konkretne liczby wynikające z pomiarów. Zawsze zastanawiam się ile w opisie jest PR a ile konkretów. Ciągły brak czasu to największa przeszkoda, a niestety w swoim zestawie baterii nie mam BMS-a.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1324
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: Yasiu77 »

1. tak. Producenci z reguły piszą w jakim zakresie bms balansuje i jest to zdaje się powyżej 4,22v i zbija napięcie do ok 4,16v czyli w ostatnim etapie ładowania gdy akumulator jest praktycznie pełny.
2. nie. Standardowy działa tylko po naładowaniu do pełna. Do bidonów wchodzą małe standardowe bmsy no chyba że jest taki mały smart bms( potrafi wyrównywać cele w dowolnym momencie) ale nie kojarzę. jak ktoś ma coś sprawdzonego, małego to rzućcie linkiem,
lucas179@o2.pl
Forumowicz
Posty: 47
Rejestracja: 08 lut 2023, 6:59

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: lucas179@o2.pl »

Yasiu77 pisze:
11 lut 2023, 20:48
1. tak. Producenci z reguły piszą w jakim zakresie bms balansuje i jest to zdaje się powyżej 4,22v i zbija napięcie do ok 4,16v czyli w ostatnim etapie ładowania gdy akumulator jest praktycznie pełny.
Czyli akumulator należy ładować do pełna , w przeciwnym razie ogniwa się rozjadą napięciowo tak?
BoloJang
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2998
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: tas »

Tak i jak nie doczytasz albo się nasłuchasz bzdur z Internetów że nie doładowywanie jest dobre dla aku to sobie psujesz ten aku.
To jest dobry przykład rozjazdu "na chłopski rozum" od "jak to działa w rzeczywistości, tylko trzeba trochę wysiłku żeby zrozumieć jakie działają tu zjawiska"
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: WojtekErnest »

Dodadtkowo, po naladowaniu na max i odłączeniu ładowarki , balanser BMS-nadal dziala, wyrównując napiecia końcowe kazdego segmentu (najczesciej) do poziomu 4,17-4,19 V.
Zatem ladujemy na max by balanser mial co robić.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 774
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: lukk »

No i żeby było jasne, co te proste BMSy z pasywnym balanserem robią - po osiągnięciu zadanego napięcia (4.19-4.20-4.22V, zależy od modelu) załączają na daną sekcję rezystor, na którym ta sekcja małym prądem się rozładowuje aż napięcie spadnie do ustalonego progu (4.15-4.17-4.19V), wtedy obciążenie jest odłączane. Dlatego właśnie BMS (balanser) grzeje się pod koniec ładowania, bo ta moc jest tracona na rezystorach. Nie ma tu żadnego "przelewania ładunku", ani porównywania napięć na sekcjach, tylko i wyłącznie zbijanie napięć do ustalonego poziomu, który powinien być równy na wszystkich sekcjach.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: Dede »

Są dwa rodzaje BMS i różnica działania balancera

BMS standard to balansuje przy 100% naładowanego akumulatora nie wcześniej, żeby akumulator był sprawny należy ładować za każdym razem do pełna 100%. Jeśli nie będziesz ładować do 100% to balancer nie zadziała.
Przy BMS standard nie polecam przerywać ładowania jak inni robią np do 80%.

BMS smart programowany można zaprogramować np. ze banalcer działa od 80% do 100% naładowanego akumulatora lub dowolna wartości zaprogramowania i jeśli jest tych granicach naładowania co zaprogramowany balancer działa.
Atak_Snajpera
Forumowicz
Posty: 401
Rejestracja: 30 cze 2022, 16:27

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: Atak_Snajpera »

Dziwi mnie to że BMS nie potrafi na bieżąco balansować sekcji. Balansowanie przy umownych 100% nie jest optymalne jeśli chodzi o proces degradacji. Jakoś w samochodach czy motocyklach elektrycznych BMSy potrafią to robić cały czas. Na prawdę to takie skomplikowane aby obniżać moc ładowania na danej sekcji i jednocześnie trochę wzmocnić na tej bardziej leniwej sekcji? Jeśli chodzi o strategię ładowanie to stosuję wariant hybrydowy. Normalnie do max. 85-90% , a co jakiś czas do 100% (np. co 4-5 ładowanie)
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: roland »

Balansowanie wyzwalane przy 100% to takie uproszczenie przy balanserach bazujących tylko na na prostej strategii różnic napięć pomiędzy sekcjami, które zapewnia, że balanser jak sama nazwa mówi będzie wyrównywał sekcje a nie pogłębiał nierówności.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: WojtekErnest »

Samochody, motocykle mają wiecej miejsca na elektronikę i wiecej kosztuja.
Tesla -tam jest BMS+ dla 6S i takich modulow jest (w zależności od wersji) 16 szt szeregowo, a całość nadzorowane przez szynę . Trochę inny świat gdy go chcemy porównać z rowerem.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: Dede »

Atak_Snajpera pisze:
13 lut 2023, 13:25
Dziwi mnie to że BMS nie potrafi na bieżąco balansować sekcji. Balansowanie przy umownych 100% nie jest optymalne jeśli chodzi o proces degradacji. Jakoś w samochodach czy motocyklach elektrycznych BMSy potrafią to robić cały czas. Na prawdę to takie skomplikowane aby obniżać moc ładowania na danej sekcji i jednocześnie trochę wzmocnić na tej bardziej leniwej sekcji? Jeśli chodzi o strategię ładowanie to stosuję wariant hybrydowy. Normalnie do max. 85-90% , a co jakiś czas do 100% (np. co 4-5 ładowanie)
Jesli chcesz mieć balancer który działa nie pełnej bateri to kupić BMS smart programowany i będziesz mógł spokojnie ładować nie do pełnej bateri.

Ale przy BMS standard nie polecam robić 4-5 ładowania bez balancera a za 6 razem ładować do pełna bo może się okazać że za 6 razem pakiet jest tak rozjechane napięciowo że może nie dać rady wyrównać cele a za każdym takim cyklem może efekt pogłębić.

Czy wiesz ze jak pakiet jest mocno rozjechany to ogniwa co mają mniejsze napięcie nie doładuje do pełna a te które mają większe napięcie BMS może przerwać ładowanie przy ~4.26V więc co 6 ładowanie będziesz robił większą krzywdę akumulatora niż ładowanie za każdym razem do pełna.
lucas179@o2.pl
Forumowicz
Posty: 47
Rejestracja: 08 lut 2023, 6:59

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: lucas179@o2.pl »

1.Jeśli w procesie ładowania któraś z cel osiągnie "górny próg" , a reszta nie, to ładowanie jest przerywane na czas zbalansowania tej celi ?
2. Czy ładowarka jedzie na chama do osięgnięcia tych 54.6 voltów , w kolejnym kroku się wyłącza, i zaczyna dopiero działać balansowanie napięć

Jak to z tym jest ? (mam nadzieje że jasno opisałem :)
BoloJang
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: Dede »

lucas179@o2.pl pisze:
13 lut 2023, 19:24
1.Jeśli w procesie ładowania któraś z cel osiągnie "górny próg" , a reszta nie, to ładowanie jest przerywane na czas zbalansowania tej celi ?
2. Czy ładowarka jedzie na chama do osięgnięcia tych 54.6 voltów , w kolejnym kroku się wyłącza, i zaczyna dopiero działać balansowanie napięć

Jak to z tym jest ? (mam nadzieje że jasno opisałem :)
Tak jeśli osiągnie powyżej 4,20V a zazwyczaj jest to od 4,23÷4,28V górny próg wyłączania BMS na ładowanie i balancer próbuje tą cele rozładować na napięcie ~4,17V i balancer się wyłącza jeśli osiągnie ~4,17V.
Z powodu że cela osiągnęła duże napięcie a prąd balancera jest bardzo mały to zajmuje bardzo dużo czasu na zbicie napięcia do wartości ~4,17V

BMS który zablokował ładowanie to ponownie nie uruchamia ładowanie należy rozładować akumulator trochę żeby odblokować ładowanie.

Jak BMS wyłączy ładowanie to ładowarka pokazuje że pakiet został naładowany bo osiągnęła napięcie 54,6V
Więc przed BMS bedzie 54,6V a pakiet akumulatora będzie np. Kilka vol mniej bo na innych celach będzie 4,05V przykładowo.

Zauważysz różnice napięcie jak wyciągniesz ładowarkę od akumulator jeśli spadek napięcia będzie duży to akumulator jest rozjechany.
lucas179@o2.pl
Forumowicz
Posty: 47
Rejestracja: 08 lut 2023, 6:59

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: lucas179@o2.pl »

Dede pisze:
13 lut 2023, 20:33
lucas179@o2.pl pisze:
13 lut 2023, 19:24

BMS który zablokował ładowanie to ponownie nie uruchamia ładowanie należy rozładować akumulator trochę żeby odblokować ładowanie.
Czyli jak BMS wtrzymał ładowanie (z powodu zbyt wysokiego napięcia na jakiejś celi) , to po zbalansowaniu w/w celi, już ładowania nie przywróci ?
BoloJang
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: tkoko »

lucas179@o2.pl pisze:
14 lut 2023, 7:28
Czyli jak BMS wtrzymał ładowanie (z powodu zbyt wysokiego napięcia na jakiejś celi) , to po zbalansowaniu w/w celi, już ładowania nie przywróci ?
To zależy od typu/rodzaju BMS'a.

1. mamy dwa typy/rodzaje BMS, aktywne i pasywne, a w pasywnych dwa typy/rodzaje. Jedne mają stałe progi balansu, drugie mają regulowane/nastawialne progi balansu.
2. aktywne balansery balansują w całym zakresie napięć, czyli od 2.5 V do 4.2 V.
3. pasywne balancery balansują w zaprogramowanym zakresie napięć, np 4.17 - 4.2 V.
4. pasywne balancery mogą balansować "napięciowo", czyli od przekroczenia minimalnego progu balansu, lub ""przerzutnikowo", czyli musi być przekroczony maksymalny próg balansu np. 4.2 V, by włączył się balanser.

Tak więc w zależności od BMS'a, po przekroczeniu napięcia "P", większość aktualnych BMS"ów nie włączy się samoistnie, ale przy "napięciowym" balanserze jest możliwe dalsze "automatyczne" ładowanie, Wystarczy mały spadek napięcia przeładowanego "P".
lucas179@o2.pl
Forumowicz
Posty: 47
Rejestracja: 08 lut 2023, 6:59

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: lucas179@o2.pl »

Pytam, bo moje aku 13s5p dawniej ładowało się znacznie szybciej. Po 3 latach eksploatacji proces (zanim zapali się zielona dioda na ładowarce) trwa 2-3 godziny dłużej.

Czyli te dodatkowe godziny to "wyrównanie starzejących się ogniw" ?
Dobrze rozumuje ?
BoloJang
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: tkoko »

Zapewne jest tak jak piszesz, "wyrównanie starzejących się ogniw".
Aby to ocenić trzeba by porównać końcowe napięcie nowej i aktualnej baterii. Jeżeli jest zbliżone, aku jest OK jedynie BMS dłużej wyrównuje ogniwa.
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: roland »

tkoko, aktywny/pasywny balanser definiuje się trochę inaczej niż podałeś:
aktywny balancer redystrybuuje energię pomiędzy celami.
pasywny balancer wytraca energię z cel w ciepło.
lucas179@o2.pl
Forumowicz
Posty: 47
Rejestracja: 08 lut 2023, 6:59

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: lucas179@o2.pl »

Mój aku 13s5p , trzyma krócej, ładuje się dłużej, wkońcu ma kilka latek.
Rozładowałem go na 44 volty , zostawiłem na dwa miesiące na "półce"
Ku mojemu zdziwieniu, po tym czasie napięcie trzyma takie samo, a wszystkie cele również są równe napięciowo.

Czyli wychodzi na to że, 65 Sanyo GA - starzeje się w równym tempie :)
BoloJang
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: WojtekErnest »

Jesli napiecia segmentow 13S (przy rozladowaniu) nie różnią się miedzy sobą więcej niz 30-40 mV, to jest ok.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
MaskaPz
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: 09 lip 2022, 22:47

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: MaskaPz »

Czytam i nabrałem wątpliwości...
Mam całkiem nowy pakiet 13s7p, 4 może 5 ładowań..
Balanser z nexun.pl i w opisie jest napisane :
Podczas ładowania balansuje i wyrównuje poszczególne sekcje, aby nie przekroczyły maksymalnego bezpiecznego napięcia 4.2V/celę. Automatycznie odcina ładowarkę, jeśli jakaś z cel będzie bliska przeładowania

Dalej w danych tech. Początek balansowania 4.22V i koniec 4.16V
Stad wnioskuję że zaczyna balansować po naładowaniu.
Ładowarka wyłączyła się pokazując na wyświetlacz 54.6V, natomiast na zaciskach pakietu mam 53.7V
Ponowne podlaczenie ładowarki nie powoduje startu ładowania. Na wyjściu ładowarki jest 54.6V
Uważacie ze cele są rozjechane na tyle że balanser nie potrafi ich już wyrównać? Czy może ładowarka bez obciążenia ma 54.6 ale nie sprawdziłem jakie jest napięcie pod obciążeniem podczas pracy.. może jest źle skalibrowana..
Jeszcze jedna wątpliwość.. jeśli i balanser i ładowarka ma możliwość odłączenia po naładowaniu, to może to jest problemem że jedno z nich za wcześnie odcina?
Ładowarkę mam taką
https://a.aliexpress.com/_EjywJ9h
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1324
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: Yasiu77 »

No tak, prawdopodobnie rozjechało się trochę i odcina na jednej z cel.
Można profilaktycznie sprawdzić napięcie na wyjściu ładowarki ale raczej chodzi o nierówne cele. Jak masz łatwy dostęp do bmsa to wypnij szynę balansującą i zmierz napięcia na każdej sekcji a jak dodatkowo masz modelarską ładowarkę lub coś podobnego, to jeszcze lepiej bo możesz je wyrównać po stwierdzeniu różnic.
A możesz też nic nie grzebać, nie wyciągać i przeprowadzić wyrównanie sekcji samym bmsem ale to chwilę potrwa ...https://ebike.nexun.pl/bms-porady-uzytkownika/

Naładuj akumulator do pełna, aż ładowarka się wyłączy.
Odczekaj 2-3h i zanotuj napięcie, do jakiego ładowarka naładowała akumulator.
Włącz rower, przejedź na nim 2km, wróć do domu
Powtarzaj kroki 1-3 aż BMS wyrówna wszystkie cele/sekcje i napięcie końca ładowania po 2-3h bardziej zbliży się do prawidłowego.
MaskaPz
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: 09 lip 2022, 22:47

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: MaskaPz »

Dziękuję ;) niebawem spróbuje. Moj pakiet w połączeniu z TSDZ2 wymaga trochę więcej km, żeby ładowarka ruszyła... 3km na turbo i nie startuje ;) Także w wolnej chwili (cieplejszym dniu) musze z 10km zrobić ;)
Pozdrawiam
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 173
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: BMS - kiedy balansuje itd...

Post autor: rezystor1990 »

albo się nasłuchasz bzdur z Internetów że nie doładowywanie jest dobre dla aku to sobie psujesz ten aku
To nie jest bzdura tylko fakt. Używając akumulatorów litowo-jonywch w mniejszych zakresach napięciowych od góry i większych od dołu można zwiększyć nawet dziesięciokrotnie ilość cykli do uzyskania z akumulatora. Oczywiście stosując zwykły BMS prędzej czy później zaszkodzimy akumulatorowi ale są BMS które umożliwiają taką praktykę i nie kosztują miliona monet.

Właściwie dziwie się, że niemal wszyscy kupują zwykłe BMSy a nie smart. Patrząc na stronę nexuna najbardziej powszechny do standardowych konwersji BMS 13s 30A amper kosztuje pomiędzy 110-155zł, tymczasem smar BMS ANT który obsługuje od 7sdo16s i do 40A kosztuje obecnie 216zł... w najlepszym razie oszczędzamy 100zł na budowie aku a ile tracimy... Większość buduje na ogniwach z depakietu (każde ogniwo z innej parafii, z różną historią przechowywania i różną datą produkcji) nie rzadko pakiety na grubo ponad 100 ogniw, zgrzewane w domowym zaciszu zgrzewarką zrobioną z mikrofali albo polepiona lutownicą do tego zamykane są te pakiety razem z grzejącym się sterownikiem w szczelnej skrzynce, również często z powodu watownicy przeciążane. Przecież to jest proszenie się o problemy a nie oszczędności!!!

Wkładając smartBMS zyskujesz:
- pomiar napięcie na wszystkich celach w dowolnej chwili bez rozbierania skrzynek, rozpinania kabli itd.
- kontrole nad balansowaniem - w jakim zakresie napięciowym ma się odbywać jakimi prądami
- pomiar temperatury i możliwe do ustwienie progi bezpieczeństwa - pomiar temperatury mosfetów, pomiar temperatury sekcji balansującej, jedna dwie sądy do naklejenie do pomiaru temperatury ogniw w pakiecie
- pomiar zużytej energii

i wiele innych bajerów jak zabezpieczenie przed zbyt dużą różnicą napięć ze względu na awarie jednej z cel lub to że możesz jednym kliknięciem przerobić BMS na inny tym ogniw niż lit-jon jeżeli z jakiś powodów będziesz chciał , wyłączyć jednym kliknięciem mosfety i tym samym bezpiecznie grzebać przy maszynie bez napięcia albo będziesz chciał dołożyć 1-2S co by rower napędzał się do wyższych prędkości. Stosując smatBMS po prostu jesteś wstanie zachować jakąś kontrole i monitoring swojej baterii.

Pisze o tym bo sam musiałem przejść tą drogę żeby zrozumieć że kupowanie zwykłego BMSa nie ma sensu... tym bardziej że różnica cenowa jest tak niewielka. Kupiłem z efotona ogniwa miały być niby posortowane gotowe po naładowaniu, no i tu zapaliło się światełko bo 4 sztuki nie potrafiły utrzymać napięcia i po kilku godzinach miały już tylko 4.02V. No ale nic ulepiłem z tego pakiet, ręcznie wyrównałem i zacząłem jeździć po kilku ładowniach ogarnąłem że pakiet jest rozjechany. Stosując opisaną metodę :
Naładuj akumulator do pełna, aż ładowarka się wyłączy.
Odczekaj 2-3h i zanotuj napięcie, do jakiego ładowarka naładowała akumulator.
Włącz rower, przejedź na nim 2km, wróć do domu
stan nawet się pogorszył. Więc wyjąłem pakiet żeby sprawdzić co jest grane, no i w skrócie okazało się że cele samoczynnie po naładowaniu spadały do 4,17V po około 15-30min od zakończenia ładowania więc BMS nie miał co robić bo ogniwa napięciowo spadały po za zakres jego balansowania... Dopiero założenie smartBMSa postawiło pakiet na nogi. Tak zaoszczędziłem po to żeby kupić drugi raz ale już dobrze...

Moim zdaniem smartBMS w naszych konstrukcjach DIY to jest mus i niezbędny element akumulatora ale nie tylko dla jego trwałości ale też po to żeby nie puścić sobie z dymem domu czy mieszkania poprzez uszkodzone aku czy uszkodzenie BMSa.
Załączniki
Screenshot_11.jpg
Screenshot_10.jpg
Screenshot_9.jpg
ODPOWIEDZ