Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: aditech.pl »

Witam

temat czy akumulator należy leżakować przez zimę w napięciu na celę 4.15V-4.20V ok 100% czy w 3.55V-3.6V ok 60% może już przewijany kilka razy ale należało by go skonfrontować z różnymi sytuacjami .



Ogólnie sam korzystam ze swojego ebike cały rok praktycznie co dziennie przez ok 5-6lat i nigdy nie miałem problemu aby rower padł podczas jazdy lub aby się nie doładowywał ,lecz są również niedzielni kierowcy ,którzy robią swoimi sprzętami 300km w ciągu roku i maja często problemy z akumulatorem .

-Pierwszy pakiet był budowany na lg m26 i przeżył 4 lata co roku o ok 10% spadał zasięg ,pakiet ładowany do pełna 4.2V na cele plus bms od nexuna 16s ,pakiet na ogniwach od nexuna .

-Drugi pakiet został testowo zbudowany na mieszance chińskich ogniw o podobnych parametrach 16s 12s do obiciążenia max 55A ,tylko ten pakiet jest ładowany do 4.1V i jest bez balansera bms zwykły chiński plus bezpieczniki ,używany przez 15mieś co dziennie raz w tygodniu ręcznie sprawdzam jak wyglądają napięcia cele mają +/- 0.05V rozjazdu od czasu 3-4 ładowania przy składaniu miały wszystkie 4.1V po 2-3 tygodniach rozjechały się do +/- 0.05V i tak stoją od 14mieś

Więc w moim przypadku czy to markowe ogniwa czy Chińskie sytuacja wygląda podobno ale pakiet jest non stop używany wiec to trochę średni przykład ,jedni zalecają aby pakiet był przy leżakowaniu ładowany do 100% oraz raz w mieś doładowywany a inni aby pakiet był zostawiony w 60% przez okres zimowania ,ja zasadniczo nie mam swojego zdania na ten temat wyrobionego ponieważ kieruje się dowodami naukowymi a nie pogłoskami

Zebrałem do testu ogniwa ,które sa uszkodzone i maja dość wysoki poziom samorozładowania po ok 3tygodniach od czasu ładowania potrafią się rozładowywać z 4.22V na 3.9V-4.1V średnio ok 4.07V 4.04V 3.97V itp można sobie wyobrazić ,że gdy mamy takie ogniwa wymieszane ze sprawnymi to pakiet po 2-3mieś może być rozjechany od 4.17-4.16V do 4.01V takiej różnicy 0.15V nie zniweluje żaden podstawowy balanser wbudowany w bms ,do takiego celu musiał by być bms który ma ze 80-100ma balansu i wykrywa przeładowanie po 4.3V a nie 4.25V itp

Przykład ten pokazuje ,że gdy mamy pakiet z takimi ogniwami to teoria ładowania do 100% nie dział i będzie skutkować po 2-3mieś tym ,że będą duże trudności z balansowaniem tej różnicy

Zaułważyłem ,że takie ogniwa często rozładowują się na zasadzie 0.01V na dzień i kończą się rozładowywać na granicy 3.9V-4V co mogło by oznaczać iż poniżej tego progu samorozładowanie nie dział ,co oznacza iż pozostawienie pakietu w napięciu na cele 3.54V było by mniej szkodliwe niż ładowanie go do pełna ,co obalało by teorię ładowania do 100%

Przeprowadzę kolejny test i każde z tych ogniw naładuję do 100% a następnie rozładuję do 3.54V oraz zobaczę czy rusza sie choć 0.01V przez okres 3-4 tygodniu

Dajcie znać co sądzicie o tym oraz jakie są wasze obserwacje na ten temat oraz jakie macie na to argumenty
Awatar użytkownika
2kola
Forumowicz
Posty: 273
Rejestracja: 25 lip 2019, 15:56

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: 2kola »

Producenci produkują, a następnie sprzedaje ogniwa naładowane do poziomu 3,5 - 3,6V co według mnie znaczy, że w takim stanie należy je przetrzymywać.

Mam jedną baterię 10s4p na ogniwach chyba samsung 29e, którą ładuje ładowarką 4A tuż przed wyjazdem i rozładowuję ją do około 50%.
I po około 1,5 roku użytkowania i chyba ponad 2000km przebiegu, nie zauważyłem totalnie żadnego spadku pojemności. Kreski na wyświetlaczy spadają dokładnie po takim samym dystansie jak na początku (plus minus kilkaset km - w zależności od temperatury i wiatru).
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: aditech.pl »

2kola pisze:
09 maja 2023, 19:17
Producenci produkują, a następnie sprzedaje ogniwa naładowane do poziomu 3,5 - 3,6V co według mnie znaczy, że w takim stanie należy je przetrzymywać.

Mam jedną baterię 10s4p na ogniwach chyba samsung 29e, którą ładuje ładowarką 4A tuż przed wyjazdem i rozładowuję ją do około 50%.
I po około 1,5 roku użytkowania i chyba ponad 2000km przebiegu, nie zauważyłem totalnie żadnego spadku pojemności. Kreski na wyświetlaczy spadają dokładnie po takim samym dystansie jak na początku (plus minus kilkaset km - w zależności od temperatury i wiatru).
Ten problem odnosi się głównie do akumulatorów zbudowanych na Chińskich ogniwach ,gdy pojazdy przychodzą są naładowane do ok 60% czas transportu od fabryki do klienta to ok 2-6mieś i po wyjęciu z pudełka jest może 1-500 uszkodzona a gdy jest sezon i potem leżakowanie to ma problem ok 2-3% chce teraz ustalić czy trzymanie uszkodzonych ogniw w napięcie 3.54V nie pogarsza ich stanu tak jak trzymanie 4.2V druga sprawa mamy ogniwa z depakietu z 2021 czerwiec lipiec i na etykiecie jest iż były ładowane do 3.54V i prawie po 2latach dalej mają te 3.54V a gdy mam ogniwa 1rok to schodzą sprawne z 4.18V na 4.05-4.07
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: Dede »

aditech.pl pisze:
09 maja 2023, 18:14

Zaułważyłem ,że takie ogniwa często rozładowują się na zasadzie 0.01V na dzień i kończą się rozładowywać na granicy 3.9V-4V co mogło by oznaczać iż poniżej tego progu samorozładowanie nie dział ,co oznacza iż pozostawienie pakietu w napięciu na cele 3.54V było by mniej szkodliwe niż ładowanie go do pełna ,co obalało by teorię ładowania do 100%

Przeprowadzę kolejny test i każde z tych ogniw naładuję do 100% a następnie rozładuję do 3.54V oraz zobaczę czy rusza sie choć 0.01V przez okres 3-4 tygodniu
Mam wytłumaczenie dla czego rozładowują szybko do 3,9V tylko pytanie czy na pewno do 3,9V u ciebie rozładowują?

Pomiędzy 4,2V a 3,9V to różnica 0,3V to idzie szybko po to parę % z bateri, później bateria długo uczymuje napięcie i powoli spada chyba dopiero od 3,6V znowu przyspiesza wykres wyładowania.
Więc żeby zobaczyć efekt wyładowania poniżej 3,9V do 3,7V należy chyba 10 razy tyle czekać żeby zobaczyć taki sam efekt jak od 4,2V do 3,9V więc jeśli miałeś tygodniowo 0,1V to przy napięciu poniżej 3,9V to żeby uzyskać następne 0,1V należy czekać 10 tygodni a nie tydzień.
Jeśli miałeś 3 tygodnie spadek 0,3V od 4,2V to przy 3,9V spadło o te 0,3V należy czekać nie 3 tygodnie a 30 tygodni.
Że nie witać dużego spadek napięcia poniżej 3,9V to nie znaczy że stanęło wyładowanie pojemności ogniwa.

Jedynie zastanawiam czy przy 3,3V w dół znowu będzie 0,1V tygodniowo spadać.


Obrazek
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: aditech.pl »

Dede pisze:
09 maja 2023, 22:45
aditech.pl pisze:
09 maja 2023, 18:14

Zaułważyłem ,że takie ogniwa często rozładowują się na zasadzie 0.01V na dzień i kończą się rozładowywać na granicy 3.9V-4V co mogło by oznaczać iż poniżej tego progu samorozładowanie nie dział ,co oznacza iż pozostawienie pakietu w napięciu na cele 3.54V było by mniej szkodliwe niż ładowanie go do pełna ,co obalało by teorię ładowania do 100%

Przeprowadzę kolejny test i każde z tych ogniw naładuję do 100% a następnie rozładuję do 3.54V oraz zobaczę czy rusza sie choć 0.01V przez okres 3-4 tygodniu
Mam wytłumaczenie dla czego rozładowują szybko do 3,9V tylko pytanie czy na pewno do 3,9V u ciebie rozładowują?

Pomiędzy 4,2V a 3,9V to różnica 0,3V to idzie szybko po to parę % z bateri, później bateria długo uczymuje napięcie i powoli spada chyba dopiero od 3,6V znowu przyspiesza wykres wyładowania.
Więc żeby zobaczyć efekt wyładowania poniżej 3,9V do 3,7V należy chyba 10 razy tyle czekać żeby zobaczyć taki sam efekt jak od 4,2V do 3,9V więc jeśli miałeś tygodniowo 0,1V to przy napięciu poniżej 3,9V to żeby uzyskać następne 0,1V należy czekać 10 tygodni a nie tydzień.
Jeśli miałeś 3 tygodnie spadek 0,3V od 4,2V to przy 3,9V spadło o te 0,3V należy czekać nie 3 tygodnie a 30 tygodni.
Że nie witać dużego spadek napięcia poniżej 3,9V to nie znaczy że stanęło wyładowanie pojemności ogniwa.

Jedynie zastanawiam czy przy 3,3V w dół znowu będzie 0,1V tygodniowo spadać.


Obrazek
Dziś poświecę czas maszyny testującej na okres 2h (dla dobra nauki ) dam tych ogniw 30szt w test

Pokażę zdjęcia jakie modele ogniw mają takie zachowanie częściej
Pokażę ile V mają przed testem po tych 3 tygodniach
15szt rozładuję do 3,54V
15szt rozładuję do 3.3V

Po każdym tygodniu pokaże jak się zmieniaja wyniki i tak przez 3-4tygodnie
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2999
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: tas »

Dla sprawnego i prawidłowo zbudowanego akumulatora:
Jeśli akumulator jest nowy, nie używany to może być leżakowany na 60% naładowania.
Jeśli pakiet jest już używany, ma np rok to zostawianie go na 60% jest dla niego szkodliwe i powinien być regularnie doładowywany co 2-4 tyg
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
2kola
Forumowicz
Posty: 273
Rejestracja: 25 lip 2019, 15:56

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: 2kola »

tas pisze:
10 maja 2023, 8:52
Dla sprawnego i prawidłowo zbudowanego akumulatora:
Jeśli akumulator jest nowy, nie używany to może być leżakowany na 60% naładowania.
Jeśli pakiet jest już używany, ma np rok to zostawianie go na 60% jest dla niego szkodliwe i powinien być regularnie doładowywany co 2-4 tyg
Ale doładowywany do 60% czy do 100%?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: Dede »

2kola pisze:
10 maja 2023, 9:59
tas pisze:
10 maja 2023, 8:52
Dla sprawnego i prawidłowo zbudowanego akumulatora:
Jeśli akumulator jest nowy, nie używany to może być leżakowany na 60% naładowania.
Jeśli pakiet jest już używany, ma np rok to zostawianie go na 60% jest dla niego szkodliwe i powinien być regularnie doładowywany co 2-4 tyg
Ale doładowywany do 60% czy do 100%?
Chyba chodzi że akumulator używany roczny lub starszych należy doładować na 100% żeby mógł pracować balancer i co 2-4 tyg wyrównać napięcia. Jeśli zostawimy na 60% i tak całą zimę leżakuje i po 6 miesięcy może się okazać że akumulator jest wyładowany do zera albo rozjechane napięcia na celach.
Więc bardziej uszkodzimy akumulator nie ładując go 6 miesięcy niż ładować co parę tygodni do 100%
Zbyt mocno rozjechany akumulator balacer nie daje rady wyrównać napięcia i bardzo często przekraczają napięcia do 4,28V aż BMS odcina ładowanie a te ogniwa co mają mniejsze napięcia nie umie doładować.
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: ap0f1s »

Dla mniej świadomego użytkownika lepiej jest ładować do 100 co jakiś czas. Nie wiadomo jak jest instalacja zdobiona czy nic nie pobiera z Aku energii w czasie postoju. BMS przy małym prądzie da radę wyrównać pakiet.
Dla ludzi świadomych lepiej zostawić na dluzej rower w 50 60 %. Sam podłączam balanser prąd 5a i zostawiam. Raz na rok tak robię i sprawdzam jak cele wyglądają.
Ostatnio zmieniony 10 maja 2023, 10:35 przez ap0f1s, łącznie zmieniany 1 raz.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: Dede »

Więcej jest użytkowników nie świadomych. Jak grupa użytkowników hulajnog które używają urządzenie co wyłącza ładowanie akumulatora przy 80% i po roku używania później zastanawiają dla czego maja mniejszy zasięg przecież dbał akumulator że ładował tylko do 80% co miało przedłużyć żywotność akumulatora przecież tesli polecają ładować do 80% :lol:
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: aditech.pl »

Przeprowadziłem eksperyment na 32 ogniach, które uznałem za uszkodzone. Przedstawiam zdjęcie modelu ogniw w testerze IR, aby zobaczyć, czy którykolwiek pakiet na tych ogniwach jest uszkodzony w wyniku magazynowania. W przypadku, gdy takie uszkodzenie ma miejsce, samorozładowanie dotyczy nie tylko pojedynczych ogniw, lecz jest to duży odsetek, wynoszący około 20-40% pakietu, pomimo że pojemność wydaje się nominalna, a IR nie odbiega znacząco od normy.
IMG_20230510_101404_Easy-Resize.com (1).jpg
IMG_20230510_171050_Easy-Resize.com (1).jpg

Tutaj widać jakie napięcie mają ogniwa po czasie leżakowania 3tygodnie jedne mniej odbiegają od normy drugie bardziej
IMG_20230510_101453_Easy-Resize.com.jpg

Wszystkie te ogniwa rozładowałem do 3.54V nie które z nich mają duże samorozładowanie z 4.2v na 3.6V gdy mamy takie ogniwo w każdym pakiecie po jednym mieś pozostawienia w pełnym naładowaniu pakiet rozwalony ,ciekawe jestem czy te ogniwa zaczymają swoje rozładowanie znacząco przy 3.54V
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: Dede »

Nie raz słyszałem że po zimie akumulator nie używany jedna cela rozładowała później 2,75V i bms odciął prąd ale dalej wyładowanie było bo ostateczności zjechało prawie do zera.

Więc spodziewam się że dalej będzie obniżać napięcie na ogniwach ale czy tak szybko jak przy 4,20V to nie wiem i jestem ciekawy wynik testu przy 3,5V
Zawsze ładowałem do 4,2v i sprawdzałem po 2 tygodniach samowyładowanie.
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: aditech.pl »

Dede pisze:
10 maja 2023, 20:26
Nie raz słyszałem że po zimie akumulator nie używany jedna cela rozładowała później 2,75V i bms odciął prąd ale dalej wyładowanie było bo ostateczności zjechało prawie do zera.

Więc spodziewam się że dalej będzie obniżać napięcie na ogniwach ale czy tak szybko jak przy 4,20V to nie wiem i jestem ciekawy wynik testu przy 3,5V
Zawsze ładowałem do 4,2v i sprawdzałem po 2 tygodniach samowyładowanie.
Dużo ogniw przerobiłem ok 20-25tyś i mogę wskazać w jakich modelach ogniw spotkałem takie przypadki ,że pakiet sam się rozładowuję i pada

Jeśli chodzi o ogniwa z depakietu /używane -
Głównie pracuję na


-Sony NC -2/3tys ogniw przerobiłem i może kilka sztuk ogniw spotkałem z jakąś wadą gdzie ogniwo samo się rozładowywało
-Sony VTC6 1tys ogniw i nie trafiło mi się żadne
-Samsung 35E ok 5/6tyś i też znikoma ilość na tyle ogniw może z 20-30szt
-Samsung seria 7 tu na 3/4tys to może z 50-60szt
-Samsung Seria 6 tu podobnie
-LG MH1 ok 3tyś sztuk i onne maja tak jak sa używane ,ze z 4.22 w jeden dzień leca na 4.16-4.17V i tak stoją też kilka szt na tyle
-DYBAVOLT tu jest duży odsetek takich ogniw spotykane w chińskich hulajnogach i rowerach duży odsetek tak na 100szt to ok 20-30 to złom
DYNABAT tu jest duży odsetek takich ogniw spotykane w chińskich hulajnogach i rowerach duży odsetek tak na 100szt to ok 20-30 to złom
EVE/HVVEA tu to może z 1/2szt na 100szt maja taką tendencję

Jestem ciekaw w jakim stopniu będą się rozładowywać zwłaszcza te co straciły 0,3-0,5V W ciągu tak krótkiego czasu
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Leżakowanie pakietu w 100% a w 60%

Post autor: aditech.pl »

Ogniwa rozładowane do ok 3.55V ,po rozładowaniu odczekałem ok 6h i opisałem ile każde ogniwa ma ,te bardziej kulawe co rozładowywały się z 4.2V na 3.9V albo 3.7V oznaczyłem aby głownie je obserwować jak sie będą zachowywać
IMG_20230511_094520_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20230512_114530_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20230512_114537_Easy-Resize.com.jpg
ODPOWIEDZ