Mój projekt bms

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Witajcie,

Od ponad 6 lat zajmuję się tematyką EV (pojazdów elektrycznych) i dzięki zebranej wiedzy opracowałem podstawowy BMS, który chciałbym Wam przedstawić. Kolejne wersje mogą mieć zastosowanie w hulajnogach, rowerach i innych urządzeniach. Teraz wersja 6s potem w planach 10s i 13s

Mój BMS ma wymiary 115mm x 65mm i jest przeznaczony do położenia na pakiecie umieszczonym na prostokątnych koszykach. Taka budowa wprowadza porządek w pakiecie i niweluje potrzebę stosowania dodatkowych kabli i złącz, które mogą ulec awarii.
Rysunek bez nazwy (1).png
BMS wykorzystuje popularne układy zarządzania akumulatorem, takie jak DW01 lub HY2xxx, które cechują się prostotą działania i umożliwiają dowolną modyfikację zgodnie z wymaganiami projektu. Na przykład zakres napięć 2.8V-4.25V można stosować do pakietów zbudowanych z nowych ogniw i markowych, natomiast zakres napięć 2.5V-4.3V jest odpowiedni dla zastosowań medycznych, przemysłowych i naprawy używanych pakietów.

BMS posiada czujnik temperatury, który można dowolnie modyfikować, a w planach są dwa czujniki - jeden do rozładowania np 65stopni i drugi do ładowania np 50stopni

Zastosowałem oddzielne wejścia dla ładowania i rozładowania, a także balanser ustawialny na zamówienie, z zakresem startu od 4.10V do 4.18V i mocą balansu od 40mA do 80mA ,strefa balnsera posiada swoje awaryjne bezpieczniki

W przypadku awarii lub zbyt wolnego wykrycia zwarcia przez układ zabezpieczeń, mamy również zastosowany awaryjny bezpiecznik wbudowany na pcb bms-u

MOSFET-y mocy zostały dobrane do impedancji pętli zwarcia pakietu.
Rysunek bez nazwy (2).png
Pobór podczas czuwania to ok 100-120ua

Wykorzystanie projektu mojego BMS-u jest w pełni przystosowane do potrzeb użytkowników. Na przykład, jeśli naprawiamy pakiety Li-Ion 13s5p, potrzebujemy BMS-u o takich wymiarach, w którym progi pracy będą większe, a balansowanie odbywa się przy 4.15V o mocy 50mA. Wtedy przygotuję projekt typowo pod takie wymagania.




Jeśli macie jakieś pytania lub uwagi, proszę o informacje przed sporządzeniem pierwszej partii testowej

Podczas testów będzie sprawdzane
-jak zachowuje sie pcb przy prądach nominalnych jak i maxymalnych
-Jak działają zabezpieczenia OCP,OVHP,OVLP,OTP
-Oraz jakie temperatury osiąga balanser przy poszczególnych prądach jego temperatura ,relane progi załączenia oraz pobór podczas czuwanai
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 968
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Mój projekt bms

Post autor: Yin »

Czemu zdecydowałeś się na oddzielne wejścia ładowania i rozładowania? Przy wspólnym porcie watomierz tk10 pokazuje moc i czas pozostały do końca ładowania. No i montaż jest szybszy. Sam projekt fajny, trzymam kciuki za sukces :)
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Yin pisze:
14 maja 2023, 17:29
Czemu zdecydowałeś się na oddzielne wejścia ładowania i rozładowania? Przy wspólnym porcie watomierz tk10 pokazuje moc i czas pozostały do końca ładowania. No i montaż jest szybszy. Sam projekt fajny, trzymam kciuki za sukces :)
Na ten moment nie przekonują mnie tego typu rozwiązania, w 90% wszystko ma osobne zasilanie oraz stosowanie wspólnego portu jest krokiem w tył jeśli chodzi o bezpieczeństwo pracy i ekonomię budowy takich układów

Stosowanie jednego portu ładowania i rozładowania może prowadzić do większego grzania oraz wymaga użycia większej liczby mosfetów. W przypadku rozwiązania z jednym portem, prąd musi przepłynąć przez jedną parę mosfetów zamiast przez jeden mosfet lub kilka równolegle , co może prowadzić do zwiększonej ilości ciepła generowanego przez te elementy. Z kolei zastosowanie oddzielnych portów umożliwia zastosowanie mniejszej liczby mosfetów, co prowadzi do niższej temperatury pracy.

Dodatkowo, w celu ochrony gniazda rozładowania przed przypadkowym włożeniem tam elementów, które mogłyby uszkodzić baterię, można zastosować diody prostownicze po stronie gniazda rozładowania w zaoszczędzone miejsce

Różnic dużo nie ma po między tymi dwoma systemami ,bardziej logiczne wydaje się zastosowanie dwóch portów ,oszczędzamy na miejscu po trzecie w to miejsce można zastosować diody które zabezpiecza to aby na portach ładowania nie było prądu ,tu może jest dużo miejsca ale gdy te bms maja się mieścić w jakiś konkretnych wymiarach to każdy milimetr na pcb się liczy
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Yin pisze:
14 maja 2023, 17:29
Czemu zdecydowałeś się na oddzielne wejścia ładowania i rozładowania? Przy wspólnym porcie watomierz tk10 pokazuje moc i czas pozostały do końca ładowania. No i montaż jest szybszy. Sam projekt fajny, trzymam kciuki za sukces :)
Jest to w każdym razie prototyp gdzie głównym zadaniem jest sprawdzenie każdego z poszczególnych systemów ,czyli układów balansujących,które są regulowane ,układów ochrony i obwodów awaryjnych ,po udanych testach będzie czas na modyfikacje i robienie wielu wersji
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Mój projekt bms

Post autor: Tooropek »

Mam trochę bmsów na których są w 100% sprawne mosfety SMD i kilka innych elementów jak bezpiecznik SMD, jakieś rezystory, diody LED i inne. Może byś chciał taką paczkę bmsów do pozyskiwania elementów do budowy bmsa?
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Tooropek pisze:
14 maja 2023, 19:27
Mam trochę bmsów na których są w 100% sprawne mosfety SMD i kilka innych elementów jak bezpiecznik SMD, jakieś rezystory, diody LED i inne. Może byś chciał taką paczkę bmsów do pozyskiwania elementów do budowy bmsa?
Dzięki ,ale wszystko składam na nowych częściach aby potem się nie zastanawiać czy to błąd w schemacie czy lutowaniu czy w tej części ,koszt produkcji 5szt tego co na zdjęciu to ok 150zł czyli 30zł za sztukę ,metoda lutowania to spoina Sn63 pb 37 180C Piec ustawiony na 7m i max 240C lutowanie metodą smt w piecyku reflow mam to w domu i sporo korzystam ,trzeba by jeszcze zainwestować w maszynę cnc do nakładania elementów ale to ok 18tyś złoty
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 968
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Mój projekt bms

Post autor: Yin »

aditech.pl pisze:
14 maja 2023, 19:13
Na ten moment nie przekonują mnie tego typu rozwiązania, w 90% wszystko ma osobne zasilanie oraz stosowanie wspólnego portu jest krokiem w tył jeśli chodzi o bezpieczeństwo pracy i ekonomię budowy takich układów
Bms w których pojawił się wspólny port są nowszym rozwiązaniem niż te portem dzielonym, co do kosztów to spokojnie jetem wstanie zapłacić więcej za dobry forumowy projekt na solidnych częściach niż za no name chińczyka. Ale rozumiem że projekt jest rozwojowy i na razie jest z osobnym portem ładowania.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Mój projekt bms

Post autor: Dede »

Yin pisze:
14 maja 2023, 21:48
aditech.pl pisze:
14 maja 2023, 19:13
Na ten moment nie przekonują mnie tego typu rozwiązania, w 90% wszystko ma osobne zasilanie oraz stosowanie wspólnego portu jest krokiem w tył jeśli chodzi o bezpieczeństwo pracy i ekonomię budowy takich układów
Bms w których pojawił się wspólny port są nowszym rozwiązaniem niż te portem dzielonym
Że wspólnym portem mają leprze parametry ładowania bo jest więcej mosfetów praktycznie tyle samo ilościowo co wyładowanie dla tego używają takie konstrukcje tam gdzie jest duży prąd ładowania.

Jeśli mamy port osobny do ładowania to mamy mniejszy prąd ładowania z powodu mniejszych ilościowo mosfetów.
Jeśli mamy regen sterowniku to mamy pewność że BMS osobnym portem nie wyłączy ładowania przez regen nawet naładowanym akumulatorem powyżej 100%
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Dede pisze:
16 maja 2023, 17:57
Yin pisze:
14 maja 2023, 21:48

Bms w których pojawił się wspólny port są nowszym rozwiązaniem niż te portem dzielonym
Że wspólnym portem mają leprze parametry ładowania bo jest więcej mosfetów praktycznie tyle samo ilościowo co wyładowanie dla tego używają takie konstrukcje tam gdzie jest duży prąd ładowania.

Jeśli mamy port osobny do ładowania to mamy mniejszy prąd ładowania z powodu mniejszych ilościowo mosfetów.
Jeśli mamy regen sterowniku to mamy pewność że BMS osobnym portem nie wyłączy ładowania przez regen nawet naładowanym akumulatorem powyżej 100%
BMS , nie jest odporny na wszystkie potencjalne problemy. Jednak, jak już wspomniałem, BMS z osobnym portem ładowania jest bezpieczniejszy i jest to związane z dwoma istotnymi powodami.

Powód bardziej tragiczny
W przypadku BMS z wspólnym portem ładowania istnieje ryzyko, że w przypadku złego ustawienia regeneracji, napięcie generowane przez silnik po odłączeniu akumulatora może indukować się nawet 2-3 razy, co może przekroczyć wytrzymałość mocy MOSFET na sterowniku oraz BMS i wyświetlaczach oraz wszystko co jest wpięte . Może to prowadzić do poważnych awarii, które mogą spowodować pożar, zwłaszcza jeśli wszystko jest umieszczone w skrzynce z jakieś sklejki

W przypadku BMS z osobnym portem ładowania nie ma takiego ryzyka.

Powód mniej tragiczny, ale bardziej powszechny
Jeżeli uszkodzimy port ładowania, cały prąd, który powinien trafić do sterownika, może zostać skierowany do gniazda ładowania. W najlepszym przypadku BMS wykryje to i wyłączy, natomiast w najgorszym przypadku port może zniknąć i spowodować uszkodzenie wszystkich podłączonych komponentów. Był nawet przypadek, kiedy port słabo przewodził, aby zabezpieczenie zadziałało, ale wystarczająco, żeby wywołać zadymę przez około 30 sekund, aż zwora wypaliła się.

W moim BMS taki przypadek będzie niemożliwy, ponieważ zamierzam zastosować diody, które będą blokować cofkę. Wystarczy je odpowiednio umieścić w obwodzie ,bms jeszcze nie został skierowany do produkcji bo muszę jeszcze lekkie poprawi zrobić
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Mój projekt bms

Post autor: Dede »

aditech.pl pisze:
16 maja 2023, 18:52

W moim BMS taki przypadek będzie niemożliwy, ponieważ zamierzam zastosować diody, które będą blokować cofkę. Wystarczy je odpowiednio umieścić w obwodzie
Z diodą to nie jest taki dobry pomysł są ładowarki co muszą wykryć napięcie żeby uruchomić ładowanie tak jest u mnie.

Druga sprawa z diodą jest mniejsze napięcie ładowania przez spadek napięcia na diodzie jakieś 0,7V co za tym idzie ładowarka 20S 84V na wejściu to akumulator dostanie max 83,3V z powodu spadku 0,7V na diodzie nie mówiąc o grzaniu takiej diody przy 10A i spadku 0,7V moc wydzielona 7W więc taki bms powinien mieć duzy radiator.
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Dede pisze:
16 maja 2023, 19:01
aditech.pl pisze:
16 maja 2023, 18:52

W moim BMS taki przypadek będzie niemożliwy, ponieważ zamierzam zastosować diody, które będą blokować cofkę. Wystarczy je odpowiednio umieścić w obwodzie
Z diodą to nie jest taki dobry pomysł są ładowarki co muszą wykryć napięcie żeby uruchomić ładowanie tak jest u mnie.

Druga sprawa z diodą jest mniejsze napięcie ładowania przez spadek napięcia na diodzie jakieś 0,7V co za tym idzie ładowarka 20S 84V na wejściu to akumulator dostanie max 83,3V z powodu spadku 0,7V na diodzie nie mówiąc o grzaniu takiej diody przy 10A i spadku 0,7V moc wydzielona 7W więc taki bms powinien mieć duzy radiator.
Zdaje sobie sprawę ,ze strat przy większych prądach i różnych rodzajach ładowarek wiec gdzieniegdzie pozostanie tylko bezpiecznik ale na razie potrzebuję taki bms do mojego innego projektu ,który jest już od ponad 2 lat testowany pod kątem awaryjności i ergonomii pracy planuję do końca roku przygotować kompletnie projekt akumulatorowej stacji lutowniczej ,która aktualnie używa kilka serwisów związanych z tematem ,czas pracy ciągłej to ok 6-8h akumulator 6s2p ładowany do 4.1V na celę

Do końca tygodnia zastanowię się czy coś da się jeszcze ulepszyć w tym bms bo na pewno bedzie więcej wersji ,które sam przetestuje na sowich hulajkach i ebike
WhatsApp Image 2023-03-06 at 20.36.06.jpeg
IMG_20221019_193346_Easy-Resize.com.jpg
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

BMS został zaprojektowany i zostanie złożony pod koniec czerwca
Rysunek bez nazwy (4).png
Parametry ,przewidywane

-116mmx66mm -wymiar pod koszyk prostokątny 6s
-Prąd pracy ciągłej 5A -tyle potrzebuję do swojego użytku
-Prąd wykrywania przeciążenia 15A czas wykrycia 10ms-20ms
-Prąd wykrywania zwarcia 100A-130A czas wykrycia 5-50uS
-Bezpiecznik bezpieczeństwa 10A Przepalenie powinno nastąpić po przekroczeniu prądu 30A po 1s i 150A po 10ms czyli pierw zabezpieczenie --elektroniczne potem bezpiecznik bezpieczeństwa
-Napięcie przeładowania 4.3V Napięcie odpuszczenia 4.10V
-Napięcie rozładowania 2.5V Napięcie odpuszczenia 3V

Parametry takie jak napięcie rozładowania max napięcie przeładowania oraz pądy wykrywania są regulowane i moga być dostosowane wybrane zastosowanie

Balanser pasywny

Granica załączenia 4.10v +- 1% granice można regulować w granicach 3,6-4.2V
Prąd balansowania 80ma -Prąd można regulować od 20-120ma
Układ balansowania posiada bepieczniki awaryjne które odłączają dany moduł w przypadku awarii sekcji i zwiększenia prądu powyżej 100ma

Mój obwód jest przygotowany do pracy na każde s 4.1V czuli balanser ma zakres pracy 0.2V co oznacza iż pakiety rozjechane z zakresie ok 10% powinny być efektywnie wyrównane

Mosfety infineon Technologies IRFR7440TRPBF które powinny wytrzymać pętle zwarcia na poziomie 1500A Rezystancja ,pakietu złącza oraz przewodów dla mojego pakietu to ok 100mohm czyli pętla zwarcia nie powinna być większa niż 200A-250A ,nie powinno ich uszkodzić przy pierwszym strzale

Gdy pcb przyjdzie postaram się jak najszybciej złożyć oraz sprawdzić pracę wszystkich parametrów
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Pcb przyszły teraz czas na części i montaż
IMG_20230609_193303_Easy-Resize.com (1).jpg
IMG_20230609_193351_Easy-Resize.com.jpg
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Zmontowano pierwsze wersje testowe

Jak na razie przeprowadzono test
-Ochrony przed nadmiernym rozładowaniem -test pozytyny
-Ochrona przed nadmiernym przeładowaniem -test pozytywny
-Ochrona przed zwarciem -Test pozytywny
-Balansowanie ustawione na 4.10V prąd 50mah -Test załaćzenie jest równo na 4.10V lecz prąd nie pokrywa się z wyliczeniami wynosi ok 30ma ,bedzie potrzeba zmniejszenia opornika wytracającego moc z 51r na 40r
IMG_20230625_215708_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20230625_215649_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20230625_215736_Easy-Resize.com.jpg
Zostaną przeprowadzona próba na upływ czasu czyli przez kolejne 8tygdoni będą te bms zamontowane w pakietach i będą normalnie pracować porobię zdjęcia pakietów przed i po
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Mój projekt bms

Post autor: Dede »

Projekt fajny ale jedna uwaga że jest duża płyta PCB na taką małą ilość części chyba że to wersja testowa.
Każdy ogląda żeby BMS był jak najmniejszych wymiarach a dużej mocy.
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Próby na ochronę przed zawarciem oraz balansowanie osiąga obiecujące wyniki ,znalazłem również drobne błędy jak dobieranie bezpieczników oraz boczników rezystancyjnych których zmiana może zmniejszyć temperaturę tych elementów podczas ciągłego obciążenia ,jest duża szansa że jeszcze podczas wakacji powstanie wersja V2 dedykowana pod pakiet 13s i prądy max 30A
IMG_20230714_153354_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20230714_153349_Easy-Resize.com.jpg
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Mój projekt bms

Post autor: W.P. »

Wyrazy uznania za chęć stworzenia własnego układu w miejsce wszechobecnej chińszczyzny. Wyszedł z tego zgrabny projekt.

Mam w związku z tym pytanie o sposób testowania gotowej płytki.
Rozumiem, że prawidłowo zmontowana, z nowych elementów powinna działać poprawnie od pierwszego włączenia, ale zawsze jest cień niepewności. Jeśli żaden komparator HY2xxx nie "protestuje" to można uznać, że BMS działa. Ale czy na pewno wyłączy jeśli napięcie którejś sekcji wypadnie poza zakres?

Stąd moje pytanie - czy myślałeś o jakimś prostym testerze symulującym poszczególne ogniwa w chronionym szeregu, gdzie potencjometrem mógłbyś zadawać napięcia wykraczające poza dopuszczalny zakres, by zaobserwować działanie BMS-a.

Testowanie reakcji na zwarcie wymaga trochę więcej tzw. zachodu ale myślę, że na chociaż jednej płycie sprawdziłeś.
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Na razie jestem w fazie testów i sprawdzam bms pod względem konstrukcyjnym ,do końca roku będę przede wszystkim skupiał się na osiągnięciu jak najniższej temperatury bms przy prądzie ciągły oraz testowaniu zabezpieczeń w normalnych warunkach oraz ekstremalnych ,jeżeli te testy wypadną pozytywnie ,skupie się wersji która może być wersja komercyjną i wtedy na pewno stworzę urządzenie do testowania bms .

Najprościej to chyba będzie zrobić zasilacz np do 100V zrobić dzielniki napięcia które będą wpinane w poszczególne złącza na pcb i napisać oprogramowanie na atmega 2560 które będzie podciągać dany dzielnik do 5V i np 2V za pomocą przekaźnikiów i sprawdzać reakcje na te podciągnięcie ,co do zwarcia są na pcb awaryjne bezpieczniki które w przypadku zwarcia na dużej niż 100ms powinny zadziałać gdyby elektronika padła
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Mój projekt bms

Post autor: Dede »

Trakcie projektu najlepiej zastosować mosfety większym napięciu dla akumulatora 13S 54,6V zastosować mosfety na 70V a 80V w BMSie.

Uniwersalne BMSy co działają kilku wariatach S maja wadę jak któraś cela spadnie później jakiegoś progu lub do 0V to BMS myśli że tej celi nie ma i pozwala na wyładowanie i ładowanie co dla celi gdzie jest 0V może uszkodzić wejścia balancera przy ujemnym napięciu bo takie przypadki się zdarzają.

Najlepiej chyba sprawują BMSy co są dedykowane np. 13S a jeśli któraś cela spadnie napięcie do zera nie pozwala na ponowne ładowanie i wyładowanie.

Teraz pytanie czy Twój projekt jest dedykowanym na konkretny ilość cel S czy to wersja uniwersalna na różne konfigurację S?
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Mosfety na 10-16s będa na 100V z Infineon dedykowane do power management z zapasem na pętlę zwarcia

Jest to rozwiązanie uniwersalne,które nie ma odpowiedzi na spadek do 0V ,układy dedykowane do np 13s mają wady ,nie da się takie rozwiązania kontynuować przez np 10lat bo po 2latacj ten układy często znikają z rynku po drugie te układy mają często dłuższe czasy wykrywania zwarcia i potrafią się wieszać ,

Spadek z 3.7V do 0V często bierze się z uszkodzenia wiązki ,lub długiego stania pakietu w dużym rozładowaniu ,przeprowadzę testy z brakiem jednej celi aby zobaczyć co się zacznie dziać i co można dodatkowo zrobić
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

test zwarcia na pakiecie 6S 3P
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Mój projekt bms

Post autor: Dede »

Z czego wynika że po zwarciu było dwa razy koło ~11V i dla czego ponownie załącza napięcie dopiero po odłączeniu miernika?
Nie powinno być tak że BMS zablokowany powinien być zablokowany aż do podłączenia ładowarki celu odblokowania?
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Dede pisze:
04 sie 2023, 11:42
Z czego wynika że po zwarciu było dwa razy koło ~11V i dla czego ponownie załącza napięcie dopiero po odłączeniu miernika?
Nie powinno być tak że BMS zablokowany powinien być zablokowany aż do podłączenia ładowarki celu odblokowania?
Po wystąpieniu zwarcia bramki mosfetów są zwierane do masy ,wtedy przepływa tylko prąd upływu który może wynosić parę ua ten prąd pływu generuje jakieś tam napięcie ,które właśnie widać na mierniku ,gdy wszystko co jest wpięte w P- zostanie rozłączone i będzie nieskończona impedancja następuję zwolnienie blokady druga opcja to podłączenie ładowarki
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Mój projekt bms

Post autor: Dede »

To normalnym użytkowaniu jak mamy sterownik wpięty do BMSa po wykryciu obciążenia nie powróci prąd do dalszej jazdy?
Chyba że taki BMS będzie bidonie to po odłączeniu bidonu od sterownika ponownie będzie prąd?
Są BMSy co mają wyłącznik załączania i wyłączania prądu myslałeś nad takim rozwiązaniem?
Taki wyłącznik i załącznik jest bardzo przydatne w bidonach żeby nie upalać złącza bidonach z powodu dużego prądu ładowania kondesatorów sterownika.
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Dede pisze:
04 sie 2023, 12:09
To normalnym użytkowaniu jak mamy sterownik wpięty do BMSa po wykryciu obciążenia nie powróci prąd do dalszej jazdy?
Chyba że taki BMS będzie bidonie to po odłączeniu bidonu od sterownika ponownie będzie prąd?
Są BMSy co mają wyłącznik załączania i wyłączania prądu myslałeś nad takim rozwiązaniem?
Taki wyłącznik i załącznik jest bardzo przydatne w bidonach żeby nie upalać złącza bidonach z powodu dużego prądu ładowania kondesatorów sterownika.
Tak takie wersja V2 przewidziana pod bidony właśnie ma implementacje przycisku
viewtopic.php?f=30&t=9878&p=120179#p120179
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Mój projekt bms

Post autor: Dede »

Fajnie by było żeby eliminować grzanie takich mosfetów trakcie ładowania na wyłączonym przełączniku na wyładowanie jak to bywa u konkurencji gdzie później się palą takie BMSy
Masz już wykonany prototyp z wyłącznikiem?
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Dede pisze:
04 sie 2023, 12:38
Fajnie by było żeby eliminować grzanie takich mosfetów trakcie ładowania na wyłączonym przełączniku na wyładowanie jak to bywa u konkurencji gdzie później się palą takie BMSy
Masz już wykonany prototyp z wyłącznikiem?
C- jest niezależny co oznacza że można nim ładować bez względu na to czy przycisk jest na on czy off bo nie przechodzi on przez p- tylko odrazu z c- do b- prototypy będa pod koniec mieś
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Nowe wersje V2
IMG_20240125_184522_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20240125_184526_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20240125_184533_Easy-Resize.com.jpg
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Mój projekt bms

Post autor: Tooropek »

Adi.

Teraz to widzę, że robi wrażenie.

Pięknie pod kwadratowe koszyki aż łezka się w oku kręci...

Chętnie bym potestował tego 6S.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Tooropek pisze:
25 sty 2024, 19:04
Adi.

Teraz to widzę, że robi wrażenie.

Pięknie pod kwadratowe koszyki aż łezka się w oku kręci...

Chętnie bym potestował tego 6S.
Jest on pod 15A jak coś to pvp,mogę go po kosztach produkcji udostępnić na niezależne testy ,tylko potem prosił bym o publikacje jakiś testów zdjęć itp
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Mój projekt bms

Post autor: Tooropek »

aditech.pl pisze:
25 sty 2024, 20:01
Tooropek pisze:
25 sty 2024, 19:04
Adi.

Teraz to widzę, że robi wrażenie.

Pięknie pod kwadratowe koszyki aż łezka się w oku kręci...

Chętnie bym potestował tego 6S.
Jest on pod 15A jak coś to pvp,mogę go po kosztach produkcji udostępnić na niezależne testy ,tylko potem prosił bym o publikacje jakiś testów zdjęć itp
No jasne, chętnie przetestuje. Ma być win to win więc chętnie opiszę w krótkiej formie tekstowej, kilku zdjęciach z kamery termowizyjnej itd. Podaj na priv nr telefonu, puszczę blika i podam dane do wysyłki albo zlecenie do paczkomatu wygeneruje. Dogadamy się.

Nie stanowi dla mnie problemu zgrzanie pakietu tylko na potrzeby testu zatem reszta kwestii w Twoich rękach. Prąd akurat mi odpowiada bo 15A maks pobiera urządzenie pod którym ma służyć aku, a w zasadzie już służy i drugie takie powstaje właśnie w ramach projektu, więc Twój bms może być jego częścią i "chodzącą reklamą".
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

Tooropek pisze:
25 sty 2024, 20:24
aditech.pl pisze:
25 sty 2024, 20:01


Jest on pod 15A jak coś to pvp,mogę go po kosztach produkcji udostępnić na niezależne testy ,tylko potem prosił bym o publikacje jakiś testów zdjęć itp
No jasne, chętnie przetestuje. Ma być win to win więc chętnie opiszę w krótkiej formie tekstowej, kilku zdjęciach z kamery termowizyjnej itd. Podaj na priv nr telefonu, puszczę blika i podam dane do wysyłki albo zlecenie do paczkomatu wygeneruje. Dogadamy się.

Nie stanowi dla mnie problemu zgrzanie pakietu tylko na potrzeby testu zatem reszta kwestii w Twoich rękach. Prąd akurat mi odpowiada bo 15A maks pobiera urządzenie pod którym ma służyć aku, a w zasadzie już służy i drugie takie powstaje właśnie w ramach projektu, więc Twój bms może być jego częścią i "chodzącą reklamą".
Przetestuje sobie jeden przez weekend aż do poniedziałku bo ten projekt miał lekkie zamiany i zobaczę czy wszystko chodzi ,aby sobie obciachu w razie czego nie narobić xd więc w poniedziałek sie zgadamy dokładnie i wysyłam jak wszystko przejdzie testy .
Awatar użytkownika
aditech.pl
Forumowicz
Posty: 175
Rejestracja: 11 mar 2022, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Mój projekt bms

Post autor: aditech.pl »

W bms odkryłem błąd ,który musi zostać wyeliminowany przed wysłaniem do ostatecznych testerów ,przygotowałem ciekawy i śmieszny filmik na ten temat
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Mój projekt bms

Post autor: Goliath »

Kurde... dlaczego wąsy zgoliłeś ?? :lol:
ODPOWIEDZ