Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Tematy związane z dodatkowymi akcesoriami dla pojazdów EV
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 1086
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tas » 14 mar 2019, 9:58

Temat wraca jak bumerang więc mam odezwę do ludu.

LUDU
Społeczność potrzebuje małego układu opartego na attiny potrafiącego przemienić impulsowy sygnał PAS na wyjściowy sygnał 1-4V sterujący manetki.

Aby zminimalizować projekt widziałbym go opartego na procesorze attiny13 dysponującym 5 wej/wyj

1. Wejście na impulsy z PAS + diodka sygnalizująca, że sygnał z niego dociera do konwertera
2. Wyjście na sygnał manetki
3. Potencjometr do regulacji górnej prędkości kadencji interpretowanej jako 100% kręcenia w nogach
4. Potencjometr do regulacji górnej granicy wychylenia manetki interpretowanej jako 100% wychylenia manetki
5. Wejście na podanie sygnału GND z klamki hamulcowej.
Zasilanie układu w 5V odbywałoby się z wewnętrznego zasilania sterownika, np z linii manetki

Dzięki temu projekt miałby następujące funkcjonalności:
1. Możliwość wspomagania w sterownikach bez obsługi wspomagania
2. Elastyczność zastosowania zarówno w 500W jak i 5000W konstrukcjach niezależnie ilu magnesowy czujnik PAS posiadamy
3. Łatwość ulegalizowania swoich maszyn
4. Łatwość robienia presetów mocy po wymianie płynnej regulacji potkiem na przyciski z rezystorami.

Projekt miałby być na zasadach ołpen sorcz alby kolektyw mógł wnieść w projekt opinie i uwagi oraz ulepszenia.
Zależy mi, aby projekt był jak najmniejszy, jak najprostszy, o zminimalizowanej ilości elementów, bez żadnej dodatkowej funkcjonalności, oparty o elementy przewlekane łatwe do polutowania, do ogarnięcia przez osobę bez wiedzy na temat budowy mogły to ogarnąć.

Masz wiedzę i czas by napisać prototypowy kod i później go rozwijać?
Chcesz zaskarbić sobie szacun całej społeczności ebajkowej w kraju i by Twój nick odcisnął się złotymi literami w kartach historii elektryfikacji?
Działaj! :)
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
leszcz
Posty: 752
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:39
Lokalizacja: Rumia

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: leszcz » 14 mar 2019, 10:41

Super pomysł.

Bikel już musi mieć ten kod w MPe.

Daję sobie coś uciąć, że Chińczycy już sprzedają taki modulik.
RÓB TO CO KOCHASZ!
Mój Tarpan - Mxus 30h, KT 30A, 13s12p, na osi przelotowej (prawdopodobnie jedyny taki w Polsce) :D

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 951
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: TomaS » 14 mar 2019, 10:50

Jako pomoc może również służyć wyodrębniony układ z Cycle Analyst v3.

Jak by się też udało w łatwy sposób zaimplementować czujnik tensometryczny do standardowo dostępnych suportów na kwadrat to całość rozwaliła by system :mrgreen:
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 1086
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tas » 14 mar 2019, 11:24

nie nie nie żadnego kombinowania i dokładania bzdur, prosty układ :)
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 671
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: Mitar » 14 mar 2019, 11:46

To może jeszcze tempomat jak już sterujecie manetką. Zwykły albo sterowany halami (utrzymanie prędkości), ponoć też jest na to zapotrzebowanie.

Teraz pytanie czy ATtiny czy Arduino (bardziej rozwojowe), jak ATtiny to raczej development board aby ludzie się nie męczyli z programowaniem updatetów no i jest tam wszystko gotowe pod zasilanie układu i łatwe lutowanie pinów.
Moje aktualne wozidło: viewtopic.php?f=30&t=265

Awatar użytkownika
leszcz
Posty: 752
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:39
Lokalizacja: Rumia

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: leszcz » 14 mar 2019, 11:53

Jak attiny to na pewno zaprogramowane trzebaby sprzedawać bo zwykły klikacz tego nie zaprogramuje. Arduino nano z portem micrusb, bez problemu większość.
RÓB TO CO KOCHASZ!
Mój Tarpan - Mxus 30h, KT 30A, 13s12p, na osi przelotowej (prawdopodobnie jedyny taki w Polsce) :D

Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 671
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: Mitar » 14 mar 2019, 11:57

Z tego co Tas napisał to ma być to Open Source czyli każdy sobie kupi z listy elementy , polutuje i wgra program. ATtiny programuje się prawie tak samo jak Arduino. z instrukcją sobie poradzą.
Moje aktualne wozidło: viewtopic.php?f=30&t=265

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 1086
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tas » 14 mar 2019, 12:12

Ja ogarnę taką instrukcje że każdy to zrobi :)
W tym ma być 5 elementów na krzyż :P
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
leszcz
Posty: 752
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:39
Lokalizacja: Rumia

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: leszcz » 14 mar 2019, 12:45

Dla kogoś kto programował - oba układy to pikuś. Jeśli nie to zwróć uwagę na ilość połączeń i możliwych błędów/problemów:

Pogramowanie attiny:
Obrazek
+ programator
+ taśma

Programowanie arduino, po prostu wtykasz usb do kompa:
pobrane.jpeg
pobrane.jpeg (5.74 KiB) Przejrzano 2306 razy
RÓB TO CO KOCHASZ!
Mój Tarpan - Mxus 30h, KT 30A, 13s12p, na osi przelotowej (prawdopodobnie jedyny taki w Polsce) :D

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 1086
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tas » 14 mar 2019, 12:49

widziałbym to inaczej, jak już będziemy mieć schemat to ja zrobię projekt płytki PCB i dam linka. Każdy będzie mógł go dać żeby mu z allegro firma zrobiła płytkę za pare zł.
Unikajmy druciarstwa, moduł jest na linii sterownik - manetka a to wymaga jednak pewnych profesjonalnych rozwiązań.
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

granada
Posty: 188
Rejestracja: 13 gru 2018, 13:57

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: granada » 14 mar 2019, 13:02

Fajny pomysł Oby udało sie coś złożyć :)

Tas - Czy w zwykły najtańszym sterowniku blokowym z PAS można by dorobić poziomy wspomagania np na przełącznik do pas ?

Awatar użytkownika
leszcz
Posty: 752
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:39
Lokalizacja: Rumia

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: leszcz » 14 mar 2019, 13:17

To po co open source jak PCB? Skoro PCB to już jedna osoba będzie związana z aktualizacją softu i drukowaniem płytek...
RÓB TO CO KOCHASZ!
Mój Tarpan - Mxus 30h, KT 30A, 13s12p, na osi przelotowej (prawdopodobnie jedyny taki w Polsce) :D

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 1086
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tas » 14 mar 2019, 13:24

Zamiast głupio dyskutować to weź się za programowanie :)
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
leszcz
Posty: 752
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:39
Lokalizacja: Rumia

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: leszcz » 14 mar 2019, 13:38

Jak idea będzie się trzymać kupy to można zacząć, póki moim skromnym zdaniem się nie trzyma. Chyba że rezygnujesz z:

"do ogarnięcia przez osobę bez wiedzy na temat budowy mogły to ogarnąć"

No i z takim traktowaniem pytających to ja wysiadam z tego projektu. Powodzenia!
RÓB TO CO KOCHASZ!
Mój Tarpan - Mxus 30h, KT 30A, 13s12p, na osi przelotowej (prawdopodobnie jedyny taki w Polsce) :D


granada
Posty: 188
Rejestracja: 13 gru 2018, 13:57

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: granada » 14 mar 2019, 14:01

Kolega jak zwykle uprzejmy :D

McL
Posty: 46
Rejestracja: 20 lut 2018, 6:15
Lokalizacja: Białystok

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: McL » 14 mar 2019, 14:16

Wiem, że założenie jest prostota, ale do PAS warto brać prędkość obrotową koła (np sygnał z halli). Dzięki temu porównując ilość impulsów z korby do ilości z koła wiemy jakie jest przełożenie przerzutki. Przydatne dla osób które nie jeżdżą na jednym przełożeniu.

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 1086
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tas » 14 mar 2019, 14:38

To nie ma być kombajn do wszystkiego, ma spełniać wymagania 95% ludków, pozostali 5% powinni kupić sobie sterownik z PAS :P

leszcz masz jakąś dziwną wizje na otwarty projekt.
Układ jest tak prosty, że nie trzeba robić wersji v2 czy v3 płytki. Z prototypu od razu można wyjść do finalnej wersji z płytką i prockiem, diodą, 1 rezystorem, 1 kondensatorem, 1 złączem ISP do wpięcia usbAVRa. Całe 5 elementów. Ludzie bez wiedzy sami pikacze sobie robią, więc spokojna głowa, dadzą rade.
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
grafffik
Posty: 862
Rejestracja: 05 lis 2018, 21:31
Lokalizacja: zza rogu

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: grafffik » 14 mar 2019, 14:44

zawsze można po prostu zmienić sklep i kupić gdzie indziej sterownik z PAS'em. Najszybsza droga.

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 1086
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tas » 14 mar 2019, 14:56

granada pisze:
14 mar 2019, 13:02
Czy w zwykły najtańszym sterowniku blokowym z PAS można by dorobić poziomy wspomagania np na przełącznik do pas ?
No własnie potrzeba by takie urządzenia jak opisane powyżej żeby ze sterownika z 1 poziomem PAS zrobić dowolną ilość poziomów/mocy. Nie trzeba by inwestować w nowy sterownik.
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
zeeltom
Administrator
Posty: 2563
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: zeeltom » 14 mar 2019, 15:56

Poproszę o projekt tempomatu. Dla mnie to ważniejsze niż pas, a widzę, że zasada działania będzie podobna.
Trzeba tylko sczytać napięcie manetki i takie utrzymywać po wystartowaniu aż do wyłączenia, lub wyzerowania klamką hamulca.
A może takie 2in1? PAS + tempomat?

tkoko
Posty: 542
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tkoko » 20 mar 2019, 12:43

A czemu nie zastosować gotowego układu częstotliwość/napięcie "LM331". Gotowy, bez programowania, relatywnie mało elementów, możliwy do zasilania z manetki.

Obrazek
Załączniki
mix.jpg

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 1086
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tas » 20 mar 2019, 16:53

Z powyższej odezwy wykiełkowały ale chyba bardziej komercyjne projekty bo 2 forumowiczów chce oferować do kupienia takie gotowe za jakiś czas.
Nie mniej jednak coś prostego i darmowego nadal myślę jest potrzebne :)
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1551
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: WojtekErnest » 20 mar 2019, 18:20

tkoko pisze:
20 mar 2019, 12:43
A czemu nie zastosować gotowego układu częstotliwość/napięcie "LM331". Gotowy, bez programowania, relatywnie mało elementów, możliwy do zasilania z manetki.
Prosty i odporny na zakłócenia, które mogą destabilizować cyfrowe 'zabawki'. Wystarczy spróbować z kilkoma wersjami PASS-ów, opublikowac schemat z wartościami elementów, mini drukiem i już.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

slow
Posty: 88
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: slow » 20 mar 2019, 21:47

Czy sygnał wyjściowy ma być proporcjonalny do obrotów korby?
Z opisu wynika że chyba tak.
Ale w takim razie jedziesz pod gorę, kadencja maleje to wspomaganie też więc jeszcze bardziej zwalniasz a powinno być chyba odwrotnie, podobnie podczas ruszania przy wolnym pedałowaniu wspomagania brak.

Przerzutki tam będą? Bo chyba też tracą sens. Im krótsze przełożenie się włączy tym bardziej będzie wspomagać a im szybsze przełożenie tym mniej. Coś wg mnie wbrew logice.

Odnośnie tempomatu
Trzeba tylko sczytać napięcie manetki i takie utrzymywać po wystartowaniu aż do wyłączenia,
Właśnie trzeba będzie je ciągle zmieniać aby rower utrzymywał stałą prędkość a nie stałą moc.

Awatar użytkownika
zeeltom
Administrator
Posty: 2563
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: zeeltom » 20 mar 2019, 21:57

Nie chodzi tu o stałą szybkość, tylko o wolną rękę, żeby nie trzymać ciągle manetki.

slow
Posty: 88
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: slow » 21 mar 2019, 15:14

To nie prościej sprężynę wyciągnąć??

tkoko
Posty: 542
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tkoko » 21 mar 2019, 15:42

slow pisze:
20 mar 2019, 21:47
...Przerzutki tam będą? Bo chyba też tracą sens. Im krótsze przełożenie się włączy tym bardziej będzie wspomagać a im szybsze przełożenie tym mniej. Coś wg mnie wbrew logice.
...Właśnie trzeba będzie je ciągle zmieniać aby rower utrzymywał stałą prędkość a nie stałą moc.
Przecież tak działa każdy rower z przerzutkami. Jedziesz po płaskim masz stałe obroty korby i prędkość. Masz podjazd zmniejszają się obroty korby (zwiększa się potrzebna moc/nacisk na korby) więc zmieniasz przełożenie tak by uzyskać większą moc na kole kosztem prędkości, tym samym zwiększysz obroty korby (napięcie na manetce, a więc moc). Podobnie będziesz miał tutaj. Przy podjeździe (zwiększonym obciążeniu) po zmianie przełożenia (zwiększeniu obrotów korby) uzyskasz zwiększoną moc (zwiększone napięcie), to tak jakbyś dodał gazu manetką. :D

Awatar użytkownika
zeeltom
Administrator
Posty: 2563
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: zeeltom » 21 mar 2019, 18:54

slow pisze:
21 mar 2019, 15:14
To nie prościej sprężynę wyciągnąć??
Gdy wcisnę hamulec, to sama wróci do zera?

karzuk
Posty: 3
Rejestracja: 11 cze 2019, 20:11

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: karzuk » 12 cze 2019, 6:20

Widzę że tamat konwertera upadł na etapie koncepcji.
Według mnie fabryczne sterowniki fatalnie obsługują PAS,
-działa dopiero po 2 obrotach pedałów, nie rozumiem dlaczego nie od razu
-najczęściej start jest gwałtowny i zaraz potem trzeba użyć hamulca
-steruje tylko mocą a nie prędkością czyli jadąc pod górę trzeba i tak używać manetki
-niektóre sterowniki stopniują moc w zależności od szybkości pedałowania inne nie
itp , itd
Pomysł autora tematu jest wartościowy , mówiąc szczerze też mi coś podobnego
chodziło po głowie od dłuższego czasu .
Można przecież użyć dowolnej płytki ewaluacyjnej bo z tym poradził
sobie nawet najsłabszy produkowany procesor
Dobrze by było gdyby był przetwornik C/A , nie było by potrzeby dorabiania
fitra PWM bo przecież sygnał z manetki jest analogowy.
Takie moduły można kupić u Chińćzyka za 1-2$
Chętnie bym wziął udział w tym projekcie.
Czy jeszcze kotoś to ogląda ?

smdrwf12300
Posty: 55
Rejestracja: 22 lip 2018, 16:32

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: smdrwf12300 » 12 cze 2019, 10:22

Kilka lat temu zbudowałem coś takiego do kontrolera który nie zadawalał mnie wspomaganiem pas .Poszukam w smieciach bascoma tego programu i podesle .Działalo to całkiem fajnie .Mozna było ustawic poziom wspomagania , opóznienie itp .Układ poszedł do jednego z forumowiczów z silnikiem i wyswietlaczem

smdrwf12300
Posty: 55
Rejestracja: 22 lip 2018, 16:32

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: smdrwf12300 » 12 cze 2019, 10:34

Znalazlem ... 2014 rok :)) ... są opisy w kodzie .. można korzystać na zasadzie Open Source. Pwm byl podawany na prosty filtr opornik + kondesator - to szło na wejscie manetki . W kodzie jest wiecej opcji niz pas ... licznik Wat + regen + calibracja amperomierza.Na starym forum mogą gdzieś byc zdjecia i schemat .
Tu jest zdjęcie jak to wyglądało : https://forum.arbiter.pl/download.php?id=6094
Pozdrawiam
Załączniki
licznik_rowerowy_pass_itp.zip
(3.72 KiB) Pobrany 47 razy

karzuk
Posty: 3
Rejestracja: 11 cze 2019, 20:11

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: karzuk » 13 cze 2019, 6:46

Nie mogę znaleźć schematu.
Skoro jest amperomierz to musi być płytka dedykowana do tego projektu
Wyświetlacz nie jest potrzebny za dużo przewodów, komplikuje montaż.
Wystarczy prosty manipulator z 2 przyciskami i ledem.
Sam kod najlepiej gdyby nie był w Bascomie tylko w C Arduino
tak żeby był zrozumiały dla większości.
Procesor z typową płytką ewaluacyjną i wstępnie wgrany bootloader

smdrwf12300
Posty: 55
Rejestracja: 22 lip 2018, 16:32

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: smdrwf12300 » 13 cze 2019, 17:07

@karzuk ... poczekajcie na komercje :D . Wejscia/wyjscia/liczniki są przypisane na poczatku programu w liniach config ... wiec schemat mozna sobie samemu narysowac pod praktycznie dowolny procek atmela . Oglądam dzisaj te moje wypociny z przed kilku lat i widze ze jest nawet wykrywanie kręcenia pasem tylko do przodu zeby silnik się nie właczyl w momecie krecenia/pedałowania do tyłu.Mnie sie nie chce bawic z tym bo mam Bafanga i orginalny sterownik spełnia wszysztkie moje oczekiwania .Może Tas bedzie miał ochote i dopisze do PIKACZA linijke z PAS .Tak na marginesie jak bym sie miał brac za taki projekt dokładki to bym się zastanowił nad Pi W ... małe ma Wifi BT .. i mozna sobie wgrac co kto tam lubi : bash/ksh/python itp :lol: .. Mitar wam dorobi apke na Androida ... on/off na telefonie .. pi w w kontrolerze ... tylko się musi chcieć bo w wątku to widze tylko marudzenie ;)

karzuk
Posty: 3
Rejestracja: 11 cze 2019, 20:11

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: karzuk » 18 cze 2019, 18:58

Zgadza się jest marudzenie bo jest dużo gotowych rozwiązań.
Zmagamy się tylko z niedomaganiami komercyjnych sterowników
więc "ciśnienie" jest niewielkie.

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 692
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: pxl666 » 18 cze 2019, 21:51

A ja to bym zapłacił za to gotowe ... więc jak ktoś zrobi i będzie sprzedawać to czemu nie? Zależy jaka cena ofkors ...czy to coś jak przejściówka wtyk pomiędzy sterownik a manetke ? Dobrze rozumiem ?

Awatar użytkownika
choperek
Posty: 49
Rejestracja: 09 lis 2018, 6:31

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: choperek » 18 cze 2019, 23:36

Chyba coś się tu zamieszało...z tego co się orientuję, to nie ma gotowych urządzeń załączających napęd czujnikiem PAS dla napięcia od 60 V i prądu co najmniej 60 A....Jeśli jednak się mýlę to z przyjemnością sam takowe nabędę...

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 692
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: pxl666 » 19 cze 2019, 0:15

Ja tam rozumiem że chodzi o sterowanie pedałami ale z sygnału manetki , z konfigurowaniem tego sterowania

tkoko
Posty: 542
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tkoko » 20 cze 2019, 20:00

No i wstępna wersja PAS'a, na LM 2907/17 działa!!!, i to nawet lepiej niż sądziłem :D :D :D
Po weryfikacji filmu, będzie można obejrzeć działanie PAS'a na manetce;

http://chomikuj.pl/tkoko

Jest tam też porównanie z fabrycznym PAS'em na sterowniku Trotter.
Teraz jeszcze "zeskalować" układ pod konkretne obroty korby, i "czułość" manetki, dodać, trzy (lub więcej) "trybów speed", by mieć możliwość "agresywnego" (dla baterii), lub "łagodnego" (oszczędnego dla baterii) działania wspomagania, i gotowe!

wichur
Posty: 63
Rejestracja: 22 lut 2018, 11:59

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: wichur » 20 cze 2019, 20:59

Czy manetka w każdej chwili będzie można dodać gazu jak pas będzie uruchomiony , nie będzie się to gryzło z układem .

tkoko
Posty: 542
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tkoko » 20 cze 2019, 21:09

wichur pisze:
20 cze 2019, 20:59
Czy manetka w każdej chwili będzie można dodać gazu jak pas będzie uruchomiony , nie będzie się to gryzło z układem .
Ja jestem "zwolennikiem "PAS'a i raczej nie używam manetki :D
Żeby nie było problemu, wystarczy przełącznik PAS - Manetka, i sterowanie jednym lub drugim. Sądzę jednak że i bez przełącznika nie będzie problemu. W ostateczności można dać diody na sygnale z PAS'a i manetki i odseparować oba sygnały od siebie, kosztem pełnego napięcia/mocy (spadek napięcia na diodach).

Awatar użytkownika
choperek
Posty: 49
Rejestracja: 09 lis 2018, 6:31

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: choperek » 21 cze 2019, 8:39

tkoko pisze:
20 cze 2019, 21:09
wichur pisze:
20 cze 2019, 20:59
Czy manetka w każdej chwili będzie można dodać gazu jak pas będzie uruchomiony , nie będzie się to gryzło z układem .
Ja jestem "zwolennikiem "PAS'a i raczej nie używam manetki :D
Żeby nie było problemu, wystarczy przełącznik PAS - Manetka, i sterowanie jednym lub drugim. Sądzę jednak że i bez przełącznika nie będzie problemu. W ostateczności można dać diody na sygnale z PAS'a i manetki i odseparować oba sygnały od siebie, kosztem pełnego napięcia/mocy (spadek napięcia na diodach).
Kiedy będzie możliwość nabyć to cudeńko?

tkoko
Posty: 542
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tkoko » 22 cze 2019, 11:02

choperek pisze:
21 cze 2019, 8:39
.... Kiedy będzie możliwość nabyć to cudeńko?
Nie zamierzam sprzedawać tego "cudeńka", no chyba ze jakiś producent/sprzedawca zaproponuje "kwotę nie do odrzucenia" :D :D :D
A tak na poważnie ;) Na razie musiałem doposażyć się w "profesjonalne stanowisko pomiarowe", tak by móc realnie ocenić możliwości układu. Jest, moim zdaniem, OK. Nawet przy pięciu magnesach, i moim napięciu zasilania manetki 4.57V, przy maksymalnej kadencji na poziomie 100 RPM, układ generuje około 3.4V, względem 3.64V z manetki, a tego się najbardziej obawiałem że będzie konieczność dodatkowego zasilania. Tak więc czekam jeszcze na części do roweru, by móc w praktyce sprawdzić działanie, nie tylko "laboratoryjnie :D
Załączniki
PAS1.jpg

wichur
Posty: 63
Rejestracja: 22 lut 2018, 11:59

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: wichur » 22 cze 2019, 13:15

Ja też czekam na ostateczna wersje , mam nadzieje że albo będziesz robił na sprzedaż albo udostępnisz projekt .

tkoko
Posty: 542
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tkoko » 22 cze 2019, 22:52

Wszyscy czekają na PAS, jak na "mannę z nieba" :D :D :D
Światowe potęgi rowerowe nie zaoferowały odpowiednich "dienieg", więc pozostaje udostepnienie moich "wypocin" na forum. :D Cały układ jest praktycznie opisany w datasheet LM2907/17, wystarczy go tylko odpowiednio zaadaptować.
Dane katalogowe konwertera LM2907 !!!!!
Maksymalna częstotliwość wejściowa jest zależna od napięcia zasilania, wartości kondesatora C1 oraz prądu wyjściowego I2 wg zależności:
fmax = I2 dzielone przez C1 x Vcc
napięcie wyjściowe to:
VOUT = fIN x VCC x R1 x C1 x K
gdzie: f– częstotliwość wejściowa, VCC– napięcie zasilające, R1, C1, elementy bierne, K– stała wahająca się od 0,9 do 1,1 w zależności od egzemplarza.
C1 nie może byc mniejszy niż 500pF
R1 o wyższej wartości, zwiększa napiecie dla danej częśtotliwości (R1 musi być wystarczająco duży aby powstał impuls)
C2 filtruje tętnienia, za duże pojemności zwiększają zwłokę w reakcji.
Obciążenie wyjścia musi być na tyle duże by nie przekroczyć prądu znamionowego 50 mA.
Moje doświadczenia i uwagi.
PAS przy "typowym" napięciu 4.2V, podaje na maksymalnym RPM (~100 obr/min) około 3-3.1V. dla porównania dwie manetki które posiadam, na maksymalnym wychyleniu podają ~3.64V.
Przy zasilaniu 4.6V, które ma mój sterownik DC 24V, 250 wat (Magma), napięcie na wyjściu PAS to ~3.55V, a więc bardzo zbliżone do manetki.
Czułość układu na liczbę magnesów jest bardzo uzależniona od R1, C2, i obciążenia na wyjściu sterownika. Parametry ze schematu są praktycznie do tarczy z pięcioma magnesami. przy większej liczbie magnesów trzeba zwiększyć R1, i zmniejszyć C1. Czujnik HALL'a na TLE4905 działa tylko przy prawidłowym układzie biegunów, oraz uruchamia PAS zarówno do przodu jak i do tyłu !!!
Aby PAS działał w miarę komfortowo, trzeba go dostosować do indywidualnej kadencji użytkownika.
Załączniki
PAS.jpg

tkoko
Posty: 542
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tkoko » 23 cze 2019, 22:59

Po dokładniejszych testach;
1. lepsze działanie układu - kondensator C1 = 1mF, R1= opornik 100k + potencjometr 150k; zakres działania z moim sterownikiem to przy 100k = 2 - 7 Hz (10 -90 RPM korby dla 5 magnesów), przy 250k = 2 - 14 Hz (10 - 90 RPM przy 10 magnesach).
2. zapewne konieczne będzie podniesienie napięcia zasilania powyżej standardowego 4.2V. gdyż sterownik zaczyna praktycznie uruchamiać silnik dopiero powyżej 1.8V (zarówno PAS, jak i manetka), tak więc efektywny zakres sterowania mojego sterownika to 1.8V do 3.6V. Tak więc 2.9V z PAS'a to zaledwie ~60% mocy. Aby zwiększyć zakres do 3.6V , trzeba będzie zwiększyć zasilanie do 5 - 6V.
Tak z ciekawości, mam dwie manetki, jedna ma oznaczenie 29X, podczas kiedy druga 58X, i obie mają różne napięcia z tym samym sterownikiem. :D

Awatar użytkownika
choperek
Posty: 49
Rejestracja: 09 lis 2018, 6:31

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: choperek » 24 cze 2019, 8:06

Super ,że w końcu znalazł się ktoś kto rozwiąże ten problem, wielkie podziękowania dla Ciebie i na dniach zaczynam tworzyć swój.

tkoko
Posty: 542
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tkoko » 24 cze 2019, 16:11

Jeszcze odnośnie "granicznego" napięcia wyjścia PAS na poziomie 2.9V przy zasilaniu z gniazda manetki.
Dla chcących "zalegalizować" swoje "falkony", jest to wystarczające napięcie do tego celu, wystarczy by maksymalna prędkość z manetki nie była mniejsza niż 40-45 km/godz.
Tas, gdzie obiecane "złote litery" za rozwiązanie problemu PAS`a :D :D :D
cytat; "Chcesz by Twój nick odcisnął się złotymi literami w kartach historii elektryfikacji?"
Dokładne działanie pokażę, jak zmontuję "filmiki" z wersji docelowej do mojej "rakiety"

tkoko
Posty: 542
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tkoko » 24 cze 2019, 17:22

Oto obiecane filmiki;

http://chomikuj.pl/tkoko

Film 2Hz;
Na generatorze ustawione 2Hz, miernik pokazuje aktualne napięcie na gnieździe manetki, jak kręci silnik widać po gnieździe klina.

Film 2-7Hz 5 magnes;
Częstotliwość na generatorze jest "podbijana" co 1Hz, aż do 7Hz, czyli maksymalnego dostępnego wzrostu napięcia na gnieździe manetki. Ta częstotliwość odpowiada około 90 RPM, dla korby z pięcioma magnesami.

Film 2-7Hz 10-12 magnes
Częstotliwość na generatorze jest "podbijana" co 1Hz, aż do 15Hz, czyli maksymalnego dostępnego wzrostu napięcia na gnieździe manetki. Ta częstotliwość odpowiada około 90 RPM, dla korby z dziesięcioma-dwunastoma magnesami.

Aby podnieść końcowe napięcie wystarczy zwiększyć napięcie zasilania, reszta parametrów pozostaje bez zmian.

Poniżej układ w "kosmicznej radzieckiej technologii" :D, docelowo bez potencjometru.
Załączniki
PAS OK.jpg

tkoko
Posty: 542
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwerter PAS -> Manetka - projekt

Post autor: tkoko » 28 cze 2019, 22:20

Następna porcja informacji dotyczących PAS'a by tkoko
Do tarczy z pięcioma magnesami dołożyłem dodatkowo 5 magnesów by mieć jak największą częstotliwość z korby. Dostosowałem również układ tak, by generował częstotliwość odpowiednią do 80-90 RPM korby (13-15Hz), C1 - 1mF, R1 = 150k. Zasilanie układu było z gniazda manetki.
Układ przy 3Hz, "uruchamiał" silnik z minimalnymi obrotami (napięcie na manetce impulsowo przekraczało 1V). Przy 4Hz napięcie na manetce przekraczało ~1V, i silnik krecił juz się w miarę swobodnie. Przy 5Hz napiecie manetki to ~1.5V, przy 6Hz ~1.7V, 8Hz się przeskoczyło, ale było zapewne na poziomie 2.1V, 9Hz ~2.4V, 10Hz ~2.6V, 11Hz ~2.8V, 12-13Hz, ~2.9V, to górna granica napięcia układu zasilanego z mojego sterownika.
Przy 3-5Hz, i "oporze" na korbie, dosyć wyraźnie wystepuje "pulsacyjne" działanie układu, powyżej 7Hz pulsacyjne działanie zanika. Chcąc wyeliminować pulsacyjne działanie układu trzeba zwiększyć ilość magnesów (im więcej tym lepiej), i zmienić C1 i R1).
Aby zwiekszyć napięcie wyjściowe układu, trzeba zwiekszyć napięcie zasilania.
Aby dostosować napięcie wyjściowe układu, do konkretnego sterownika, najprościej byłoby zasilić go z napięcia 5-6V, a opornik R2, zamienić na dzielnik napięcia (potencjometr, dwa oporniki), tak by uzyskać optymalne napiecie na manetce.
Jeszcze małe info, jak dostosować konkretny PAS do swoich potrzeb i oczekiwań, by nie zniechecic się do niego. Po pierwsze "mierzymy" optymalny "komfortowy" RPM korby przy którym jazda, jest dla nas komfortowa, najszybsza, i możliwa do utrzymania na dłuższym dystansie. Dla tego RPM/min (Hz/s) obliczamy układ (maksymalną moc z manetki). Aby nie "gonić" silnika, musimy sobie zostawić, 1-2 tarcze luzu, czyli bez wspomagania silnika, optymalną moc i prędkość, musimy osiągać przy mniejszym "przełożeniu, np. mając z tyłu tarcze 12, 14, 16, maksymalne RPM, moc i prędkość musimy osiągnąć na tarczy 16 lub 14.

Na chomiku następne filmiki układu, już w wersji do testowania na rowerze.
http://chomikuj.pl/tkoko

ODPOWIEDZ