ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne

Tematy związane z dodatkowymi akcesoriami dla pojazdów EV
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Vegasnight9
Forumowicz
Posty: 565
Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
Lokalizacja: Żary

ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne

Post autor: Vegasnight9 »

Czysto teoretycznie - co się stanie gdy będę chciał ładować akumulator 16S (z BMS) ładowarką ustawioną na 68V ? Uszkodzę coś? Popsuje? A może BMS uratuje ogniwa ? :) Czy po prostu nie będzie fazy CV i ładowarka będzie "walić" do samego końca te załóżmy 250W aż jej BMS nie odetnie ?
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW :arrow: viewtopic.php?f=30&t=1243
Rugos
Forumowicz
Posty: 421
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:27

Re: ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne

Post autor: Rugos »

Nie będzie fazy CV przez co BMS będzie odcinał za wcześnie i napięcie na ogniwach po odcięciu BMSa będzie spadać przez co nie będą się balansować i bedą niedoładowane. O ile niedoładowanie nie jest jakimś bardzo dużym problemem o tyle brak balansowania może być zabójczy dla aku.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne

Post autor: WojtekErnest »

Dlugo bedzie szedl za duzy prad w okolicach 4,10-4,20V. A po odlaczeniu napięcie spadnie np do 4,10V albo nizej i balansery nie działają.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne

Post autor: sambor »

Przy 68V problemów nie będzie. Przy małej różnicy potencjałów prąd spada samoczynnie coraz bardziej w miarę zbliżania się do napięcia ładowarki. 68V to 4,25 na ogniwo, więc przy równych celach nawet nie przekroczy napięcia odcięcia i BMS nie odetnie, a balansować zacznie wcześniej.

Chcąc zbalansować pewniej i szybciej podnoszę trochę napięcie ładowarki. Bo powiedzmy, że cele mają:

4,17
4,23
4,20
....
4,20

Całość ma 67,2V, ładowanie zakończone. A widać, że jednej z cel BMS nie doładował. Podniesienie napięcia ładowarki wydłuża czas ładowania, pierwsza cela doładowuje się, druga powiedzmy stoi w miejscu wskutek zrównoważenia prądów ładowania i balanasera. Ładują się nadal i mają:

4,20
4,23
4,20
....
4,20

Po zakończeniu ładowania balanser wyrówna po kilku czy kilkunastu godzinach drugą celę do 4,20 i wszystko jest równiutko
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne

Post autor: WojtekErnest »

To wszystko OK, tylko że wtedy dłużej trwa faza dużego prądu, co oznacza pełne obciążenie balansera oraz utrzymywanie ogniw w trakcie tego ładowania na napięciu średnio 4,22-4,23 V.
Nie wszystkie BMS-y taki tryb wytrzymują, bo to oznacza że stale/długo większość ogniw jest balansowana, padają rezystory lub/i transoptory.
A co gorzej często użytkownik o tym nie wie, że ma de facto już niesprawny BMS.
Co innego gdy dajemy zasilanie/ładowarkę która zamiast 'przepisowego' 4,2 x S ma 4,21 x S. Wtedy proces jest bardziej bezpieczny.
Pamiętajmy, że większość popularnych BMS-ów w rzeczywistości balansuje już od 4,15-4,17V.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ODPOWIEDZ