Strona 1 z 1

Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 10 lis 2020, 22:15
autor: vanhris
Hej, jestem w trakcie konstruowania motocykla elektrycznego na komponentach takich jak:
Sterownik ERT-FOC 15kw
Qs 273 w feldze 12 kw
bateria 96v 150/300a
DC/DC 96v->12V 25a
Stacyjki jeszcze nie mam
Aktualnie stanąłem na podłączeniu oświetlenia, był już podobny temat jednak nadal mam wątpliwości. Narysowałem schemat, ale nie wydaje mi się, żeby był prawidłowy.
1) Czy stacyjkę mogę podłączyć bezpośrednio do baterii jak na schemacie? (z sterownika wychodzi włącznik sterownika ale wydaje mi się, że nie mogę z niego skorzystać do przetwornicy ze względu na zbyt duże natężenie prądu)
2) Czy podłączenie przetwornicy bezpośrednio do baterii to dobre rozwiązanie?
3) Nie mam pomysłu na podłączenie światła stopu
Do przetwornicy będą podłączone światła mijania, drogowe, klakson, światła stopu sądzę że wszystko razem ok 250W (przy maksymalnym obciążeniu)
Proszę o pomoc w określeniu schematu podłączenia.
Przesyłam dwa schematy
1) Oryginalny schemat tego sterownika
2) Naniesione moje pomysły
instrukcjaa.jpg
podłączenie oświetlenia.jpg

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 11 lis 2020, 21:47
autor: vanhris
Stacyjka tuż przy baterii miała pełnić role włącznika przetwornicy, żeby nie chodziła bez potrzeby. Tylko tak się zastanawiam czy znajdę stacyjkę która wytrzyma ten prąd? Może zamiast tej stacyjki dać jakiś włącznik 25A tuż przed przetwornicą? Stacyjka przy kontrolerze już była i ją tylko tam zostawiłem. Zastanawiam się jak jeszcze rozwiązać problem ze światłami stopu, tak aby przy zaciskaniu klamki włączał się e-brake oraz światła stop.
Nowy schemat:
podłączenie oświetleniaver2.jpg

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 12 lis 2020, 11:33
autor: vanhris
Ok wydaje mi się, że zrozumiałem. Znalazłem Twój projekt gdzieś na forum i z niego teraz skorzystałem. Czy nowy schemat jest ok? Jaki musiałbym użyć tranzystor i opornik przy założeniu światła stopu ok 20W?

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 12 lis 2020, 13:10
autor: lukk
Czemu rysujesz ten czerwony sygnał uparcie jakby od tego elementu ruchomego czujnika hamulca? takie coś oznacza raczej, że coś jest mechanicznie sprzężone, a nie sygnał elektryczny.
Między wyjście sterownika a czujnik należałoby chyba dać diodę? Aby odciąć przepływ prądu przez diodę tranzystora do wejścia sterownika.
No i trochę dziwnie opisane to wyjście na lampkę - plusem dla lampki jest kolektor tranzystora (pomarańczowy), a minusem masa (czarny).
20W stop? Chcesz tam żarówkę P21W wsadzać?

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 13 lis 2020, 23:17
autor: vanhris
Hej, po pierwsze bardzo dziękuje za pomoc, dużo się uczę dzięki Waszym radom :) Wcześniejszy schemat przygotowałem na bazię projektu, który znalazłem tutaj na forum.
bitmap.png
Swój projekt już poprawiłem zgodnie ze wskazówkami, mam jednak pewną niejasność którą oznaczyłem kolorem zielonym. Po przeanalizowaniu wydaje mi się, że nie musze podłączać tej zielonej nitki, ponieważ plus mam z kolektora (pomarańczowy) a minus z masy (czarny). Odnośnie diody czy oznaczyłem ją w dobrym miejscu i czy na pewno jest potrzebna? Pytam ponieważ zgodnie z schematem od zeeltom chyba nie? W skrócie nie do końca rozumiem jej potrzebę.
podłączenie oświetlenia6.jpg
Co do żarówki to motocykl przerabiam na elektryka z Kawasaki ZRX 750 który właśnie taką żarówkę posiada P21W w oryginale, w przyszłości pewnie zmienię na ledy ale to w późniejszym czasie.

Co do opornika i tranzystora czy te są w porządku?
https://allegro.pl/oferta/tranzystor-zt ... 6768903358
https://allegro.pl/oferta/rezystor-1k-0 ... 7937139588

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 14 lis 2020, 11:26
autor: vanhris
Ok, jeszcze raz bardzo dziękuje :) jak wszystko będzie podłączone to oczywiście pokażę zakończony projekt. Pozdrawiam

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 14 lis 2020, 22:26
autor: pumexior
A całość już jest uruchomiona tzn jeździ? ERT to dystrybutor, ale rozumiem, że chodzi o ASI?

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 16 lis 2020, 12:06
autor: vanhris
Motocykl już coraz bliżej końcówki :) tutaj filmik z pierwszych testów silnika, oczywiście zostanie on lepiej ustabilizowany. Producentem sterownika jest powervelocity a ASI go podrasował i ja go kupiłem tutaj w Polsce.
https://vanhris.wistia.com/medias/k8wjvk24sn

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 15 sty 2021, 19:01
autor: vanhris
Hej, odświeżam temat ponieważ wszystko już podłączyłem: światła drogowe, mijania, tylne, kierunki oraz klakson działa bez zarzutu. Niesety nie działa mi światło stopu, sprawdziłem miernikiem tranzystor chyba jest ok. Podłączyłem zgodnie z instrukcją, w załączniku moje podłączenie. Gdzie mogę szukać problemu?
światło stopu.jpg

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 15 sty 2021, 20:51
autor: vanhris
podłączyłem i działa :) dziękuje, jednak zauważyłem bardzo dziwną zależność, która mi się nie podoba, po zapaleniu się światła stop po użyciu klamki, zmniejsza się natężenie światła mijania żarówki H4.
Minus z przetwornicy podłączyłem do masy z wyjścia na kontaktron, ale czy to dobrze? Czy może lepiej podłączyć do masy z silnika? Czy ma to jakiekolwiek znaczenie?
Edit:
Zmieniłem jednak zdanie co do żarówek i chcę wstawić ledy do oświetlenia na tył, znalazłem coś takiego, według sprzedawcy pobiera 1,8W. Czy po wymianie na takie dwie żarówki, powinienem zmienić tranzystor?
https://allegro.pl/oferta/2x-osram-led- ... qQQAvD_BwE

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 18 sty 2021, 9:22
autor: lukk
no trzeba prześledzić gdzie i skąd się ten spadek napięcia pojawia i jakoś go wyeliminować/zmniejszyć, poprowadzić grubsze albo osobne przewody itp.

A w ogóle to taka ehh, ale jak do lampy na żarówkę halogenową wsadzisz LEDa to homologacja jest nieważna. W praktyce pewnie będzie świecić porównywalnie albo lepiej, ale jakbyś to rejestrował to na czas przeglądu bezpieczniej wsadzić żarowkę, albo gotową lampę LED.

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 18 sty 2021, 10:20
autor: Tooropek
Co z tego jak klosz jest homologowany na żarówkę a nie na LED 😁

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 23 sty 2021, 12:37
autor: vanhris
Co do homologacji to faktycznie zakładałem, przełożyć podczas rejestracji leda na halogen a standardowo jeździć na ledach. Odnośnie kabli to wymieniłem na grubsze (1,5mm) i na ledach syndrom praktycznie nie występował, jednak na potrzeby testu sprawdziłem również na halogenach i trochę przytrzymałem dłużej a efekt zmniejszania natężenia światła nadal występował, a następnie doszło do uszkodzenia tranzystora bo podczas testu miernikiem nie wskazuje mi napięcia miedzy bazą a emiterem, a zaraz po próbie tranzystor był gorący. Czy oznacza to, że tranzystor był za słaby czy może gdzieś popełniłem błąd. Oczywiście nadal dziękuję za całą pomoc.

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 31 sty 2021, 9:10
autor: vanhris
Hej, znowu odświeżam temat. Wymieniłem tranzystor na nowy oraz podłączyłem nowe oświetlenie led z homologacją. Efekt zmniejszenia natężenia światła nadal występuje, ale uważam że jest to objaw złej pracy tranzystora, ponieważ po naciśnięciu klamki hamulca na 3 sekundy tranzystor nagrzewa się do ok 70 stopni (sprawdzone termometrem :)). Wydaje mi się, że jakbym przytrzymał jeszcze parę sekund to też by się spalił. Stąd moje pytanie czy skoro wszystko działa poprawnie to dlaczego tranzystor tak się nagrzewa, wcześniej sądziłem, że jest to związane z dużym poborem prądu przez halogeny, jednak one zostały zmienione. Jeżeli dobrze czytałem to moc tracona tranzystora jest równa jego przesyłowi a w takiej sytuacji przy oświetleniu led nie powinna być chyba tak duża aby tak mocno nagrzewać tranzystor, który ma moc 150W.

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 31 sty 2021, 11:06
autor: WojtekErnest
Sprawdz jaki tam rxeczywiscie plynie prąd.

Re: Podłączenie oświetlenia do motocykla elektrycznego

: 03 lut 2021, 21:04
autor: vanhris
Hej, dzisiaj kupiłem amperomierz i od razu zabrałem się za testy. Jednak wychodzą mi dziwne wyniki, więc pewnie gdzieś popełniam błąd. Nie jestem pewien co do podłączenia amperomierza, jak zmierzyć prąd bazy? Szukałem informacji jak mierzyć natężenie na tranzystorze, jednak nic nie znalazłem, dlatego wymyśliłem taką próbę, którą zaznaczyłem na schemacie, tak samo również sprawdzałem kolektor i emiter, wszędzie wynik ten sam tzn. 14,6A nie ważne czy przy załączonym hamulcu czy nie. Sprawdziłem, również lampę przednią i ku mojemu zdziwieniu żarówka H4 wskazywała 9,5A a po przełączeniu na światła długie to 11,5A przy napięciu 12v daje nam to ok 120W, natężenie mierzone na minusie.

Edit:
Problem rozwiązałem nietypowo, dołożyłem po jednym kontaktronie, czyli na każdej klamce hamulca są po dwa. Innymi słowy instalacja 12V od oświetlenia działa osobno i 5V od sterownika działa osobno. Nie jestem do końca zadowolony z tego rozwiązania ale jak działa i nie ma strat prądu to znaczy, że jest ok :)