Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Tematy związane z dodatkowymi akcesoriami dla pojazdów EV
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
exmotech
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19

Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: exmotech »

Mam problem polegający na tym, że dotychczas jak używałem zasilaczy do ładowania aku w poprzednich sprzętach to zawsze wszystko było OK. Tym razem zasilacz ma jakieś zabezpieczenie, które go cyklicznie włącza i wyłącza. Wszystko pokazane na filmiku.

Zasilacz ma 82V (na tyle chcę ładować pakiet 20s) i 18A. Jak chodzi niepodłączony do niczego to napięcie się zgadza i nie ma problemów. Natychmiast po podpięciu do aku zaczyna się cykanie, naprzemienne włączanie i wyłączanie. Jakiś przekaźnik chyba tak cyka albo wyłącznik termiczny.

Domyślam się, że w pełni wyładowany aku 20P będzie miał apetyt, ale chcę aby właśnie zasilacz mu podawał 18A non stop zamiast się wyłączać.

Ktoś może mi poradzić do wylutować, przylutować lub zewrzeć, żeby to działało? Nie bardzo mi się uśmiecha kupno dedykowanej ładowarki bo one mają 3-5A i ptzez to rower będzie mi się ładował chyba ze 20 godzin!!! :( :cry:

Awatar użytkownika
exmotech
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: exmotech »

A może żarówka? Wiem, że np w przypadku łączenia dwóch akumulatorów kwasowych można było używać żarówek aby ograniczyć przepływ prądu i nie zagotować wyładowanego aku.

Choć nie ukrywam, że najchętniej bym po prostu zmodyfikował zasilacz aby dawał mi te 15-18A i się nie wyłączał.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2021, 7:56 przez exmotech, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
exmotech
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: exmotech »

Właśnie nie do końca wiem jak to działa ale w przypadku aku 12V wpinało się żarówkę albo kilka sztuk i dzięki temu między akumulatorami nie płynęło 60A lecz o wiele mniej. Jak tylko potencjały się wyrównywały to żarówki gasły bo się nie grzały.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: WojtekErnest »

exmotech pisze:
23 kwie 2021, 7:30

Choć nie ukrywam, że najchętniej bym po prostu zmodyfikował zasilacz aby dawał mi te 15-18A i się nie wyłączał.
Musialby mieć funkcje źródła prądowego czyli utrzymywania stalego prądu przy braku stabilizacji napięcia. A ten zapewne nie ma takiej funkcji bo jest zwyklym zasilaczem.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: tkoko »

zeeltom pisze:
23 kwie 2021, 7:56
Żarówka na 18A i 80V? Poszukaj, może znajdziesz :)
Dwie/trzy szeregowo :D

https://allegro.pl/oferta/osram-64784-2 ... gLdHvD_BwE
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: lukk »

Tak jak pisali koledzy wyżej, masz zasilacz ze stabilizacją napięciową, wymuszasz na wyjściu niższe napięcie, więc spory przepływ prądu, wykrywa overcurrent i przetwornica jest wyłączana.
Żeby to zrobić tak elegancko to trzeby by namieszać w feedbacku przetwornicy i zaimplementować stabilizację prądu.

https://www.ti.com/lit/an/snva829/snva829.pdf
Tutaj jest ciekawy artykuł ze strony TI na ten temat, rozdział 3, Traditional Methods of Implementing CC/CV. Tam jest pokazana jedna z metod takiego rozwiązania, potrzebne wzory itp.
Da się to zrobić prościej, bez wzmacniacza operacyjnego, tylko na jednym tranzystorze, np. tak jak tu:
https://electronics.stackexchange.com/q ... sing-lm317


Tylko wtedy ten rezystor "pomiarowy" musi przy pożądanym prądzie mieć spadek napięcia rzędu 0.6-0.7V, więc przy tych 18A mamy już pod 15W mocy strat. Robiłem kiedyś ładowarkę na tej zasadzie z LM317 dla pojedynczego ogniwa i działało to spoko. Przy większych mocach i pakiecie to trzeba by już się przyjrzeć przejściu z fazy CC w CV itp :)
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2021, 8:58 przez lukk, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

zeeltom pisze:
23 kwie 2021, 6:32
Prawdopodobnie prąd przekracza 18A i zasilacz to traktuje jako zwarcie i się wyłącza. Mierzyłeś prąd pobierany przez akku?
R=U/I 82V/18A=4,56R
Musisz dać w szereg jakiś opornik rzędu 5-6 omów o mocy 1600W żeby ograniczyć prąd zasilacza do tych 18A.
Może jakaś spirala od czajnika, albo inne obciążenie podobnego typu.
Ten pomysł zgadza się tylko na papierze. W praktyce oznacza ogrzewanie mieszkania półtora-kilowatową grzałką. Szkoda marnować energii i latem grzać w pokoju.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

Co do takiego sam używam zasilacza 52,5V/18A do szybkiego ładowania (do 90-95%) akumulatora LiFePO4. I ten zasilacz jest na tyle inteligentny, że nie przekracza takiego prądu, nie wyłącza się, generalnie działa. Sprawdzone w praktyce. Fajna sprawa, ładowanie w godzinę :-)
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

zeeltom pisze:
23 kwie 2021, 10:27
Ale to tylko w pierwszej fazie, gdy akumulator jest rozładowany, później prąd spadnie. W przypadku żarówek działają one jak stabilizator prądu. Ze wzrostem napięcia akumulatora żarniki przygasają a ich opór maleje stabilizując prąd.
Nie każdy zasilacz ma stabilizację prądu. Na typowym zasilaczu masz podany maksymalny prąd i nie można go przekraczać. Stabilizacja prądu robi z niego właśnie ładowarkę CC/CV.
Dokładnie tak, jak piszesz. Problematyczny jest pierwszy etap ładowania.

Zastanawiałem się też nad jakimś modułem regulacji/stabilizacji prądu wytrzymującym napięcia ponad 60V i prąd do 20-25A. Macie może jakieś materiały na ten temat? Najlepiej schemat.
gienek333
Forumowicz
Posty: 631
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: gienek333 »

Aku ma napięcie, nawet jak się rozładuje do 3V na ogniwo, to się podniesie do 3,3. Jak jest aku 20S to mamy 66V, przy zasilaczu 82V mamy 16V różnicy, przy 18A wystarczy kilka m kabla (ja mierzę dużo aku ołowiowych od wózków widłowych i np. 24V podpinam przez watomierz i kilka m kabla do 18V aku. Można też przerobić zasilacz. Często po stronie wtórnej stabilizacja napięcia jest robiona na takim sterowanym zenerze TL431, on ma tam ref 2,5 V. Można dać rezystor ok 0,18 oma na - i z niego przez diodę podawać na tą nóżkę.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2021, 16:29 przez gienek333, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
exmotech
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: exmotech »

Jako że chcę jeździć na swoim sprzęcie to kupię 10 sztuk takich żarówek i poeksperymentuję z układaniem ich równolegle aż osiagnę limit zasilacza. Potem i tak przygasną jak aku będzie ciągnął mniej niż 18A. Około 40zl z darmową dostawą mogę zaryzykować.
Załączniki
Screenshot_20210423-071234_Amazon Shopping.jpg
gienek333
Forumowicz
Posty: 631
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: gienek333 »

Takie żarówki są moim zdaniem zupełnie bez sensu, bo nominalnie to prawie 60 om, jak dasz 10 to będzie 6, nawet jak na zimno będzie/3 to daje 2omy. Przy max rozładowanym aku da Ci 8A. Jak pisałem, jak masz kilka m kabla głośnikowego to możesz podłączyć przez ten kabel.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

Jeżeli rzeczywiście chcesz iść w kierunku ogrzewania świata, zainwestuj lepiej w grzejnik 2kW, albo serię rezystorów mocy Dale.
Awatar użytkownika
exmotech
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: exmotech »

Po prostu muszę mieć coś tymczasowego zanim wykombinuję zasilacz cc/cv z Aliexpress albo ładowarkę. Podłączyłem właśnie ok 10m cieniutkiego kabla głośnikowego i mam odczyt z bmsa ok 13A. Kabel grzeje się ale nie parzy, można go w ręku trzymać. Jak podpinam drugi kabel dodatkowo to na bmsie mam 17A, super, ale w garażu mam listwę i z kolei w niej wywala bezpiecznik. Powoli ale do przodu.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

W życiu bym nie wykorzystywał konstrukcji, w której grzeją się przewody głośnikowe. To grozi wprost pożarem.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

No dobra, powiedzmy, że mam inne zdanie w tym temacie.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: WojtekErnest »

Ten przewod nawin na cegle albo cos ceramicznego.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

Jeżeli sądzisz, że przekonałeś mnie temperaturami bezpiecznymi dla izolacji rzędu 70-105ºC, to chyba odniosłeś odwrotny skutek. Moim zdaniem przewody mogą być ew. ciepłe, to się przy dużych prądach ma prawo zdarzyć, ale takie wysokie temperatury świadczą o gównianym projekcie, o jeździe "po bandzie". Ja wiem, że wielu konstruktorów bierze kątownik, krajzegę i migomat i tym tworzą statek Sojuz-15. Może kiedyś zostanę spawaczem, wtedy ogólna skala ciepła powinna mi się rozszerzyć :-)

Moim zdaniem rozwiązywanie regulacji prądu podaną metodą jest szkodliwą poradą dydaktyczną. Jak w ten sposób nauczysz człowieka przymykania oka na różne "prądy" i ew. "napięcia", to go kiedyś w końcu strzeli taki przewód.
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: W.P. »

zeeltom pisze:
24 kwie 2021, 11:24
Przewody mają prawo się grzać. Co innego grzanie, a co innego topienie się izolacji.
Warto przed zakupem sprawdzić, z jakiego materiału zrobiony jest przewód głośnikowy, trzeba przeczytać co jest napisane na szpuli. Czasem są wykonane ze stali (jako tańsze lepiej się sprzedają - relacja znajomego sprzedawcy).
Wtedy mogą się bardziej nagrzać, podłączasz 2 x 2,5mm² a przewód parzy.
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: W.P. »

Czy autor mógłby podać typy/nazwy półprzewodników zamontowanych na radiatorze?
Zgrabny ten zasilacz. Najlepszym rozwiązaniem byłoby dorobienie kontrolera prądu. Wtedy szeregowe żarówki, czy długi przewód byłyby zbędne.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

Nie o to mi chodzi. Wadą tego rozwiązania jest utrata prądu metodą emisją ciepła.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

Ostatnio sam myślę nad jakimś schematem stabilizacji prądu ładowania przy napięciu do 60V i prądu max. 20-25A. Nie są to łatwe tematy, jeżeli nie chcemy zamieniać prądu z ciepło.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: WojtekErnest »

Cudów nie ma, gdy chcemy z DC uzyskać stabilizację pradu. Albo to będzie większa zamiana na cieplo przy prostym stałoprądowym spadku na rezystorze/żarówce albo komutowanie pwm aby uzyskac efekt oszczedniejszego zarządzania cieplem. Ale wtedy jest przetwarzanie, impulsy itp a dla prądów kilkanaście/kilkadziesiąt A ktore potem trzeba wygladzic, pozbawić zakłóceń to nie takie proste. Albo ingerowac z źródło tej ladowarki DC.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
exmotech
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: exmotech »

Sprawa się sama rozwiązała. Odgórne zrządzenie losu. Wentylatorki coś mi lekko brzęczały więc je wyjąłem aby sprawdzić, wyłączyłęm listwę i poszedłem bo miałęm sprawę poza garażem. W międzyczasie chyba syn chciał Sur Rona podłączyć, włączył listwę, zasilacz się przegrzał i nie działa.

Ale mam 3 sztuki przetwornic, kupionych o wiele taniej niż na zdjęciu, które podbijają napięcie do max 90V i mają regulowane właśnie napięcie, regulowany prąd wyjściowy. Kupiłem więc kolejny zasilacz, tym razem 60V/20A, co da mi około 84V/14A. Docelowo wyjdzie mnie o połowę taniej niż dedykowana ładowarka na 84V o podobnym amperażu a będę miał też do rowerów zaczynających się od 60V i będę mógł regulować prąd w zależności od wielkości pakietu.

Ogólnie marzyłem o ładowarce powyżej 20A żeby każde ogniwo dostawało 1A prądu ładowania ale tutaj instalacje są na 100V, więc amperaż wychodzi spory i z byle jakiego kontaktu tego nie zasilę bo limit to 15-20A.
Załączniki
drok.jpg
Ostatnio zmieniony 25 kwie 2021, 9:19 przez exmotech, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

exmotech pisze:
25 kwie 2021, 9:18
Ale mam 3 sztuki przetwornic, kupionych o wiele taniej niż na zdjęciu, które podbijają napięcie do max 90V i mają regulowane właśnie napięcie, regulowany prąd wyjściowy. Kupiłem więc kolejny zasilacz, tym razem 60V/20A, co da mi około 84V/14A. Docelowo wyjdzie mnie o połowę taniej niż dedykowana ładowarka na 84V o podobnym amperażu a będę miał też do rowerów zaczynających się od 60V i będę mógł regulować prąd w zależności od wielkości pakietu.
Gdzie to ma regulację prądu?
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

zeeltom pisze:
25 kwie 2021, 5:56
miki pisze:
25 kwie 2021, 0:31
Ostatnio sam myślę nad jakimś schematem stabilizacji prądu ładowania przy napięciu do 60V i prądu max. 20-25A. Nie są to łatwe tematy, jeżeli nie chcemy zamieniać prądu z ciepło.
Inaczej w elektronice się nie da. Nie zastanawiałeś się po co we wszelkiego rodzaju ładowarkach, zasilaczach są radiatory? Mniejsze, większe, dodatkowe wiatraki do chłodzenia? Gdzieś ten nadmiar energii trzeba odprowadzić. Nie ma urządzeń o 100% sprawności. Zawsze są starty energii, które są zamieniane w ciepło.
Z naszej działki. Widziałeś kontrolery, czy jakieś przetwornice w plastikowej obudowie bez żadnych radiatorów, otworów do chłodzenia albo wentylatorów przy zasilaczach? Jeśli zasilacze są małe i sama obudowa jest za mała do sprawnego odprowadzania ciepła, to wymuszą się to wiatrakiem i podpowiem ci, że bardzo często wylatuje tamtędy ciepłe powietrze, a nie zimne.
Myśl nadal na swoim rozwiązaniem, bo dotąd niczego innego ludzie nie wymyślili, może będziesz tym pierwszym, wszystko przed nami :)
No właśnie nieprawda. Można dać grzałkę 2kW w szereg, można zrobić grzejący stabilizator liniowy i można wykorzystać 10-20 razy mniej grzejący układ impulsowy. Porównaj wielkości radiatorów np. na wzmacniaczach klasy D z radiatorami klasycznych konstrukcji. W obu przypadkach masz 100W mocy muzycznej. Technika idzie do przodu. Oczywiście przetwornice mają tendencje do generowania zakłóceń (szczególnie te tanio zrobione), ale w przypadku ładowania akumulatora to nie ma znaczenia. Podobnie ma się sprawa z ew. lekkim "pływaniem" parametrów. Akumulator zachowa się jak wielki kondensator wyrownujący.
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: W.P. »

exmotech pisze:
25 kwie 2021, 9:18
Ale mam 3 sztuki przetwornic, kupionych o wiele taniej niż na zdjęciu, które podbijają napięcie do max 90V i mają regulowane właśnie napięcie, regulowany prąd wyjściowy.
Nie winszuj sobie zbyt wiele po tej konstrukcji, podobną (60V, 10A) kiedyś użytkowałem przy napięciu zmniejszonym do 44V. Działało nawet zgodnie z moimi oczekiwaniami ok. 2 tygodnie używane przez godzinę dziennie, z dobrym chłodzeniem. A potem buuum. Nie chcę tu wchodzić w szczegóły.
Watro pamiętać, że jako układ "boost converter" po uszkodzeniu robi czyste zwarcie od strony zasilania.

Kolego miki, ja także przymierzam się do konstrukcji szybkiej ładowarki. Niestety wrodzone lenistwo i ustawiczny brak czasu, do tego sprawne dwie (2A i 5A) skutecznie studzą zapał.
By się zmobilizować kupiłem zasilacz 48V 10A... 2 lata temu. Mimo wszystko nie tracę nadziei.

A tak na poważnie to taka przeróbka nie jest prostym przedsięwzięciem.
Jakkolwiek układ kontrolera prądu nie jest skomplikowany to jego realizacja nastręcza wielu problemów. Wnętrze zasilacza to niezłe źródło zakłóceń, a tu trzeba wzmacniać miliwolty pochodzące z bocznika. Do tego pola rozproszone transformatora i dławika indukujące w przypadkowo zbliżonych przewodach niepożądane napięcia.

Do tego należy zacząć od znajomości dokładnego schematu ideowego. Pozostaje więc jego zrysowanie z płytki.

Kolejny problem to dorobienie dodatkowego układu monitorującego napięcie podłączanego akumulatora, by nie spowodować niestabilnej pracy przetwornicy przy zbyt dużym obciążeniu. Nie chcę się tu rozwodzić, to temat na inną dyskusję.

By móc swobodnie i spokojnie korzystać z takiej konstrukcji trzeba dokonać wielu prób pod obciążeniem kontrolując przyrost temperatury elementów i stopień rozproszenia ciepła, zakładając oczywiście najgorsze warunki (lato 32°C).

Nie trudno domyśleć się, że sztuczne obciążenie przy prądzie ponad 10A i napięciu ponad 50V to też wyzwanie.

I na koniec dla nabrania przekonania, że to już koniec roboty warto zdjąć charakterystykę obciążenia by precyzyjnie określić "kolanko" pomiędzy CC a CV.

Jest tego trochę, dlatego nie dziwię się, że czasem łatwiej dać drugie życie starym żarówkom samochodowym łącząc kilka zrównoleglonych w szereg pomiędzy zasilacz a akumulator.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

No, gdyby to było proste, prawdopodobnie byśmy dzisiaj o tym nie dyskutowali :-) Ja też mam fajny zasilacz, nawet sterowany cyfrowo, tylko nie mam szafy sterowniczej, a samodzielne napisanie kodu sterującego też jeszcze nie mieści się w moich wąskich kompetencjach.
gienek333
Forumowicz
Posty: 631
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: gienek333 »

Jak by był po taniości, to ten zepsuty zasilacz mogę nabyć ;) .
Awatar użytkownika
exmotech
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: exmotech »

W.P. pisze:
25 kwie 2021, 12:38
Nie winszuj sobie zbyt wiele po tej konstrukcji, podobną (60V, 10A) kiedyś użytkowałem przy napięciu zmniejszonym do 44V. Działało nawet zgodnie z moimi oczekiwaniami ok. 2 tygodnie używane przez godzinę dziennie, z dobrym chłodzeniem. A potem buuum.
No podobno ten konkretny model przetwornicy jest solidny. Wśród lokalnych budowniczych power-walli jest dosc popularny i nie slyszalem zlych opinii. Ja sam używam do ładowania wszystkiego i cały układ nie wykazuje problemów i się nie grzeje.

Nawet przez ostatnie wiele godzin laduję tym rower i z 12v robię 84v ale limit poboru 30A na wejściu powoduje że na wyjściu mam 5A. Aż się kable wejściowe grzeją a układ nadal zimny. Przy 60v różnica będzie wynosić x0.7 więc spodziewam się większej wydajności i nawet pomimo tego że od 30V wzwyż układ ogranicza się do 20A to na wyjściu nadal mam 14A co w sumie już nie jest takie złe.
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: W.P. »

Przepraszam, nie chcę tu uogólniać. Jeśli model sprawdzony to OK. Mój także wyglądał solidnie ale... Jaka cena taka jakość, nie żałuję - udało mi się wykonać wszystkie testy zanim wywinął mi figla.

Napisałem pod wpływem wrażeń po rozebraniu swojego zasilacza (o którym pisałem wyżej) by odtworzyć schemat ideowy. Radiatorem jest aluminiowa obudowa wykonana z cienkiej blachy, całość chłodzona wentylatorem.
Nowy zasilacz więc próba obciążenia. Blacha gorąca w miejscach styku z tranzystorami i diodami oraz chłodna nieco dalej. Obciążyłem 10A ale po kilku chwilach wyłączyłem nie chcąc narobić sobie kłopotów.
Dołożyłem trochę blachy wewnątrz tworząc ciepłowody, podniosłem napięcie zasilające wentylator i obciążyłem 14A.
Temperatura diod i tranzystorów roboczych... Nie mierzyłem, po prostu ciepłe ale nie gorące.

W głębi czuję, że dzisiejsza dyskusja włącza mi mały dzwoneczek, by powrócić do rozpoczętych prac. Fajnie byłoby móc naładować pakiet w godzinę.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Przeróbka zasilacza na ładowarkę.

Post autor: miki »

W.P. pisze:
25 kwie 2021, 18:56
W głębi czuję, że dzisiejsza dyskusja włącza mi mały dzwoneczek, by powrócić do rozpoczętych prac. Fajnie byłoby móc naładować pakiet w godzinę.
No tak właśnie robię na A123 :-) Fantastyczna sprawa, godzina i jedziesz dalej. Ale kolejny (rezerwowy) pakiet już nie będzie na takich ogniwach i muszę ograniczyć prąd.
ODPOWIEDZ