Łączenie równoległe BMS

Tematy związane z dodatkowymi akcesoriami dla pojazdów EV
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Tooropek »

Raz tak poczyniłem przy aku 4S20P, dałem dwa bmsy 40A równolegle, z tym, że one mają wspólne porty rozładowania i ładowania - nie jestem do końca pewny czy co ma znaczenie. Aku działał jak należy i był testowany przeze mnie prądem w okolicy 50A. Przewody były w miarę równe i wydaje mi się, że prąd równo się rozkładał na oba bmsy, anomalii żadnych nie uświadczyłem a temperatury sekcji fetów były na obu bmsach takie same bądź baaardzo bliskie (w granicy błędu pomiaru miernika laserowego).

Obrazek
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tas »

Wszystko dobre póki działa.
BMSy poza wykrywaniem anomalii z aku mają też możliwość wykrywania anomalii w swoim własnym zachowaniu i BMS, który zdiagnozuje sam sobie awarię wyłącza się. Takie połączenie uniemożliwia wyłączenie się akumulatora (bmsa) w sytuacji awarii.
W swoim własnym akumulatorze można podjąć to ryzyko jeśli jest się tego świadomym, ale robić tak komuś i np nie przedstawić ryzyka to już nie bardzo.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Tooropek »

Na logikę jeśli jeden bms ulegnie awarii to drugi weźmie na siebie cały prąd i jeśli będzie to prąd większy niż zaprogramowany to odłączy wyjście. Nic nie ma prawa się wydarzyć w tej sytuacji poza odcięciem wyjścia. Chciałbym zobaczyć następstwo bmsa który uległ awarii sam z siebie, a nie na przykład z nadwyrężenia prądowego czy upalenia regenem, etc. etc...
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Dede »

Tak jak Tas mówi wszystko dobrze jak wszystko sprawne dopóki coś wykryje BMS i wyłączy prąd.

Na przykład może się wydarzyć że jedna cela ma mniejsze napięcie i BMS wyłączy prąd za wcześnie przy 50% napięcia akumulatora bo są takie przypadki rozjazd napięcia na celi lub częściowo uszkodzona cela.
A co tam będzie działać jeden akumulator zamiast dwa więc wyładowanie występuje na jednym akumulatorze a drugi z usterką jest zablokowany i nie został wyładowany.
Więc mając dwa akumulatory różnymi napięciem i stopniem naładowania po podłączeniu ładowarki odblokujemy BMS który był zablokowany co za tym idzie duży prąd wyrównania pomiędzy jednym akumulatorem a drugim akumulatorem bo jest różnica naładowania ich.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tas »

Tu chyba się rozchodzi, że jest 1 pakiet np 20s i do niego podłączone są równolegle 2 BMSy po 40A aby móc pobierać 80A, a nie 2 osobne pakiety ze swoimi BMSami
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Dede »

A też racja skojarzyło mi sie dwa BMSy dla dwóch akumulatorów
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: W.P. »

demobil pisze:
16 gru 2021, 12:09
Zakładam, że mam dwa identyczne BMS o prądzie 40A.(...) Łączę wszystkie przewody równolegle ze sobą. -P, -B, -C i balansujące.
Jeśli wyjść z funkcji BMS-a to nie powinno tu być żadnych niepokojących zachowań.

BMS chroni pakiet ogniw przed przekroczeniem bezpiecznego zakresu napięcia ogniwa oraz przed przekroczeniem dopuszczalnego prądu baterii. Stąd na płytce kilka torów komparatorów przedziałowych oraz tranzystor rozłączający obwód po przekroczeniu deklarowanego (tutaj 40A) prądu obciążenia.

Jeśli autor pisze o 2 identycznych płytkach, to jeśli założyć, że są identyczne oraz symetrycznie podłączone można przyjąć, że prąd rozłoży się równomiernie na obie płyty.

Zawsze pozostanie dyskusyjne zachowanie w sytuacjach ekstremalnych, np. gdy podczas ładowania napięcie któregoś z ogniw przekroczy 4,2V. Wiadomo, że nie ma dwóch urządzeń idealnie takich samych.
Wtedy rozłączy jeden z BMS-ów, co i tak nie przerwie procesu ładowania. Ładowanie ustanie dopiero po zadziałaniu drugiego.
Słowem - ogniwa są dalej chronione przed przeładowaniem gdyby ładowarka zawiodła.

Identyczna sytuacja, gdy dochodzi do nadmiernego rozładowania. Jeden BMS uznaje, że trzeba rozłączyć pakiet i rozłącza go.
Pozostaje drugi, którego komparator jeszcze nie zadziałał, ale jest już blisko. Zakładam tu pewien znaczący rozrzut parametrów (takich samych płytek) by unaocznić proces.

Jeśli jeden BMS już się wyłączył, to prąd obciążenia płynie tylko przez drugi. Wszystko teraz zależy od wartości pobieranego prądu.
Jeśli jest dużo mniejsza od 40A to rozłączenie nastąpi z powodu obniżenia napięcia najbardziej rozładowanego ogniwa. Jeśli powyżej 40 A to odcięcie nastąpi z powodu przekroczenia tejże wartości.

Będąc na miejscu autora kupiłbym 2 sztuki 40-amperowych, jeśli oczywiście różnica cen jest korzystna a instalacja dwóch płyt nie nastręcza dodatkowych problemów. Współczesna technologia pozwala na bardzo niewielki rozrzut parametrów wobec czego można przyjąć, że płyty z tej samej serii są identyczne.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Dede »

A jaka różnica jest pomiędzy kupnem 2x40A a raz 80A?
Warto oszczędzać aż tak żeby dwa razy po 40A instalować BMS?

Oglądałem ceny to drożej wychodzi kupienie 2x40A niż 1x80A i zastanawiać czy system dwa razy BMS 40A czy będzie działać jak 80A prawidłowo.
Ostatnio zmieniony 10 sty 2022, 1:30 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tas »

Pewnie chodzi o to, że kupujac legitny BMS na 80A to takie urządzenie kosztuje.
A tanie beznadziejne BMSy z papierowym 40A można kupić za 10$ i całość się roznosi o to jak na maksa oszczędzić i zjeść ciastko i mieć ciastko.
Klient otworzy takiego ulepa z 2 BMSami, zapyta co to ma być za wynalazek i się da linka na forum, gdzie opiszą "tak można robić" i tada, ciesz się człowieku że oszczędziłeś 80zł bo mogłem policzyć drożej :P
Ostatnio zmieniony 10 sty 2022, 8:59 przez tas, łącznie zmieniany 1 raz.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Tooropek »

Dlaczego sądzisz, że musi być ulep jak ma dwa bmsy? To, że Polacy nie dają dwóch bmsów to nie znaczy, że nie można tak robić. Gdzie jest fachowa wiedza na forum na temat tego, że nie można łączyć równolegle bmsów?
Zaczęliśmy ten temat to warto by go rozwinąć i dać kilka przykładów z życia wziętych potwierdzających choćby Twoje stwierdzenie Tas, że aku z dwoma bmsami jest ulepem. Ja mam informacje, że konkretny przykład aku z dwoma bmsami działa prawidłowo od 11 października 2020r do chwili obecnej i jest użytkowany naprawdę hardcorowo bo pływa w skrzynce plastikowej na łódce.

Jeśli chodzi o to, że jest taniej to można się z tym zgodzić, ale nie oznacza to, że będzie gorzej. Jeśli pojawi się choćby kilka przykładów, że stosowanie dwóch bmsów równolegle szkodzi akumulatorowi (wykonanemu jako całość zgodnie ze sztuką wykorzystując dwa identyczne bmsy z jednego sortu) wtedy można pokusić się o tezę, że takie "ulepy" nie mają racji bytu i nie powinno się tego praktykować.

Jestem za tym aby ktoś zaczął testować pakiety pod kontrolą dwóch bmsów na dłuższą metę i wystosował odpowiednie wnioski, bo na razie to możemy sobie pomarzyć, dyskutować i wróżyć z fusów. Jeden przykład jest i jest szansa na to, że właściciel akumulatora na dwóch bmsach z mojego konkretnego przykładu wypowie się w tej kwestii, choć tego obiecać nie mogę.

Dyskusja z czasem się rozwinie więc czekajmy spokojnie na wnioski w tym temacie osób które próbowały tego rozwiązania.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tas »

To nie 1 BMS w pakiecie wymaga obrony tylko 2 BMSy w pakiecie muszą się bronić bo to one są niestandardowym rozwiązaniem, wprowadzają dodatkowe skomplikowanie, mnożą elementy mogące zawieść i ulec awarii, dodatkowe przewody, połączenia czy luty dając w zamian tylko niedużą oszczędność dla klienta i może troszkę większą oszczędność dla montującego. Zatem pytanie brzmi w czyim interesie jest takie rozwiązanie oraz kto i w jakim zakresie ponosi ryzyko stosowania takich rozwiązań. A może iść dalej i dać 4 BMSy, to że nikt w Polsce nie daje 4 BMSów to czy oznacza, że takie rozwiązanie jest złe. A może 10 BMSów, czy to droga do akumulatorów na 400A?
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: roland »

Kilka rozważań teoretycznych:
-bms mierzy prąd jakimś bocznikiem, równoległe łączenie połączy równolegle te boczniki, powiedzmy że z grubsza można zapewnić równy rozpływ prądów przez stosowanie tych samych bmsów i zadbanie o połączenia o tej samej rezystancji, niemniej trudno być pewnym co będzie, np. na etapie produkcji zakłada się duży rozrzut rezystancji bocznika kompensowany kalibracją i co wtedy?
-co się stanie gdy bms rozłączy obciążenie z powodu za niskiego/za wysokiego napięcia, za dużego prądu? Nie komunikują się ze sobą a idealnie równe nie są więc na pewno jeden z nich pierwszy rozłączy mosfety i dalej mamy już jeden bms aktywny.
-No i ogólnie patrząc, bms to jest 'czarna skrzynka' o nieznanej charakterystyce a stąd trudno mówić o wypadkowej charakterystyce równoległego połączenia.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tkoko »

Tooropek, przykład że to tak prosto nie działa.
Poniższy BMS (zapewne takie również używasz).

https://pl.aliexpress.com/item/32952206 ... e453ea90-9

dla STAŁEGO PRĄDU ROZŁADOWANIA 40A, szczytowy to 165A. Co się stanie gdy przy prądzie 80A wyłączy się jeden BMS, a przez drugi płynie prąd 80A np przez 5 minut, 30 minut, godzinę?
Załączniki
bms.JPG
Ostatnio zmieniony 10 sty 2022, 13:40 przez tkoko, łącznie zmieniany 3 razy.
madmax67
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 11 lut 2020, 14:34
Lokalizacja: Bieszczady

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: madmax67 »

Pany....
A co będzie jak weźmiemy dwa programowalne i ustawimy limit "ileś" A ?
Jeden wywali i za chwilę drugi.

@tokto - prąd szczytowy co znalazłeś to jest faktycznie tyle w piku. W zależności od producenta czas reakcji przy takim prądzie to jest około 100-200ms.
przykładowy link:https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... a3K5lyR4h3

Można też zabezpieczyć bezpiecznikiem dla 100% pewności.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: WojtekErnest »

Nieśmiało dodam, że bezpiecznik, jego dokładność nie daje 100% pewności i nie jest w stanie zabezpieczyć elektroniki, szczególnie przy tak duzych prądach . Wyłączenie 1 galezi mosfetow, nie odcina sprzężenia zwrotnego tego uszkodzonego BMS.
Nie sposób przeanalizować stany nieustalone takiego połączenia. Tym bardziej ze to są urządzenia z dosc stromymi komparatorami, które nie można "bezkarnie" zrownoleglac.
Jestem na NIE. Żaden zawodowy konstruktor elektronik, nie poprze takiego połączenia, nie da gwarancji itp. A że to może działać , może. Ale ja bym nikomu nie polecil.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tkoko »

madmax67 pisze:
10 sty 2022, 15:18
.......
Można też zabezpieczyć bezpiecznikiem dla 100% pewności.
A wiesz jaka jest czasowa "zwłoka" bezpiecznika 40A, przy prądzie 80A.
madmax67
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 11 lut 2020, 14:34
Lokalizacja: Bieszczady

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: madmax67 »

@tokto : O kurna nie doczytałem że BMS mają być łączone również balansowaniem.
Przepraszam!!! Ślepota/pomroczność jasna.
Pomysł z pierwszego posta : w życiu tak bym nie zrobił!

Mi chodziło o podłączenie równolegle dwóch baterii ale już na wyjściu z BMS ze wspólnym portem ładowania i rozładowania.
Tak jak @Tooropek napisał.
I tutaj nie widzę żadnego problemu

edyta: i nadal pomroczność: na zdjęciu u @Tooropka dopatrzyłem się ... że tak też bym nie zrobił.

ale połączenie dwóch baterii gotowych bez żadnych problemów. czyli 4S10P x 2
Ostatnio zmieniony 10 sty 2022, 16:51 przez madmax67, łącznie zmieniany 3 razy.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Dede »

madmax67 pisze:
10 sty 2022, 15:18
Można też zabezpieczyć bezpiecznikiem dla 100% pewności.
Bezpiecznik na pewno zadziała,
BMS na krótkie obciążenia to działa zabezpieczenie ale na większe obciążenia to BMS nie zabezpieczy jak należy.

BMS z reguły z zbyt obciążony w piku to mosfety w nim uszkadzają a co za tym idzie zwarcie na mosfetach.

Przykład rowerach jak uszkodzimy mosfety sterowniku BLDC to mosfety zwierają zasilanie i obciążony jest BMS więc BMS powinien wyłączyć prąd ale tu jest problem bo większość ich się uszkadzają mosfety i są stanie przewodzenia.


Więc praktycznie wychodzi ze BMS nie uratuje nasz na zwarcie lub większe obciążenia i zazwyczaj do przerwania obwodu zwarcia to albo wybuchają mosfety sterowniku albo BMS albo bateria wybuchają z obciążenia jeśli nie zajdzie przerwa obwodzie.

A montaż dwóch BMS jest większe ryzyko bo możliwe że jeden wyłączy wcześniej i obciążony będzie ten załączony, powinien też się wyłączyć ale większe ryzyko uszkodzenia mosfetów.

Więc moim zdaniem BMS nie chroni 100% i powinien być zawsze bezpiecznik

Więc kto zrobił testy na obciążenia dwóch BMS większym prądem niż dopuszczalne? Bo na zwarcia raczej znikome ich działanie jak przy jednym już są problemy bo się uszkadzają.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
10 sty 2022, 16:31
madmax67 pisze:
10 sty 2022, 15:18
Można też zabezpieczyć bezpiecznikiem dla 100% pewności.
Bezpiecznik na pewno zadziała,
..........
Więc praktycznie wychodzi ze BMS nie uratuje nasz na zwarcie ..........
1. bezpiecznik zawsze warto dać, sam miałem zdarzenie że garażowany rowerek samoistnie "pojechał" i zaklinował się w drzwiach. Na szczęście spalony tylko bezpiecznik i sterownik???, reszta instalacji OK.
2. czas zadziałania typowego bezpiecznika 40A przy prądzie 80A to ~1 minuta. Sadzisz że mosfety wytrzymają podwójną moc przez minutę. :D
3. BMS'y z którymi się spotkałem wytrzymywały "typowe" zwarcie, czyli np zwarcie wejść/wyjść ładujących/rozładujących. Tyle że chodzi o znacznie większe prądy. Przy "niedużym" przekroczeniu prądu/mocy to zabezpieczeni, w mojej ocenie nie działa.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
10 sty 2022, 17:36
1. bezpiecznik zawsze warto dać, sam miałem zdarzenie że garażowany rowerek samoistnie "pojechał" i zaklinował się w drzwiach. Na szczęście spalony tylko bezpiecznik i sterownik???, reszta instalacji OK.
To BMS nie uratował przed obciążeniem tylko bezpiecznik wiec czas bezpiecznika był szybszy od BMSa
tkoko pisze:
10 sty 2022, 17:36
2. czas zadziałania typowego bezpiecznika 40A przy prądzie 80A to ~1 minuta. Sadzisz że mosfety wytrzymają podwójną moc przez minutę. :D
Uważam że mosfety się uszkodzą bo już miałem przypadek uszkodzenia BMSa bo nie zadziałał i zwarcie było na mosfetach.
Jak już pisałeś sterownik nie przeżył a bezpiecznik uratował instalacje na dalsze uszkodzenia bo BMS nie wyłączył tak szybko jak powinien więc co się stanie jeśli będą dwa BMSy :roll:
Jeśli jeden się wyłączy to drugi dostanie dwa razy większy prąd co może uszkodzić mosfety i zwierać na stałe bez żadnych uchrony.

Więc bezpiecznik się przydaje a nie zawsze możemy polegać na BMSie a łączenie dwóch tym bardziej może być awaryjne na przeciążenia ponad ich wartości.

Pisanie że wszystko działa że pracują dwa BMSy, to nie znaczy że jest instalacja zadziała na obciążenia. Jak już przy jednym BMSie uważam że nie chroni nasz przed zwarciem i większym obciążeniem dla tego bezpiecznik powinien być każdej instalacji do kompletu z BMSem
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: WojtekErnest »

Dede pisze:
10 sty 2022, 18:24

Pisanie że wszystko działa że pracują dwa BMSy, to nie znaczy że jest instalacja zadziała na obciążenia. Jak już przy jednym BMSie uważam że nie chroni nasz przed zwarciem i większym obciążeniem dla tego bezpiecznik powinien być każdej instalacji do kompletu z BMSem
Dokładnie tak, to ze taki twór działa to nie znaczy ze jest poprawnie i bezpiecznie.
Jeszcze do tego mozna dodać jak działają dwa balansery obu BMS, przecież tam są impulsatory o zmiennym współczynniku wypelnienia a nie proste zwarcie opornika (jak niektórzy upraszczają)
Gwoźdz zamiast bezpiecznika tez działa...
Ostatnio zmieniony 10 sty 2022, 20:47 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 1 raz.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
10 sty 2022, 18:24
.........
To BMS nie uratował przed obciążeniem tylko bezpiecznik wiec czas bezpiecznika był szybszy od BMSa
.......
Oczywiście że bezpiecznik uratował instalację i BMS/baterię. Problem w tym że to nie było "normalne" zwarcie w instalacji, lecz "samoistne" włączenie się sterownika/silnika DC (Trendline). Ponieważ rower zaklinował się w futrynie prąd był na tyle "mały" że nie zadziałał BMS/40A, ale na tyle duży że (zapewne w ciągu minuty) zadział bezpiecznik/20A bo silnik przeżył. Sądzę że było to z 30 - 40A. Przy braku bezpiecznika zapewne doszłoby i do spalenia BMS'a a być może i większego pożaru (auto, inne rowery).
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tas »

Czyli BMS na 80A z dwukrotnie większą ilością FET-ów jest lepszy, niż dwa BMS (...)
Dokładnie tak.

Natomiast nic nie przemawia za tym by 2 osobne BMSy były w czymkolwiek lepsze niż 1 BMS prócz niedużej oszczędności dla składającego (bo można użyć naj najtańszych BMSów)
Ostatnio zmieniony 11 sty 2022, 7:41 przez tas, łącznie zmieniany 3 razy.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Tooropek »

Na chwilę obecną przeczytałem poprzednie wpisy pobieżnie i widzę tu jedynie odwracanie kota ogonem i poza moim przykładem większość wpisów jest tu nieadekwatna do tematu tak naprawdę.

Tas o jakiej oszczędności mówimy? Czy wszystko na forum jak w rządzie musi kręcić się wokół pieniędzy? I druga sprawa... Dlaczego dwa bmsy równolegle nie mogą być lepsze niż jeden? Skąd to stwierdzenie?

Dla przykładu jest wrzucone zdjęcie z bmsami które mają po 10 fetów do ładowania/rozładowania. Pobór prądu chwilowo był zakładany na okolice 50A czyli pozostaje teoretycznie bardzo duży zapas prądowy, bmsy są na 40A sztuka. Oba bmsy zachowują się identycznie i testowane były na konkretnym pakiecie 4s20p i przy obciążeniu chwilowym na cegle ponad 60A na początku testu temperatury fetów nie wzrosły powyżej 40°C aż do końca rozładowania i w obu bmsach zmierzyłem rozbieżności w temperaturze rzędu 0,2°C - 0,3°C czyli w granicy błędu miernika laserowego.

Gdzie są te konkretne przykłady pokazujące, że tak nie wolno robić i że to może zaszkodzić... Tylko czemu ma to zaszkodzić tak się zastanawiam...

Dla kolejnego przykładu bmsy helltec/daly itd itp na 4s 80A nie mają 20 fetów tylko 10/12 ale o innych parametrach więc porównanie do tych bmsów które widoczne są na moim pierwszym poście nie ma sensu i tezy co do oszczędności są nietrafione bo nie każdy na pierwszym miejscu patrzy na budżet. Mój pakiet będzie kosztował 100zł, Twój 250zł i będą różnic się tylko bmsami i to jest wyznacznikiem tego, że Twój będzie lepszy? Nie tędy droga. Nie o polityce mamy dyskutować...

Będę spokojnie czekał na konkretny przykład z życia, że stosowanie dwóch bmsów równolegle jest gorsze itd od zastosowania jednego bmsa i dlaczego nie można łączyć dwóch bmsów ze wspólnymi portami a tych co dyskutują w temacie proszę o nie zmienianie sensu tematu i dyskutowanie na temat bezpieczników i ich rodzajów.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tas »

Ok, więc powiedz w czym stosowanie 2 BMSów jest lepsze od 1 BMSa to będziemy dyskutować :)
Bo w czym NIE jest lepsze już zostało naświetlone ;)
Ostatnio zmieniony 11 sty 2022, 11:38 przez tas, łącznie zmieniany 2 razy.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Tooropek »

Ja od początku nie twierdzę, że jest lepsze stosowanie dwóch bmsów vs 1, proszę o czytanie ze zrozumieniem a nie tylko stosowanie bezpodstawnych wniosków. Co do tego dlaczego NIE to też nie widzę przykładu z życia, tylko jakieś wysnute niczym nie potwierdzone teorie i bzdety o bezpiecznikach.
Zatem gdzie jest merytoryka i konkrety? Znów trzeba powtórzyć, że jeden przykład jest i nie ma w tym nic złego? Gdzie są negatywne wnioski poparte doświadczeniem?
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Dede »

Doświadczenia a kto miał by napisać jak jest jeden przykład na cały świat?

Żaden producent akumulatorów tak nie robi łączenie dwóch BMS więc praktycznie nie znajdziemy takich wynalazków jak dwa BMS na świecie.
A osoby co zbudowali to nikt testów nie zrobił na pewno na wszystkie okoliczności zwarcia obciążenia i zakres działania itp.
Więc długo nic nie napisze o praktykach takich łączenia z wypowiedzą że test wykonał i dwa BMS działa podobne jak jeden BMS na zwarcia i obciążenia itp.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Tooropek »

Taka odpowiedź Dede mi się podoba. Nikt tak nie robi i nikt nie może potwierdzić, że to złe rozwiązanie. W miarę możliwości w sezonie letnim będę robił kolejne wynalazki to wykonam odpowiednie testy i może coś z tego wyniknie. Odezwę się do posiadacza aku z dwoma bmsami i może się uda potwierdzić moją tezę, że takie rozwiązanie ani niczemu nie szkodzi ani nie jest gorsze od stosowania jednego bmsa. Wykluczam oczywiście w moich założeniach, że któryś bms będzie trefny bo najpierw przetestuje je osobno a później długotrwałe i rzeczowo przetestuje w rowerze bądź innym jeździdle.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1317
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Goliath »

A co powiecie o tym rozwiązaniu które jest sprzedawane na ali ??
https://pl.aliexpress.com/item/40006483 ... 8862%22%7D

Widać że tam są wykorzystywane BMSy 20A... i w zależności od opcji 40A czy 60A są 2 lub 3 szt. zrównoleglone - pracujące na tym samym pakiecie ogniw.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tkoko »

Tooropek pisze:
11 sty 2022, 16:25
.... Co do tego dlaczego NIE to też nie widzę przykładu z życia, tylko jakieś wysnute niczym nie potwierdzone teorie i bzdety o bezpiecznikach.......
Przykład fabrycznego "bzdetu" w fabrycznym bidonie. :D
Tooropek pisze:
11 sty 2022, 21:33
....W miarę możliwości w sezonie letnim będę robił kolejne wynalazki to wykonam odpowiednie testy i może coś z tego wyniknie.....
Chętnie zobaczę co się stanie gdy przy maksymalnym prądzie obu BMS'ów odłączysz wtyczkę balansu w jednym z nich. Jak się zachowa pojedynczy BMS to wiadomo, odłączy zasilanie, jak się zachowa podwójny BMS musisz sprawdzić.
Załączniki
DSCN1541.JPG
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Tooropek »

Goliath pisze:
12 sty 2022, 12:39
A co powiecie o tym rozwiązaniu które jest sprzedawane na ali ??
https://pl.aliexpress.com/item/40006483 ... 8862%22%7D

Widać że tam są wykorzystywane BMSy 20A... i w zależności od opcji 40A czy 60A są 2 lub 3 szt. zrównoleglone - pracujące na tym samym pakiecie ogniw.
Daniel nie przetłumaczysz, że w Stanach czy gdziekolwiek indziej ludzie już od dawna korzystają z takich możliwości bo u nas marudziarze "teoretycy" mają swoje tezy i stwierdzenia niczym nie potwierdzone no i tak później na forum ludzie ciągną drugich za słówka przecząc wszystkiemu co się napisze.

Tkoko o bezpiecznikach co nie ma związku z tematem i dalej wstawia jakieś zdjęcia z bmsem bidonu który odzyskany został z utylizacji. Co z tego, że bms ma bezpiecznik? No nic, a przynajmniej nic jeśli chodzi o równolegle łączenie bmsów.

Można łączyć bmsy równolegle i nic nie stoi na przeszkodzie. Bmsy o ile spełniają swoje funkcje opisane przez sprzedającego/producenta będą ze sobą współpracować i chronić pakiet nawet przy połączeniu 10 sztuk równolegle pod warunkiem zachowania pewnych wzorców budowy pakietu i łączenia bmsa.

Jest wiele przykładów na to co wyżej napisałem, ale Ci co do tej pory pisali chyba nie mają innych stron/serwisów w internecie i nie mogą sprawdzić sobie, że to działa i niczemu nie szkodzi. 😉 Pozdr
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tas »

Przecież nikt nie pisze, że "nie można łączyć BMSów"
Można to robić, nie ma zakazu.
Tylko, że jeśli się to robi to zwiększa się prawdopodobieństwo usterki takiego akumulatora (więcej elementów w akumulatorze = większa szansa, że coś ulegnie awarii), więc dla klienta się to "nie opłaca" bo to on ryzykuje konsekwencjami takich wynalazków i mam wrażenie, że gdybyś nie zatajał przed klientem informacji o sposobie jego budowy to żaden klient by takiego akumulatora nie kupił.
Ale Ty jako konstruktor-eksperymentator-pilot testowy możesz włożyć i 4 BMSy do akumulatora i sprzedać klientowi "niech testuje".
Bez ryzyka nie ma postępu :P

Uważam, że im ktoś ma większą wiedzę o akumulatorach tym większy czuje przed nimi respekt i tym ciężej mu zrozumieć takie wynalazki, które w ogólnym rozrachunku NIC nie dają a wprowadzają kolejne % do awarii
Ostatnio zmieniony 13 sty 2022, 12:50 przez tas, łącznie zmieniany 6 razy.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Tooropek »

Można łączyć i za pewnie nie jeden jeszcze u nas w PL będzie tak robił i tyle chciałem udowodnić...
Jednakże musi paść konkretna odpowiedź od guru/wyroczni by ludzie nie bali się sprawdzać nowych rozwiązań.

To jest jak z midem tsdz2... Ktoś tam potestował pojeździł a teraz pół Polski szuka tsdz2 bo słyszało gdzieś kiedyś od kogoś, że to tani MID z tensometrem który za połowę ceny oferuje możliwości Shimano czy Yamahy.

Wracając do tematu...

Im więcej elementów składowych tym większa szansa na usterkę to okej, tylko idąc tym tokiem myślenia ludzie w falkony powinni wkładać aku 10s20p a nie 20s20p. Mniej sekcji = mniejsza szansa, że coś się zepsuje? No nie...
Z dwoma bmsami też jest taki temat. Ma się zepsuć to się zepsuje, choć nie upieram się, że w losowej sytuacji lepsze może się okazać łączenie równolegle bmsów vs jeden (o konkretnych parametrach równych dwóm bmsom).

Co do drugiej części wypowiedzi...

Zgadzam się z Tobą Tas w tym momencie. Zaczynając pewien etap w swoim życiu widząc 5 lat temu jak fajnie li-ionki płoną to nie zdawałem sobie sprawy z tego ile mocy drzemie w jednym paluszku 18650. Kilka eksperymentów i wiem, co, jak, z czym, dlaczego.
Tego nie ma co podważać, choć niewiele ma to wspólnego z owym tematem dyskusji.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
borsuk
Forumowicz
Posty: 82
Rejestracja: 03 sty 2021, 9:26
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: borsuk »

Goliath pisze:
12 sty 2022, 12:39
A co powiecie o tym rozwiązaniu które jest sprzedawane na ali ??
https://pl.aliexpress.com/item/40006483 ... 8862%22%7D

Widać że tam są wykorzystywane BMSy 20A... i w zależności od opcji 40A czy 60A są 2 lub 3 szt. zrównoleglone - pracujące na tym samym pakiecie ogniw.
Takie rozwiazanie ma na celu obniżenie kosztów produkcji. Robią konstrukcję "uniwersalną" pod trzy opcje. A jak coś jest uniwersalne to jest do d... i o tym nie trzeba chyba nikogo przekonywać. :)
Jeżeli ktoś robi dla siebie konkretną baterię, to nie będzie się bawił w takie rozwiązania, tylko dobierze jeden BMS, co zwiększy niezawodność i uprości konstrukcję. Howgh. :D
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: Tooropek »

Borsuk nie będę Cię przekonywał na temat czegoś uniwersalnego i super dobrego bo z pewnością nie miałeś styczności z xioxiangiem, ant bmsem lub icgogo skoro twierdzisz, że "uniwersalne jest do d..."

Na codzień nikt nie montuje dwóch bmsów co nie oznacza, że jest to złe rozwiązanie. Nikt nie popiera swoich tez praktyką co ma takie samo pokrycie jak obietnice PiSu na temat lepszego bytu Polaków. 😉
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
borsuk
Forumowicz
Posty: 82
Rejestracja: 03 sty 2021, 9:26
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: borsuk »

Tooropek pisze:
15 sty 2022, 19:53
.. nie miałeś styczności z xioxiangiem, ant bmsem lub icgogo skoro twierdzisz, że "uniwersalne jest do d..."
Miałem i mam (xioxiang testowałem już w r.2017), i wcale nie polecam ich wszystkim. Taka kontrola wszystkich parametów BMSa przydaje się tylko w przypadku przeciążania baterii lub jej wykonania z niepewnych ogniw.
Jeżeli ktoś ma porządną baterię i właściwie dobrany sterownik i silnik to wystarczy sprawdzony BMS bez żadnych bajerów.
Oczywiście łączenie równoległe BMSów, czy nieustanna kontrola parametrów nie są zabronione, a w niektórych przypadkach mogą okazać się koniecznością.
0tik
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 29 lip 2021, 16:50

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: 0tik »

tas pisze:
10 sty 2022, 10:31
To nie 1 BMS w pakiecie wymaga obrony tylko 2 BMSy w pakiecie muszą się bronić bo to one są niestandardowym rozwiązaniem, wprowadzają dodatkowe skomplikowanie, mnożą elementy mogące zawieść i ulec awarii, dodatkowe przewody, połączenia czy luty dając w zamian tylko niedużą oszczędność dla klienta i może troszkę większą oszczędność dla montującego. Zatem pytanie brzmi w czyim interesie jest takie rozwiązanie oraz kto i w jakim zakresie ponosi ryzyko stosowania takich rozwiązań. A może iść dalej i dać 4 BMSy, to że nikt w Polsce nie daje 4 BMSów to czy oznacza, że takie rozwiązanie jest złe. A może 10 BMSów, czy to droga do akumulatorów na 400A?
Adwokat diabła się kłania.

Kompletnie się nie zgadzam z twierdzeniem że to podwójna szansa na usterkę. Może dosłownie tak jest, ale jednocześnie jest to akumulator podwójnie zabezpieczony. Jeśli jeden bms ulegnie uszkodzeniu to działa jeszcze drugi.

Poza jednym argumentem w postaci "zwiększa się prawdopodobieństwo usterki takiego akumulatora" nic więcej nie masz na podtrzymanie tej opinii. Jest ono wręcz odwrotnością prawdy, jak napisałem powyżej.

Nikt nie używa 2 bms równolegle bo dodawanie dodatkowego zabezpieczenia się nie opłaca. To nie jest żaden argument za tym, że 2 bms są czymś złym.
>wprowadzają dodatkowe skomplikowanie,
Fakt
>mnożą elementy mogące zawieść i ulec awarii,
Fak, ale jednocześnie mnożą elementy mogące podtrzymać pracę urządzenia w razie awarii innych elementów.

>dając w zamian tylko niedużą oszczędność dla klienta
Jest wręcz przeciwnie. Autor testował 50a kiedy jeden bms jest zaprojektowany na 40a. Logiczniej byłoby kupić jeden bms z 50a a nie 2 z 40a.

> Zatem pytanie brzmi w czyim interesie jest takie rozwiązanie oraz kto i w jakim zakresie ponosi ryzyko stosowania takich rozwiązań
Polecam zapytać projektantów akumulatorów Boeing 787 Dreamliner :)

>A może iść dalej i dać 4 BMSy, to że nikt w Polsce nie daje 4 BMSów to czy oznacza, że takie rozwiązanie jest złe.
Myślę, że właśnie ktoś daje więcej niż 1 bms. Może właśnie w przemyśle lotniczym czy innym, gdzie niezawodność jest kluczowa. Może używa się BMS z podwójną liczbą czujników napięcia/temp. i cyclic redundancy code

>Natomiast nic nie przemawia za tym by 2 osobne BMSy były w czymkolwiek lepsze niż 1 BMS prócz niedużej oszczędności dla składającego (bo można użyć naj najtańszych BMSów)
Ponownie- Czy fakt posiadania dodatkowego bms który dalej działa w przypadku awarii pierwszego naprawdę nie jest lepszy od zastosowania pojedynczego bms?

>Bo w czym NIE jest lepsze już zostało naświetlone ;)
Chyba ślepy jestem bo dalej nie jestem doświetlony :^(

Fakt, nie wiem jak zachowa się bms kiedy zamiast 50% momentalnie musi wyrobić 100%, ale nie sądzę, żeby to był problem. Elektronika stosowana w tych wynalazkach jest bardzo toporna i niepotrzebnie skomplikowana (przez swoją toporność właśnie.)
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: roland »

0tik piszesz :

Kompletnie się nie zgadzam z twierdzeniem że to podwójna szansa na usterkę. Może dosłownie tak jest, ale jednocześnie jest to akumulator podwójnie zabezpieczony. Jeśli jeden bms ulegnie uszkodzeniu to działa jeszcze drugi.

i wybierasz takie awarie które popierają tą tezę. Ja także pobawię się w adwokata diabła i wybieram inną awarię: jedna sekcja balansująca ulega awarii (np tranzystor załączający balansowanie przewodzi) i cały czas rozładowuje jedną celę. Dla takie awarii podwójny bms dwukrotnie zwiększa awaryjność względem jednego bmsa.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: tas »

Taka usterka tranzystora na module balansowania zaraz za awarią tranzystorów mocy jest drugą najpopularniejszą usterką BMSów :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie równoległe BMS

Post autor: WojtekErnest »

No bo pomysłodawcy (chyba) nadal nie rozumieją jak naprawdę dziala BMS. Jeśli będą 2 zdublowane, to dublowanie jest również po stronie balanserow. A to łańcuchy ktore mają swoją niedokładność dzialania progów. Czyli 1 BMS moze juz balansowac którąś sekcje a drugi nie. Czyli maly oporniczek z kluczem tranzystorowym (pwm) próbuje obciążać dwukrotną pojemność co robi znacznie dłużej czyli narażenie temperaturowe rośnie (niesymetrycznie w stosunku do innych sekcji). Rozjezdzaja sie szerokosci impulsowania balanserow obu BMS-ow. A to prosta droga do częstych uszkodzeń wybranych sekcji balansujacych.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ODPOWIEDZ