Zmiana obręczy 28"->26"

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
PITiMAT
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 11 sie 2023, 20:41

Zmiana obręczy 28"->26"

Post autor: PITiMAT »

Hej,
Chcę przerobić stary rower i jak się uda to tanim koszem :D
Mam silnik przekładniowy 350W zapleciony w obręcz 28" a rower który chcę przerobić ma koła 26" i teraz pytanie, jeżeli zmniejsze koło coś się może złego stać silnikowi? Na moje oko wydaje mi się, że silnik powinien mieć troszkę lżej, a ja powinien zyskać troszkę momentu oraz zmniejszy się prędkość - prędkość i tak nie musi być jakaś wielka, 20-25km/h w zupełności wystarczy.
Pomału zbieram graty i tak się zastanawiam czy mogę wykorzystać obręcz, która jest w rowerze, a dokładnie posiadam Saiko XT 35 ALLOY RIM 559x19-26"

Pozdrawiam.
Piotrek
zielony71
Forumowicz
Posty: 1590
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zmiana obręczy 28"->26"

Post autor: zielony71 »

Rozumujesz poprawnie. Obręczy możesz użyć o ile jest na 36 szprych, bo 99% silników ma tyle otworów na szprychy.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
PITiMAT
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 11 sie 2023, 20:41

Re: Zmiana obręczy 28"->26"

Post autor: PITiMAT »

Dziękuję za odpowiedź.
Pytam o obręcz bo wszędzie piszą, że musi być wzmacniana itd. Nic ciekawego na temat swoich obreczy nie znalazłem w internecie, jedynie jakieś stare aukcje Allegro gdzie w opisie było "obręcz wzmacniana"
Koło 26" ma 36 szprych, a w teraźniejszej obręczy 28" z silnikiem muszę policzyć.

To teraz pytanie jakie szprychy kupić, jak obliczyć ich długość? Mam w mieście "serwis" rowerowy, ale nie wydaje mi się aby mi tam coś takiego zrobili/pomogli - może jak będę miał komplet, zaplotę według jakiegoś opisu internetowego i dopiero zaniosę koło do centrowania i naciągnięcia szprych.
szupek
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 16 maja 2019, 22:39

Re: Zmiana obręczy 28"->26"

Post autor: szupek »

W sprawie doboru szprych możesz skorzystać z jakiegoś istniejącego kalkulatora - przykład to https://szprycharnia.pl/i26,kalkulator-dlugosci.html
Osobiście nigdy nim nie liczyłem, ale kilka podobnych jest dostępnych na necie.
PITiMAT
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 11 sie 2023, 20:41

Re: Zmiana obręczy 28"->26"

Post autor: PITiMAT »

OK, sprawy mają się tak:
- silnik ma 36 otworów na szprychy
- szprychy mają grubość 2.3mm
- koło zaplecione na dwa krzyże

Zanim zacznę obliczenia:
- jak zapleść nowe koło, ile krzyży?
- jakie grube szprychy wybrać?
- jakiej długości dać nyple?
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 642
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Zmiana obręczy 28"->26"

Post autor: mitusm »

PITiMAT pisze:
29 lip 2024, 21:23
OK, sprawy mają się tak:
- silnik ma 36 otworów na szprychy
- szprychy mają grubość 2.3mm
- koło zaplecione na dwa krzyże

Zanim zacznę obliczenia:
- jak zapleść nowe koło, ile krzyży?
- jakie grube szprychy wybrać?
- jakiej długości dać nyple?
Jak będzie 350W to zrób jak taniej/łatwiej. Parametry nad którymi się zastanawiasz nie mają znaczenia.
Mniejsze koło ok, odrobinę więcej momentu i mniejszy v-max.
Sterownik jak jeszcze nie masz wrzuć z zapasem do 500-600W, przyda się czasami.
PITiMAT
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 11 sie 2023, 20:41

Re: Zmiana obręczy 28"->26"

Post autor: PITiMAT »

Dzięki za odpowiedź, w takim razie chyba zrobię jak w oryginale było czyli dwa krzyże i szprychy 2.3mm. Dodatkowo muszę zrobić też przednie koło bo muszę zmienić piastę pod tarczę (piastę muszę dokupić) ale tu zrobię standard na trzy krzyże i zwykłe szprychy - aby to pasowało do siebie kupię na przód i tyl szprychy i nyple w jednym kolorze. Będzie to niezłe wyzwanie dla mnie aby zapleść dwa koła ;)
Sterownik już kupiłem, mam 13A maksymalnego prądu (nominalnie 6A) przy 48V
Badlook
Forumowicz
Posty: 405
Rejestracja: 05 cze 2023, 21:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Zmiana obręczy 28"->26"

Post autor: Badlook »

Zawsze słyszałem że silniki zapłata się na jeden krzyż i coś w tym może być bo na dwa krzyże żona miała silnik zapleciony i skrzypiały, po zmianie na inny zaplotłem na jeden i cisza. Może zbieg okoliczności
PITiMAT
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 11 sie 2023, 20:41

Re: Zmiana obręczy 28"->26"

Post autor: PITiMAT »

Z tym zaplotem to od jakiegoś czasu czytam, czytam i w sumie to już sam nic nie wiem...
Ilość krzyży, szprychy pchające/ciągnące, szprychy zewnętrzne/wewnętrzne, zwykłe koło, a to znów z silnikiem, a to z hamulcem tarczowym - tajna wiedza panoramiksa :)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1590
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zmiana obręczy 28"->26"

Post autor: zielony71 »

Duże, bezprzekładniowy silniki najlepiej zaplatać na jeden krzyż, bo przy innym zaplocie szprychy wchodzą pod dużym kątem w obręcz i jest z tym problem. W przypadku małych silników przekładniowych i stosunkowo dużej obręczy (26 lub 28) nie ma takich problemów i można zaplatać jak jest wygodniej.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
PITiMAT
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 11 sie 2023, 20:41

Re: Zmiana obręczy 28"->26"

Post autor: PITiMAT »

Powiedźcie jeszcze jak to ma być z tymi szprychami?
Mam dwa koła, jedno to o którym założyłem temat (prawdopodobnie od roweru ecobike) drugie z nexun.pl XP04 i teraz tak:
1. koło do zaplecenia:
- dwa krzyże
- strona kasety szprychy ciągnące na zewnątrz i pchające od wewnątrz
- strona hamulca szprychy ciągnące od wewnątrz i pchające na zewnątrz
2. XP04
- dwa krzyże
- strona kasety szprychy ciągnące na zewnątrz i pchające od wewnątrz
- strona hamulca, szprychy ciągnące na zewnątrz i pchające od wewnątrz
*silniki przekładniowe
ODPOWIEDZ