silnik stawia opór

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
mariuszdymon
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 12 wrz 2024, 22:32

silnik stawia opór

Post autor: mariuszdymon »

sterownik kt ,silnik 30h bez baterii działa jak pradnica i stawia opór czym to spowodowane , przez mosfety?
zielony71
Forumowicz
Posty: 1449
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: silnik stawia opór

Post autor: zielony71 »

Odłącz od sterownika i zobacz czy się poprawi.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 5494
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: silnik stawia opór

Post autor: tkoko »

mariuszdymon pisze:
27 lis 2024, 19:09
sterownik kt ,silnik 30h bez baterii działa jak pradnica i stawia opór czym to spowodowane , przez mosfety?
Jak sam zauważyłeś, silnik DD bez prądu staje się prądnicą/generatorem, więc w miarę wzrostu prędkości wytwarza coraz większy prąd, i masz zapewne efekt "hamowania silnikiem".
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 846
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: silnik stawia opór

Post autor: lukk »

Dokładnie, nawet bez podłączenia do sterownika występuje ten "cogging torque", czyli moment od sprzęgania się magnesów z rdzeniem. Ew. jeżeli masz upalone na zwarcie mosfety w sterowniku to ten moment będzie dużo większy :) Jeżeli pytasz bo chciałeś sobie pojeździć bez prądu to zła wiadomość jest taka, że silniki DD się słabo do tego nadają właśnie przez ten moment, do jazdy bez prądu to raczej przekładniówka.
mariuszdymon
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 12 wrz 2024, 22:32

Re: silnik stawia opór

Post autor: mariuszdymon »

nie odłacze bo polutowane . bez podłacząnia raczej by sie to nie działo . mosfety nie sa upalone bardziej tak sie dzieje od wewnetrznej diody w mosfecie bo bez zasilania są otwarte a i tak przenoszą prad z silnika
nic nie jest zepsute juz przejechane 8k km
W.P.
Forumowicz
Posty: 377
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: silnik stawia opór

Post autor: W.P. »

Ciekawy temat na jesienne rozmyślania, bo rodzi się pytanie co dzieje się z energią generowaną przez silnik w momencie jazdy z górki. Silnik ze stałymi magnesami staje się prądnicą trójfazową.

Nie rozbierałem nigdy sterownika i nie przyglądałem się stopniowi końcowemu, ale możliwe są 2 rozwiązania układowe - 6 tranzystorów z kanałem N lub 3 z N i 3 z P. Jak by jednak na to nie patrzeć, to diody pasożytnicze w tranzystorach tworzą trójfazowy mostek 6D, nawet jeśli tranzystory nie są sterowane.

Wynika z tego, że podczas takiej jazdy powinno dojść do odzysku energii, czyli prądnica powinna ładować akumulator.

Co jednak, jeśli z jakiegoś powodu jedziemy bez akumulatora? Wtedy mamy napędzaną i nieobciążoną prądnicę. Do jakiej wartości urośnie napięcie zasilające sterownik?
Sam sterownik da się zabezpieczyć, ale tranzystory są narażone na napięcie jakie przychodzi z silnika.

Czy ktoś z Kolegów mierzył kiedyś napięcie z silnika po rozpędzeniu koła?
ODPOWIEDZ