Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
-
- Forumowicz
- Posty: 100
- Rejestracja: 29 sie 2023, 22:34
Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
Początkowy pomysł był taki:
Pacjent: Hardtail 26", heble 180/160mm, treking z błotnikami, bagażnikiem itd
Teren działań: płaski, utwardzony choć nie zawsze asfaltem, dużo niepublicznej drogi. V-max 40+ i dojazdy do pracy, pedałowaniem pomóc ile dam radę.
E-graty: wybór padł na Mxus 30h 10x6, KT sinus LCD3, zasilanie 13s ileś tam p, ile pomieści skrzynkotorba (czy też duży bidon DIY)
W międzyczasie doszła kupiona okazyjnie rama full (Centurion No Pogo v 1) co tylko utwierdziło mnie w zamiarze zamontowania tylnego huba. (plus plan na tylny bagażnik z lekkimi sakwami robiący z zestawu wizualnie zwykłego hardtaila).
Niestety poza dojazdami do pracy gdzie mam optymalne warunki na lekki motocykl lub dobry ebike (niepubliczne utwardzone płaskie przez 70% trasy), rower miałby też być używany w mieście a tam pozostaje tryb kastrowany do "road legal" czyli PAS i 25km/h.
Czytam i gupszy się robię. Bo wszędzie "ile wyciągnie", Vmax i "jakie kopyto" dany silnik daje. Gdzieś mi się o oczy obiło że optymalne warunki pracy takiego bezprzekładniowca to od około 80% Vmax a poniżej to bardziej grzanie niż jazda.
Wygląda na to że w trybie "road legal" ten silnik będzie się męczył. W sumie to wielkiej asysty nie potrzebuję na ścieżkach rowerowych, 100W to już bez zmęczenia by mi pozwoliło pędzić ciągłym 25. Czy jeśli będę miał w takich warunkach (osią Trójmiasta) do pokonania trasę 2x15 km ścieżkami rowerowymi, warto się przejmować sprawnością, grzaniem czy też nie zdołam zepsuć zestawu takimi wycieczkami?
Jaka jest Voptimal i rozsądna Vmin zestawu 30h 10x6 @ 26" @ 48V ?
Pacjent: Hardtail 26", heble 180/160mm, treking z błotnikami, bagażnikiem itd
Teren działań: płaski, utwardzony choć nie zawsze asfaltem, dużo niepublicznej drogi. V-max 40+ i dojazdy do pracy, pedałowaniem pomóc ile dam radę.
E-graty: wybór padł na Mxus 30h 10x6, KT sinus LCD3, zasilanie 13s ileś tam p, ile pomieści skrzynkotorba (czy też duży bidon DIY)
W międzyczasie doszła kupiona okazyjnie rama full (Centurion No Pogo v 1) co tylko utwierdziło mnie w zamiarze zamontowania tylnego huba. (plus plan na tylny bagażnik z lekkimi sakwami robiący z zestawu wizualnie zwykłego hardtaila).
Niestety poza dojazdami do pracy gdzie mam optymalne warunki na lekki motocykl lub dobry ebike (niepubliczne utwardzone płaskie przez 70% trasy), rower miałby też być używany w mieście a tam pozostaje tryb kastrowany do "road legal" czyli PAS i 25km/h.
Czytam i gupszy się robię. Bo wszędzie "ile wyciągnie", Vmax i "jakie kopyto" dany silnik daje. Gdzieś mi się o oczy obiło że optymalne warunki pracy takiego bezprzekładniowca to od około 80% Vmax a poniżej to bardziej grzanie niż jazda.
Wygląda na to że w trybie "road legal" ten silnik będzie się męczył. W sumie to wielkiej asysty nie potrzebuję na ścieżkach rowerowych, 100W to już bez zmęczenia by mi pozwoliło pędzić ciągłym 25. Czy jeśli będę miał w takich warunkach (osią Trójmiasta) do pokonania trasę 2x15 km ścieżkami rowerowymi, warto się przejmować sprawnością, grzaniem czy też nie zdołam zepsuć zestawu takimi wycieczkami?
Jaka jest Voptimal i rozsądna Vmin zestawu 30h 10x6 @ 26" @ 48V ?
Nie mogłeś kupić fabrycznego zamiast rzeźbić? Nie mogłem.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
To "magiczne grzanie" dotyczy podjazdu 20% z pełną mocą i minimalną prędkością (20 - 50% prędkości max), a nie jazdy "na luzie" (ze zredukowana mocą wspomagania) 100 wat przy 5 km/godz.c64club pisze: ↑08 wrz 2023, 14:39...... Gdzieś mi się o oczy obiło że optymalne warunki pracy takiego bezprzekładniowca to od około 80% Vmax a poniżej to bardziej grzanie niż jazda.
Wygląda na to że w trybie "road legal" ten silnik będzie się męczył. W sumie to wielkiej asysty nie potrzebuję na ścieżkach rowerowych, 100W to już bez zmęczenia by mi pozwoliło pędzić ciągłym 25. Czy jeśli będę miał w takich warunkach (osią Trójmiasta) do pokonania trasę 2x15 km ścieżkami rowerowymi, warto się przejmować sprawnością, grzaniem czy też nie zdołam zepsuć zestawu takimi wycieczkami?
-
- Forumowicz
- Posty: 100
- Rejestracja: 29 sie 2023, 22:34
Re: Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
Czyli jeśli sobie przy takim nawoju i kole na "Pierwszym biegu" ustawię tryb "road legal" to bez obaw mogę się wspomagać przy miejskim zakresie prędkości te 10-25 km/h nawet pod rozsądne górki? Rozsądne, znaczy do małonaście procent przy pełnym moim zaangażowaniu na korbie.
Bez obaw, znaczy bez obaw o zdrowie silnika. Bo z tego co rozumiem całość będzie miała sprawność tym niższą im niższą prędkość i wyższe obciążenie osiągnę ale jeśli przykładowo wepchnę w silnik 250 watów z czego tylko połowa pójdzie w oponę a druga połowa w ciepło, to kilowatowy 30h to spokojnie wytrzyma w rozsądnym czasie zanim znowu osiągnę płaski teren.
Proszę praktyków o poprawkę jeśli coś pominąłem w rozumowaniu, zanim zacznę budowę.
Bez obaw, znaczy bez obaw o zdrowie silnika. Bo z tego co rozumiem całość będzie miała sprawność tym niższą im niższą prędkość i wyższe obciążenie osiągnę ale jeśli przykładowo wepchnę w silnik 250 watów z czego tylko połowa pójdzie w oponę a druga połowa w ciepło, to kilowatowy 30h to spokojnie wytrzyma w rozsądnym czasie zanim znowu osiągnę płaski teren.
Proszę praktyków o poprawkę jeśli coś pominąłem w rozumowaniu, zanim zacznę budowę.
Nie mogłeś kupić fabrycznego zamiast rzeźbić? Nie mogłem.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
Problem to jest wtedy gdy bierzesz silnik o mocy znamionowej 250W, zasilasz go mocą powyżej 500W (np 20A @ 40V) i eksploatujesz w warunkach, w których ma małą sprawność.
30h nawet gdyby miał chwilowo 1% sprawności to i tak od 250W się nie przegrzeje.
30h nawet gdyby miał chwilowo 1% sprawności to i tak od 250W się nie przegrzeje.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
Nie wiem co dla Ciebie znaczy "Pierwszy bieg" i "road legal", ale wybierasz sterownik KT (nie wiem o jakiej mocy/prądzie) zapewne 25 - 30 A, a tam do wyboru masz jeden z pięciu poziomów wspomagania "PAS". Najniższy "PAS - 1" będzie miał 50% mocy maksymalnej sterownika (jeżeli jej dodatkowo nie zmniejszysz bo jest taka możliwość), a to oznacza że maksymalny prąd sterownika/silnika to 12 - 15 A (550 - 600 wat) pod 20% wzniesienie. W płaskim terenie na PAS'ie obrotowym, szczególnie przy szybkich obrotach korby, ta moc będzie znacznie mniejsza (przy RPM korby 90 - 120 będzie zapewne zerowa).c64club pisze: ↑08 wrz 2023, 23:35Czyli jeśli sobie przy takim nawoju i kole na "Pierwszym biegu" ustawię tryb "road legal" to bez obaw mogę się wspomagać przy miejskim zakresie prędkości te 10-25 km/h nawet pod rozsądne górki? Rozsądne, znaczy do małonaście procent przy pełnym moim zaangażowaniu na korbie.
-
- Forumowicz
- Posty: 100
- Rejestracja: 29 sie 2023, 22:34
Re: Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
Przeniosłem niżej, bo w międzyczasie @Yasiu odpowiedział (przyp. (zg)red.)
Ostatnio zmieniony 09 wrz 2023, 9:47 przez c64club, łącznie zmieniany 2 razy.
Nie mogłeś kupić fabrycznego zamiast rzeźbić? Nie mogłem.
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1327
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
Re: Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
Jeśli masz sinusa kt 30A to duża szansa jest że masz w wiązce dwa szare przewody, po ich zwarciu masz tryb legalny czyli 500W max i 25km/h max.
-
- Forumowicz
- Posty: 100
- Rejestracja: 29 sie 2023, 22:34
Re: Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
"Biegi" - tak, poziomy wspomagania w KT Sinus. Dzięki za naprowadzenie.
"Road legal" czyli to co ustawa przewiduje dla roweru - 250W 25km/h, wspomaganie załączane przez PAS i niedziałająca manetka.
Chodzi mi o to żeby pojazd był "dwusysytemowy", przełączany między parametrami dozwolonymi na ulicy/DDR (najlepiej jakby domyślnie na nich się uruchamiał) a trybem wspomagania z większą mocą, manetką itd - tu jeszcze nie wiem jaki sposób pracy "poza drogami publicznymi" by mi odpowiadał i jak się dokładnie owe ustawienia zachowują. I żeby nie uwalić czegoś pracując poza optymalnym zakresem silnika przy niskiej sprawności.
W trybie legalnym w KT30A to pracuje podając pełną moc od pierwszego obrotu czy jakoś kurtularniej? Sterownika jeszcze nie mam. Widziałem że te sterowniki nawet u Tasa w sklepie występują z różną funkcjonalnością szczegółów (w różnych wykonaniach, partiach, w końcu to chinina), np. softstart sprzętowo układem RC złożonym z manetki i kondensatora albo z menu, czy też właśnie z owym szarym kablem lub bez. I czy ew. nadrabiając brak tego kabla - lutując go do odpowiednich pól w sterowniku - nie trafię na egzemplarz w którym ta blokada i tak nie będzie zaimplementowana.
"Road legal" czyli to co ustawa przewiduje dla roweru - 250W 25km/h, wspomaganie załączane przez PAS i niedziałająca manetka.
Chodzi mi o to żeby pojazd był "dwusysytemowy", przełączany między parametrami dozwolonymi na ulicy/DDR (najlepiej jakby domyślnie na nich się uruchamiał) a trybem wspomagania z większą mocą, manetką itd - tu jeszcze nie wiem jaki sposób pracy "poza drogami publicznymi" by mi odpowiadał i jak się dokładnie owe ustawienia zachowują. I żeby nie uwalić czegoś pracując poza optymalnym zakresem silnika przy niskiej sprawności.
W trybie legalnym w KT30A to pracuje podając pełną moc od pierwszego obrotu czy jakoś kurtularniej? Sterownika jeszcze nie mam. Widziałem że te sterowniki nawet u Tasa w sklepie występują z różną funkcjonalnością szczegółów (w różnych wykonaniach, partiach, w końcu to chinina), np. softstart sprzętowo układem RC złożonym z manetki i kondensatora albo z menu, czy też właśnie z owym szarym kablem lub bez. I czy ew. nadrabiając brak tego kabla - lutując go do odpowiednich pól w sterowniku - nie trafię na egzemplarz w którym ta blokada i tak nie będzie zaimplementowana.
Nie mogłeś kupić fabrycznego zamiast rzeźbić? Nie mogłem.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
W ustawie o rowerach nie ma nic o działającej/nie działającej manetce, jest tylko mowa o konieczności wspomagania obrotami korby.
Tradycyjny dylemat "legalności" roweru. Każdy "ulep/składak" z silnikiem o NOMINALNEJ/FABRYCZNEJ mocy powyżej 250 wat jest (w mojej ocenie) niezgodny z definicją roweru ("pedelca") i żadne dodatkowe "zabezpieczenia" tego nie zmienią.c64club pisze: ↑09 wrz 2023, 9:37Chodzi mi o to żeby pojazd był "dwusysytemowy", przełączany między parametrami dozwolonymi na ulicy/DDR (najlepiej jakby domyślnie na nich się uruchamiał) a trybem wspomagania z większą mocą, manetką itd - tu jeszcze nie wiem jaki sposób pracy "poza drogami publicznymi" by mi odpowiadał i jak się dokładnie owe ustawienia zachowują. I żeby nie uwalić czegoś pracując poza optymalnym zakresem silnika.
...... jeśli w ustawieniach włączę jakąkolwiek pracę manetki to będzie również na pierwszym poziomie (i wtedy nadal nie ma trybu "road legal")?
Jak bardzo chcesz wyłączać niezależnie manetkę, wystarczy na sygnałowym przewodzie manetki dać wyłącznik.
W prosty sposób z KT nie da się zrobić "dwusystemowego" roweru, można jedynie jechać zgodnie lub nie z przepisami ruchu drogowego, lub co najwyżej zabezpieczyć włączenie wyświetlacza/sterownika hasłem
- khuuhkrr
- Forumowicz
- Posty: 122
- Rejestracja: 05 wrz 2019, 11:47
Re: Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
Jechanko na dwa sterowniki i mechaniczny przełącznik w/na skrzynce. W sumie co stoi na przeszkodzie?
-
- Forumowicz
- Posty: 100
- Rejestracja: 29 sie 2023, 22:34
Re: Dobór nawoju (silnika) - nie tylko Vmax (także Vmin, Voptimal, sprawność)
Skoro już ustalone że nie popsuję 30h niskimi parametrami (za wolną jazdą), to można się pokusić o taki patent z dwoma sterownikami.
Edit: przypomniałem sobie że mam pozostały po jakimś projekcie złożony kit "Samochodowy ogranicznik prędkości" AVT5133 https://www.cyfronika.com.pl/kityavt4/avt5133.htm Wykorzystać go do odcinania. Mało eleganckie ale powinno zadziałać. Przy okazji mógłby mierzyć temperaturę np baterii bo ma wejście na jeden DS18B20. Trzeba by mu tylko podać sygnał prędkości z koła o częstotliwości większej niż 1 na obrót koła. Drugi "czujnik PAS" na przednim kole czy coś w ten deseń.
Edit: przypomniałem sobie że mam pozostały po jakimś projekcie złożony kit "Samochodowy ogranicznik prędkości" AVT5133 https://www.cyfronika.com.pl/kityavt4/avt5133.htm Wykorzystać go do odcinania. Mało eleganckie ale powinno zadziałać. Przy okazji mógłby mierzyć temperaturę np baterii bo ma wejście na jeden DS18B20. Trzeba by mu tylko podać sygnał prędkości z koła o częstotliwości większej niż 1 na obrót koła. Drugi "czujnik PAS" na przednim kole czy coś w ten deseń.
Nie mogłeś kupić fabrycznego zamiast rzeźbić? Nie mogłem.