TranzX 36V/250W - jak wymienić Hall'e?

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

TranzX 36V/250W - jak wymienić Hall'e?

Post autor: miki »

Mam ten silnik od kilku lat, zrobił 8500 km, ostatnio padł sterownik KT i chyba czujniki Hall'a w silniku. Próbowałem podać +5V i masę na wiązkę silnika i powoli kręcąc kołem obserwować spodziewane nagłe zmiany napięcia, ale nic takiego się nie dzieje. Na pierwszym przewodzie od Hall'a mam stałe napięcie ok. 1.7V, na drugim ok. 1.2V, a na trzecim o. 0.4V. Kiedy dotykam ręką obręczy rowerowej, napięcie trochę wzrasta :-) Chciałbym sprawdzić, czy to kwestia padniętych czujników hallotronowych, czy może nie ma któregoś połączenia. Z silnika wychodzi krótka wiązka z hermetycznym wtykiem i do tego mam oryginalny przewód przedłużający z pasującym wtykiem. Optycznie w tych wtykach wszystkie pin'y wyglądają poprawnie. Wolałbym jednak otworzyć silniczek i sprawdzić połączenia multimetrem. Przy okazji wymienię smar.

Zdjąłem dekiel i wyjąłem silnik z obudowy. No i stanąłem. Jak wyjąć ten środkowy blok z przekładniami? Muszę się jakoś dostać do wiązki w środku i do płytki z czujnikami Hall'a.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 36V/250W - jak wymienić Hall'e?

Post autor: miki »

Dobra, udało się niedestrukcyjnie otworzyć silnik. Niestety, w tym modelu czujniki są schowane głębiej, trzeba zdjąć pierścień Segera i odłączyć stojan od reszty. Łudziłem się, że po otwarciu pokryw z obu stron, zobaczę płytkę z hallotronami na wierzchu :-)
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 36V/250W - jak wymienić Hall'e?

Post autor: miki »

Jak to jest, że po wymianie sterownika na nowy (identyczny), silnik ruszył (na razie w trybie "spacer", jutro podłączę czujnik PAS), a kiedy wcześniej próbowałem sprawdzić czujniki Hall'a (wg metody: https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-silnika/), nie miałem prawidłowej reakcji. Z zewnętrznego zasilacza podłączyłem 4,8V do czerwonego przewodu wiązki logiki silnika, masę do czarnego i mierzyłem kolejno napięcie na trzech przewodach od czujników (żółty, zielony, niebieski) w stosunku do masy (czarny przewód). I nic, było jakieś np. 1.7V i ani drgnie, oczywiście bardzo powoli kręciłem kołem (nawet w dwie strony dla pewności). Z testu mi wyszło, że Hall'e ubite, a tu - proszę - wymieniłem kontroler i "spacer" działa, zero komunikatów typu "Info 03". Czyżby w silnikach przekładniowych ten test nie był miarodajny? O mały włos bym rozbierał głęboko ten silnik, dzisiaj się okazało, że chyba nie ma potrzeby. Skoro działa "spacer", to po podłączeniu czujnika PAS też powinien się kręcić. Macie jakieś doświadczenia z tym tematem?

Jedyna pociecha, że jutro jeszcze raz zdejmę pokrywy silnika i wymienię smar na nowy. Po tych 6000 km chyba u się należy. W środku ładnie, żadnej rdzy, łożyska nie płaczą.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1336
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: TranzX 36V/250W - jak wymienić Hall'e?

Post autor: zielony71 »

Na ogół czujniki nie są niezbędne do działania silnika.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 36V/250W - jak wymienić Hall'e?

Post autor: miki »

To sprawdzę dzisiaj, po podłączeniu czujnika PAS. Chociaż wnioskuję, że w tym przypadku (kontroler KT 36/48V-500W-Sinus) czujniki jednak są niezbędne. Wczoraj chciałem przetestować ten tryb "spaceru" zapomniawszy podłączyć wiązkę logiczną silnika i dostałem "Info 03" na wyświetlaczu. Czyli komunikat o braku informacji z czujników Hall'a. Po podłączeniu tej wiązki "walk" ruszył. No, ale jak uczy doświadczenie, najpewniejsza metoda to test w normalnej, pełnej konfiguracji.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 36V/250W - jak wymienić Hall'e?

Post autor: miki »

Wyprostowałem cały temat, żeby się nie powtarzać, zainteresowanych odsyłam tutaj:
viewtopic.php?f=62&t=10425
ODPOWIEDZ