Czujniki Hall'a - pinout

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Czujniki Hall'a - pinout

Post autor: miki »

Silnik klon Mxus 40C 30H, wymieniam czujniki hallotronowe. Stare były zalane żywicą i nie dało się zidentyfikować modelu. Zgodnie z zaleceniami Tas'a wkleiłem nowe SS41F. Jednak w nocie katalogowej SS41F widzę prawdopodobnie inny pinout (1 - +5V, 2 - Output, 3 - Gnd):

https://radiolux.com.ua/files/pdf/SS41F.pdf

Na zdjęciu stare czujniki mają przylutowane przewody: 1 - czerwony (+5V), 2 - czarny (Gnd), 3 - kolor fazy: zielony, niebieski, żółty (Output). Taki pinout pasuje do czujnika A3144:

https://microcontrollerslab.com/a3144-h ... nd-pinout/

Rozumiem, że SS41F mogą iść jako poprawne zamienniki A3144 i trzeba zamienić przewody zgodnie z pinout'em SS41F? Tak mi przynajmniej podpowiada logika... Ktoś może to potwierdzić? W załączniku fotka ze starymi czujnikami:
DSCF9722.jpg
slow
Forumowicz
Posty: 526
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Czujniki Hall'a - pinout

Post autor: slow »

Patrzę w pdf do ss41 oraz 3144 i widze ze maja ten sam pinout zgodny z kolorami twojego zdjęcia więc nie wiem w czym problem.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Czujniki Hall'a - pinout

Post autor: miki »

Dzięki @slow, k... zasugerowałem się pinout'em SMD, zamiast THT. Ta ich tabelka jest do... niczego. Czyli czeka mnie trochę poprawek... Dobrze, że błąd wykryty przed próbą odpalenia.
ss41f.jpg
Edit:

No, już to poprawiłem, jeszcze raz dzięki.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Czujniki Hall'a - pinout

Post autor: W.P. »

miki pisze:
08 kwie 2024, 12:43
wymieniam czujniki hallotronowe.
Trafiam czasem na temat związany z wymianą czujników.
Jaki był powód wymiany u Ciebie?
Piszesz, że były zalane żywicą. Czy nie można było ich sprawdzić przed wymianą?
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Czujniki Hall'a - pinout

Post autor: miki »

Teoretycznie można, ale silnik był po zerwaniu przewodów, kable fazowe i czujnikowe bez izolacji. A, jak wiadomo, te elementy nie przeżywają napięcia rzędu 50V. Nie kombinowałem, czujnik kosztuje 1,50 zł, poza tym postanowiłem się nieco nauczyć. Do tej pory nie wymieniałem tych elementów. W każdym razie silnik złożony, na razie uszczelniony z jednej strony, mechanicznie się obraca, nic nie ociera. Może jutro uda się wykonać test bez kontrolera (czyli sprawdzić pracę faz i czujników Hall'a). Jeśli efekt będzie pozytywny, muszę otworzyć jedną stronę i uszczelnić oś oraz drugą pokrywę. A potem podpinamy pod kontroler. A mam już ciekawy rower dla niego...

W kartonie czeka jeszcze jeden, podobny model, tyle że bardziej dostał w tyłek. Także ta nauka w las nie pójdzie.

Tu "zawartość" już po naprawie wiązki i wymianie czujników:
DSCF9786.jpg
DSCF9781.jpg
DSCF9776.jpg
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Czujniki Hall'a - pinout

Post autor: W.P. »

Ciekawe i pożyteczne doświadczenie. Na obwodzie jest 51 nabiegunników, czyli 17 na fazę.
Ile jest magnesów na obwodzie?

Ps. Rozumiem, że użyłeś czujników unipolarnych, czy tak?
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Czujniki Hall'a - pinout

Post autor: miki »

W.P., 46 magnesów na obręczy (30 x 13 mm) i 51 elektromagnesów w stojanie (30 x 11 mm). Dzisiaj potwierdziłem multimetrem poprawną pracę czujników hallotronowych, a podanie na przewody fazowe (po dwa) testowo napięcia 5V z zasilacza powodowało charakterystyczne "drgnięcie" silnika w odpowiednią stronę. Pozostaje uszczelnić wewnątrz wejście wiązki przewodów i drugi boczny dekiel silikonem wysokotemperaturowym (używam czerwony silikon 300°C, taki akurat leżał w szufladzie), mam nadzieję, że jest odpowiedni. A potem zmontować instalację i przetestować w normalnej pracy.

Dla wszystkich, których może licho podkusi naprawiać taki silnik, mocne ostrzeżenie! Przy składaniu silnika trzeba cholernie uważać na silne pole magnetyczne. Ręce trzymajcie w bezpiecznym miejscu, najlepiej chwycić obie strony osi (od góry i od dołu koła - czyli dolna ręka w obręczy), a druga osoba solidnie trzyma koło. Po pierwszym takim złożeniu będziecie wiedzieć, skąd to ostrzeżenie. W mojej opinii przy braku rozwagi można stracić palce.
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2024, 22:41 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
RadQ
Forumowicz
Posty: 140
Rejestracja: 01 paź 2020, 22:56
Lokalizacja: Miasto grzejników

Re: Czujniki Hall'a - pinout

Post autor: RadQ »

miki pisze:
10 kwie 2024, 1:15
Tu "zawartość" już po naprawie wiązki i wymianie czujników:
"Dorwałeś" gdzieś przewód czy "sztukowałeś" stary?
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Czujniki Hall'a - pinout

Post autor: miki »

To się nazywało "kreatywnym skróceniem przewodu" :-)

No, uszczelnienie wykonane, śruby dokręcone z dodatkiem niebieskiego eliksiru na gwintach, jak ruszy na kontrolerze, powinno być dobrze.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Czujniki Hall'a - pinout

Post autor: W.P. »

Cześć.
Czy biorąc udział w dyskusji na innym forum mógłbym posłużyć się Twoimi zdjęciami silnika?
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Czujniki Hall'a - pinout

Post autor: miki »

W.P. pisze:
22 kwie 2024, 10:13
Cześć.
Czy biorąc udział w dyskusji na innym forum mógłbym posłużyć się Twoimi zdjęciami silnika?
Nie ma problemu :-)
ODPOWIEDZ