Strona 1 z 1

Trzaski w silniku XP03

: 01 paź 2024, 16:17
autor: Harus
Hej!
Jakieś 300 km temu zbudowałem rower na zestawie z silnikiem XP03. Sama elektryfikacja poszła zupełnie bezproblemowo. Wszystkie komponenty pasowały idealnie. Do zeszłego tygodnia napęd nie sprawiał najmniejszych problemów. Niestety kilka dni temu pojawił się z silnika dziwny dźwięk strzelania. Koło kręci się zupełnie swobodnie, silnik ciągnie płynnie i nie pojawiają się żadne inne problemy.
Czy ktoś jest w stanie podpowiedzieć gdzie może tkwić problem? Nie chce wszystkiego rozbierać i wysyłać na gwarancję, bo może da się taki problem rozwiązać we własnym zakresie.
Będę bardzo wdzięczny za każdą sugestię.
https://www.youtube.com/shorts/Mb3nAX6ejJc
11.jpg

Re: Trzaski w silniku XP03

: 01 paź 2024, 19:19
autor: mitusm
Trzaski występują również jak nie naciskasz manetki ?

Re: Trzaski w silniku XP03

: 04 paź 2024, 13:37
autor: Harus
Podczas jazdy bez wspomagania również.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 06 paź 2024, 7:55
autor: tas
daj rower do gory nogami, odkrec nakretki i powoli daj gazu - sprawdz czy dalej stuka
to stukanie to nierownolegla praca lozysk, kolysza sie w panewkach i robia naprezenia, to najczestrzy ale nie jedyny powod. Mozliwe ze nieprawidlowo zamontowales silnik

drugi powod stukania to szprychy - jesli zapomniales dociagnac szprych po 300km to one zaczynaja strzelac i trzeszczec

Re: Trzaski w silniku XP03

: 14 gru 2024, 15:43
autor: Ryszard Stanisław
Witam pierwszy raz. Proszę o poradę jaka może być przyczyna że nowy rower 10 km. przejechane z silnikiem bafanga w tylnej piaście. Na początku na wyświetlaczu był zanik poziomu baterii. Teraz silnik głośno buczy i podczas jazdy zanika zasilanie w silniku natomiast wyświetlacz działa normalnie.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 14 gru 2024, 15:54
autor: kawuem
Sprawdź złączkę między silnikiem a kontrolerem.
To wygląda na brak jednej fazy w hallach albo silniku.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 14 gru 2024, 20:29
autor: Ryszard Stanisław
Złączka podłączona prawidłowo. Dodam jeszcze po przyciśnięciu przycisku na pilocie wyświetlacza wcześniej wymuszał silnik do prowadzeniu roweru natomiast teraz jak koło jest w powietrzu to wolno go obraca, a jak rower stoi na kołach to po przyciśnięciu przycisku w silniku terkocze. Bardzo proszę o poradę. Ryszard Stanisław

Re: Trzaski w silniku XP03

: 14 gru 2024, 21:00
autor: tas
Wygląda, że mogłeś przegrzać złącze silnik-sterownik (mogą tam być 2), sprawdź jak wygląda wewnątrz

Re: Trzaski w silniku XP03

: 14 gru 2024, 21:51
autor: kawuem
tester.jpg
Taki tester pozwala sprawdzić silnik i jednocześnie kable dochodzące do silnika. To by ci ułatwiło diagnostykę. Bez tego pozostaje ci woltomierz i pomiar napięcia na przewodach silnika. Zaczął bym od sprawdzenia działania halli. Ewentualnie, o ile jest kostka do silnika przy samym kontrolerze, sprawdzenie jakości złącza, czy nie jest przegrzane, upalone, rozpięte itp.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 15 gru 2024, 12:45
autor: Ryszard Stanisław
Nadmieniam że cały rower jest nowy, przejechane 10 km. Na początku kontrolki pojemności baterii na wyświetlaczu gasły mimo że akumulator był naładowany lecz po kilku kilometrach wyświetlacz prawidłowo pokazuje poziom naładowania baterii ale za to w silniku stuki tak jak by brakowało 1-fazy. Po przyciśnięciu przycisku na pilocie wyświetlacza wcześniej można było prowadzić rower np. po schodach teraz jak koło jest w powietrzu to się obraca a jak stoi na kołach to coś terkocze w silniku. bardzo proszę o pomoc.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 15 gru 2024, 13:49
autor: kawuem
Koło w powietrzu na dwóch fazach będzie się kręcić. Pod obciążeniem już będą problemy. Gdyby były problemy z akumulatorem, to raczej byś nie włączył roweru. Te usterki sugerują brak kontaktowania na złączkach, lub inne usterki. To, że rower jest nowy, nie świadczy, że coś się nie popsuło. To jest elektronika i wszystko może się zdarzyć.
Sprawdziłeś złączki przy kontrolerze?

Re: Trzaski w silniku XP03

: 15 gru 2024, 17:00
autor: Ryszard Stanisław
Bardzo dziękuję za poradę. Idę sprawdzić złączki, to napiszę. Pozdrawiam

Re: Trzaski w silniku XP03

: 15 gru 2024, 18:23
autor: Ryszard Stanisław
Bardzo dziękuję za poradę. Idę sprawdzić złączki, to napiszę. Pozdrawiam

Sprawdziłem wszystkie złączki, wygląda że wszystko jest dobrze.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 15 gru 2024, 18:37
autor: tkoko
Ryszard Stanisław pisze:
15 gru 2024, 18:23
Sprawdziłem wszystkie złączki, wygląda że wszystko jest dobrze.
Musisz sprawdzić nie tylko same złączki silnika, ale przewody, silnik, czy nie ma mechanicznych uszkodzeń, przerw w obwodzie itd. Poniżej masz opis jak zdiagnozować silnik.
https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-silnika/

Re: Trzaski w silniku XP03

: 15 gru 2024, 20:00
autor: Ryszard Stanisław
Sprawdziłem obroty koła bez zasilania, koło lekko się toczy, nie ma też zwarcia między przewodami a silnikiem. Jutro będę działał dalej. bardzo dziękuję za poradę i proszę o więcej.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 15 gru 2024, 22:20
autor: kawuem
Sprawdź halle. Jeszcze na próbę zwieraj kable fazowe (3 próby) i sprawdź, czy przy każdym zwarciu koło kręci się z oporami. Sprawdzisz w ten sposób czy wszystkie cewki silnika wychodzą na kable fazowe.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 19 gru 2024, 13:06
autor: Ryszard Stanisław
Witam. Dziś obiecał Chińczyk że wyśle mi sterownik do roweru i ruch. Podobno ruch jest w silniku roweru. Bardzo proszę o poradę co to jest ,,ruch" w silniku i jak go wymienić. Proszę też podpowiedzieć jaki smar dobry do przekładni planetarnej. Pozdrawiam. Stanisław

Re: Trzaski w silniku XP03

: 19 gru 2024, 16:22
autor: kawuem
Może mu chodzi o PAS? Jak dojedzie, to sam zobaczysz co ma na myśli "ruch" :) Spytaj go, niech innymi słowami określi ruch.
Wklej tu to, co od niego otrzymałeś na piśmie.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 19 gru 2024, 18:02
autor: tkoko
Myślę że raczej chodzi o tarczę wolnobiegu, być może nawet z zębatkami nylonowymi.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 19 gru 2024, 20:14
autor: Badlook
Ryszard Stanisław pisze:
19 gru 2024, 13:06
Witam. Dziś obiecał Chińczyk że wyśle mi sterownik do roweru i ruch. Podobno ruch jest w silniku roweru. Bardzo proszę o poradę co to jest ,,ruch" w silniku i jak go wymienić. Proszę też podpowiedzieć jaki smar dobry do przekładni planetarnej. Pozdrawiam. Stanisław
Smar musi być silikonowy do tworzyw sztucznych

Re: Trzaski w silniku XP03

: 19 gru 2024, 20:57
autor: tkoko
Badlook pisze:
19 gru 2024, 20:14
Smar musi być silikonowy do tworzyw sztucznych
Niekoniecznie :D
Tu masz temat;
viewtopic.php?p=104299#p104299
i zestawienie testowanych smarów poniżej.
Punktem wyjścia/porównania jest smar Molykote EM-50, oficjalnie dedykowany do TSDZ2.
Jest nawet polski producent smaru, lecz nie dostałem odpowiedzi.
https://evillubricants.pl/produkt/gear- ... ktrycznym/

Re: Trzaski w silniku XP03

: 20 gru 2024, 8:03
autor: Badlook
Z smarem molibdenowym jest jeden problem o którym nie pisze autor tamtego posta (albo jestem ślepy) a mianowicie dwusiarczek molibdenu może przyspieszać zużywanie się elementów metalowych a co za tym idzie z tworzywami sztucznymi poradzi sobie znacznie szybciej dlatego tego typu lubrykant napewno bym nie polecał do przekładni z tworzyw sztucznych

Re: Trzaski w silniku XP03

: 20 gru 2024, 9:42
autor: tkoko
Badlook pisze:
20 gru 2024, 8:03
Z smarem molibdenowym jest jeden problem o którym nie pisze autor tamtego posta (albo jestem ślepy) a mianowicie dwusiarczek molibdenu może przyspieszać zużywanie się elementów metalowych a co za tym idzie z tworzywami sztucznymi poradzi sobie znacznie szybciej dlatego tego typu lubrykant napewno bym nie polecał do przekładni z tworzyw sztucznych
Rozumiem że jest to poparte badaniem/doświadczeniem, bo zdaniem producenta, w końcu nie byle kogo bo DuPont, smar ma bardzo dobre w właściwości antykorozyjne, i jest przeznaczony między innymi do łożysk tocznych/ślizgowych, więc z zębatkami tym bardziej sobie poradzi.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 20 gru 2024, 11:16
autor: Badlook
Nie badałem tego ale wyczytałem w internecie że jego nadmiar ma zły wpływ na powierzchnię na której pracuje i mowa tu o powierzchniach metalowych a co dopiero przy powierzchniach z tworzyw. Jest prosta zasada, zupę można zjeść widelcem ale po co skoro jest do tego łyżka. Kolega pytał jaki smar zastosować do zębatek z tworzywa więc poleciłem mu smar do zębatek z tworzywa jaki sam stosuje. Po co ma eksperymentować i kombinować skoro ktoś już to zrobił i stworzył taki smar jak mu potrzeba.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 20 gru 2024, 12:52
autor: tkoko
Badlook pisze:
20 gru 2024, 11:16
Nie badałem tego ale wyczytałem w internecie że jego nadmiar ma zły wpływ na powierzchnię na której pracuje..... Kolega pytał jaki smar zastosować do zębatek z tworzywa więc poleciłem mu smar do zębatek z tworzywa jaki sam stosuje. Po co ma eksperymentować i kombinować skoro ktoś już to zrobił i stworzył taki smar jak mu potrzeba.
A ja lubię sprawdzać u producenta smarów jakie są ograniczenia przy użyciu danego smaru (i nie tylko).
Jak widać z poniższej tabeli, "Pa (6)" jest praktycznie odporny na większość dostępnych smarów/olejów. Tak więc praktycznie jakikolwiek smar nie zastosujesz do "Pa" będzie OK. Oczywiście są/będą lepsze/gorsze smary, ale o tym decyduje;
* lepkość oleju bazowego - im jest wyższa tym bardziej odporny na uszkodzenia będzie silnik, więcej smaru zostanie na zębatkach, a hałas silnika będzie najmniejszy.
Lepkość oleju bazowego nie jest tożsama z lepkością smaru NLGI.
* weld/zespawanie - im więcej kg tym lepiej.
* nosić index/wytarcie - im jest mniejsze w mm, tym lepiej.
Co do silikonu w zastosowaniu do przekładni "Pa", to jak widzisz na przykładzie smaru poniżej, nie jest to żaden wyznacznik jakości smaru w zastosowaniu do rowerów.
Osobiście wybrałem Polyrex 462 bo;
* cena za 0.4 kg to obecnie 60 zł.
* ma wszechstronne zastosowanie w tym do kontaktu z żywnością.
* ma najoptymalniejsze parametry weld/nosić/lepkość oleju.
* jest biały/półprzeźroczysty, więc łatwo ocenić stan smarowania.
* ma najlepszą "przyczepność" do powierzchni z testowanych smarów przy zmianach temperatury.
Niemniej jednak nie jestem przedstawicielem Mobil, anie nie mam floty rowerów z tym smarem by móc "zagwarantować" bezproblemowe użytkowanie. :D

Re: Trzaski w silniku XP03

: 21 gru 2024, 11:51
autor: Ryszard Stanisław
Bardzo dziękuję za informację i linka dotyczącego smaru. Zdrowych, szczęśliwych i spokojnych Świąt życzę wszystkim użytkownikom forum.
Stanisław

Re: Trzaski w silniku XP03

: 26 gru 2024, 13:49
autor: Ryszard Stanisław
Witam. Dostałem od chińczyka sterownik, silnik bafang 250 W, oraz w prezencie kask rowerowy. Po wymianie sterownika rower jeździ bardzo dobrze bez żadnych szumów. Oczywiście silnik odeślę z powrotem do Chin natomiast zastanawia mnie to że na nowym akumulatorze 20 AH 720 W. można przejechać tylko 40 km. na wspomaganiu poziom 3 a rower posiada 5. oczywiście bez manetki. Czas ładowania akumulatora 3 godz. 50 minut. W opisie było że zasięg roweru od 100 do 120 km. Bardzo proszę o poradę czy tak może być i jak ewentualnie można przeprowadzić test akumulatora. Pozdrawiam. Staszek

Re: Trzaski w silniku XP03

: 09 sty 2025, 17:07
autor: mitusm
Ryszard Stanisław pisze:
26 gru 2024, 13:49
Witam. Dostałem od chińczyka sterownik, silnik bafang 250 W, oraz w prezencie kask rowerowy. Po wymianie sterownika rower jeździ bardzo dobrze bez żadnych szumów. Oczywiście silnik odeślę z powrotem do Chin natomiast zastanawia mnie to że na nowym akumulatorze 20 AH 720 W. można przejechać tylko 40 km. na wspomaganiu poziom 3 a rower posiada 5. oczywiście bez manetki. Czas ładowania akumulatora 3 godz. 50 minut. W opisie było że zasięg roweru od 100 do 120 km. Bardzo proszę o poradę czy tak może być i jak ewentualnie można przeprowadzić test akumulatora. Pozdrawiam. Staszek

Pierwszy test jaki możesz zrobić to położyć go na wadze, drugi to rozebrać i zobaczyć jakie są ogniwa.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 09 sty 2025, 17:23
autor: kawuem
Jaki prąd ma ładowarka? 20Ah i 40 km na wspomaganiu, bez manetki, przy silniku 250W, to stanowczo za mało.
Przy typowej ładowarce 2A i akumulatorze 20Ah czas ładowania baterii od zera do pełna, teoretycznie powinien trwać 10 godzin.
Tak jak kolega sugeruje trzeba by zajrzeć do ogniw, sprawdzić jakie ogniwa tam siedzą i zmierzyć napięcia na wszystkich piętrach. Możliwe, że któraś sekcja jest padnięta, albo sekcje są mocno rozjechane.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 09 sty 2025, 20:07
autor: Tooropek
Podeślij do mnie ten akumulator, sporządzę wykres rozładowania, szczegółowo opiszę jego kondycję, zbadam i wydam fachową opinię na jego temat. Czas realizacji to 3 dni maksymalnie od momentu dostarczenia przesyłki do mnie.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 09 sty 2025, 20:20
autor: Yasiu77
Test wagi może dużo powiedzieć, powinien minimum 3-3,5kg lub więcej ważyć, jeśli jest zbudowany z prawdziwych ogniw.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 09 sty 2025, 21:06
autor: Tooropek
Chamridera nie raz poprawiałem i ogniwa są chińskie defacto ale jeśli chodzi o 21700 to pojemność miały i parametry prądowe w miarę okej a problemy były z rozjazdem albo bmsy jakieś trefne "40A" na 4 mosfetach te takie malutkie z termistorem i włącznikiem.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 10 sty 2025, 2:15
autor: kawuem
Możliwe, że zastosowane BMS nie miały balansera. Chinole dość często idą na łatwiznę i wsadzają najtańsze BMS. A wtedy o rozjazdy nie trudno. Szczególnie te malutkie BMS są pozbawione balansera.

Re: Trzaski w silniku XP03

: 10 sty 2025, 9:10
autor: tkoko
Ryszard Stanisław pisze:
26 gru 2024, 13:49
zastanawia mnie to że na nowym akumulatorze 20 AH 720 W. można przejechać tylko 40 km. na wspomaganiu poziom 3 a rower posiada 5. oczywiście bez manetki.
W opisie było że zasięg roweru od 100 do 120 km.
Pytania, jaki prąd ma sterownik, z jaką średnią prędkością jechałeś, czy był wiatr, czy droga była asfaltowa czy gruntowa, ile ważysz, czy koła obracają się swobodnie.
Z "pojemności" aku, na PAS 3 masz średnią;
400 - 420 wat, przy średniej prędkości ~25 km/godz, taka moc przy słabym wspomaganiu nogami może wystąpić,
lub 500 - 520 wat, przy średniej prędkości ~30 km/godz, mało prawdopodobna moc w przypadku sterownika 250 wat, 13 - 15 A. W przypadku sterownika 18 - 20 A, jest to możliwe.

Jeszcze jeden test. Podnieś koło z silnikiem włącz "PAS 3" i wolno obracając korbą (najlepiej na górskim przełożeniu) sprawdź do jakiej prędkości kręci koło na luzie. Zmień "PAS 3 na 5" i ponownie zrób ten test. Podaj wynik.