napięcie baterii <-> moment obrotowy - jaka jest zależność?
: 30 sie 2019, 11:23
Hej,
z reguły dla osiągnięcia jak najwyższej prędkości maksymalnej stosuje się baterię o jak najwyższym napięciu,
z kolei przy określonej dostępnej objętości baterii zwiększanie napięcia powoduje konieczność zmniejszenia ilości cell równoległych.
Pomijając (a może nie pomijając) kwestię dopuszczalnego pobieranego prądu z ogniw i zasięgu zależnego od ilości cell równoległych
mam następujące pytanie:
Która wartość (prąd czy napięcie ze sterownika) decyduje o uzyskaniu jak największego przyspieszenia i "mocy"
(a nie prędkości maksymalnej), (przy tym samym uzwojeniu silnika)?
Czy wartość napięcia baterii wpływa TYLKO na wartość maksymalnej prędkości obrotowej możliwej do uzyskania,
czy także jednak na wartość możliwego do uzyskania momentu obrotowego (głównie przy przyspieszeniu od zera)?
Bo zwykle w parametrach silników (i w dyskusjach o nich) podaje się głównie jego moc [W], współczynnik [V]/[km/h] oraz moment obrotowy [Nm],
natomiast zupełnie nie mówi się o zależności (wpływie) napięcia zasilania na moment obrotowy (dodatkowo zależny od prędkości)?
Czy zatem moment obrotowy zależy TYLKO od wartości prądu dostarczonego do silnika?
Innymi słowy, przykładowo: czy w systuacji, gdy do tego samego sterownika/silnika zastosujemy:
a) w pierwszym przypadku akumulator np. o napięciu 36V i wydajnosci 50A (tyle pójdzie ze sterownika)
oraz
b) w drugim przypadku akumulator np. o napięciu 72V i także o wydajności 50A (tyle pójdzie ze sterownika)
to czy praktyczna różnica pomiędzy nimi będzie tylko w uzyskanej prędkości maksymalnej,
czy także w możliwym do uzyskania momencie obrotowym, przyspieszeniu przy starcie, inaczej "mocy"?
Intuicyjnie rzecz biorąc, zasilenie silnika napieciem 72V powinno dać więcej "kopa",
ale to zupełnie nie wynika z opisu parametrów silnika, gdzie głównie zwraca się uwagę
na maksymalną jego prędkość (obrotową) zależną od napięcia zasilania,
a nie maksymalizację jego momentu obrotowego parametrami zasilania.
Proszę o wyjaśnienie tej kwestii.
Pzw
K.
z reguły dla osiągnięcia jak najwyższej prędkości maksymalnej stosuje się baterię o jak najwyższym napięciu,
z kolei przy określonej dostępnej objętości baterii zwiększanie napięcia powoduje konieczność zmniejszenia ilości cell równoległych.
Pomijając (a może nie pomijając) kwestię dopuszczalnego pobieranego prądu z ogniw i zasięgu zależnego od ilości cell równoległych
mam następujące pytanie:
Która wartość (prąd czy napięcie ze sterownika) decyduje o uzyskaniu jak największego przyspieszenia i "mocy"
(a nie prędkości maksymalnej), (przy tym samym uzwojeniu silnika)?
Czy wartość napięcia baterii wpływa TYLKO na wartość maksymalnej prędkości obrotowej możliwej do uzyskania,
czy także jednak na wartość możliwego do uzyskania momentu obrotowego (głównie przy przyspieszeniu od zera)?
Bo zwykle w parametrach silników (i w dyskusjach o nich) podaje się głównie jego moc [W], współczynnik [V]/[km/h] oraz moment obrotowy [Nm],
natomiast zupełnie nie mówi się o zależności (wpływie) napięcia zasilania na moment obrotowy (dodatkowo zależny od prędkości)?
Czy zatem moment obrotowy zależy TYLKO od wartości prądu dostarczonego do silnika?
Innymi słowy, przykładowo: czy w systuacji, gdy do tego samego sterownika/silnika zastosujemy:
a) w pierwszym przypadku akumulator np. o napięciu 36V i wydajnosci 50A (tyle pójdzie ze sterownika)
oraz
b) w drugim przypadku akumulator np. o napięciu 72V i także o wydajności 50A (tyle pójdzie ze sterownika)
to czy praktyczna różnica pomiędzy nimi będzie tylko w uzyskanej prędkości maksymalnej,
czy także w możliwym do uzyskania momencie obrotowym, przyspieszeniu przy starcie, inaczej "mocy"?
Intuicyjnie rzecz biorąc, zasilenie silnika napieciem 72V powinno dać więcej "kopa",
ale to zupełnie nie wynika z opisu parametrów silnika, gdzie głównie zwraca się uwagę
na maksymalną jego prędkość (obrotową) zależną od napięcia zasilania,
a nie maksymalizację jego momentu obrotowego parametrami zasilania.
Proszę o wyjaśnienie tej kwestii.
Pzw
K.