Osadzenie silnika w ramie

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
rodzpi
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 14 mar 2020, 20:21

Osadzenie silnika w ramie

Post autor: rodzpi »

Witam,
Jako nowy użytkownik mam pytanie odnośnie pewności osadzenia osi silnika w ramie. Wszystko było zrobione wg artykułu z bloga Tasa (szlifowanie ramy od wewnątrz, lekko pogłębione uchwyty na oś silnika) ale po włożeniu Mxsusa 3k nie jestem pewien czy rama będzie to mocno trzymać. Stąd kilka krótkich pytań:
1. Czy widoczne na zdjęciach miejsce mocowania jest wystarczająco pewne? (dojdzie jeszcze blokada obrotu osi po obu stronach)
...jeśli nie to obawiam się dalszego pogłębiania bo dojadę za blisko otworu na hak z przerzutką co osłabi mi materiał i rama może pęknąć...
2. Uszy podkładek nie wchodzą w uchwyt osi w ramie. Czy tak jest też u Was? Więc w najgorszym przypadku oś by się obróciła do momentu kiedy ucho podkładki spotka się z ramą...zbicie ich pod kątem 90 st. nic nie da bo i tak musiałbym pogłębiać uchywty montażowe co nie za bardzo jest możliwe ze względu na pkt 1.
3. Po włożeniu koła do ramy siedzi w niej niesymetrycznie (mniejsza odległość do lewego widelca niż widelca po stronie przerzutek)...jak sobie z tym poradzić? jakimiś podkładkami z jednej strony?

Prośba o podpowiedzi, Pozdrawiam!
Załączniki
20200314_173856.jpg
20200314_173750.jpg
20200314_170147.jpg
20200314_170124.jpg
20200314_170100.jpg
Awatar użytkownika
marcingp5
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 17 mar 2018, 20:03
Lokalizacja: Tarnów

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: marcingp5 »

Licha ta rama jak na taki silnik . Ja tam swoje podpiłowałem 2-mm i z obu stron dorobiłem nowe haki z blachy 1 cm wykorzystując otwory bagażnika i błotnika i jeszcze spiera się o ramę i śruba na przelot blachy 1 cm dociskająca oś.
Ty masz ładne miejsce na taką blachę która oprze się w ramie tylko powycinać kątówką.
Aktualnie: Mxus 3K i Sabvoton ML60, 16s7p Sanyo Ga.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: Inc0 »

bez solidnych blokad obrotu osi szybko sie te haki skończą przy momencie generowanym przez ten silnik i nie rób sobie złudzeń te podkłądki z "uchem" nie pełnia roli blokady w najmniejszym stopniu ,sa jedynie dystansem, wiec najpierw pomysł o blokadach a problem z osadzeniem rozwiąże sie sam przy okazji
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 555
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: ap0f1s »

Dokładnie tak jak kolega pisze wyżej. Nie raz ignoruje całkowicie piłowanie haków. Tylko wykonuje blokady osi na obu stronach po czym one trzyma silnik.
Tylko koszt wykonania też nie mały 150zl. O ile rower jest na miejscu i można robić przymiarki. Wtedy nie ma szans aby ruszyło coś.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: AST034 »

Bez takich blokad jakie pokazał ap0f1s to bym sie nie ruszał z miejsca, licha ta rama pod ten silnik - moment obrotowy 3K Turbo bez solidnych blokad przerobi Ci haki na mielonke. A co do odleglosci po obu stronach to ilosc podkladek dobieramy tak aby z jednej strony wolnobieg nie tarl o tame, a z drugiej hamulec dal sie wyregulowac. Tyle wystarczy.
rodzpi
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 14 mar 2020, 20:21

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: rodzpi »

Dzięki za ekspresowe porady. Ja mam kupione od Tasa dwie blokady obrotu ale jeszcze ich nie zakładałem bo jak założyłem silnik na uprzednio przygotowane haki ramy to mi ręce trochę opadły jak zobaczyłem jak to siedzi. Pytanie czy jak założę blokady po obu stronach na to co teraz widać to czy wystarczy? Do blokad robiłem małą przymiarkę ale ze względu na małą ramę 17,5" albo łeb śruby albo nakrętka mi zawadzała o widełki. W sumie nie pomyślałem o customowej blokadzie (o ile te co mam zawiodą) o czym pisał marcingp5 - ale nawet jak to odrysuję to nie wiem kto mi to może wykonać. Plus takiej blokady to, że można zrobić sobie wtedy dłuższe haki. Więc co, wychodzi na to, że można zostawić tę ramę tak jak jest i próbować montować blokady obórcenia osi, które mam? A jak to nie wyjdzie to wtedy blokada custom...tak?
rodzpi
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 14 mar 2020, 20:21

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: rodzpi »

A co do koła, to skoro podkładki dajemy żeby zdystansować przerzutki albo pokrywę silnika od ramy to co w tym przypadku zrobić, żeby koło siedziało symetrycznie w ramie względem ramion widelca? Kwestia zaplotu? Widełek nie rozegnę bo będą się rozpierać symetrycznie...
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 555
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: ap0f1s »

Jest problem z blokadmi, chętnie bym ci pomógł, jednak wykonanie takich projektów wymaga mieć rower na miejscu, gdyż odrysowanie nigdy nie jest dokładnie. Wyjątkiem może jest posiadanie takiej samej ramy. Uniwersalne blokady nie sa złe jednak nie zawsze one się sprawdzają. O ile przy mocach 1kw nie ma problemu to przy 2kW i więcej jednak to już jest siła.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
Eryk
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
Lokalizacja: Wadowice

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: Eryk »

Trzeba dorobić porządne blokady pod tą ramę. Rama jest zdecydowanie za licha pod ten silnik. Uniwersalne blokady nie zdadzą egzaminu w tym przypadku.
rodzpi
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 14 mar 2020, 20:21

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: rodzpi »

Dobra, czyli blokada custom, ok. @ap0f1s dziękuję za chęć pomocy, spróbuję wrzucić wątek wykonania blokady custom gdzieś w okolicach Wrocka sąd jestem. Jak to nie przyniesie skutku to mając przed oczyma wizję rozwalonej ramy, silnika, przewodów - jestem w stanie nawet do Ciebie przyjechać z ramą. Powiedzcie mi tylko jak teraz zamontować symetrycznie w osi widełek koło, skoro moja koncepcja dania podkładek z jednej strony na osi umarła...
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 555
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: ap0f1s »

Idź do kolegi, firmy co maja tokarka, frezarke . Pokaż mu to. I tak jak jest na moim zdjęciu blokada nachodzi na ośkę i najlepiej jak przykręcona dwóch miejscach do ramy(albo do zacisków hamulca) do tego ta wypustka wchodzi w szczelinę ramy i wtedy nie ma szans sie obrócić. Tobie może wchodzić wypust w otwór z jednej strony. To już wizja osoby co to wykonuje. Z Wrocławia masz trochę daleko do mnie nie opłaca ci się to. Jakbyś miał rysunek blokady to wtedy koszt jest malutki.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
zijoo
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 10 lis 2019, 12:34

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: zijoo »

Jeśli masz szlifierkę, wiertarkę, imadło i zestaw pilników jesteś w stanie sam wykonać takie blokady, jednak się przy tym troszkę narobisz.
No i materiał, kawałek grubego aluminium.
rodzpi
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 14 mar 2020, 20:21

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: rodzpi »

Zatrybiłem o co chodzi i jestem na etapie kończenia rysowania szablonów na obie strony, podpowiedzcie tylko jaka grubość blachy będzie optymalna: 6,8,10mm?
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: xyz2a »

rodzpi pisze:
15 mar 2020, 22:49
Zatrybiłem o co chodzi i jestem na etapie kończenia rysowania szablonów na obie strony, podpowiedzcie tylko jaka grubość blachy będzie optymalna: 6,8,10mm?
Grubość w sumie też zależy od tego co wymyślisz. Jeśli będziesz dawać blokadę ściskaną na śrubę to minimum będzie to 8 mm. Wrzuć rysunki jak to planujesz wykonać.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: AST034 »

I nie rób blokad z aluminium, jesli juz to tylko z duralu, a najlepiej ze stali, alu jest miekkie i sie bedzie rozbijac w tym miejscu, stal sie spokojnie skreci i bedzie trzymala.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: Inc0 »

AST034 pisze:
16 mar 2020, 9:19
I nie rób blokad z aluminium, ....
pozwolę sobie się nie zgodzić pod pewnymi warunkami ,stal to stal twarde ciężkie i trudne w obróbce w warunkach chałupniczych zwykłe alu czyli pa38 to gownolit zapominijmy o tym w kontekscie blokad ale stopy "gatunkowe " pa4 ,pa6 pa9 to już nie jest miecioch z tego ostatniego mam blokadę i zero śladów wygniatania przez oś po 2 sezonach ujeżdżania a jest to materiał zdecydowanie łatwiejszy do samodzielnej obróbki niż stal . Nie mniej jeśli zleca sie wykonanie w warsztacie to bez względu czy wybierze sie stal czy stop alu prawidłowo wykonana blokada spełni swoja funkcje no przecierz w ramie samuraja full aluminium nie potrzeba dodatkowych blokad czyż nie tak ?
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
rodzpi
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 14 mar 2020, 20:21

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: rodzpi »

Hej,
A więc prototypy wyglądają jak na zdjęciach. W uchwycie po stronie przerzutek muszę tylko dokończyć robić wpusty do modelu od spodu żeby zaparł się między rurami ramy oraz przy haku przerzutki. Mocowanie od strony kabla silnika: 2 śruby M7 do uchwytu hamulca tarczowego oraz dwie obejmy do rur ramy. W opcji dospawane tulejki (ale nie fi 10 jak na zdjęciu) do redukowania luzu. Po stronie przerzutek jest gorzej bo dołem idzie linka do przerzutek więc dla poprawy mocowania finalnie zrobię chyba opcję ze śrubami albo na przestrzał ramy, albo, żeby nie osłabiać materiału puszczę śruby obok rur i zepnę je po drugiej stronie blaszką. Co wy na to? Zielone światło? Pozostaje tylko pytanie: jaki materiał oraz grubość, bo wiecie, to, że mam Mxusa 3k to nie znaczy, że on mi wejdzie na 125Nm, mam baterię 26Ah, więc jeśli dobrze rozumiem to M = 27,8Nm. Chyba, że odkręcenie manetki na full (na potrzeby teorii) wymusza z pakietu max. prąd rozładowania to wtedy tak, bo wyjdzie 96Nm
Załączniki
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
Awatar użytkownika
verre
Forumowicz
Posty: 767
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: verre »

ja bym ramy nie wiercił, osłabisz. Opcja 2 po lekkiej modyfikacji powinna wystarczyć, materiał grubości 10 mm i śruba twardości 10,8 M5 chyba by wystarczyła do korekty luzów, ale nie wiem czy to wystarczy na ten silnik.
😁😁😁😁😁...😁😁😁
Awatar użytkownika
verre
Forumowicz
Posty: 767
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: verre »

Obrazek

coś w tym stylu może?
niebieskie to śruba oczywiście
😁😁😁😁😁...😁😁😁
rodzpi
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 14 mar 2020, 20:21

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: rodzpi »

verre, nie bardzo ze względu, na małą odległość do wózka przerzutki. Poza tym tu nie ma co zapierać się w ramie. Po tej stronie myślałem o zrobieniu otworu na oś o szerokości równej dokładnie szerokości osi (10mm) - nie trzeba będzie wtedy kasować luzu. Jak to się sprawdza? Czy z czasem materiał się nie wyrabia na tyle, że mogą te luzy powstać albo oś może się obrócić?
rodzpi
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 14 mar 2020, 20:21

Re: Osadzenie silnika w ramie

Post autor: rodzpi »

Po wielu bólach i przejściach, blokady zrobione! Jeśli ktoś tu trafił bo też szuka sposobu jak je wykonać to podaję jakim sposobem ja je ostatecznie zrobiłem:
1. Porzuciłem opcję wykonania modelu ręcznie (jak na zdjęciach wyżej) na rzecz modelu na kompie....i nie wiem czy jest to lepsze rozwiązanie bo telefon zniekształca obraz i model ręczny na 100% będzie bardziej dokładny
2. Zrobiłem szybki kurs Adobe fusion 360 na YT (link to jakiegoś tutka wziąłem gdzieś tu z forum)
3. Zrobiłem zdjęcia uchwytów i po wrzuceniu ich do Adobe na ich tle narysowałem sobie blokadę (jak masz model na kartce, to po zeskanowaniu i wrzuceniu go do Adobe tylko robisz z niego 3D wyciągając na taką grubość blachy jaką chcesz mieć)
4. Pliki *.step z programu poszły na frezarkę i gotowe.

P.S.
Uchwyt został u mnie wykonany z dwóch kawałków blachy o gr.4mm każda i na końcu zespawany w całość. Więc gdybym teraz miał je zrobić jeszcze raz do wykorzystałbym tylko i wyłącznie wpusty w ramie do osadzenia tych elementów, żeby się o nie zapierały i tyle. Byłoby szybciej, taniej, prościej i nie trzebaby było tego spawać. W załączneniu kilka fotek dla poszukiwaczy. Dzięki za pomoc! Może komuś przyda się ten post.

Temat można zamknąć
Załączniki
20200531_194630.jpg
20200531_194607.jpg
20200524_171609.jpg
ODPOWIEDZ