Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
Zestaw:
silnik Tranz X 36V/250W
bateria 48V
kontroler KT Sinus 36/48V 12A (max. 25A) 9 MOSFET
wyświetlacz KT-LCD3
Ustawienia:
C5 = 3 (prąd sterownika 50%) - na razie do testów
C7 =1 (tempomat dostępny)
C8 = 1 (pokazuj temperaturę silnika)
Robię pierwsze próby, jeszcze kołami w górę. Wyświetlacz nie pokazuje mi temperatury silnika, cały czas mam 15 stopni (biały przewód podłączony, czujniki Hall'a podłączone). Na razie nie podłączałem czujnika PAS (muszę pokombinować z mocowaniem do supportu Octalink), mam działającą manetkę. Wolałbym widzieć tą temperaturę, niebawem go obciążę bardziej i podniosę prąd. Macie jakiś pomysł?
I jeszcze jedno: czasem kiedy popracuje tempomat i go wyłączę, przestaję mieć funkcjonalną manetkę, wyświetlacz pokazuje tą animację z kręceniem kołem, ale nie ma napędu. Po wyłączeniu i włączeniu LCD3 znowu wszystko działa normalnie. Czy to jakiś znany objaw?
silnik Tranz X 36V/250W
bateria 48V
kontroler KT Sinus 36/48V 12A (max. 25A) 9 MOSFET
wyświetlacz KT-LCD3
Ustawienia:
C5 = 3 (prąd sterownika 50%) - na razie do testów
C7 =1 (tempomat dostępny)
C8 = 1 (pokazuj temperaturę silnika)
Robię pierwsze próby, jeszcze kołami w górę. Wyświetlacz nie pokazuje mi temperatury silnika, cały czas mam 15 stopni (biały przewód podłączony, czujniki Hall'a podłączone). Na razie nie podłączałem czujnika PAS (muszę pokombinować z mocowaniem do supportu Octalink), mam działającą manetkę. Wolałbym widzieć tą temperaturę, niebawem go obciążę bardziej i podniosę prąd. Macie jakiś pomysł?
I jeszcze jedno: czasem kiedy popracuje tempomat i go wyłączę, przestaję mieć funkcjonalną manetkę, wyświetlacz pokazuje tą animację z kręceniem kołem, ale nie ma napędu. Po wyłączeniu i włączeniu LCD3 znowu wszystko działa normalnie. Czy to jakiś znany objaw?
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
A miedzy bialym a masa jaka jest rezystancja ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
No, jest ciekawie. Między biały, a czarnym (masa) przez 95% czasu pomiaru mam nieskończoność, czyli rozwarcie. Bardzo rzadko, na moment dosłownie pojawia się odczyt w zakresie 3-4k (3k2, 3k7, itd.). Pomiaru dokonuję kręcąc kołem we właściwym kierunku. Przy zatrzymanym silniku mam nieskończoność (czyżby przewód się gdzieś przełamał?).
Zmierzyłem też napięcia, tutaj nic ciekawego od strony silnika (nawet przy włączonym zasilaniu i rozłączonym białym przewodzie). Natomiast od strony kontrolera na białym przewodzie mam cały czas +5V, niezależnie czy parametr C8 (pokazuj temperaturę silnika) mam na zero, czy na jeden.
Multimetr nie pokazuje też sensownych drgań. Przy zatrzymanym kole mam 50Hz czyli jakby częstotliwość sieci energetycznej (w ścianie?). Ja swój układ zasilam z aku, więc tu nie ma żadnego zasilacza. Przy zakręceniu kołem i włączonym kontrolerze mam generalnie około 50Hz, na chwilkę potrafi spaść np. do 35Hz (ułamek sekundy), aby zaraz wrócić do 50Hz.
Takie ciekawe wyniki... Czyżby czujnik do wymiany? To może lepiej od razu włożyć wyłącznik termiczny?
Na razie odłączyłem ten biały przewód.
-
- Forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
Takie bardzo krótkie impulsy z białego wskazują że to jest czujnik obrotów(halotron).
Silniki przekładniowe często mają dodatkowo na białym czujnik żeby pokazywało prędkość i zasięg na "luzie" jak silnik stoi w środku.
Zwykle jest jeden impuls na obrót koła , nawet jak silnik stoi w środku.
Podłącz biały do sterownika , odpal sterownik , zmierz napięcie biały-masa i bardzo pomału kręć kołem ,
powinno być nagle z 5v do zera prawie skok na moment.
W LCD się ustawia czujnik prędkości nie z fazy tylko z białego żeby prędkość pokazywało cały czas ,
a nie tylko jak manetka wciśnięta / pas aktywny.
Silniki przekładniowe często mają dodatkowo na białym czujnik żeby pokazywało prędkość i zasięg na "luzie" jak silnik stoi w środku.
Zwykle jest jeden impuls na obrót koła , nawet jak silnik stoi w środku.
Podłącz biały do sterownika , odpal sterownik , zmierz napięcie biały-masa i bardzo pomału kręć kołem ,
powinno być nagle z 5v do zera prawie skok na moment.
W LCD się ustawia czujnik prędkości nie z fazy tylko z białego żeby prędkość pokazywało cały czas ,
a nie tylko jak manetka wciśnięta / pas aktywny.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
Dzięki Krzysztof, już mi tu inni Koledzy sugerowali, że to jest jednak czujnik obrotu koła. Czyli mówisz, że ten pomiar będzie bardziej wiarygodny (skoro mierzy także w sytuacji bez wspomagania). Sądziłem, że wystarczą do tego informacje z Hall'i. A ten biały przewód chciałem wykorzystać do wyłącznika termicznego NO (i pod kostkę klamki hamulcowej podłączyć). Warto takie zabezpieczenie dawać dla silnika 36V 250W gonionego z akumulatora 48V (wtedy moc do ok. 350W)?
-
- Forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
Jak przez długi czas nie będzie męczony pełną mocą to nie zdąży się zagrzać nawet jak 2x więcej mocy dostanie.
Bardziej o zębatki bym się bał , ale w ruchu miejskim po równym niema jak zagrzać za bardzo.
W małym przekładniowym silniku nie wiem czy jest miejsce na bimetal , jak już to mały termistor NTC 10k albo LM35
bo z niego byle czym zmierzysz napięcie i masz dokładny odczyt temperatury od -50 do +150 stopni.
Ja mam LM35 w QS205 V3 i miernik panelowy z zakresem 2V .
Nie ma wtedy automatycznego odcięcia od przegrzania ale widać ile można dawać mocy i wcześniej można odpuszczać gaz ,
a nie że przed wjazdem na pasy albo wyprzedzania nagle odetnie i może być niebezpiecznie.
Bardziej o zębatki bym się bał , ale w ruchu miejskim po równym niema jak zagrzać za bardzo.
W małym przekładniowym silniku nie wiem czy jest miejsce na bimetal , jak już to mały termistor NTC 10k albo LM35
bo z niego byle czym zmierzysz napięcie i masz dokładny odczyt temperatury od -50 do +150 stopni.
Ja mam LM35 w QS205 V3 i miernik panelowy z zakresem 2V .
Nie ma wtedy automatycznego odcięcia od przegrzania ale widać ile można dawać mocy i wcześniej można odpuszczać gaz ,
a nie że przed wjazdem na pasy albo wyprzedzania nagle odetnie i może być niebezpiecznie.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
Czujnik sobie włożę, prawdopodobnie właśnie LM35 plus mały LCD i Attiny13, robiłem już pomiary tym sposobem (ostatnio przy przeróbce laminatora). W kodzie programowym można też wrzucić podanie stanu "zero" na jedno z wyjść Attiny i do wiązki klamki hamulcowej.KrzysiekEV pisze: ↑04 kwie 2020, 17:42Jak przez długi czas nie będzie męczony pełną mocą to nie zdąży się zagrzać nawet jak 2x więcej mocy dostanie.
Bardziej o zębatki bym się bał , ale w ruchu miejskim po równym niema jak zagrzać za bardzo.
W małym przekładniowym silniku nie wiem czy jest miejsce na bimetal , jak już to mały termistor NTC 10k albo LM35
bo z niego byle czym zmierzysz napięcie i masz dokładny odczyt temperatury od -50 do +150 stopni.
Ja mam LM35 w QS205 V3 i miernik panelowy z zakresem 2V .
Nie ma wtedy automatycznego odcięcia od przegrzania ale widać ile można dawać mocy i wcześniej można odpuszczać gaz ,
a nie że przed wjazdem na pasy albo wyprzedzania nagle odetnie i może być niebezpiecznie.
Co do tej przekładni, planuję pojeździć spokojnie (asfalt) poza miastem, wystarczy mi to 25km/h. Chyba w tych warunkach te nylonowe kółka zębate powinny wytrzymać?
-
- Forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
25 km/h to spacerek , u mnie ciążki Falcon wtedy żre 250-400W na prostej.
Jakbyś gnał 40-50 km/h to by było ciężko z nylonami , max 25 km/h to tylko przy przyspieszaniu chwile będzie szło więcej niż 250w.
Jak silnik nowy to tryby wytrzymają dużo , zwłaszcza ze to firmowy silnik a nie jakieś no name .
Jakbyś gnał 40-50 km/h to by było ciężko z nylonami , max 25 km/h to tylko przy przyspieszaniu chwile będzie szło więcej niż 250w.
Jak silnik nowy to tryby wytrzymają dużo , zwłaszcza ze to firmowy silnik a nie jakieś no name .
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
Silnik jest używany, nie znam przebiegu, bez obciążenia nie słyszę nic niepokojącego.KrzysiekEV pisze: ↑04 kwie 2020, 18:31Jak silnik nowy to tryby wytrzymają dużo , zwłaszcza ze to firmowy silnik a nie jakieś no name .
-
- Forumowicz
- Posty: 51
- Rejestracja: 17 cze 2018, 16:03
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
Jeżeli silnik nie był katowany, to spokojnie wytrzyma długo.
Ja jeździłem na dwóch TranzX-ach w przednim kole
1)
24V zasilany z baterii 10S + sterownik blokowy 17A(max)
Podczas ruszania i pod górkę często widziałem pobór mocy około 600W i nic się nie działo - przejechałem tak ok. 3-4 tys. km, a potem zmieniłem na bezprzekładniowy (tył).
2)
36V zasilany z bat. 13S i sterownik 15A(max) - tak jeździłem kilka miesięcy, a potem przed wymianą na bezprzekładniowy
testowo przestawiłem sterownik na 22A(max). Wjeżdżałem na dosyć strome górki, w sypki piach.
Na watomierzu kilka razy widziałem nieco powyżej 1kW i silnik to wytrzymał.
Podkreślam, że to było testowo, krótko, tuż przed wymianą silnika.
W czasie spokojnej jazdy po płaskim, w miarę twardym, silnik będzie pobierał ok. 100W,
więc tak można jeździć długo.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Tranz X 36V 250W + LCD3 - brak temperatury silnika
Dziękuję za tą opinię, praktyka zawsze jest cenniejsza od teorii. Ja też słyszałem sporo dobrego o tych silnikach, ale praktyka to praktyka.janukar pisze: ↑04 kwie 2020, 19:04Jeżeli silnik nie był katowany, to spokojnie wytrzyma długo.
Ja jeździłem na dwóch TranzX-ach w przednim kole
1)
24V zasilany z baterii 10S + sterownik blokowy 17A(max)
Podczas ruszania i pod górkę często widziałem pobór mocy około 600W i nic się nie działo - przejechałem tak ok. 3-4 tys. km, a potem zmieniłem na bezprzekładniowy (tył).
2)
36V zasilany z bat. 13S i sterownik 15A(max) - tak jeździłem kilka miesięcy, a potem przed wymianą na bezprzekładniowy
testowo przestawiłem sterownik na 22A(max). Wjeżdżałem na dosyć strome górki, w sypki piach.
Na watomierzu kilka razy widziałem nieco powyżej 1kW i silnik to wytrzymał.
Podkreślam, że to było testowo, krótko, tuż przed wymianą silnika.
W czasie spokojnej jazdy po płaskim, w miarę twardym, silnik będzie pobierał ok. 100W,
więc tak można jeździć długo.