Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
-
- Nowicjusz
- Posty: 14
- Rejestracja: 03 sie 2020, 15:07
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
Ostatnio pojawiły się na rynku czujniki momentu obrotowego zabudowane w wale suportu. Sama instalacja nie jest trudna:
Ale zainstalować czujnik to nie wszystko.
Przykład użycia takiego czujnika przedstawił Marek z bikel.pl:
Jednak on zaimplementował go w swoim rozwiązaniu komputera pokładowego MPE.
Czy ktoś z członków tego forum ma jakieś doświadczenia z takim lub podobnym czujnikiem? Interesowałaby mnie możliwość podłączenia go do jakiegoś sterownika sinusoidalnego, może jest jakiś sterownik z rodziny KT, który się do tego nadaje?
Ale zainstalować czujnik to nie wszystko.
Przykład użycia takiego czujnika przedstawił Marek z bikel.pl:
Jednak on zaimplementował go w swoim rozwiązaniu komputera pokładowego MPE.
Czy ktoś z członków tego forum ma jakieś doświadczenia z takim lub podobnym czujnikiem? Interesowałaby mnie możliwość podłączenia go do jakiegoś sterownika sinusoidalnego, może jest jakiś sterownik z rodziny KT, który się do tego nadaje?
Ostatnio zmieniony 02 lis 2020, 9:37 przez zbigi, łącznie zmieniany 1 raz.
- Inc0
- Forumowicz
- Posty: 873
- Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46
Re: Czujnik nacisku do sterownik sinus KT
trudno o doswiadczenia skoro to nowość
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
-
- Forumowicz
- Posty: 4987
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
Jeżeli sterownik będzie miał pięciopinowa kostką na czujnik tensometryczny, to zapewne będzie można podłączyć taki sensor bez problemu.
Do takich czujników masz dedykowane sterowniki z dodatkowym pięciopinowym gniazdem/wtyczką.
https://pl.aliexpress.com/item/32954640 ... 11e5Yrxkin
https://pl.aliexpress.com/item/33057478 ... 11e57vMypk
-
- Nowicjusz
- Posty: 5
- Rejestracja: 11 paź 2022, 22:44
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
Podane przez Ciebie sterowniki są do niskich mocy. Widziałeś może takie do mocy 1500-2000W?
-
- Forumowicz
- Posty: 4987
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
Pytanie zapewne do mnie. Nie drążyłem dalej tematu bo zamówiony czujnik nacisku zaginął w czeluściach wszechświata. Ponieważ obecny koszt sterownika z czujnikiem nacisku to kwoty powyżej 1000 zł podczas gdy podobny zestaw z GT to 150 zł przestało mnie to interesować. Niemniej jednak sądzę że przy czujniku nacisku Bafanga podpiętym do manetki i PAS'a w sterowniku GT/KT z wyświetlaczem LCD i odpowiednimi ustawieniami, czujnik nacisku powinien działać w miarę prawidłowo.
https://pl.aliexpress.com/item/10050043 ... 9790%21rec
https://pl.aliexpress.com/item/10050038 ... 0365%21rec
https://pl.aliexpress.com/item/10050043 ... 9790%21rec
https://pl.aliexpress.com/item/10050038 ... 0365%21rec
-
- Forumowicz
- Posty: 169
- Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
Ciekawy pomysł ale nie będzie to działać tak do końca poprawnie, tzn będzie sterowane naciskiem (w pewnym zakresie) a powinno być sterowane mocą. Wraz ze wzrostem kadencji spada nacisk na pedały ale rośnie moc kierownika a tu będzie klops bo silnik będzie coraz mniej wspomagał zamiast coraz więcej.
Właściwym jest obliczenie na podstawie nacisku i kadencji mocy jaka powinna być podawana na silnik. Chyba, że sterowniki GT/KT mają uzależnienie mocy od kadencji przy jeździe na manetce ale raczej wątpię. Pozostaje też to że już przy 80NM daj pełne napięcie dość nisko próg ustawiony więc i tak nie będzie to płynne tylko dość 0/1.
Dodatkowo z moich prób różnych ustawień na bafangu okazuje się, że najbardziej "naturalnym" nie jest proste ustawienie jako krotność mocy kierownika czyli gdy kierownik daje 50W to silnik x2 (100W), kierownik 100W silnik x2 (200W) coś jak na wykresie TURBO, ECO, TOUR. Tylko gdy mnożnik jest zmienny. Inaczej mówiąc gdy krzywa nie jest liniowa tylko z progresją wraz ze wzrostem mocy kierownika coś jak eMTB na wykresie poniżej.
Właściwym jest obliczenie na podstawie nacisku i kadencji mocy jaka powinna być podawana na silnik. Chyba, że sterowniki GT/KT mają uzależnienie mocy od kadencji przy jeździe na manetce ale raczej wątpię. Pozostaje też to że już przy 80NM daj pełne napięcie dość nisko próg ustawiony więc i tak nie będzie to płynne tylko dość 0/1.
Dodatkowo z moich prób różnych ustawień na bafangu okazuje się, że najbardziej "naturalnym" nie jest proste ustawienie jako krotność mocy kierownika czyli gdy kierownik daje 50W to silnik x2 (100W), kierownik 100W silnik x2 (200W) coś jak na wykresie TURBO, ECO, TOUR. Tylko gdy mnożnik jest zmienny. Inaczej mówiąc gdy krzywa nie jest liniowa tylko z progresją wraz ze wzrostem mocy kierownika coś jak eMTB na wykresie poniżej.
-
- Forumowicz
- Posty: 169
- Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
Linie kropkowane i ciągłe przedstawiają dane od dwóch różnych rajderów. Zauważ, że chociaż szczytowy moment obrotowy jest osiągany przy niskich obrotach, maksymalna moc jest osiągana w zakresie 110-120 obr./min.
-
- Forumowicz
- Posty: 4987
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
To jest MOJA propozycja na uruchomienie tensometru na popularnych sterownikach GT/KT. Do "zabawy" w ustawienia i w pełni kontrolowane działanie służą dedykowane sterowniki i komputerki typu Egg, MPe itp,rezystor1990 pisze: ↑16 lis 2022, 14:32Ciekawy pomysł ale nie będzie to działać tak do końca poprawnie,.....
RPM na poziomie 100 - 160 obr/min to jest dobre dla kolarza torowego w biciu rekordów. Jak spada nacisk na pedały wystarczy zwiększyć przełożenie aż do "wyrównania" nacisku/mocy/prędkości. Po to wymyślono przełożenia by "zoptymalizować" te trzy parametry.rezystor1990 pisze: ↑16 lis 2022, 14:32....... będzie sterowane naciskiem (w pewnym zakresie) a powinno być sterowane mocą. Wraz ze wzrostem kadencji spada nacisk na pedały ale rośnie moc kierownika .....
-
- Forumowicz
- Posty: 169
- Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
No właśnie nie. Wykres pokazałem po to żeby pokazać prostą zależność wraz ze wzrostem kadencji spada siła na pedałach. Przełożenie powinno być tak dobrane aby jechać w kadencji 80-90 to jest najbardziej typowa i najzdrowsza kadencja dla kolan i mięśni. Rozpędzając się silnik zamiast przyspieszać ze mną będzie podawał coraz mniej mocy... bo siła na pedałach spada wraz ze wzrostem kadencji.Jak spada nacisk na pedały wystarczy zwiększyć przełożenie
Zakres pracy też jest niski bo 80Nm to nie jest jakoś specjalnie dużo, przy niskiej kadencji będzie praktycznie maksymalny prąd na sterowniku więc i tak to będzie działać na zasadzie włącz/wyłącz jak zwykły pas a nie stopniowo wraz ze wzrostem mocy kierownika większa moc na silnik. Jedyny plus jaki w tym widzę że będzie to działać jako usprawnienie pasa, bo nie będzie możliwe machanie korbami w powietrzu. Więc w pewnych przypadkach i w pewnym zakresie jakąś robotę będzie to robić.
Otóż nie, przełożenia wymyślono po to aby utrzymać odpowiednią kadencje w każdym warunkach obciążeniowych a to co podałeś to przepis na radzenie sobie z jazdą na pasie a nie z tensometrem. Przy poprawnym sterowaniu tensometrem to tylko od kierownika zależy z jaką prędkością jedzie jak w analogu daje z siebie więcej jadę szybciej daj mniej jadę wolniej a przełożenia są po to abym zawsze jechał w optymalnym zakresie kadencji.Jak spada nacisk na pedały wystarczy zwiększyć przełożenie aż do "wyrównania" nacisku/mocy/prędkości. Po to wymyślono przełożenia by "zoptymalizować" te trzy parametry.
-
- Forumowicz
- Posty: 4987
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
Zacznijmy więc od porównania rekomendowanych/dostępnych czujników nacisku.
T 2/4 oraz T9 używane przez forumowiczów, oraz Bafang TORG2B i SR PA211
oczywiście za proste by to było gdyby dało się bezpośrednio porównać parametry czujników więc szybkie przeliczenia, być może z błędami.
T 2/4,zasilanie 10-60 V, robocze; min 1.5 V +/- 0.03, max 4 V, "użytkowe" 2.5 V, 0.025 V/kgf, 100 Nm (?)
T 9, zasilanie 8-12 V, robocze; min 1.5 V +/- 0.05, max 3 V, "użytkowe" 1.5 V, 0.025 V/kgf, 60 Nm (?)
TORG2B, zasilanie 5 V, robocze; min 0.7 V +/- 0.15, max 4.8 V, "użytkowe" 4.1 V, 0.035 V/Nm, 120 Nm (?)
SR PA211,zasilanie 5 V (?), robocze; min 0.74 V, max 3.2 V, "użytkowe" 2.5 V, 0.032 V/kg * f, 80 Nm
Jak widać Nm są w miarę zbliżone, a "nominalna wartość" występuje tylko przy poziomym ustawieniu pedału. Każda odchyłka od poziomu zwiększa Nm by uzyskać pełne napięcie manetki, pełną moc sterownika. Fakt że Bafang działa na napięciu 5 V, i ma największe/najbliższe manetce napięcie, jest "plusem". Niemniej jednak pobór prądu/mocy do 40 mA/100mW może tu być przeszkodą w bezpośrednim podłączeniu do zasilania PAS/manetka (trzeba doświadczalnie sprawdzić.
Teraz co do podłączenia i działania ze sterownikiem GT (z KT myślę że jest/będzie podobnie).
Czujnik nacisku podłączamy do manetki, czujnik obrotów do PAS'a, w ustawieniach wybieramy "P09" - 1 (no zero start), "P10" - 2 (włączony PAS i manetka), "P13" 12 (ilość magnesów PAS, nie ma większej wartości). Można jeszcze poeksperymentować z "P14" (prąd), "P11"( czułość PAS), "P12" (soft start PAS, manetka?).
"No zero start" i "P11" spowoduje że nie włączy nam się przypadkowo wspomaganie po położeniu stopy na pedale (trzeba minimalnie zakręcić korbą), szczególnie przy mocnych silnikach/sterownikach. Reszta ustawień to "kosmetyka".
GT ma "priorytet" manetki, niemniej jednak przy wysokiej kadencji i "braku" nacisku na korbie może/zadziała? również czujnik PAS. Warto również założyć czujniki hamulca wyłączające silnik, bo, jak w każdym tego typu sterowniku, występuje opóźnienie wyłączenia silnika.
Co do samej jazdy i "dylematu spadku nacisku na pedały".
Weźmy najprostszy podjazd pod górkę. Załóżmy ze przez pierwszy kilometr mamy STAŁE nachylenie/obciążenie. . Podjeżdżamy ze stałą prędkością, stałym obciążeniem/naciskiem korby (Nm), stałym RPM korby, stałą własną mocą. Jeżeli zwiększy nam się nachylenie mamy do wyboru, zwiększyć nacisk na korbę/moc silnika/człowieka, lub zmniejszyć przełożenie/RPM/prędkość aż ponownie ustabilizuje się jazda; Zmieniamy więc prędkość, moc, RPM korby i własne wspomaganie, wszystkie czynniki a nie tylko nacisk na pedały. Jeżeli którykolwiek z tych parametrów się zmieni, zmieni się i wspomaganie na korbie i to niezależnie od tego jaki tensometr jest zamontowany.
T 2/4 oraz T9 używane przez forumowiczów, oraz Bafang TORG2B i SR PA211
oczywiście za proste by to było gdyby dało się bezpośrednio porównać parametry czujników więc szybkie przeliczenia, być może z błędami.
T 2/4,zasilanie 10-60 V, robocze; min 1.5 V +/- 0.03, max 4 V, "użytkowe" 2.5 V, 0.025 V/kgf, 100 Nm (?)
T 9, zasilanie 8-12 V, robocze; min 1.5 V +/- 0.05, max 3 V, "użytkowe" 1.5 V, 0.025 V/kgf, 60 Nm (?)
TORG2B, zasilanie 5 V, robocze; min 0.7 V +/- 0.15, max 4.8 V, "użytkowe" 4.1 V, 0.035 V/Nm, 120 Nm (?)
SR PA211,zasilanie 5 V (?), robocze; min 0.74 V, max 3.2 V, "użytkowe" 2.5 V, 0.032 V/kg * f, 80 Nm
Jak widać Nm są w miarę zbliżone, a "nominalna wartość" występuje tylko przy poziomym ustawieniu pedału. Każda odchyłka od poziomu zwiększa Nm by uzyskać pełne napięcie manetki, pełną moc sterownika. Fakt że Bafang działa na napięciu 5 V, i ma największe/najbliższe manetce napięcie, jest "plusem". Niemniej jednak pobór prądu/mocy do 40 mA/100mW może tu być przeszkodą w bezpośrednim podłączeniu do zasilania PAS/manetka (trzeba doświadczalnie sprawdzić.
Teraz co do podłączenia i działania ze sterownikiem GT (z KT myślę że jest/będzie podobnie).
Czujnik nacisku podłączamy do manetki, czujnik obrotów do PAS'a, w ustawieniach wybieramy "P09" - 1 (no zero start), "P10" - 2 (włączony PAS i manetka), "P13" 12 (ilość magnesów PAS, nie ma większej wartości). Można jeszcze poeksperymentować z "P14" (prąd), "P11"( czułość PAS), "P12" (soft start PAS, manetka?).
"No zero start" i "P11" spowoduje że nie włączy nam się przypadkowo wspomaganie po położeniu stopy na pedale (trzeba minimalnie zakręcić korbą), szczególnie przy mocnych silnikach/sterownikach. Reszta ustawień to "kosmetyka".
GT ma "priorytet" manetki, niemniej jednak przy wysokiej kadencji i "braku" nacisku na korbie może/zadziała? również czujnik PAS. Warto również założyć czujniki hamulca wyłączające silnik, bo, jak w każdym tego typu sterowniku, występuje opóźnienie wyłączenia silnika.
Co do samej jazdy i "dylematu spadku nacisku na pedały".
Weźmy najprostszy podjazd pod górkę. Załóżmy ze przez pierwszy kilometr mamy STAŁE nachylenie/obciążenie. . Podjeżdżamy ze stałą prędkością, stałym obciążeniem/naciskiem korby (Nm), stałym RPM korby, stałą własną mocą. Jeżeli zwiększy nam się nachylenie mamy do wyboru, zwiększyć nacisk na korbę/moc silnika/człowieka, lub zmniejszyć przełożenie/RPM/prędkość aż ponownie ustabilizuje się jazda; Zmieniamy więc prędkość, moc, RPM korby i własne wspomaganie, wszystkie czynniki a nie tylko nacisk na pedały. Jeżeli którykolwiek z tych parametrów się zmieni, zmieni się i wspomaganie na korbie i to niezależnie od tego jaki tensometr jest zamontowany.
-
- Forumowicz
- Posty: 169
- Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
Kolejny problem tego rozwiązania, w martwym punkcie będziemy mieć zerowe wspomaganie a nawet wokół tego punktu będzie ono niewielkie, analogiczny problem będzie gdy przy niewielkiej prędkości przyciśniemy możemy dostać pełną moc i ocknąć się na plechach. W normalnym sterowniku można ustalić prędkość narastania mocy, opadania, minimalny prąd w martwych strefach, czas oczekiwania w martwej strefie itd. Bardzo ważnym aspektem jest procedura startu z prędkości 0 lub procedura wznowienia podawania wspomagania przy chwilowym zaprzestaniu pedałowania i tu znów mamy szereg parametrów, żeby rower zachowywał się przewidywalnie a nie "ustabilizował swoją jazdę". Jest wiele scenariuszy, które muszą być kontrolowane i interpretowane a tego brak przy podłączeniu tensometru pod manetkę. Choćby sam star od 0km/h w tedy występuje duża siła na pedałach ale mamy mała kadencje = małą moc a z takiego tensometru dostaniem pełną moc i jesteśmy na plecahcJak widać Nm są w miarę zbliżone, a "nominalna wartość" występuje tylko przy poziomym ustawieniu pedału. Każda odchyłka od poziomu zwiększa Nm by uzyskać pełne napięcie manetki, pełną moc sterownika.
Znów błąd. Jest tu wiele scenariuszy. Jedziemy ze stałymi parametrami. Przy zwiększeniu obciążenia musimy zwiększyć moc:Jeżeli zwiększy nam się nachylenie mamy do wyboru, zwiększyć nacisk na korbę/moc silnika/człowieka, lub zmniejszyć przełożenie/RPM/prędkość aż ponownie ustabilizuje się jazda
- zwiększamy siłę nacisku ok czujnik zadziała dostajemy więcej mocy z silnika ale rośnie nam kadencja co powoduje spadek nacisku więc mniej prądu na silnik...
- redukujemy przełożenie bo silniej nie jesteśmy wstanie naciskać, zwiększamy kadencje aby osiągnąć większą moc = spada siła na pedałach= mniejsze wspomaganie (absurd) wracamy do poprzednich "ustalonych warunków" bo rower zamiast zwiększać moc razem z nami, to ją zmniejsza..
-przed wzniesieniem chcemy bez zmiany przełożenia zwiększyć moc poprzez zwiększenie kadencji (typowe) = mniejszy nacisk= mniejsza moc z silnika...
Sterowanie zorganizowane poprzez podłączenie tensometru pod manetkę będzie skuteczne tylko w momencie gdy wzrost mocy kierownika powoduje wzrost nacisku na pedały. W każdym innym przypadku moc wspomagania będzie spadać zamiast rosnąć. Pozostaje wiele luk jak sytuacja startu, zaprzestania pedałowania i wznowienie, zerowej mocy w martwych punktach i wiele innych sytuacji. Tensometr jest elementem służącym do obliczenia mocy rowerzysty a nie narzędziem do sterowania wspomaganiem samym w sobie. Nie mówię tego z czapy tylko z własnych eksperymentów przy ustawienia sterownika.
-
- Forumowicz
- Posty: 4987
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
Powtórzę jeszcze raz. Temat dotyczy;
"CZUJNIK NACISKU DO STEROWNIKA KT"
To że taka "proteza" nie będzie działać jak system Brose, Bosch, Yamacha jest oczywiste, niemniej jednak powinna działać NIE GORZEJ (być może lepiej) niż działa PAS obrotowy.
"CZUJNIK NACISKU DO STEROWNIKA KT"
To że taka "proteza" nie będzie działać jak system Brose, Bosch, Yamacha jest oczywiste, niemniej jednak powinna działać NIE GORZEJ (być może lepiej) niż działa PAS obrotowy.
-
- Forumowicz
- Posty: 4987
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
Jak przypuszczałem, nastawy wyświetlacza EN06 oraz sterownika LSW1728 dedykowanego tensometrom T9/13, w porównaniu do nastaw wyświetlaczy/sterowników serii GT/FT-100 są porównywalne. Jak widać są to praktycznie takie same sterowniki/wyświetlacze, różnią się tyko pozycjami "P17 - P19" praktycznie powielając nastawy "P09 - P12". oraz zmodyfikowany protokół komunikacyjny "K5S" zamiast "2" dla PAS/manetka.
Jak widać nie ma tam żadnych dodatkowych ustawień specyficznych dla tensometru, są jedynie ustawienia związane z PAS/manetka.
https://pl.aliexpress.com/item/40000386 ... pt=glo2pol
Jak widać nie ma tam żadnych dodatkowych ustawień specyficznych dla tensometru, są jedynie ustawienia związane z PAS/manetka.
https://pl.aliexpress.com/item/40000386 ... pt=glo2pol
- Załączniki
-
- EN06 display.pdf
- (951.59 KiB) Pobrany 59 razy
-
- GT_FT100 display.pdf
- (395.33 KiB) Pobrany 99 razy
-
- Forumowicz
- Posty: 440
- Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: Czujnik nacisku do sterownika sinus KT
Tak jak pisał rezytor1990 żeby to fajnie działało to odczyt z korb musi być przełożony na prąd baterii albo najlepiej moment obrotowy silnika. Z manetką prędkościową będzie to jako tako działać ale rezultat będzie mówiąc delikatnie słaby. Najlepsze rezultaty daje odczyt zarówno nacisku jak i kadencji . Tak aby "rower szedł za nogą" czyli dawał więcej mocy tam gdzie rowerzysta więcej się wysila.
Temat przerabiałem analogowo w 2019tym roku ze sterownikiem Barmala:
viewtopic.php?f=18&t=2147
rower który powstał ujeżdżał Taba na zlocie:
Za to najlepiej moim zdaniem działa KT przerobiony na OSF ( oczywiście z moim autorskim modem odczytu )
Temat przerabiałem analogowo w 2019tym roku ze sterownikiem Barmala:
viewtopic.php?f=18&t=2147
rower który powstał ujeżdżał Taba na zlocie:
Za to najlepiej moim zdaniem działa KT przerobiony na OSF ( oczywiście z moim autorskim modem odczytu )
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2